Farioli neemt naast twee assistenten ook video-analist en fitness coach mee naar Ajax

door Bart Veenstra 265

Bron Voetbal International

Farioli neemt naast twee assistenten ook video-analist en fitness coach mee naar Ajax

door Bart Veenstra 265

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Francesco Farioli neemt naast twee assistent-trainers ook een video-analist en een fitness coach mee naar Ajax. Dat laat de nieuwe trainer van de Amsterdamse club weten tegenover onder meer Voetbal International.

In het interview vertelt Farioli dat hij het belangrijk vindt om mensen om zich heen te hebben met dezelfde ideeën. 'Die cohesie en mindset is heel belangrijk om de speelwijze er snel in te krijgen, met alle details en al het werk dat we moeten doen. Dus ik heb aan de club gevraagd of ik mijn staf mee mocht nemen. Want er is zó veel te doen. Ik neem twee assistenten mee, een video-analist (Osman Kul, red.) en een fitness coach (Callum Walsh, red.).'

Assistent Daniele Cavalletto is voor Farioli de man die de organisatie van de staf op zich neemt, ook qua planning en structuur van de week. 'Felipe (Sanchez Mateos, red.) is de coach die wat meer focust op de individuele ontwikkeling van spelers. En ik heb natuurlijk wat meer het overzicht, ik houd ervan om heel aanwezig te zijn op het veld en natuurlijk daarbuiten. Zoals jullie volgens mij al gehoord hebben, houd ik ervan om 24 uur per dag overal bij betrokken te zijn. Maar het is ook belangrijk om te delegeren en de mensen om je heen te vertrouwen. Hun stem is mijn stem.’

Walsh heeft ervaring in de Premier League

Met Callum Walsh kent Ajax ook een nieuwe video-analist, die dus uit de koker van Farioli komt. De Italiaan stelt hem voor aan de Ajax-supporters. 'Hij is een Engelsman, die heeft gewerkt bij onder meer Newcastle United, Huddersfield, Cardiff. Dus hij heeft ervaring uit de Premier League. We ontmoetten elkaar in Qatar, daar werkten we ook al samen. Hij is iets ouder dan ik en heeft een flink cv. Ik vind het fysieke aspect ook heel belangrijk. Toen wij samen werkten in Turkije, waren wij het team dat het meest rende op het veld met intensiteit. Want naast tactische en cognitieve voorwaarden, horen er ook fysieke voorwaarden bij onze speelstijl.’

Ook Dave Vos wordt lid van de technische staf van Ajax. Farioli is positief over de talentvolle Nederlandse trainer. 'We hebben wat gesprekken gevoerd en wat beelden gedeeld met elkaar, dat was heel positief. We houden van hetzelfde voetbal en het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat we elkaar op menselijk vlak wat beter kennen. We zijn jong, heel erg gemotiveerd om vooruit te gaan en de club te helpen. Ik weet dat ik als hoofdtrainer het gezicht ben, maar om te bereiken wat iedereen hier wil bereiken, zal veel energie kosten. Ik hoop dat we een goed werkmilieu kunnen creëren.’

Meld je hier aan voor de EK-poule van Ajax Showtime en win mooie prijzen!

Lees meer over:
Plaats reactie

Cohen67 +386

Om een lang verhaal kort te maken zal de nieuwbakken trainer het op z’n JC14 gaan doen maar dan uitwerkter, zolang wij de bal hebben kan de tegenstander niet scoren!

26-05-2024 09:00

Rivelinho +255

Gezien de "conditie" van onze spelers dit seizoen misschien wel goed want de spelers leken totaal geen enkele vorm van druk te kunnen zetten. De "fitheid" van onze spelers was erbarmelijk.

25-05-2024 20:05

DEELM +11891

Is Walsh nou fitness coach of video analist?

25-05-2024 11:38

tikkie takkie +1028

Hij is sowieso fitness coach .. wellicht duo functie?

04-10-2024 20:13

DEELM +11891

Zo jij leest nog ff terug tot in mei?

05-10-2024 09:35

Jeugd +24909

Nou we weten in ieder geval aan wie het ligt als het mis gaat.

25-05-2024 10:57

slot +2046

als we maar niet de zelfde fout maken als bij minslat

25-05-2024 07:22

Stamhoofd +11549

Hopelijk voor Dave Vos wordt hij er wel goed bij betrokken. Anders zit die er echt voor Jan lul bij.

25-05-2024 03:13

MichelBoerebach +29286

'Farioli neemt naast twee assistenten ook video-analist en fitness coach mee naar Ajax'

Het mag allemaal wat kosten! En weer zo'n laptop-gast op de bank...

25-05-2024 00:45

HendrikAjax +16899

Elke club heeft video analisten. Deze nemen vaak geen plaats op de bank en dat zal deze gast waarschijnlijk ook niet doen. Dit is niet een tweede Kaltenbach.

25-05-2024 11:33

MichelBoerebach +29286

Daar was ik inderdaad even bang voor!

25-05-2024 20:37

niquedegraaff +5292

Met deze man haal je een team in huis. Ik vind het heel goed. In hun contracten zullen vast voorwaarden staan zoals optie tot eenzijdig ontslag wanneer Fariloli zelf wordt ontslagen..

En ja, ik vind het prima dat het allemaal wat mag kosten. Staat ik groot contrast met wat spelers verdienen.

26-05-2024 03:21

Canelo7 +109

Dat jij het gigantische nut van data in de hedendaagse wereld ziet is best apart. ‘Laptop gast op de bank’ man man wat een niveau

26-05-2024 14:14

MichelBoerebach +29286

Gigantische nut? Dat is inderdaad gebleken met die aankopen van onze vriend en uitgesproken dataman Mislintat. Het kan soms helpen, maar om het nu 'gigantische nut' te noemen gaat mij wat te ver.

26-05-2024 20:26

snowy +15

Als iemand specifiek 1 speler filmt die steeds dezelfde fout maakt met loopacties enz,enz. Je een feedback hebt met wat en hoe hij verkeerd loopt. Dit is maar een voorbeeld wat je kan doen met videobeelden. Het zou een goede ondersteuning kunnen zijn.

28-05-2024 13:49

Craain +4975

In het interview vertelt Farioli dat hij het belangrijk vindt om mensen om zich heen te hebben met dezelfde ideeën. 'Die cohesie en mindset is heel belangrijk om de speelwijze er snel in te krijgen, met alle details en al het werk dat we moeten doen. Dus ik heb aan de club gevraagd of ik mijn staf mee mocht nemen.

Dit moet voor Dennis Bergkamp en Edwin vs Sar duidelijk maken... Je kunt geen assistent zijn als je andere ideeën hebt. Wel erover praten dan houdt het op.

24-05-2024 22:24

Aurelius1 +19736

Wat zijn in godsnaam de ideeën? Iedereen lult altijd in vage termen in de voetballerij, en trainers zijn meesters in ambigue vage praatjes. Vragen journalisten of supporters een keer door naar wat de ideeën concreet zijn, of slikt men de vage pr praatjes van trainers voor zoete koek? Moeten de pionnetjes twee meter naar links op de training, of drie meter naar rechts? Wat is het allemaal?

25-05-2024 00:51

HendrikAjax +16899

Onder andere over de manier van opbouwen, het druk zetten bij balverlies, de reactie bij balverlies en hoe de rest verdediging moet staan bestaan veel verschillende ideeën in het voetbal. Deze zaken zijn helemaal niet zo vaag maar duidelijk te zien wanneer je naar voetbalwedstrijden kijkt. Als je oudere interviews van Farioli leest dan zie je ook dat hij zijn ideeën op deze gebieden erg concreet en tot in detail kan vertellen

25-05-2024 11:39

Biss +10477

@Aurelius1 Hahahaha hier loop ik ook vaak tegenaan. Van die loze, totaal onduidelijke, halve teksten waar iedereen dol enthousiast van wordt 😂. Terwijl iedereen in de voetbalwereld zich scheel lacht over hoe makkelijk ‘het volk’ te overtuigen is als je maar moeilijke woorden gebruikt.
Vaak zeggen ze eigenlijk niks.

25-05-2024 13:03

Biss +10477

@HendrikAjax
Gewoon uit nieuwsgierigheid.. waar lees jij oude interviews van Farioli? Ik zou me graag wat meer in zijn stijl verdiepen met betrouwbare informatie. (Dus geen analisten die vertellen wat ze denken).

25-05-2024 13:05

pedder12 +1468

Klinkt goed, misschien twee fitness assistenten?

24-05-2024 19:49

MichelBoerebach +29286

Precies, en laat de laptop-gast lekker thuis.

25-05-2024 00:46

HendrikAjax +16899

Als je per definitie tegen een video analist ben dan ben je tegen elke profclub tegenwoordig. Ik denk ook dat je een video analist gelijk stelt aan Kaltenbach terwijl dat helemaal geen video analist was.

25-05-2024 11:41

AFCA-1983 +17751

Valentijn driessen moeten ze echt op gaan sluiten die man is echt ziek in zijn hoofd.. die is gewoon depressief.
Wat een gek is dat joh met zijn teksten in de podcast ..

Ze zijn zo bang allemaal dat ajax er weer boven op komt.

24-05-2024 19:36

Ajax2024 +2140

Ajax komt er bovenop maar dat gaat nog wel even duren. Het mag allemaal wat kosten. Benieuwd wat er verkocht wordt en wat erbij komt. Komend seizoen maximaal 2e en het seizoen daarop strijden voor de 1e plek.

25-05-2024 07:01

peter_kleinveld +2152

Inderdaad wat een schandalige podcast met Valentijn, echt dat zo een gast zich objectief sportjournalist noemt is alleen een aanfluiting voor het vak. Ik heb echt verbazing naar zitten luisteren en dan ben ik wel wat gewend van em....

25-05-2024 08:51

AFCA-1983 +17751

Tenenkrommend. Het lijkt serieus echt op een act

25-05-2024 08:56

Squadron11 +2436

Wie luistert er dan nog naar zn podcast? Ik lees en luister niks meer van de Telegraaf en mn leven is heel fijn

25-05-2024 23:01

Tommyshelby +129827

Hahaha, Valentino Driessen is helemaal losgegaan op Farioli. Het was een kwestie van tijd 🤣

24-05-2024 18:53

Indy2 +15254

Een video-analist meenemen? We hebben Valkanis toch al?

24-05-2024 18:08

debarbaar +8250

Die fitness coach lijkt me geen overbodige luxe.

24-05-2024 17:57

Amp +38000

"Ik neem twee assistenten mee, een video-analist (Osman Kul, red.) en een fitness coach (Callum Walsh, red.).'"

"Met Callum Walsh kent Ajax ook een nieuwe video-analist, die dus uit de koker van Farioli komt."

De beste man is multifunctioneel of wat?

24-05-2024 16:50

HendrikAjax +16899

Bij AS lezen ze hun tekst over het algemeen niet na krijg ik het idee

25-05-2024 11:42

Flipper33 +6826

Zie liever Jonge gasten dan van die oude knarren

24-05-2024 15:27

babanightshift +9071

We mogen echt in onze handen knijpen dat Farioli zo z’n stempel mag drukken op het samenstellen van de staf. Ik vertrouw de Ajax leiding daar niet bepaald in

24-05-2024 14:24

Ajaxfan31183 +16391

Wat klopt er dan van het verhaal wat er naar buiten kwam , dat de deal met Potter klapte omdat hij ook de gehele reutemeteut mee wilde nemen , en ajax dat juist niet meer wilde hebben . Want wie kwam daar nu ook alweer mee , Quick en flupke van de telegraaf zeker toen begin mei

24-05-2024 14:23

hetje +2173

Hey verhaal gaat dat van die assistent een contract afgekocht moest worden.maar weet niet of dat op waarheid berust.

24-05-2024 18:53

Ajax2024 +2140

Potter heeft gewoon een hoog salaris.

25-05-2024 07:02

DamskoStrijderss +9751

Het zweet breekt bij de meeste spelers al uit bij het horen van 'Fitness Coach' ...

24-05-2024 14:01

Ajaxfan31183 +16391

Tsja de meeste waren al blij dat tadic weg ging zodat niemand meer verplicht mee moest naar de gym

24-05-2024 14:04

Betuwe85 +20966

Ja daar gaan de vrijwille uurtjes die uitmonden in vrije middagen

24-05-2024 19:09

Godenzoon24 +15394

Bergwijn heeft zijn zaakwaarnemer al gebeld!

24-05-2024 21:17

Craain +4975

Berghuis ook.

24-05-2024 22:26

Redrum +96286

Wat mij betreft neemt hij ook nog een eigen pasta chef en materiaalman mee, ik heb alle vertrouwen in deze kerel. Soms voel je gewoon meteen dat het goed zit en dat is nu zeker het geval.

24-05-2024 13:57

VeelniksGasselich +328

Het is Pasta of Basta voor onze selectie

24-05-2024 14:29

Redrum +96286

Haha, heel mooi gezegd.

24-05-2024 15:27

Indy2 +15254

Door zijn eigen assistenten mee te nemen kan Farioli meteen aan de slag en wordt de gewenningsperiode aanzienlijk verkort. Iedere tijdswinst is meegenomen, want er moet in korte tijd natuurlijk heel veel gebeuren.

24-05-2024 13:10

Michael 1974 +22035

Dat dacht ik ook

24-05-2024 23:35

Mitchjo +6223

#beastmode!

24-05-2024 13:06

Belnaarhuis +5076

Denk dat het eerst blessuremode wordt, maar we hebben het zeker nodig!

24-05-2024 13:14

PetrusKeizer +10739

die Osman Kul, hopelijk geen broer van Flauwe Kul?

24-05-2024 13:06

Mv9494 +16659

Flauwe opmerking

24-05-2024 13:43

Simpelishetmoeilijkst +25385

Ik kon er wel om lachen.

24-05-2024 13:58

PetrusKeizer +10739

@9494 ja! 😂

25-05-2024 08:46

FysioPat020 +26128

Het had me zeer verbaasd indien Farioli niet zn staff zou willen meenemen. Hele normale gang van zaken.

24-05-2024 13:02

Nr.10 +111573

Ajax heeft toch flinke concessies moeten doen daarin, in de onderhandelingen over de samenstelling van de staf. Van het oorspronkelijke plan van drie assistenten, waarvan Ajax er eigenlijk twee aanstelt, is alleen Dave Vos overgebleven. Het plan om iemand die weet wat het is om de CL te winnen, een ex-Ajacied, erbij te nemen, is blijkbaar gesneuveld in de onderhandelingen. Farioli zal erop gestaan hebben dat hij er twee meeneemt, en dan blijkbaar ook nog een nieuwe fitness coach (volgens mij stond wel al vast dat die Schoenmakers zou vertrekken bij ons).

24-05-2024 12:36

Redrum +96286

Maar ergens is het ook wel te begrijpen dat een trainer zijn eigen staf samen mag stellen. Als je vertrouwt in een trainer moet je ook vertrouwen hebben in de assistenten die hij mee neemt. Dat zijn uiteindelijk de verlengstukken die hem kunnen helpen zijn plan ten uitvoer te brengen. Verder hebben de assistenten die Ajax zelf heeft uitgekozen ons de afgelopen jaren ook totaal niets gebracht. Je kan zo'n Farioli moeilijk opzadelen met Maduro en Bakkati. Nadeel is weer dat je de hele bende moet ontslaan en dus afkopen wanneer je besluit de trainer te ontslaan.

24-05-2024 12:40

Nr.10 +111573

Ja eens. Bakkati was volgens mij wel een suggestie van Steijn trouwens, als ik dat goed heb onthouden, kwam niet bij Ajax zelf vandaan dacht ik.
Ten Hag koos ook zijn eigen assistenten dacht ik, en dat ging wel vrij goed volgens mij. Alleen had die natuurlijk wel het nodige bewezen op een gegeven moment.
Ik denk ook dat het goed is om gewoon in elk geval één assistent van de club erin te hebben, wel iemand die goed kan samenwerken (dus niet een halve autist als Bergkamp).

Maar goed, Beuker dacht hier blijkbaar anders over, die had een heel plan uitgewerkt met profielschetsen voor alle assistenten. Dat is wel de prullenbak ingegaan. Uiteindelijk zie je dat je toch pragmatischer moet zijn: wat wil de nieuwe hoofdtrainer? En Vos, daar kan je dan nu wel een verhaal over gaan houden, hoe die dan zogenaamd qua profiel een aanvulling zou zijn ten opzichte van die andere twee, maar dat is natuurlijk niet zo. Het is min of meer toevallig samengesteld nu. Vos moet je naar het eerste halen, want die heeft nu genoeg Jong gedaan en is ambitieus. Je wil hem bij de club houden, dus die moet assistent bij 1 worden. Farioli wil twee assistenten meenemen. Dus dat worden dan de drie assistenten. Heeft geen reet meer te maken met een van te voren uitgedachte structuur. Het is dan hopen dat het goed op elkaar aansluit.

24-05-2024 12:44

Redrum +96286

Ja het lijkt er wel sterk op dat Beuker water bij de Italiaanse wijn heeft moeten doen inderdaad. Anders was hij niet gekomen en ik ben blij dat hij heeft toegegeven in dat geval. Mijn gevoel over Farioli is erg positief.

24-05-2024 13:27

C14 +22468

De situatie zal ook een rol spelen. Er moet veel gebeuren, en het moet goed gaan. Je kan je nu niet weer gedoe veroorloven, een valse start of weerstand.

In die zin is een ingespeeld team/staf die van elkaar weten wat van ze verwacht worden, wat te doen, etc. nu misschien wel beter. We hebben gezien de laatste 12 jaar hoe ego alles kan verpesten, en 'kampen'.

Daarom snap ik Jonk ook heel goed met zijn 'Team Jonk'. Ten eerste krijg je geen mes in de rug, dat is fijn, maar ook de neuzen dezelfde kant op, dus optimaal samenwerken en resultaat, en dat relatief snel. Geen ego's, geen strijd, geen compromissen. Dat werkt het beste. Cruijff wilde dat voor elkaar krijgen door oud-spelers bij elkaar te zetten die financieel allang binnen waren, er voor Ajax zouden zitten, het gewend waren als team te opereren en ego opzij te zetten, het samen te doen. Hele mooie, en ook wel logische gedachte waar ik me helemaal in kon vinden, maar we weten hoe dat is afgelopen, het blijven ook maar mensen.

24-05-2024 14:00

Simpelishetmoeilijkst +25385

Redrum, je vergat er nog eentje, Kaltenbach, dat was me ook wel iets raars.

24-05-2024 14:00

Nr.10 +111573

@redrum. Er ontstond ook tijdsdruk. Potter lukte niet. Bij Ten Hag blijft het onzeker, ik denk dat die, hem kennende, überhaupt niet wilde praten tot na de FA cup finale. En dan moet je dus nog maar zien of hij niet liever naar een Bundesliga club gaat oid. Farioli kon dus, maar je weet dat er ook andere clubs voor hem kunnen komen, als je dan op Ten Hag wacht, kan je allebei mislopen. Denk dat je dat kon zien aan Kroes aan het einde van dat interview, dat hij daarom akkoord is gegaan met Farioli, maar er toch een beetje van baalt dat het niet is gelukt met TH.

24-05-2024 14:04

michaellaudrup +4660

Dat moest je sowieso.

24-05-2024 18:12

Godenzoon24 +15394

Zij zijn een kliekje. Voor Vos schuikt dus wel jet gevaar het 5e wiel aan de wagen te worden en enkel de pionnen weg te mogen zetten!

24-05-2024 21:20

FysioPat020 +26128

Dat Schoenmaker vertrekt werd ook de hoogste tijd.
Of hij begrijpt er helemaal niks van ofwel hij heeft gedaan wat Schreuder en Steijn wilden. In het laatste geval had ik bedankt voor de eer.
In beide gevallen ongeschikt.

24-05-2024 12:56

Nr.10 +111573

Eens. Je kan het in zijn rol niet toelaten dat je als topclub een van de minst fitte teams in de Eredivisie aflevert. Dan moet je gewoon enorme heisa maken, en desnoods opstappen.

24-05-2024 13:01

FysioPat020 +26128

Eens. Fysieke gesteldheid van een willekeurige derde BL club.

24-05-2024 13:03

Belnaarhuis +5076

De kans dat ze beter zijn dan wat we hebben is toch wel aanwezig, zie het ook niet als consessies

24-05-2024 13:10

Nr.10 +111573

De vergelijking is niet met wat we afgelopen seizoen hadden, maar met de profielschets van Beuker.
Beuker heeft van te voren een schets gemaakt, hoe de staf er idealiter uit ziet. Daarbij was het idee dat Ajax zelf zeker twee van de drie assistenten zou aanstellen, en de hoofdtrainer zelf één, die bovendien dan wel in die profielschets moet passen. Daar is weinig van terecht gekomen. Dus daaraan zijn concessies gedaan in de onderhandelingen, omdat Farioli blijkbaar heeft gezegd: ik wil twee assistenten mee.

24-05-2024 13:14

Belnaarhuis +5076

Goed punt nr10, eens

24-05-2024 15:36

C14 +22468

@Nr.10

Lijkt erop inderdaad. Echter, dat van 'een assistent die weet wat het is om de CL te winnen' is natuurlijk lachwekkend, dat gaat helemaal nergens over. Enorm holle frase.

Een oud-Ajacied, zou mooi zijn, maar een oud-Ajacied mét de Cruijffiaanse (ware) Ajaxvisie en inzicht is heel zeldzaam. Dus vooral voor de uitstraling en clubgevoel/identiteit. 'Ajax-DNA' zou ook niet op basis moeten zijn van wel of niet bij Ajax gespeeld te hebben, maar op basis van wel of niet de Cruijffvisie aanhangen en de Ajaxmentaliteit. Bosz en Slot hebben meer Ajax-DNA dan De Boer en Maduro, om maar wat te noemen.
In het verleden hebben oud-Ajacieden in de staf ook nooit de Ajaxvisie 'bewaakt'.
Dave Vos is het ideale type, Maduro niet bepaald.

Het ligt er vooral aan in hoeverre Farioli des Cruijffs is, en dus ook de assistenten, die volgens Farioli de neuzen dezelfde kant op hebben.

Idealiter had ik dat de speelwijze vanuit de jeugd doorgetrokken zou worden naar het eerste, met iemand bij de staf die dat bewaakt. Maar een hoofdtrainer doet uiteindelijk toch wat hij wil, want hoofdverantwoordelijk. Daarom moet je gewoon een hele goede keuze maken qua hoofdtrainer, dat deze zoveel mogelijk aansluit bij dat spel vanuit de jeugd.

Ik vind die vele assistenten vooral een 'probleem' vanwege de rol van Vos.
Die groep kent elkaar al langer en ben bang dat Vos er maar een beetje bij komt te hangen. Farioli heeft ook een heel duidelijke visie, en vraag me af of Vos als zoveelste assistent daar wat invloed in heeft.

Daarom opteerde ik zelf liever voor iemand als Jonk (wél oud-Ajacied én Cruijffvisie en inzicht) óf eventueel Keizer met Dave Vos als eerste assistent en met veel invloed.
Bogarde erbij voor de pit en individuele begeleiding van verdedigers, etc.

Het gaat mij ook om continuïteit; leuk Farioli, op sommige aspecten héél leuk, maar ik zie niet graag Ajax om de zoveel jaar, of om het jaar als het tegenzit, anders spelen. Al begrijp ik de moeilijkheid om dat voor elkaar te krijgen.

Ik vind het wel goed dat Farioli Ajax mogelijk eindelijk eens kan laten zien hoe je nóg meer uit je opbouw en het onder druk uitvoetballen kan halen, dat kan perfectioneren, die volle focus op die basis en daar innovatief in zijn. Dat soort dingen horen eigenlijk vanuit Ajax zelf te komen, niet van 'buitenstaanders'.

24-05-2024 13:49

Psychevore +21187

Het was nog veel specifieker, die assistent. Die moest met Ajax de CL gewonnen hebben.

Een hele kleine vijver. Hebben we het in praktijk alleen over de selectie die in 95 de CL won. Een fiks aantal daarvan heeft al laten zien er bar weinig van te bakken als trainer (FdB, Seedorf), doen andere dingen in de voetballerij (Blind, van der Sar) veel anderen doen überhaupt niks in de voetballerij of zijn gestopt (Litmanen en Rijkaard bijvoorbeeld)

Het was best een belachelijke eis.

24-05-2024 14:01

Nr.10 +111573

Volgens mij werd het wel wat breder, ex-Ajacied die weet wat het is om de CL te winnen. Daarom kwamen ze misschien ook uit bij Chivu, heeft de CL gewonnen en heeft bij Ajax gespeeld.
Frank de Boer had ik ook een interessante gevonden als assistent.

24-05-2024 14:06

Bensco +7177

Ik ben altijd van mening geweest dat het niet alleen de trainer was die onervaren was maar zijn complete team eromheen ook. Dat Farioli nu zijn eigen 2 assistenten, video analist en fitness coach meebrengt moedig ik alleen maar aan. Vooral die laatste kan van toegevoegde waarde zijn. Je hebt in een staf specialisten nodig die zich bezighouden met specifieke aspecten van de sport. En bij Ajax 1 was dat de laatste paar jaar meer verwaterd naar 4/5 individuele trainers zonder specifieke kennis

24-05-2024 14:42

Kaatje +4830

Prima, neem maar mee wat je nodig hebt :) Op dat gebied heeft Ajax ook zeker een frisse wind nodig.
En het lijkt me voor Farioli zelf prettig want hij heeft maar weinig tijd om te leren kennen, zoeken, inwerken, spelers zien en horen etc. Tenslotte moeten we op 25 juli al aan de bak.
Dus een beetje 'eigen' van eerdere assistenten is wel zo prettig.

24-05-2024 12:31

lexy88 +8830

Dat wordt weer de bosloop in het Amsterdamse bos, maar dan 5 keer!

En niet dat ge-eikel zoals een Bergwijn die voor en/of na de training liever zelf met zijn eigen coach thuis traint, maar gewoon de hele selectie al naar gelang wat de speler nodig heeft in de gym. Fit worden

24-05-2024 12:29

MarkP +21773

Bergwijn vertrekt nu zeker met die nieuwe fitnesscoach. Als farioli van dit zooitje ongeregeld een geoliede machine kan maken is hij een wonderdokter.

24-05-2024 12:26

Redrum +96286

Ja en dan gaat hij naar een club waar ook een fanatieke fitness coach werkt en zit hij binnen no time weer op de bank, zoals bij de Spurs. Maar wat mij betreft gaat hij lekker hoor, ik krijg serieus koude rillingen als ik er aan denk dat hij dit jaar onze captain was.

24-05-2024 12:42

Simpelishetmoeilijkst +25385

Ben al tijden van mening dat men Bergwijn moet lozen aan de hoogste bieder.

24-05-2024 14:05

036AFCA97 +146682

Ik denk oprecht dat als je de huidige selectie tactische handvaten had gegeven en in ieder geval keihard had laten werken je 3e of zelfs 2e had kunnen worden dit seizoen. Met een paar gerichte aankopen moet je komend seizoen weer mee kunnen doen.

24-05-2024 12:24

JesusZoonVanGod +5925

Dat denk ik ook. Met fatsoenlijk veldspel had je tegen de kleintjes zeker niet zoveel punten laten liggen. De tweede seizoenshelft al minimaal 12 punten laten liggen door onnodige en domme gelijke spelen. Had je je plicht gedaan, dan was je in ieder geval over Az heen geklommen.

24-05-2024 12:54

hendo +4769

Zelfs 1ste met een betere trainer

24-05-2024 14:31

BillSplate +9739

1e is wel erg overdreven en niet fair richting ons én psv. 3e hadden we zeker kunnen worden. Ook met deze selectie en onze blessures.

25-05-2024 00:07

tripleA +3940

Heel goed, Het is duidelijk dat Ajax niet alleen bestuurlijk, technisch en tactisch de weg kwijt was maar ook de professionaliteit rond de training en voorbereiding was weg. Niets voor niets dat spelers klaagden over een gebrek aan training, teveel vrije tijd, gebrek aan visie en zelfs moesten wonen in een hotel. Waar was Ajax in godsnaam mee bezig de afgelopen twee jaar?

24-05-2024 12:16

YugoVik +33331

Met randzaken in plaats van om de omstandigheden te verbeteren

24-05-2024 12:20

Brooklyn +4154

Iedereen heeft wel eens een dalletje.

24-05-2024 12:23

Haarlemmer +20642

Een bont gezelschap iig

24-05-2024 12:09

Dolbergdoethet +1

Latennwe pablo rosario halen

24-05-2024 12:02

willem1958 +8873

Die fitness coach is geen overbodige luxe, dan zien we misschien weer de intensiteit die nodig is om het spel te spelen wat we al een tijdje gemist hebben.

24-05-2024 12:02

GiiaAfca +9089

Hij neemt toch niet Kattenbak mee?

24-05-2024 11:55

Belnaarhuis +5076

? Wat heeft Kaltenbach hier mee te maken?

24-05-2024 13:12

Steffenhagen +38076

Ik ben wel blij met die voorrondes EL : dan wordt er tenminste al vroeg gestart met het opbouwen van conditie en inslijpen van tactiek . Daar ging het vorig jaar gruwelijk mis…

24-05-2024 11:48

Redrum +96286

Ja we moeten dat gewoon als een voordeel zien. Extra druk om snel fit te zijn en beter een paar extra voorrondes dan oefenpotjes in Oostenrijk tegen Fc Schültenbrau.

24-05-2024 11:54

DeKes +3206

Van alles wat ik lees word ik héél erg blij……
Wij wachten met spanning af….
Het klinkt allemaal fantastisch…..
GÁÁN MET DIE BANAAN… 👊 💥

24-05-2024 11:38

Dolblij +45556

Kan Farioli niet ook zijn eigen medische staf meenemen?

24-05-2024 11:34

Brooklyn +4154

Jonge, gedreven staf met duidelijke en moderne ideeën over voetbal. Focus op aanvallende tactiek met balbezit/controle en fysiek met uithoudingsvermogen/dosering. Probleem natuurlijk dat deze relatief onervaren staf moet werken met een op los zand gebouwde lamgeslagen selectie die niet overloopt van individueel talent, dat bovendien niet uit de boom komt vallen op het moment. Het is daarbij ook geen team dat elkaar van nature corrigeert. Aanvoerder Bergwijn als 'leider' kan dit gat niet opvullen is gebleken.

Blijkt Fariola daadwerkelijk de Messias te zijn waarop we allemaal hopen, gaat er misschien serieus iets leven in de groep en gebeuren. Maar zonder twee extra dragende spelers toegewijd en geëquipeerd als doorgeefluik medespelers te wijzen op hun individuele taken en verantwoordelijkheden heb ik er weinig fiducie in. Berghuis is net te licht voor de taak op dit moment. En Hato is nog te jong en niet stabiel genoeg. Henderson is een optie en zou het moeten kunnen. Alleen ben ik bang dat hij al heeft doorgeschakeld nu hij niet is geselecteerd voor the Three Lions.

Dragende spelers zijn schaars en duur. Bergwijn verkopen is een stap in de goede richting. Dan kan Ajax er misschien één aantrekken. Maar ik ben bang dat één niet genoeg is. Mooiste zou zijn als Ajax er er één extra vindt die ook nog eens Italiaans spreekt. Die zijn er. Maar of ze willen...?

24-05-2024 11:27

NipeB +15850

Een Messias is het sowieso niet. De selectie is uit balans. Ik geloof wel dat Farioli en zijn team met Vos er hard aan gaan werken. Alleen moet je de spelers mee krijgen. Ik heb niet de indruk dat die allemaal leven voor hun vak en dat is ook wat Pasveer en eerder Tadic al zeiden. Aan de andere kant, als er een andere wind waait, zoals onder Ten Hag, dan gaan de slappe types ook wel mee in hard werken om fit te worden en ook goed trainen.

24-05-2024 11:33

JaapStam +137665

Zou Francesco Farioli net zoals Peter Bosz, spelers buiten de selectie laten die het tempo niet bij kunnnen benen???!!!

Trainers als Alfred Schreuder, Mauries Steijn en John Van 't Schip vonden het allemaal prima gaan bij Ajax!!!

24-05-2024 11:25

MichelAngelo66 +22289

Die vonden het ook niet prima gaan neem ik aan toch? Schip sowieso niet. Probleem was wel dat je dan 70% buiten de selectie had moeten zetten. Wie stel je dan op?

24-05-2024 13:26

Bky +56799

Ik hoop wel dat Farioli snapt dat de meeste spelers natuurlijk gewoon een primaire carrière hebben als Insta-Influencer, Ganster-rapper, PS-5 streamer of Febo kwaliteitsproever en dat zulke bijzaken als fitness er niet altijd toe doen. Wel even prioriteren natuurlijk.

24-05-2024 11:21

Kryptonite +76987

Die Fitness Coach vind ik misschien wel nog belangrijker dan Farioli zelf. De afgelopen twee jaar verdienden onze jongens de term 'atleet' niet. Afgetroefd op intensiteit en conditie door teams als fucking GAE. Die Schreuder heeft in een paar maanden tijd alles wat Ten Hag had opgebouwd totaal gesloopt en de nitwits na hem wisten de jongens ook niet fit te krijgen.

Maak je titty maar nat Rensch, Sosa en co. Dat gedroom en gesjok gaat nu keihard worden afgestraft.

24-05-2024 11:14

FysioPat020 +26128

😅😅
Je haalt de woorden uit mn mond 👍
Schreuder en Steijn hebben er met de pet naar gegooid wat conditie betreft. Daar heeft Schip geen schuld aan.

24-05-2024 11:24

Redrum +96286

Schip kon dat niet meer herstellen inderdaad, dat valt hem niet te verwijten. Schreuder en Steijn zouden echter aangeklaagd moeten worden en al hun salaris terug moeten storten. Die hebben simpelweg hun werk niet gedaan.

24-05-2024 11:56

Redrum +96286

Absoluut, daar ligt de grootste verbetering op dit moment.

24-05-2024 11:55

JanBiesbos +29271

Yeszzz!!! Eruit dat luie zweet!!

24-05-2024 11:14

Kluffster +535

Lekker, de dames worden eindelijk aangepakt en transformeren in testosteronbikkels!

24-05-2024 11:13

jerryisthename +31984

Mooi. 👍🏼 Ben hier héél blij mee!
Zal alleen maar beter zijn voor de voorbereiding van wedstrijden en de algehele fitheid van de boys. Was niet fit genoeg het afgelopen seizoen.

Ik heb echt heel veel vertrouwen in deze intelligente, sympathieke, bezeten man uit Bella Italia! Lekker veel positieve passie en emotie!
Heerlijk, na hele matige trainers gehad te hebben de afgelopen seizoenen, van Schreuder tot Steijn en helaas ook de twee Johnny's; echte Ajacieden, die gewoon niet goed genoeg waren.

Blij ook met deze gedurfde stap van Kroes! 👏🏼
Ik weet zeker dat PSV en vooral Feyenoord hier niet blij mee zijn! 😉
Weet zeker dat als wij die kapsoneslijer uit Engeland hadden genomen, Farioli heel snel op de lijst van Feyenoord was gekomen!
Goed gedaan, Kroes (Beuker en Lang?)!!! 👊🏼

Ik begrijp ook echt nu waarom Van Gaal en Blind hun zegen hebben gegeven voor Farioli.

Voor de ouderen hier; moest meteen denken aan dat liedje van Toontje Lager vroeger. 'Zo veel te doen, ik heb nog zoveel te doen!'. 😁 Echt een goed nummer uit de 80s!

24-05-2024 11:12

TeringHenkie +28645

In gedachten ook mooi...het meisje van de kassaaaaaaa

24-05-2024 19:04

jerryisthename +31984

Ja, idd. 😁 Hahaha.

24-05-2024 19:29

Lazell +17005

Als de samenstelling van de staf succesvol blijft, moet je wel iets van verankering in de organisatie hebben. Misschien dat Beuker hiervan kan leren en wat kan vastleggen. Of hopelijk blijven er een paar van de staf iets langer hangen dan Farioli, maar daar ga ik niet vanuit omdat ze nu ook allemaal mee gaan.

24-05-2024 11:12

Ajax The Best +16639

Ja, dat kan op termijn wel een issue worden.

24-05-2024 11:27

VeelniksGasselich +328

En dat allemaal voor slechts anderhalf miljoen 💪

24-05-2024 10:57

Golden Boy +3919

Om die fitness coach ben ik misschien het meest blij. Verzaken hoort er niet meer bij bij Ajax vanaf juli. Het is meedoen of vertrekken.

24-05-2024 10:44

PuurGeluk +4810

Exact mijn gedachten! Belachelijk dat ze nu zo weinig in de gym zitten! Tenminste van wat ik heb gelezen dan!

24-05-2024 11:07

GinoAFCA +14969

Ik vind dat bandje om de arm wel wat hebben. Ik zie dat ook in België, weet iemand wat daar de betekenis van is ?

24-05-2024 10:42

ChefRaekwon +0

Een horloge? Kan je de tijd op zien.

24-05-2024 10:52

LukaLitmanen +82281

Heel goed, meer op data & minder op onderbuik & geen bias omtrent aankopen of jeugd

24-05-2024 10:41

FysioPat020 +26128

Ik vrees nog meer blessures omdat de trainingsintensiteit dusdanig omhoog moet om op een acceptabel niveau te komen dat het gevaar van overbelasting in de voorbereiding in een jaar met een EK voor de hand ligt. Tel daarbij onze wereldberoemde medische staf en je hebt binnen no-time een volle ziekenboeg.

24-05-2024 10:32

profoff +8397

Zou de fitnesscoach er verstand van hebben? Zou hij er ook iets van een opbouw in laten terugkomen?

24-05-2024 10:35

FysioPat020 +26128

Ik ben ervan overtuigd dat ie er verstand van heeft. Maar niet overtuigd van onze medische staf. Bovendien staat het buiten kijf dat de fysieke gesteldheid op het niveau van een derde BL club zit. Dus is mijn vrees terecht.

24-05-2024 10:37

Ans B +20006

Dat is inderdaad een risico voor m.n. Brobbey. Hij en Bergwijn zijn de enige Ajacieden (samen met Sutalo, Sosa en Mikautadze; of vergeet nu iemand?) die op het EK verschijnen. Ik denk dat alleen Brobbey en Sutalo blijven, en Brobbey is sowieso kwetsbaar met zijn spierstelsel.
Tegelijkertijd, als hij niet veel speelt, zou hij misschien ook baat kunnen hebben met een stabiele fysieke gesteldheid (door het getraind zijn). Hoe denk jij daarover? Is dat een mogelijk voordeel? Ervan uitgaande dat je fysiotherapeut bent....

24-05-2024 10:38

FysioPat020 +26128

Ik ben idd fysiotherapeut Ans.😅
De moeilijkheid ligt in het doseren vd belasting. Sommige spelers moet je remmen, anderen moeten veel meer doen. Maar het belangrijkste is leven als een topsporter. Genoeg slapen, op je voeding letten, alcohol vermijden, als een prof leven. Daar gaat het mijns inziens al sinds het vertrek van Ten Hag fout. Ik heb grote twijfels of iedereen daarop let. Er wordt veel te weinig gecontroleerd, spelers hebben veel teveel vrijheden en zijn soms net kleine kinderen. Dan moet je ze soms ook als kleine kinderen behandelen..
Ik zou iig een diëtiste aanstellen die dit soort dingen bewaakt.

24-05-2024 11:03

NipeB +15850

Lijkt er inderdaad op of Ajax die niet heeft. Kan ik me bijna niet voorstellen. Dat zou wel heel onprofessioneel zijn. Voeding is mega belangrijk en slapen ook.

24-05-2024 11:37

Ans B +20006

Ik weet niet of het up to date is, maar volgens zijn website werkt Rafael Maza Diaz, eigenaar van High Performance Nutrition, bij Ajax: https://highperformancenutrition.nl/over-rafael-maza-diaz/

Maar goed, Ajax werkt ook wel met mental coaches, evenmin op dagelijkse basis naar ik vermoed. Dat zegt (voor mij) niet alles. Op afroep ergens werken of op dagelijkse basis in dienst zijn, zijn twee verschillende dingen.

24-05-2024 11:52

NipeB +15850

De belastbaarheid van jonge spelers is heel persoonlijk en mede afhankelijk van of ze al echt uit de groei zijn. Ajax ging daar afgelopen seizoen onverantwoord mee om (Hato, Hlynsson, Brobbey). Medische staf zijn prutsers. Er is wat meer ervaring nodig in de selectie zodat je niet met het jongste team van de eredivisie hoeft te spelen. Dan is de belastbaarheid hoger en gebruik je talenten zoals het hoort,.

24-05-2024 11:36

Tommyshelby +129827

Ajax heeft eindelijk weer een “very strong fitness department”. Nu nog een paar ervaren spelers toevoegen met voetballend vermogen.

24-05-2024 10:28
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.