Farioli merkt vermoeidheid op bij spelers: 'Laatste dagen en weken wel aanwezig'

door Brent Tomassen 68

Bron Persconferentie Ajax

Farioli merkt vermoeidheid op bij spelers: 'Laatste dagen en weken wel aanwezig'

door Brent Tomassen 68

Bron Persconferentie Ajax

Laatst geüpdatet

Francesco Farioli zag zijn ploeg tegen Sparta Rotterdam lang worstelen, maar de winst in de slotfase alsnog binnenhalen. De oefenmeester merkt dat de vele wedstrijden in de eerste seizoenshelft hun tol hebben geëist, maar kan niks anders dan trots zijn op zijn selectie.

‘Eerst en vooral wil ik de supporters bedanken voor hun steun. Niet alleen vandaag (zondag, red.), maar tijdens alle wedstrijden. Aan de andere kant wil ik deze zege opdragen aan meneer Van Gaal, die er vandaag was. Hij weet waarom’, begint Farioli aan zijn persconferentie na Sparta - Ajax. De trainer wil niet zeggen wat hij en Van Gaal besproken hebben. ‘Dat is persoonlijk.’

Ajax creëerde op Spangen weinig kansen en pas in de 74e minuut wist het tot de eerste doelpoging te komen. Toch zag Farioli dat zijn ploeg al eerder had kunnen toeslaan. ‘In de eerste helft hadden we in mijn ogen een aantal grote kansen. Ik weet niet of de kans voor Chuba (Akpom, red.) aan het eind van de eerste helft telt als schot op doel. In dit soort wedstrijden komen we altijd in dezelfde situatie terecht; als clubs tegen Ajax spelen, rennen de spelers als gekken in de eerste helft en proberen ze vol spirit voor de tweede ballen te gaan om ons spel slordiger te maken.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Farioli merkt vermoeidheid op bij spelers: 'Laatste dagen en weken wel aanwezig'
Kenneth Taylor brak in Rotterdam-West de wedstrijd open met een rake strafschop.

'In dit soort wedstrijden gaat het naar mijn mening om geduld'

Uiteindelijk pakte Ajax na een uur spelen de volledige controle en wist het met 0-2 te winnen. ‘In de tweede helft zag je ook weer twee, drie spelers bij hen het veld verlaten met kramp of fysieke problemen. Dit verklaart veel', zo vindt Farioli. 'In dit soort wedstrijden gaat het naar mijn mening om geduld, om het juiste moment vinden om kansen te creëren, die nodig zijn om te winnen, en vooral om zo min mogelijk incasseren.’

Zeker voor rust speelde Ajax veel lange ballen richting spits Wout Weghorst. Dit leverde niet het gewenste resultaat op. ‘Ik denk dat we veel andere beslissingen hadden moeten nemen', stelt Farioli achteraf, al heeft de Italiaan wel een idee waar dit aan lag. 'Nu de lange reeks aan wedstrijden voorbij is, kunnen we het weer over het woord ‘vermoeidheid’ hebben. Ik denk dat dit de laatste dagen of weken wel aanwezig was en om je te kunnen onderscheiden van een tegenstander moet je wel een bepaalde intensiteit kunnen brengen. Ik denk dat we dit gedeelte de laatste tijd wel gemist hebben.’

Lees meer over:
Plaats reactie

MichelAngelo66 +22289

Ik kan de woorden vermoeidheid en fris niet meer horen. Hij rouleert zich een ongeluk en nog zijn ze niet fris en.... schei toch uit man met de kul verhalen.

23-12-2024 01:42

JohnDylan +22676

Zeven basisspelers van Ajax hebben meer minuten gespeeld (Pasveer zo’n 600 minuten meer) dan de doelman van Sparta (Olij) die letterlijk geen minuut voor Sparta (inclusief in de beker) heeft gemist.

23-12-2024 11:22

MichelAngelo66 +22289

Het is wat.

24-12-2024 00:48

WillemvH +1647

Hoezo vermoeid? Fysiek geloof ik niet. Mentaal wel. Want veel spelers maken nu veel meer technische fouten dan in het begin. Er mist scherpte en plezier. Dat is echt mentaal. Geen goed teken.

22-12-2024 23:47

JohnDylan +22676

Hoezo is dat echt mentaal? Ik kan uit mijn eigen ervaring met zekerheid stellen dat ik meer fouten maak wanneer ik vermoeid ben. Je zegt "dat is mentaal" maar er is geen fysieke vermoeidheid zonder mentale vermoeidheid en visa versa. Die twee gaan hand in hand en voeden elkaar.

23-12-2024 11:19

Richard Suurd +91

Flikker toch op met vermoeidheid.. 🤦🏻‍♂️

22-12-2024 20:40

Aeter +6667

Hij vertelt gewoon de waarheid.

22-12-2024 21:21

Hersenspinsel +8278

Flikker toch op met al dat suur

22-12-2024 21:22

AFCACruijff14 +162541

Het hele seizoen alles kapot wisselen en dan opmerken dat iedereen moe en afwezig is. Op zijn minst bijzonder.

Ga in januari eens werken aan een vaste ploeg waar je er hoogstens 1 of 2 rouleert.

22-12-2024 20:23

Chalana1984 +4699

Als je een paar procent minder energie hebt, kom je steeds net te laat, win je een duel niet en mis je net die kans. De intensiteit is de laatste weken een stuk minder en dat heeft ongetwijfeld met fysieke én mentale vermoeidheid te maken. Na de winterstop spelen we wat minder wedstrijden en wellicht dat dan met meer scherpte er ook beter voetbal uitkomt. Het is te hopen, want behalve de resultaten valt er niet bijster veel te genieten. Toch complimenten aan Farioli en zijn staf en de spelers. Die tweede plek, daar hadden we aan het begin van het seizoen voor getekend!

22-12-2024 20:20

Sunny +9570

Dus we zijn al op zo'n 4 goede wedstrijden na, het hele seizoen moe?
Kan het heel misschien iets te maken hebben met de Farioli spelopvatting?
De punten zijn mega belangrijk maar er zijn grenzen aan wat deze Ajax supporter aan anti-voetbal kan verdragen!
We staan met veel geluk 2e maar de realiteit is dat ook geluk ooit opraakt!
Het moet echt beter en dat kan heus ook wel met deze, voor Ajax begrippen, ondermaatse selectie.
Maar dan moet je wel willen voetballen, tempo spelen, lef en dynamiek brengen en niet uitgaan van lokken middels een trage opbouw!

22-12-2024 20:09

dp92 +11273

Kan het misschien te maken hebben dat we al 30 wedstrijden met de minst fitte selectie van vorig seizoen hebben gespeeld?

23-12-2024 05:04

Sunny +9570

We zijn al maanden bezig en nog altijd niet fit?
En daarom kan je niet "voetballen"?
Goh, hoe doen al die andere teams dat toch

23-12-2024 08:19

dp92 +11273

Welke andere teams hebben 30 wedstrijden gespeeld met een gigantische achterstand qua fitheid? Onze "top" spits kon in september amper 4 sprintjes achter elkaar maken.

23-12-2024 11:51

Musica Merlo +8216

Gezeur om niet fris of wel fris zit in het hoofd, dus trainer ga ze dat niet teveel aanpraten.
Enne, ik kijk elke week naar de premier League in Engeland, daar spelen ze al jarenlang veel wedstrijden daar zeuren ze veel minder en zie ik veel meer hard werken en hoog tempo, datgene waar ik me bij Ajax aan erger, dat slome tempo. Ik mis spelplezier en mis intensiteit.

22-12-2024 19:55

PvLvD +40

Je zal misschien gelijk hebben maar ga a.u.b. de premier league niet vergelijken met wat we hier in NL hebben 🫣

22-12-2024 19:56

Evil-phantoom +923

Als dar waar is zijn ze niet geschikt voor topvoetbal.
Ze spelen niet eens alles.

22-12-2024 19:52

Redrum +96286

Wel respect dat hij dit nooit benoemd heeft.

22-12-2024 19:49

ajaxfan83 +3526

Was dat niet het verboden woord?

22-12-2024 19:46

Jeugd +24909

Ja hij blijft er maar over lullen om zijn eigen overdreven gewissel goed te lullen natuurlijk.
Hij lult ze moe😵‍💫

22-12-2024 19:15

Cosey2 +7115

Ik word moe van die verhalen over vermoeidheid, begin eens met zuiverder te passen over drie meter, scheelt al een hoop onnodig loopwerk.

22-12-2024 18:52

Petterson +25242

Ik hoop echt dat dit de verklaring is en dat de spelers na de Kerst weer fris en fruitig op het veld verschijnen. Nog 2 wedstrijden EL groepsfase en dan wellicht nog 2 of 4 extra wedstrijden (of 0 met een beetje pech). KNVB beker kan ook snel klaar zijn. Dus dan hebben ze in tweede seizoenshelft eindelijk eens tijd om gedurende de week gericht te trainen.

Hoop stiekem op meer EL succes, want als Lazio de beste tegenstand is, is daar stiekem best wat mogelijk. En een KnVb beker zou ook een leuk pe opstap zijn voor FF en zijn mannen. Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel.

22-12-2024 18:36

Simpelishetmoeilijkst +25385

Voordeel vsndasg isxdat hectaren een Steijn-ploeg speelt, en die zijn nirt in dtsdt 90 minuten volle bak te gaan, omdat ze niet zo hard trainen. Dat weten we bij Ajax maar al te goed. Hopelijk rust iedereen goed uit in de winterstop, en krijgen we een mooie tweede helft van dit seizoen.
Wens iedereen een heel prettige Kerst en een gelukkig 2025 toe.

22-12-2024 18:02

Ajax1812 +9178

Had je een tia bij de eerste zin?

22-12-2024 18:49

Danielson +50622

Simpel is het moeilijkst zoals je weet 😉

22-12-2024 18:54

Cosey2 +7115

En we houden allemaal wel van een borreltje.

22-12-2024 18:58

Michiel Kapteijns +5372

Begin wel moeite te krijgen met de smoesjes die een deel van de 'experts' hier ophangen over die vermoeidheid, dat dat nog steeds een gevolg zou zijn van Schreuder, Steijn en Schip. En dat Farioli daarin niks te verwijten valt en het nog een jaar gaat duren voordat alle spelers conditioneel weer op peil zijn. En weet je waarom ik weet dat het smoesjes zijn die de afzenders van die berichten zelf ook niet geloven? Omdat diezelfde experts dan ook meer begrip zouden hebben voor de fase waarin Berghuis zit. Die heeft schreuder, Steijn en Schip meegemaakt, is een paar maanden geblesseerd geweest. Maar bij hem geen geduld, geen vergoelijkende teksten dat het nog wel een jaar gaat duren voordat hij weer op peil is.

22-12-2024 18:01

JanTa +15865

Ik ben altijd best kritisch maar met deze selectie op de 2e plek staan vind ik best knap. Dat sommige spelers moe zijn is ook verklaarbaar, Ajax heeft deze 1e helft de meeste wedstrijden gespeelt.

22-12-2024 17:44

Odin2710 +2109

Dit dus. Het is hetzelfde materiaal als vorig jaar en toch staan we nu 2e. En dan zitten de zogenaamde Ajacieden hier alsnog te vloeken en te tieren op alles wat een Ajaxshirt draagt. Ze kunnen gewoonweg niet beter. Wat erger is dan het voetbal is de reacties hier van de successupporters. Die zijn het ergste...

22-12-2024 18:02

j0rnnn +5104

Zijn wel een x aantal spelers bij gekomen toch?

22-12-2024 18:48

Danielson +50622

Kan zijn, maar Brobbey speelde bijvoorbeeld als een krant. Dat zal ongetwijfeld beter gaan in de tweede seizoenshelft.

22-12-2024 18:55

Odin2710 +2109

Kan alleen maar beter gaan

22-12-2024 19:04

JanTa +15865

Het enige wat Brobbey mankeert is de druk die hij zichzelf oplegt. Hij moet leren ontspannen te voetballen dan komt de rest vanzelf.

22-12-2024 19:08

dp92 +11273

En ook weg. Vorig jaar hadden we tenminste 2-3 buitenspelers op links.

23-12-2024 05:10

Standby +10122

Onder Schreuder, Steijn en van 't Schip werd er blijkbaar zo slecht getraind dat wij er nu nog steeds last van hebben. Akpom(?) gaf al een keer aan dat wij de intensiteit die wij lieten zien tegen Feyenoord en PSV niet iedere wedstrijd kunnen opbrengen.

Ik ga ervan uit dat wij in dat opzicht nog veel stappen gaan maken onder Farioli. Volgens mij gaf Henderson in juli al aan dat het verschil met van 't Schip wel erg duidelijk was op de training.

22-12-2024 17:34

Michiel Kapteijns +5372

Volgens mijn bescheiden mening moet Farioli gewoon wat vaker vast houden aan dezelfde ploeg en niet elke wedstrijd zijn team omgooien. Zo creëer je vastigheden en ritme. Dat je in de beker voor een B elftal kiest en na zware Europese wedstrijden bepaalde spelers rust gunt is prima, maar dat constante rouleren gaat ons echt opbreken. Overigens zijn bijna alle spelers die Schreuder hebben meegemaakt alweer weg.

22-12-2024 17:44

JohnDylan +22676

Maar er staan wel zes spelers die Schreuder hebben meegemaakt in de basis: Pasveer, Rensch, Hato, Klaassen, Taylor en Brobbey.

Trouwens werd niet alleen in het eerste onvoldoende aan de conditionele inhoud van de spelers gewerkt. Ook bij Jong Ajax was dat een probleem en worden daar sinds dit seizoen stappen in gezet. Het is waarschijnlijk geen toeval dat Baas deze zomer (na een seizoen bij NEC) een van de meest fitte spelers was in de conditionele tests van Ajax.

22-12-2024 18:02

Michiel Kapteijns +5372

Ach kom op zeg! Als die 6 spelers als een natte krant spelen lees je hier toch ook geen vergoelijkende berichten dat we geduld moeten hebben met hun conditie? Berghuis is daarnaast ook nog eens een paar maanden geblesseerd geweest. Als hij slecht speelt hoor je toch ook niemand dat we geduld moeten hebben? Kennelijk geldt dat geduld alleen voor farioli, maar niet voor de spelers zelf.

22-12-2024 18:12

Standby +10122

@Michiel Kapteijns

Ik ben het deels met je eens. Het constante rouleren zorgt voor minder vastigheden. Maar bijvoorbeeld Hato gaf zelf aan dat de spelers niet zo fris meer zijn:

"In de tweede helft sloeg de vermoeidheid bij Ajax toe, stelt Jorrel Hato na het gelijkspel tegen FC Utrecht (2-2) op de persconferentie. De linksback sluit zich aan bij de woorden van trainer Francesco Farioli, die eveneens constateerde dat zijn ploeg het qua fitheid lastig had.

"Misschien wel een beetje gebrek aan frisheid, ja", aldus Hato. "Ik persoonlijk? Wel een beetje, ja. Het is niet makkelijk om zoveel wedstrijden te spelen."

Moet je dan als coach minder rouleren, ondanks dat de spelers zelf al aangeven dat het zwaar is. Of moet je dan maar (geforceerd) rouleren? Ik begrijp Farioli in dat opzicht wel. Al is voor beide keuzes wat te zeggen. Vooralsnog doet Farioli het prima kwa resultaten.

22-12-2024 18:19

JohnDylan +22676

"Kennelijk geldt dat geduld alleen voor farioli, maar niet voor de spelers zelf."

Omdat die spelers zelf de verantwoordelijkheid hadden om topfit te blijven en ze in die verantwoordelijkheid zijn gefaald. Elke speler is individueel verantwoordelijk voor zijn eigen fitheid maar als een heel team faalt in die individuele verantwoordelijkheid is ook de hoofdtrainer daar schuldig aan aangezien die verantwoordelijk is voor het aansturen van de spelers.

22-12-2024 18:42

Michiel Kapteijns +5372

@Standby

We gaan het zien. Zeg er meteen bij dat ik geen expert ben, noch inzicht heb in de data over de fitheid/belastbaarheid van spelers. Mij als leek lijkt het echter veel logischer dat je conditie opbouwt door af en toe door het rood te gaan, dan steeds na een uur gewisseld te worden. Hoeveel spelers hebben wij straks nog die 90 minuten kunnen spelen, laat staan 90 minuten kunnen gasgeven of twee wedstrijden in de week kunnen spelen? En op mij komt het gewoon niet erg logisch over om in de laatste wedstrijd van 't jaar, waarvan de uitslag bepalend is voor het gevoel waarmee we de winterstop ingaan, niet met je beste elf te starten. Daarnaast is dat constante gewissel met onze spitsen gewoon niet goed, met gevolg dat zowel Brobbey als Weghorst ontevreden zijn. Die spelen nu telkens een wedstrijd in een wedstrijd. Die weten dat ze het in het eerste uur moeten laten zien, en steeds gewisseld worden in de fase waarin de ruimtes groter worden en Ajax de overwinning vaak naar zich toetrekt. Een spits moet je gewoon laten staan. Punt. En of hij nou Brobbey of Weghorst kiest als vaste spits, alles beter dan dit constante wisselen. Ik vraag het me gewoon ernstig af of dat rouleren niet averechts werkt, nog los van het gebrek aan vastigheden, waar we het over eens zijn.
Wat vermoeidheid betreft zit dat denk ik voor een groot deel tussen de oren. Ik heb nog nooit een ploeg over vermoeidheid horen klagen die in een flow zat.

22-12-2024 23:21

JohnDylan +22676

Het zal nog minstens een jaar duren voordat de spelers van Ajax conditioneel weer op het gewenste niveau zijn. Zeker doordat Ajax tijdens het seizoen nauwelijks aan de conditionale inhoud van spelers kan werken door het drukke wedstrijdschema.

22-12-2024 17:29

daslogisch1 +10199

Dat gaat gedurende de 2e helft van het seizoen al beter worden, helemaal nu er even rust in de tent is de komende 2 weken.

22-12-2024 17:34

Michiel Kapteijns +5372

Give me a break met je 'minstens nog een jaar voordat spelers conditioneel weer op peil zijn'. Wat een lariekoek!

22-12-2024 17:46

WZAWZDB33 +878

Je snapt het pas als je het door hebt

22-12-2024 18:28

profoff +8397

Je kan het wel.op vermoeidheid gooien, maar het lijkt niet op een tactisch plan wat er door vermoeidheid niet uitkomt, maar eerder op een gebrek aan tactisch plan.

22-12-2024 17:20

Oxxer +164957 moderator

Ajax was onder ETH de fitste ploeg van de Eredivisie , veel wedstrijden werden gewonnen in de slotfase , alle trainers tot aan Farioli hebben dat voordeel verpest. Zegt veel over de chaos binnen de club dat dit heeft kunnen gebeuren.

22-12-2024 17:20

MarcoB1971 +4783

En je moet ook niet onderschatten wat de druk bij Ajax na vorig seizoen doet met spelers. Ik denk ook dat het vooral mentale vermoeidheid is

22-12-2024 17:19

Dirigent +6889

Eerlijk is eerlijk als je had gezegd dat wij 2e.zouden staan in de winterstop werd je uitgelachen.

Farioli vaart zijn eigen weg, maar het puntenaantal spreekt voor zich, wat kan je nog meer uit deze selectie halen? Hij haalt echt wel het maximale Eruit!

3-4 spelers huren van grote clubs en je speelt mee voor de titel en plek 2!!!

22-12-2024 17:14

7172AFCA7395 +10373

De titel is uit zicht.

22-12-2024 17:21

gi0vanni +7331

Gezien het salarisbudget kun je dat mooi vergeten en dit seizoen is de 2e plaats al de hoofdprijs. PSV heeft een beter team. Alleen als ze volledig instorten zijn er misschien kansen maar daar was tegen Feyenoord geen sprake van.

22-12-2024 17:36

Tommyshelby +129826

Hij heeft met van Gaal gesproken. Dat verklaart die maffe 5-3-2 opstelling dus.

22-12-2024 17:10

daslogisch1 +10199

Van Gaal snapt dat.

22-12-2024 17:36

noppenkoning +41541

Worden spelers niet vooral fitter als ze 90+6 minuten spelen en in het rood gaan?

22-12-2024 17:08

JohnDylan +22676

Nee, niet volgens de mensen die daar experts in zijn. Het levert wel meer blessures op.

22-12-2024 17:19

Michiel Kapteijns +5372

Ach kom op zeg, goed dat we Farioli verdedigen maar die smoesjes dat de spelers nu nog vermoeid zijn na wat er de afgelopen anderhalf jaar ervoor allemaal verkeerd is gegaan is echt de grootste kul!

22-12-2024 17:37

JohnDylan +22676

Hoezo is dat grootste kul? Tijdens het seizoen is er nauwelijks de mogelijkheid om aan de conditionele fitheid van spelers te werken. Alleen in de zomer- en winterstop hebben trainers daar de kans toe en in een enkele zomer is dat heus niet opgelost.

22-12-2024 17:41

Cohiba +2272

Wij zijn ook toe aan de winterstop. Bedankt voor de punten en we gaan voor mooier voetbal de 2e seizoenshelft. Fijne dagen en een gezond 2025 toegewenst aan alle Ajacieden!

22-12-2024 17:07

Harrier Du Bois +39053

Eerste doelpoging minuut 74, tja.. dat was inderdaad de opsomming van de wedstrijd.

22-12-2024 17:01

Mözil +2545

Beetje kort door de bocht, want eerste helft hebben zowel Akpom als Gaaei een grote kans gehad

22-12-2024 17:40

GNBL +90255 moderator

Merkte ik vooral aan Hato. Baas is de laatste wedstrijden ook minder fris. Het is gewoon een enorm drukke eerste seizoenshelft geweest. Daarom is plek 2 en zo goed als door in Europa echt een wereldprestatie met deze selectie. Farioli, held!

22-12-2024 17:00

Michiel Kapteijns +5372

Beetje scorebordjournalistiek! We hadden qua spel vandaag net zo goed punten kunnen verspelen, daar was niks onverdiend aan geweest. Zeker niet als je ziet met welke ploeg we zijn begonnen. Over het algemeen mogen we blij zijn met farioli, maar hoop dat we hem niet tegen beter weten in blijven verdedigen met dat rouleren en zijn begin opstellingen.

22-12-2024 17:50

7172AFCA7395 +10373

Die Hancko (FR) heeft dit jaar 2024, 62 wedstrijden gespeeld.

22-12-2024 17:00

WZAWZDB33 +878

Ga je nou een speler vergelijken die al een paar jaar topfit is? Onder Slot werd er een topsportcultuur gecreëerd waar we bij ons het tegenovergestelde kregen de afgelopen twee jaar. Die inhaalslag hebben we nu een halfjaar ingezet en gaat minimaal nog een halfjaar duren.

22-12-2024 17:07

7172AFCA7395 +10373

Geen vergelijkingen.
Ik geef alleen even aan wat die spelers voor de kiezen krijgen. Hato zal ook in de buurt van 62 komen.

22-12-2024 17:12

Broodjebal44 +5727

Klopt. En ondanks die 62 wedstrijden staat hij 4e met zijn collega’s. Just a fact ..

22-12-2024 17:25
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.