Farioli positief ondanks verlies: 'Hadden de kans om de wedstrijd te winnen'

door Mike van Weert 72

Farioli positief ondanks verlies: 'Hadden de kans om de wedstrijd te winnen'

door Mike van Weert 72

Laatst geüpdatet

Francesco Farioli was tegenover Ziggo Sport positief over het spel van zijn ploeg na het verlies tegen Real Sociedad (2-0). Ajax verloor voor het eerst in zestien wedstrijden, maar de trainer zag voldoende kansen voor de Amsterdammers om de wedstrijd zelf te winnen. Daarnaast geeft Farioli een korte update over de blessure van Brian Brobbey, die in de eerste helft het veld moest verlaten.

Ajax kwam in de eerste helft prima uit de startblokken. De ploeg van Farioli kreeg in de eerste 45 minuten een hoop goede kansen om de score te openen, maar de paal en Álex Remiro, de doelman van Real Sociedad, stonden Ajax in de weg. Na rust wisten de Amsterdammers geen potten meer te breken en kwamen de Basken halverwege de tweede helft op voorsprong. Vijf minuten voor tijd schoof Takefusa Kubo de eindstand tegen de touwen.

Het is het eerste verlies van Ajax in de Europa League en tegelijkertijd wordt een reeks van zestien wedstrijden zonder nederlaag doorbroken. Farioli zet het verlies in perspectief. 'We speelden tegen een ploeg die twee weken geleden FC Barcelona wist te verslaan', vertelt de trainer, die best tevreden is over het spel van zijn ploeg. 'Onze prestatie was best goed. We wisten voldoende kansen te creëren. Als je dan niet weet te scoren tegen deze tegenstander, dan betaal je daar uiteindelijk de prijs voor.’

Voorafgaand aan het duel was de trainer van Ajax al op zijn hoede voor Real Sociedad. Dat werd in zijn ogen nog moeilijker gemaakt door de absentie van een aantal spelers. 'We hadden wat personele problemen. We misten Taylor, Klaassen en Godts. Bovendien wist Weghorst het duel net niet te redden.' Farioli wil dan ook de positieve punten van deze wedstrijd benadrukken. 'De spelers die in het veld stonden, deden het gewoon goed in mijn ogen. We hadden de kans om de wedstrijd te winnen. We hadden op zijn minst een punt verdiend.'

Farioli geeft update over Brobbey

De uitslag doet dus pijn bij de Italiaan, die in de eerste helft ook Brobbey zag uitvallen. De spits kwam hard in botsing met de doelman van Real Sociedad, waarna hij op de grond bleef liggen met een hoofdblessure. Brobbey probeerde de draad op te pakken, maar moest alsnog gewisseld worden. 'Hij kwam terug het veld in, maar de problemen hielden aan. Daarom hebben we in overleg met de medische staf besloten om hem te wisselen.' Farioli heeft ook een korte update over de spits: 'Het gaat nu best prima, hij is nog wat duizelig.'

Profiteer tijdens Black Friday 2024 van 20% korting op alles in de Ajaxshop!

Lees meer over:
Plaats reactie

Aspers73 +3243

Dan is er iig nog iemand die iets positiefs uit deze wedstrijd kan halen. Mijn God wat was het weer slecht. Hotseknotse Begonia voetbal noemden we dit vroeger. Ze doen eigenlijk maar wat, en vrijwel alle spelers nemen meestal de verkeerde beslissingen en allemaal hebben ze een zeer beperkte techniek.

29-11-2024 07:54

Hersenspinsel +8278

Brobbey heeft gewoon een (lichte) hersenschudding, waardoor hij zo makkelijk weer het veld binnen gelaten werd is mij een raadsel, ik dacht gelijk, gaat dat maar goed.
Is onze medische procedure niet goed? We weten dat topsporters machos zijn die hun beperkingen moeilijk kunnen zien.

29-11-2024 07:21

Koningtoto +60663

Ach ja, de sterren waren tegen ons, dat wist je al toen Weghorst in Amsterdam bleef.

We hebben gewoon een te magere selectie om blessures op te vangen.

Werk aan de winkel voor Kroes deze winter.

29-11-2024 07:15

Hersenspinsel +8278

Of voor Perenboom om de talenten echt op een hoger niveau te krijgen.
We weten allemaal dat er alleen geld is voor 2e rangs voetballers en die wil ik niet bij ons aller Ajax.

29-11-2024 07:23

Koningtoto +60663

Ook dat, maar dit lukt dus niet meer in dit seizoen, dus je zal iets moeten. Huren of buitenkansjes.

29-11-2024 07:34

fluwelenlinker +11903

De eerste helft was gewoon goed, niet meer en niet minder. We hadden de volledige controle en hadden aan de rust moeten voorstaan.
Tweede helft starten we slap maar echt in de problemen kwamen we tot aan de 1-0 ook niet. Het was voetballend wel een stuk minder in de tweede helft. Als je dan ziet met welke spelers (Wijndal, Rasmussen, Banel, VD Boomen, Hlynsson) we de wedstrijd eindigen dan is een nederlaag niet vreemd tegen een ploeg als Sociedad.
Het was niet goed en dat zijn we al even niet meer gewoon maar ik maak me nog geen zorgen. Als je in de blok een wedstrijd moet verliezen dan deze maar.

29-11-2024 07:11

Betuwe85 +20966

Aan kans heb je niet veel

29-11-2024 07:01

Rockanje23 +37128

Farioli moet opletten dat hij wel geloofwaardig blijft. Het was gisteren zwaar onder nul. Zowel het spel als de coaching van zijn kant.

29-11-2024 06:57

Jarl1989 +4396

Je selectie is helaas gewoon heel broos. Er ontbreken een paar belangrijke spelers en je krijgt lastige wedstrijden. De spoeling aan kwaliteit wat op de bank zit is gewoon te dun. Kroes moet aan de bak in de winter.

29-11-2024 06:34

MarcelvTol1971 +15451

We hadden de kans om deze wedstrijd te winnen maar we hebben een lompe schijtspits die elke 100% kans de 2e ring in jaagt en alleen maar bezig is met fysieke duels en geen bal normaal aan kan nemen.
Het was ooit wat ( onder 19 ) , het is niks en het gaat ook niet beter worden.

29-11-2024 06:30

Multi +33391

Dat je Banel en Rasmussen aanvallend moet brengen zegt meer dan genoeg. Wat dat betreft had je beter Namli kunnen halen. Ook geen hoogvlieger, maar wel veel meer niveau dan die 2.

29-11-2024 05:33

Tadic020 +1905

Inderdaad competitie belangrijker

29-11-2024 05:14

FdJMdL +4505

niet jouw schuld topper, kroes heeft prutswerk geleverd

29-11-2024 03:49

ElSandrini +18209

Positief? Die tweede helft zakken wij erg door de ondergrens. Tegen zwolle ook zeer matig

Zondag weer bij de les zijn, puntverlies mag niet gebeuren.

29-11-2024 02:08

MichelBoerebach +29286

Je had niet direct de kans om de wedstrijd te winnen, zoals Farioli beweert. We hadden wél de kans om met rust voor te staan. Dat is wat anders.

29-11-2024 00:59

Odysseus +14340

Het had alleen dan goed gekund dat Sociedad was ingestort gezien hun vorm en zelfvertrouwen. Maar goed, het is allemaal niet gebeurd.

29-11-2024 06:35

Tim.S +3970

Nec is veel belangrijker.
Champions league moet gehaald worden.

29-11-2024 00:42

Henkjanklaas +20673

Die wissels vreselijk. Dat zijn spelers die het shirt van ajax 1 niet zouden mogen dragen. Logisch dat je zelfs tegen een middenmoter dan de bietenbrug op gaat. Ook zeer ergerlijk dat je die dotten van kansen in de eerste helft niet af maakt. Onvoorstelbaar eigenlijk.

29-11-2024 00:41

Aurelius1 +19736

Ja.... Farioli is altijd positief. Nietszeggend.

29-11-2024 00:23

020Dario020 +2070

Vind jou eigenlijk altijd “nietszeggend”

29-11-2024 00:34

Patrick.L +2658

Daar zijn de meningen over verdeeld, Aurelius

29-11-2024 00:45

GarciaDeLaTorre +23050

Hey, een slechte pot en het orakel is weer achter z’n toetsenbord gekropen om de trainer af te kraken. Goh, wat een verrassing

29-11-2024 06:28

31xAjax +7980

Dan heeft hij het dit seizoen erg druk want op 3 of 4 wedstrijden na hebben we alleen nog maar slechte potten gespeeld....

29-11-2024 06:49

ajaxiscruijff +856

Ik ben op zich positief over Farioli. Het gaat hier en daar beter, maar het gaat bij vlagen. Nu na de interlandbreak toch een terugval en dat is echt zorgwekkend. Want het ligt niet alleen aan gemiste spelers, het is vooral een gebrek aan mentaliteit: nu 2 wedstrijden niet scherp, te traag in de opbouw, onder druk komen we er niet uit, slordig in de passing, etc. Dus benieuwd hoe we hieruit komen.

28-11-2024 23:59

Epiret +4437

Klopt, ‘liever flegmatiek dan energiek’ lijkt het motto. Oftewel slappe zakken voetbal….

29-11-2024 00:02

daslogisch1 +10199

Niet, want ik denk dat Brobbey er nog niet bij is zondag, of mag misschien alleen invallen. Weghorst is ook nog een vraagteken, dus zeg het maar...Dit gaat weer een dipje worden die wat langer gaat duren dan enkel vanavond....

29-11-2024 00:29

Kryptonite +76987

We eindigden de wedstrijd zo:

Banel - Akpom - Rasmussen
Branco - Hendo - Hlynsson
Wijndal - Baas - Sutalo - Rensch
Pasveer

Farioli is de laatste die iets te verwijten valt. Ongeveer de helft van deze spelers zou bij Almere de bank warmhouden.

28-11-2024 23:53

AFCA-Driebergen +22293

Dat is Farioli niet. Hij kiest ervoor om een Banel en Rasmussen mee te nemen, terwijl er al sowieso 4 aanvallers bij Jong Ajax spelen die allemaal beter zijn. Dan moet je dat hem kwalijk nemen dat hij deze 2 steeds minuten geeft.

28-11-2024 23:55

Kryptonite +76987

Toe maar, 4 zelfs. Wie dan?

28-11-2024 23:58

AFCA-Driebergen +22293

Faberski, Kalokoh, Konadu en Rijkhoff zijn alle 4 stuk voor stuk beter dan Rasmussen en Banel

28-11-2024 23:59

Kryptonite +76987

Haha ja, hij moest Kalokoh en Konadu, die bij Jong niet eens uit de verf komen, erin zetten. Of Faberski die nog veel te jong is en nog geen minuut in Ajax 1 heeft gespeeld. Of Rijkhoff die net terugkomt van een blessure en tegen Volendam nog geen potten kan breken.

Beetje realiteitszin is niet te veel gevraagd.

29-11-2024 00:02

AFCA-Driebergen +22293

Als jij denkt dat Banel en Ramussen beter zijn of/en het beter doen, tja dan ben je voor mij wel af. En ik denk voor de meeste. Die 2 kunnen er gewoon helemaal niks van.

Buiten dat, had hij Akpom naar de spirs moeten doen en Rasmussen op de vleugel doen als je hem er toch in wilt.

29-11-2024 00:04

Kryptonite +76987

Banel en Rasmussen zitten al redelijk lang bij de selectie en kennen de speelwijze. Je kunt niet tegen Real Sociedad ineens aantreden met Konadu en Kalokoh, kom nou.

29-11-2024 00:08

AFCA-Driebergen +22293

Dit had ook al veel eerder gemoeten die 2 vervangen. Faberski had je mooi tegen zijn oude club kunnen laten invallen. Zo hem langzaam minuten laten maken. Nu zit je met deze 2 opgescheept al maanden volgens jou theorie, omdat je ze nu niet meer kan vervangen.

29-11-2024 00:11

Kryptonite +76987

Faberski heeft een enorme dip bij Jong, volg jij de wedstrijden wel? Het slaat echt nergens op wat je zegt. Je moet ook denken aan de ontwikkeling van de speler in kwestie zelf. We mogen geen roofbouw plegen op die jonge lichaampjes omdat wij geen selectie kunnen samenstellen.

29-11-2024 00:13

wijzijndebeste123 +165340

“We mogen geen roofbouw plegen op die jonge lichaampjes omdat wij geen selectie kunnen samenstellen.”

Wij geen selectie kunnen samenstellen? Je bedoelt Kroes.

29-11-2024 00:18

AFCA-Driebergen +22293

Ja ik volg de wedstrijden wel. Banel en Rasmussen hebben altijd een dip. Wie zegt dat Faberski niet de lijn door kon/kan voortzetten van het begin van het seizoen? Jij vindt het nergens op slaan. Dat wilt niet zeggen dat het ook gelijk nergens op slaat. Ik denk dat wij het hierbij moeten laten. Jij hebt liever Banel en Rasmussen dan andere talenten uit de jeugd. Dat kan en mag. Maar het stukje roofbouw op die jonge lichaampjes kan je weggooien met Farioli en zijn staf die daar erg alert op zijn. En ik heb ook nergens gezegd dat ze elke wedstrijd 90 minuten moeten spelen. Welterusten ;)

29-11-2024 00:19

Ajax412 +1326

Ach het is gewoon voetbalpopulisme om blind te roepen dat deze talenten de kar wel even gaan trekken en de wedstrijd voor je omdraaien. Ben het helemaal met je eens Kryptonite.

29-11-2024 00:21

Kryptonite +76987

Juist omdat de technische staf alert is op de fysieke gesteldheid van spelers én oog heeft voor talent (Baas, Fitz Jim, Godts) mag je ervan uitgaan dat ze weten wat ze doen.

29-11-2024 00:21

mido1988 +4303

Ja maar je gaat mij toch niet vertellen dat Farioli geen talenten durft te brengen? Hij zal daar best een reden voor hebben. (ik denk bijv. aan fysieke kracht.) Fabreski is bijv. fysiek echt nog geen Mokio. Je kunt juist hele goede talenten ook te vroeg brengen.

29-11-2024 05:40

StevenAFCA +3100

Pfoe, moet toch wel ff een traantje wegpinken als ik dat zo zie. Echt super treurig dat onze selectie zo armoedig is als er een paar namen wegvallen.

29-11-2024 01:10

Prometheus +1048

Ik zou alleen nooit Banel hebben laten invallen. Tien keer liever Gaaei. Die brengt met zijn werklust tenminste iets.

29-11-2024 05:24

ajaxminimax +5484

Ja we gingen een keer verliezen, dat wist iedereen. Moeten we niet te moeilijk over doen. Wat wij als supporters moeten onthouden is dat deze club van heel ver komt en dat zo'n weg met vallen en opstaan gaat. En je valt nu niet eens zo snoeihard ben ik van mening. Gewoon rustig blijven en op naar zondag. Niet zo paniekerig worden!

28-11-2024 23:47

NouridolbergNeres34 +1912

Paniek is nergens voor nodig inderdaad, maar je moet wel de fouten benoemen en niet doen alsof dit matige spel gewoon goed was vandaag. Aldus Farioli.

28-11-2024 23:49

ajaxminimax +5484

Eens hoor, alleen ik ben er van overtuigd dat Farioli tegen de groep andere dingen zegt dan in de media. Het boeit mij tenslotte niet zoveel wat hij tegen de pers zegt, zolang hij maar eerlijk en goed overkomt naar de spelersgroep

28-11-2024 23:55

NouridolbergNeres34 +1912

Dat hoop ik wel inderdaad. Zondag Nec uit verwachten we gewoon weer 3 punten.

28-11-2024 23:58

NouridolbergNeres34 +1912

Heel matig spel vandaag en de eerste helft sta je gewoon nog met het 1e elftal op het veld, van de kansen die we krijgen door het zwakke Sociedad moet die van Akpom er gewoon in. Hij kan hem zo afgeven aan Brobbey en je staat op 1-0.

2e helft was echt armoedig en de hele boel kapot gewisseld. Wat een drama achterin, Baas liep maar te kloten. Aanvallend helemaal niks meer klaar gemaakt.

Farioli moet dit gewoon benoemen en niet aankomen met we waren goed en Sociedad is een wereldelftal want ze hebben van Barca gewonnen.

28-11-2024 23:45

ajaxwestland09 +29069

Tja brengt rasmussen , banel , wijndal, van de boomen en hlynson allemaal niet het niveau

28-11-2024 23:42

paulis +10336

Wie had jij erin gezet?

29-11-2024 00:16

Bjorn +12726

Eerste 13 spelers zijn oké tot goed, daarna zakt het enorm qua kwaliteit. Armoede.

Dat heb je vanavond gezien.

28-11-2024 23:41

AINIESTA +45381

Investeer eens in positiespel, dat is echt beschamend slecht. Resultaten onder Farioli zijn redelijk. Het voetbal vaak om te janken. Ga hoog staan tegen ons en we weten het niet meer en we krijgen 50 lange peren van Pasveer per wedstrijd.

28-11-2024 23:40

ajaxx123 +1957

Psv zette ook hoog druk maar niet ten alle tijden 1 op 1 achterin. Brobbey kan juist in dit soort wedstrijden van belang zijn, zoals die uitworp van Pasveer in de eerste helft op Brobbey. Als tegenstanders doorstappen 1 op 1 heb je gewoon zo’n spits nodig. Het was te verwachten dat wanneer Rasmussen, Akpom, Banel, Hlynsson, Branco en Wijndal erin komen het compleet weg is.

Zo erg is deze nederlaag niet. We staan er goed voor!

28-11-2024 23:44

tijssenajax +14101

Is niet waar. Je hoeft niet de lange bal te spelen als je goede balvaste middenvelders hebt, om te beginnen met een goed voetballende 6. De lange bal als variatie in je spel is af en toe prima.

28-11-2024 23:53

Picasso +6696

Pasveer vervangen door een keeper die daadwerkelijk iets kan met een bal (Ramaj) en die lange ballen leveren misschien nog iets op

29-11-2024 00:40

AINIESTA +45381

Of gewoon verzorgd opbouwen via het middenveld en positiespel.

29-11-2024 12:06

wijzijndebeste123 +165340

Zei ik toch? Brobbey is zondag gewoon fit. Schip gaf vorig jaar ook al meermaals aan dat Brobbey zn pijntjes vaak "mentaal" zijn. Ook vorig jaar viel Brobbey meerdere keren vroegtijdig uit maar kon vervolgens n paar dagen later gewoon spelen.

28-11-2024 23:40

MelleAfca +14328

Brobbey heeft imo echt een tamelijk onbegrijpelijke uitgangspositie voor zichzelf gecreeerd waarbij de supporters wel heel erg met hem weglopen. Resulteert al twee jaar in veel handgebaren richting ploeggenoten en een inzet waar je je vraagtekens bij kunt zetten. Levert daarbij ook totaal niet in goals, assists of meevoetballend vermogen. Het is écht heel mager.

28-11-2024 23:55

Turbo +42159

Dit is te makkelijk. Om te beginnen "creëerde" we het overgrote deel van onze kansen niet zelf maar vanwege geknoei van de tegenstander. Daarbij hebben we gewoon nauwelijks gevoetbald. Het was 30 minuten lange ballen op Brobbey, en 60 minuten lange ballen richting niemandsland.

Verder redelijk discutabel gewisseld. Eindigen met Akpom, Rasmussen, Banel, Branco, Hlynsson en Henderson als aanval + middenveld was niet nodig geweest.

De intentie vandaag was absoluut niet om voor de winst te spelen. En dat heeft ons ook een resultaat gekost, want Sociedad speelde bij vlagen echt verschrikkelijk.

Het resultaat zelf is overigens absoluut geen schande. Zodra deze selectie 2 of 3 basisspelers mist hebben we niks op EL niveau te zoeken.

28-11-2024 23:39

MelleAfca +14328

Vind je veel te streng over het eerste half uur. Intentie van spelen was toen gewoon meer dan voldoende. Pasveer en Baas waren niet vast genoeg waardoor er vaak een noodluik (lees: lange bal zonder idee) opengetrokken moest worden.
Daarna is er voor Farioli simpelweg geen houden meer aan; Brobbey moet eruit en van Berghuis en Traore weet je dat het fragiel is. Fitz Jim en Hato had ie van mij mogen laten staan, maar hadden het schip ook niet gekanteld.

Het is vandaag gewoon even wat het is.

28-11-2024 23:52

Tommyshelby +129826

Deze man verdient een Neres of Antony.
En geen Banel of Rasmussen.

28-11-2024 23:38

TeringHenkie +28645

Opzouten met Brobbey! Zsm een echte Ajax spits kopen!

28-11-2024 23:34

AJAX020ADAM +6972

Een echte Ajax spits, o.a. ala van Basten, is niet te betalen gap.

28-11-2024 23:43

ck69 +13130

Van Basten hoeft ook weer niet, maar het zou fijn zijn als we gewoon iemand in de spits hebben staan die gewoon regelmatig z'n goaltje meepikt

28-11-2024 23:54

ajaxiscruijff +856

Iemand als Weghorst?

29-11-2024 00:03

AJAX020ADAM +6972

Weet jij wat o.a. betekent???

29-11-2024 09:06

31xAjax +7980

Hij wisselde het volledig naar de kloten, en niet voor het eerst.....

28-11-2024 23:34

Patrick78 +52741

Ga naar bed. En snel!

28-11-2024 23:35

ajaxminimax +5484

Oke kleuter

28-11-2024 23:42

MatthijsDeLigt020 +3079

Heb echt medelijden met hem, haalt er zelfs met het minimale het maximale uit. Dit is echt te danken aan Kroes.

28-11-2024 23:32

ajaxfanmarcel +1469

Nee dit is niet te danken aan kroes. Maar groot deel van de spelers komen van die duitser.

28-11-2024 23:37

NoFX +1576

Akpom,Sutalo en Boomen. Verder geen aankopen van Mislintat gezien. Sutalo deed het prima, die andere twee zijn wat beperkt.

28-11-2024 23:43

ajaxminimax +5484

Kroes moet je ook niet op kop geven, ga maar in zijn schoenen staan. Een club die volledig is weggezakt, die dus financieel haast niks meer kan en dat allemaal door het wanbeleid van de 2 jaar hiervoor. Daarom vind ik nog altijd dat je Kroes niet mag beoordelen over zijn 1e halfjaar. Dit was eigenlijk voor bijna niemand te doen. En hiermee zeg ik echt niet dat hij geen fouten gemaakt heeft, want dat heeft die echt wel, maar ik weiger hem nu te beoordelen.

28-11-2024 23:41
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.