De Nieuwe Toekomst kan definitief doorgaan na uitspraak Raad van State

door Timo Suur 96

Bron Raad van State

De Nieuwe Toekomst kan definitief doorgaan na uitspraak Raad van State

door Timo Suur 96

Bron Raad van State

Laatst geüpdatet

Het bouwproject 'De Nieuwe Toekomst' van Ajax kan definitief doorgaan na uitspraak van de Raad van State. De Bond van Volkstuinders en de Federatie van Amsterdamse Amateurtuinders waren bij de Raad van State in beroep gegaan tegen het bestemmingsplan voor 'De Nieuwe Toekomst'.

Het bestemmingsplan voor 'De Nieuwe Toekomst' maakt een herinrichting van Sportpark de Toekomst mogelijk, maar dit plan valt binnen het gebied van 'De Nieuwe Kern'. Dit moet een nieuwe stadswijk worden met ongeveer vijfduizend woningen. Het laatstgenoemde plan werd op 25 november 2021 vastgesteld, terwijl het plan voor 'De Nieuwe Toekomst' van Ajax op 27 januari 2022 werd vastgesteld.

De Bond van Volkstuinders en de Federatie van Amsterdamse Amateurtuinders komen op voor de belangen van de volkstuinders. Zij vinden dat de nieuwe stadswijk op de plek van het trainingscomplex moet komen en niet op de gronden die in gebruik zijn als volkstuin. Deze oplossing is volgens hen onvoldoende onderzocht. Het plan voor 'De Nieuwe Toekomst' en dus de herinrichting van het trainingscomplex maken dit alternatief bijna onmogelijk.

Alternatieven plekken voor 'De Nieuwe Toekomst' onmogelijk

Het nieuwe trainingscomplex van Ajax zou ook kunnen uitwijken naar andere plekken in Amsterdam, zoals bij het Olympisch Stadion of het sportpark Spieringhorn, zo vinden de Bond van Volkstuinders en de Federatie van Amsterdamse Amateurtuinders. De Raad van State gaat hier niet in mee. Het is namelijk al eerder onderzocht of 'De Nieuwe Toekomst' verhuisd kan worden, maar dit bleek ruimtelijk en financieel onmogelijk.

Daarnaast zijn de alternatieve plekken voor het trainingscomplex niet realistisch, zo zegt de Raad van State. Deze locaties zijn wat betreft oppervlakte en ligging niet vergelijkbaar en ook zouden in dat geval andere sportclubs en verenigingen moeten uitwijken voor het nieuwe sportcomplex van Ajax. Op de zitting hebben de Amsterdammers ook de voordelen van de huidige locatie toegelicht. Er zijn volgens de Amsterdammers logistieke voordelen door de centrale ligging van het sportpark, de goede bereikbaarheid en de connectie met de Johan Cruijff ArenA.

De Bond van Volkstuinders van de Federatie van Amsterdamse Amateurtuinders hadden nog meer redenen om in beroep te gaan tegen het nieuwe sportcomplex, maar deze werden ook allemaal ongeldig verklaard door de Raad van State. Zo vinden de Bond en Federatie dat 'De Nieuwe Toekomst' voor geluids- en verkeersoverlast zorgt en ze merkten op dat er geen stikstofonderzoek is gedaan, terwijl dit volgens hen wel verplicht is. In beide gevallen kregen ze geen gelijk van de Raad van State.

Lees hier de hele uitspraak van de Raad van State!

Lees meer over:
Plaats reactie

Ferd +38589

"verhuis het trainingscomplex maar naar het olympisch stadion" ….. zou het Olympisch stadion geen mooie plek zijn voor volkstuintjes denk ik dan.

17-03-2023 03:32

Altijdindestraat +40240

Was dit de reden dat er nog geen beweging in zat?

16-03-2023 21:06

Altijdindestraat +40240

Worden hier toch wat aan feiten voorbij gegaan:
Ajax heeft hoogste bezettingsgraad van Nederland 98,3%
De capaciteit van het stadion is 55.600
Gemiddeld worden er 53.290 kaartjes verkocht.
Met een totaal toeschouwersaantal dit kalenderjaar van 639.483
Ter vergelijking Bayern Munchen heeft dit kalenderjaar totaal 900.072 met veel groter stadion

Ajax kan met gemak richting een stadion tussen de 70 á 80 duizend toeschouwers.

16-03-2023 14:52

MosesD +14690

Laten we dat nou vooral niet doen. 55-60 is echt prima voor een club uit de Eredivisie. Ajax-RKC voor 80.000 man? Nee dus.

16-03-2023 14:56

Altijdindestraat +40240

Als ze ticket systeem meer toegankelijker maken of een manier weten te vinden dat het systeem minder gesloten is dan komen er veel meer mensen die normaal nooit de kans krijgen.

16-03-2023 15:02

MarcHogervorst +35302

Wat is dan het probleem met overcapaciteit? Goed zit het stadion tegen RKC niet helemaal vol, zie je wat lege plekken, ik zou daar geen bezwaar tegen hebben.

16-03-2023 15:03

MosesD +14690

Wat lege plekken zie je nu ook. Niet erg. Bij 80.000 is er bijna de helft leeg.

16-03-2023 15:28

MarcHogervorst +35302

Okay maar eerlijk gezegd, zelfs dat zou me niet uitmaken. Lekker ruim zitten! De tribune met de fanatieke aanhang zit meestal toch wel vol. En die zorgen voor de sfeer. Nou ja is misschien allemaal heel persoonlijk!

16-03-2023 15:56

MosesD +14690

Nee, dat is horror. Ik heb de Meer meegemaakt met 8.000 toeschouwers. Met een volle F-side. Dat moeten we echt niet willen. Een stadion voor 80.000 zou echt megalomaan zijn. Niet passend bij Ajax.

16-03-2023 16:51

BokkieBokstra +11340

Zijn de plastic kaartjes er weer? Of is nog steeds een app, en dat je kaartjes moet doorgeven via de app?

16-03-2023 17:23

MarcHogervorst +35302

@MosesD, ik heb de Meer ook meegemaakt met 20.000 man en meer, dan zat je tegen de palen van de Skyboxen aan te kijken. Het wedstrijdgevoel en het fanatisme zit bij mij in mijn hoofd, dat wordt niet beter of slechter met volle tribunes. Ik ben die ene gek die in een half leeg stadion begint te roepen en aan te moedigen zelfs als de rest me aankijkt van wie is die gestoorde.

Maar jouw punt is me ook duidelijk! :-)

16-03-2023 17:45

TheSpecialOne +8934

Waarom zou een stadion van 80.000 toeschouwers megalomaan zijn?! Ajax is een echt ''grote'' club! Tegenstanders kunnen echt geïmponeerd raken door een groot stadion en dan sta je al met 1-0 voor. Vergeet ook niet dat het stadion niet van Ajax is en volop voor andere evenementen gebruikt wordt.
Hoe meer zitplaatsen, hoe beter dat voor de exploitatie van het stadion is. Wellicht is dat ook gunstig voor de huurpenningen die Ajax nu aan het stadion betaalt. Kortom, Ik vind het juist helemaal niet megalomaan om de capaciteit uit te breiden.

16-03-2023 20:18

Ferd +38589

een extra ring dan, die alleen open gaat bij voldoende belangstelling (topwedstrijden, Europese wedstrijden), en als de ring dicht is kunnen daar mooie strakke doeken met reclame hangen voor extra inkomsten

17-03-2023 03:33

1991 +7787

Daarnaast heeft een stadion van 30/40/50/60/70 of 80 duizend stoeltjes allemaal een ander businessmodel..

16-03-2023 16:04

sebastiaan1900 +5351

In ieder geval 10.000 erbij.

16-03-2023 16:35

1991 +7787

Ben benieuwd wat een derde ring incl nieuw schuifdak a la Bernabeu op de ArenA zou kosten..

16-03-2023 12:33

trodat4030 +97100

Is dat inclusief of exclusief verrekijkers voor de supporters bovenaan?

16-03-2023 12:45

1991 +7787

Haha ja, of de tweede ring zou ingekort moeten worden..

16-03-2023 12:49

eenAjaxfan +20406

Dan denk ik dat nieuwbouw goedkoper zal zijn....

16-03-2023 13:26

Babangida83 +23950

De derde ring is voor de toeristen. Die hebben standaard zo'n ding om de nek hangen.

16-03-2023 13:40

MosesD +14690

Capaciteit van nu is prima. We spelen wel gewoon in de Eredivisie. En als je zou willen uitbreiden, dan naar beneden.

16-03-2023 12:48

1991 +7787

Je weet nooit wat de toekomst brengt qua nieuwe -internationale competities, Ajax speelt vanaf volgend seizoen 2024/25 minimaal 5 Europese thuiswedstrijden per seizoen, tegenwoordig ook meer Oranje duels per jaar, Arena heeft daarnaast een supergezonde cashflow waar zo'n upgrade prima uit gefinancierd kan worden naar +- 77.000 stoeltjes, waardoor natuurlijk ook het businessmodel van de kaartverkoop verandert waardoor je ook weer voor de supporters met een kleine portemonnee onder ons een nieuwe doelgroep creëert ..

16-03-2023 12:56

Ozymandias +159568

Leuk een stadion van 77.000 man wat in de meerderheid van de wedstrijd half leeg zal zitten. 55.000 was al te ambitieus, 45.000 zou meer dan genoeg zijn voor Ajax. Dan zouden er ook niet zoveel lege plekken in het stadion zitten.

16-03-2023 12:57

Altijdindestraat +40240

Ajax heeft de hoogste bezettingsgraad van de eredivisie.

16-03-2023 13:03

MosesD +14690

Dan zit het de meeste duels half leeg, moet je niet willen.

16-03-2023 13:07

MarcHogervorst +35302

Liever wat lege plekken dan geen kaart kunnen krijgen. Ik vind overcapaciteit prima.

16-03-2023 13:19

Omar +17186

Arena heeft juist geen cent te makken, vandaar ook dat ze gekapt zijn met de verbouwing rondom de lange zijde

16-03-2023 13:21

trodat4030 +97100

De bezettingsgraad is op basis van verkochte kaarten, doorgaans zijn het de sk houders die verstek laten gaan, niet de mensen die een losse kaart kopen.

16-03-2023 13:53

josajacied +3547

Met de introductie van het resale platform wordt het wel beter

16-03-2023 14:10

MosesD +14690

Is dat zo? Volgens mij lag eea stil eoor onenigheid tussen Ajax en Arena. Bij mijn weten is Arena kerngezond

16-03-2023 14:12

JanBiesbos +29235

Precies veld uitgraven en verder naar beneden en korter op het veld!

16-03-2023 14:19

MarcHogervorst +35302

Nou ga ik altijd met de fiets, maar zit er geen parkeergarage onder het veld?

16-03-2023 14:24

Ajacied11 +379

55 zit gewoon vol als er ook maar een beetje belangrijke wedstijd gespeeld wordt.. Als er 65000 stoeltjes zouden zijn ook, heb je ook meer plekker voor nieuwe seizoenskaarthouders. 5 a 10 duizend extra plekken zou ik wel toejuichen!

16-03-2023 14:38

MosesD +14690

Rond de 60 kan. Maar 77 is gekkenwerk

16-03-2023 14:47

Ajacied11 +379

55 was al te ambiteus? Beetje raar dat je deze statement aanneemt.. Kijk ff naar de cijfers wil je. Elke top wedstrijd zijn we tot de nok vol. Toen tegen Juve en Real was de vraag x 3 van ons stadion wat betekent: we hadden 150.000 kaarten kunnen verkopen zonder verder moeite te doen. Dat was de vraag! Dus zeg me niet dat 55 al te ambiteus is Ozy

16-03-2023 22:16

Ferd +38589

naar beneden? Dan kom je onder het veld uit

17-03-2023 03:34

1991 +7787

In de parkeergarage..

17-03-2023 06:55

Ozymandias +159568

Zodat het stadion nog leger is? Het lijkt me eerder verstandig om het stadion te verkleinen. Ajax kan duidelijk niet een stadion van 55 duizend plaatsen het hele seizoen vullen.

16-03-2023 12:55

Omar +17186

Kan wel, maar een deel van de supporters vindt het niet perse nodig op te komen dagen tegen de rechterrijtjeclubs

16-03-2023 13:22

Babangida83 +23950

Maar daar komt nu toch zo'n plan voor dat je seizoenkaarthouders kunt verplichten hun plaats af te staan, als ze niet komen?

16-03-2023 13:42

MarcHogervorst +35302

Met een seizoenskaart heb je het recht om bij deur een kaartje te kopen voor 10.00 's morgens. Kom je niet opdagen, kaartje in de losse verkoop!

Maar euh, wat maakt het trouwens uit of het stadion bomvol zit of niet? Behalve dat het wat leuker voor het oog en de tv beelden is.

16-03-2023 14:25

Ajacied11 +379

Nee nee nee .. Vaak genoeg heb je gelijk maar check jezelf ff gabber!

16-03-2023 22:17

Artemio +32157

Ajax zal bij een uitbreiding eerder de grond in moeten dan een 3e ring. Dat heeft dan wel gevolgen voor de parkeergarage, maar het zij dan zo. Ik zie de Arena liever uitbreiden naar een capaciteit van max 65.000.

16-03-2023 14:05

1991 +7787

Ik denk dat een derde ring om de Arena bouwen goedkoper is dan in de parking en eerste ring aanpassingen te laten doen. Als ze het goed willen aanpakken zou ik de totale tweede ring vervangen, door een kortere minder stijle versie met extra laag skyboxen tussen de eerste en tweede ring. voor de tweede en derde ring 1 loop boulevard rondom de ArenA, waarvan je vanaf die boulevard de tweede ring naar beneden loopt of per sectie voor de derde ring een (rol)trap naar boven neemt.

16-03-2023 15:49

ajaciedje90 +60261

Welke naam moet het jeugdstadion gaan krijgen volgens jullie?

16-03-2023 11:44

JordyAjacied +19301

Vind dat Sjaak Swart nu al zijn naam ergens aan verbonden moet krijgen, en niet pas als hij overlijd.

16-03-2023 11:46

ajaciedje90 +60261

Dat zou ik een fantastische naam vinden.

16-03-2023 12:47

Babangida83 +23950

Dat vind ik ook wel de enige persoon waarvoor je een uitzondering kunt maken op die regel, vind ik.

16-03-2023 13:42

Michael 1974 +22030

Ja, sjaak! Tenslotte ook bijna altijd op de toekomst

16-03-2023 19:08

Slang3 +46055

Hakim Ziyech stadion

16-03-2023 12:43

Ozymandias +159568

De naam van Piet Keizer, een van de vijf beste spelers van Ajax aller tijde, Ajax altijd loyaal gebleven en betrokken geweest bij de jeugdopleiding van Ajax.

16-03-2023 12:53

Ajaxdebeste35 +15536

Wat moet dit gaan kosten?

40 miljoen?

16-03-2023 11:08

1991 +7787

Incl stadion en aankoop grond P2 van de gemeente 70 á 80 miljoen.

16-03-2023 11:20

Rymesyt +8093

8 magallans

16-03-2023 11:50

Bassey +8227

En een bande

16-03-2023 13:23

Ajacied11 +379

Hahah top

16-03-2023 14:39

trodat4030 +97100

Volgens mij was er enkele jaren geleden bekend gemaakt dat er 37 milj voor gereserveerd was. Maar goed, bouwprojecten pakken áltijd duurder uit dan op voorhand gepland, dus ik zou rekenen op rond de 50.

16-03-2023 12:55

Zantman +8

Dat klopt inderdaad. Dit is in 2017 toegevoegd aan de post overige reserves te vinden in het halfjaarverslag van Ajax. Uit het meest recente halfjaarverslag kan je wel wat gegevens halen:
- gereserveerd 2016/2017 €36,7 MIO
- reeds uitgegeven aan grond + velden €-7.8 MIO
- gereserveerd 2018/2019 €23.3 MIO
- reeds uitgegeven €4.6 MIO

Resulteert een reservering voor de nieuwe toekomst van €47,6 MIO

16-03-2023 16:51

Hollister +12626

Niet waar, latere berichtgevingen (via jaarrekening0 werd zelfs gesproken over 60 a 65 miljoen euro.... aanzienlijk meer ... dit is het laatste bedrag wat vermeld is. De bouw van fase 1 zou dacht ik dit najaar gaan beginnen, fase 2 en 3 worden pas ergens 2025/2026 opgeleverd

16-03-2023 17:58

Jeugd +24906

Prachtige ontwikkeling.
De Ajax jeugd moet de beste ter wereld zijn met voorbeeld faciliteiten waar alle andere clubs naar komen kijken.
Hoop wel dat het beleidsmatig en technisch ook goed wordt ingevuld. Ik vind het de laatste 4 jaar matig met de doorstroom. Ik zie ook iets teveel dezelfde typetjes die het vaak niet redden.
Leuk hoor heel technisch en 1 meter 60 hoog maar daar hebben we genoeg van zien stranden en ik zie weer een horde aankomen.
Als Ajax een zaalvoetbal team zou mogen selecteren hebben we genoeg uit eigen jeugd.

16-03-2023 10:53

Artemio +32157

Die volkstuinders kunnen ook verhuizen naar een plek in de polder van durgerdam/zunderdorp.

16-03-2023 10:28

MarcHogervorst +35302

Ja leuk joh, jij woont er niet. Ik woon wel in die buurt en vind het niks. Het was een mooi geheel die volkstuintjes.

16-03-2023 10:41

trodat4030 +97100

Verhuis jij ook lekker ;-)

16-03-2023 10:52

MarcHogervorst +35302

Dan kan ik niet meer op de fiets naar Ajax.

16-03-2023 10:56

Amsterdam4ever +2369

Ok, snap ik wel. Maar ga dan protesteren tegen die woonwijk en laat Ajax lekker met rust. Zeg dan dat ze die woonwijk op een andere plek moeten bouwen.

16-03-2023 11:36

Artemio +32157

De volkstuinders kunnen ook naar Osdorp.

16-03-2023 11:38

MarcHogervorst +35302

Klopt, die woonwijk is het ergste. Wordt maar volgebouwd. Juist een stukje vrij niet stadspark groen vond ik charmant. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de Oostergasfabriek.

16-03-2023 11:39

1991 +7787

Al ergens een foto van het mini stadion?

16-03-2023 10:08

eenAjaxfan +20406

Is toch wel bijzonder,he.
Er wordt hier gewoon geroepen dat we te weinig naar onze eigen jeugd kijken, maar ondertussen wordt er keihard gewerkt aan een 'state of the art' trainings-/ jeugdcomplex.
Dat doet die ex-keeper dan toch wel weer goed, of niet dan?

16-03-2023 10:07

JanBiesbos +29235

Raad van State … dat zijn toch die gasten die ook de toeslagen ouders dieper in het moeras hebben gedrukt?

16-03-2023 09:38

Capocapo +12001

Ga je nu serieus deze vergelijking maken?

16-03-2023 10:00

JanBiesbos +29235

Ja die gasten hebben later namelijk een 180 graden draai gemaakt duszzz je bent er nog niet !!!!

16-03-2023 14:17

LOCAmpos +10509

Als opletten op school en google niet tot de mogelijkheden behoorden zou ik eerder niks zeggen dan zoiets

16-03-2023 10:48

Altijdindestraat +40240

Polderland, schep erin en bouwen aan beste trainingscomplex ter wereld.

16-03-2023 09:34

FlyingDutchMan +17316

BBB in de overwinning en gelijk groen licht, boeren!

16-03-2023 09:27

MarcHogervorst +35302

Is dat zo? Aan de overkant van de snelweg bij de Toekomst is een boer die BBB in zijn veld heeft staan. Ik fiets er altijd langs. Volgens mij is die juist als volgende aan de buurt als er weer gebouwd moet worden.

https://www.facebook.com/melktaphogenhout/?locale=nl_NL

16-03-2023 11:14

kanye.w +4151

Helaas kunnen we minder huizen bouwen door de boeren. Als twintiger die ooit wel eens een huis wil kopen (het liefst in Amsterdam) is het best vervelend dat de miljonairs weer winnen (1 op de 5 boeren is miljonair).

16-03-2023 11:53

Martje +2928

Bij de meeste boeren zit al het vermogen in het bedrijf dus is heel anders dan een doorsnee miljonair

16-03-2023 12:16

kanye.w +4151

Boeren zijn inderdaad ondernemers en bij ondernemen horen risico's. Ze mogen nog wel boer blijven, maar moeten met innovatiever te werk gaan of ze worden heel schappelijk uitgekocht (daarmee hebben ze al een privilege op andere ondernemers). Als een land niet meer verder kan omdat de rijke ondernemers claimen dat zij het recht hebben om zich niet aan te hoeven passen met de tijd vind ik dat asociaal. Jammer dat Nederland in de 'boeren worden weggepest'-frame valt, dankzij hen wordt het voor mijn generatie steeds lastiger om een huis te kopen.

16-03-2023 12:41

MarcHogervorst +35302

Als je dan met politieke onzin komt, noem ook man en paard. Het grootste probleem met de woningmarkt is de bijna onbeperkte immigratie, niet stikstof.

16-03-2023 13:17

kanye.w +4151

Dat is niet waar

16-03-2023 13:27

1991 +7787

Wees er blij om, je zou de generatie die de afgelopen jaren een huis heeft gekocht in de grootste hypotheek crisis ooit storten, met een miljoen extra huizen erbij.

16-03-2023 16:15

Ferd +38589

dat is pas politieke onzin Marc, en dat weet je diep van binnen zelf ook wel

17-03-2023 03:38

koenos1 +7961

Mooi nieuws! 7 oktober '21 werd er nog gemeld dat het in 2024 zou moeten worden afgerond. Dat wordt nu dus pas 2025 of 2026.

16-03-2023 09:23

eenAjaxfan +20406

Nou, hup, aan de slag!

16-03-2023 09:15

Slang3 +46055

De federatie van amateurtuinders haha

16-03-2023 09:11

Breuk +25325

Hup BBB

16-03-2023 09:13

YRGI +32964

De 'federatie' zal zich nu wel aansluiten bij BBB inderdaad. Die zijn niet blij.

16-03-2023 10:49

Libero +19199

BBB vertegenwoordigt allesbehalve amateurtuinders.

16-03-2023 11:47
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.