'Ten Hag zal de eerste zijn aan wie Kroes en Beuker denken bij een vertrek van Farioli'

door Jari Perridon 210

Bron Het Parool

'Ten Hag zal de eerste zijn aan wie Kroes en Beuker denken bij een vertrek van Farioli'

door Jari Perridon 210

Bron Het Parool

Laatst geüpdatet

Job van Kempen, Ajax-watcher van Het Parool, denkt dat Ajax bij een vertrek van Francesco Farioli vol voor Erik ten Hag wil gaan als vervanger van de Italiaanse oefenmeester. De journalist acht de kans echter klein dat Ten Hag komende zomer terug zal keren in Amsterdam als hoofdtrainer van Ajax.

Sinds bekend is geworden dat er een clausule in het contract van Farioli staat, gaat het veel over de toekomst van de Ajax-trainer. Eerder kwam naar buiten dat de succestrainer voor een bedrag van ongeveer vijf miljoen euro is op te pikken uit Amsterdam en dus zal een vertrek niet worden uitgesloten. 'De kans dat Farioli in Amsterdam blijft, acht ik niet zo groot', schrijft Van Kempen namens Het Parool.

Volgens de verslaggever zal men bij Ajax al snel denken aan Ten Hag als de opvolger van Farioli. De 55-jarige Ten Hag is sinds zijn ontslag bij Manchester United in oktober 2024 clubloos en werd in de zomer van datzelfde jaar gezien als een kandidaat om aan de slag te gaan als trainer bij de Amsterdammers. Van Kempen denkt echter dat de kans klein dat de Nederlander deze zomer zal terugkeren bij Ajax.

'Ten Hag zal de eerste zijn aan wie Alex Kroes en Marijn Beuker denken bij een vertrek van Farioli. Sterker, Ten Hag was vorig jaar ook al de eerste kandidaat. Destijds was Ten Hag echter nog trainer van Manchester United, maar inmiddels is hij beschikbaar. De kans op een terugkeer acht ik klein.'

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli ajax az 16 03 2025
Farioli stevent momenteel met Ajax af op het 37ste landskampioenschap 

Andere mogelijke opvolgers van Farioli

Van Kempen vraagt zich hardop af met welke opties Kroes en Beuker zullen komen als Farioli daadwerkelijk vertrekt bij de Amsterdammers. 'Met wie komen Kroes en Beuker op de proppen als Farioli vertrekt? Michael Reiziger? Paul Simonis? Een nieuwe buitenlandse verrassing?'

Op de persconferentie na afloop van Ajax - NAC Breda (3-1) werd Farioli nog gevraagd naar zijn toekomst bij Ajax, maar de Italiaan liet weten momenteel alleen met Ajax bezig te zijn. 'Mijn future ligt op De Toekomst, net als mijn heden, want daar beslissen we over de bestemmingen van ons leven. We zijn ons er goed van bewust wat we moeten doen. Er zijn nog zes wedstrijden te gaan en we kijken niet verder', antwoordde Farioli enigszins ontwijkend. De Italiaan heeft bij Ajax nog een contract dat doorloopt tot medio 2027.

Lees meer over:
Plaats reactie

vanreenen +10370

Weer een onzin verhaal, zoals zo vele. En er zullen er nog veel volgen.
Een tekst uit de mond van velen:. " ik denk, ik verwacht, ik acht, ik vermoed ". Allemaal gelul in de ruimte. Niemand die het weet buiten Alex Kroes en Marijn Beuker.
Media willen weer eens hun oplagen vergroten, dus komt er weer een artikel over Ajax i.p.v. Fortuna. Want daaraan is niets te verdienen.

11-04-2025 09:22

b.hulshof +3826

Wegwezen met die kabouter, heeft ons beroofd van onze beste spelers.

10-04-2025 12:51

mvdk +44641 moderator

Farioli is onze trainer. De media laat ons speculeren en dat is precies wat ze willen. Farioli zal met een versterkt Ajax de Champions League in gaan. Toen Ajax 4e stond werd hij afgebrand en weggeschreven en nu hij eerste staat wordt hij ook weggeschreven. Ze willen gewoon een Nederlandse trainer doordrukken.

09-04-2025 17:27

Schip +23639

Dat laatste is niet bewust, zoals het vaak wordt gebracht hier, maar een vorm van eenkennige bord op schoot scouting.

Maar eens met dat eerste. Ik hoop ook echt dat Farioli nog een jaar blijft.

09-04-2025 20:53

superajax +11655

Best grappig,bijna iedereen was blij dat ten Hag weg was en nu willen ze hem massaal terug.

09-04-2025 17:18

Brooklyn +4161

Lekker breien.

09-04-2025 17:36

linksbuiten14 +565

Met Ten Hag zullen vast en zeker Tadic en de Ligt komen :D haha. Ten Hag is een logische opvolger maar ik laat mij ook graag verrassen als ze op de proppen komen met totaal een onbekende. MAar laten we aub eerst Farioli nog een seizoen houden.

09-04-2025 17:08

JohnDylan +23244

Kroes wil zijn rol natuurlijk veilig stellen en dus een SEG cliënt als hoofdtrainer aantrekken. Daarom wilde hij afgelopen zomer ook op Ten Hag wachten. Ik zou Kroes dit keer weghalen bij de zoektocht naar een trainer en dat geheel aan Beuker overlaten. Die heeft duidelijk een goed oog voor talent bij trainers. Zijn keuzes voor Farioli, Weijs en Nuijten hebben allen goed uitgepakt.

- Knutsen
- Gallardo
- Postecoglou

Hopelijk zoekt Ajax weer internationaal. Ik zou inzetten op een technische staf met Knutsen, De Boer, Keizer en Simonis (met de afspraak dat Simonis tot opvolger van Knutsen wordt klaargestoomd). Knutsen heeft zelf geen vaste assistent en zijn huidige assistent zou hem waarschijnlijk opvolger. Hij komt waarschijnlijk wel met zijn eigen mental coach maar daar hoeft hij Ajax niemand voor plaats te maken.

09-04-2025 14:43

Kryptonite +77102

Amice, hoe kijk jij tegen Vos aan? Ik twijfel nog. Ik heb de indruk dat hij een beetje uitstraling en/of passie en/of autoriteit mist voor het hoofdtrainerschap, maar anderzijds kan ik zijn persoonlijkheid niet zo goed inschatten omdat hij nauwelijks aan interviews en dergelijke doet. Zijn manier van spelen kan mij daarentegen wel bekoren, dus ik ben eigenlijk wel geneigd om hem een kans te geven. Maar dus enigszins in dubio. Wat jij?

09-04-2025 15:06

JohnDylan +23244

Hij heeft volgens mij heel veel kwaliteiten als trainer maar of hij ook geschikt is om hoofdtrainer te zijn kunnen we altijd pas beoordelen wanneer iemand daadwerkelijk hoofdtrainer is. Daarom hoop ik dat Simonis deze zomer naar een andere club vertrekt en Vos hem bij GAE mag opvolgen. Dat lijkt me de ideale club met een zeer geschikte spelersgroep voor Vos.

09-04-2025 15:12

Kryptonite +77102

Ja, mooi traject. Moet je wel goed met hem afstemmen, zodat we hem uiteindelijk niet alsnog kwijtraken aan AZ of PSV. Overigens ben ik ook zeer onder de indruk van Simonis. Zie in hem een soort Slot in spé.

09-04-2025 15:13

NoPants +7536

Ik vind het grappig dat we hier allemaal Driessen enzo vervloeken constant, maar als hij 1x schrijft ‘Kroes wilt Farioli niet, Kroes wil op Ten Hag wachten’ dan wordt dat klakkeloos overgenomen jaren later nog steeds als argument tegen Kroes gebruikt.

Waar heb je dat vandaan, dat Kroes op ten hag wilde wachten? Niet dát hij hem wilde, hij stond zeker op (of bovenaan) het lijstje, aan de van de criteria die kroes en beuker hebben opgesteld.

10-04-2025 08:24

chriseverhard +3646

Ik hoop dat farioli sowieso nog 1 seizoen blijft en ons weer kampioen maakt, en dan mag van mij simonis wel een kans krijgen.
Als je ziet wat hij toch met beperkte middelen laat zien de afgelopen 2 jaar is best knap.
Go ahead laat toch het mooiste voetbal zien vergeleken met de topclubs en dat is toch wel zijn door hem.
Ik zie het zelfde gebeuren al toen ten hag van Utrecht naar ajax kwam ook totaal onverwacht

09-04-2025 14:30

Betuwe85 +21312

Waarom zou ten had dit doen ? Kan met d e huidige middelen enkel minder zijn dan zn eerste termijn

09-04-2025 13:42

Baco123 +7078

Denk dat Erik ten hag naar as Roma gaat
Laat onze italiaan maar fijn blijven aankomend seizoen

09-04-2025 13:13

HJC +8199

We moeten echt alles op alles zetten om Farioli te behouden

09-04-2025 13:09

UwSchipper +5715

Een hilarische sketch over hoe Erik ten Hag de grond in wordt geboord...
https://www.youtube.com/watch?v=bLKz7Q6e3kg

09-04-2025 13:02

Kryptonite +77102

Gaan we nu serieus doen alsof Ten Hag een slechte trainers is? Come on.

Ik heb ook liever iemand als Knutsen, zeker omdat ik ook toe ben aan aanvallend spel (maar dan wel met een betere selectie), maar Ten Hag is toch ook een meer dan prima optie? Zeker als we stiekem toch niet van dat domme xenofobe beleid zijn afgestapt en het dus per se een Nederlander moet zijn, het liefst nog met een Ajax verleden. Dan is Ten Hag zowat de droomkandidaat.

Put some respect on his name aub.

09-04-2025 12:59

Lunsdale +6450

Slechte trainer is misschien overdreven, maar ik ben niet onder de indruk. Het spel van Ajax onder zijn leiding was ook lang niet altijd denderend. Selectie was vele malen sterker dan van de concurrentie, maar toch met enige moeite kampioen geworden. Liet zich ook op cruciale momenten tactisch aftroeven.

09-04-2025 15:42

Kryptonite +77102

Dus alle successen zijn te danken aan de selectie die vele malen sterker was dan die van de concurrentie - kennelijk zelfs beter dan de Juves, Reals en Bayerns van deze wereld - maar alle mislukkingen zijn te wijten aan hem en zijn gebrek aan tactisch vermogen? Oké dan.

09-04-2025 16:07

Lunsdale +6450

Volgens mij lees je mijn stuk niet volledig. Anderzijds kun je die vraag ook omdraaien.
Een echte tactisch onderscheid zich wanneer het niet lekker loopt zoals tegen Getafe, Benfica en Valencia.
Onder ten Hag kon je vaak al zien wat voor een wedstrijd het werd. Ik heb zelden een (tactische) ingreep gezien waardoor het spelbeeld veranderde.
Er zat veel kwaliteit in het elftal dat van iedereen kon winnen. Wat ten Hag in ieder geval slim deed was zijn belangrijkste spelers tevreden houden en dat is onderdeel van een goede manager.

09-04-2025 20:13

NoPants +7536

In 18/19 won ajax van clubs als real en juventus, maar de selectie was toch niet van dat niveau? Er zijn er misschien 2 doorgegroeid tot topspeler, de rest heeft het heel moeilijk in grotere competities.

Vervolgens gingen ieder jaar de beste spelers weg. Eerst frenkie, de ligt, en schone. Nog steeds waren we goed, werden we eerste, en konden we mee in europa. Toen ziyech, donnie, onana, en neres. Nog steeds waren we goed, werden kanpioen, konden mee in europa. En zo voorts.

Het is ontzettend knap om zulke spelers kwijt te raken maar gewoon door te gaan. Dat heeft ten hag uitstekend gemanaged destijds.

Clubs als roma, benfica, dortmund, valencia, atalanta, tottenham, sporting lissabon, etc versla je niet altijd. Soms win je, soms verlies je. Ze hebben meer geld, meer ervaring, meer topspelers. Maar hier ontstond een idee dat wij van hen horen te winnen ofzo.

10-04-2025 08:32

WheermolenFC5 +2170

Job van Kempen van het Parool. Hahahaha nog nooit van deze gast gehoord, gooit een balletje op en hup we hebben weer een artikel waar heel veel mensen serieus op ingaan. Hou toch op met die onzin.

09-04-2025 12:49

Jan Doedel +4328

@Francesco

Antony-transfer was zijn beste daad voor Ajax waarvoor dank.

Je roemt m om de Europese successen maar feit is dat Ajax tegen Tottenham met 1 been in de finale stond. Door niet in te grijpen toen werkelijk alle spelers van Ajax naar voren renden inclusief verdedigen heeft hij het gewoon weggegeven.
Pure onkunde. In de categorie van Advocaat toen hij Robben wisselde. Blunder dus.

Jij snapt de critici niet maar ik snap de verheerlijking van ten Hag niet.
Overmars gaf hem een fantastische selectie en dat was de reden van het succes.
Ten Hag is net als Michels puur geluk met geweldige spelers en daardoor de geschiedenis in als fantastische coaches.

09-04-2025 12:30

Skajhigh +2312

Over de doden niets dan lof, ooit weleens van gehoord met je respectloze comment over Rinus a.k.a. één van de grondleggers van het moderne totaalvoetbal? De coach die Nederland de enige prijs bezorgde die we ooit gewonnen hebben?

Ga je schamen, nitwit dat je dr bent!

09-04-2025 12:54

Jan Doedel +4328

Rinus heeft alles te danken aan ene Johan C niks meer en niks minder.

09-04-2025 13:15

Ans B +20047

Iedereen moet denken en vinden wat hij zelf wil, daar zal ik nooit aan tornen. Maar het denkbeeld dat je met goede spelers automatisch een goed team hebt klopt aantoonbaar niet. Natuurlijk maakt het uit dat je kwaliteit hebt in je team, maar het is geenszins een garantie, en een slechte trainer met uitstekende spelers wordt evenmin automatisch kampioen.

En wie heeft het überhaupt over verheerlijking? Feit is dat de periode onder TH zeer succesvol was, en dat na zijn vertrek en dat van Overmars Ajax volledig ineenstortte. Daar waren vele redenen voor, maar de slechte trainers tot Farioli waren oorzaak nr. 1.

Trouwens, dat Ajax zich behoorlijk kon meten in Europa is alleen al in tegenspraak met jouw eigen zienswijze, want Ajax heeft veel clubs verslagen die op papier een veel sterkere, en ook meer ervaren selectie hadden.

09-04-2025 13:02

Jan Doedel +4328

Ans B
B staat voor Betweter gok ik

09-04-2025 13:16

Nr.10 +111836

Ans weet het inderdaad beter dan Jan Doedel.

09-04-2025 14:53

NoPants +7536

Dus dat we van tottenham verloren was een blunder, maar hoe noem je de resultaten tegen bayern, madrid, juventus, en benfica dan?

Je kan niet de ene keer de selectie de lof geven maar de andere keer de coach de schuld. Als het niet aan ten hag lag dat we van die clubs wonnen maar aan de fantastische selectie, is het dan niet ook de schuld van die fantastische selectie dat ze niet van tottenham wonnen?

Met de kennis van nu was die selectie misschien niet zó absurd goed? Tuurlijk, wel voor ajax. Maar niet perse on zich te meten met de wereldtop. Behalve Frenkie (en de ligt mindere mate) is geen enkele speler vertrokken om sterkhouder bij een topclub te worden.

In de periode ten hag/overmars ontstond hier het idee dat wij van clubs als roma of benfica móeten winnen. Clubs met meer geld, meer ervaring, meer topspelers. Maar het was zogenaamd schandalig als we ervan verloren. Belachelijk, maar wel de verdienste van ten hag.

09-04-2025 13:39

Nr.10 +111836

Precies wat jij zegt, dat hele verwachtingspatroon was helemaal omgeturnd onder Ten Hag. In de periode daarvoor gingen wij er standaard met 3 of 4-0 af tegen Real Madrid. Het was niet de vraag of we gingen verliezen, maar hoeveel Ronaldo er dit keer ging maken.
Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen zo'n vertekend beeld van de prestaties onder Ten Hag hebben. Ook steeds maar doen alsof het alleen 2018-19 was, terwijl we ook in de jaren daarna altijd Europees meededen. Elk jaar eerste, en twee keer de beker erbij. Misschien is het z'n slechte presentatie voor de camera.

09-04-2025 14:56

NoPants +7536

Inderdaad. Eerst hoorde je nog vaak dat eigenlijk schreuder het meesterbrein was, dat is gelukkig wel voorbij

09-04-2025 20:56

Ajaxhartt +10766

Even OT: Ik las net dat Willem2 na de winterstop slechts 2 punten heeft behaald tegen ……. Feye en PSV.
Dus Ajax, geen onderschatting komende zondag!

09-04-2025 12:28

gi0vanni +7383

Tegen NAC was het begin te slap maar waren ze gelukkig snel wakker. Als het goed is zijn Gaaei, Brobbey en waarschijnlijk Henderson weer inzetbaar. Dit is een wedstrijd die ze moeten winnen. 🍻🍻🍻🍻

09-04-2025 12:40

Ajaxhartt +10766

De inzetbaarheid van alle 3 is inderdaad een opsteker van jewelste.

09-04-2025 13:28

Biss +10918

Ik vind dit altijd van die makkelijke berichten.
Je mag er van uit gaan dat beleidsbepalers bij Ajax een lijst hebben met trainers die in aanmerking zouden komen, omdat ze aansluiten bij de visie die ze hebben.
Ten Hag heeft natuurlijk bewezen prima te kunnen werken binnen de kaders van Ajax, dus staat hij logischerwijs ook (ergens bovenaan) op die lijst.
Lijkt me geen hoge wiskunde verder.

Zijn beschikbaarheid en eigen wensen, dat is een ander verhaal. Dat ligt bij Ten Hag en zijn management.

09-04-2025 11:48

31xAjax +8029

Ik zou het toejuichen als Ajax eens wat verder keek en gewoon een jonge talentvolle Nederlandse trainer aanstelt.

Dat doen ze in Duitsland ook. Clubs als Bayern en BVB stellen gewoon Klopp, Nagelsmann, of Tüchel aan....

09-04-2025 11:11

Nr.10 +111836

Wij hebben een trainer van 35 aangesteld…

09-04-2025 12:02

31xAjax +8029

Maar geen talentvolle Nederlandse trainer zoals ik schreef.....

09-04-2025 16:28

Paulios +723

Voor iedereen die Ten Hag naar beneden praat door de verschrikkelijke eindfase tegen Spurs in 18/19 en daarentegen wel Bosz loopt op te hemelen, terwijl hij ons kansloos liet verliezen tegen United in de EL finale:

Stop met meten met 2 maten. Geen één coach is perfect. Denk je nou echt dat Ten Hag zichzelf niet voor z'n kop heeft geslagen door hoe die wedstrijd is gelopen? Terwijl het bij Bosz overduidelijk is dat hij nog steeds niet heeft geleerd van wat hij moet doen als Plan A niet werkt.

09-04-2025 11:05

Gonzalez75 +5911

Ik vind het echt bizar dat er toch naar mijn gevoel steeds openlijker wordt gesuggereerd dat Farioli na dit seizoen eigenlijk weer moet vertrekken. Waarom heb je hem dan gehaald?

09-04-2025 10:44

Noam +4138

Ik mag hopen van niet. Alleen het eerste jaar was echt goed toen hij nog Schreuder als assitent had. Nadat Schreuder was vertrokken was het niet zo best meer.

09-04-2025 10:40

Slang3 +46268

Vraag me af of Ten Hag het nog in zich heeft. Laatste half jaar bij Ajax was verscrhikkelijk slecht. En zijn jaren bij Man United ronduit matig. Liever dat hij Koemen zijn baan afpakt ofzo

09-04-2025 10:02

Nr.10 +111836

Ik zou er direct voor tekenen, Ten Hag als opvolger van Farioli. Je weet gewoon dat je dan nooit door de ondergrens zult gaan zoals in 2022-23 en 2023-24, en in principe gewoon weer zal heersen in Nederland de komende jaren. Hij brengt ook altijd rust, hij is loyaal en integer, ik vind het een hele veilige keuze. Maar goed, ik denk dat hij ook andere aanbiedingen zal krijgen en dat hij iets anders gaat doen.
Reiziger vind ik ook interessant, wel onervaren als hoofdtrainer, maar maakt altijd een hele goede, kundige indruk op mij.
Verwacht helaas niet dat Farioli blijft.

09-04-2025 09:25

31xAjax +8029

Ik heb nog steeds op mijn netvlies gebrand staan dat Blind en vd Ligt tegen de Spurs met 2-0 voor bij een corner naar voren renden en dat ten Hag er naar stond te kijken en niets deed.....

09-04-2025 10:49

Nr.10 +111836

Ach ja, totdat je de Champions League wint, vlieg je er altijd een keer uit hè. En als je eruit vliegt dan kan je altijd achteraf zeggen dat iets anders had gemoeten. Het bijzondere aan dat jaar is dat het pas in de halve finale gebeurde, en niet, zoals in de twee decennia daarvoor gebruikelijk was, in de voorronde of groepsfase.
Ten Hag heeft over een periode van vier jaar gemiddeld 11 punten per jaar in de groepsfase CL gehaald. Dat is een feit.

09-04-2025 12:05

31xAjax +8029

Dat is ook prima maar daarom hoef ik hem nog niet terug te willen....

09-04-2025 16:29

Juichtoon +32984

Wie zou je wel willen?

09-04-2025 16:41

31xAjax +8029

Je hebt vast mijn andere post geanalyseerd, daar staat het in....

09-04-2025 16:44

Oxxer +165790 moderator

Erik ten Hag verdiende €11M bij Man Utd, hij gaat echt geen 75% inleveren om Ajax te coachen. Job van Kempen creëert zijn eigen gerucht.

09-04-2025 09:24

Lars93 +941

Nou snap ik dat het financieel wat minder gaat bij Ajax, maar 11 euro moet er wel af kunnen toch? :)

09-04-2025 09:41

Oxxer +165790 moderator

@Lars93

Djw, Lars , heel gevat, , goede grap. 😂😂

09-04-2025 09:44

Lars93 +941

Sorry, hij was te makkelijk om ‘m niet te maken.
Maar ervan uitgaande dat je 11 miljoen bedoelde denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Hoewel je ook zou kunnen redeneren dat ‘ie voor het geld nooit meer ergens aan de slag hoeft. De volgende generatie Hagjes zal er ook warmpjes bij zitten.

09-04-2025 10:09

Oxxer +165790 moderator

@Lars93

Sorry niet nodig, deze voorzet kon je niet missen.

09-04-2025 12:47

mvdk +44641 moderator

Dat laatste klopt denk ik. Bovendien denk ik niet dat Ten Hag direct weer terug gaat, want wat valt er voor hem te winnen? Hij kan het niet snel beter doen dan in zijn eerste periode. We hebben wat talenten, maar we hebben geen Neres, Antony, Martinez, Frenkie en noem ze maar op. Ik verwacht niet dat Ten Hag in het huidige Ajax stapt, tenzij ze ineens grote namen gaan halen wat natuurlijk niet gaat gebeuren.

09-04-2025 09:42

noppenkoning +41678

Ten Hag komt uit zeer rijke vastgoed familie, dus om geld hoeft hij zich geen zorgen te maken, los van het feit dat Ten Hag mij geen man lijkt die elke week een nieuwe Lambo koopt.

09-04-2025 10:31

mvdk +44641 moderator

Je hebt ook luxe trekkers hoor!

09-04-2025 10:42

Oxxer +165790 moderator

Ik weet van ETH zijn familie , dat wil niet zeggen dat hij van €11M naar €2-3 M gaat zakken , wat sommige Ajax fans blijkbaar vrij normaal vinden.

09-04-2025 12:45

Lavie +2378

De geschiedenis in gaan als grootste Ajax trainer ooit al Tukker is toch een legacy.

09-04-2025 14:38

milan-jantje +2841

Hoop dat Farioli gewoon blijft zo niet heb ik 2 opties. Gewoon Vos hoofdcoach maken en ervaren staff geven of die Simonis van Go Ahead met een ervaren staff.

09-04-2025 09:05

Jayq +3396

Of een ervaren hoofdcoach met Vos en Simonis als assistenten?

09-04-2025 10:03

NeeI +108438

Een terugkeer van Ten Hag zal enkel verliezers kennen, is mijn voorspelling. De herinneringen van zijn eerste termijn zijn mooi, maar scheppen anderzijds ook onrealistische verwachtingen. Daarnaast had hij selecties, waar zelfs een Steijn kampioen mee zou worden. Die kwaliteit is er nu alles behalve.

Geef Farioli maar een miljoentje of wat en een plusje in zijn contract, als blijk van waardering.

09-04-2025 08:39

Jayq +3396

De prestatie van Farioli dit seizoen schept ook een onrealistische verwachting voor komend seizoen.

Vele verwachten minimaal dezelfde resultaten, maar dan met attractiever voetbal.

09-04-2025 09:57

NeeI +108438

Ja, dat klopt, maar ik denk dat Farioli meer kan met minder, zeg maar.

09-04-2025 10:03

driehoekjes +3712

Tegenwoordig moet je als journalist discussie brengen in plaats van nieuws

09-04-2025 08:30

Kingoffdatoilet +17303

Ik mag hopen dat Erik helemaal geen optie is

09-04-2025 08:26

willem1958 +8939

Echt niet doen, een trainer die Alvarez a;ls niet voetballende stofzuiger continue op zes positioneerde, precies de positie van waaruit je het spel overziet en de lijnen uitzet terwijl Alvarez in de meeste gevallen maar snel de bal inleverde.
Ik hoop echt dat Beuker en Kroes verder kijken dan hun neus lang is.

Als er één in aanmerking komt dan is het Simonis, da's een trainer die het spel speelt wat ik graag zou zien bij Ajax, mooi verzorgd, aanvallend voetbal en dat doet ie met een klein budget, ze leveren uitstekend werk daar bij de Eagles.

09-04-2025 08:25

driehoekjes +3712

Half uur per wedstrijd mooi voetbal is dan wel weer jammer. Wel een goede trainer

09-04-2025 08:32

BakkalBijter +11754

Ten Hag was met het team van 22/23 lachend 1e geworden. Ik weet niet of het patroon nog duidelijker moet zijn, maar de trainers die ons de afgelopen 20 jaar kampioen hebben gemaakt (of gaan maken) zijn alle drie trainers die gezeik over de 'controlerende' speelwijze hebben gekregen. de Boer, Ten Hag en Farioli. Niet dat de Boer een voetbalgenie was, maar je doet Ten Hag echt veel te kort. Geweldige trainer die leeft voor het spelletje en het team jarenlang achter zijn speelwijze heeft laten spelen met 4 jaar dominantie in de ED als gevolg. Daarnaast is bijvoorbeeld Bosz met zijn aanvallende leuke voetbal dit jaar 2e, misschien zelfs derde, terwijl hij met afstand de beste selectie van de competitie heeft. Dat dachten we van tevoren tenminste. Als Ten Hag dat een jaartje had geflikt met EL voetbal als resultaat, dan is meteen de hele tendens gebroken, want dan mag je afscheid gaan nemen van een groot deel van je sterkhouders.

09-04-2025 08:45

Godenzoon24 +15406

De Boer kun je niet meerekenen. Dat spel was niet om aan te zien, maar die haalde ook de punten niet. Dat waren 3 kampioenschappen van de armoede!

09-04-2025 08:52

willem1958 +8939

@BakkalBijter;

Ik zeik niet over Farioli want die doet met dit materiaal geweldig werk maar een trainer die Alvarez op zes zet die verpest het voor mij, je moet een goede voetballer hebben die ook meeverdedigt, Alvarez was dat niet en Frenkie wel.
Alvarez op zes is alles waar Ajax niet voor staat.

Kanu indertijd die deed af en toe onvoorspelbare dingen net als Traore nu maar van Gaal stelde 'm wel op terwijl ten Hag liet Kudus verrotten, één van de meest gealenteerde spelers zette hij continue op de bank of een invalbeurtje en dan verpest je een groot talent, dat is een speler waar mensen voor naar het stadion gaan.

09-04-2025 09:04

Lavie +2378

In 2015 haalde hij de punten wel, maar werden we toch net geen kampioen. De Boer had net als ten Hag betere selecties. Selecties van ten Hag waren peperduur en konden zelfs in Europa mee.

09-04-2025 11:12

AINIESTA +45880

Voor Beuker is Alvarez het voorbeeld voor de jeugd voor de 6 positie. Misschien matchen ze juist daarom wel.

09-04-2025 08:52

Yeshyeshyall +11025

Dave Vos zou ik ook alle vertrouwen in hebben, nog meer nu hij een jaar met Farioli heeft gewerkt

09-04-2025 07:58

Been +12585

Zullen we stoppen met assistenten tot hoofdtrainer te promoveren? Laat hem eerst elders maar eens bewijzen iets te kunnen.

09-04-2025 08:26

driehoekjes +3712

Waar kwamen rinus michels en Louis van gaal vandaan?

09-04-2025 08:36

Godenzoon24 +15406

Hoofdtrainer jong Ajax geweest. Leert als assistent veel van Farioli. Zeg niet dat hij het nu al moet worden per se maar als assistent kun je genoeg leren.

09-04-2025 08:56

Godenzoon24 +15406

Vos en Reiziger als assistent van Simonis zou ideaal zijn. Vos als talent en de voortgang van Farioli inbrengen. Simons het talent dat zijn team goed en leuk voetbal laat spelen. En Reiziger met ervaring en zijn Ajax achtergrond, die daarbij ook voor aanvallend voetbal staat.

09-04-2025 08:54

fluwelenlinker +12040

Reiziger komt niet terug als assistent maar als hoofdtrainer.

09-04-2025 11:07

Godenzoon24 +15406

Denk het ook niet. Maar zou het wel toejuichen.

09-04-2025 13:40

023Haarlem +3416

Ten Hag zal wel komen, mogelijk volgend seizoen of het seizoen daarop.
Ik verwacht ruud van Nistelrooij zal wel zijn assistent dan worden.
Dave Vos de andere assistent.

09-04-2025 07:52

KingOfTheMatch +7088

Gewoon Farioli blijven en achter de schermen Tadic klaarstomen met Schone als assistent die dan de selectie bij de hand gaan nemen om te revancheren op het gloriejaar van 2019 en de Champions League winnen. Pak cup met de grote oren!

09-04-2025 07:46

KingOfTheMatch +7088

Oh en Daley ook aan de staf toevoegen.

09-04-2025 07:48

fluwelenlinker +12040

Schone wilt geen trainer worden.

09-04-2025 11:07

Ajax-Amsterdam +4209

Deze overvloed aan artikelen over een vertrek van Farioli beginnen zeer vermoeiend te worden. Ik lees ze niet meer. Laten we eerst maar lekker kampioen worden.

09-04-2025 07:42

Yeshyeshyall +11025

Heeft het natuurlijk fantastisch gedaan hier dus mocht Farioli gaan (hoop het niet) dan is dit een prima trainer. De frisheid is er wel een beetje vanaf met hem dus zou niet per se mn enige optie zijn maar we weten wat ie kan. Zou me wel licht zorgen maken over de samenwerking met Kroes, je moet TH niet te veel inspraak op het transferbeleid geven misschien

09-04-2025 07:21

fluwelenlinker +12040

Niks tegen Ten Hag maar ik ben niet zo voor een trainer terughalen die al eens bij Ajax gewerkt heeft. Ik denk dat dat niet gaat werken.
Wat mij betreft wordt het Reiziger. Onder Ten Hag gewerkt, kampioen met Jong Ajax geworden en doet het nu bij Jong Oranje ook uitstekend.
Dave Vos erbij houden en dan nog een ervaren man erbij(ik noem maar wat, Keizer, F De Boer, Ten Cate, ...) dan denk ik dat dat de beste optie is.
Of wacht, de beste optie is dat Farioli nog een jaartje blijft natuurlijk.

09-04-2025 07:10

HertogH +15944

Alles op alles zetten om Farioli nog een jaar te behouden. Mits hij onhoudbaar blijkt, moet je groot blijven denken; dus óf ten Hag, en anders doorschakelen naar wederom een buitenlandse trainer.

09-04-2025 07:03

Delaney +14959

Simonis is wel een hele interessante optie, maar ik weet niet of hij al klaar is voor zo'n grote stap.
Ik ben in ieder geval wel fan van zijn werkwijze als trainer en zou hem in de toekomst best bij Ajax willen zien werken als trainer.

09-04-2025 06:34

Godenzoon24 +15406

Ervaring er naast met ook een soortgelijk gedachtengoed. Dus geen Lodewijks of dat soort gasten. Maar Reiziger zou voor mij ideaal zijn. Zou zelfs kandidaat zijn als hoofdtrainer mijn inziens. Of een Marcel Keizer ernaast.

09-04-2025 08:58

Escapers +429

Paul Simonis doet het bij Go Ahead Eagles uitstekend.

09-04-2025 04:50

Lavie +2378

Ik wil hem eerst volgend seizoen nog een keer zien als Llansana en Antman bij andere clubs spelen.

09-04-2025 11:14

JanBiesbos +29458

Echt niet schei uit kan zijn gelul niet aan horen

09-04-2025 00:49

Picasso +6851

Mocht Farioli vertrekken, dan zie ik Liam Rosenior als een interessante kandidaat om hem te vervangen.

Hij is op dit moment trainer van Strasbourg en staat daarmee verrassend vierde in de Ligue 1.

Zijn speelstijl is aanvallend en gericht op hoog drukzetten. Van alle teams in de competitie zet alleen Lille vaker druk op de laatste linie dan Strasbourg (134 tegenover 126 keer per wedstrijd). Strasbourg zet daarnaast bij 67% van de balcontacten van de tegenstander op de helft van de tegenstander druk. Dit is het hoogste percentage van alle teams in de Ligue 1.

De stijl van Rosenior lijkt op die van Farioli. Ook hij probeert de tegenstander bij balbezit op de eigen helft te lokken om gebruik te maken van de ruimte die daardoor ontstaat. Net als bij Farioli is de keeper hierin een belangrijk pion. Het verschil is dat Strasbourg in de Ligue 1 normaal gesproken een laagvlieger en dus meestal de underdog is.

Met naast hem Dave Vos, Marcel Keizer en een eigen assistent denk ik dat er een sterk team voor de groep zou staan. Bijkomend voordeel is dat hij Engelsman is en je bij goede prestaties in de toekomst wellicht een mooie transfersom kunt ontvangen.

Daarnaast zit hij bij Wasserman. Dat is ook de zaakwaarnemer van Moukoko die op een zijspoor is beland en wellicht goedkoop op te halen is.

09-04-2025 00:35

Francesco +6024

Hoe er over Ten Hag wordt gepraat.....bizar.

De enigste trainer na Louis van Gaal die het gelukt is om Ajax weer op CL niveau zo goed te spelen dat de grootmachten van Europa weer bang waren voor Ajax. En dat in 2019.

2 topteams gebouwd in 2019 en toen weer opnieuw 2022.

Als ik hier de reacties soms lees, maar ook over de jaren schrijft men over Ten Hag alsof het een matige coach is.

09-04-2025 00:04

Robertini +40155

Idd bizar. Beste Ajax-coach deze eeuw tot dusver, Farioli zal nog wat jaartjes moeten blijven om hem te evenaren.

09-04-2025 00:53

Devid87 +3565

Maar ook de aller koppigste trainer ooit. Heeft ook veel gekost in de CL door met een blok Martinez en Alvarez op het middenveld te blijven spelen terwijl je van Benfica moest winnen. Of Dolberg niet te wisselen in de halve finale tegen de Spurs en met onze Argentijnse vriend aan te komen.

Nee, ik ben absoluut geen voorstander van TH. Kijk wat hij in Manchester heeft gepresteerd.

09-04-2025 00:56

HertogH +15944

'Kijk wat hij in Manchester heeft gepresteerd'

Vind ik geen graadmeter. Er is er geen één trainer na Sr. Alex die het goed gedaan heeft bij het bizar slecht geleide Man United.

09-04-2025 07:07

willem1958 +8939

Devid87;

helemaal mee eens, da's wat ik ook postte, een trainer die Alvarez op zes zet terwijl je op die centrale positie vanwaar je het spel overziet en de lijnen uitzet daar moet je een goede voetballer hebben die ook meeverdedigt, Frenkie deed dat uitstekend.
En dan Kudus na z'n blessure invalbeurtjes van 10 minuten, zo bij elkaar deed hij precies wat niet bij Ajax hoorde.

Het is dat ie een paar megavoetballers in het team had waardoor de resultaten goed waren maar ik had hem wel willen zien met het materiaal wat er nu is.
Simonis die speelt het spelletje wat ik bij Ajax zou willen zien, mooi verzorgd, aanvallend voetbal en hoop dat ie dan Antman, Breum en de scouting meteen meeneemt.
Maar ik hoop dat Farioli nog een jaartje blijft, ik denk dat hij met een paar upgrades deze zomer Ajax ook goed laat voetballen.

09-04-2025 08:33

Godenzoon24 +15406

Wie presteert wel met United?

09-04-2025 09:06

Nr.10 +111836

@devid87.
Ten Hag heeft bij United het op één na beste seizoen sinds het tijdperk Ferguson neergezet. Alleen Mourinho had een beter jaar.
Sinds 2013 is het daar een trainerskerkhof, waar o.a. van Gaal ook is gesneuveld. Je moet dat een beetje in perspectief plaatsen. Ten Hag heeft overal gepresteerd.

09-04-2025 09:20

Francesco +6024

Goed punt Hertog.
United is club waar je gewoon geen trainer (meer) wil zijn.

Tevens heeft hij nog CL gehaald en FA cup en league cup.

09-04-2025 17:43

Schip +23639

Kudus, Neres....er waren er meer vrees ik.

09-04-2025 21:05

Bramble1988 +9357

Helemaal met je eens, maar hij was ook de trainer die deze eeuw (veruit) het beste materiaal had!:)

09-04-2025 06:43

Aeneas +1202

Achteraf gezien is het inderdaad het beste materiaal. Maar veel van die spelers zijn juist onder zijn leiding zo gegroeid.

10-04-2025 11:47

Bramble1988 +9357

Daar heb je gelijk in!

11-04-2025 06:49

Godenzoon24 +15406

Ja geen slechte trainer zeker niet. Maar ik schrijf het toch meer toe aan Overmars. Dat was gewoon een heerlijke selectie. En dan moet je nog een trainer hebben die het laat werken uiteraard. Maar duurde wel lang eer hij bijvoorbeeld Martinez opstelde of na 2019 ineens met Alvarez als controleur bleef spelen terwijl je succes haalde met een voetballende 6. Zijn aankopen Labyad en Klaiber. Dus dubbel, ja hij deed het goed met een hele goede selectie. Maar was ook erg stug in een aantal gevallen.

09-04-2025 09:05

Schip +23639

Of Gravenberch maar blijven opstellen als 8 in plaats van op 6, zoals vanaf de winterstop, Neres niet effectief genoeg achten en laten banken, terwijl hij uitblonk onder Keizer en ook tegen Bayern in de CL, om vervolgens door hem gered te worden toen ze in een dip zaten, Blind niet als 6 willen zien die daar juist prima kon spelen, de slechte aankopen, amper wissels die laat kwamen en geen effect hadden.

Nope. Vakidioot en prima tot goed gepresteerd met goede selecties, maar niet van het statuur van Van Gaal of Slot.

09-04-2025 21:09

Schip +23639

Verdienstelijk, geen top. Enkel met uitzonderlijk goed materiaal heeft hij de eredivisie gewonnen - logisch en onvermijdelijk - en een keer de halve finale CL gehaald.

Met onwerkelijk veel voetballend vermogen: Frenkie, Ziyech, Blind, Tadic, Neres etc. De andere lichting met Martinez, Timber en Haller kwam niet de eerste ronde door. Leuk dat we daar alles wonnen, maar als je dat wordt uitgeschakeld in de eerste de beste KO ronde, heb je Europees gewoon zwaar teleurgesteld.

Hij presteert niet met minder materiaal, wat bij uitstek nog het geval zal zijn bij Ajax. Trainers als Van Gaal, Slot, Farioli halen meer uit een groep dan je vooraf inschat op basis van individuele kwaliteiten, TH niet. Het corona seizoen moest worden gered door Overmars, anders had het AZ van Slot de dure selectie van Ten Hag gewoon afgetroefd.

Hoe moeizaam dat laatste jaar ook verliep en veel goeie jeugd tussen de vingers door is geglipt... Ik hoop dat Farioli nog even blijft.

09-04-2025 21:04

Rob1976 +9643

Ten Hag heeft veel geluk gehad met zijn selectie door Overmars en voorwerk door Peter Bosz. De spelers die op verzoek van Ten Hag waren gehaald was bijna allemaal rotzooi en Ten Hag in zijn laatste ajax jaar was niet echt super meer.
Ik hoop dat Farioli blijft.

09-04-2025 00:04

Rodsje +14980

Welke voorwerk Bozs?? Bijna alle basispelers van Ten Hag speelden of zaten niet eens bij Bosz. Zijn laatste jaar heeft hij 18 punten in groepsfase CL gehaald en stonden na 24 wedstrijden ruim bovenaan met slechts 5 doelpunten tegen en uiteindeliik weliswaar wat stroperig laatste wedstrijden kampioen … dus wat praat je?

09-04-2025 00:09

Yeshyeshyall +11025

Haha echt hoor. Zelden zo’n goed Ajax gezien als onder TH en ja we hadden betere selectie en ja ook hij maakte fouten en ja hij kocht een paar gare reserves maar niemand is perfect

09-04-2025 07:24

Godenzoon24 +15406

Bosz creëerde natuurlijk waarde, geld en aanzien met zijn prestatie. Ook dat is natuurlijk voorwerk.

09-04-2025 09:07

Rodsje +14980

Welk waarde en geld? En aanzien werd letterlijk 2 maanden erna gelijk verspeeld door Marcel Keizer door helemaal uitgeschakeld te worden in de voorrondes van zowel CL als Eu

09-04-2025 09:41

mokum007 +6530

Precies D 100%

09-04-2025 00:45

3*stars*3 +23712

Ten Hag is al jaren verslaafd aan smijten met geld.
Zelfs op lager niveau bij FCU, stond v Seumeren klaar, om hem die creditcard te lenen.
Later Overmars en bij United sloeg hij helemaal door.

Nee, TH zonder mogelijkheid om te spenderen, gaat hem niet worden.
Daarnaast heeft hij zich als coach ook niet doorontwikkeld.

08-04-2025 23:54

Godenzoon24 +15406

Nou precies. Bij United kreeg hij de vrije hand en kijk wat hij kocht. Over the hill spelers , eendagsvliegen, maar bovenal oude bekenden en Nederlanders. Verleden heeft toch vaak genoeg uitgewezen dat dat je ondergang betekent. Ook kocht hij de types en posities die het minst nodig waren. Nee , over aankopen moet je hem weinig laten meedenken, laat staan bepalen. Kaliber en Labyad krijg ik nog nachtmerries van!

09-04-2025 09:10

joost.v84 +224

Ik ben in ieder geval voor een trainer die hier op voorborduurt. Niet ineens weer veel veranderen omdat we dominant voetbal moeten spelen. Maar wel met het doel om daar wel weer naar toe te werken.
Ik ben dan meer van het plan dan van een naam.

08-04-2025 23:43

Sjaakie +5839

Ik denk niet dat Farioli deze zomer al vertrek, maar moet nog zien dat komend seizoen weer net zo goed loopt als het huidige. Zoals vaker aangegeven ben ik bang dat na 1, 5 seizoen weer het Peter Bosz effect optreedt.

08-04-2025 23:43

emieltjuhh +18178

Andere opties:

Jorge sampaoli, gallardo, gerard, lampard, simonis,topmuller?

08-04-2025 23:28

PuntNaarAchterSVP +5524

Cerny als speler-trainer

08-04-2025 23:49

GekkeGerrit +1733

Hahaha daar hebben we Gallardo weer die van stal wordt gehaald. Toevallig ook Eto’o als spits?

09-04-2025 00:07

Professor +11290

Ten Hag zeer gedateerde trainer echt niet aan beginnen

08-04-2025 23:23

Simpelishetmoeilijkst +25536

Hopelijk blijft Farioli gewoon, maar anders zou ik Reiziger dolgraag terugzien bij Ajax, omdat hem als enorm geschikt zie als trainer, en als een winnaar.

08-04-2025 23:20

Aeter +6732

De media doet net alsof Farioli per se weg wil. Ik denk eerlijk gezegd dat Farioli niet te boek wil komen te staan als de trainer die na één seizoen vertrekt bij elke club. Ik weet dat het grotendeels paniekzaaierij is voor de kliks maar toch.

08-04-2025 23:15

Lunsdale +6450

Alsjeblieft niet zeg. Zwaar overschatte trainer. Geteerd op een goede selectie en toch met moeite kampioen geworden

08-04-2025 23:14

Danielson +50667

Nou nou..
Ten Hag met Simonis en Vos lijkt mij een prima trio.

08-04-2025 23:17

Lunsdale +6450

Ik verwacht niet dat Simonis daarmee akkoord gaat.

09-04-2025 07:54
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.