Taylor baalt van eigen spel én dat van Ajax: 'Hebben niet ons eigen spel gespeeld'

door Jesse ter Haar 35

Bron Ziggo Sport

Taylor baalt van eigen spel én dat van Ajax: 'Hebben niet ons eigen spel gespeeld'

door Jesse ter Haar 35

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Kenneth Taylor baalt van zijn eigen spel en dat van Ajax in het algemeen in de uitwedstrijd tegen Liverpool. De jonge middenvelder had moeite zich te onderscheiden in de speelstijl die de Amsterdammers gedwongen moesten hanteren en baalt dan ook.

'Uiteindelijk is mijn avond niet leuk', vertelt een teleurgestelde Taylor in gesprek met Ziggo Sport. Hij geeft aan tegen een opponent gespeeld te hebben van een niveau dat hij nog niet eerder trof. Lang hielden de Amsterdammers stand, maar een resultaat werd niet behaald. 'We staan 1-1 en dan krijgen we een corner tegen in de 87ste minuut. Dat is gewoon unlucky. Ik had het gevoel dat we hem over de streep gingen trekken.'

Als talent was het voor Taylor bij uitstek een moment om zichzelf aan de wereld te tonen. Of hij vindt dat hij zichzelf heeft laten zien? 'We hebben niet ons eigen spel gespeeld. We liepen meer achter de bal aan dan zij. Ik ben niet heel tevreden. Ik vind het een moeilijke vraag, maar ik denk van niet. We hebben niet ons eigen spel gespeeld en dan kan ik mezelf minder goed laten zien.' Taylor is als controleur naast Edson Álvarez vaak de middenvelder die in de opbouw tempo in het spel moet brengen, maar hier kwam de jongeling niet aan toe.

Ajax stond het grootste gedeelte van de wedstrijd tegen Liverpool onder druk, maar kreeg gaandeweg de tweede helft plots een grote kans. Na een uitbraak over rechts gaf Dusan Tadic de bal met rechts voor op Daley Blind, die de bal voor het inkoppen had. Hij kopte de bal echter rakelings langs de verkeerde kant van de paal. Het had dus zomaar nog de goede kant op kunnen vallen, maar Taylor voelt dat Ajax daar niet echt recht op had. Dat kan altijd, maar 1-1 was prima geweest', geeft hij aan.

Lees meer over:
Plaats reactie

Telamon +9192

Ik zie opmerkingen als 'komt tekort op dit niveau'.

Elke Ajacied dan dus. Elke speler bakte er werkelijk niks van. Ajax moet het van het teamspel hebben; van combinatiespel, zoveel mogelijk afspeelmogelijkheden creëren zodat spelers snel de bal weer kwijt kunnen, anders komt men in het duel.

Juist Alvarez, die weereens ontzien wordt en een hand boven het hoofd wordt gehouden, is een speler die onder enige druk, en Tegen Liverpool dus al helemaal, nooit in te spelen is. Dan speel je dus al met een man minder in de opbouw en in het onder druk uit voetballen. Dan kan je het al vergeten. Bizarre keuze. Heeft alleen maar een negatieve rol gespeeld in het spel, en verdedigend los van een keer een enkel kopduelletje winnen, wederom de meest lompe en onnodige overtredingen met linke vrije trappen als gevolg. Maar nee, hij wordt weer niet genoemd.

Ik heb altijd gezegd dat Ajax onder druk onnodig heel zwak is, omdat men daar de focus niet op legt. Dat zou de absolute prioriteit in het spel van Ajax moeten zijn. De focus zou volledig op het pure combinatiespel moeten liggen. Dus veel beweging zonder bal, in de bal komen, passlijn opentrekken en dieptepass, even opzij stappen, aanbieden, inspelen, doorbewegen, één-twee, driehoekje, etc.

Gebeurt allemaal niet. Niemand op het middenveld die even uitweek om een passlijn naar voren open te trekken, spelers die de medespeler aan de bal niet ondersteunen door even naar hem toe te bewegen. Bleven allemaal ver van elkaar af staan om het groot te maken, maar dat had helemaal geen zin. Zo konden ze de bal niet kwijt, paniek en naar voren peren. Heeft ook wel deels te maken met opnieuw moeten inpassen van spelers, wat vlot lopende combinatiespel vanaf het begin moeilijk maakt, maar dat mag maar deels als excuus worden aangedragen.

Ik kreeg een beetje flashbacks naar Real - Ajax onder Jol.

Ja, de enorme druk van Liverpool is het moeilijkste wat er is om tegen te voetballen, en geregeld kan je niet eens opbouwen omdat het achterin 1-op-1 staat en je geen enkele tijd is gegund, maar vrijwel een hele wedstrijd niet een keer eruit komen, ook niet als Liverpool even temporiseert, en de bal niet 3 keer naar elkaar over kunnen spelen, is heel teleurstellend. Angst en nerveusiteit, en het elkaar niet helpen en niet willen combineren.

En wel het liefst van achteruit op willen bouwen, maar dan Alvarez op 6 zetten... Hoe kom je erbij. Dan heb je vlotte, handige, snel handelende, technische, vlot open- en wegdraaiende spelers daar nodig. En zoveel mogelijk aanspeelpunten.

En inderdaad bizar dat er de tweede helft werkelijk niet werd ingegrepen, behalve Taylor eruit en Alvarez die erin blijft, die verdedigend alleen maar lompe overtredingen maakte en verder geen aandeel had los van een enkel kopduelletje, en aan de bal niet meedeed.
En had dan de balvaste en sterke Brobbey erin gebracht, Kudus naar het middenveld. Of Tadic naar het middenveld, voor ook wat balvastheid, en Kudus naar rechtsbuiten, wat lager. De bal kwam vaker bij de zijlijn dan centraal, en dus makkelijker bij Kudus te krijgen, die met zijn snelheid en handigheid nog wat kom bewerkstelligen. Met kaatstpunt Tadic en Brobbey, had hij onder meer nog wat leuks kunnen laten zien. Als je er totaal niet uitkomt zoals Ajax gisteren, en je doet er niks aan om dat te verbeteren, dan wordt het de bal eroverheen gooien, en moet je het duel om dat balletje geregeld zien te winnen, dus sterke jongens dan maar naar het middenveld.

14-09-2022 14:47

Terranova +464

Taylor was slecht? Ongeveer de enige die de bal nog wel probeerde te veroveren en dat regelmatig deed.

14-09-2022 11:59

supporter sinds +7878

Goede reactie van Taylor ! vandaag analyseren , verbeteren en er zondag tegen AZ weer staan. Van dit soort wedstrijden leer je alleen maar.

14-09-2022 11:32

Aurelius1 +19698

Taylor komt fysiek, qua spieren, qua lichaamsbouw en atletisch vermogen tekort. Dat kan allemaal niet meer op dit niveau.

14-09-2022 11:04

supporter sinds +7878

welnee , door zijn tweebenige spel is hij de tegenstander meestal te snel en slim af.
De ligt is een mooi voorbeeld hoe teveel trainen op spieren en fysiek je atletische vermogen achteruit gaat en je daardoor dus met voetbal in de problemen komt.

14-09-2022 11:31

Aurelius1 +19698

Je hebt niets aan tweebenigheid of slimheid als je gewoon fysiek tekortkomt. Nu is het zo dat Taylor nog jong is, maar zijn lichaam is gewoon matig voor dit niveau. Er staat daar een B junior op het veld die omver wordt geblazen door echte mannen.

14-09-2022 11:34

Telamon +9192

Gavi en Pedri en zoveel techneuten kan je dan ook wel afschrijven.

Je komt in de duels omdat je als team tekortschiet. Te weinig afspeelmogelijkheden, te weinig combinatiespel, dan kom je in de duels.

Heeft niks met Taylors fysiek te maken. Elke Ajacied verliest het fysiek van zijn directe Liverpool tegenstander, misschien los van Bassey, die kan je in jouw ogen dus ook allemaal afschrijven.

Het probeem is gebrek aan kunde en combinatiespel in de kleine ruimte.

Ajax hoort altijd het duel te vermijden, moet de bal het werk laten doen.

14-09-2022 14:28

tijssenajax +13921

Dus Pirlo was een reetvoetballer in jouw optiek? Zijn echt voetballers volgens jou alleen gespierde mannen die hard kunnen rennen? Denk trouwens wel dat voetbal steeds fysieker wordt, een soort endurancesport. Maar of het daar leuker op wordt is maar de vraag.

14-09-2022 21:02

PH2BOT +40047

Deze kun je verliezen...en wanneer er dusdanig lering uit wordt getrokken dat we tegen Napoli 2x een goed.resultaat kunnen neerzetten dan is deze veegpartij tenminste niet voor niets geweest. Ik zie overigens AZ zondag niet ook ineens zo a la Liverpool spelen dus de kans op enige rehabilitatie in Alkmaar is beslist aanwezig als de Ajax spelers deze oorwassing op Anfield tenminste voldoende serieus nemen.

14-09-2022 10:53

Asociaal +2771

Net als Nieuwmarkt, ben ik het ook niet eens met het woord unlucky, maar dan om een andere reden. Over het algemeen praat ik niet negatief over Ajax, maar die corner had eventueel voorkomen kunnen worden. Tijdens de aanval waar uiteindelijk die corner uit volgde, stond het halve team gewoon te slapen. Dat Salah zo vrij kon staan en dat er 5 a 6 man van Ajax gewoon naar de bal gingen staren en niet ingrepen. Dat vind ik nog het meest kwalijk. Ajax lijkt deze slechte eigenschap maar niet af te willen leren.

Puur naar de wedstrijd zelf gekeken, valt er op deze nederlaag niks af te dingen. Liverpool was gewoon te goed. Maar juist dan moet je alert zijn.

14-09-2022 10:34

jeanprk +1603

Komt op dit niveau hopeloos te kort....eredivisie prima, internationaal te weinig helaas.

14-09-2022 10:32

Nieuwmarkt +2987

Het woord "unlucky" gebruiken, je moet het maar durven, nadat het maar "lucky" 2-1 is gebleven.

14-09-2022 10:00

Nr.10 +110979

Mooi leermoment voor Taylor. Hij kon in balbezit niet brengen wat we nodig hadden, maar heb hem zich wel een slag in de rondte zien werken. Dit is voor zo’n speler de eerste keer dat hij in dit tempo speelt, het dichtste wat er bij in de buurt is gekomen is een wedstrijd tegen Rangers of PSV. Hij zal er veel van opsteken.

14-09-2022 09:03

RuffRhythim +24837

Misschien goed dat Ajax zich tijdens zo'n wedstrijd het volgende zich leert af te vragen: als je niet je favoriete spel kan spelen, wat ga je dan doen?

14-09-2022 08:54

Benleiden +7280

Taylor en Berghuis op een middenveld (in deze samenstelling) tegen Liverpool, hoe verzin je het.

14-09-2022 08:26

ReconditeNL +6480

Wie had jij liever gezien op het middenveld?

14-09-2022 08:32

Benleiden +7280

Ik vind dat één van de twee tegen Liverpool niet had moeten spelen. Ik vind zowel Taylor en Berghuis niet balvast genoeg voor dit niveau. Het is niet in balans. Ik had met een versterkt middenveld gespeeld en een open zijkant waarin onze snelle jongens kunnen duiken, zoals Bergwijn en Kudus.

14-09-2022 10:23

ReconditeNL +6480

@damscostrijder, Kudus speelt amper de bal af, hij heeft zeer weinig overzicht en speelt met zn hoofd naar beneden. Ik denk niet dat het beter was gelopen met hem op het middenveld. Grillitsch viel erg slecht in en deed het niet beter dan Taylor in de minuten die hij kreeg. Het liep fantastisch afgelopen week met Berghuis en Taylor. Ik zou het onlogisch hebben gevonden als ineens Grillitsch en Kudus op het middenveld zouden staan en betwijfel ten zeerste of het beter zou lopen met die twee op het middenveld.

14-09-2022 11:08

noppenkoning +41111

Tegen Napoli en Ranger weer vlammen Kenneth, hoofd omhoog en doorgaan.

14-09-2022 08:25

FTS95 +15970

In tegenstelling tot velen, vond ik Taylor juist de enige die probeerde vooruit te verdedigen en kort op de man te zitten. Berghuis naast hem deed echt helemaal niks. Steeds achteruit lopen en niks doen. In de 2e helft maakt hij een debiele overtreding terwijl de bal al over de lijn is en gaat hij tekeer tegen de grens wat hem geel kost. "Kijk die Berghuis eens fel zijn" roepen ze hier. Hij heeft geen poot uitgestoken. Rensch speelde een prima wedstrijd en Alvarez heeft verdedigend een hoop weggehaald, maar Berghuis, Alvarez, Bassey, Blind en zelfs Timber, speelde elke bal achteruit in balbezit en liepen achteruit bij balbezit Liverpool. Ze kregen zeeën van ruimte om heerlijk te combineren. Ik vraag mij dan af met welke instructie ze het veld inkomen. Vd Vaart verwoorde het voor de wedstrijd goed. Er werd steeds geroepen "o wat mooi Anfield de sfeer, wat zijn ze onder de indruk" Hij zei, "Het zijn geen stelletje toeristen die op excursie naar Anfiels zijn, ze komen voor een resultaat" Ik eindig met een positieve noot: De afgelopen weken hebben we kunnen zien dat we heel aardig kunnen ballen. We hebben een nieuw team dat nog aan elkaar moet wennen. Ik hoop dat ze hier van leren en er de volgende keer weer vol opklappen zoals wij dat horen te doen als Ajax zijnde.

14-09-2022 07:55

Marko9 +890

Welke wedstrijd heb jij zitten kijken dan? Berghuis vond ik 1 van de sterkste juist. Taylor maakte veel vreemde keuzes

14-09-2022 08:19

FTS95 +15970

Ik denk dat jij en velen met jou de wedstrijd nog maar eens terug moet kijken Marko..Hij lijkt agressief, maar doet in feite steeds helemaal niks. Steekt geen poot uit. Ik zou zeggen, kijk eens, vooral de eerste helft, terug en kom dan bij me terug met je bevindingen. Overigens vond ik Taylor aan de bal ook niet heel best hoor, maar hij had wel de intentie vooruit te willen voetballen

14-09-2022 08:57

Saban +531

Berghuis was drama 1e helft maar herstelde zich de tweede helft prima. Tadic daarintegen, 90 minuten drama.

14-09-2022 09:59

fanvooraltijd +6791

Berghuis liep echt de kantjes er af ! Amper mee verdedigen ,slapjes terug lopen op grote afstand druk zetten ,dus geen druk , Berghuis en Blind waren de zwaksten ,Blind kan niet beter ,Berghuis is gemakzuchtig cq lui.

14-09-2022 09:03

tijssenajax +13921

Je wilt perse een punt maken tegen Berghuis, maar je vergeet gewoon eerlijk te zeggen dat hij een goede tweede helft speelde.

14-09-2022 21:10

FTS95 +15970

Vind ik niet

15-09-2022 10:39

AFCAMM +11335

Klopt. Als team was het gewoon niet goed. Vanaf het begin liepen ze vooral achter Liverpool aan in plaats van zelf iets te creëren. Teveel poep in de broek. Er waren maar een paar oplevingen.

Het is vooral jammer omdat het onnodig leek. Dit was hét moment om Liverpool te pakken.

14-09-2022 07:52

Flaco +19583

Is niet erg Kenneth. Je was niet de enige en van dit soort wedstrijden leer je heel veel. Maar dat je, zoals sommigen hier beweerden, verder bent dan Gravenbergh is gewoon niet waar.

14-09-2022 07:50

PH2BOT +40047

Graffa is een 100% mooi weer voetballer die het tijdens intense wedstrijden als deze volledig laat afweten...zowel aanvallend als terugverdedigend. Dat was altijd al het grote probleem bij Gravenberch. Daarom ook heel veel banken bij Bayern. Maar ...met de zakken ruim gevuld...dat wèl natuurlijk.

14-09-2022 11:00

Flaco +19583

Ja, en bij BM zijn ze aan het volleyballen. Gravenbergh heeft met name in topwedstrijden geleverd. Dat kan nog lang niet gezegd worden van Kenneth. We hadden gisteren juist een type als Gravenbergh nodig met zijn snelheid en passeerkwaliteiten om.onder de druk uit te komen.

14-09-2022 18:42

Krullen +8040

Denk dat een van de grote problemen was dat we het veld zelf al klein hielden. Dat was waarschijnlijk uit angst voor de omschakeling? Maar bij de uittrap stond je al met je beide cv's op max 15 meter van elkaar met Pasveer ertussen, die continu werd aangespeeld. Daardoor kon degene die druk op de bal zette steeds al snel door naar de volgende (het was dus beloopbaar) én creëer je geen ruimte in de as voor de middenvelders om de bal op te halen. Eigenlijk kon Liverpool er gewoon staan en had het maar een iemand nodig om achter de bal aan te rennen, met als resultaat een lange bal op van Dijk of Matip.

14-09-2022 07:48

KingOfTheMatch +6998

Dit zijn goede teksten, hopelijk wat enig zelfreflectie bij de spelers... alhoewel hij de indruk had dat ze het over de streep zouden trekken en de rest van de wereld de 2-1 van mijlenver zagen aankomen

14-09-2022 07:48

ReconditeNL +6480

Slechte pot van Taylor, maar ik vind het zeer verbazingwekkend hoe veel mensen hem finaal afschrijven na één pot tijdens zijn eerste seizoen als basisspeler nadat iedereen hem zo aan het bejubelen was de afgelopen weken. Hij is nog maar 20 jaar, wedstrijden zoals deze zal hij van leren en helpen in z'n ontwikkeling.

14-09-2022 07:44

RadheAjax2021 +17874

Niveau is te hoog voor Taylor. Op die plek Kudus zetten en in de spits Brobbey.

14-09-2022 07:34

ReconditeNL +6480

Kudus heeft echt niet het overzicht om op het middenveld te staan, zeker niet op de plek van Taylor. Hij kan goed dribbelen, ja, maar op die positie wil je toch iemand hebben staan die wat overzicht heeft en het spel kan verdelen? Kudus heeft zijn kwaliteiten maar op de plek van Taylor zou hij als een postbode spelen.

14-09-2022 07:39
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.