Schreuder: 'Los van de uitslag denk ik dat we goed op weg zijn'

door Davy Lo 60

Schreuder: 'Los van de uitslag denk ik dat we goed op weg zijn'

door Davy Lo 60

Laatst geüpdatet

Alfred Schreuder ziet aanknopingspunten na de met 2-1 verloren wedstrijd tegen Liverpool. De 49-jarige oefenmeester zag naar eigen zeggen de tegenstander 'meer dan verdiend winnen', maar zag ook situaties waar zijn ploeg op verder kan bouwen.

Ajax kende een lastige wedstrijd op bezoek bij Liverpool. De Amsterdammers stonden vaak onder druk en hadden moeite om daaronder uit te spelen. Toch heeft de trainer punten gezien waar zijn ploeg mee verder kan. ‘Op het moment dat wij de goal maken hadden we een fase lang de bal en dat deden we goed', vertelt hij bij RTL7. 'In de tweede helft kwamen we er af en toe gevaarlijk uit. Bij de bal van Daley (Blind, red.) hadden we de perfecte aanval en dit hadden we meer kunnen doen als we vaker de juiste eindpass hadden gegeven in de laatste fase van een aanval. Los van de uitslag denk ik dat we goed op weg zijn. Uiteindelijk wil je op een hoger tempo spelen en onder de druk van de tegenstander uit kunnen spelen. '

Naast dit verbeterpunt, zag Schreuder nog meer situaties waarin Ajax nog stappen kan zetten. ‘Als de intensiteit hoog is, moet je sneller durven vrij te lopen. Daar was ook zeker de ruimte voor, maar dat deden we te weinig.’ In de eerste helft kreeg Ajax al vroeg een doelpunt tegen. ‘We zetten druk daar, er komt een lange bal. Daar hadden we sneller aan kunnen sluiten bij de backs, maar ik moet nog terugzien hoe dat precies gegaan is.’

Lengteverschil

Bij de tweede goal van Liverpool vlak voor tijd ging het volgens Schreuder vooral over het lengteverschil tussen de spelers van Liverpool en Ajax ‘Naast de goal kun je zeker met dit verschil een duel verliezen. Zij hebben drie á vier jongens die de twee meter aantikken.’ Na de wedstrijd tegen Rangers afgelopen week kreeg Ajax veel lof na het goede spel. Tegen Liverpool hadden de Amsterdammers vaak moeite om in hun spel te komen. ‘Liverpool is anders dan Rangers, de manier hoe zij druk zetten zie je niet veel.’

Lees meer over:
Plaats reactie

Rho1980 +1487

Het was vooral heel apathisch en veel gasten waren erg onder de indruk van Anfield.
Team had het vooral aan zichzelf te wijten, in groot deel ontbrak het aan lef, moed en durf.
Tikkie terug en lange ballen.
Ibrox en Maradona Stadion kunnen net zo indrukwekkend zijn, hopelijk dan wel met lef, moed en durf…..

14-09-2022 08:37

Bassey +8195

Deze groep is gewoon top bij de el en daar is Niets mis mee.
Persoonlijk zou ik het geweldig vinden om weer in de finale van de el te staan.
De cl is het gewoon nog niet goed genoeg voor de top.

14-09-2022 07:42

dp92 +11232

Overwinteren CL en met een beetje geluk kwartfinale of inderdaad meedoen voor de EL

14-09-2022 08:36

RayJordaan +6838

Had tactisch veel meer van Schreuder verwacht. Net als bij Ten Hag duurde het jaren voordat hij ingreep met wisselingen..

14-09-2022 07:34

Andersen de man +1999

Dit was Schreuder's eerste grote test. En voor veel jongens ook. Je zag dat het mentaal ook pittig was voor vele in misschien zo'n groot stadion tegen veel bekende toppers. Er keerde wat momentum terug bij de goal van Mo. Absurd om te verwachten dat we daar even een gelikt plan B en C zouden zien tegen een sterrenploeg met zoveel nieuwe jongens en dito coach.

14-09-2022 07:33

Harrier Du Bois +38693

Ze lieten het opbouwen aan Bassey voornamelijk, Timber kwam er niet aan de pas, deden ze handig bij Liverpool, drukzetten kunnen ze verdomd goed. Verder vond ik juist onze ervaren jongens stuk voor stuk ondermaats op Pasveer na. Blind bij de eerste goal was beschamend, Tadic was meer aan het worstelen en verloor vaak komisch, Bergwijn was het ook niet

14-09-2022 07:07

Adam24 +39069

Is het nu daadwerkelijk zo lastig om te begrijpen dat de eerste goal nooit Blind zijn fout is? Ajax wilt het liefst Back op back drukzetten, en dat is exact wat Blind doet. Zonder te veel risico want hij laat een 3-tegen-3 situatie achter zich. Als Bassey gewoon bij Salah blijft is er werkelijk niets aan de hand.

14-09-2022 07:32

401Middenweg401 +5989

Dat zie je goed. Maar voor de meesten werkt dat anders. Salah is rechtsbuiten DUS is het de fout van de linksback, Zijn man.

14-09-2022 10:22

Harrier Du Bois +38693

Ik zeg toch nergens dat het zijn fout is? Ik zeg dat zijn snelheid beschamend is, althans daar doel ik op. Ik vind het ondertussen te langzaam en ik neig naar een andere invulling zonder zijn fantastische bijdrages aanvallend

14-09-2022 13:09

Ajacied33 +36706

Welke aanknopingspunten heeft Schreuder gezien dan? Ik zie alleen dat we compleet overlopen zijn en erg blij mogen zijn met een minimale nederlaag. Deed me veel aan het Ajax van Jol denken in Madrid. Of het Ajax van de Boer tegen Salzburg. Echt heel erg wat ik gisteren gezien heb. Zoals iedereen al aangeeft hier, verliezen tegen Liverpool is best logisch. Maar je hebt als een lafaard verloren. Niet des Ajax gespeeld. Onder TH gebeurde dit gewoon niet, of je nou een team in opbouw bent of niet

14-09-2022 06:55

Bedero +366

Misschien wilde Ajax wel met meer aanvallende intenties spelen gisteren, maar was Liverpool te goed. Dat kan toch?

Aanknopingspunten zijn dat je verdedigend hebt gebikkeld en op een haar na een punt haalt tegen een van de beste teams ter wereld.

En de seizoensstart is over het algemeen gewoon hartstikke goed geweest, met zoveel nieuwe spelers en coach.

14-09-2022 07:32

Pinohelmond +5785

Net als Rangers door ons werd zoekgespeeld deed Liverpool dst met ons. Kansloze pot waarbij Liverpool qua fysiek, snelheid en techniek beter was.
Wat mij betreft had Schreuder veel eerder in kunnen en moeten grijpen wat hij in eerdere wedstrijden ook regelmatig deed.
Tadic, Bergwijn, Blind de minste gisteren.
Verliezen van Liverpool is geen ramp en zelfs enigzins logisch maar de manier waarop was pijnlijk.

Op naar zondag nu. Daar de drie punten ophalen en weer door!

14-09-2022 06:46

WijZijnAjaxAmsterdam +11624

Je bent compleet scheel getikt en jij zeg dat we goed op weg zijn? Totaal geen Amsterdamse bluf gezien! Ze stonden stijf van de zenuwen. Europa League is beter voor deze ploeg. In de CL gaan we niet veel klaar spelen.

14-09-2022 06:17

Gooseman +11860

Scheel getikt is niet de juiste omschrijving. En zeker dat gekakel over de EL slaat nergens op. Dan is Rangers niveau confetti.

Probleem was dat Ajax nergens op het veld onder de druk uit kwam. Bij elke uittrap was het wachten tot je de bal weer kwijt was door het hoog verdedigen van Liverpool. Conditioneel zeer sterk, aanvallers zijn pijlsnel. Zeker Diaz en zelfs Salah nog. Het middenveld wordt afgetroefd op inzet. Thiago en Fabinho zaten overal kort op. En achterin deden we lacherig over Alexander-Arnold, maar net deze wedstrijd speelde hij als vanouds. Bergwijn was nergens. Hij wilde hem passeren zoals hij in de Eredivsie wekelijks doet, maar A-A pakt hem kinderlijk eenvoudig de bal af. Onze vleugels waren te zwak om gevaar te stichten.

Dat Schreuder geen Lucca brengt vind ik logisch. Er is nog overal voor te spelen, zodoende het zaak was een punt te pakken. Helaas verlies je nipt, maar voor het doelsaldo geen ramp. Noodgrepen zijn nu niet noodzakelijk. We strijden met Napoli voor plek 2, niet met Liverpool. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat we in de Arena een ander Ajax gaan zien.

Tenslotte nog even over Klopp. Slimme trainer die Liverpool lekker vanuit de underdog positie laat starten. Vond de juiste manier om Ajax pijn te doen, en had daar ook de spelers voor. Credits voor Liverpool.

14-09-2022 06:31

Lagasj +2905

Marcello Bielsa in de winter aanstellen.

14-09-2022 01:24

Omar +17166

De uitslag was naast het uitvak het enige positieve, laten we even eerlijk zijn je had er net zo goed met 6-1 af kunnen gaan. Geen enkel moment controle gehad, of enige houvast.

14-09-2022 00:55

Ajax1114 +19393

Gooi dan eerst eens Tadic en Blind eruit.

14-09-2022 00:35

wijzijndebeste123 +163409

ik wist dat we zouden verliezen als liverpool top zou zijn. maar de manier waarop/t spel vind ik zorgwekkend. jammer dat schreuder dat niet benoemt.

14-09-2022 00:33

wijsneus +5246

Schreuder stond erbij en keer ernaar.

14-09-2022 00:31

Ajaxonedamsko +417

Alvarez is het probleem

- bang
- traag
- wil de bal niet
- staat achter de verdedigers
- ziet de ruimte niet
- verdeeld het spel niet
- zorg voor gat tussen verdediging en middenveld
- deze man is leuk voor de eredivisie

14-09-2022 00:30

Ajax95Duivendrecht +24072

Dit soort teksten na zo'n prestatie vind ik toch zorgwekkend en bevallen mij helemaal niet. Dan ben je wel tevreden met een hele lage standaard, en dat hoort niet bij Ajax.

Gaat niet om de stand, maar gaat om de manier waarop je verliest. Volledig kansloos, laf, schijterig, geen intentie om te voetballen, geen tactisch idee. Niemand zegt dat je hier wel even een resultaat had gepakt als je met een werkend plan had gespeeld, maar vandaag werkte het plan in ieder geval helemaal niet. Als je dat niet inziet als trainer, steek je je kop gigantisch in het zand.

14-09-2022 00:29

Tommyshelby +128562

Goed dat we tegen zulke clubs kunnen spelen, deze weerstand kom je bij lange na niet in NL tegen. Jonkies zullen hiervan leren, en Schreuder hopelijk ook. Het elftal is alleen nog echt niet gevormd. Alleen Pasveer, Timber, Taylor en Kudus zullen waarschijnlijk alles spelen nu.

14-09-2022 00:26

Joodhannus73 +3579

Nee, tactisch was het kut! Je hebt op dit niveau geen tijd om te leren. Je moet er gelijk staan. Ga 4-4-2 spelen met Brobbey en Bergwijn en Kudus op10. Dan heb je snelheid voor de counter en versterk je het middenveld. Blind en Rensch zwakste schakels. Kan gewoon niet! Tadic ook niet meer. Iedereen ziet het, behalve... Dat baart zorgen!

14-09-2022 00:25

Ajax1114 +19393

Zoals zo vaak ben ik het weer volledig met je eens :-).

14-09-2022 00:36

BRAMHOUTEN +3813

Jij moet trainer worden van ajax. Ben benieuwd hoe lang je dat volhoudt 😉

14-09-2022 13:55

Alberto +805

Blind en Rensch moeten via de flanken aanval ondersteunen en creëren. Beiden vandaag volledig op beide facetten volledig gefaald

14-09-2022 00:24

ProperFootball +14545

"Volledig gefaald" in het ondersteunen van de aanval? Die begrijp ik niet. Blind geeft nota bene de winnende dieptepass op Berghuis, die daardoor Kudus kan bedienen. Daarnaast komt ie mee op en staat ie op de goede plek op het moment dat Berghuis de ruimt rechts vindt. Zijn kopbal belandt alleen net naast. Zo was hij dus mede verantwoordelijk voor de 2 grootste kansen van Ajax. Dus je kan best kritiek hebben dat het te weinig was (maar bij wie niet van de 10 veldspelers?), maar volledig gefaald lijkt me niet aan de orde.

14-09-2022 11:58

QueSera +1706

Hij had Brobbey al in de 60e minuut moeten brengen.

14-09-2022 00:23

036AFCA97 +146646

Ik vind de rest van het seizoen prima tot nu toe.

Vandaag was jammer, maar kan gebeuren tegen een top 4 ploeg van de wereld. We zijn helaas geen wereldtop, maar subtop. Voor de ontwikkeling van Bassey, Sanchez etc is dit goed.

Net was ik even boos, maar ik ga nu rustig afwachten hoe we het tegen Napoli gaan doen. Daarna kunnen we beter oordelen.

14-09-2022 00:17

AFCACruijff14 +161059

Alfred mag wel meer benadrukken dat er slecht gevoetbald is, maar van dit soort potjes leer je wel. Tegen Napoli verwacht ik weer het oude Ajax.

14-09-2022 00:16

stopperspil +11173

Huh? Nauwelijks over de middenlijn geweest

14-09-2022 00:12

thepower1990 +35726

Je hebt 18 uit 6 in de competitie, hebt Rangers waar je van moet winnen weggespeeld en staat tot de 89e minuut op een resultaat tegen de finalist van vorig jaar. Als je dan echt denkt dat er met het huidige Ajax nog meer mogelijk was geweest leef je in een droomwereld.

14-09-2022 00:08

Ajax27 +19107

True, velen denken dat een wel 'eventjes' aanhaken bij de Europese top. Dat doen we gewoon niet. Als we vanavond hier met 5-0 hadden verloren was het helemaal niet geflatteerd geweest. Liverpool was gewoon 10 x beter in alles.

Maar goed, Europese subtop is gewoon al een hele mooie prestatie.

14-09-2022 00:13

Tinus +10288

Europese subtop of niet maakt me even niet uit. En je kunt een wedstrijd verliezen van een ploeg als vandaag. Wat ik wel onthutsend vind is dat Ajax 2x 45 blijft volharden in alleen maar proberen op te bouwen.
Als iets gewoon niet lukt, dan probeer je wat anders. Ajax probeert met 2 man naast de keeper op te bouwen en telkens leidt dat tot een lange bal. Die verlies je sowieso omdat je die 2 man tekort komt. Dan kun je beter een lange bal spelen waarbij de keeper iedereen wegstuurt. Nu was balverlies een zekerheidje.
Daarnaast, waarom niet een paar verse krachten eerder brengen?
Liverpool was gewoon beter, dat kan gebeuren. Maar probeer tenminste met oplossingen te komen!

14-09-2022 01:14

Ajax27 +19107

Dat probeerde Ajax helemaal niet. Heb je ooit zoveel lange ballen gezien vanuit de keeper? En als we probeerde op te bouwen vanuit achteren, dan zette Liverpool zo hoog druk dat we direct de bal verloren en weer in de achteruit moesten.

Dus Ajax bleeft niet volharden... Ajax bleef tegen de lamp lopen door het goede spel van Liverpool.

Als je iets anders had moeten proberen had je een extra man op het middenveld moeten hebben, 4-4-2 gaan spelen. Zodat je Alexander Arnold welliicht beter kon afstoppen. Maja dan had je zoveel wisselingen moeten doorvoeren tijdens een wedstrijd... ik weet niet of dat heel goed was geweest. Blind en Berghuis eruit, Klaassen en Grillitsch erin, Alvarez achterin erbij, Bassey naar de LB positie... meer kracht, verdedigende kwaliteiten en lengte achterin, op het midden iemand erbij, Kudus op 10 in zijn kracht en voorin Bergwijn & Tadic/Brobbey die zouden moeten proberen om de paar ballen die ze kregen vast te houden en gevaar te stichten.

Dat zijn teveel wijzigingen... maar wel de wijzigingen die waarschijnlijk nodig waren om ze echt anders te kunnen bestrijden.

14-09-2022 11:30

Rikkie66 +22812

We zijn absoluut goed op weg! Op alle fronten. Ajax hoort bij de beste 10 clubs van Europa! We hebben meer respect in Europa dan bij onze eigen supporters.

14-09-2022 00:08

AINIESTA +44569

Beste 10? Misschien nog net bij de beste 20.

14-09-2022 00:17

Ajax1812 +9046

Volgens de ranking hoort ajax gewoon bij de top 10.

14-09-2022 05:08

Andersen de man +1999

Chill! Welke ranking

14-09-2022 07:20

DonaldDBXL +237

Ajax staat op nummer 10 in de UEFA Club ranking.

14-09-2022 10:25

AINIESTA +44569

Maar in werkelijkheid zijn we natuurlijk never nooit top 10.

14-09-2022 10:27

ProperFootball +14545

@Ajax182 Kanttekening. Nu nog wel, als volgend seizoen de 27(!) 2018/2019 punten wegvallen niet meer. Tenzij je denkt dat we dit jaar wel weer zo'n puntenaantal bij elkaar gaan sprokkelen. We zijn realistisch gezien top 15 a top 20.

14-09-2022 12:05

AINIESTA +44569

Goed op weg.... Er zit 0 voetbal in dit elftal. Je bent weer terug bij af bedoel je. Laffe coach met een elftal dat zijn coach volgde met poep in de broek.

Ajax kwam niet verder dan de lange bal van Pasveer. Was opbouwen over de grond verboden door Alfred ofzo? Op zich wel logisch met zo'n non voetballer op 6. Dan weet je bij voorbaat al dat het een lange ballen festijn wordt.

Schreuder is zwaar door het ijs gezakt, Martin Jol 2.0.

0 voetballend vermogen, totaal geen lef of brutaliteit, en ook gewoon 0 omzettingen om er verbeteringen in te krijgen. Hij had net zo goed thuis kunnen blijven.

14-09-2022 00:06

Torman +1975

Azijn Iniesta

14-09-2022 00:10

AFCACruijff14 +161059

Wat een trieste user ben je toch zeg.

14-09-2022 00:15

smerter +2047

Overdrijven is ook een vak.. Jol 2.0? Hou toch op... Alhoewel je wel een punt hebt die uittrappen. Wat had dat in godsnaam te betekenen..

14-09-2022 00:24

AlexIbarra +19238

Je kunt het goed afzeiken allemaal, maar wat had jij beter gedaan?
Alvarez loopt daar al jaren te ballen, ook bij 4-0 of 1-5 overwinningen in de CL, maar vandaag is hij weer de non voetballer waarmee je alleen maar lange ballen kunt spelen.

We weten allemaal dat er een hoop spelers vertrokken zijn en de helft van de vervangers is nog niet eens ingespeeld. Grillitsch, Kaplan, Wijndal, Ocampos, Sanchez enz. daar kun je allemaal nog niet echt op bouwen.

Dus soms is het handiger om dan van het team uit te gaan dat in de afgelopen weken een beetje aan elkaar heeft kunnen wennen, dan 5 variaties aan te brengen waarmee je denkt alleen op Anfield beter aan het voetballen te komen.

Ik vond het ook een teleurstellende pot maar wijt dat meer aan de spelers dan aan de coach / opstelling. Bergwijn geen 90 min. focus, Rensch die het tempo nog geen uur bij kan benen evenals Kudus, Bassey die staat te trillen op zijn benen, Berghuis die onhandige keuzes maakt als hij eindelijk de tijd heeft.

Welk plan je ook maakt, als het zo uit wordt gevoerd is het lastig winnen.

14-09-2022 01:53

SjakiedeWit +2636

Bedankt voor deze grondige analyse. Lekker kort ook…

14-09-2022 12:31

Manov +8581

Wat zeg je Schreuder? Besef je wel dat het ook meer had kunnen zijn? Goed op weg

14-09-2022 00:04

Nick14 +25889

De uitslag was nog het enige dat 'goed' was.

14-09-2022 00:03

JordanAFCA +22481

Moet dit niet Klopp zijn?

14-09-2022 00:02

ProperFootball +14545

We hebben in ieder geval goed klopp gekregen, zoveel weet ik wel. Op alle fronten.

14-09-2022 12:07

Ajaxisart +18768

Schreuder, pfffff. “We zijn goed op weg”, na volledig weggespeeld te zijn. Misschien had je wat eerder moeten wisselen. Ook leuk voor Brobbey….weer 3 minuten spelen. Wat een onzin.

14-09-2022 00:00

Mocrodammerr +22983

Knettergek

14-09-2022 00:00

wijsneus +5246

Iedereen zag dat Ajax in de 1e helft volledig werd overlopen en het middenveld overklast werd. Schreuder dacht zeker dat het in de 2e helft wel los zou lopen. Volgens mij is de rust juist een geschikt moment om tactische aanpassingen te doen.

13-09-2022 23:58

Tinus +10288

Helemaal eens. Na de rust ging Ajax op dezelfde voet verder terwijl dat helemaal mislukt was in de 1e helft. Echt onbegrijpelijk

14-09-2022 01:17

ProperFootball +14545

Haha, let op Schreuder hier komen de vernietigende reacties op deze uitspraak.

13-09-2022 23:56

Sven.B +1903

Heeft die man een delier ofzo? Die ziet ze echt vliegen!

13-09-2022 23:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.