Jonk hoopt op eerherstel Ajax: 'Dat staat los van het feit of ik daar zelf een rol in speel'

door Timo Suur 94

Bron De Telegraaf

Jonk hoopt op eerherstel Ajax: 'Dat staat los van het feit of ik daar zelf een rol in speel'

door Timo Suur 94

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Wim Jonk hoopt dat het snel weer de goede kant opgaat met Ajax. De Amsterdamse club beleeft een uiterst moeizaam seizoen en de voormalig hoofd jeugdopleiding van Ajax hoopt dat de club hier snel bovenop komt. Dat vertelt Jonk in gesprek met De Telegraaf.

In het interview wordt Jonk geconfronteerd met het feit dat zijn naam (nog) niet is gevallen in de zoektocht van Ajax naar een nieuwe hoofdtrainer en hoofd jeugdopleiding. Ook werd zijn naam niet genoemd als optie voor de trainersvacature bij PSV na het vertrek van Ruud van Nistelrooij. 'Lijstjes zijn vaak heel afhankelijk van de dagkoersen', reageert Jonk.

'Elke club heeft zijn eigen afwegingen en ik focus me liever op hetgeen waar ik controle over heb', vervolgt Jonk zijn verhaal. Hij draagt zowel Ajax als PSV een warm hart toe en hoopt dat het goed met ze gaat. 'Dat staat los van het feit of ik daar zelf een rol in speel.'

Jonk gaat in op voortijdig vertrek bij Ajax

Jonk vertrok in 2015 voortijdig als hoofd jeugdopleiding bij Ajax na een periode van zeven jaar in Amsterdam. Acht jaar later vertrok hij ook vroegtijdig bij FC Volendam. 'Vanaf 2010 hebben we bij Ajax een fundament gelegd. En later hebben we dat bij FC Volendam gedaan', aldus Jonk. 'Daarmee hebben we die clubs naar een hoger niveau getild en daardoor is veel waarde gecreëerd.'

Echter kreeg Jonk in beide gevallen te maken met politieke spelletjes, zo meent hij. 'Wij zijn dan transparant en staan ergens voor', legt hij uit. 'Simpele frames, zoals ’Wim Jonk is ellende’, daar kan ik weinig mee. Ik ben een bouwer en een teamplayer, maar ik ga niet ten koste van alles overleven.'

Jonk ziet machtsstrijd bij Ajax

Er wordt in het interview gesteld dat de topprestaties van Jonk bij Ajax en FC Volendam door veel mensen zijn vergeten. 'Het voetbal heeft een kort geheugen en weinig oog voor patronen', is Jonk duidelijk. 'Er wordt veel gepraat over poppetjes en te weinig over inhoud en visie. Net als bij Volendam zijn wij ook bij Ajax op oude politieke krachten gestuit.'

'En nu zie je daar weer dezelfde machtsstrijd als in 2011 (Fluwelen Revolutie, red.) en 2015 (vertrek Jonk, red.)', vervolgt Jonk. 'Veel mensen doorzien dat niet. Het publiek wordt afgeleid door simpele frames en korte termijn-resultaten. Het positieve patroon is bijna altijd dat je eerst zaait met een goede visie en pas jaren later oogst. Je kunt dit toepassen op veel plekken waar iets bijzonders is gebeurd: er zijn altijd zaaiers en dat is nooit een individu, maar altijd een groep mensen.'

Ajax Showtime stelt community-regels op: bekijk het hier!

Lees meer over:
Plaats reactie

Dave +5840

Als ajax niet vlug is gaat hij naar de lampjes

08-05-2024 20:27

pafo +1131

Hoofd jeugd opleiding
Wat mij betreft is team jonk welkom.
Ajax speelstijl!

05-05-2024 18:55

AFCAjaxMidNineties +12641

Ben altijd pro Jonk geweest. Onder hem speelde de Ajax- jeugd voor het laatst in alle geledingen ECHT Ajax- voetbal!! Graag terug als hoofd jeugdopleidingen!

05-05-2024 16:53

MichelAngelo66 +22184

Hij heeft volledig gelijk. Het zijn altijd de politieke spelletjes die tot problemen leiden. Voetbalclubs, hockeyclubs etc. etc. … negen van de tien keer gaat het daar fout. Ajax is vergeven van politieke dikdoeners. Altijd weer.

Wat mij betreft is Jonk met zijn ideeën van harte welkom. Liever vandaag dan morgen. Als hij de jeugd weer op poten wil zetten moet je god op je blote knieën danken. Wil hij die "stap terug" zetten? Dan graag. We hebben al een jaar geen Hoofd Jeugdopleiding.

Dat gezegd hebbende….. we missen nog een trainer/coach met de juiste ideeën. Potter is een mannetje met hoge eisen en heeft geen flauw benul van het instituut Ajax. Farioli zou ik niet tegen zijn, omdat hij jong en ambitieus is en volgens mij een voetbalvisie heeft die wel aansluit bij de onze. Bij allebei moet je het alsnog maar afwachten. Bij Jonk ook, maar bij hem weet je ieder geval zijn intenties en dat zijn kennis aansluit op wat Ajax is.

05-05-2024 13:01

Myriad +7031

Weergaloze voetballer en als trainer blijft hij altijd wel rustig en bij zichzelf.

Of hij bij Ajax terug zou moeten keren kan ik niet beoordelen, maar ik denk wel dat hij bij elke club iets toe kan voegen.

05-05-2024 00:59

V12 +867

Verstandige taal van iemand die voetbal en mensen in bredere zin snapt.

05-05-2024 00:25

Cruyffie +2392

Jonk is de man die nota bene door Cruijff zelf is aangewezen als diegene die zijn visie het beste begrijpt. En Cruijff was toch niet de minste, zou je zeggen.

Dan zou ik, maarja wie ben ik, toch als de wiedeweerga Jonk binnenboord halen. Al is het als klankbord van de nieuwe TD, of gewoon als nieuwe Hoofd Jeugdopleiding. Zet hem desnoods in de RvC: daar wil je Cruijffs visie óók terugzien.

Anyway, welcome back Jonk!

❌❌❌

04-05-2024 23:24

Dolblij +44900

Denk dat het probleem van Jonk team Jonk is. Als Jonk komt, heeft hij een entourage van 9 man om zich heen die een club er bij krijgt. Zit een club niet op ze wachten, al zegt Jonk dat het zonder of met een deel van het team ook kan. En tot nu toe verrichte team Jonk geen wonderen, nergens.

04-05-2024 22:28

C14 +22326

Twee wonderen, bij Ajax en Volendam, ook nog eens de enige twee plekken waar ze actief zijn geweest.

Jonk kan gewoon in zijn eentje aan de slag.

05-05-2024 02:25

Berghuis19 +0

Halen die man. Heeft verstand vh spelletje

04-05-2024 21:27

Berkov81 +1532

Zou mooi zijn als Jonk trainer van Ajax zou worden. Goeie visie en enorme ervaring op het hoogste niveau

04-05-2024 20:31

Michael 1974 +21971

Enorme ervaring?

04-05-2024 20:35

Berkov81 +1532

Als voetballer

04-05-2024 22:26

Jozef14 +544

Blijft een gok, maar bij welk alternatief krijg je een beter gevoel?

Uk denk dat Jonk de beste keuze is die Ajax kan maken op dit moment. Zo'n Mislintat, Steijn, Harry Potter of Farioli hadden en hebben geen idee van wat Ajax is en wil zijn.
Jonk wel en dat heeft hij genoeg bewezen.

Zeg nou zelf waar je het meeste vertrouwen in hebt op een goede ommekeer: Schreuder, Heitinga, Steijn, (Mislintat, geen coach, maar toch), Schippie, Harry Potter of Farioli of Wim Jonk?

Voor een no-brainer.

05-05-2024 11:32

GeleenAjax +1657

In elk geval niet in Jonk: bij Ajax is hij weggevochten, bij Volendam hetzelfde. En als trainer heeft hij alleen bij Volendam gewerkt. Dus wat heeft hij nou bewezen...?

05-05-2024 11:36

Michael 1974 +21971

Jonk is toch in het rijtje schreuder, heitinga, schippie absoluut niet bewezen beter….

05-05-2024 13:25

Ans B +19809

Wat Jonk en zijn team hebben gedaan, doet in zekere zin Beuker nu: lange termijnbeleid uitzetten en op die manier voorwaarden scheppen voor topvoetbal op de Ajax-manier.
Ik zie niet direct hoe Jonk daar een rol in kan krijgen, tenzij aanvullend, of als sparringpartner.
Ik denk ook niet dat hij het hoofdtrainerschap persé ambieert c.q. daarin zijn expertise ligt - maar daar kan ik me in vergissen.

Overigens vind ik dat Beuker veelbelovend bezig is, maar we zullen moeten afwachten waar dit alles concreet toe leidt. Ik denk dat ze qua persoonlijkheid en manier van werken wel verschillen. Wat ik als Beukers kracht zie (in potentie althans) is dat hij door zijn bevragende, analytische en veel sparrende/overleggende manier van werken automatisch ook voor veel draagkracht zorgt (niet bij iederéén natuurlijk, maar de kans op draagkracht is groter). Dat vind ik een groot voordeel in vergelijking met een team inbrengen binnen een vereniging: dat stuit óók automatisch op weerstand bij vele anderen. Daar kun je van alles van vinden, maar dat is nu eenmaal hoe het gaat - terecht of onterecht.

04-05-2024 19:46

Enoh25 +1804

100%. Zou hem graag terugzien in de club

04-05-2024 15:18

Jozef14 +544

Ben een beetje bang dat intern een Van Gaal-lijn wordt gevolgd en dat Jonk daarin geen optie zal zijn, omdat Jonk nu eenmaal volledig op de Cruijff-lijn lag en ligt....

05-05-2024 11:34

Enoh25 +1804

Ja.. zou zomaar kunnen. Hopelijk kunnen ze over hun eigen schaduw heenstappen en met zn alles de schouders onder zetten. We kunnen het gebruiken.

05-05-2024 15:58

Ajax14AMS +25205

Jonk als trainer Jong Ajax of hoofd-jeugdopleidingen zie ik zitten.

We hebben in de periode 2017-2021 de vruchten kunnen plukken van zijn werk als hoofd-jeugdopleiding, de rest is historie.

Dat het een ruziemaker is zegt mij weinig. Ze houden iedereen maar eens tevreden en op een lijn daar in het bestuur.

04-05-2024 13:43

Jozef14 +544

Cruijff had ook het imago van ruziemaken. Toch deed hij dat - achteraf bezien zeker - altijd met een goeie reden.

Dat denk ik ook bij Wim Jonk.

05-05-2024 11:35

erwtenpeller +2006

Al die negatievelingen over Wim jonk zijn geen echte Ajax fans hij heeft nog nooit een verkeerd woord over Ajax gezegd en Bergkamp profiteerde van al die prachtige steekballen van Wim Jonk.en hij heeft gelukkig een eigen mening en een enorme kennis van het Cruijff voetbal.

04-05-2024 12:23

Juan62 +46160

Werkelijk? Dus omdat ik hem een achterbaks mannetje vind die overal mensen tegen elkaar opzet ben ik geen echte Ajaxfan ?

Bergkamp profiteerde van hem?? eerder andersom zonder Bergkamp bleek Jonk een middelmatige voetballer te zijn, die nergens buiten Nederland slaagde, ook niet in de laagste drochten van de PL
Waar hij Sheffield nog grandioos heeft genaaid met een clausule in zijn contract

Bergkamp hoefde je alleen de bal te geven, de magie kwam dan vanzelf
Vraag dat maar aan medespelers in het Nederlands elftal, Ajax of Arsenal

Jammer dat je Ajaxfans die niets met Jonk hebben wegzet als geen echte fans.

04-05-2024 12:34

SiegiEd14 +2229

Ieder zijn mening ouwe reus!

04-05-2024 13:14

Juan62 +46160

Precies en mensen met een andere mening niet gelijk wegzetten als geen echte Ajaxfans

04-05-2024 14:45

C14 +22326

@Juan

Als je er een bent, vraag ik me wel af waarom, want een Ajaxfan zet Ajax voorop.
En die gaat niet iemand die duidelijk en bijna als enige écht des Ajax en Cruijffiaans denkt, afvallen en wegwensen bij Ajax, omdat diens persoonlijkheid hem of haar niet ligt. Het spreekt ook van een totaal gebrek aan dankbaarheid voor Jonk die zijn nek uitstak en samen met Cruijff Ajax van de ondergang heeft gered. Volgens mij ben je vergeten hoe Ajax ervoor stond qua opleiding en als club (ieder jaar andere trainer, ieder jaar paniekvoetbal, geen visie, geen beleid, elk seizoen rode cijfers of nét eens zwarte, werkelijk geen enkele inbreng in Europa, mensen als Van den Boog, Van Geel, Jol aan het roer, etc.)

Van mij mag Jonk een enorme lul zijn. Als hij echter Ajax flink vooruit helpt, interesseert me dat helemaal niks, gaat erom dat Ajax 1 zo goed mogelijk presteert, en zo aantrekkelijk mogelijk speelt, en dat voor langere tijd, op basis van een visie en lange termijnbeleid. Iedereen die daarin een positieve bijdrage heeft en zijn ego opzij kan zetten, is van mij meer dan welkom, enorme lul of niet.

En buiten dat zit je er helemaal naast. Je gelooft in je eigen verzinsel of praat anderen na die het ook allemaal niet eens gevolgd hebben, maar meteen de propaganda en zwartmakerij van 'autoriteit' Ajax geloven. Die trapten in die stok waarmee Jonk werd geslagen.

Als je hem al achterbaks noemt, hoe achterbaks moet je De Boer, Overmars en Van der Sar dan wel niet vinden? Jonk was de enige die zich aan Plan Cruijff en de afspraken hield, die anderen hadden daar meteen maling aan toen ze hun positie te pakken hadden, en later ook Cruijff een mes in de rug staken. Cruijff heeft zelf ook laten optekenen dat hij enorm trots op Jonk was, en Jonk de enige was die aan zijn zijde bleef. Wie is er dan betrouwbaar?

En wie heeft hij bij Ajax tegen elkaar opgezet dan? Ben heel benieuwd. En parasiterend op wat?

Hoe hij als voetballer was, boeit niet in deze discussie. Als Jonk echter mét Bergkamp uitstekend uit de verf kwam, kan je ook zeggen dat hij in teams gespeeld heeft waarin hij niet volledig tot zijn recht kwam, door het ontbreken van een klik met medespelers. Maar dat daargelaten.

Jonk had sowieso als voetballer veel in- en overzicht, en dat zie je ook bij hem als opleider en hervormer, hij ziet veel.

Maar ben heel benieuwd waarom jij hem een achterbakse parasiet acht.

04-05-2024 14:57

Ellende +324

Bergkamp profiteerde van Jonk.
Dat hebben in de verdere carrière van Jonk kunnen zien ja.

Overigens denk ik wel dat Jonk erg veel kennis in huis heeft. Als hij geen andere mensen mee gaat nemen is hij natuurlijk van harte welkom

05-05-2024 01:01

Ellende +324

Hier zitten erg veel aannames in.

Ik ben wel benieuwd hoe de vork precies in de steel zat.

Overigens is Jonk meer dan welkom, echter wel zonder entourage.
Daarnaast zou ik graag ook Bogarde terug zien om de defensie te trainen.

Ik ben meer een voor

05-05-2024 01:04

Jozef14 +544

Jonk een enorme lul?

Wellicht (vrijwel zeker) hebben we zo iemand nodig bij Ajax. Er lopen al jarenlang genoeg mensen rond die er niet thuishoren. Je hebt gewoon iemand nodig die een lijn in gedachten heeft en alle rotte plekken wegsaneert.
Zachte heelmeesters, stinkende wonden. En ja, het stinkt al een tijdje bij Ajax.

05-05-2024 11:41

Redrum +95938

Precies, al dat gelul over zijn karakter. Hij had een goede steekpass en dat is alles wat telt op dit moment. Zo snel mogelijk terug halen naar onze prachtige club.

04-05-2024 16:28

DiAngelo +2408

Jonk lijkt me ver uit de beste keuze als trainer van Ajax. Heeft Ajax verlaten omdat hij eigenwijs genoeg was om niet toe te geven aan de Ajax waarden en t Cruijf model.
Zulke mensen moet je juist hebben als je opnieuw moet bouwen. Kijk waar die ingeslagen weg ons heeft gebracht sinds het vertrek van Jonk en Bergkamp. . De vraag is meer wie gaat er dan straks met de veren pronken. Kan de directie daar aan toe geven of kiezen ze liever voor n minder bekende naam. Potter kan de pot op imo, lijkt niet heel graag te willen; met zo'n trainer kan je inderdaad stabiliteit verkrijgen. Net als AZ de komende jaren voor n vaste 3e plek gaan. Met Jonk ben je over 4/5 jaar weer de onbetwiste nummer 1. Hopelijk eerder maar je bent nu afhankelijk van de andere topploegen en hun beslissingen.

04-05-2024 12:17

SiegiEd14 +2229

Als hoof jeugdopleidingen zou ik hem graag zien..

04-05-2024 13:13

DiAngelo +2408

Ja, dat snap ik heel goed....maar waarom zou hij dat doen als hij straks op n andere plek hoofdtrainer kan worden en mensen uit zn staf kan mee nemen ? Jonk moet ook gewoon n stevig salaris krijgen voor al zijn now-how en kunde.

04-05-2024 14:54

C14 +22326

Die functie wordt volledig uitgehold. Beuker heeft alles voor het zeggen (wederom heel riskant) en eigenlijk de rol die voor Jonk weggelegd zou zijn.

04-05-2024 14:58

Slang3 +45740

Beuker gehaald voor zijn eigen visie, dan ga je niet iemand als Jonk met zijn hele circus er naast zetten. Kan je zelf raden hoe dat afloopt

04-05-2024 11:32

ouweman +4929

Ik vertrouw Jonk voor geen meter. Eén blik in zijn ogen zegt mij genoeg. Stinkt aan alle kanten

04-05-2024 11:42

GotnohairWedontcare +971

Onomstotelijk. Heb je toevallig ook zijn schedel gemeten als kers op de taart?

04-05-2024 11:48

ouweman +4929

Uiteraard.

04-05-2024 12:43

pietvanvliet +4413

Wim zegt verstandige dingen. Ik zie 'm graag vanaf de zijlijn verstandige dingen zeggen.

Want hoewel ik het 'm eens ben met dat "Wim Jonk gelijk staat aan ellende" te kort door de bocht is, bevond Jonk zich de afgelopen jaren mij net effe te vaak in het oog van de storm. En zolang we niet echt weten waarom dat is, geldt dat je bij twijfel niet oversteekt. Er zijn al genoeg kampjes, we hoeven er niet nog een.

Voor Jonk geldt wat voor Van Basten en voor Bergkamp geldt: Gasten met een idee van hoe het moet, moet je serieus nemen. Ondanks dat ze faalden of zich nog niet (echt) bewezen als trainer.

Gewoon serieus luisteren naar wat ze te zeggen hebben en dan een eigen afweging maken. Dat kan prima een andere afweging zijn, maar er zijn gewoon gasten die je effe moet aanhoren. Wouters, (Frank) De Boer, Bogarde, Seedorf en Stam horen daar, om maar wat te noemen, ook bij, ook al vind ik oprecht dat die tien kilometer van de trainersfunctie vandaan moeten blijven.

Bestuurlijk gezien kun je ook vrij vlot zo'n lijstje maken en daar staan dan ook namen op van mensen waar je naar moet luisteren, maar nooit (meer) een functie moet aanbieden. Molenaar en Van Geel, bijvoorbeeld. Je hoeft mij niet te bellen voor een lidmaatschap van die fanclubs, maar ze hebben een idee en ze kunnen het (goed) verwoorden.

Dat ik het doorgaans niet echt goede ideeën vind, is niet relevant. Dan weten we in ieder geval wat "God, néé! Àlles behalve dàt" is.

Zijn er dan nog mensen waar je naar moet luisteren en moet overwegen voor een functie? Ja hoor. Minstens twee: Als je Koeman en/of Rijkaard zo gek kunt krijgen, zou ik dat serieus proberen.

04-05-2024 11:29

Juan62 +46160

Man man wat is het jammer dat Rijkaard ''' geen zin in al dat gezeik '''' heeft.
Wat zou ik hem graag weer bij Ajax zien.

Aande andere kant; dan was hij in sportief mindere tijden hier en op sociale media ook volkomen afgebrand door de gefrustreerde '' supporter''
Zoals hier gebeurd met echte Ajacieden zoals Frank de Boer -John vh Schip - Rafael vd Vaart - Edwin vd Sar-Marco van Basten ...... etc

Eigenlijk is het maar goed dat Rijkaard met pensioen is, geen gezeik aan zijn kop
geen gemaskerde ''supporters'' die het trainingsveld bestormen of hem opwachten bij de club of zijn huis.

04-05-2024 13:12

Jozef14 +544

Ajax plukte veel vruchten van het werk van Jonk.
Zelfs een financieel best nietige club als Volendam bracht hij terug in de Eredivisie.

Cruijff smeet ook vele malen in zijn leven de knuppel in het hoenderhok als het weer eens volledig fout ging bij Ajax, maar ook bij Barcelona. Ik denk dat dat de reden is dat Cruijff altijd achter Jonk stond. Die laten zich niet piepelen en benoemen wat er fout gaat. En terecht.

05-05-2024 11:47

erwtenpeller +2006

Zo snel mogelijk binnen halen.niet wachten tot een andere hem halen net als Peter Bos .we zijn de laatste jaren overal toelaat.

04-05-2024 11:24

Schip +23351

Ik neem aan dat ze Beuker de tijd en ruimte willen geven eerst zijn eigen visie te ontwikkelen en toe te passen. Maar Jonk past 100% bij Ajax, over Ajax DNA gesproken en hoe hij (en Bergkamp) over voetbal praatten, hoor je terug in wat Beuker zegt. Dus die zouden echt wel een goede kop koffie kunnen drinken en dan een paar uur over opleiding en speelwijzes kunnen leuten.

Hopelijk komt er een moment dat Beuker het aandurft om Jonk een rol te geven. Wordt Ajax alleen maar sterker van.

04-05-2024 11:17

Zuid2 +2523

Wim Jonk, vakman.
Bleef tot het einde loyaal aan Cruijff.
Zegt in dit interview ook weer logischere dingen dan alle incompetente en corrupte Ajax pipo's de laatste drie jaar bij elkaar.

04-05-2024 11:16

GNBL +89854 moderator

Houden zo.

04-05-2024 11:03

ajaciedje90 +59729

Wim Jonk & Marijn Beuker gezamenlijk de voetbalvisie voor zowel de A-selectie als opleiding laten uitzetten. Dan kan je gewoon binnen nu en 10 jaar een Europese prijs bijschrijven.

04-05-2024 11:02

Biss +9960

Zei ik toch, zaaien en oogsten 😉

04-05-2024 10:55

Sies +4476

Zie Jonk ook graag komen...Ga met hem in gesprek...Bepaal samen wat zijn rol kan zijn binnen Ajax..Hoofd jeugdopleiding...zelfs als Trainer!

04-05-2024 10:47

davy14 +1690

Iedereen die de jeugd een beetje heeft gevolgd afgelopen tien/vijftien jaar zal het met mij eens zijn dat Jonk het niveau echt omhoog heeft weten te brengen en er ook voor zorgde dat er attractief gespeeld werd. Ik ben zelf van mening dat het niveau redelijk heeft stilgestaan sinds Jonk weg is, dat vind ik jammer.

Natuurlijk heeft Jonk zelf niet alles goed aangepakt, maar ergens valt te begrijpen dat hij toentertijd aan zijn visie wilde vasthouden en niet meer aanschoof bij vergaderingen. Het was het tijdperk dat Overmars nog bord-op-schootscouting deed en nog niet echt naar de scouts luisterde en samen met Frank de Boer en Dennis Bergkamp via sms'jes de aankopen bepaalde, waarna Jonk er pas achteraf achterkwam. Pas in 2016 toen Henk Veldmate kwam en Jonk al weg was kwam er een meer gestructureerd aankoopbeleid.

Het kan blijken dat Jonk niet geschikt is voor het toekomstige Ajax wat Beuker en Kroes voor ogen heeft, maar praat in ieder geval met hem en toets daaraan of je hem wil of niet. Maak niet dezelfde fout als Bosz door van te voren te bepalen dat hij ooit moeilijk deed en daardoor maar niet moet komen. We hebben gezien dit jaar wat dat heeft opgeleverd, de slechtste trainer die ooit bij Ajax heeft gezeten en PSV dat de hele eredivisie aan gort schiet...

Jonk is gewoon buitencategorie qua het ontwikkelen van jeugd en in ieder geval betrouwbaar als fundament, je kan op hem bouwen en hij zal niet een trein richting het buitenland pakken maar echt iets willen opbouwen.

Ook als trainer zou ik hem willen zien afgaande wat ik in de jeugd heb gezien toentertijd.

04-05-2024 10:34

Adt +1650

Zou een top trainer voor Ajax zijn die precies in het profiel past. Innoverend, vakidioot, maakt spelers beter, is tactisch flexibel

04-05-2024 10:33

fluwelenlinker +11628

De enige vacature bij Ajax waarvoor Jonk in aanmerking zou komen, is Hoofd Opleidingen.
De vraag is dan alleen: zit Jonk op dezelfde golflengte als Beuker? Als Jonk zich moet conformeren naar de visie van Beuker dan gaat het niet werken. Bovendien zal Jonk niet alleen willen komen. Hij zal niet het volledige Team Jonk eisen maar toch 1 of 2 vertrouwelingen.
Het zou geweldig zijn als Beuker en Jonk de handen in mekaar kunnen slaan maar ik zie het niet gebeuren.

04-05-2024 10:25

davy14 +1690

Als het klopt wat Beuker allemaal heeft gezegd in interviews komt zijn visie redelijk dichtbij die van Jonk. Maak me er dan ook geen zorgen over.

04-05-2024 10:28

Berkov81 +1532

Waarom geen trainer?

04-05-2024 20:33

fluwelenlinker +11628

Waarom wel? Wat heeft hij als trainer al laten zien dan? Nee, zijn grootste kwaliteit ligt in de opleiding.

04-05-2024 20:44

Berkov81 +1532

Dat weet je niet. Hij heeft het prima gedaan bij Volendam, kent de club, kent de opleiding. We hebben een nieuwe trainer nodig dus ik zou zeggen geef hem een kans. Dat wil niet zeggen dat ik m ook graag terug zie in de opleiding

04-05-2024 22:29

Jeugd +24626

"In gesprek met de Telegraaf".
Dan ben je toch al klaar of niet?

04-05-2024 10:23

Eurysaces +29499

Zie Jonk wel naar PSV gaan. Met Bosz hebben ze de filosofie bij het eerste al overgenomen, met Jonk in de jeugd zouden ze het af maken.

Bij Ajax gaan we dan richting PSV. Zag in de zoektocht al de wens voorbij komen voor meerdere strategieën en aanpassen aan de tegenstander..

04-05-2024 10:14

twynestar +28209

Aanpasssen aan de tegenstander deed Crujiff ook, doet Guariola nu ook. Aanpassen om ze zoveel mogelijk pijn te doen.

04-05-2024 10:20

JanTa +15823

Dat waren voornamelijk aanpassingen op het middenveld waarbij de spelers net anders neergezet werden en of de ruimtes achter de verdediging werd aangepast maar de 4.3.3. werd niet aan getornd.

04-05-2024 10:58

twynestar +28209

Effectief stond je vaak met 3 man achterin, dus die vlieger gaat niet op. Ik wil ook voorin altijd 3 man zien, maar niet met klassieke vleugelspeler qua spreiding.

04-05-2024 11:00

Drukwerk1968 +7110

En wat is er op tegen om verschillende antwoorden te hebben op een tactiek van de tegenstander? Wanneer dat antwoord weet niet of zegt men: geen plan b. Heeft niets met richting psv gaan te maken.

04-05-2024 10:33

Eurysaces +29499

Het zit hem vooral in dat plan B inderdaad. Op dit moment hebben we een ploeg zonder plan A, dat is waar nu de focus op moet liggen. Niet de zoektocht naar een trainer met plan A,B,C tot Z. Vooral ook omdat we een jeugdopleiding hebben die ook op een bepaalde manier (hoort) te spelen en het jaren duurt voordat een team zoveel plannen goed beheerst.
Het is geen toeval dat we met Bosz de finale van de EL haalde na een jaar, dat was een haast volledige focus op 1 plan.
Natuurlijk pas je je in details dan aan, maar nu zoeken naar een trainer zonder visie die past bij Ajax, is hopeloos en zal opnieuw tot een drama leiden.

04-05-2024 10:50

Drukwerk1968 +7110

Door het ontbreken van een plan b bij Bosz geen Europa leage en geen kampioen. En de trainers die genoemd worden hebben wel degelijk een visie. Wat je zegt is dus onzin

04-05-2024 11:16

Dusbaba +15324

Wie zaait kan de bal verwachten

04-05-2024 10:06

Dapperestrijders +4537

Jonk zou een betaalbare optie zijn maar ben bang dat hij niet de vrijheid krijgt om zelf zijn assistenten en spelers te kiezen en daar ging het bij Steijn ook mis.

04-05-2024 09:53

Raydo +1517

Bij Steijn ging het vooral mis bij Steijn zelf.

04-05-2024 10:06

twynestar +28209

Bij Steijn ging het ook mis door de voorbereiding en de selectie. Hoe slecht hij ook is, vrijwel iedere trainer had met die aanloop na 5 wedstrijden bij de onderste 6 gestaan.

04-05-2024 10:21

JanTa +15823

En dan kom je weer terecht bij de hoofdschuldige, Mislintat.

04-05-2024 11:00

Ferd +38316

dat denk ik dus niet Twynestar. Vrijwel iedere andere trainer had andere keuzes gemaakt, bijvoorbeeld direct Ramaj ipv Gorter. Met een betere trainer had je nooit in het rechterrijtje gestaan.

04-05-2024 13:47

El Salvador +487

Gewoon ophalen

04-05-2024 09:41

023Haarlem +3247

Jonk heeft waarschijnlijk weer geld en aandacht nodig.
Jonk heeft bij Ajax en Volendam alleen maar gezeik gehad.
Laat Jonk zover mogelijk buiten Ajax blijven.

04-05-2024 09:25

eenAjaxfan +20273

Gezeik met de 'gevestigde orde' binnen de club bedoel je...
Vernieuwing/verandering is spannend voor die 'gevestigde orde', daar begint het gezeik dus al.
Ligt dat altijd meteen aan Jonk?
Zou kunnen, maar ik denk van niet.

04-05-2024 09:30

023Haarlem +3247

Waarom kreeg Jonk dan ook gezeik bij Volendam.

04-05-2024 09:36

JanBiesbos +28984

Sommige oudjes zijn bang om te veranderen

04-05-2024 09:38

eenAjaxfan +20273

023Haarlem, is dit een serieuze vraag...?
Ook bij Volendam heb je zo'n gevestigde orde....

04-05-2024 09:39

eenAjaxfan +20273

@JanBiesbos, Niet alleen 'oudjes', hoor.
Ook jongeren doen het soms graag precies zoals het hun geleerd is en vinden het lastig om daar van af te wijken.
Daar spint die oudere gevestigde orde dan weer garen bij.

04-05-2024 09:41

Dusbaba +15324

Vertel jij eens waarom Jonk gezeik kreeg bij Volendam Jij komt er mee.

04-05-2024 10:08

twynestar +28209

Wat vernieuwt Jonk dan? Hij houdt ook vernieuwing tegen want denkt nog in jaren 90 tactieken.

04-05-2024 10:22

eenAjaxfan +20273

Ik weet niet of het perse vernieuwing is maar wel verandering. Heb ik dus even aangepast in mijn eerdere reactie.

04-05-2024 10:29

Heimwee +6650

Jonk 7 jaren bij Ajax en 8 jaren bij Volendam, dat zijn 15 jaren alleen maar gezeik? Dan houden ze het daar lang vol met hem. Denk eerst eens zelf na voordat je de meute naroept.

04-05-2024 10:15

Eurysaces +29499

Jonk was van mening dat de filosofie van Cruijff niet overgenomen werd, dat er geen aankopen gedaan moesten worden voor de bank en dat er meer geld naar de jeugdopleiding moest en dat de jeugd en het eerste in het zelfde systeem moesten spelen.

Het is maar goed dat we hem er uit gegooid hebben, dit zijn natuurlijk niet de waarden van Ajax..

04-05-2024 10:21

Drukwerk1968 +7110

Of heeft u dat nodig? Ik weet zeker dat Jonk zijn schaapjes op het droge heeft. Dat argument vervalt. Het andere, aandacht, is een argument van een kleuter

04-05-2024 10:35

wijzijndebeste123 +163084

De combinatie Beuker en Jonk lijkt me geen goede. Beide willen de koers bepalen. Beuker bepaalt nu de koers.

04-05-2024 09:19

GdlT +1004

Wijzijndebeste123, daarvoor heb je toch “sollicitatiegesprekken”? Daaruit moet je kunnen concluderen of een samenwerking mogelijk is of niet. Een gesprek aangaan kan geen kwaad.
Als ik lees dat van Halst zegt dat in de voorbereiding al duidelijk was dat Mislintat en Steijn niet met elkaar overweg konden, dan is er iets totaal misgegaan in de aanstelling van deze personen.
Je hebt gelijk als je zegt dat Beuker nu de koers bepaalt. Maar stel dat Beuker zegt “met AJAX gaan we een Westelijke koers varen”.
Dan kan de coach zeggen “voor mij is dat koers 260” en een Hoofd Jeugd Opleiding zegt b.v. “Voor mij is dat koers 280”, globaal gaan we dan naar het Westen.
Dan kan Beuker zeggen, dat is goed of dat is te ver van de koers die we hebben uitgestippeld.
Met zulke sterke persoonlijkheden is het stellen van grenzen een belangrijke vereiste.

04-05-2024 10:29

Torcida +5570

Beuker en Jonk wordt Bonk!


... of Jeuker...

04-05-2024 11:31

Red Devil +3604

Deze man hoort bij Ajax.

04-05-2024 09:13

Eurysaces +29499

Helaas is Ajax, Ajax niet meer.. past beter bij PSV op dit moment.

04-05-2024 10:22

Petertje1985 +346

Hoofd jeugdopleiding maken.

04-05-2024 09:11

AFCA020! +6083

Exact, geen trainer maar hoofd jeugd 👌🏻

04-05-2024 09:19

twynestar +28209

Hoofd jeugd wordt een organisatorische functie, niets voor hem.

04-05-2024 10:22

Koningtoto +59993

Hij wil toch team jonk achter zich laten en eventueel alleen instappen zei hij volgens mij in een interview. Als dat zo is zie ik hem heel graag in de jeugd terug.

04-05-2024 09:08

AJAX020ADAM +6921

Robert Maaskant, is ook nog niet genoemd.

04-05-2024 09:08

Kerel +1475

Kroonprinsje

04-05-2024 09:18
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.