Blind over voormalig ploeggenoot Lobotka: 'Misschien is hij bij Ajax een beetje ondergesneeuwd geraakt'

door Cristian de Jong 36

Blind over voormalig ploeggenoot Lobotka: 'Misschien is hij bij Ajax een beetje ondergesneeuwd geraakt'

door Cristian de Jong 36

Laatst geüpdatet

Stanislav Lobotka, huidig speler van Napoli, is een oude bekende in Amsterdam. De Slowaak speelde in het seizoen 2013/14 op huurbasis voor Jong Ajax. In Amsterdam wist de middenvelder nooit door te breken, al zag men wel al dat Lobotka een groot talent was. Dinsdagavond keert hij voor even terug in Amsterdam.

Zo staat Lobotka dinsdagavond tegenover wat oude teamgenoten. Daley Blind en Davy Klaassen maakten namelijk in het seizoen dat Lobotka bij Ajax speelde, regelmatig wat speelminuten bij Jong Ajax. Blind herinnert zich de Slowaak als een talentvolle jongen. 'Ik heb niet veel met Lobotka gespeeld in die tijd. Ik herinner me hem als een kleine en wendbare voetballer. Maar de concurrentie bij een club als Ajax is nu eenmaal heel groot', vertelt Blind tegenover Het Parool. 'Misschien is Lobotka een beetje ondergesneeuwd geraakt door bepaalde spelers die hij op zijn positie voor zich had.'

Ook Bas Kuipers, huidig aanvoerder van Go Ahead Eagles, speelde samen met Lobotka bij Ajax. 'Hij was heel serieus bezig om zijn carrière als prof van de grond te krijgen. Hij werd misschien een beetje ondergewaardeerd bij Ajax. Als hij iets meer van die Amsterdamse bravoure had gehad, was hij misschien wat sneller opgevallen bij de technische leiding. Op de training, als ik tegenover hem stond, merkte ik pas echt hoe goed hij was: klein, sterk, snel wegdraaiend. Hij was moeilijk te verdedigen', aldus Kuipers.

De 'gouden lijst' van Ajax

Verder vertelt Kuipers dat Lobotka misschien iets meer geholpen had mogen worden door zijn teamgenoten. 'Het was een raar jaar', vertelt Kuipers. 'Soms stonden we met dertig man op het trainingsveld, soms met tien. Ajax hanteerde een "gouden lijst". Als je daarop stond, zag de club veel potentie in je en kreeg je meer aandacht. Dat was geen geheim hoor, Ajax was daar ook open over. Maar tussen spelers onderling ontstaan wat andere verhoudingen, het draagt niet bij aan de collectiviteitsgedachte.'

Lobotka kan dus dinsdagavond laten zien in Amsterdam uit welk hout hij gesneden is. De middenvelder speelt sinds 2020 in Napels. Daarvoor kwam Lobotka nog uit voor FC Nordsjælland voordat hij bij het Spaanse Celta de Vigo zijn echte doorbraak meemaakte.

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.

Lees meer over:
Plaats reactie

JantjeBeton +2965

Kende deze speler alleen nog van naam - volg de Serie A niet veel/goed. Maar is dit wat, moeten we hem vrezen vanavond?

Maar goed, zo te zien heeft er door de jaren heen toch flink wat buitenlands talent in onze jeugd rondgehobbeld, die dan zo nu en dan pas achteraf (via andere clubs) uiteindelijk alsnog zijn komen bovendrijven. Mooi om te zien zoiets! :-)

Soms loont dat blijkbaar tóch, vroeg naar het buitenland verkassen, want qua weerstand opbouwen word je natuurlijk niet bepaald veel en snel beter door miezerige tochtige maandagavondpotjes in de KKD... Soms valt het kwartje simpelweg wat later, beetje zoals in de EPL doorgaans.

Gelukkig hebben wij onze eigen "wendbare buitenspeler" in de vorm van - *tromgeroffel* - Luis Ocampos a.k.a. "Bambi op glad ijs". :-P

04-10-2022 14:06

WantAmsterdam +116001

Op Lobotka na, welke buitenlandse talenten hebben het nog gemaakt via een omweg?

04-10-2022 15:28

JantjeBeton +2965

Vermoedde al dat iemand dit zou gaan vragen/zeggen. ;-)

Hmm, die Zuid-Amerikaanse speler van Atletico Madrid destijds, of speelde die al in Ajax 1? En ene "Messi" is destijds al vooraf te klein en licht bevonden door de scouting, om dan via La Masia de wereld bij de ballekes te pakken... :-P Sven Botman, en die ene lange blonde die nu bij Eintracht Frankfurt speelt...

04-10-2022 15:34

WantAmsterdam +116001

Je doelt op Filipe luis, inderdaad, hele goeie speler, die volgens mij niet in het eerste heeft gespeeld. Maar das uiteraard wel al weer een tijdje geleden.

Messi werd door Ajax te licht bevonden voordat ie naar Barca kwam? Bron?
Volgens mij wilden PSV en Ajax Messi 2005 huren, maar ketste het dan toch af. Maar toen was Messi al vrij bekend als wereldtalent en betwijfel dat die als te licht werd bevonden.

04-10-2022 15:40

JantjeBeton +2965

Messi bijna naar Ajax.

Bron:
https://www.rtlnieuws.nl/sport/voetbal/artikel/4985606/zidane-blackburn-rovers-zlatan-ibrahimovic-arsene-wenger-arsenal

12-10-2022 19:22

WantAmsterdam +116001

“Het was 2005 en het WK Onder 20 jaar werd in Nederland gehouden. De uiteindelijke winnaar Argentinië leverde de beste speler én topscorer af: Lionel Messi. Ajax en PSV wisten genoeg en zagen een huurconstructie met Barcelona helemaal zitten. Helaas voor die twee clubs wilden Frank Rijkaard en Henk ten Cate, het Nederlandse trainersduo bij Barça destijds, hun grote talent niet kwijt.”

12-10-2022 19:35

Telamon +9192

Ja, dat was bizar, dat men hem liet gaan. Type Sneijder op 6, vlot, behendig, fel, tweebenig, werkelijk ideale Ajax 6.

Als hij langer was geweest, zal hij vast serieuzer zijn genomen. Er lopen altijd wel kansloze trainers rond die moeilijk doen over lengte of fysiek.

En alleen Blind speelde als 6 in Ajax 1, wat dacht je van een backup? Had gewoon achter Blind klaargestoomd moeten worden.

04-10-2022 13:43

WantAmsterdam +116001

Eens op je punt met lengte na, uiteindelijk werd de opvolger van Blind Serero. Die is 6 cm kleiner dan Lobotka. En verdedigend slechter dan Lobotka.
Dus lengte of dat ie geen sloper/breker was, was tenminste voor Frankie (denk ik) niet het probleem.
Voor mij dus compleet onduidelijk waarom die niet gekocht werd.

04-10-2022 15:26

DonQ +5999

Achteraf makkelijk praten, maar Lobotka is wel een typische Ajax 6. Tijd geleden, maar ik meen dat hij het niet onaardig deed bij Jong Ajax destijds.

04-10-2022 12:39

Gogopepa73 +3529

Sjeesj man, hoeveel van de "gevallen Lobotka" heeft Ajax het afgelopen 40 jaar wel niet gehad? Je kan inmiddels 2 of 3 elftallen van dat soort spelers opstellen. Het was 'm niet destijds en ws had de technische staf destijds goede redenen voor. Dan had ie zijn Tjechische muil moeten openen.

04-10-2022 12:12

trodat4030 +96403

Slowaakse* muil.

04-10-2022 13:05

Nick14 +25889

Hij sneeuwde onder omdat Poulsen en Duarte moesten spelen.

04-10-2022 11:31

trodat4030 +96403

Blind speelde op 6 het grootste gedeelte van het seizoen (en won de gouden schoen dat jaar).

04-10-2022 12:07

Capocapo +12001

Mensen als Nickie moeten altijd wat te zeiken hebben. Gewoon roepen en hopen dat iemand hem gelijk geeft

04-10-2022 12:18

Nick14 +25889

Ik heet geen Nickie.

04-10-2022 12:23

Nick14 +25889

Ja weet ik, Poulsen en Duarte kregen minuten die deze jongen had moeten krijgen bedoelde ik meer.

04-10-2022 12:26

trodat4030 +96403

Duarte speelde zijn wedstrijden als 8, niet als 6. Maar ook daar had Lobotka wel uit de voeten gekund denk ik.

04-10-2022 13:04

JantjeBeton +2965

Ahhh, gouwe ouwe Lerin Duarte, de opvolger van Christian Eriksen. :-D Speelde een lekkere wedstrijd toen tegen Barça of Milan in de CL weet ik nog, strooide met goeie venijnige steekpassjes die avond. Waar speelt hij nu eigenlijk?

04-10-2022 14:13

WantAmsterdam +116001

Milan volgens mij.
Wist dat die nooit een sterkhouder zou worden, maar had dan nog meer van hem verwacht, was bij Heracles wel een prima speler.

04-10-2022 15:34

WantAmsterdam +116001

Viel mee imo, Poulsen vertrok 2014 sws, Duarte werd na 2014 basically uit de selectie gezet.
Ze hadden Lobotka gewoon 2014 vast moeten kopen en hem 14/15 vast bij de selectie halen.
Uiteindelijk zaten we opgeschept met Zimling, dat was pas een matige speler.

04-10-2022 15:33

WantAmsterdam +116001

Onbegrijpelijk dat die jongen geen kans kreeg bij Ajax. Zeker in die tijd waar we niet overliepen van goeie talenten.

04-10-2022 11:21

JantjeBeton +2965

Ennn... de knaken niet zo voorradig waren, en er dus best flink geleund moest worden op de jeugdopleiding en goedkope "buitenkansjes".

04-10-2022 14:15

WantAmsterdam +116001

Precies, inplaats van Lobotka hadden we dan paniek aankoop Zimling in de selectie, die er zo goed als niks van kon.

04-10-2022 15:18

JantjeBeton +2965

Die was gehuurd van Mainz meen ik, maar toch, kon er inderdaad geen ene kut van nee!

04-10-2022 15:25

Altijdindestraat +39837

Hij was toen niet zo goed als hij nu blijkt te zijn, dat gebeurt weleens vaker kan je weinig aan voorspellen.

04-10-2022 11:16

fascino +1289

Elke speler is nu beter uit die lichting. Dat is inherent aan hele jonge spelers. Zijn potentie, waar jij het in mijn optiek in feite over hebt, is juist iets wat door vrijwel elke volger juist werd gezien en herhaaldelijk genoemd. Vrijwel iedereen was teleurgesteld dat hij vertrok. Had duidelijk potentie om te groeien naar Ajax 1. Het was geen Giovanni of Kjaer (tot dusver). Ook geen Danilo of Delgado (tot dusver). Ruim daarboven. Als we een Baas, Rasmussen en Hlynsson vaak kansen en veel ruimte geven dan had je dat met hem zeker ook moeten doen.

04-10-2022 11:27

Telamon +9192

@Altijd

Hij was toen al heel erg goed, blonk uit in Jong Ajax, ideale Ajax 6, was toen al duidelijk. Zullen er wel weer een paar moeilijk hebben lopen doen om zijn lengte.

04-10-2022 13:44

OntlastendeMiddenvelder +1987

Toch mooi dat zo'n jongen dan terechtkomt bij Napoli. Ook een mooie club. We kunnen niet allemaal bij Ajax doorbreken.

04-10-2022 10:40

WantAmsterdam +116001

Ja, maar Lobotka had wel een kans moeten krijgen, was een van de beste bij jong, constant ook nog.

04-10-2022 11:22

gi0vanni +7123

Zeker, Ajax oordeel dat hij niet goed genoeg was was vreemd. Liet zien potentie te hebben.

04-10-2022 12:06

AjaxHoorn +32989

Iedereen op de fora waren het eens, Lobotka was een potentiële top 6. De meeste baalde dan ook dat hij weg ging.

04-10-2022 09:03

Schip +23351

Klopt, hij had een kans verdiend maar kreeg die gewoon niet. De staf en Overmars faalden daarin. Heeft echt geen moer met ondersneeuwen of concurrentie te maken.

04-10-2022 09:34

Knalpot +3606

Beetje te makkelijk gezegd. Dat was het jaar dat Daly op 6 ging spelen volgens mij, Poulsen zat daarachter en achter hem kwamen op dat moment toptalenten als Bazoer en Riedewald eraan. Serrero had je nog rondlopen en een jaar later kwam Sinkgraven er nog bij voor het middenveld. Als ie nog een jaar langer had gebleven dan had dat misschien beter geweest want Serrero ging op 6 spelen en Zimling zat daarachter maar misschien zag ie zelf ook weinig perspectief omdat ie zelf ook wel voelde dat ie niet op die gouden lijst stond (who the fuck heeft dat trouwens uitgevonden?)

04-10-2022 11:53

Schip +23351

Begrijp wat je zegt, maar dan heb je destijds niet meegemaakt hoe Lobotka speelde en hoe hij werd ingeschat hier. Riedewald was geen 6, Sinkgraven was geen 6, Poulsen was geen opbouwer, Serero was geen 6. Ze konden allemaal wel op die plek uit de voeten, maar moesten nog groeien in die rol.

Lobotka liet in Jong al zien eenvoudige oplossingen in die diepte te vinden. Hij was spelversnellend, wendbaar. Prima 6 voor het Ajax spel. Niemand van de talenten had zich al bewezen op 6 en Lobotka speelde steevast goed in die rol.

Sinkgraven noch Riedewald hebben zich daarna nog bewezen op 6, Poulsen was een slot op de deur type, maar opbouwend had hij weinig in te brengen. Maar je zag dat Lobotka geen kans kreeg om die rol eens in te vullen, terwijl hij dat bij Jong liet zien te beheersen.

Je hebt gelijk wanneer je zegt dat het jaar erna voor hem zou moeten zijn, maar wat mij bijstaat is dat Ajax hem liet gaan. Waar iedereen vrij verbaasd over was. Maar goed, het was maar een zes en die spelers worden altijd een tikkie ondergewaardeerd, omdat ze geen acties maken, niet of niet veel scoren en een beetje de onzichtbare kracht zijn. Zeker spelversnellende spelers.

Grote verschil met Lobotka en Bazoer was dat die eerste wel de tactische discipline had om op 6 te spelen en in de korte passing de oplossing vond en niet lange ballen gebruikte en het hele veld over wilde. Prima speler hoor Bazoer, maar Lobotka vond ik een kans afdwingen.

04-10-2022 12:17

AjaxHoorn +32989

Precies. Ik weet nog dat de beelden van ik meen Trecin binnen kwamen en we waren allemaal lyrisch vanwege het type. Het was wel een wat bescheiden jongen dacht ik.

04-10-2022 12:40
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.