Ajax moet tegen Napoli aantonen dat het in Europa nog altijd respect verdient

door BadembaBarrie 158

Bron Ajax Showtime

Ajax moet tegen Napoli aantonen dat het in Europa nog altijd respect verdient

door BadembaBarrie 158

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Het is alweer even geleden dat Ajax vroeg in het seizoen al de belangrijkste wedstrijd van het jaar speelde. Voor dat soort scenario’s moeten we zeker drie jaar terug, naar augustus 2019, toen Apoel Nicosia in het kader van de play-offs van de Champions League op bezoek kwam in de Johan Cruijff ArenA. Een jaar eerder kregen de wedstrijden tegen achtereenvolgens Standard Luik en Dinamo Kiev niet geheel onterecht datzelfde label van 'wedstrijd van het jaar' opgeplakt. Met respectievelijk 2-0, 3-1 en 3-0 werden elk van de bovengenoemde teams verslagen. Het valt te hopen dat een dergelijk scenario zich dinsdag herhaalt. Ajax – Napoli kan namelijk niet anders dan de belangrijkste wedstrijd van het seizoen (tot nu toe) genoemd worden.

De reden daarvoor is simpel en gecompliceerd tegelijk. Puur kijkend naar de resultaten van Ajax in de eerste twee Champions League-duels had vrijwel iedereen vooraf gezegd dat dit realistisch was. Thuis ruim winnen van Rangers en uit nipt verliezen van Liverpool. Twee gespeeld, drie punten en een doelsaldo van plus drie. Dikke prima, zou je denken. De ongenadig harde uitglijder van Liverpool in Napels maakt dat dit scenario echter minder perspectief biedt dan van tevoren gehoopt en verwacht. Doordat Napoli zowel thuis tegen Liverpool als uit bij Rangers de volle buit pakte, staat niet de ploeg uit de Engelse, maar die uit de Italiaanse havenstad bovenaan met zes uit twee.

Het brengt Napoli in een positie waarbij twee gelijke spelen tegen Ajax uitstekende resultaten zouden zijn. Het gat met de Amsterdammers blijft dan namelijk drie punten. Hetzelfde geldt vanuit Napolitaans perspectief voor minimaal één overwinning op Ajax. Ook dan zit er voor de Amsterdammers niet meer in dan de drie punten achterstand die ze momenteel al op de Italianen hebben. Ervan uitgaande dat Liverpool in de tussentijd tweemaal afrekent met Rangers zou het Ajax in een positie brengen waarin het plaatsing voor de knock-outfase van de Champions League niet meer in eigen hand heeft.

Atalanta, Roma en Benfica

Zodoende is het voor de viervoudig winnaar van de cup met de grote oren dus cruciaal om dinsdag met drie punten van het veld te stappen in de Johan Cruijff ArenA. In dat opzicht wordt het interessant om te zien hoe Napoli voor de dag komt en hoe Ajax daarmee omgaat. In de verscheidene analyses van de aanstaande tegenstander komt één ding duidelijk naar voren en dat is dat Gli Azzuri een zeer aanvallende ploeg is. Een ploeg die eigenlijk ook niets anders kan dan aanvallen. Dergelijke ploegen heeft Ajax de afgelopen jaren echter al vaker getroffen. Het leverde wedstrijden op waar weinig Ajacieden graag aan herinnerd zullen worden.

Atalanta, AS Roma en meest recentelijk Benfica stonden allen te boek als voetballende ploegen. In de praktijk bleken ze tegen Ajax echter ook meer dan bereid en in staat om die voetballende principes overboord te gooien en de boel achterin dicht te timmeren. Zo kende Atalanta eind 2020, toen een punt in Amsterdam volstond om plaatsing voor de achtste finales af te dwingen, weinig behoefte om van de eigen helft af te komen. Hetzelfde gold tot tweemaal toe voor AS Roma, later dat seizoen in de Europa League. Van de moderne, voetballende Italiaanse ploeg waar van tevoren over gesproken werd, was in het tweeluik met Ajax niets te zien. In plaats daarvan mochten de Amsterdammers, zeker in Stadio Olimpico, hun best doen om de Romeinse muur te slechten. Ook voor Benfica bleek het parkeren van de bus uiteindelijk verre van een middel dat geschuwd werd toen de ploeg afgelopen maart in de achtste finale van de Champions League naar Amsterdam kwam. Over de in totaal zes gespeelde wedstrijden tegen deze ploegen had Ajax gemiddeld 64,5% balbezit per wedstrijd. Echt overtuigen lukte de ploeg van de destijdse trainer Erik ten Hag echter maar zelden en geen van de zes confrontaties werd gewonnen.

Parkeer de bus

Des te interessanter is de vraag hoe Napoli gaat spelen. Historisch precedent toont dus aan dat op het oog offensief ingestelde ploegen in de praktijk niet altijd zo voor de dag komen. Met nul Amsterdamse overwinningen uit de zes genoemde wedstrijden lijkt de 'parkeer de bus'-tactiek ook niet bepaald onsuccesvol tegen Ajax. Gezien Napoli zelf niet hoeft te winnen, zolang Ajax dat maar niet doet, lijkt een pagina uit het boek van Benfica, Roma en Atalanta nemen geen gekke gedachte. Tegelijkertijd legden Liverpool en vijf dagen later AZ pijnlijk bloot hoeveel moeite Ajax heeft tegen ploegen die hoog en fel druk zetten. Van het verzorgde Amsterdamse aanvalsspel waarmee bijvoorbeeld Rangers van de mat werd geveegd was in de wedstrijden op Anfield en in het AFAS Stadion weinig terug te zien. Zodoende lijkt er voor Napoli ook genoeg reden om het eigen vertrouwde spel te spelen.

Hoe de tegenstander dinsdag ook voor de dag zal komen, de belangrijkste vraag luidt hoe Ajax zal spelen. Als de Amsterdammers spelen zoals ze ook onder Alfred Schreuder al meermaals hebben aangetoond te kunnen, staat Napoli hoe dan ook een zware avond te wachten. Ajax in vorm is al een aantal jaar een ploeg die voor geen enkele tegenstander in Europa bang hoeft te zijn. Integendeel, er werd bij vlagen zo’n hoog niveau aangetikt dat menig tegenstander tamelijk nerveus toe zal hebben gekeken terwijl de naam Ajax uit de koker kwam tijdens lotingen. Het is aan Schreuder en zijn equipe om dinsdag aan te tonen dat Ajax het respect dat het de afgelopen jaren verworven heeft nog altijd verdient.

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

PH2BOT +40054

Weet iemand hier op AS soms iets meer over de ernst van de knieblessure van Kaplan? Je hoort er ineens helemaal niks meer over...ook niet van die zaakwaarnemer(t) die i.e.i. zo stellig was met zijn bericht dat er geen sprake was van een ernstige blessure en het herstel slechts een kwestie zou zijn van 2 weken ......

04-10-2022 01:46

Juan62 +46168

Onafhankelijk van het resultaat, verdient en heeft Ajax het respect al in Europa.

03-10-2022 18:48

Ajax14AMS +25205

Kun je ook zo weer verliezen hoor. Inter, Milan, Arsenal, Manchester, Juve en in mindere mate Barcelona worden amper serieus genomen.

03-10-2022 19:36

Maikel +6862

Deal afgesloten met m'n favoriete Italiaan die Napoli-fan is.
Als Ajax morgen wint staat er bij de volgende kaart
"Pizza Ajax" op het menu.
Rode paprika in een verticale baan, er omheen Mozzarella 💪😎

03-10-2022 18:27

Whoots007 +4158

11 officiele wedstrijden
3 topduels, allemaal verloren
5x tegen pauper teams, 4 x moeizaam gewonnen en 1 x gelijk
3x tegen degelijke, maar enigszins naieve, middenmoters en 3 x overtuigend gewonnen.

In bijna 80% van de duels presteer je zwaar ondermaats, qua spel en/of resultaat. Na bijna vier maanden mag je, ondanks redelijk wat wijzigingen in de basiself, best meer verwachten van een trainer die de club al kent en bekend staat als een tacticus.

Als je naar ons programma in de eredivisie kijkt moet je gewoon alles winnen tot het WK (ook PSV aangezien het een thuiswedstrijd is en je wat hebt goed te maken). Dat had voor GAE al zo moeten zijn dus de Don staat al achter, al helemaal na die kansloze interviews na de wedstrijd. In de CL moet je het liefst minimaal 4 punten pakken tegen Napoli, maar minder is ook goed als het spel maar veelbelovend is. Als je met kut spel geen resultaat haalt vererger je de situatie en irritatie alleen maar, die onwil/onkunde om te voetballen is ook totaal tegengesteld aan waar Ajax voor staat.

03-10-2022 18:11

Maikel +6862

Zwaar eens.
In een ander topic al gezegd dat we ook met een vernieuwd Ajax en zonder Nous en Antony de ED met de grond gelijk zouden moeten maken.
Zonder billenknijpen.

03-10-2022 18:42

Flaco +19583

Napoli is in vorm en Ajax niet. We hoeven echter niet kansloos te zijn als Schreuder het juiste team opstelt. Dit is de ultieme test en het eindexamen voor hem. Als hij het nu verprutst, dan weten zeker dat hij ongeschikt is.

03-10-2022 17:57

Maikel +6862

Tadic en Blind staan in de basis.
Alweer.
En alleen dát feit al maakt hem ongeschikt.

03-10-2022 18:47

Flaco +19583

We gaan het zien Maikel, ben wel bang dat je gelijk hebt.

03-10-2022 19:19

Maikel +6862

Jij en ik weten dat het zo gaat gebeuren Flaco.

03-10-2022 20:10

WillyBrokamp +11117

Hopelijk komt Don Alfredo met iets leuks...

03-10-2022 17:38

FTS95 +15971

Zijn ontslagbrief?

03-10-2022 23:46

Tommyshelby +128461

Tegen Benfica waren wij in bloedvorm, en zij prutsten. Laten we hopen dat het nu andersom is. Maar hij zal wel weer Tadic op rechtsbuiten zetten, en Brobbey op de bank. Terwijl Kudus z'n eigen spelers minder ruimte geeft.

03-10-2022 17:34

SAE +4167

Brobbey liet eergisteren het team nou ook niet zo veel beter spelen dan Kudus. Dan liever Kudus, op dit moment is hij toch meer een goalgetter dan Brobbey.

03-10-2022 17:59

Tommyshelby +128461

Brobbey en Kudus kunnen elkaar beter aanvullen. Maar dat ziet meneer (nog) niet. Kudus en Bergwijn lopen elkaar in de weg.

03-10-2022 18:04

appiehappie +3023

Ajax zal uit een ander vaatje moeten gaan tappen. Tadic gaf weer een assist maar verder weinig gezien zaterdagavond. Voegt niets meer toe. De nr 1 van Italië staat te popelen om morgenavond het klusje te gaan klaren. Ik ga natuurlijk naar de Arena en ben zeer benieuwd hoe ons aller Ajax morgenavond voor de dag gaat komen.

03-10-2022 13:27

MrIvez +3504

Gril, alvarez op CVM, kudus CAM. Brobbey spits, tadic en bergwijn elke 20-25min van kant laten wisselen en je speelt zo'n tegenstander zoek met een slot op de muur.

03-10-2022 13:16

brullie +7031

@MrIvez
Als je ze zoek wit spelen heb je dan niet meer aan Kudus? Brobbey is een stormram en Kudus de doldraaier.

03-10-2022 14:49

Ajax14AMS +25205

Kudus staat er in op 10 :')

03-10-2022 19:39

RobDAZ +2726

Als Ajax tegen Napoli moet bewijzen dat het in Europa respect verdient, dan is onze clubgeschiedenis niks waard.

Kletskoek.

Je kunt wel spreken van 'naam waarmaken'.

12:51

03-10-2022 13:08

waayop +876

Het grote probleem nu is dat door het vertrek van Martinez veel opbouwend vermogen is ingeleverd. Nu moet Blind eigenlijk in zijn eentje de opbouw vanuit achteren verzorgen. Daarbij is de tandem Blind - Tadic weggevallen en de tandem aan de rechterkant Nous - Antony. Het wordt zo een loodzware klus niet alleen tegen Napoli maar ook tegen heel veel Eredivisie tegenstanders. Hopelijk weet Schreuder er iets op te vinden.

03-10-2022 13:01

Rolo +13602

Daarom zou ik Blind en Bassey omwisselen. Bassey heeft bewezen op linksback te kunnen spelen en heeft met zijn loopvermogen wel de optie om er overheen te gaan.

Tegelijk krijg je dan met Blind - Taylor - Berghuis/Kudus voetbal vanuit de as.

03-10-2022 13:15

Whoots007 +4158

Kudus moet gewoon achter Brobbey, in de welgeteld 18 min dat het zo stond tegen AZ was Kudus betrokken bij al onze kansen, had hij nul balverlies, en uitstekend overzicht door telkens het spel te verleggen naar de kant/speler met ruime voor zich. Het is complete waanzin om te beweren dat hij zijn "eigen wedstrijd speelt" of geen inzicht heeft.

Spits is simpelweg niet zijn positie, tenzij vrije rol als tweede spits, en het is ook niet onlogisch dat hij als eindstation meer individuele acties maakt, dat is ook precies waar onze Don Alfredo op hoopt door het verder dicht te timmeren onder het mom van "controle".

03-10-2022 18:03

Artemio +31794

Precies Whoots en daarom is het ook geen trainer die geschikt is voor Ajax. Zelfs Ten Hag posteerde Kudus gewoon als 8 om zijn kwaliteiten. Dit is gewoon een slechtere versie van Frank de Boer.

04-10-2022 08:20

Stefansuarez +19013

Hopelijk in de winter een speler met diepgang erbij
En een goede opbouwende verdediger

03-10-2022 12:59

Pietsnot +15019

Wordt gewoon lastig, we zijn 5 basisspelers kwijtgeraakt en een aantal bankzitters. We zijn duidelijk het overgrote deel van onze patronen kwijtgeraakt en hebben nog niet een ideale basis bereikt

Dit gaat helaas en tussenjaar worden, wat iedereen weggelegd week wist toen al onze basisspelers vertrokken.

Maar ja, ff jaartje jezelf in slaap janken elke avond een komend jaar nieuwe ronder nieuwe kansen

03-10-2022 12:41

f.m.d. +926

Napoli is meer spelers kwijt dan Ajax en staat er toch beter voor.

03-10-2022 13:27

WillyBrokamp +11117

Appels & peren

03-10-2022 17:57

Pietsnot +15019

Ja, kijk eens naar omzet en sakarisbudget. Beiden 2x hoger.

Wij kopen iets waarvan we buiten dat het goed is. Zij kopen iets waarvan ze zeker weten dat het goed is

03-10-2022 19:29

Ajax14AMS +25205

Kvaratskhelia voor 10m, Zambo Anguissa voor 15m en die Kim Min Jae ook voor een prikkie.

Doe je research voor je hier gaat verkondigen dat Napoli een hele hoop uitgeeft aan spelers waar ze zeker van weten dat ze goed zullen presteren, want Kvara komt uit de Georgische competitie, Zambo Anguissa speelde Championship en Kim Min Jae komt van Fenerbahce.

Wat je zegt is echt onzin, wij hebben meer uitgegeven en ook meer zekerheidjes gehaald dan Napoli. Dit is geen excuus.

03-10-2022 19:47

Pietsnot +15019

Kijk maar naar hun salarissen

03-10-2022 20:41

tijssenajax +13921

Zegt waarschijnlijk veel over de visie van de trainer van Napoli.

04-10-2022 07:49

ajax4ever001 +18407

Verlies van Napoli mag wel exit worden voor Schreuder. Dat hij er eigenlijk na 3 competitiewedstrijden op rij met puntverlies nog steeds zit is ongelooflijk.

03-10-2022 12:37

waayop +876

Tsjonge jij bent opportunistisch zeg.

03-10-2022 13:03

Redrum +95943

Ik denk dat we eventueel pas na de winterstop wat schade gaan herstellen, al dan niet met Schreuder. En dat zal dan waarschijnlijk in de Europa League moeten gaan gebeuren. Op dit moment kan ik me echt niet voorstellen dat we van Napoli gaan winnen. Er zit iets totaal mis in de ploeg. Maar goed, we kunnen op dit moment weinig anders dan de ploeg steunen.

03-10-2022 12:32

Robbie en de Kock +11140

Iedereen is natuurlijk pessimistisch over morgen. Niet geheel ten onrechte.
Maar... Kudus scoorde toch ook tegen Liverpool.
Als we een vroeg doelpunt maken. Bergwijn bv. dan verwacht ik een geheel andere spirit dan dat we de laatste paar potjes gezien hebben.
Het kan wel mensen!

03-10-2022 12:14

wijzijndebeste123 +163208

al zou ajax goed zijn dan alsnog heeft napoli meer kwaliteit. gezien onze huidige vorm en die van napoli moet je hopen dat n afgang je bespaart blijft.

03-10-2022 12:11

ajax4ever001 +18407

Ik hoop het niet anderzijds laat het maar gebeuren dan is het snel klaar met Schreuder als coach van Ajax

03-10-2022 12:38

HarryHarHar +3018

Begin eerst eens om in Nederland dat respect weer terug te verdienen, daar helpen de laatste wedstrijden met deze inzet en instelling helemaal niet meer aan mee, als je nog niet van Go Ahead in je eigen Arena kan winnen met de wetenschap dat je directe concurrenten hebben verloren wat wil je dan klaar maken tegen Napoli?..

03-10-2022 12:10

jeffrey_van_der_sluis +30363

Ik hoop zo erg dat we een ouderwets CL-avondje van ons cluppie voorgeschoteld krijgen, zo eentje waarvan je een dag later nog een paar keer genietend de samenvattingen terugkijkt.

Daarnaast blijf ik het roepen; als je tegen een muur van verdedigers speelt, stop dan eens met alleen maar proberen te combineren met als doel die bal erin te lopen, maar schiet nou eens van afstand op dat doel. Lopen genoeg jongens rond die zon bal van randje zestien erin kunnen leggen, maar dat wordt veelste weinig gedaan in mijn ogen.

03-10-2022 12:08

michaellaudrup +4660

Of zet die werphengel Lucca erin.

03-10-2022 12:44

willem1958 +8740

Ajax kan momenteel tegen ploegen die fel en hoog druk zetten niet opbouwen zoals we zagen tegen Liverpool en ook tegen AZ ging het niet gemakkelijk.
Het ergste is dat ook tegen ploegen die steeds de bus parkeren zoals tegen de Eagles dat Ajax ook tot maar weinig kansen komt dus hoe Napoli ook speelt, ik geef Ajax weinig kans.
Ik ga alvast uit van een verliespartij met 3-0 of zoiets, dan valt het niet zo hard tegen in ieder geval.
Zolang de instelling van Ajax niet goed is zoals in de laatste wedstrijden en er tegen sterke tegenstanders niet goed opgebouwd wordt denk ik dat het voor Ajax na de winter gewoon EL wordt.

03-10-2022 12:01

Rolo +13602

Als de instelling niet goed.... Als dat in de CL nog niet is dan stop der maar mee. Nadat je weet dat PSV punten heeft laten liggen tegen Cambuur mag je nooit met de instelling van zaterdag het veld opstappen. Dan hoeft een trainer je niet te motiveren, een topsporter moet dat vanuit zichzelf al doen.... Maar ach, GAE thuis. Doen we wel op 40%.

03-10-2022 12:02

AFCACruijff14 +161006

Ajax verdient in Europa altijd respect. Doet een mindere week of maand niks aan af.

03-10-2022 11:52

WillyBrokamp +11117

Precies, Napoli is echt geen buitencategorie. Die zijn een beetje in slaap gesust door de eigen goede prestaties...

03-10-2022 17:35

Nr.10 +110979

Ik denk dat het lastig wordt. We zijn niet bepaald groots in vorm.
Maar toch moeten wij met niets minder genoegen nemen dan de winst. Als we wéér niet winnen morgen, dan is het crisis.

03-10-2022 11:49

Rolo +13602

Nou ja, crisis. Napoli in deze vorm is echt niet misselijk hoor. Als je komend weekend niet van Volendam wint, dan is het crisis. En dat wordt na GAE, en Napoli met de instelling van afgelopen zaterdag een hele kluif.

03-10-2022 11:56

Cafeoostindie +2734

To doubt, or not to doubt.....
Never doubt!!!!

Heb vertouwen mannen.

03-10-2022 11:47

ajax4ever001 +18407

Op basis van wat vriend.

03-10-2022 12:56

Cafeoostindie +2734

De drie vogels

03-10-2022 14:29

Henkje Netherlands +10195

Ik heb er niet veel vertrouwen in

03-10-2022 11:47

ajax4ever001 +18407

De witte zakdoekjes gaan voor de zekerheid mee

03-10-2022 12:39

Cafeoostindie +2734

Ajax moet de meest dynamische en snelle spelers (in vorm) op positie zetten. Meer is het niet.
Dan kan je gewoon winnen van napoli. Zet je het verkeerd neer zet je de verkeerde toon aan een wedstrijd, en dan kan je makkelijk met 3 goals verschil verliezen.
Elke wedstrijd dat wij punten verloren waren idiote basis opstellingen, let's face it.

03-10-2022 11:37

DeKes +3195

Dank aan wie?
Heb geen vertrouwen meer in deze trainer……
Helaas.

03-10-2022 12:04

Rock69 +8411

De Telekids met Derksen voorop zeiden altijd dat Schreuder de man was in zijn tijd met ten Hag samen bij Ajax. Ik hoop er nog steeds op dat dit zo was en is. Maar er zijn twee verschillende wedstrijden gespeeld. Een geweldig Ajax tegen Rangers en een bar slecht Ajax tegen Liverpool. Napoli staat qua team hier tussenin. Aan Ajax om te laten zien dat ze beter zijn. Maar ik las het gisteren al. Er is niet goed geanticipeerd op het vertrek van Mazraoui en Antony. De Mexicaanse speler Sanchez is er nog maar net en lijkt me een goede optie als rechtsback met Rensch. Een rechtsbuiten hebben we niet. Misschien in Jong Ajax. Maar anders in de winter een goede vervanger halen voor Antony. Ocampos heb ik twijfels bij. Goed dat hij gehuurd is en niet gekocht. Is geen 25 miljoen waard.

03-10-2022 11:13

Siemjo +7864

Met het tempo en instelling wat ze de laatste wedstrijden hebben laten zien vrees ik het ergste. Elkaar telkens de bal toespelen achterin (wie heeft dit verzonnen) geeft de tegenstander alle gelegenheid om zich verdedigend goed op te stellen. De aanvallers krijgen de kans niet om de verdediging uit elkaar te spelen. Met een links back die in de veronderstelling leeft dat hij links buiten is en daardoor verdedigend te kort komt zodat de tegen doelpunten komen doordat hij te laat is. Schuurs stond er na twee keer de zelfde fout makend door zijn tegenstander te laten lopen er naast. Bergwijn komt er in tegenstelling tot het begin van het seizoen niet meer aan te pas omdat er te weinig snelheid in het spel is en hij telkens tegen twee of drie man staat.

03-10-2022 11:10

Cafeoostindie +2734

Borst vooruit, schijt aan alles.
Wij zijn ajax gvd!!!!

03-10-2022 11:08

Flaco +19583

Wat een hoop mensen hopen:
Taylor/Grillisch, Kudus, Berghuis
Tadic, Brobbey, Bergwijn

Wat Alfred gaat doen:
Alvarez, Grillisch, Klaassen
Ocampos, Tadic, Bergwijn.

03-10-2022 11:03

Franz Fabelhaft +5142

Nee joh. Schreuder zal voor Taylor en Alvarez op het middenveld gaan, wellicht aangevuld met Berghuis als die fit genoeg is en voorin Bergwijn, Kudus en Tadic.

03-10-2022 11:10

Rolo +13602

Alvarez, Taylor is nog een logische keuze ook. Alleen zou ik Kudus ervoor zetten en Berghuis op rechtervleugel.

03-10-2022 11:25

AJAX020ADAM +6924

0-4 of 0-5 wordt het, effe paar knaken verdienen vd week bij BetCity 😂👍

03-10-2022 11:03

Cafeoostindie +2734

Waar is de boeh-knop

03-10-2022 11:06

AJAX020ADAM +6924

Wil je niet wat verdienen dan vd week ???

03-10-2022 11:08

Cafeoostindie +2734

Ik verdien al genoeg, ik zie liever mijn club shinen.

03-10-2022 11:09

burwatti +14212

Tja dat dacht ik van et weekend ook met psv, Twente en Az winst.. dat liep toch anders xD

03-10-2022 11:49

AJAX020ADAM +6924

Jammer, gewoon blijven proberen 👍

03-10-2022 11:58

Sjonnie +18814

We moeten het maar hebben van de foto's uit het verleden.
Laatst op @AFCAjax insta al Frank Rijkaard voor De Meer en vandaag Zlatan.
En beiden gehuld in een tenue met echte Ajax sokken, 1 brede rode baan. Prachtig.

Ben benieuwd wat de trainer te melden heeft straks.
Als je Rensch opstelt, oke, maar haal hem er na 70 minuten af. Die jongen heeft niet meer inhoud en heeft je al punten gekost en gaat je nog meer punten kosten als je dat niet inziet, Fredje!

03-10-2022 11:02

Rolo +13602

--------------Brobbey-------
Bergwijn -----Kudus----Berghuis
-----Taylor ----Alvarez----
Bassey - Blind -Timber - Rensch
---------Pasveer---

Voetbal vanuit de as, Blind - Taylor -Kudus. Met snelheid en creatief vermogen op de vleugels. Brobbey die een bal vast kan houden voor aansluiting.

Blind zou ik voorlopig voor zijn voetballend vermogen laten staan. Maar wel in het centrum. Bassey kan met zijn snelheid en fysiek de ruimte wel belopen aangezien Napoli wrs ook gewoon met drie spitsen speelt.

03-10-2022 10:55

Dusbaba +15337

Nagenoeg al mijn hoop is weg na de afgelopen 3 wedstrijden, maar het beetje hoop dat ik nog heb is gebaseerd op de masterclass tegen Rangers. ik heb toen echt genoten en is nog niet eens zo heel lang geleden. Het moet er dus wel inzitten ergens. Er gaat nu natuurlijk gezegd worden dat de Rangers ondercategorie is of zo, maar ik schat ze iig hoger in dan GAE bv.

03-10-2022 10:47

De Stift +7041

Die wedstrijd gaf zoveel hoop. Dat is de stro om nu vast te grijpen. Maar ik zie het somber in, want voor die wedstrijd had ik er weinig vertrouwen in. Ik vrees dat Rangers de uitzondering was.

03-10-2022 11:06

Rock69 +8411

Je hebt gelijk. Ik zie het net zo. Het is niet weg. Maar wellicht was Liverpool een rechtse directe en is Ajax nog wat aangeslagen

03-10-2022 11:16

Nr.10 +110979

En dat Rangers is echt niet zo slecht. Napoli had er gewoon af kunnen gaan, die hadden mazzel met alle penalties.

03-10-2022 11:51

mvdk +43734 moderator

Dan moet ze wel uit een ander vaatje tappen, want sinds de nederlaag tegen Liverpool is Ajax de weg kwijt. Alsof een nederlaag tegen de Europese top er mentaal ingehakt heeft. Daarvoor ging het zo makkelijk...

03-10-2022 10:39

Keizer +29975

Zo makkelijk? Alleen tegen Groningen thuis en Rangers de eerste helft waren echt goed. De rest van het seizoen is het om te huilen zo slecht. Zeker als we de tegenstanders erbij pakken. Tegen liverpool was het niks anders maar kwamen we erg genadig weg.

03-10-2022 10:42

Dusbaba +15337

Tegen Heerenveen was ook wel aardig.

03-10-2022 10:48

Maikel +6862

Tegen niets- zeggende middelmatige tegenstanders die zelfs voor een vernieuwd Ajax geen probleem zouden mogen betekenen en het toch waren.

03-10-2022 10:42

mvdk +43734 moderator

Napoli had anders flink wat meer moeite met Rangers, net als PSV. Er is gewoon weer een drama moraal. Als we Napoli dik verslaan staan jullie weer vooraan om te schreeuwen dat we de CL winnen.

03-10-2022 11:32

Maikel +6862

Heb en zal jij mij nooit horen zeggen.

03-10-2022 12:07

Maikel +6862

Denk jij dat wij bij Rangers ook met 0:4 gewonnen hadden?

03-10-2022 12:35

Cafeoostindie +2734

Ze hebben er zelf naar gespeeld, had niet zo hoeven lopen.

03-10-2022 11:11

OwenStevenDalberg +27481

Ik ben bang dat we Europees gezien weer terug zijn in de tijd van Frank de Boer. De tijd waarin we blij waren dat we alleen tegen Barcelona F, 3 punten pakten, maar verder roemloos uitgeschakeld werden.

03-10-2022 10:34

mvdk +43734 moderator

Omdat we 3 slechte wedstrijden hebben gespeeld? Als Ajax Napoli ineens met 0-2 verslaat en komend weekend de tegenstander ineens weer oprolt winnen we zeker de CL? Ik mis altijd wel een beetje nuance. Ons team is lang niet te vergelijken met dat van Frank de Boer en helaas ook niet met dat van 2018, wat ook logisch is. Er zijn veel spelers verkocht en de nieuwe spelers moeten wennen. Daarnaast lijkt het team een mentale tik te hebben gekregen. Dat baart mij wel zorgen.

03-10-2022 10:42

Ron403 +6470

Barcelona F zegt ie dan, wat een droevige vent moet jij zijn.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Puyol (68. Patric), Piqué, Mascherano, Montoya, Xavi (73. Sergi Roberto), Song, Iniesta (c), Pedro, Fabrégas (82. Adama), Neymar.

03-10-2022 10:46

Kingoffdatoilet +17128

Ajax moet voetballen. Aanvallend voetballen met lef om precies te zijn.

03-10-2022 10:27

JaapStam +136680

Kom naar huis Peter Bosz!!! ❌️❌️❌️

03-10-2022 10:26

Ajax Mario +1596

Tuurlijk een duimpje voor jou Jaap, maar serieus: zullen ze echt overwegen mocht Bosz ontslagen worden en in ons fredje geen vertrouwen hebben ( nu we dit zo aangluren ) de “ switch “ maken / willen maken? Of gaan we het nog een paar maanden aankijken omdat het nog zo “ vroeg “ in het seizoen is? En daarbij de kans lopen nog meer schade op te lopen tegen de “ mindere “ clupjes… zoals we zaterdag hebben kunnen zien…

03-10-2022 10:55

Koekie87 +20967

Als het spel net zo matig is als de afgelopen wedstrijden dan voorspelt de wedstrijd tegen Napoli niet veel goeds. Want is niet over om naar huis te schrijven de wedstrijden tegen AZ als tegen Go Ahead Eagles.

03-10-2022 10:22

Oeroeboeroe +18312

Grote kans dat Alfred besluit om zelf de bus te parkeren, onder het motto "ha, zoek het maar uit!"

03-10-2022 10:15

Jaridebeste1 +6664

Ik ben bang dat Ajax voorlopig even pas op de plaats moet maken maar ik laat me natuurlijk graag positief verrassen.

03-10-2022 10:14

Stefansuarez +19013

Ik keek altijd uit naar wedstrijden van Ajax nu heb ik dat veel minder met het saaie troosteloze voetbal van Schreuder.
Hopelijk grijpt de RVC snel in en sturen ze deze trainer zo snel mogelijk weg.

03-10-2022 10:13

Gogopepa73 +3529

Ajax gaat morgen gewoon verliezen van Napoli. Laten we hopen dat Liverpool 3 punten pakt tegen zodat we nog zicht hebben op de EL. Ik hoop echter, stel we verliezen, dat dit tot meer ontevredenheid en gemor richten die kale betweter leidt, want ik vind hem steeds minder geschikt worden voor dit Ajax. Laat Heitinga/Reiziger de klus afmaken na het WK of haal Bielsa op. Misschien hebben we het geluk dat Erik rond de Kerst terug is in Haaksbergen (of Oldenzaal, wat was het?) en de boel weer bij ons kan oppakken.

03-10-2022 10:08

louis60 +11472

Ik verwacht er weinig van. En ik denk dat Napoli ons ook niet meer serieus neemt. Dat kan dan weer het moment zijn waarop Ajax toeslaat. Door onderschatting zijn meer goede ploegen onderuit gegaan.

03-10-2022 10:08

Aspers Art +2772

Wat een onzin, als je Ajax niet serieus neemt in de CL is er iets mis met je. Daarvoor zijn de resultaten de afgelopen jaren té goed geweest.

03-10-2022 10:11

Ajacied33 +36682

Hier ben ik het niet mee eens. Ajax heeft veel meer gepresteerd als Napoli in de CL. Wat heeft de Italiaanse opponent nou gepresteerd in EU de laatste jaren? Het is een goede ploeg, zeer zeker. Ze zijn in vorm en wij niet. Ben al blij met een gelijkspel, maar om nu te zeggen dat ZIJ ons niet serieus nemen gaat me te ver. Onder TH had ik er veel meer vertrouwen in gehad

03-10-2022 10:15

Koekie87 +20967

Net als wat Ajax doet met bijvoorbeeld Eagles, lekker zo een ploeg onderschatten, 65 a 70 procent spelen en dan uiteindelijk tegen de lamp aanlopen en kostbare punten verspelen.

03-10-2022 11:22

Heldhaftig +11443

Dit Ajax moet gewoon eens wat ballen tonen tijdens de wedstrijd. Er wordt al het hele seizoen enorm laf voetbal gespeeld. Ik begrijp dat balbezit belangrijk is maar ze moeten eens het tempo opschroeven: vaker opendraaien op het middenveld, oplossing naar voren zoeken, individuele actie durven maken etc.

Tegen Go Ahead was er niemand die een pass tussen de linies durfde geven. Ook vielen er meerdere keren grote ruimtes voor een snelle aanval die dan weer verpest werden door een middenvelder die dat dan weer niet door heeft en niet opendraait.
Ik zou dan ook zeker Kudus er in ieder geval in zetten, en het liefst op het middenveld om het spel wat dynamischer te krijgen.

03-10-2022 10:05

Cafeoostindie +2734

Valt mij op dat de aanval dat altijd probeert, maar aangezien je geen goed aanspeelpunt op middenveld hebt, en achterin het allema zo traag gaat, kan je voorin rennen wat je wilt, nergens word een positioneel voordeel gehaald.

Daarom moet je met kudus starten op het middenveld, met berghuis grilitsch ernaast en concecao op rechts, lucca of brobbey in de spits.
Dan heb heb je een snellere spelverplaatsing.

03-10-2022 11:28

tripleA +3864

Wat een paniekzaaiers hieronder zeg.

Ajax speelt met veel nieuwe mensen onder een nieuwe coach die nog puzzelt met de opstelling. Dit was onder Ten Hag niet anders. Zodra iedereen goed staat én de juiste keuzes maakt (Liverpool uit was een voorbeeld van alleen maar foute keuzes) is alles als vanouds. Napoli wordt een goede test.

03-10-2022 10:01

Gogopepa73 +3529

Ja, een test van hoe je gaat verliezen van de huidige nummer 1 van een van de sterkste competities in de wereld.

03-10-2022 10:09

Ajacied33 +36682

Één van de sterkste competities ter wereld? Leef jij nog midden jaren 90? Huidige nummer 3 van "een van de sterkste competities ter wereld" zoals jij zegt verliest met 5-1(!!!) van een Deense laagvlieger

03-10-2022 10:19

Gogopepa73 +3529

Kijken of je morgen na 23.00 nog zulke praatjes hebt.

03-10-2022 10:51

Dennis129 +11877

Als je morgen verliest is de CL klaar. Als je gelijkspeelt hang je na 3 wedstrijden aan een zijden draadje. Steek jij je kop maar in het zand. Als die "test" morgen niet goed uitpakt breekt de pleuris uit. Het is dus ook geen test maar een finale

03-10-2022 10:24

tripleA +3864

Eerst de ploeg beter laten draaien, dan volgen de prestaties vanzelf. De pleuris breekt helemaal nergens uit.

03-10-2022 10:43

Dennis129 +11877

heerlijk naief. Je bent waarschijnlijk een tiener die Ajax nog niet zo lang volgt?

03-10-2022 10:59

Koekie87 +20967

Geloof mij maar dat als Ajax morgen verliest er aardig wat druk komt te staan op Schreuder en op het elftal. Worden namelijk resultaten verwacht en als die om wat voor reden uitblijven dan kan de situatie van Schreuder weleens onhoudbaar worden. Morgen word cruciaal net zoals de aankomende wedstrijden in de competitie.

03-10-2022 11:11

tripleA +3864

Ik zit al 25 jaar in het stadion grapjas. Je zou toch moeten weten dat Ajax altijd ups en downs heeft gehad. Echte supporters komen voor de club.

03-10-2022 13:20

Maikel +6862

" onder Schreuder zo'n hoog niveau aangetikt....."

En waar was ik toen dit gebeurde?
Tegen Rangers misschien nog. Maar die stelden zich wel héél naief aan in de Arena en dachten als EL finalist veel verder te zijn dan ze waren.
Voor de rest hebben we tegen middelmaat ED teams niet altijd overtuigd.
Ik verheug me altijd op CL avonden, zeker die om 21 uur.
Maar alles andere morgen dan een nederlaag zou mij verbazen.
De manier waarop zou cruciaal moeten zijn voor het al of niet verder gaan met Schreuder.

03-10-2022 09:55

MonkeyTonk +812

Ajax gaat dit overtuigend winnen. Vorm van de dag. Als de zwervende Kudus in de spits staat, tenminste. Italiaanse verdedigers hebben geen kind aan de statische Brobbey. (jammer dat die jongen al twee jaar stilstaat, maar hij is echt ver onder de maat. Als hij meer beweegt tegen Go Ahead krijg je allerlei gaten. Hij stond er maar bij).

Ajax is niet aan het zwalken. Tegen Liverpool had je 1-1 gespeeld als je oplet bij een corner (waarbij Matij waarschjnlijk Bassey naar beneden duwt), tegen AZ sta je tegen een naar alles schoppende ploeg (lachwekkende ref), en tegen Go Ahead besluit de trainer om de wedstrijd niet serieus te nemen, en gaf daarmee de boodschap dat het team zich zou sparen voor de wedstrijd tegen Napoli. Het geeft aan dat Ajax nog een work-in-progress is. Je zou meer geconcentreerd, en minder kwetsbaar moeten zijn. Maar tegen Napoli is Ajax weer 100% gefocused. Niet door Schreuder, die qua motivatie niets toevoegd, maar in de eerste plaats door ... Tadic.

Ajax is de ploeg met de CL ervaring. Niet Napoli. Ajax! Napoli stelde niet veel voor, uit bij Rangers, maar liep uiteindelijk door naar een ruime overwinning omdat Rangers bij een achterstand de poort wagenwijd openzette (om niet op de vierde plek in de poule te komen). En dat team gaat Ajax thuis de les lezen? Who the f*ck is Napoli?!

03-10-2022 09:53

Qifesh +24917

Tadic verzuipt tegen een debuterende speler van az..

03-10-2022 10:16

Aspers Art +2772

Zou me verbazen als Ajax nu ineens wel sterk voor de dag komt.

03-10-2022 09:52

Cafeoostindie +2734

Zou zomaar kunnen, hoevaak hebben we dit niet eerder meegemaakt.
Het is ook geen slecht team, alleen meer statisch kwa posities, je kan in dit elftal geen poppetjes schuiven.

03-10-2022 11:35

Mosquito +4265

Een slechte wedstrijd tegen Napoli, is einde verhaal voor Alfred bij Ajax. Dus laten we eerlijk zijn, Alfred moet hopen dat Napoli een slechte dag heeft, zodat hij later dit jaar nog een Ajax kerst trui aan mag.

03-10-2022 09:51

Koekie87 +20967

Stel dat dit gebeurt wie zie jij dan als ideale vervanger voor Schreuder.

03-10-2022 11:12

Mosquito +4265

De plaatselijke kaas boer. Veel slechter dan dit kan het niet.

Nee, ik zie Louis wel als ideale vervanger voor na het WK, Bosz misschien?

04-10-2022 22:28

tripleA +3864

Ajax is beter als underdog in Europees verband. Het ging helemaal mis door die koppen voorafgaand aan Liverpool - Ajax dat we het wel even gingen doen. Wat een ellende was dat.

Ik hoop dat Schreuder een oplossing gaat vinden voor het vastlopen onder hoge druk. Ajax wordt helemaal kapotgemaakt met zijn eigen wapens. Ik wil niet één lange bal naar voren meer zien. De sleutel ligt op het middenveld, Berghuis en Taylor die verkeerde keuzes maakten, niet opendraaien maar tikkie terug op Bassey. De slag moet op het middenveld worden gewonnen. Compact, durven opendraaien, goede steekpass richting Bergwijn en Brobbey in de spits.

Kudus rechtsbuiten met Tadic op 10, of andersom. Denk liever Tadic op 10 want die heeft de Europese ervaring, de steekpass en die rendeert minder op rechts.

03-10-2022 09:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.