Ajax wint grote wedstrijden niet: ‘Een teken aan de wand, bij Napoli is het andersom’

door Jesse ter Haar 112

Bron Ajax Showtime

Ajax wint grote wedstrijden niet: ‘Een teken aan de wand, bij Napoli is het andersom’

door Jesse ter Haar 112

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Willem Haak verwacht dinsdag een lastige opgave voor Ajax, wanneer de club het in het teken van de Champions League opneemt tegen Napoli. Vanuit Italië proeft de journalist en kenner van het Italiaanse voetbal respect voor de Amsterdammers, maar het niveau dat de club uit Napels dit seizoen tentoonspreidt, voorspelt weinig goeds voor Ajax. Haak verwacht veel van Napoli, wellicht zelfs te veel voor de ploeg van Alfred Schreuder.

Tijdens het afgelopen weekeinde kwam Napoli nog in actie tegen Torino. Als volger van de Serie A zat Haak voor de buis, al kon hij zijn aandacht er niet volledig bijhouden. Napoli speelde andermaal goed, gooide de wedstrijd snel in het slot en wat volgde was het restant van de wedstrijd waarin niet al te veel meer op het spel stond. Kortom: Napoli won met 3-1 en maakte indruk. ‘Ze zijn in elke linie heel sterk’, zo vertelt hij over de ploeg. ‘Ze maken elke week weer een betere indruk dan de week ervoor. Nu was het solide tegen Torino, waartegen heel veel teams het vaak lastig hebben. Napoli had dat totaal niet. Het is wel verbazingwekkend dat Anguissa twee keer scoorde, want hij had hiervoor maar één keer voor Napoli gescoord en dat was tegen Liverpool.’

Na de wedstrijd tegen Torino kon bij Napoli de blik op dinsdag. Dan komen de Italianen namelijk op bezoek in de Johan Cruijff ArenA. Het aftellen kan beginnen en dat gebeurt ook in Italië. ‘Het is voor Napoli lekker dat ze van Liverpool hebben gewonnen. Dat wordt gezien als één van de beste wedstrijden van Napoli in de afgelopen tien à twintig jaar. Zo domineren tegen Liverpool, dat kanshebber is om de Champions League te winnen, dat was superindrukwekkend. Er wordt in Italië (door andere clubs, red.) met een jaloerse blik naar gekeken. Het is voor Ajax en Napoli cruciaal om niet te verliezen. Ze zien het als een fifty-fifty-wedstrijd, net zoals we het in Nederland zien. Het is een doorslaggevende wedstrijd voor de rest van het verloop van de groep.’

Voorafgaand aan het duel van dinsdag is er in de groep een verschil van drie punten tussen beide ploegen. Napoli staat bovenaan met zes punten, terwijl Ajax en Liverpool volgen met drie punten. Waar Ajax het in de komende weken tweemaal opneemt tegen Napoli, doet Liverpool dat tegen Rangers. Ondanks de voorsprong van de Napolitanen, gelooft Haak dat Ajax en Napoli aan elkaar gewaagd zijn. ‘Misschien is Napoli net de favoriet, want ze hebben in september al tegen Lazio, AC Milan en Liverpool gespeeld en gewonnen. De belangrijke wedstrijden hebben ze weten te winnen en dat is bij Ajax minder het geval. Het is een klein teken aan de wand voor Ajax en bij Napoli is het andersom.’

De speelstijl van het Napoli van Spalletti

Een wedstrijd in Europees verband betekent vaak een clash tussen verschillende speelstijlen. Het Nederlandse en Italiaanse voetbal liggen van oudsher vrij ver uit elkaar, maar of dat nog altijd zo is? De stijl van Napoli wijst uit dat het in elk geval dichter bij elkaar is gekomen. ‘Het is interessant, want Napoli speelt al een jaar of tien heel aanvallend voetbal. Vaak in een 4-3-3 en ze willen het spel ook echt maken. Dat is gestart onder Sarri, de trainer die nu bij Lazio zit en nog coach bij Chelsea is geweest. Spalletti is daarmee doorgegaan. Het kan voor Ajax een voordeel zijn dat Napoli zich niet ingraaft en dus niet vanaf het begin af aan gaat verdedigen, alleen Spalletti is wel voorzichtig. Hij zal met Napoli doen wat iedere Italiaanse ploeg doet die naar de ArenA komt: even afwachten, kijken hoe het loopt en vanuit daar gaan bepalen of ze gaan aanvallen. Ik denk niet dat ze vol drukzetten op de laatste linie van Ajax.’

De journalist benoemde hem al even: Luciano Spalletti. De Italiaan is, na dienstverbanden bij onder meer Inter en AS Roma, sinds de zomer van 2021 de hoofdverantwoordelijke bij Napoli. Op voetbaltechnisch vlak blijkt hij een flexibele coach. ‘Hij is een trainer die voor meerdere formaties kan kiezen. In het verleden heeft hij ook 3-4-2-1 gespeeld en tegenwoordig bij Napoli speelt hij altijd in 4-3-3. Hij houdt van het vleugelspel’, vertelt Haak, die ook komt te spreken over de persoonlijkheid van Spalletti. ‘Qua persoon is het een bijzonder karakter. Hij is altijd duidelijk en uitgesproken. Zijn persconferenties zijn bijna poëtisch, waarbij hij er heel veel beeldspraak bij haalt. Hij is ook vaak betrokken. Op de persconferentie voor Napoli – Torino had hij twee bloemen meegenomen voor de vrouwen uit Iran, om daar een signaal voor af te geven. Tijdens de wedstrijd echter, gaat het soms dan toch mis. Dan springt hij uit zijn vel. Het blijft een Italiaan. Hij heeft vaak de pik op de scheidsrechter en dat uit hij dan ook, waardoor hij in een seizoen vaak wel één of twee keer geschorst is. Het is wel echt een mooi karakter. Eén van de leukste Italiaanse trainers om te volgen.’

Napoli is dus een aanvallende ploeg, zo legde Haak uit. Maar hoe goed zijn ze écht? ‘Het wordt sowieso lastig’, waarschuwt hij alvast. ‘Als je kijkt naar wie Napoli in de afgelopen maand heeft verslagen, dan zijn dat niet de minste teams. AC Milan is de kampioen van Italië en die weet je te verslaan op San Siro en Napoli wist Liverpool weg te vagen in eigen huis. Het is gewoon een hartstikke goed team.’ In de afgelopen transferperiode leek de ploeg van Spalletti veel kwaliteit kwijt te raken, maar daar blijkt op het veld en de ranglijst nog niets van. ‘In de afgelopen zomer zijn ze met Fabian Ruiz, Insigne en Koulibaly wel drie van hun beste spelers verloren. Ze hebben het goed vervangen met Kim in de verdediging, een middenveld dat hartstikke goed draait en voorin Kvaratskhelia, die tot nu toe de sensatie van de competitie is. Hij wordt gekenmerkt door zijn dribbels, mooie acties, assists en ook doelpunten. Napoli is helemaal niet slechter dan vorig jaar. Samen met AC Milan maken ze tot nu toe de beste indruk in Italië.’

Kalidou Koulibaly is dus één van de drie sterkhouders van het Napoli van de afgelopen jaren die vertrok. Hij was de absolute leider op en naast het veld. ‘Koulibaly is een verlies geweest. Niet alleen op het veld, maar ook qua persoonlijk’, vertelt Haak, die ziet dat de tegenstander van Ajax in defensief opzicht alsnog een hele sterke indruk maakt. ‘Kim is een hele goede aankoop geweest. Doelman Ospina vertrok ook en hij werd vervangen door Meret. Daar gaat Napoli niets op achteruit. Als je kijkt naar de rest: Di Lorenzo is een Italiaans international, Mario Rui maakt elke week een hele goede indruk en Rrahmani stond vorig jaar ook al in de basis. Ze zijn er verdedigend niet op achteruit gegaan, al is het seizoen nog jong. Kim is geen Koulibaly, maar tot nu toe wel een hele goede centrale verdediger voor Napoli.’

De kansen voor Ajax

Een team van Ajax wil van nature drukzetten op de tegenpartij. Tegen Liverpool kwamen de Amsterdammers er niet aan toe, maar dinsdag volgt de volgende kans. Of de centrale verdedigers van Napoli in dergelijke situaties comfortabel aan de bal zijn? ‘Die kunnen wel aardig ballen, maar ze verzorgen de opbouw niet. De opbouw wordt verzorgd door Lobotka. Hij is dit seizoen basisspeler, maakt een goede indruk en is echt de regisseur. Hij verzorgt de passing. Kim en Rrahmani hebben een redelijke passing, maar de echte opbouw wordt verzorgd door Lobotka. Als je ergens druk op moet zetten, dan is het op hem.’

Een speler over wie Napoli in elk geval niet kan beschikken, is Victor Osimhen. De spits was vorig seizoen nog clubtopscorer van de club uit Napels, maar kampt nu met een blessure. Zijn afwezigheid lijkt op voorhand een groot gemis voor de Champions League-opponent van Ajax, maar de selectie is tegelijkertijd breed genoeg om het op te vangen. ‘Vorig jaar was het superbelangrijk dat hij meedeed, want toen hadden ze alleen Mertens als vervanger’, constateert de journalist. ‘Dit jaar hebben ze dat opgevangen door Raspadori, een hele fijne kleine aanvallende speler, bij Sassuolo op te halen. Simeone kan ook in de basis staan. Hij maakte vorig jaar veel indruk bij Verona. Osimhen is zeker belangrijk, maar hij is ook heel wisselvallig. Het ligt er bij hem altijd heel erg aan of hij een goede dag heeft. Napoli is er met Raspadori en Simeone qua breedte op vooruitgegaan. Napoli zal Osimhen missen, maar hij is goed op te vangen.’

Op dinsdag ontvangt Ajax de Italianen in de Johan Cruijff ArenA, waarna de Amsterdammers een week later een bezoek brengen aan het Stadio Diego Armando Maradona. Het ene team gedijt meer bij de steun van de eigen fans dan de andere ploeg en Napoli lijkt tot die eerste categorie te behoren. 'De energie in het Maradona is fantastisch. Zeker op Champions League-avonden worden ze er echt naar voren gestuwd. Ze spelen natuurlijk liever thuis, maar het is niet zo dat ze uit een zwakke indruk maken. Bij Rangers werd goed en dik gewonnen, tegen Lazio waren ze de hele wedstrijd de betere en ook bij Milan was het verdiend. Het maakt dus niet veel verschil, maar wel in speelstijl. In Napels zijn ze geneigd om snel aan te vallen en uit om meer af te wachten en te kijken hoe het loopt.’

'Ajax heeft tegen Juventus een hele goede indruk gemaakt'

De kwaliteiten van Napoli lijken wel duidelijk, maar een zege voor de club uit Napels op Ajax ziet men in Italië zeker niet als een vanzelfsprekendheid. ‘Ze kijken naar Ajax als een grote club. Ajax staat ook in Italië bekend als opleidingsclubs. Een club waar veel interessant spelers uit voort zijn gekomen. Daarnaast heeft Ajax tegen Juventus (tijdens het seizoen 2018/2019, red.) een hele goede indruk gemaakt. Dat zijn ze in Italië nog steeds niet vergeten. Ajax staat er goed op. Het is zeker niet zo dat Ajax in Italië wordt onderschat. Ze zien dat Ajax een moeilijke tegenstander is voor Napoli. Ajax blijft de grote naam en het team met interessante spelers.’

De ploeg van Alfred Schreuder verkeert niet in een grootste vorm, maar de selectie herbergt nog altijd veel kwaliteit. Op welke manier Ajax het meeste kans maakt? ‘Door er vol op te klappen en het eigen aanvallende spel te spelen. Ze moeten op een aanvallende manier opbouwen, zoals ze ook tegen Rangers deden. In Italië zijn er niet zo veel ploegen die dat doen. Als Ajax op een Nederlandse manier het defensief goed voor elkaar heeft en probeert aan te vallen op de manier van de Hollandse school, dan ben je uniek. Italiaanse ploegen vinden het moeilijk om tegen dat soort teams te spelen. Graaf je vooral niet in, maar ga voor de goal en de overwinning.’

Weinig hoop voor Ajax

Haak heeft vooraf het gevoel dat Ajax de dominante ploeg zal zijn in Amsterdam, terwijl hij in Napels het tegenovergestelde wedstrijdbeeld verwacht. In de Johan Cruijff ArenA zal Ajax waarschijnlijk de ploeg zijn die door de fans naar voren wordt gestuwd. Een aantrekkelijke wedstrijd ligt daarbij voor de hand, maar dat staat niet direct gelijk aan een goed resultaat voor Ajax. ‘Ik verwacht een 1-2 voor Napoli, op een Italiaanse manier’, vertelt Haak zelfs. ‘Twee momentjes pakken, waarbij je toch de klasse van bepaalde spelers ziet. Ik denk dat sommige spelers toch iets beter zijn dan de spelers van Ajax. Ik denk dat het de doorslag zal geven. Als Ajax verliest, dan is het klaar voor Ajax.’

Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Micha.G +22

Theo heeft gelijk

04-10-2022 23:23

Louis.K +2104

Screuder is geen Ajax trainer

04-10-2022 22:56

Bonno1978 +6457

Winnen we kleine wedstrijden wel?

04-10-2022 19:49

LuisSuarez01 +5402

Meer spanning hele dag al. Cruciaal nu al. Napoli in topvorm. Alleen winst telt. De druk is enorm maar als we -maakt geen fck uit hoe- dat Napoli pakken is t een enorme boost voor de komende weken. Come on WZAWZDB Ajacieden mooie wedstrijd!!

04-10-2022 18:59

Rock69 +8411

Wie is deze winkelhaak! Hij komt zeer waarschijnlijk onder een hele grote steen vandaan. Er is veel weggegaan bij Ajax. Dat het gelijk aardig liep, verraste me wel. Tot Liverpool kwam en men zich enorm liet verrassen. De laatste tijd is het gewoon mager. Daarom ook de ideale tegenstander vanavond om van je af te bijten en te strijden voor de winst. Blind stond bij mij in ieder geval geen linksback. Maar we gaan het zien. Succes gewenst.

04-10-2022 18:52

PH2BOT +40054

Hij kan zomaar wel eens gelijk krijgen deze Willem Haak. Maar ik blijf hopen van niet. 2x op z'n Mourinho's van Napoli winnen is voor mij dan ook al meer dan goed genoeg.

04-10-2022 18:22

AJAX020ADAM +6924

Jij ook een fijne avond 👍

04-10-2022 17:41

Petterson +24868

Wat een slap gezeik zeg! Ajax wint al 5 jaar lang het merendeel van de grote wedstrijden (ook tegen clubs boven onze gewichtsklasse). En nu dan even het bekende herfstdipje rondom interland periode en de hyena’s komen alweer uit hun hol!

04-10-2022 17:39

PH2BOT +40054

....Tottenham thuis, Valencia thuis, Atalanta thuis, Getafe thuis, Chelsea thuis, AS Roma thuis, Benfica thuis. Allemaal wedstrijden waarin het echt moest maar niks werd.

04-10-2022 18:26

Ajax14AMS +25205

Fijn dat je positief bent ingesteld, maar een dipje is wanneer spelers die het normaal goed doen niet op hun normale niveau spelen. Nu is dat niet het geval.

Bassey kan niet opbouwen, Bergwijn word verpest met Blind als linksback, Tadic en Blind zijn oud en worden met de wedstrijd minder, Blind is een twijfelgeval en we hebben geen vaste en betrouwbare 10 in de selectie. Ben nog niet eens over de trainer begonnen. Er is zoveel meer mis dan een vorm dip.

04-10-2022 18:27

Rock69 +8411

Deze winkelhaak moet toch ook iets zeggen. Er is het één en ander binnen het team veranderd. Een vervanger voor Antony was blijkbaar te kort dag, want die is er niet. Dan straks maar in de winter een vervanger halen. Ik blijf erbij dat je niet met Blind moet gaan spelen als linksback. Verder zou ik gaan voor Sanchez als rechtsback en je laat Rensch opschuiven naar rechtshalf. Ik hoop dat Schreuder weer wat hij doet

04-10-2022 18:47

Medoz +4322

Ajacieden die gokken op winst van de tegenstander. Dat is als je land verdedigen maar wel alvast een paspoort van de vijand aanvragen.

04-10-2022 16:01

Gogopepa73 +3529

Jaa lekker toch ;)

04-10-2022 16:07

MarcHogervorst +35302

Nou ja, misschien, maar wij zijn wel degenen die zeg maar de beste voorkennis hebben als het team minder presteert dan de 'scorebord journalistiek' van de wedkantoren.

04-10-2022 16:09

Medoz +4322

Op zich geen slecht idee om de zwakte van een wedkantoor uit te buiten om bijvoorbeeld je stookkosten te kunnen betalen - ik trek liever een extra ajaxtrui aan

04-10-2022 16:22

MarcHogervorst +35302

Ja maar dan zou je het liever doen bij een wedstrijd waarbij het wedkantoor niet verwacht dat Ajax wint, ik snap dat natuurlijk.

04-10-2022 16:26

AJAX020ADAM +6924

Vanavond een paar knaken verdienen bij BetCity ik voorspel de uitslag 0 - 4 💰💰

04-10-2022 15:42

MarcHogervorst +35302

Nou .... dat gaat het toch ook niet worden denk ik hoor. Ik denk een kleine nederlaag. 1-3, 0-1 zoiets. Als ik echt zou moeten gokken. Levert dat nog wat op?

04-10-2022 16:10

PeterLarsson +13232

Ik hoop dat je vanavond niks verdiend…

04-10-2022 17:06

AJAX020ADAM +6924

Jij ook een hele fijne avond

04-10-2022 20:21

Ajacied33 +36682

Wat een nepperd ben jij zeg

04-10-2022 18:34

ElFlaco +3644

Vanavond en volgende week winnen we er 2 😜

04-10-2022 15:31

JantjeBeton +2966

Als Ajax in dit geval de kleinere club is van de twee, dan komt het volgens deze logica helemaal goed vanavond: Ajax wint van "grote club", en omdat de Ajaxspelers zich blijkbaar meestal wél kunnen opladen voor CL-wedstrijden, en Napoli wint van "kleintje" Ajax. ;-) #winwinnn

04-10-2022 15:30

Ajacied33 +36682

Ajax is groter als Napoli

04-10-2022 15:54

Gogopepa73 +3529

Maar niet beter hahaha

04-10-2022 16:07

MonkeyTonk +812

Duidelijk voordeel Ajax. Dortmund thuis avondje.

Napoli komt om te voetballen. Prima. Dan moet je van hele goede huize komen tegen Ajax.

Ajax heeft de ervaring, de grotere motivatie (recente frustratie ipv hosanna stemming), en vanavond, net als tegen Rangers, de vorm van de dag.

Een flitsend Ajax laat geen spaan heel van Napoli.

04-10-2022 15:09

JantjeBeton +2966

Ik hoop het gap, maar vrees het ergste helaas... :-S

04-10-2022 16:14

Voetballover +3083

We kunnen van alles roepen, maar het probleem zit m gwn in de 6 vertrokken basisspelers. Kijk naar Feyenoord die hebben vorig jaar een goed seizoen gedraaid verkopen hun halve selectie. En zie daar ze mogen blij zijn als ze 4e worden. Ajax gaat nog wel de titel pakken want de concurrentie is nog slechter.

04-10-2022 14:45

Ajaxxx2021 +361

Dus als Ajax wint was het een kleine wedstrijd

04-10-2022 14:38

Aurelius1 +19698

Kan tegen Napoli zomaar veranderen. De Italiaanse competitie stelt niets meer voor.

04-10-2022 14:01

JantjeBeton +2966

Rustig aan: eerst zien, dan geloven! ;-)

04-10-2022 16:16

stefaanovic +2690

Hoop vanavond weer iets van passie en strijd te zien!!

04-10-2022 13:37

Skajhigh +2258

Ze gaan eraan die pizza havenslaven. Weet niet hoe, maar ik zit vanavond in een Skajbox 😎

04-10-2022 12:48

JantjeBeton +2966

Hahaha, bij welk maffiagroepje zit jij vanaf nu in de zak? Ndragata, Camorra of die andere "vriendenclub"? ;-)

Hoe dan ook: heel veel plezier en een fijne veldslag toegewenst alvast! :-)

04-10-2022 16:18

Betuwe85 +20540

Verwacht 1/3 hoop het niet maar wij zijn het kwijt

04-10-2022 12:43

Maikel +6862

We hebben het nog niet eens gehad. Dan kun je ook niks kwijt zijn😉

04-10-2022 13:11

JantjeBeton +2966

Kijk, een realist en optimist tegelijk, daar hou ik nou van!!!😂😎

04-10-2022 16:19

Maikel +6862

😅😁😎

04-10-2022 16:22

AlmightyAjax +5828

Ik voorspel 1 - 3 voor Napoli. Die zijn twee klasse beter dan Ajax, die niet eens van Az B en Go ahead kunnen winnen. Hopelijk pakken we de derde plek in de poule.

04-10-2022 12:40

Patrick78 +51706

Derde plek is zeker. 4-0 tegen Rangers is genoeg.

04-10-2022 13:14

AFCACruijff14 +161006

Wie is Willem Haak dan weer?

04-10-2022 12:28

Sjakio +2367

zoon van Nico

04-10-2022 12:34

DonQ +5999

Volger van Italiaans voetbal, heeft daar ook een podcast over.

04-10-2022 12:34

JantjeBeton +2966

Interessant, kende ik nog niet! :-)

04-10-2022 16:20

3sterren +20205

Winnen van Liverpool, AC Milan en Lazio is allemaal leuk en aardig, maar ik zou hen weleens willen zien tegen Go Ahead en Cambuur. Dat is natuurlijk wel even andere koek …

04-10-2022 12:22

AlexLitmanen10 +14361

Laat staan tegen Heerenveen, Groningen die we wegvaagden in de arena 😇
En Utrecht zelfs in eigen huis!

04-10-2022 14:29

JantjeBeton +2966

Hahahaha, ik ga stuk man!!!🤣

04-10-2022 16:21

Maxwell_5 +6977

Dat mooi weer voetbal hebben we onder ten Hag ook mee te maken gehad hoor, heeft niets te maken met het wel of niet inleveren van kwaliteit. Waarom wel op kunnen laden voor wedstrijden in de CL en niet voor een willekeurige wedstrijd in de eredivisie? Het is al een tijdje een rode draad bij Ajax.

04-10-2022 12:16

Maikel +6862

Doemscenario:

Napoli ruikt een aangeschoten prooi, gaat hoog druk zetten zodat Ajax moet opbouwen via Rensch, Bassey en Alvarez ipv Blind en Timber.
Hierdoor gaat iedere bal van Pasveer lang naar voren waar Tadic, Kudus en Bergwijn ieder duel verliezen zodat de druk steeds groter wordt.

"Droomscenario"

Ze gaan er niet vol op en laten ons het spel maken om ijskoud toe te slaan.

04-10-2022 12:14

Gogopepa73 +3529

Ik ga niet kijken, Ajax gaan toch niet winnen. Ik heb bovendien een date met een hot chick van me werk dus vanavond wordt er sowieso gescoord hihihi

04-10-2022 12:04

Berghuis +14298

Haha dus omdat jij een date hebt ga je scoren. Je gelooft ook nog in de kerstman of niet. Als het z'n vrouw is, succes met de relatie dan!

04-10-2022 12:09

Gogopepa73 +3529

Ben je jaloers jochie?? Veel kijkplezier vanavond!

04-10-2022 12:56

MPAjax +8393

Anders samen Ajax kijken in een tent waar ze het aan hebben staan🤣

04-10-2022 12:23

Gogopepa73 +3529

Nop. We gaan bij haar thuis chillen en niks gaat aan, alles gaat uit..de kleren ook hahaha.

04-10-2022 12:57

burwatti +14212

Slechtste move die je kan maken, je moet ze gelijk laten weten dat wat er ook gebeurd er Ajax gekeken word..

Als je een CL pot overslaat, kan je straks in je relatie ook fluiten naar het voetbal 😂

04-10-2022 12:38

Skajhigh +2258

Wijze woorden Burwatti

04-10-2022 12:49

Maikel +6862

Precies.
" Vanavond alweer CL"?
- "Ja"
" Wie speelt dan"?
-"ManCity - Kopenhagen"
"Waarom kijk je dan? Ajax heeft toch gisteren gespeeld"
-" Ok. Dan kijk ik Real Madrid - Schachtar"
😅😎

04-10-2022 13:16

Gogopepa73 +3529

Misschien in jouw wereldje gap, maar ik bepaal altijd wanneer ik wat doe.

04-10-2022 13:32

Gogopepa73 +3529

Veel haters hier. Pfff... nou jullie veel plezier vanavond, is mij ws niet gegund.

04-10-2022 13:33

AlexLitmanen10 +14361

Nou, veel plezier dan

Ik hoop dat Ajax en vooruit jij mag knallen vanavond

04-10-2022 14:34

Lagasj +2905

Ik hoop dat je sex zo goed is dat zelfs je buren een sigaretje opsteken

04-10-2022 15:03

jeffrey_van_der_sluis +30363

KNALLEN VANAVOND, DE WEDEROPSTANDING VAN ONS ALLER AJAX (hoop ik).

04-10-2022 12:01

Gogopepa73 +3529

Droom lekker verder.

04-10-2022 12:05

Jeffsajax +1895

Heerlijk avondje voetbal kijken, totale ontspanning. kat in het bakkie

04-10-2022 11:59

Gogopepa73 +3529

In wat voor dimensie leef jij??

04-10-2022 12:05

Jeffsajax +1895

Sarcasme pikkie

04-10-2022 21:51

Berghuis +14298

Goeie shit wat jij gebruikt. Doe mij ook wat.

04-10-2022 12:10

Ajax35 +4292

Gebaseerd op het verleden, zegt mij dus helemaal niks. Spel van Ajax lijkt nergens op en dat zal niet opeens weer geweldig zijn. Heeft ook met een stukje vertrouwen te maken. Daarbij is Napoli in goede vorm en is het op dit moment een beter team dan Ajax

04-10-2022 11:52

Tiberio +242

Zo geweldig is de Italiaanse serie A ook weer niet

04-10-2022 11:44

Maikel +6862

Sterker dan de ED toch wel hè?

04-10-2022 12:16

MPAjax +8393

Cambuur hakt de hele serie a in de pan als het moet

04-10-2022 12:24

Maracana +1961

En wat dacht je van GA Eagles!?

04-10-2022 12:32

Maikel +6862

Verliezen is klaar. Ja, dat mag je wel stellen alhoewel een gelijkspel tenminste nog hoop voor de return geeft.
Er komt vanavond een ingespeeld team naar de Arena.
Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat Ajax vanavond de betere ploeg zal zijn en Napoli z'n momentjes gaat pakken.
Denk dat na een minuut of 10 het juist omgekeerd gaat zijn en we genoeg hachelijke situaties te zien gaan krijgen met kansen voor Napoli en een Ajax in de overleven- modus zoals bij Liverpool.
Ik hoop dat ik er naast lig, maar waarom zou het met dezelfde opstelling tegen een véél betere tegenstander plotseling anders uitpakken?

04-10-2022 11:40

willem1958 +8740

Ajax heeft het momenteel moeilijk tegen ploegen die hoog en fel druk zetten zoals Liverpool en AZ en ook tegen ploegen die de bus parkeren zoals de Eagles dus of Napoli nou aanvalt of vanuit de verdediging denkt vanavond: het wordt gewoon lastig voor Ajax en ik denk dat als Ajax vanavond een gelijkspelletje haalt dat dit op het moment al een behoorlijk resultaat is.
Het is voor het eerst sinds de laatste jaren dat ik geen goed gevoel heb in de CL campagne van Ajax.

04-10-2022 11:29

Ans B +19809

Tegen ploegen die vakkundig de bus parkeren heeft elke aanvallende ploeg het in principe lastig. Het is vervelend spelen (mentale belasting) en het vergt vooral concentratie en gogme. Dus moet je scherp zijn, wat extra lastig is omdat spelers niet graag tegen dat soort ploegen spelen. Als dan ook nog de volgende wedstrijd een uitermate belangrijke CL-wedstrijd is, dan is het nóg moeilijker om die scherpte op te brengen.
En tot slot: als de trainer alle creatieve spelers (op Blind en Tadic na) buiten het team laat......(en dan nota bene zelf naderhand zegt dat het voorin aan creativiteit ontbreekt; echt een gotspe!)

Ergo: Ajax kan wel degelijk voetballen tegen ploegen die de bus parkeren, maar dan moet er scherpte zijn en een goede opstelling. Dat eerste is een probleem geworden sinds de enorme honger naar Europese successen i.c.m. al 4 jaar op rij kampioen (of eerste). Ik pleit daarom voor out of the box aandacht daarvoor (bijv. mentale coaching m.n. uitdagingen zoeken in kleinere stappen, en het toepassen van concentratie technieken).
Voor een goede opstelling (met de nadruk op creativiteit) verwijs ik naar de trainer.

04-10-2022 11:49

Chrismokum020 +16394

Wat mij het meeste zorgen baart is dat Ajax ook bij balbezit tegenstander gewoon niet goed staat. Er is als team bijna geen druk op de bal en ook de tweede ballen vallen vaak de verkeerde kant op. De afstanden tussen de linies lijken te groot, terwijl dit er in de voorbereiding juist goed uit zag.

04-10-2022 11:15

WantAmsterdam +116036

Precies.
Of je zet druk (uiteraard kan je dat niet 90 minuten volop blijven doen), of je staat compact.
Alvarez zit altijd tegen de verdediging aan terwijl Berghuis en Taylor vaak geen idee hebben waar ze moeten staan.

04-10-2022 11:25

aaplul +365

thuis in de arena tegen een redelijke tegenstander in europa hmm ik zet me geld op 0-1

04-10-2022 11:02

champhead +14309

Lozano op Blind vanavond.. het wordt een vervelende avond ben ik bang

04-10-2022 11:02

Dolblij +44934

Goed artikel. Hoop vanavond gewoon op een goeie pot van Ajax.

04-10-2022 11:00

AjaxIsBeast +5975

Ik denk 0-3 vanavond.

04-10-2022 10:59

MarcHogervorst +35302

0-4 en een tegenstander die nog een paar rode kaarten pakt in de laatste vijf minuten, omdat dat handiger is met schorsingen.

Weet je waarop ik doel? Dat was de grootste afgang ooit en toen ook een beetje een hekel aan die hele competitie, Champions League, gekregen.

04-10-2022 11:15

AjaxIsBeast +5975

Haha ik gok zomaar de wedstrijd tegen Madrid, wat een afgang was dat.

04-10-2022 13:36

Harold +10572

Als ik de media zo beluister denk ik dat we deze westrijd beter niet kunnen spelen omdat er hem al verloren hebben. Wat een flauwekul allemaal

04-10-2022 10:55

ElFlaco +3644

Pasveer

Rensch Blind Timber Wijndal


Berghuis Alvarez Kudus

Tadic Brobbey Bergwijn

Opbouw is beter verzorgd in deze opstelling. Creatiever middenveld.

04-10-2022 10:50

Schip +23351

Goed verhaal en ik zou mijn geld altijd zetten op de ploeg die de grote wedstrijden weet te winnen.

Maar ergens hoop ik dat Ajax zichzelf toch weer hervindt vanavond. Er zit genoeg CL ervaring in deze spelers, die allemaal mooie en lastige CL avonden hebben meegemaakt. Als dat vuurtje weer ontvlamt, kan Ajax ook tegen Napoli weer een keer sterk voor de dag komen. Maar dan moet er wel goed druk worden gezet en moet je een antwoord hebben op druk die op jouw opbouw wordt gezet. Want dat heeft Spalletti al lang gezien.

04-10-2022 10:42

Louis.K +2104

LEES HET NIET EENS . AJAX 0-4 Kudus is een spits hahahaha, taylor berghuis alvarez wordt overlopen . renchook . mijn opstelling. Timber Blind bassy Baars taylor kudus alvarez. tadic brobby bergwijn
maar dat gaat niet gebeuren .

04-10-2022 10:42

Patajax +2383

Vrees voor vanavond. Dit jaar moet je hopen dat je hier 3e wordt. Meer zit er niet in vrees ik

04-10-2022 10:34

MarcHogervorst +35302

Mwa. Maakt het uit? CL ga je sowieso bij zeg de laatste acht, vier, maar 1 keer in de tien jaar meedoen. Lukt dat niet, dan gewoon geld harken en daarna focus op de Eredivisie. Ik maak me juist helemaal niet zo druk vanavond.

04-10-2022 10:51

Ans B +19809

Goed stuk. Geeft voor mij goed weer wat ik kan verwachten van Napoli.
Ajax is daarentegen momenteel niet te peilen voor mij. Neem Bergwijn: de eerste wedstrijden een baas, in de wedstrijden vanaf Liverpool speelt hij als een verlegen schooljongen. Een totale metamorfose, zoals je zelden ziet.
Berghuis is mijn lichtpunt en hoop. En Kudus uiteraard. Beiden kunnen een wedstrijd volledig openbreken, met resp. een wereldpass en (onvoorspelbare) acties/doeltreffendheid.

Ik ben - net als velen - voorstander van Kudus op het middenveld (of desnoods als rechtsbuiten), maar ik zie wel dat je dan niet kunt spelen met én Kudus én Berghuis, tenzij je dat ten koste van Taylor - je meest stabiele middenvelder en belangrijk aanspeelpunt - doet. Dat is kiezen uit twee slechten dan. En Kudus levert wel in de spits. Terwijl, als je hem rechtsbuiten zet, Tadic (of Bergwijn) niet kunnen spelen. Tadic moet er altijd in (behalve in 'onbelangrijke' wedstrijden in de ED) en Bergwijn normaal gesproken ook.
Dus ik vind dat 'iedereen' wel iets te makkelijk praat om Kudus op 10 te willen.
Het kan - momenteel - in principe alleen in de kleine wedstrijden.

04-10-2022 09:55

wendoo9 +8108

Bergwijn zeer matig op het moment ook met het meeverdedigen.

04-10-2022 10:25

Tov +1763

Bergwijn speelde beter toen Wijndal erin stond. Had je ook veel meer snelheid in het spel op links.

04-10-2022 10:36

Ans B +19809

Ik denk inderdaad dat dit voor Bergwijn een betere match is, omdat de verdediging zich dan moet richten op twee spelers die elkaar overlappen en dreigend kunnen zijn.
Als Blind speelt staat Bergwijn veel meer 'vast' (tenzij hij de bal vanuit de diepte krijgt) en heeft hij 2-3 verdedigers tegenover zich.

04-10-2022 10:58

Tov +1763

Neem aan dat Wijndal is gekocht om meer snelheid op links te brengen samen met Bergwijn. Dat is toch onderdeel van het Ajax systeem met opkomende backs. En het werkte goed in die eerste paar wedstrijden. Natuurlijk laat Wijndal verdedigend wel wat steekjes vallen maar dat is van Blind ook niet onbekend. En daar is Bassey inmiddels wel op ingespeeld.

04-10-2022 11:09

Ans B +19809

Ik begrijp de aankoop van Wijndal niet echt. Ik snap wel dat je een brede, ervaren selectie wilt, maar je kon ook nagaan dat Blind na de komst van Bassey in principe alleen op links of op het middenveld terecht zou kunnen. Dat laatste heeft hij eén keer gespeeld en was (in elk geval zonder Bassey) géén succes. Hoewel ik hem daar zeker nog niet heb afgeschreven zou hij in feite alleen voor Alvarez in de plaats moeten spelen (want daarvóór is het al dringen geblazen). Dat zie ik niet gebeuren. Persoonlijk denk ik dat Baas prima als backup van Blind had kunnen spelen.

Ik vind Wijndal wel aardig maar geen speler voor Ajax: hij functioneert prima maar niet uitstekend, is behoorlijk voorspelbaar en ik zie al twee jaar geen (of nauwelijks) ontwikkeling bij hem. Maar dat hij beter matcht met Bergwijn staat óók als een paal boven water.
Maar waar laat je Blind dan? Ik vind hem - zeker in een goede vorm - onmisbaar met zijn passing. Dat hij niet snel is zie ik op die plek niet als een onoverkomelijk bezwaar, met Bassey en Alvarez daarachter.

Ik denk dat Schreuder meer aandacht moet besteden aan de wisselwerking tussen Blind en Bergwijn enerzijds en Taylor en Bergwijn anderzijds. Los het tactisch maar op zou ik zeggen.

04-10-2022 11:39

Tov +1763

Wijndal is puur gekocht voor snelheid op links (denk ik). Neres en Tagliafico zijn er niet meer. Blind gaat dat nooit brengen.
Waar Blind dan moet spelen is afhankelijk van of Ajax aan zijn eigen spel toekomt. Als dat zo is dan kan hij op de plek van Alvarez zolang Bassey en Timber er maar achter staan.

04-10-2022 12:45

Ans B +19809

Van mij mag het.

04-10-2022 13:52

Tov +1763

Bel jij even met Schreuder 😉

04-10-2022 13:54

3sterren +20205

Een veel gehoorde stelling op AS: Kudus is geniaal en creatief.
Jij stelt: Taylor is stabiel.

Mijn vraag waar moet A. Schreuder vanavond voor kiezen, genialiteit of stabiliteit ? ...

04-10-2022 12:26

Ans B +19809

Ik zou Kudus niet geniaal noemen, wel creatief en onvoorspelbaar (en zeer doeltreffend).
Taylor vind ik vrij constant presteren, haalt altijd wel een 7 (tegen Liverpool werd het hele middenveld overgeslagen en overlopen, hij inclusief, maar dat vond ik niet persé zijn schuld). Hij is niet de man van de geniale pass, maar wel erg goed in de combinatie en qua overzicht. Heel dynamisch bovendien. Ik zou hem niet snel op de bank zetten.

Ikzelf zou in principe altijd kiezen voor én Berghuis, én Kudus, én Taylor.
De rest daar omheen. En dan kom ik bij 4-4-3 inderdaad snel uit bij Kudus in de spits (of op rechtsbuiten).

In het begin was er nog sprake van eventueel een controleurspositie van Kudus (dus in principe voor Alvarez). Ik weet niet of dat haalbaar is, maar ik vind het wel een interessante optie. Of Taylor in de controleurspositie.
In principe heb je dan een middenveld met heel veel voetbal. Maar Blind is dan wel een extra risicofactor met zijn gebrek aan snelheid. I.c.m. drie op zich toch aanvallend ingestelde middenvelders. Dus ik denk niet dat dit realistisch is voor nu.

04-10-2022 13:50

wendoo9 +8108

Teken aan de wand ! Ik vind van niet. Als je ziet wat je ingeleverd hebt aan kwaliteit vind ik niet zo gek. Met Haller stond er wel iemand in de spits. Gemis Antony, Martinez en noem ze maar op. Met alle respect voor een Taylor, Rensch, Brobbey maar deze jongen zijn nog niet klaar voor de Cl. Blind en Tadic op hun retour dan hou je niet veel meer over. Bergwijn en Bassey hebben ook niets laten zien in grote wedstrijden, dan kan je wel concluderen dan het niet top kan zijn. Maar je kan kwaliteit missen, maar strijd leveren en je huid zo duur mogelijk verkopen moeten deze jongen wel kunnen. Zelf dat mis ik in dit elftal. De wil om te winnen over 90 minuten. Niet als je achter staat of de winnende moet maken het wel kan opbrengen om dan gas te geven waar meestal te laat is. Begin zo hoe eindigt. Hoop toch op een mooie avond.

04-10-2022 09:19

MarcHogervorst +35302

Dan maar hopen dat Ajax uit voor Napels geen grote wedstrijd is! ;-)

04-10-2022 08:26

AjaxIsBeast +5975

Go Ahead Eagles was al een grote wedstrijd voor ons, zo bleek maar weer.

04-10-2022 10:59

Stefansuarez +19013

We missen diepgang op de rechterflank.
In de winter hopelijk tsygankov of bailey ophalen.

Verder hoop ik op een goed resultaat maar heb er een hard hoofd in met Alfred betonvoetbal schreuder

04-10-2022 07:53

Maikel +6862

Diepgang met Tadic? Niet mogelijk.

04-10-2022 10:44

Danish_dynamite +1581

Leuk voor Lobotka dat hij dit seizoen helemaal doorbreekt bij Napoli. Echt een Ajax 6 en jammer dat hij nooit echt een kans in het eerste heeft gekregen. Past veel beter bij het Ajaxspel dan Alvarez.

04-10-2022 07:43

RayJordaan +6829

Bizar eigenlijk, vond hem bij Jong Ajax destijds echt geweldig

04-10-2022 11:39

Robuust +2068

Nou jongens, we gaan het zien. Na de wedstrijd tegen Liverpool moesten we volgens sommigen leden ons geen zorgen maken, want we speelden tegen een wereldploeg die gewoon beter was. Nu is het moment om te zien of je met dit middenveld met (Alvarez) in eigen huis wel kan domineren. Met Tadic op rechtsbuiten, Blind op linksback, Alvarez op het middenveld, Schreuder op de bank heb ik er een hard hoofd in.

04-10-2022 07:42

HsvHoek +2835

En die slaper (Rensch) op rb niet te vergeten.

04-10-2022 09:42

MarcHogervorst +35302

Ik schat Liverpool en Napels op ongeveer gelijk niveau in, dus ... tja.

04-10-2022 11:17

WantAmsterdam +116036

Liverpool heeft een duidelijk hoger plafond. Dat niveau dat ze tegen ons haalden, denk niet dat Napels dat gaat aantikken.
Desondanks blijft Napoli natuurlijk een hele goeie ploeg.

04-10-2022 11:23
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.