Ajax - Borussia Dortmund in cijfers: Berghuis laat zien waarom hij de man 'op tien' is

door Bart Veenstra 69

Bron Ajax Showtime

Ajax - Borussia Dortmund in cijfers: Berghuis laat zien waarom hij de man 'op tien' is

door Bart Veenstra 69

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere gespeelde wedstrijd door Ajax is er voldoende om over te praten. Wellicht was het aanvalsspel flitsend, of klopte het tactisch plan perfect bij de tegenstander. Daarachter liggen tal van statistieken, die iets zeggen over zowel de individuele prestaties als over het geheel. Ajax won dinsdagavond op overtuigende wijze van Borussia Dortmund: 4-0.

Ajax was dinsdagavond overduidelijk de betere tegen Borussia Dortmund. De Amsterdammers hadden het meeste balbezit (56 procent), kregen de meeste kansen (18 om 10) en verstuurden meer passes (616 tegenover 488). Bovendien was Ajax zuiverder in de passing dan de bezoekers uit Duitsland: 88 om 82 procent.

In totaal miste Ajax tijdens het duel met Borussia Dortmund nog eens drie grote kansen. Daar tegenover staat wel dat ook de Duitsers twee grote kansen niet wisten te benutten. Een uitslag als 7-2 had zodoende niet eens heel gek geweest.

Berghuis laat zien waarom Ten Hag voor hem op 'tien' kiest

Voorafgaand aan het duel tussen Ajax en Borussia Dortmund was de grote vraag wie er zou spelen: Steven Berghuis of Davy Klaassen. Uiteindelijk koos trainer Erik ten Hag met Berghuis voor zijn meest creatieve speler op tien en de van Feyenoord overgekomen speler betaalde het vertrouwen van zijn trainer meer dan uit.

In de eerste helft kende Berghuis zijn beste fase. Als enige speler op het veld zag hij voor rust al zijn passes - het waren er 26 - aankomen bij een teamgenoot. Bovendien creëerde Berghuis in de eerste helft drie grote kansen voor Ajax. Na rust kwam Berghuis in 25 minuten tot 13 passes, waarvan er vijf niet aankwamen. Zijn totale passzuiverheid kwam uiteindelijk neer op 87 procent.

Berghuis zorgde verder ook nog voor vijf keypasses. Na afloop van de wedstrijd gaven enkele analisten al aan waarom Berghuis belangrijk was voor Ajax. Zo gaf Wesley Sneijder, die in het verleden zelf ook furore maakte op de tien-positie, aan dat vooral het snelle tikken - het welbekende één keer raken - ervoor zorgde dat Ajax tot flitsend positiespel kwam.

Haller fungeert uitstekend als aanspeelpunt en afmaker

Sébastien Haller liet zich wederom zien in een Champions League-wedstrijd. De spits stond voorafgaand aan het treffen met Borussia Dortmund al op vijf treffers en tegen de Duitsers kwam daar nog een treffer bij. Bovendien leverde de Frans-Ivoriaanse spits twee assists.

Haller had zijn goede wedstrijd kunnen belonen met nog een treffer, maar van dichtbij schoot hij op Borussia Dortmund-keeper Gregor Kobel. De spits was verder uiterst zuiver in zijn passing: van de 36 passes kwamen er 34 (94 procent) aan. Bovendien leverde Haller vijf keypasses. Ook opvallend: van de zes luchtduels die Haller aanging, won hij er zes.

Blind ook statistisch gezien man van de wedstrijd

Daley Blind werd na afloop van het duel met Borussia Dortmund door de fans verkozen tot man van de wedstrijd en ook op basis van de statistieken kan deze conclusie worden getrokken. Blind wist te scoren en daarnaast leverde hij ook nog eens een assist.

Lang niet alle passes van Blind kwamen aan (passzuiverheid was 75 procent), maar het rendement mag er dus zijn. De linksback stond er ook in verdedigend opzicht: Blind verrichte twee keer een cruciale ingreep, hij verrichte drie onderscheppingen en hij veroverde de bal met een goed uitgevoerde tackle. Daarnaast zette Blind vier keer een dribbel in, waarvan twee keer succesvol.

Mazraoui laat zich zien met dribbels

Blinds collega op rechts, Noussair Mazraoui, liet zich in verdedigend en aanvallend opzicht gelden. Wie de heatmap van Mazraoui bekijkt ziet dat de rechtsback vooral op de middenlijn speelde, maar ook geregeld als rechtsbuiten uit de voeten kwam. Het toont aan dat zijn connectie met Antony meer dan goed is.

Mazraoui zette tegen Borussia Dortmund zes keer een dribbel in, waarvan er vier succesvol bleken. De verdediger kwam verder tot een passzuiverheid van 82 procent en daarnaast verrichte hij drie keer een cruciale ingreep.

Driehoek Timber, Martínez en Álvarez staat als een huis

Jurriën Timber, Lisandro Martínez en Edson Álvarez kunnen terugkijken op een goed optreden tegen Borussia Dortmund. Borussia Dortmund-spits Erling Haaland werd grotendeels onschadelijk gemaakt, al kreeg de Noor nog wel enkele kansen. Toch kunnen de drie genoemde spelers tevreden zijn.

Timber kwam dinsdagavond tot twee ingrepen, één geblokt schot, twee onderscheppingen en één goed uitgevoerde tackle. Van de vijf duels die Timber aanging, won hij er drie. Daarnaast had hij een passzuiverheid van 95 procent, kwamen zijn twee lange passes aan en voerde hij bovendien één succesvolle dribbel uit.

Martínez kwam tegen Borussia Dortmund zelfs tot vijf ingrepen. Daarnaast kwam de Argentijn ook nog eens tot vier onderscheppingen en vier goed uitgevoerde tackles. Zijn passzuiverheid was met 95 procent hoog. Bovendien verlegde Martínez het spel tien keer met een lange pass, waarvan acht keer succesvol. Van de zes duels die hij aanging, won hij er vier.

Álvarez bleek tegen Borussia Dortmund sterk in de duels. Van de elf duels die hij aanging, won hij er zeven. Daarnaast verrichte de Mexicaan één ingreep, één onderschepping en bovendien kwam hij tot twee goed uitgevoerde tackles. Zijn passzuiverheid was met 92 procent hoog en ook Álvarez was goed met zijn lange passes: twee van de twee lange ballen kwamen aan.

Antony en Tadić zorgen beiden voor dreiging

Antony en Dusan Tadić zorgden beiden vanaf de flank voor veel dreiging. Zo was Antony een ware plaag voor Nico Schulz en na rust Emre Can. In totaal zette Antony vier keer een dribbel in, waarvan twee keer met succes. Antony kwam verder tot een passzuiverheid van 85 procent, waarbij hij twee keer een keypass gaf. Eenmaal was Antony trefzeker, al had hij zijn goede wedstrijd kunnen belonen met nog een treffer: hij miste namelijk één grote kans.

Tadić scoorde officieel niet, maar de 1-0 van Ajax kan wel voor een groot deel op zijn naam worden gezet. De aanvoerder zag een vrije trap van richting veranderd worden door Marco Reus en met de openingstreffer werd de toon gezet. Tadić kwam tegen Borussia Dortmund tot een passzuiverheid van 84 procent. De Serviër gaf daarbij ook twee keer een keypass. Verder zette Tadić twee keer een dribbel in en twee keer bleek dit succesvol.

Gravenberch verliest haast elk onderling duel

Ryan Gravenberch zal met gemengde gevoelens terugkijken op zijn optreden tegen Borussia Dortmund. De middenvelder bereikte een passzuiverheid van 89 procent en daarnaast leverde hij ook één keypass. Bovendien kwamen zijn drie lange passes alle drie aan.

Toch ging niet alles goed in de wedstrijd van Gravenberch. Zo ging hij tien keer een duel aan, waarvan negen over de grond, en slechts één onderling duel wist hij te winnen. Verder zette Gravenberch vijf keer een dribbel in, waarvan er maar één succesvol bleek te zijn. Tot slot miste Gravenberch één hele grote kans, wat er in resulteert dat de talentvolle middenvelder de minst beoordeelde Ajacied blijkt te zijn.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Bron: Sofascore

Lees meer over:
Plaats reactie

Martano +231

En Alvarez maakte met meer dan 12 km de meeste meters van alle spelers.

21-10-2021 15:59

afc_ajax +623

Mijn inschatting van Berghuis zit correct en tegelijk ernaast. Ik zag zijn komst niet zitten, hij werd als rechtsbuiten gehaald en ik vind nog steeds dat wij betere opties hebben met Anthony en Neres.

Echter zit ik ook naast en voegt hij wel degelijk waarde toe aan Ajax als nr10. Ben blij met zijn komst. Klaassen zal hard moeten werken om zijn plekje te verdienen, maar ook hij zal voldoende speeltijd krijgen. Seizoen is lang.

21-10-2021 10:07

ajaxrosenberg +1366

Precies als rechtsbuiten vind ik hem niet echt Ajax waardig, vooral met Tadic op links zul je echt op rechts iemand met meer snelheid moeten hebben. Maar zijn kwaliteiten lijken perfect te passen bij een nummer 10 van Ajax, dus prima zo.

22-10-2021 12:11

hakimziyech +18246

Doodzonde dat er niet een bal inging na die weergaloze acties van Berghuis. Ik wist oprecht niet wat ik zag. Met name dat tikje buitenkant links, daar zou Messi trots op zijn. Jammer dat Ryan aan de bal niet 100% was. En dat hakje was ook krankzinnig, die bal was volgens mij nog van de grond ook, dat maakt het extra taai. Bizar. Nooit gedacht dat ie dit niveau kon halen. Misschien hijzelf ook niet. Dat is de kracht van dit ijzersterke elftal. Niet iedereen hoeft te slagen bij bovenkant PL en La liga, wij creëren onze eigen sterren met ons eigen systeem. En daar heb je geen 500 miljoen voor nodig. Berghuis op 10 laten en hopen dat ie fit blijft. Een voetballende 10 is een must voor dit Ajax.

21-10-2021 01:27

Ajax27 +19238

Helemaal eens dit. Waar Berghuis in het begin nog zal hebben zitten huiveren dat ie vaker dan hem lief is op de bank zou komen met jongens als Antony en Neres als concurrenten, daar is ie nu op een andere positie gekomen en zijn we het er (bijna) allemaal over eens dat Berghuis in dit Ajax beter werkt dan Klaassen.

De underdog rol omdat je geen gearriveerde supersterren in je team hebt, maar sterren in wording vind ik ook geweldig. Juist laten zien dat je met 1/4 tot 1/6 van het budget van anderen gewoon tot de top-16 of zelfs top-8 van Europa kan behoren, geweldig!

21-10-2021 11:35

Jojo.14 +3658

In de slow motion -herhaling van het schot van Gravenberch, leek Berghuis die bal zelfs met de hak te verlengen. Geweldige functionele techniek!

21-10-2021 15:21

eenAjaxfan +20414

Ik vind het jammer dat er vooral naar individuele spelers gekeken wordt. Het was gisteren in mijn ogen echt een team prestatie, waarbij het teamwerk er voor zorgde dat iedereen in zijn taak kon uitblinken. Individuele fouten of mislukte acties werden als team opgelost. Echt mooi om te zien...

20-10-2021 19:19

ajax1981 +3136

Alle spelers speelde individueel in hun rol goed. Zo goed zelfs dat Gravenberch ongeveer afgemaakt wordt, omdat hij in de eerste helft slechts een normaal niveau haalde.

21-10-2021 13:29

eenAjaxfan +20414

Ik heb wel eens het idee dat veel mensen vergeten hoe jong die Gravenberg eigenlijk nog is. Die verdient wel wat meer krediet na alles wat hij op deze leeftijd al heeft laten zien. Ik heb ook het idee dat hij dinsdag vooral werd bekritiseerd omdat hij een aantal kansen miste. Maar dat waren niet bepaald intikkertjes. Hij oogt soms nonchalant, maar ik zag hem dinsdag toch ook goeie dingen doen en stevig balen na die kansen.

21-10-2021 17:21

Allesreiniger +3361

Beide statements zijn waar. Individueel zie je aan een veel dat ajax individueel echt klasse heeft. Daarnaast heerst er zover ik zie weinig arrogantie naar elkaar. Ze gaan voor elkaar. Dat is super om te zien in zo’n pot. Waar ik af en toe nog wel wat twijfels bij heb is hoe dat zit tussen antony berghuis en haller. Antony is wel een mannetje die nu ook aan alles voelt dat hij een topper is. Kan goed zijn dat ik daarnaast zit hoor, maar denk dat af en toe te zien. Maar terug op de post, ajax was qua team en individueel bizar afgelopen dinsdag. (Laten ze dat zondag aub herhalen! 😃)

21-10-2021 14:25

eenAjaxfan +20414

Ik vind Antony juist vaak, bijna overdreven, zijn excuses aanbieden na een mislukte actie of iets dergelijks. Het streven moet en zal zijn om het niveau van dinsdag op zijn minst vaker op de mat te leggen. Maar het zou mooi zijn als het de standaard wordt...

21-10-2021 17:26

AFCAjax +17839

Met alle respect voor Klaassen, maar die blessure van hem was een godsgeschenk anders hadden we nu waarschijnlijk nog met Klaassen op 10 gespeeld.
voor deze wedstrijd was mijn voorspelling word 4-1 met Berghuis op 10 en 2-1 met Klaassen op 10

20-10-2021 17:40

supporter sinds +7911

Ik ben blij dat we zowel Berghuis als Klaassen hebben :-)

20-10-2021 16:59

Ajax27 +19238

Helemaal mee eens. We moeten gewoon ontzettend blij zijn met zo'n kwalitatief sterke bank. En dat er op die bank meerdere type spelers zitten, dus dat je tactisch in een wedstrijd dingen kunt omzetten. Die luxe hebben veel ploegen niet die met onze budgetten hebben te maken.

21-10-2021 11:39

Nick14 +25889

Maar volgens Freek Jansen brengt Klaassen meer dynamiek.

20-10-2021 16:33

Slang +14994

Ja die geeft waarschijnlijk leukere interviews

20-10-2021 18:37

JOHANisGOD +18498

"Driehoek Timber, Martínez en Álvarez staat als een huis."

Oooohhhhh, maar dat weten we al heel lang.
😃

20-10-2021 16:33

thajax +7423

Deze artikelen zijn altijd wel erg 'uitgeschreven tabelletjes met statistieken'.
En die statistieken zeggen lang niet altijd alles. Ene balverlies is het andere niet en zelfde geldt voor ingrepen enz...

Dan lees ik toch liever de analyses bij VI en als het om statistiek gaat dan zijn stukjes van AjaxLife obv 11tegen11 interessanter (daar wordt statistiek veel beter bij realiteit van wedstrijd gebracht)

20-10-2021 16:26

JOHANisGOD +18498

https://twitter.com/Vak410Noord/status/1450683509178355713?t=wNNnDaA3kaY-S66ZNYOxnw&s=19

20-10-2021 13:01

Ozymandias +159568

Ongelofelijk dat er gisteren na de wedstrijd nog steeds mensen hier op AjaxShowtime waren die schreven dat Klaassen het beter zou hebben gedaan. Volgens mij is het overduidelijk dat Berghuis van een totaal ander kaliber speler dan Klaassen is. In het huidige Ajax is Klaassen kwalitatief gezien van het kaliber 'back-up speler' terwijl Berghuis van het kaliber 'dragende speler' is. Daar tussen zit dus zelfs nog een kaliber van 'basisspeler' (dit seizoen hoort bijvoorbeeld Gravenberch bij dat kaliber tussen Berghuis en Klaassen).

20-10-2021 12:36

Sjonnie +18814

Vind nog steeds jammer dat we Ziyech destijds niet vaker op 10 hebben zien spelen. Berghuis geweldig maar dat had Ziyech ook gepresteerd op die positie.
Een gemiste kans destijds maar goed, oke.

20-10-2021 12:48

Dolberg25 +8859

Ziyech heeft veel meer balverlies als Berghuis op 10. Vrij logisch dat Ziyech niet zo vaak op tien ztond

20-10-2021 17:09

Sjonnie +18814

Zo vaak heeft hij niet op 10 gespeeld en ja, er was een fase dat ie nogal wat balverlies leed maar dat had hij ook op rechtsbuiten.
De meerwaarde van Ziyech op 10 dat zullen we wellicht nooit te weten komen.
Ik vind nog steeds jammer dat het bij een paar experimenten op 10 is gebleven. Rechterflank met Neres (toen nog in vorm), Ziyech op 10 en Nous daarachter ...

20-10-2021 17:24

Rasmussen +25823

Lekker Ozy

20-10-2021 12:48

JOHANisGOD +18498

Die Berghuis is gewoon een echte Ajax-voetballer.

Zoveel voetbalgogme.

En hij heeft ook nog een goede kop er op zitten.

Een van de beste aankopen van de laatste jaren.
En dat voor een habbekrats.

20-10-2021 13:01

Elayais +5088

Ik vind dat je Klaassen hiermee veel te kort doet. Daarnaast is het moeilijk te vergelijken omdat die positie op twee verschillende manieren, door totaal verschillende spelers, wordt ingevuld. Ik claim niet dat Klaassen het beter had gedaan.

Sterker, tegen dit Dortmund waar er zoveel ruimte lag is Berghuis de betere optie. Maar ik denk dat er ook voldoende wedstrijden zijn waar een Klaassen de betere optie zal zijn. Als je bijvoorbeeld naar een PSG kijkt, die ondanks de aanwezig spelers, toch veel vanuit de organisatie en op counter speler, zou het best kunnen dat het loopvermogen en gochme van een Klaassen daar beter uitpakt en meer ruimte creeërt dan Berghuis.

20-10-2021 14:41

Ozymandias +159568

"Daarnaast is het moeilijk te vergelijken omdat die positie op twee verschillende manieren, door totaal verschillende spelers, wordt ingevuld."

Waarom maakt dat het moeilijk om de kwaliteit en de toegevoegde waarde van beide spelers met elkaar te vergelijken? Berghuis is véél beter in wat hij goed doet dan Klaassen in wat Klaassen goed doet.

"Als je bijvoorbeeld naar een PSG kijkt, die ondanks de aanwezig spelers, toch veel vanuit de organisatie en op counter speler, zou het beste kunnen dat het loopvermogen en gochme van een Klaassen daar beter uitpakt en meer ruimte creeërt dan Berghuis."

Tegen counters van PSG heb je weinig aan het loopvermogen van Klaassen. Op het moment dat Klaassen terug is gelopen van zijn positie als halve spits is de counter alweer lang en breed afgelopen. Klaassen is veel te traag om middels loopvermogen te reageren op counters van dat niveau.

"en gochme van een Klaassen daar beter uitpakt en meer ruimte creeërt dan Berghuis."

Volgens mij is het voetbalgogme van Berghuis juist groter dan die van Klaassen. Berghuis trekt de afgelopen weken als '10' veel meer gaten voor zijn teamgenoten dan Klaassen met loopacties (die bijna exlusief rechtstreekt de diepte in zijn) maakt. Klaassen loopt dit seizoen juist steeds gaten voor zijn teamgenoten dicht.

20-10-2021 14:45

Libero +19210

Waarom kan je appels en peren niet vergelijken? Kijk, deze peer is veel beter in peren dan deze appel in appelen is.

20-10-2021 17:07

Elayais +5088

Het is volgens mij moeilijker te vergelijken omdat verschillende wedstrijden om verschillende type spelers vraagt en Klaassen iets heel anders brengt dan Berghuis. Ik ben het ook zeker niet eens dat Berghuis véél beter is in wat hij goed doet dan Klaassen in wat hij goed doet. Klaassen is enorm belangrijk voor dit Ajax, al is dat, nasat zijn belangrijke doelpunten, minder opvallend dan wat een Berghuis doet. Maar wel beide op hun eigen manier.

En het gaat mij niet zozeer om het loopvermogen tegen de counters, maar het loopvermogen en gochme van een Klaassen in het algemeen dat tegen dat soort compacte tegenstanders volgens mij meer brengt. Berghuis is heel erg goed en bewegelijk in een wedstrijd tegen Dortmund waar hij alle tijd en ruimte krijgt, maar minder wanneer die ruimte er niet is en de tegenstander constant bovenop hem zit en in zijn nek hijgt. Dat is ook de manier om Berghuis te bestrijden.

Ik probeer nergens te zeggen dat Berghuis niet fantastisch was afgelopen dinsdag, of dat Klaassen het beter zou hebben gedaan. Ik vind alleen dat je kwaliteiten en inbreng van Klaassen te kort doet door te zeggen dat hij alleen een goede backup is. Ook zou ik Berghuis nog niet als dragende kracht bestempelen. Ik denk dat Berghuis veel makkelijker te vervangen is op dit moment dan een Alvarez, Blind of Tadic.

21-10-2021 10:43

Psychevore +21187

Klaassen doet* in balbezit niet mee aan het spel, dus ik weet niet wat hij dan precies toevoegt tegen compacte tegenstanders, behalve nog een extra speler in het al overvolle strafschopgebied.

*misschien moet ik wel deed zeggen, want hij deed dinsdag hele andere dingen dan voorheen. Stond echt op het middenveld in plaats van in de spits. Kon daardoor ineens ook zomaar ballen afpakken. Maar ook als ie op zo'n manier speelt voegt ie bar weinig toe in balbezit tegen compacte tegenstanders, want hij is aan de bal veel slechter dan Berghuis.

21-10-2021 13:11

Elayais +5088

Hij doet in balbezit prima mee, maar brengt natuurlijk niet de creativiteit of balcontrole van een Berghuis, dat is duidelijk. Maar wat hij wel brengt is dat hij altijd op de juiste plaats is in het stafschopgebied en voor een goede bezetting voorin zorgt. Bij compacte tegenstanders zul je toch meer vanuit de zijkanten moeten komen en minder de mogelijkheden door het midden hebben. En dan is bezetting voor de goal heel erg belangrijk wil je die bal ook ergens kwijt kunnen. Klaassen is er op dat soort momenten, Berghuis vaak niet omdat hij op zoek is naar de bal. Dan mag Haller het in z'n eentje uitvechten tegenover 5 tegenstanders.

Daarnaast brengt Klaassen in dat soort wedstrijden een stuk felheid en doorzettingsvermogen met zich mee en heb je meer aan hem als het een stuk fysieker wordt en op de duels aan komt.

21-10-2021 15:33

Ans B +20008

Berghuis is in mijn ogen precies de man die Ajax tot zulke grote hoogten kan laten stijgen. Hij verbindt en versterkt daardoor de al aanwezige kwaliteit van andere spelers. In vergelijking daarmee is Klaassen 'slechts' een schakel.

Berghuis is de echte artiest in dit elftal (zoals eerder Ziyech dat was), en dankzij zijn centrale (en vrije) positie kan hij al zijn kwaliteiten daarin kwijt.
Hij heeft een uitzonderlijk goed balgevoel, een geweldig inzicht, een zeer hoge handelingssnelheid en een zeer moeilijk te verdedigen strakke, snelle pass. Daarnaast werkt hij hard (hij weet ook dat dit moet) en heeft hij heel veel variatie in zijn spel (m.i. meer dan Ziyech), óók diepgang.

De rest van het team maakt het voor hem makkelijker om zo te excelleren. De vaste patronen en de variatie die TH erin heeft geslepen ook.
En dat is voor een groot deel mede te verklaren door de hoge voetbalintelligentie in dit team.

20-10-2021 12:29

vanreenen +10338

Als ik de opstelling zie met Berghuis op 10, ga Ik er eens (weer) goed voor zitten. Wordt altijd weer genieten. En Steven speelde weer de pannen van het dak. Wat een klasse voetballer voor 5 miljoen. Zo goed kon hij in Rotterdam ook nooit worden. Veel te weinig klasbakken om zich heen, weliswaar asbakken.
Ik hoop net als velen dat Steven op 10 blijft staan, trouwens gisterenavond tegen dat Duitse, over het paard getilde, ploegje was Steven Berghuis de beste man van het veld. Ongelooflijk nietwaar. Genoten heb ik.

20-10-2021 12:07

Rasmussen +25823

In Rotterdam riepen ze enkele weken geleden nog: vertrek Berghuis is het beste wat Feyenoord kon over komen 🤣🤣

20-10-2021 12:30

Ozymandias +159568

Gisteren kreeg Advocaat op FR12 het kritiek dat hij Berghuis niet rondom de zestien gebruikte maar bij Feyenoord moest Berghuis de bal wel achterin komen ophalen omdat de bal anders nooit voorin bij Berghuis aankwam.

20-10-2021 12:46

Ajaxadam1 +31671

Dat lag toch juist aan Advocaat en zn terughoudende speelstijl? Nu veroveren ze de bal hoog op het veld en kunnen ze Alireza of Sinisterra hoger op het veld aanspelen of bouwen ze op, maar de aanvaller krijgrn ze bal met veel hoger aangespeeld ipv op eigen helft

20-10-2021 20:09

12eman +5892

Tja Ryan. Tijd om in de spiegel te kijken en zien dat je Ajax nog lang niet ontstegen bent. Rap bijtekenen en in de luwte ontwikkelen. (Dat is nu ook het geval in een goed draaiend elftal). Anders Klaassen op z'n plek. Die levert wel.. het is immers topsport.

20-10-2021 11:31

Sjonnie +18814

Daar waar Timber de stap naar volwassen en volwaardig CL niveau al wel heeft gezet, blijft Graafje een beetje hangen op dat "schattig en geweldig talent" niveau.
Inderdaad tijd om in de spiegel te kijken:
Zakelijker, resoluter en met meer lef spelen Ryan. Durf bijv. dat balletje tussendoor eens wel te spelen i.p.v. veilig breed of terug.
En afscheid nemen van je geweldig talent status. Het is tijd om volwassen te worden!

20-10-2021 11:59

Amp +38000

Krijg bij ryan beetje het idee soms dat hij denkt nog op zn fysieke voordeel te kunnen teren wat ie deels in de jeugd kon met die lange benen, en daardoor wel zn foutjes zou kunnen herstellen. Alleen t tempo en slimmigheid op dit niveau houdt ie niet al te veel rekening mee. Moet ook veel minder postbode gaan spelen en meer doseren zodat ie explosiever zn acties in kan zetten. Van mij mag kudus ook wel een reeksje krijgen

20-10-2021 14:12

Sjonnie +18814

Yes, ben ook geneigd om in deze fase Kudus een kans te geven al was het alleen maar om een signaal af te geven aan Ryan.
We laten met Graaf veel liggen wat misschien Kudus wel gaat brengen.

Ben alleen bang dat Ajax door Raiola voor het blok is gezet met een of andere malus clausule in het contract m.b.t. minimaal aantal speelminuten, of iets dergelijks.

20-10-2021 14:46

Jojo.14 +3658

Precies, ik vind het opvallend dat Gravenberch zo onomstreden lijkt. Met Kudus kan je hem zo goed als 1 op 1 vervangen en de druk een beetje verhogen. Dat zorgt er ook weer voor dat Gravenberch nog scherper moet gaan spelen, het gaat soms iets te 'gemakkelijk'.

21-10-2021 15:25

Invincibles +5257

Zit toch wel een groot verschil in talenten als je kijkt hoe Gravenberch speelt en iemand van rond dezelfde leeftijd als Gakpo bij PSV. Gravenberch speelt nog niet serieus genoeg en schat de geweldige kansen die hij krijgt vaak niet op waarde in. Gakpo is daarentegen een echte killer, terwijl ze voor mijn gevoel dezelfde skills in hun rechterbeen hebben.

Het is duidelijk dat Gravenberch nog flink moet groeien, dus daarom hoop ik dat hij niet zo moeilijk gaat doen en gewoon gaat bijtekenen. Momenteel zie ik het hem niet redden in het buitenland op de manier waarop hij speelt.

20-10-2021 12:58

Ajax1969 +4166

Gakpo is drie jaar ouder. Als Gravenbergh de juiste keuzes maakt kan hij verder zijn op die leeftijd (22)

20-10-2021 13:18

Amp +38000

Gakpo is drie jaar ouder. Das een behoorlijk verschil in het voetbal, vooral in de top. Een bellingham, ietsje jonger, ongeveer zelfde positie is wat dat betreft beter te vergelijken.

20-10-2021 14:14

Stefansuarez +19098

Berghuis nooit meer van 10 af. Wat een speler
Laat gravenberch en klaassen het samen maar uitvechten.

20-10-2021 11:25

Jojo.14 +3658

Gravenberch en Kudus liever, als je Gravenberch er dan toch uithaalt.

21-10-2021 15:27

Pauw +2241

Van der Gijp zal geen moeite doen Berghuis in het zonnetje te zetten.

Hoop dat hij snel de waardering krijgt van het thuispubliek die hij verdient.

20-10-2021 11:21

JCr14 +453

Dat krijgt hij al lang. Gisteren een staande ovatie door het gros

20-10-2021 11:51

Juan62 +46447

Zat laat in de nacht nog te stuiteren van opwinding.
Ik heb Haller dingen zien doen waarvan ik niet wist dat hij ze kon
Timber zien spelen alsof hij al jaren op dit niveau speelt
Een Blind die weer duidelijk heeft gemaakt waarom Ajax hem terughaalde
Het hele team was als bezeten, de rood witte machine ging maar door.
Dit is voor mij Ajaxvoetbal, Totaalvoetbal bijna van een andere planeet
En dan dank aan Ten Hag die de ballen had Berghuis op te stellen.
Wat een heerlijke prestatie

20-10-2021 11:04

NeeI +108043

Fenomenale aankoop voor slechts 5M. In alles een Ajax-voetballer. En wat een "geluk" dat Klaassen geblesseerd is geraakt na het Nederlands elftal. Dat heeft letterlijk ons seizoen gered.

20-10-2021 11:00

Sambavleugels +18743

Nu krijg je straks onvermijdelijk de lobby om Klaassen dan maar Gravenberch's plekkie te laten pakken, maar dat moet ook nooit gebeuren. De samenstelling van gisteren, met twee voetballers op het middenveld, werkt. Niet aan tornen.

20-10-2021 11:04

diamanti +3194

@Samba Ik voel hem idd alweer aankomen. Mensen doen alsof Klaassen een alleskunner is, maar dat is hij juist niet.

20-10-2021 13:12

Jojo.14 +3658

Inderdaad, je zou hoogstens Kudus vaker kunnen inbrengen om de druk op Gravenberch een beetje te verhogen.

21-10-2021 15:27

12eman +5892

@Samba, dat riep ik voor de wedstrijd al. Wat laat hij dan zien waardoor hij wel zou moeten spelen? Ik zie t al maanden niet in hem. Ja, hij vertegenwoordigt een leuk prijskaartje. Maar ga eerst maar eens bijtekenen en belangrijk worden. Het stempeltje talent mag hij nu wel waarmaken. Dat zal hij zelf ook wel snappen lijkt me.

20-10-2021 11:28

IboAFCA +16250

Achteraf eeuwig zonde dat Berghuis zo lang heeft moeten ploeteren bij Feyenoord. Steven lijkt wel een herboren mens bij Ajax

20-10-2021 10:58

Ajaxadam1 +31671

Snap niet dat hij daar zo lang bleef. Hij kwam van Watford waar hij vaker op de tribune zat dan op de bank of op het veld en snap dat hij daarom 2/3 seizoenen blijft, hij was kampioen geworden en won de beker. Daarna was het tijd om een stap te maken, vooral omdat hij toen al richting de 30 ging. Die laatste 2 seizoenen was heel onnodig, zowel voor hem als voor Feyenoord. Daarom snapte ik dat gefrustreerde gedrag van hem nooit daar, hij koos er zelf voor daar te blijven namelijk.

20-10-2021 11:33

Asociaal +2805

Wat je dan af kan vragen is welke club van een interessant kaliber zat er destijds op hem te wachten? Misschien kon hij destijds wel weg, Feyenoord kon het geld zeker gebruiken. Maar buitenlandse clubs die eventueel interesse hadden, weten ook dat ie geflopt was bij Watford. En na vorig seizoen had ie volgens mij nog maar een éénjarig contract als ik mij niet vergis? Ajax kon hem wel gebruiken en voor zo'n prijs durfden zij dan wel de gok te wagen. Vergeet niet. Niemand wist toen dat Berghuis in staat was te spelen zoals hij nu doet. We zagen hem niet als een potentiele 10.

20-10-2021 12:12

Invincibles +5257

Klopt, maar hij was al wel jaren dé man bij Feyenoord. Ook was hij waarschijnlijk te duur voor Ajax en we hadden een paar jaar geleden Ziyech.

20-10-2021 13:00

Juan62 +46447

Eh spreek voor jezelf, de klasse van Berghuis werd door velen wel herkent.
ook of juist speciaal voor die nr 10 positie
Op de dag dat hij bij ons tekende ging hier de vlag uit.

20-10-2021 14:33

Ajaxadam1 +31671

Ja Ajax kon hem niet betalen na 2 seizoenen, of althans, wilden ze misschien niet toen. Maar ik las wel dat een AS Roma concreet was bijvoorbeeld, hij kon dan toch liever daarheen dan dat aankloten en zichzelf en zn teamgenoten gek maken bij Feyenoord? Dan had hij dat logo kussen ook achterwege kunnen laten.

20-10-2021 20:14

Ajaxadam1 +31671

Gravenberch moet veel sterker worden in duels. Tegen Heerenveen won hij er ook bijna geeneen.

20-10-2021 10:26

Rasmussen +25823

Kan ook niet afronden. Heeft echt dramatische cijfers qua goals, assist dit seizoen.

13 duels, 1 assist, 1 goal.

20-10-2021 10:32

Brooklyn +4154

Hij tekent niet bij. Ajax benut én etaleert hem. Begeerlijke topclubs vragen zich langzamerhand wel af wat er aan de hand is met het toptalent. Zijn spel en contractsituatie beschouwende dreigt het probleem voor Marc alleen maar groter te worden. Mino maalt er niet om. Dat weten we.

20-10-2021 11:09

Ajaxadam1 +31671

Blind op zijn positie en Nico linksback kan ook. Of Kudus uiteraard.

20-10-2021 12:48

UwSchipper +5684

Timber arresteren op zijn huidige plek.

20-10-2021 13:39

tripleA +3940

Gravenberch is altijd een risico geweest aan de bal. Levert niet meer zo vaak in als toen hij door begon te breken, er is duidelijk gewerkt aan zijn zwakke kanten. Begrijp me niet verkeerd het is een speler met fantastische techniek maar wel iemand die heel erg moet letten op degelijkheid en efficiëntie.

20-10-2021 10:17

RRL +2375

Berghuis liet het zeker zien en die vijf achterin ook!

20-10-2021 10:17

JordanAFCA +22481

26/26 passes in de eerste helft met een passnauwkeurigheid van 100%, niemand wist denk ik dat hij zo’n niveau kan aantikken.

20-10-2021 10:10
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.