AD reconstrueert crisisjaar van Ajax: 'Rol Van der Sar leidt intern tot almaar meer kritiek'

door Bart Veenstra 135

Bron Algemeen Dagblad

AD reconstrueert crisisjaar van Ajax: 'Rol Van der Sar leidt intern tot almaar meer kritiek'

door Bart Veenstra 135

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Ajax kent onrustige tijden en uit een reconstructie van het Algemeen Dagblad blijkt dat de crisis bij de Amsterdamse club ook na het ontslag van Alfred Schreuder nog niet voorbij is. In een diepgaande analyse van de krant is er vooral kritiek op het technische beleid, met Edwin van der Sar als hoofdverantwoordelijke.

Sinds het vertrek van Marc Overmars - februari 2022 - heeft Ajax geen technisch directeur. Van der Sar neemt, samen met het technisch duo Gerry Hamstra en Klaas-Jan Huntelaar, de technische zaken op zich. In de reconstructie van het Algemeen Dagblad schrijft men onder meer over het vertrek van Ten Hag. Rond maart 2022 had de toenmalig trainer van Ajax nog geen beslissing genomen over zijn toekomst. Een langer verblijf bij Ajax was ook 'gewoon' nog een mogelijkheid. 'Maar terwijl steeds meer grote Europese clubs interesse tonen, blijft het vanuit Ajax lange tijd stil', schrijft men.

'Het zijn de eerste tekenen van een bestuurlijke impasse', gaat de krant verder. Men wijst erop dat zelfs toen Ten Hag al meerdere keren gesproken had met Manchester United, een belletje van algemeen directeur Van der Sar uitbleef. 'Dit tot verbazing van de trainer zelf, die met de juiste rugdekking best had willen nadenken over een langer verblijf, zelfs zonder Overmars. Maar als Ajax dat gesprek eind maart alsnog – eindelijk – aan wil gaan, is het te laat. Ten Hag voelt bij United wél de urgentie en het vertrouwen en tekent in april op Old Trafford.'

RvC was al akkoord met Kroes

Een volgend voorbeeld in de reconstructie betreft Alex Kroes. RvC-voorzitter Leen Meijaard zou al een mondeling akkoord bereikt hebben met Kroes, die op dat moment grootaandeelhouder van Go Ahead Eagles was. 'Met zijn grote kennis van de transfermarkt, zijn netwerk en zijn management-ervaring is Kroes in de ogen van Meijaard de perfecte opvolger van Overmars.' Omdat de gesprekken voorspoedig verliepen en het vertrouwen wederzijds groot was, besloot Kroes zijn aandelen in Go Ahead Eagles te verkopen om bij Ajax aan de slag te gaan.

Zover kwam het uiteindelijk niet. Na uitgebreide gesprekken ging Kroes op vakantie, met de afspraak dat zijn benoeming in de loop van mei kon worden afgerond. Ajax en Kroes zouden elkaar bovendien op de hoogte houden van alle ontwikkelingen. Kroes was dan ook verbaasd toen hij vanaf zijn vakantieadres moest vernemen dat Ajax Alfred Schreuder had aangesteld als nieuwe trainer. Kroes trok zijn conclusies en bedankte voor de job.

RvC-voorzitter Meijaard zou in de tussentijd na gesprekken met Van der Sar van gedachten zijn veranderd. De algemeen directeur had namelijk een ander idee bij de vacature-Overmars: 'Kunnen Gerry Hamstra en Klaas-Jan Huntelaar die klus niet samen gaan doen? Ook Van der Sar kan zich dan wat nadrukkelijker met de technische zaken bemoeien, een rol die hij in het tijdperk Ten Hag/Overmars nog in bescheidener mate invulde.'

Nog altijd onrustig in de top van Ajax

Op dit moment is het nog altijd onrustig in de top van Ajax, zo valt te lezen. RvC-voorzitter Meijaard zit thuis met gezondheidsproblemen en Danny Blind besloot geen commissaris meer te zijn bij Ajax. Daarnaast leidt de rol van directeur Van der Sar 'intern tot alsmaar meer kritiek'. 'Op de werkvloer sluimert al jaren grote twijfel over zijn managementcapaciteiten', schrijft het Algemeen Dagblad. 'Van der Sar schiet communicatief keer op keer tekort, zowel intern als extern.'

Afgelopen week werd bekend dat Pier Eringa de beoogde nieuwe voorzitter van de RvC is. Hij moet nog officieel benoemd worden en dat gebeurt pas half maart. 'Tot die tijd functioneert het controlerend orgaan slechts op halve kracht. Ironisch genoeg schuilt daarin deels Van der Sars redding. De eindverantwoordelijke man voor een in alle opzichten dramatisch crisisjaar zit voorlopig veilig, al is het maar omdat er niemand bij machte is om hem weg te sturen. De crisis bij Ajax is met het ontslag van Schreuder nog lang niet voorbij.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Henk.S +242

AJAX WORDT WEER AJAKKES ALS DIE KLOOTVIOOL BLIJFT ZITTEN SAR MOET WEG BASTA

01-02-2023 10:11

36 +8725

Sar moet moven rust moet terug keren

31-01-2023 21:06

Babangida83 +23964

Jij wil rust en dan ontsla je je algemeen directeur. lol

31-01-2023 22:46

Nr.10 +111573

Wat gênant allemaal weer. Het ergste vind ik nog wel dat er blijkbaar geeneens een poging is gedaan om Ten Hag te houden.

31-01-2023 20:06

Ajax14AMS +25205

Vaag verhaal hoor..

RvC stelt de TD aan, dat RvC lid veranderd nav een gesprek met vd Sar van mening over het aanstellen van Kroes, Schreuder wordt aangesteld als trainer waarna Kroes bedankt, maar eigenlijk zag de RvC het ook sowieso wel zitten in Hamster en Hunter.

Schreuder aanstellen en zo lang laten zitten is Sar zijn schuld, het niet hebben van een TD de fout van de RvC dan?

31-01-2023 18:51

Ajax95Duivendrecht +24175

De keuze voor de aanstelling van Schreuder is de schuld van zowel Sar als de RvC, Schreuder te laat ontslaan is Sar zijn schuld, en het nog steeds ontbreken van een TD is de RvC zijn schuld (doordat ze daar nog steeds geen technische man hebben).

31-01-2023 19:23

Ajax14AMS +25205

Thanks. Vind dit niet genoeg reden om vd Sar als ongeschikt te bestempelen. Er moet wel zsm een voetballer toetreden tot de RvC, een TD en trainer gevonden worden nu. Daar zou ik hem op afrekenen.

31-01-2023 19:38

wijzijndebeste123 +165380

Ook t uitgeven van 130 miljoen heeft Sar schuld aan aangezien hij medeverantwoordelijk was voor de aankopen. Hij heeft ons ongekende financiële en sportieve schade toegebracht in t afgelopen jaar. Samengevat wanbeleid Sar afgelopen jaar:
1. Schreuder aanstellen
2. Meijaard overtuigen geen echte TD aan te stellen maar H2 en hemzelf TD te laten spelen.
3. 130 miljoen uitgegeven waarbij je voor meerder spelers veel teveel hebt betaald (Bassey Bergwijn Brobbey) en de andere veelal miskopen zijn.
4. Schreuder veel te lang laten zitten

Gevolg:
1. Geen TD al n jaar lang. Stuurloos schip.
2. 130 miljoen armer
3. Op achterstand id eredivisie met veruit t hoogste budget
4. Afgedroogd in de CL bijdragend aan ernstige reputatie schade

31-01-2023 19:41

Rockanje23 +37128

Inderdaad

31-01-2023 19:45

Ajax14AMS +25205

Wil een Bassey, Bergwijn en Brobbey nog wel zien onder een coach die een speler in hun kracht kan laten spelen. Onder Schreuder was iedereen slecht.

31-01-2023 20:15

Babangida83 +23964

Als we kampioen worden, dan was Schreuder zo lang laten zitten een prima keuze. Want Heitinga had het met dit materiaal ook moeilijk gehad. Nu is op zijn minst Blind al doorgeselecteerd en zijn we dichter bij de transferzomer, hebben we een nieuwe ingespeelde keeper en is de jeugd weer een stapje verder. Het is maar op welk moment in het jaar je kijkt. Overigens vind ik een trainer te lang laten zitten geen doodstrafmateriaal oid.

31-01-2023 22:49

barry1988 +24083

We hebben het AD niet nodig om te kunnen concluderen dat Sar weg moet!
Maar als dit klopt zou dit uiterst kwalijk zijn en misschien zelfs wel mismanagement waar je hem verantwoordelijk voor kan houden en aanklagen.

31-01-2023 18:38

Kale +1206

Je moet wel stekeblind zijn om niet door te hebben dat Van der Sar totaal niet geschikt is voor dit werk, vanaf dag 1 al.

31-01-2023 17:57

Rockanje23 +37128

Onder verantwoordelijkheid van van der Sar is er afgelopen zomer voor bijna 130 miljoen aan slechte voetballers uitgegeven en heeft hij verzuimd een slecht functionerende trainer er 3 maanden eerder uit te gooien. Alleen al op grond van deze twee zaken hoort hij of zelf op te stappen of er uitgegooid te worden.
Over alle andere faalacties van hem zullen we het maar niet meer hebben.

31-01-2023 17:35

Oxxer +164957 moderator

5:20 pm nog geen ''Breaking vd Sar stapt op", de architect van de chaos mag wat mij betreft de eer aan zichzelf houden en toedeldokie, auf wieder schnitzel.

31-01-2023 17:20

Babangida83 +23964

Nogmaals, de RvC stelt de TD aan. Niet van der Sar. Dit stukje mag dus naar de prullebak. Overduidelijk politiek stuk.

31-01-2023 17:22

Oxxer +164957 moderator

Wat is jouw punt?

Als vd Sar wil opstappen heeft hij de RVC niet nodig, ik heb het nergens over een TD.

31-01-2023 17:27

Babangida83 +23964

Jij plaatst onder dit artikel dat Sar moet wieberen. Ik zeg dat het artikel aan stemmingmakerij doet, vanuit een politieke gedachte, waar je je volledig voor laat gebruiken. Zit totaal geen objectiviteit in deze 'serieuze reconstructie'. Alleen al het woord 'reconstructie'. Dat is nogal onderhevig aan inflatie op deze manier.

31-01-2023 22:52

Juichtoon +32774

Vd Sar kan gewoon blijven. Edwin is een uitstekend uithangbord voor de club. Er dient wel een nieuwe TD te komen die vergelijkbaar is met Overmars.

Na een 'diepgaande' analyse van het AD? Hahahaha....
Weten deze oenen al waarom Fnoord al 50 jaar onder presteert?
Analyse AD: Ajax heeft meer geld ...ja ja na een diepgaande analyse van de hele sportafdeling van het AD was dit de conclusie.

31-01-2023 17:03

DarkChild +3451

Uithangbord? oh ja. De charismatische, communicatief vaardige vertegenwoordiger van...moet ik echt doorgaan?

31-01-2023 18:03

Juichtoon +32774

In het buitenland zien ze hem wel zo.

31-01-2023 20:40

DarkChild +3451

ja? Waar blijkt dat uit dan?
Serieuze vraag, want hoe het hier/in Nederland gaat heb ik wel beetje inzicht in (lol, trouwens, wie niet als je een gemiddeld persmoment bekijkt) maar extern niet. Laat me graag verrassen. Misschien is het een hele andere man in de buitenlands :)

31-01-2023 20:44

Juichtoon +32774

Gezien de vele deals abroad ..Sar is echt een grote meneer in het buitenland..zeker in Azië en dat is een enorme groei markt.

31-01-2023 22:10

AFCACruijff14 +162553

Ik heb niks tegen Sar maar je voelt wel dat zijn tijd erop zit. Was een gouden trio met Overmars en Ten Hag, maar mist de vaardigheden en tactieken om er zonder hen ook echt wat van te maken. Tijd voor wat nieuws, geen schande na 10 jaar. Hopelijk wel een afscheid door de voordeur anders vind ik het wel spijtig.

31-01-2023 16:57

Babangida83 +23964

Het is wel duidelijk dat op de achtergrond de positie van Van der Sar te val gebracht dient te worden om zo de Cruijff revolutie helemaal ten gronde te richten. Zijn we helemaal bij af. Wie zou het zijn? Louis van Gaal met Blind als TD? Met bestuursraad/RvC als muiters? En daarna weer lekker terug naar de John Jaakkes en een jeugdopleiding die robots produceert.

Als we de enige echte rasAjacied, die tegenwoordig nog zijn nek uit wil steken om voor Ajax te werken, en die we nog in de leiding hebben ook, er uit gaan schreeuwen, dan zijn we echt niet goed bij ons hoofd.

Ten slot is het absoluut onzinnig om in deze fase de Algemeen Directeur van een organisatie te gaan vervangen. Dan ben je echt niet goed bij je pepernoot. F-side zou echt wat aan de RvC moeten doen, waar nog steeds geen voetbalcommissaris zit. We worden weer geleid door een stel bankiers en bestuurders die van voetbal overduidelijk te weinig weten.

31-01-2023 16:21

Cruijffiaann +2958

Van der Sar heeft zich sinds het vertrek van Kinsbergen niks meer aangetrokken van Cruijff.

Laat hem maar oprotten.

31-01-2023 16:43

Babangida83 +23964

Onzin natuurlijk, anders had de Arena echt niet zijn naam gehad nu, bijvoorbeeld. Wie zou hem kunnen opvolgen volgens jou?

31-01-2023 17:02

Rockanje23 +37128

Je denkt toch niet dat vd Sar er voor gezorgd heeft dat de Arena nu de JC Arena heet ?

31-01-2023 17:37

IndoorNinja +1856

Ik kan me ook niet vinden in wat je zegt. De visie van Cruijff staat mijn inziens los van het functioneren van Van der Sar. In de afgelopen jaren heb ik hem op communicatief vlak totaal geen progressie zien maken. En nu dit soort dingen ook worden gebracht (gestoeld op onderzoek, dus ik hoop toch dat dat minder duimzuigen is dan wat de TG doet) zie je dat hij de skills van een goede manager mist. Want op alle facetten laat hij enorme steken vallen. Dus ja, ik ben voor oud voetballers, maar wel met de juiste skillset.

31-01-2023 19:29

Dolblij +45570

@ninja :Heel goed.

31-01-2023 21:14

Babangida83 +23964

@Ninja, "In de afgelopen jaren heb ik hem op communicatief vlak totaal geen progressie zien maken."

Hoe kun je dit uberhaupt beoordelen? Op basis van 2 persconferenties? Die man doet dat 3x in 4 jaar tijd en dan moet hij daar progressie in laten zien? Probeer jij dat maar eens. Is het Sar zijn sterkste kant? Nee. Was het erg? Ook helemaal niet, tenzij je het leuk vindt iedere zin van die persco te gaan ontleden. Maar dat lijkt me ridicuul en bovendien te verslavend voor jezelf.

Verder, kun je me iemand voorstellen die beter is dan Van der Sar? En neem ook even mee wat hij de afgelopen +/-10 jaar als eindverantwoordelijke heeft bereikt.

31-01-2023 22:55

wladimir +3059

Toen van der Sar 'kamp Bergkamp' na het bekerverlies tegen FC Twente inwisselde voor 'kamp Overmars' is er van de ideeën van Cruijff niets meer over. Martin Jol won de beker en werd tweede achter FC Twente met 85 punten. Na de zomer kwalificeerde hij zich voor de Champions League. Een prestatie die alleen in 18/19 door Erik ten Hag is gevenaard en verbeterd. Ajax heeft de weg naar boven gevonden onder de bezielende leiding van Rick van den Boog. Door de Cruijff revolutie is Jol eruit gewerkt en is Frank de Boer trainer geworden. Ook is van Gaal geen AD en Blind geen TD geworden en is een technisch hart ontstaan (Bergkamp, F. de Boer, Overmars en Jonk). Daar is al heel lang niets meer van over.

Na 4,5 jaar Overmars en ten Hag die alle macht hadden is het na een jaartje van der Sar over en uit. Er moet een sterke directie komen en een stabiele RVC.

31-01-2023 17:03

Babangida83 +23964

Wat hij nu dus aan het herstellen is, getuige deze actie. Denk aan de politieke stromen binnen Ajax. We zijn nu niet voor niets allemaal vandersarout aan het roepen, gebaseerd op een persmomentje.

Ze kunnen prima Huntelaar aanstellen als technisch manager met Harmstra als assistent. Zo lang het maar duidelijk is wie de verantwoordelijke is voor het eerste elftal en het voetbal in zijn algemeen.

Stap 1 is sowieso een nieuwe voetbalcommissaris die het hele zwikkie begeleid en tijdens transferperiodes bijstaat richting het goedkeuren van transfers, zodat ze daar de snelheid er in kunnen houden.

Huidige situatie laat precies zien, waarom je niet twee mand de sleutel van de club moet geven. Dat werkt goed zo lang het goed gaat. Gaat het slecht, heb je organisatorisch een groot probleem en kun je opnieuw beginnen.

31-01-2023 17:24

Ajax95Duivendrecht +24175

@Babangida83

"Ze kunnen prima Huntelaar aanstellen als technisch manager met Harmstra als assistent. Zo lang het maar duidelijk is wie de verantwoordelijke is voor het eerste elftal en het voetbal in zijn algemeen."

Maar hoe kan het dan dat de verantwoordelijkheden van die twee nog steeds door elkaar lopen? En dat die twee de toestemming krijgen om in één transferzomer maar liefst 130 miljoen (clubrecord) over de balk smijten aan pure middelmaat? En waarbij massaal de scouting is genegeerd ten gunste van de belangen van dezelfde zaakwaarnemer als de trainer?

Wat daaruit doet jou overtuigen dat Van der Sar bezig is het technisch hart en het Plan Cruijff in ere te herstellen? Wat er afgelopen zomer onder H2 is gebeurd is gewoon het continueren van het koopzieke beleid van Overmars, in nog extremere vorm zelfs.

31-01-2023 17:44

wladimir +3059

Koopzieke beleid met alle risico's van dien. Bij Overmars zijn de risico's gek genoeg niet uit de hand gelopen. Peperdure miskopen als Marin, Promes, Kristensen en misschien zelfs Wöber kon Overmars zonder heel veel verlies nog slijten. Bandé, Daramy, Pierie en Magallan hebben Ajax gewoon heel veel geld gekost.

Het feit dat het bod van 50 miljoen op Alavarez is geweigerd, Ajax de creditcard aan Milos Malenovic heeft gegeven afgelopen zomer en überhaupt de aanstelling van Schreuder die ervoor heeft gezorgd dat Alex Kroes heeft besloten af te zien van de TD functie is voldoende reden om snel afscheid te nemen van de drie.

31-01-2023 17:59

Babangida83 +23964

@Ajax95,

"Maar hoe kan het dan dat de verantwoordelijkheden van die twee nog steeds door elkaar lopen?" Dat blijft gissen. Daar zit ook een contractuele kant aan bovendien. Maar Huntelaar aan het begin van het seizoen voor de leeuwen gooien, was geen goede optie. Ik zou hem zelf aan het eind van dit seizoen pas officieel maken. Omdat hij nu dus eigenlijk opgeleid wordt voor TD (zo gaat dat bij artsen ook, dat is niet zo gek.) en ze dingen samen aanpakken, waarbij Huntelaar steeds meer de TD-zaken over aan het nemen is. Harmstra is natuurlijk beter met de administratieve kant, dus daar kan Huntelaar nog veel van leren. Maar ook dat is geen rocket science. Kun je prima onder begeleiding leren.

Er was deze zomer een groot gat in de selectie (met dank aan Overmars) en de druk was groot. Bergwijn en Brobbey werden door Overmars al begeerd. Dus daar hebben ze de lijn Overmars gevolgd. Bassey is nog moeilijk te beoordelen, iedereen is nu uit vorm en hij natuurlijk nog meer, na een goed begin aan het seizoen. De scouting negeren is iets, dat deed Overmars ook in het begin. Dat is niet gek voor een beginnend TD, omdat je toch alle spelers zelf wilt zien, als je ze aankoopt. Ik kan mij voorstellen dat het ook omwille van de tijd, want het gaat ook om contacten, voor die window met de zaakwaarnemer van Schreuder gedaan is. Dat hebben ze deze window al weer niet meer gedaan. Sterker, spelers door Schreuder (of zijn agent) aangedragen zijn allen gescout en op de Rulli na, niet gekomen. Dus op dit moment kun je dat een incident noemen, waar een (ingecalculeerd) risico aan zat. Ze hadden wel spelers nodig die er gelijk stonden (daar scouten ze dus niet op), plús het netwerk omwille van de tijd. Ga er maar aanstaan. Ik denk dat het de perfecte leerschool is geweest voor Huntelaar, met beperkt financieel risico. Want sowieso Bergwijn en Brobbey gaan straks gewoon weer voetballen met Heitinga. En bovendien hebben we begin volgend seizoen al een beter TD dan Overmars. Wel in een technisch hart, dat wél werkt.

Er hebben al heel lange tijd niet zoveel jeugdspelers in de selectie gezeten én ook nog veelvuldig speeltijd gekregen. Dus ze hebben veel gekocht, maar er is ook te veel weggegaan, wat dit voor mij incidenteel acceptabel maakt. Anders hadden we nu met een half jeugdelftal gezeten en hadden ze zeker geen kampioen geworden. Je hebt voldoende sterkhouders nodig.

31-01-2023 23:11

DarkChild +3451

Oh ja. De Cruijff revolutie. Alsof die er nu überhaupt nog is. Je weet denk ik niet dat Van der Sar na het vertrek van Jonk pro Cruijff krantenknipsels heeft laten verwijderen en dat Cruijff hem of liever heel Ajax heeft laten om zijn naam niet meer te gebruiken in relatie tot de 'revolutie'?
Cruijff had allang afstand genomen van Van der Sar. Of eigenlijk: hij van hem.

31-01-2023 17:55

Deepblue +64

Cruijff revolutie... dat je het daar nog over durft te hebben

31-01-2023 19:01

Dolblij +45570

Een voormalig keeper van wereldformaat is niet per definitie de juiste persoon om een grote club als Ajax ook in roerige tijden te leiden. Een paar jaar geleden verscheen hier op AS al een artikel waarin Sar toegaf nog lang niet alle kennis en kunde te hebben om een goed manager te zijn en dat in overleg met de RvC "capabele personen" om hem heen zouden staan om hem daarbij te helpen. Een paar van deze personen zijn weg, slechte sportieve prestaties verbloemen de zwakke punten van Sar niet meer. Hij is statutair directeur dus kan alleen zelf besluiten op te stappen of door de RvC ontslagen worden, waar op dit moment ook weinig blijk van slagvaardigheid is. Rotterdamse krant of niet, zo bezijden de realiteit is het artikel niet.

31-01-2023 15:04

RuffRhythim +24837

Loopt het ze nou al dun door de broek dat ze nu uit alle macht proberen de beerput open te houden met zaken die we al wisten, uit mogelijke angst voor het mislopen van de Coolsingel ofzo?

31-01-2023 15:03

3sterren +20205

We moeten ons niet de pis lauw laten maken door de van oorsprong Rotterdamse kranten AD en NRC.
In hun alsmaar slinkende afzetmarkt, grijpen ze alles aan om hun product aan de man te slijten. Is er geen nieuws, dan verzinnen zij het desnoods.

De hoofdreactie denkt dat door het opstoken en aanwakkeren van een vuurtje bij Ajax Amsterdam, de kansen van de Rotterdamse aartsrivaal Feijenoord zullen toenemen.

Aangezien de voetbalclub zelf al is begonnen met het verspelen van kostbare punten, zal het weinig tot niets uithalen.

Ajax heeft de achtervolging vol ingezet, en de golven die daarmee gepaard gaan, klotsen tot in de haven van Rotterdam tegen de kades.

Van der Sar blijft het ’ijskonijn’, wat hij ook al was toen hij bij Ajax onder de lat stond. En dat is maar goed ook, want in tijden van crises heeft het geen zin om je hoofd te verliezen, maar is het verstandiger om het hoofd koel te houden.

Er zijn maar weinig personen die weten hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat in de bestuurskamer van Ajax en op het veld.

De rest gist er naar of verzint er lustig en venijnig op los. Met als voorman Fabeltjijn Driessen van hun, jawel, Amsterdamse concurrent, de ’De Telegraaf’ ...

31-01-2023 14:37

PH2BOT +40526

Nou...heb jij ze allemaal op een rijtje zeg...Edje als 'koele kikker' in zware tijden die sportief Ajax met strakke hand de afgrond in leidt....tja...je moet het toch maar zien. Chapeau voor 3 stars!

31-01-2023 15:33

3sterren +20205

Ik zie denk ik niet heel veel meer dan jij, maar ik laat me niet gek maken door wat anderen roeptoeteren. Want ik riep op om dat juist niet te doen.

Ik benijd jou, want jij hebt kennelijk toegang tot de bestuurskamer van Ajax en weet van de hoed en de rand en precies wat er mis gaat, door slecht bestuur van de zittende AD.

Ik vraag je om die kennis met ons te delen.
Graag een serieuze reactie, gelardeerd met feiten en niet met een handvol loze aannames ...

31-01-2023 16:52

IndoorNinja +1856

Ik vind het lastig eens te zijn met je voor wat betreft het ijskonijn. Ik zie hem meer als een struisvogel. Dit is geen koele kikker die daadkrachtig is en dat zonder of blikken of blozen vervolgens krachtig kan uitstralen. Alles behalve. Hij is in veel opzichten gewoon ongeschikt voor zijn rol. En hij zal ongetwijfeld dingen goed hebben gedaan, maar wat voor mij zichtbaar is zijn louter ontbrekende skills voor de baan die hij probeert uit te voeren.

31-01-2023 20:03

jaripettersson +9531

Hee Edwin, ga es bier halen! En dan wegwezen.

31-01-2023 14:12

Gewoon Gijs +18438

Schromelijk overdreven dit. Mensen vergeten hoeveel verschil één goede coach kan maken. Ten tijde van Hag en Overmars heb ik geen wanklank gehoord over Sar

31-01-2023 13:55

Juan62 +46472

Mensen huppelen achter een populaire mening aan, denken niet meer zelf

31-01-2023 14:14

Juichtoon +32774

En dan afkomstig van het AD...die hebben voor Ajax een dubbele agenda. Ajax moet kapot...laten we aub hier niet in meegaan.

31-01-2023 17:18

DarkChild +3451

Das...zeker niet waar. De twijfel over Van der Sar als directeur is er al vanaf het moment dat hij moest meehobbelen aan de hand van Kinsbergen. Of eigenlijk, vanaf het moment dat Bergkamp Cruijff overtuigde om toch Sar te nemen toen La Ling niet kon. Meer dan genoeg momenten (Nouri, ontslag Keizer en Bergkamp, "kappen met die shit") dat je meer dan genoeg gerede twijfels bij zijn capaciteiten kon zetten. En dit ook werd gedaan.

Maar, ik kan me voorstellen dat je er in hosanna tijd ook niet naar ging zoeken ;)

31-01-2023 14:19

Babangida83 +23964

Weet je, DarkChild, sinds Van der Sar het overgenomen heeft van Van de Boog, is het 10x beter gegaan met onze club. Men heeft in de top weer verstand van voetbal. En dat is erg belangrijk gebleken. Dat ligt overigens ook aan de RvC, maar zeker ook aan de AD. Je kunt van een AD niet zeggen dat hij geen aandeel heeft in dat succes. Dat zou echt ridicuul zijn. Toch zijn de credits nu voor Overmars, die enkel over het sportieve gedeelte ging. De rest van de club is namelijk echt wel heel goed meegegroeid.

Op dit moment hebben we een sportieve crisis. Hoewel er organisatorisch ook een paar dingen fout gaan, is dit logisch bij een nieuw team. Dat alles naar buiten komt, heeft Ajax geen goed gedaan. Dat lek lijkt nu gedicht en daarmee het grootste probleem al opgelost. Want reken maar dat er bij andere bedrijven ook genoeg dingen fout gaan.

31-01-2023 17:11

DarkChild +3451

Vind ik te makkelijk, omdat je het op een grote hoop gooit en iets zegt dat ik niet beweer (dat ie helemaal geen aandeel heeft)
Ik vind wel dat het aandeel van de TD en de commercieel directeur aanwijsbaar veel groter is in de groei. En dat je van een AD véél meer mag verwachten dan we nu krijgen.

Want leuk hoor "in de top heeft men weer verstand van voetbal". Maar sowieso is er dat maar 1 (wat dan Van der Sar zou moeten zijn) en van dat verstand merken we maar weinig als we naar pakweg aankoopbeleid en de zaak Schreuder kijken. Maar inderdaad als je alles weglaat kan je zeker zeggen: Van der Sar schaarde zich achter Overmars, dat bracht je Ten Hag en (de keuze voor een) hoger spelersbudget. En succes. Zeker.
Dat het je het laatste restje Cruijff revolutie kostte en (heey patroontje) het volgende kind van de club. Ach. Dat lieten we weg ;)

Overigens, ook over het hele aspect "groei" kan je hele tegels uitweiden. De manier waarop wij namelijk vooral onze groei zijn ingezet (dus bewust veel te veel geld uitgeven wat terugverdiend móet worden met transfers en CL inkomsten) maakt dat een sportieve crisis veel sneller en dieper impact gaat hebben. Dus we gaan nog wel zien wat deze groei daadwerkelijk heeft ingehouden als we straks een jaartje (of zelfs 2!) geen CL halen en weinig verkopen.

31-01-2023 17:41

Gewoon Gijs +18438

Sar is geen geboren algemeen directeur. Hij maakt fouten. Zeker door zichzelf te veel met technisch beleid te bemoeien. Hij komt niet denderend over, maar zo'n gemaakte gast die er alleen voor zichzelf staat, vertrouw ik toch minder graag Ajax aan toe. Van der Sar doet dit niet voor zichzelf en doet echt zijn best en dat is alleszins acceptabel. Zolang we hem maar niet coach en spelers laten uitzoeken.

31-01-2023 18:20

Sti Jn +3101

Dat klopt, daarom schreef ik hieronder ook dat het doorgaans geen belangrijke functie is (zolang posten goed gevuld zijn). Dat maakt Sar nog geen goede directeur. Het laat zich alleen pas nu duidelijk zien. Het verhaal over Kroes klopt trouwens helemaal, weet ik uit eigen bron. Dat is niet zo’n grote naam en wordt dus snel vergeten, maar is wel een goed voorbeeld van het slechte beleid.

31-01-2023 14:49

Babangida83 +23964

De aanstelling van Kroes ligt toch écht bij de RvC, niet bij Sar. Als Sar met een goed idee komt, dan zal de RvC daar in mee moeten gaan. Anders gebeurt het niet. Blijkbaar liggen ze bij de RvC niet op één lijn of wordt er slecht geluisterd naar de voetbalcommissaris die ook nog ontbreekt al voor veel te lange tijd. Daar zullen de pijlen op gericht moeten worden. Anders blijf je deze problemen krijgen.

31-01-2023 17:13

PH2BOT +40526

...omdat Edje een 100% trekpop is die door Overmars volledig werd overruled. Marc was de feitelijke AD bij Ajax.

31-01-2023 15:37

Gewoon Gijs +18438

Sympathieke gast blijft het die van der Sar. Ik vond hem donderdag het prima doen. Alleen hij had nooit Schreuder moeten aanstellen, maar vol voor Slot moeten gaan en dat moet ie als nog doen nu

31-01-2023 13:53

3sterren +20205

A. Schreuder kwam op voorspraak van Overmars, zo viel eerder op AS te lezen ...

31-01-2023 14:16

PH2BOT +40526

...ook dat feit wordt graag vergeten. Overmars was de feitelijke AD bij Ajax...niet trekpop Edje.

31-01-2023 15:41

Babangida83 +23964

@PH2BOT, weet jij uberhaupt iets van organisaties? Hou dan gewoon je mond. Echt verstandiger voor Ajax. De AD stelt geen trainer aan. Dat doet de TD. Overmars was never nooit niet de feitelijke AD. Dan had hij zich ook met de naam van het stadion bemoeit, bijvoorbeeld. Overmars had aan zijn sportieve zaken al zijn hand vol, ook getuigende de enorme leegloop vanwege aflopende contracten afgelopen seizoenswisseling. Het huidige technisch hart is nu aan het zorgen dat dat nooit meer gebeurt. Kun je beter steunen.

31-01-2023 17:17

PH2BOT +40526

AD Ajax aan het woord...een brugklasser stotterend tijdens zijn eerste zelf opgestelde spreekbeurt. Wàt een publieke afgang voor een topclub als Ajax.

31-01-2023 15:39

Ajax95Duivendrecht +24175

Wat ik me afvraag: hoe kan het dat de RvC onder leiding van Meijaard zo lang Vd Sar zijn gang hebben laten gaan? En hem wéér invloed op het technische beleid hebben gegeven, net als in 2017, terwijl ze deze negatieve ervaringen als het goed is natuurlijk ook nog hebben?

Zou het er misschien mee te maken kunnen hebben dat er sinds eind 2021 geen technische commissaris meer binnen de RvC zat, toen Blind sr. vertrok om als assistent van Van Gaal aan de slag te gaan?

Langzaam maar zeker beginnen de puzzelstukjes in elkaar te vallen.

31-01-2023 13:46

Babangida83 +23964

Maar goed dat Van der Sar daar een stokje voor gestoken heeft. Sar heeft dus zaken weer in lijn plan Cruijff gebracht met het technisch hart en er voor gezorgd dat de nitwits in de RvC geen TD hebben aangesteld. Stap één is écht een nieuwe voetbalcommissaris in de RvC.

Dat er een te grote erfenis (puinhoop) van Overmars ligt, is niet Van der Sar zijn schuld. Van der Sar zorgt juist met de wederoprichting van het technisch hart, dat het technisch beleid weer verankerd ligt in de club en niet één persoon die zomaar weg kan vallen of tegen kan vallen (zoals Kroes bijvoorbeeld, die niets met Ajax heeft natuurlijk, laten we wel zijn en vooral een spelersmakelaarskantoor heeft. Die kan nooit alleen TD zijn.)

31-01-2023 13:37

Ajax95Duivendrecht +24175

Hoe weet je dat de intentie van Van der Sar is om een nieuw technisch hart op te richten? En als dat zo is, waarom stelt hij dan met alle respect 2 stagairs aan, in plaats van respectabele voetballers/Ajacieden die hun diensten al hebben bewezen?

Het feit dat hij 2 stagairs op die positie van technisch beleid aanstelt, doet mij sterk vermoeden dat Van der Sar juist zelf op de achtergrond aan de touwtjes wil trekken.

Stel dat het klopt wat je zegt en het dus echt zo is dat hij terug wil naar Plan Cruijff met zijn technisch hart. Waarom heeft hij dan destijds oer-Cruijffiaan Bosz eruit gewerkt? Waarom gaf hij destijds nauwelijks tegengas aan Overmars toen die in 2015 Jonk eruit aan het werken was?

31-01-2023 14:01

3sterren +20205

Volgens mij was de ware reden voor vertrek destijds dat Peter Bosz een vette sappige Duitse Bratwurst lekkerder vond dan een oer Hollandse worst van de HEMA.

Hij was donders goed op de hoogte tijdens zijn aanstelling hoe de vork in de steel zat, dus dat hij slechts één door hem zelf uitgekozen assistent mocht meenemen.

Bij ingang van zijn tweede seizoen wenste hij toch een tweede assistent. Maakte iedereen wijs dat hij graag wilde blijven, om op die manier de Duitsers dieper in de buidel te laten tasten.
Toen Van der Sar hem duidelijk maakte dat een tweede eigen assistent onbespreekbaar was, gebruikte Peter dit als breekijzer en vertrok.

Ook ik ben een fan van het aanvallende voetbalspel wat Bosz ons heeft voorgeschoteld, maar ik heb mijn buik vol van trainers die achter Bratwursten lopen en/of op treinen springen.
Hoe goed zij ook zijn.

Geef mij dan maar liever een trainer met een echt Ajax-hart, die waarschijnlijk nog steeds slaapt onder een door Johan Cruijff zelf gesigneerd dekbedovertrek ...

31-01-2023 14:51

Babangida83 +23964

Ik vind Harmstra geen stagiair. Wel iemand met te weinig aanzien binnen de club. Daar heb je Huntelaar voor. Waar het aan schort, en dat ligt evenveel aan de RvC, is dat er geen duidelijke sterke man is aangewezen die de knopen doorhakt. Ergste is nog steeds dat er geen voetbalcommissaris is die je nodig hebt om spelers door de approvalprocedure te krijgen bij de RvC. Doe dat maar eens tijdens de drukste transferperiode ooit, als nieuwe TD bij een club, waar alle werkwijzen nieuw zijn. Dat heeft niks met H2 te maken, maar alleen dat er iemand weg is.

Ik ben ook een oer-Cruijffiaan, denk ik. Daarom had ik ook - net zoals Van der Sar - nooit de eis van Bosz geaccepteerd om een tweede assistent mee te nemen en Bergkamp moest zelfs weg ook nog, als ik me goed herinner? Terwijl hij de cultuurbewaker is. Dat zei ook wel wat over de constructie van het technisch hart. Dat is een democratisch orgaan. Zulke organen moeten natuurlijk groeien en dat kan zomaar 10 jaar duren omdat er vooral in het begin moet groeien (met duidelijke taken). Maar daarna heb je de organisatie staan voor altijd. Enfin, helemaal met Sar eens. Sar begrijpt het. Komt misschien niet goed over op persconferenties. Maar als dat de norm is voor Algemeen directeuren, dan verdienen we het ook niet als supporters.

31-01-2023 16:36

ajaxcied4life +26091

Kroes zat bij Ajax in de opleiding en is/was lid van Ajax.

31-01-2023 15:38

Babangida83 +23964

Ah, dat wist ik niet. Maar blijft iemand die een hele goed spelersmakelaarskantoor heeft. Zo iemand kun je nooit, maar ook nooit de positie van TD geven van een beursgenotereerd voetbalbedrijf. Dan waren hier de rapen gaar geweest, hoor. Maar goed, alles wat ze bij Ajax momenteel doen is fout, lijkt wel. En alles wat ze niet doen, hadden ze wél moeten doen.

31-01-2023 16:23

ajaxcied4life +26091

Dat hij dik gelieerd is aan een makelaarskantoor vind ik ook curieus. Ik kan me ook iets heugen dat men daar niet senang mee was. Tegelijkertijd was hij denk ik wel een goede keuze geweest.

31-01-2023 18:26

PH2BOT +40526

Edje heeft juist nooit adequaat gefunctioneerd als AD. Altijd aan het handje en 100% manipuleerbaar door de feitelijke AD ....1- manszaak Marcus 'dickpic' Overmars.

31-01-2023 15:44

Babangida83 +23964

Overmars heeft echt een puinhoop achtergelaten en door hem zijn meerdere goede talenten niet verlengd, simpelweg vanwege gebrek aan communicatie. Overmars heeft zichzelf een sterke TD gemaakt en toen hij wegviel was er niemand die ook maar iets van de stand van zaken over kon nemen of door kon gaan op zijn lijn.

Edje heeft veel meer taken dan dat technisch gebied. Dat is puur Overmars zijn taak. En lang heeft Overmars dat prima gedaan. Maar Edje was eindverantwoordelijk voor alle andere zaken ook, zoals vergroten en uitbreiden station bijvoorbeeld. Er voor zorgen dat het weer een Ajax-station wordt. Er voor zorgen dat het weer over voetbal ging, dat we bij de UEFA er veel beter opstaan en wat in de melke te brokkelen hebben bij de toernooiopzetten. Dat de Arena nu Cruijff arena heet. Dat er een prachtige samenwerking met de Cruijff foundation is daarvoor. Om maar iets te noemen. Het was Edje zijn verantwoordelijkheid dat de sponsoring veel beter is gaan lopen, toen ze Geelen nog niet eens kenden. Nu managed hij Harmstra en Huntelaar, wat opzich een prima opzet is. En de miskopen, zijn vooral spelers uit vorm. Bassey staat er echt wel volgend jaar. Dat wordt echt nog wel wat. Op Sanchez na, valt er voor elke transfer wel wat te zeggen. Op deadline day hebben ze hun hoofd, ook door de druk van buitenaf, de supporters, gek laten maken. Daar heeft de RvC een stokje voor gestoken. Volgens mij allemaal niets geks.

31-01-2023 16:29

Simpelishetmoeilijkst +25387

Goede analyse. Sar is technisch heel erg zwak, en lijkt ook niet goed leiding te kunnen geven in een groot bedrijf.

31-01-2023 13:31

DeKes +3206

Deze figuur is sinds zijn aanwezigheid als “leidinggevende”bij Ajax één grote aanfluiting!!
In álle opzichten!!

31-01-2023 15:37

DonQ +6030

Tijd voor wat acties richting Vd Sar in de aankomende wedstrijden. Die man heeft sinds zijn aanstelling aangetoond volstrekt ongeschikt te zijn voor een leidende functie van een grote voetbalclub en richt Ajax derhalve ten gronde. Wieberen Sar.

31-01-2023 13:23

Hollister +12626

Lekker opruien, sukkeltje

31-01-2023 16:27

DonQ +6030

De acties tegen Schreuder in het stadion werden met respect uitgevoerd. Prima om zo je ongenoegen te uiten als supporter en wellicht invloed uit te oefenen.
Vind je dit al opruiend ja? En nog schelden ook. Klein overgevoelig ventje ben je.

31-01-2023 22:23

Hollister +12626

Kom eens met argumenten ipv wat populistisch gelul... dus ja je bent een sukkeltje met zulke oneliners

01-02-2023 07:23

Ajax95Duivendrecht +24175

Een ezel stoot zichzelf geen 2 keer aan dezelfde steen, maar Van der Sar en de RvC van Ajax wel.

In 2017 is het al bijna op soortgelijke manier misgegaan, met de kwestie Bosz-Keizer/Bergkamp. Ook toen wilde Sar zich per se met het technische beleid van de club gaan bemoeien. En we weten allemaal hoe dat is uitgepakt met Keizer en die assistenten... Een half jaar later ging Sar alsnog 360 graden om.

En nu maakt hij weer dezelfde fout door te denken dat hij alles kan aansturen.

Van der Sar moet gewoon ver van het voeren/sturen van technisch beleid afgehouden worden, want dat kan hij niet. En het is bovendien een waardeloze crisismanager.

Ook de RvC, die het debacle van 2017 ook hebben zien gebeuren, mogen zich achter de oren krabben dat ze zich wéér hebben laten verleiden om Sar andermaal zijn zin te geven om het technische beleid te laten uitvoeren.

31-01-2023 13:16

Sti Jn +3101

In elk interview maakt Van der Sar tal van kleine fouten. Dit zijn wel fouten die laten zien dat Van der Sar niet boven de materie staat. Het zijn geen communicatiefouten. Freek Jansen omschreef het in de pak schaal podcast als volgt: hij denkt niet eerst na.

Eigenlijk is de functie niet zo’n moeilijke. Anders dan atoomwetenschappers (of andere vakspecialisten) zijn dit daarom relatief vaak lange witte mannen.

Aan het beeld dat wij hebben van een goede directeur voldoet Van de Sar wel, maar open je ogen!! Van der Sar is géén goede directeur.

31-01-2023 13:09

Deepblue +64

Want atoomwetenschappers zijn relatief vaak kleine zwarte vrouwtjes?

31-01-2023 19:03

Sti Jn +3101

Rocksterren en topvoetballers zijn bijvoorbeeld wel relatief kleine mannen. Goede advocaten ook. Mino Raiola ook maar 1.70 bijv. Ik vind het heel raar dat het algemeen bestuur (in veel westerse landen, maar bijv niet in Frankrijk) aan een lange man wordt toegedicht en de specialisten (bijv overmars) de kleine vinnige mannetjes zijn.

06-02-2023 21:19

Sti Jn +3101

Ook giri en carlsen (schaakgrootmeesters) zijn niet per de lang.

Kortom: Ajax moet verder kijken dan een kale trainer en een lange ad. Ik zie een ad waarvan ik denk dat hij dat nooit geworden was als hij een kleine rechtsbuiten was. Dan was hij gewoon (en eveneens terecht m) afgerekend op z’n gebrekkige intelligentie en daaruit voortvloeiende verkeerde strategie op te veel terreinen. Van de Sar speelt een directeur.

06-02-2023 21:24

Juan62 +46472

" Ook na het ontslag van Schreuder "

Wanneer was dat ook alweer?

Zage Zage

Eneh Ten Hag had het erzelf over dat zijn laatste jaar een bonus jaar was, en hij eigenlijk eerder had willen en kunnen vertrekken.

Journalisten hebben last van een selectief geheugen

31-01-2023 13:09

rsvh88 +5491

Einde Edwin neem ik aan?

31-01-2023 13:08

Juan62 +46472

Gebasseerd op wat?, 1 of ander flutverhaal in een rotterdamse krant
Op dit moment kan je nergens iets positiefs over Ajax lezen
Het ging zo lang goed, degene die Ajax belachelijk wilde maken (Driessen) werd dat zelf, en nu komen de afrekeningen
Vooral richting Sar hoge bomen enzo

31-01-2023 13:38

Robbie78 +3800

In ieder geval begin van het einde.

31-01-2023 13:39

Juan62 +46472

Waarom ? ik hoop dat nog steeds verstand regeert

31-01-2023 13:50

Ajaxadam1 +31671

In geen enkel bedrijf heeft de directeur een heel laag IQ zonder enige kennis of ervaring in management. Waarom zou Edwin zonder hoog IQ en zonder ervsring of opleiding een miljoenenbedrijf kunnen besturen?

31-01-2023 13:07

Robbie78 +3800

Omdat hij een voormalig topkeeper is. Dat was blijkbaar voldoende. Maar het is ook lastig, we hebben ook directeuren gehad die wel succesvol waren in het bedrijfsleven, maar die snapte niets van de voetballerij en hadden weinig affiniteit met de club. Dat werkte ook niet.

31-01-2023 13:41

fluwelenlinker +11907

Wacht even. De RvC bepaalt toch wie als directielid (in dit geval TD) wordt aangesteld?
Als zij zo overtuigd waren van Kroes hadden ze hem moeten aanstellen. VD Sar mag daar iets van vinden maar heeft daar eigenlijk geen verantwoordelijkheid in. Beetje makkelijk om dit VD Sar aan te rekenen.
De RvC is hierin de boosdoener, niet VD Sar.

31-01-2023 12:39

Ajax95Duivendrecht +24175

Klopt, vandaar ook dat ik vind dat Sar en Meijaard beiden niet naar behoren functioneren.

Allebei zijn ze schuldig op dit punt. Sar had nooit met dat belachelijke idee moeten komen om twee interne nobody's als verkapte stagairs het technische beleid te laten uitvoeren. Aan de andere kant had Meijaard als eindverantwoordelijke voor de benoeming van een TD nog makkelijk tegen Sar kunnen zeggen: zout jij even lekker op, we gaan gewoon door met Kroes.

Meijaard zijn we binnenkort kwijt (Eringa gaat hem opvolgen), maar die Sar blijft maar zitten ondanks zijn gepruts op allerlei vlakken.

31-01-2023 13:03

Amp +38000

Gaat er ook om dat hij schreuder had aangesteld tijdens de vakantie van kroes, die erna bedankte

31-01-2023 13:34

MrGreen +1715

Precies dit is het verhaal. Kroes zou na zijn vakantie starten met beeld van de staat van de club, om daarna een trainer aan te stellen.
Sar heeft op eigen houtje die trainer aangesteld, waarna Kroes terecht eieren voor z’n geld heeft gekozen

31-01-2023 14:23

fluwelenlinker +11907

VD Sar doet helemaal niks op eigen houtje. Als de RvC niet mee wil dan doet VD Sar helemaal niks. Remember Ocampos...

31-01-2023 14:37

Amp +38000

Hij doet idd niks op eigen houtje, behalve gesprekken voeren waar de rvc niet bij zit

03-02-2023 08:32

Ajax95Duivendrecht +24175

Sar en Meijaard zijn, met dat hele Kroes-verhaal, ook totaal niet meer te handhaven binnen hun functie.

Gelukkig zwaait Meijaard binnenkort zelf af, maar Sar blijft daarentegen zitten als AD. Die man is zo nodig nog erger dan Schreuder, wat hij Ajax aandoet.

31-01-2023 12:28

Volh1983 +743

Misschien eens praten met Demy de Zeeuw, misschien dat dat een goede oplossing zal zijn als CEO.

31-01-2023 12:23

Tinus +10430

Verrassende naam. Demy is ook een slimme vent. Maar waarom denk je dat hij geschikt zal zijn?

31-01-2023 13:35

Volh1983 +743

Omdat hij momenteel met Balr. een succesvolle onderneming leid waar je weinig wanklanken over hoort. Tevens communicatief vrij goed uit zijn woorden komt en volgens mij eerder heeft aangegeven in de toekomst wel wat bij Ajax te willen doen.

31-01-2023 13:41

JaapStam +137679

Bosz in!!! Edwin out!!!

31-01-2023 12:23

Pietsnot +15019

Hoeveel journalisten zou het AD hier maandenlang opgezet hebben? Of is dit weer zo'n vunzigstukje van MAVO-pet Mossou die het maar niet kan laten zo negatief als mogelijk over Ajax te schrijven omdat zijn hart bij die andere club ligt?

31-01-2023 12:20

Babangida83 +23964

Hoe negatief is dit? De RvC maakt hier een kinderfout door een TD aan te stellen, zonder dat er een voetbalcomissaris is. Daarnaast, Van der Sar herstelt het technisch hart in ere. Dat er een grote erfenis ligt van Overmars, dat is niet van der Sar zijn schuld.

31-01-2023 13:40

MrGreen +1715

Hoe hersteld hij het technisch hart dan?
En indien dit het geval is, wat is daar de meerwaarde van?

31-01-2023 14:24

Semmier +625

De media vindt het altijd heerlijk als het slecht gaat hier in Amsterdam. Voorspelbaar, al hebben ze wel wat punten. Laten we de weg omhoog weer terugvinden, een ontslag van Van der Sar zal het alleen maar meer een teringzooi maken...

31-01-2023 12:19

Schip +23593

Sar is totale armoede en leegte als het gaat om visie en leiderschap. Wanneer het voetballende deel door een goede TD naar behoren verloopt, wordt er veel last van zijn schouders genomen en vallen zijn tekortkomingen minder op - al zijn ze behoorlijk talrijk - maar als hij ook maar even de beslissingen moet nemen moet de RvC hem terugfluiten, wordt het technisch beleid een totale imploderende ramp en alles met een hautaine houding van heb ik jou daar.

Of je bent communicatief en qua people management een crack, of inhoudelijk qua beleid. Hij is het geen van beiden. Een non communicatieve ex keeper in een pak. Er zijn echt betere te krijgen.

31-01-2023 12:18

Tinus +10430

Het is heel pijnlijk, want Sar heeft echt het beste met Ajax voor. Daar ben ik wel van overtuigd. Maar helaas is dit denk ik wel een spot on beschrijving van de situatie.

31-01-2023 13:38

Schip +23593

Ja, dat is altijd wel zo. Punt is dat als het zo uit de hand loopt en er koppen rollen, dat je zakelijk en hard moet zijn op de inhoud. En dat betekent dat je een AD op zijn functioneren moet beoordelen.

Cruijff kon wel lekker roepen dat oud voetballers net zo goed een beleidsfunctie aankonden, maar dat was een stelling in zijn algemeenheid. En niet eentje die zegt dat iedereen die kicksen heeft gedragen automatisch een goede bestuurder is. Dat zijn er namelijk maar weinig.

Net als de meerderheid van non voetballers ook geen goede AD zou zijn.

De RvC mag zich dit aantrekken. Die laten niet alleen Schreuder, maar ook Sar, Hamstra en Huntelaar zwemmen zonder goede TD. Kunnen ze nu wel namedropping doen, waaruit moet blijken dat ze niet stilzitten, maar je moet resultaat boeken. En niet enkel lijntjes uitgooien.

31-01-2023 13:45

Pietsnot +15019

Een diepgaande analyse noemen ze het......

Ik noem dit niet een diepgaande analyse maar oppervlakkige aannames.

Wat is er diepgaand aan? Wat is er analytisch aan?

31-01-2023 12:18

karlhof +4723

Wie binnen Ajax heeft kritiek op vd Sar? De assistent trainer van de o7 of barman op de toekomst?

31-01-2023 12:16

nightgoat +31293

Als Van der Sar het beste wilt voor Ajax, gaat hij weg bij Ajax.

31-01-2023 12:16

Drukwerk1968 +7116

Wat blijven ze bezig zeg. Pas rust als van der sar weg is? Riooljournalistiek

31-01-2023 12:14

Jake the Snake +17365

De RvC: daar zit de belangrijkste op te vullen functie. Deze te benoemen persoon kan een TD mede benoemen en Van der Sar beoordelen en aansturen.

Overigens denk ik goed dat Van der Sar aanblijft voor enige continuïteit, alleen de vraag is in welke functie. De dubbele pet die hij nu heeft moet af. Het geeft hem teveel macht en maakt hem ook te kwetsbaar.

31-01-2023 12:10

Sjonnie +18814

"De dubbele pet die hij nu heeft moet af. Het geeft hem teveel macht en maakt hem ook te kwetsbaar"

Bam! Helemaal eens!

31-01-2023 12:25

voorkennis +2101

Louis van Gaal .....kom er maar in en laat ons weer eens ouderwets JUICHEN

31-01-2023 12:07

Schip +23593

Ik ben enorme fan van de jaren 90 Louis. Ik heb veel respect voor de AZ Louis, ook voor de Bayern Louis al was dat al beduidend minder qua spelopvatting en risico, maar de United en oranje versies van Louis en zeker het laatste WK vind ik totale armoede.

Stop dan met voetbal, als je geen lol meer in aanvallen hebt.

31-01-2023 12:14

edalm +4967

Zeg AD hou je lekker bezig met je 010 clubjes

31-01-2023 12:02

Steffenhagen +38077

Ajax hangt aan elkaar met plakband . Geen visie, geen structuur en geen leiderschap . Bij niemand …

31-01-2023 12:02

Ajaxplan +528

Ik word helemaal gek van de site op mobiel! Met lange artikelen vouwen de reclames in en uit en zit ik weer ergens anders in het artikel!

Reclame, prima. Maar hou wel de grootte gelijk zodat het geen stuiter ellende is! Thanks

31-01-2023 11:54

wijzijndebeste123 +165380

Eens. Ik krijg steeds n super vervelende Kia advertentie die mn halve beeldscherm inneemt.

31-01-2023 12:03

TeringHenkie +28647

Zal wel Android bagger zijn die foons van jullie. Op mijn iPhone zie ik wel wat reclame, maar ik kan de site prima volgen.

31-01-2023 12:32

wijzijndebeste123 +165380

Ik heb Iphone.

31-01-2023 12:33

Ajaxplan +528

Iphone 14, maar toch bedankt voor je niet bekritiserende of neerbuigende hulp!

31-01-2023 16:47

MisterAFCA +6443

Ik dacht dat ik de enige was maar idd bloedverziekend irritant!

31-01-2023 12:05

Sterretje73 +5288

Exact...vroeger die ellende met telkens offline tijdens wedstrijden en nu deze bizarre manier van adverteren. Alsof er ook maar iemand naar die adv. kijkt en denkt "dit ga ik kopen" iov " sodemieter een teringeind op !!!"

31-01-2023 12:17

goajaxgo +14170

Op PC of laptop is ie ook niet te doen.

31-01-2023 12:52

eenAjaxfan +20417

Zo, de trainer is weg dus nu is de volgende aan de beurt.
Van der Sar weg sturen is nu helemaal niet handig, tenzij er een topkanditaat zich aanmeld.
Eerlijk gezegd denk ik dat Van der Sar ook liever niet in de schijnwerpers staat.(net als Overmars overigens)
Maar laten we eerst de voetbalman in de RvC en de TD zien de vinden. En niet te vergeten een trainer voor de langere termijn...
Dat is al moeilijk genoeg, maar hopelijk krijgen we dan de relatieve rust van de laatste jaren weer terug.

31-01-2023 11:53

Lekkerhoor +3381

Het is altijd wel voorspelbaar. Toen Schreuder werd ontslagen wist je al dat er een ander doelwit moest komen om op te haten tot deze crisis voorbij is.

Kijk wat er gebeurde bij Man united. Daar was elke trainer slecht tot dat verhaal ongeloofwaardig werd.

31-01-2023 11:53

HallelujahAmsterdam +10641

AJAX 2019 media :"AJAX tot grootse dingen in staat , waar ligt de grens !?"

Zelfde media nu :' alles is kut'.
Marco heeft het hier in de comments al gezegd. Zelfde media die termen als :"AJAX de nieuwe Bayern München" bezigde. Ze kwamen superlatieven te kort.
De media communiceert alsof ze het allemaal al hadden zien aankomen.
Er is niks zo opportunistisch dan de voetbalwereld en alles erom heen. Als je wint heb je vrienden , als je verliest ....

Van der Sar moet uit een ander vaatje tappen. Dat is duidelijk. Voor mijn gevoel is hij vooral een symbolische directeur geweest , die bij wedstrijden z'n gezicht heeft laten zien. Communiceren en besluitvorming is niet iets waar hij in uitblinkt.
Een TD aanstellen lijkt mij niet zo eenvoudig , aangezien die TD een soort van AJAX dna moet hebben. En schijnbaar is het dun bezaaid met sowieso geschikte TD , vraag maar in eindhoven.
Een nieuwe trainer, een nieuwe TD , nieuwe leden RvC , nieuwe directeur (?).
Ga er maar aan staan , de hele organisatie kan aan het werk.

31-01-2023 11:47

Rust +1188

Het is erg waardevol om in jezelf te geloven, om je eigen kracht te zien. Van de Sar is hierin doorgeschoten, is een soort alleenheerser geworden met een paar nieuwkomers die hem wat toefluisteren. Uitermate onverstandig om binnen zo'n groot bedrijf zolang alle macht bij één persoon te laten.

31-01-2023 11:42

Oxxer +164957 moderator

Ajax heeft een sterke persoonlijkheid nodig, een ex speler die zakelijk geslaagd is, geen worstenfabriek heeft, netjes zijn belasting betaald, de juiste mensen om zich heen verzameld en goed delegeert.

31-01-2023 11:39

Tinus +10430

Dat kan zo als beschrijving op de vacature!

31-01-2023 13:43

Dusbaba +15434

'Dit tot verbazing van de trainer zelf, die met de juiste rugdekking best had willen nadenken over een langer verblijf, zelfs zonder Overmars." Dit lijkt mij weer compleet verzonnen. 4,5 jaar trainer geweest en zijn maat Overmars weg. Die ging gewoon. Hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben. En dan ook nog naar een Europese topploeg (althans, in potentie).

31-01-2023 11:36

Ozymandias +159568

Vd Sar Out!!

31-01-2023 11:36

AFCA1961 +3302

Echt wel.......de door hem aangerichte schade is inmiddels niet meer te overzien en het lijkt ook alsof er niks gebeurt om de ellende op te lossen.....daar is HIJ verantwoordelijk voor

31-01-2023 16:32

Babangida83 +23964

Ozy, waar in de organisatie werk jij bij Ajax precies?

31-01-2023 16:42

Juichtoon +32774

Waarom Ozy? Vd Sar is nl een prima uithangbord.

31-01-2023 17:04

MarcoB1971 +4783

Grappig als het goed gaat dan hoor je niets en nu gaat het slecht en heeft van der Sar het opeens gedaan. Een TD is alleen de beslissing van de RVC. Van der Sar mag uiteraard zijn zegje doen. Dus geen TD ligt volledig bij de RVC. En bij ajax is het nooit rustig. Komt echt wel weer een tijd dat het rustig wordt. Zo gaat het altijd

31-01-2023 11:33
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.