Bergkamp: 'Niet afgestapt van Plan Cruijff'

door Bart Veenstra 38

Bergkamp: 'Niet afgestapt van Plan Cruijff'

door Bart Veenstra 38

Laatst geüpdatet

Dennis Bergkamp, assistent-trainer bij Ajax en lid van het technisch hart, heeft in gesprek met Ajax.nl verklaard dat men in Amsterdam absoluut niet is afgestapt van het Plan Cruijff. Volgens de oud-voetballer hoort het voetbal leidend te zijn in de jeugdopleiding en dat is precies waar het Plan Cruijff voor staat.

'Waar ik echt verandering in zie, is dat de hoogste drie teams beter op elkaar afgestemd zijn. Dezelfde speelwijze, veel communicatie, spelers de juiste prikkel geven, meer trainen', vertelt Bergkamp, die aangeeft dat spelers van het eerste vaak één vrije dag per week hebben. 'Dat willen we er in de hele bovenbouw in krijgen. Ze moeten veel in de situatie komen waar ze uiteindelijk naar toe willen. Daar leren ze een hoop van en ze hebben er fysiek voordeel van.'

In de jeugdopleiding van Ajax is men inmiddels afgestapt van het feit dat performance-training leidend moet zijn. 'Ik vind performance iets geweldigs voor spelers, maar het moet niet de boventoon zijn binnen een voetbalclub. Voetbaltrainers moeten leidend zijn', is Bergkamp duidelijk, die vindt dat performance wel moet blijven. 'Maar dan op een andere manier. Ik heb zelf heel weinig meegemaakt dat ik een ander beeld kreeg van een speler dan wat er uit een test kwam. Het verschil tussen het oog van de trainers en de wetenschap verschilt niet zo veel.'

De laatste tijd zijn er de nodige critici die vinden dat Ajax in de jeugdopleiding is afgestapt van het Plan Cruijff. Bergkamp spreekt dit direct fel tegen. 'Dat is absoluut niet waar, ik ben er onderdeel van. De hoofdmoot van het plan is dat het voetbal leidend moet zijn. Het voetbal moet weer verankerd zijn in de opleiding en van daaruit moeten we denken. Het kan niet zo zijn dat het performancegedeelte onze training bepaalt. Ik ben er vanaf het begin bij geweest (het Plan Cruijff, red.) en tussendoor is er niet veel veranderd. Wat er tussendoor gebeurd is, zorgt voor een bepaald beeld bij mensen. Die willen graag conclusies trekken. Maar we veranderen niks ten opzichte van het oorspronkelijke plan. En daar gaat het om in mijn ogen.'

Ben jij goed in het voorspellen van de Europa League en Champions League, en niet vies van een gokje? Klik dan hier voor het EL spel en hier voor de CL. (Minimaal 500 en 1200 euro aan prijzen!)

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajaccus +10

Hehe, Bergkamp is eindelijk uit de kast.

09-09-2016 11:18

IamLegend +2

kritiek op jc mag nog steeds niet?

08-09-2016 15:12

Roovers419 +0

Volgens Cruijff werd de lijn van het plan Cruijff los gelaten. Hij gaf ook duidelijk aan dat hij zijn naam er niet meer aan wilde koppelen. Wat geeft Bergkamp dan het recht om dit toch te doen?

Daarnaast zijn er 3 pijlers waar je Bergkamp in dit verhaal niet over hoort.
1: Speelstijl van het 1e
2: Breedteaankopen terwijl in plan Cruijff stond dat dit niet zou gebeuren
3: Internationale samenwerking was volgens plan nodig, is nu losgelaten.

Noem het zoals je het wil noemen, maar geen plan Cruijff. Dat is geen respect richting JC

08-09-2016 10:33

LiefhebberVan GOED voetbal +13

Ik denk eerder. We zijn er nooit aan begonnen !!

08-09-2016 10:21

masterrr +1

Ik kan het mis hebben als buitenstaander, maar Bergkamp vind ik niet de charismatische en vernieuwende leider die de revolutionaire opleiding van Cruijff vormgeeft...?

Als voetballer was hij dat natuurlijk wel, waardoor je 'm het voordeel wilt geven, maar toch. Ik ben niet overtuigd.

08-09-2016 10:00

je +5

Peterson is een zielig oud figuur

08-09-2016 04:37

Spuit11 +1288

Als je het vuur uit wilt krijgen moet je het niet blijven opstoken... ;-)

08-09-2016 06:49

BRAMHOUTEN +3813

Heel goed gezegd

08-09-2016 08:13

vdvaart23 +1

Ik zat nadat ik de titel van het artikel las al klaar om hier negatief op te reageren maar net de hele Ajax tv aflevering gezien. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat Bergkamp met een heel helder en sterk verhaal komt. Ook een verduidelijking wat betreft performence coaches. Wat betreft Cruijff lijn: dat blijft altijd een lastig onderwerp en iedereen kan er zijn eigen interpretatie aan geven.
Het is net religie als je het zo bekijkt. Ook aan de felheid van sommige reacties te zien hieronder.

08-09-2016 03:08

Fredschuit1 +1536

Ik ben ook niet weg van teveel performance coaches geweest. Die hebben Zlatan, Messi, Iniesta, ronaldinho etc vroeger ook nooit gehad. Voetbal moet idd centraal staan. Duidelijke systeem dat door de hele jeugdopleiding gevolgd moet worden. Wat ik nog wel een beetje mis in de huidige jeugdopleiding is spelvreugde. Denk dat we Cruijff iets te kort doen door te zeggen dat het voetbal nog steeds centraal staat. Zijn visie was specifieker dan alleen dat.

08-09-2016 00:40

LiefhebberVan GOED voetbal +13

Even voor alle duidelijkheid, de bedoeling van een fantastische jeugdopleiding is dat er elk jaar een paar spelers zonder aanpassingsproblemen in het 1e van Ajax kunnen instromen.
Dat Dennis, is ALTIJD de visie van Johan Cruijff geweest. Jijzelf bent daar een opponent van!
En dat kan alleen maar als onze jeugd vanaf de fjes op Europees getraind wordt.
Waarom spelen alle teams in de klasse daarboven? Omdat ze meer weerstand krijgen en gedwongen worden sneller te handelen.
Voor het van Gaal tijdperk, werd er zo opgeleid en was er altijd doorstroming.

Ook speelden alle teams vanaf de D'tjes hetzelfde als het 1e team. Niet de bovenste 3teams, maar vanaf de D'tjes. !!
Op die manier ontstaan automatismen, die worden er door de jaren heen ingeslepen. Daarom kon je in Malmö op 17 jaar meedoen, omdat je van jongs af aan geleerd was in 3-4-3 te spelen, en dus wist wat er van jou werd verwacht. Op positie 10 werd niet gespeeld, maar op 6, en dat werd door ontwikkeld naarmate je dichterbij het 1e kwam.

Een sportteam heeft vertrouwen nodig, en als bij iedereen duidelijk de taken zijn verdeeld, dan zijn aanpassingsproblemen niet zo snel aanwezig. Want duidelijkheid geeft vertrouwen.

Nou het is mij heel duidelijk nu, waar het dus misgaat. 3 teams spelen hetzelfde als het 1e.

Nu snap ik het nog beter.

En voor alle duidelijkheid, het plan is ism Jannie van Veen in de jaren zestig in de week gezet. Zolang al terug. En vanaf die jaren tot halverwege de negentiger altijd talenten opgeleverd.
Zo moeilijk is het niet.

08-09-2016 00:23

4xbestevaneurop +0

Als plan Cruijff een wazig verhaal is, waarom werd het dan gesteund en bedacht door allemaal ex top spelers? Er zijn mensen die Cruijff liever nooit bij Ajax hadden gezien maar dan waren ten have en co nog steeds aan de macht geweest.
Kijk en luister maar even als je het geduld kunt opbrengen, hoor je dat Cruijff heel bescheiden is en het met moeite zijn plan noemt.
https://www.youtube.com/watch?v=SqTNXAQV6-I

07-09-2016 23:35

AnoniemeTank +11

Prachtige avatar goos

07-09-2016 23:39

Freddy Al +11

Het meedenken van die mensen was veel meer gebaseerd op het onderschrijven van zijn voetbal visie.
Vervelend is dat die mensen niet goed konden inschatten wat er organisatorisch allemaal op het pad zou komen.
De kloof tussen idealisme en realisme was daardoor te groot.

09-09-2016 16:57

AFCAjax +17839

ik word kotsmisselijk van die mannetje binnen Ajax die zeggen dat ze niet van plan cruijff zijn afgestapt en dat dan proberen te bekrachtigen door plan cruijff te degraden tot een enkel niets-zeggend zinnetje dat je op duizenden manieren kunt interpreteren. Plan cruijff is veel meer dan "voetbal moet leidend zijn".

07-09-2016 23:12

Pettersson1963 +0

Het Plan Cruyff was een wazig verhaal dat vorm kreeg op een paar bladzijden uit een goedkope printer.

07-09-2016 23:19

Pettersson1963 +0

Ben je serieus? Jopie was nooit aanwezig in Amsterdam toen hij lid van de RvC was.

07-09-2016 23:35

AnoniemeTank +11

Hij is niet bekend met de uitvinding van Alexander Graham Bell in 1876:

Telefonie

07-09-2016 23:41

Pettersson1963 +0

Grappig, de grote Cruyff wist niet dat Bell de telefoon uit vond in 1876. Cruyff wist natuurlijk ook niet dat hij normaal kon communiceren met een mobiele telefoon in 2012.

08-09-2016 00:00

godezonensuper +1

Klopt, Cruijff was en blijft heel groot.

08-09-2016 01:31

Pettersson1963 +0

Ik wel. Cruyff heeft er gewoon een zootje van gemaakt met zijn plan om oud voetballers aan te stellen op cruciale functies, Toen Molenaar een RvC samenstelde, met de goedkeuring van Cruyff, liet Cruyff het afweten en verzaakte hij in zijn verplichtingen jegens Ajax.

07-09-2016 23:46

BRAMHOUTEN +3813

Ik snap niet dat iedereen hier nog reageert. Als iedereen hem nou totaal negeert dan is de lol er snel vanaf.

08-09-2016 08:18

godezonensuper +1

Jawel hoor, staat gewoon op camera. Met je "Jopie".

08-09-2016 01:26

Knalpot +3642

Tís dat FDB er een eigen interpretatie aan kon geven anders had je nu gewoon nog met 29 titels gestaan, een Ajax dat structureel rond de 3e tot 8e plek mee had gedaan en financieel nauwelijks een klap links of recht had kunnen geven. Wel aantrekkelijker voetbal had je dan waarschijnlijk gehad.

08-09-2016 17:09

IamLegend +2

dus je hebt liever tien jaar aantrekkelijk voetbal, met financieel wanbeleid, en geen kampioen schappen?

08-09-2016 18:58

Freddy Al +11

Een probleem is vaak dat een visie omgezet moet worden in structureel beleid.
Dan is dat niet afhankelijk van de inhoud van de boodschap alleen maar ook een gedegen inschatting van opdrachten ,taken die daar aan vast zitten .
De weg naar het einddoel moet dan uitgestippeld worden met een passend tijdspad.
Dan volgt het aanstellen van functionarissen met een duidelijke taakomschrijving en een structuur waarin dit alles in samenhang gebracht wordt.

Johan Cruijff was geen organisatie deskundige en heeft zelf ook niet in kunnen schatten hoeveel leeuwen en beren er op de weg zouden verschijnen.
Zijn medestanders waren misschien wel net zo bevlogen maar hadden ook niet het vermogen om het te vertalen naar een goede organisatorische aanpak.

Als dan na enige tijd blijkt dat er scheuren en barsten ontstaan is dat niet te wijten aan de visie op zich of zelfs de betrokkenen, maar wel aan de structuur van de organisatie.
Als we met z'n allen erkennen dat er specialistische kennis en ervaring nodig is om bijvoorbeeld een spits te trainen dan moeten we er ook niet van staan te kijken dat dit ook voor het aansturen van en vanuit een organisatie geldt.
Daar heeft men te weinig op ingestoken vermoed ik.

Mogelijk heeft dat te maken met het feit dat voetbal geen productieproces is en de opbrengst gewogen wordt in kilo's;
Bij sport zijn er veel facetten die je niet kunt sturen,niet alles kent een concreet meetbare dimensie.
Dat maakt het voor bestuurders lastig,die zijn juist wel gewend om in deze termen te denken.
Anderzijds zijn sporters niet altijd bezig met het concretiseren van de dingen die gevoelsmatig belangrijk zijn.
De weg die Johan zag was niet zo gek; laat sporters ingroeien in de bestuurstaken.
Daarmee vergetend dat ze dan door ex-collegae niet altijd meer bekeken worden als sportman maar als bestuurder.
De brug tussen die twee disciplines is moeilijk te slaan maar gelijkertijd wel realiseerbaar.
Dat vergt tijd en aandacht,ook als we vanavond moeten winnen.

09-09-2016 16:42

AnoniemeTank +11

Dat je niet kan verstaan wat een grote denker als Cruijff bedoelt, betekent niet dat het een slecht plan is. Het zegt meer over jouw intellect.

Maar je bent niet de enige, dus richt een steungroepje op ofzo. Kan helpen

07-09-2016 23:36

Saren +552

Nou, nou, Legendarische voetballer? Absoluut, geweldige trainer? Zeker weten. Maar om nou Grote denker te zeggen.. Als Cruijff zich niet in zijn graf omdraait dan aristoteles, plato en socrates wel..

07-09-2016 23:53

MosesD +14696

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00832/Plan_van_Cruijff_832910a.pdf

Het is inderdaad grappig als je het een paar jaar later weer even leest.

08-09-2016 00:59

godezonensuper +1

Dat had ik bij rapport Coronel.

08-09-2016 01:25

MosesD +14696

Dat vermoeden had ik al. Was een uitstekend rapport overigens.

08-09-2016 01:30

godezonensuper +1

Klopt, daar werd mooi in beschreven wat voor totale chaos het was en hoe het beter kon.
En het was jammer dat het plan na het schrijven in de onderste la verdween.
Heeft Uri zichzelf tekort mee gedaan.

08-09-2016 01:34

MosesD +14696

Klopt, dat is vrij snel in de la verdwenen. Ik weet nog dat niet lang erna van Basten als coach werd aangesteld. Coronel had natuurlijk nooit moeten ingaan om de verzoeken om dan maar zelf voorzitter te worden. Fout geweest.

08-09-2016 01:37

godezonensuper +1

Goedkoper dan de Pet die je hond zogenaamd op had toen je "Cruijff ging eren" in Barcelona?

08-09-2016 01:24

Bensco +7175

Ik vraag me af of de speelstijl van Bosz ook wordt ingepast in de jeugdelftallen

07-09-2016 22:51

AnoniemeTank +11

Voetbal is een fysieke sport geworden en Bergkamp doet zegt dat op voetbal trainen de uitkomst is.

Alsof ze bij Chelsea in de jeugd de hele dag tafeltennissen en fitnessen.

07-09-2016 22:30

mvdk +44316 moderator

Chelsea... Bedoel je die club met een oliesjeik die alles bij elkaar gekocht heeft? De club die zonder sjeik nooit een 'topclub' geweest zou zijn?

Ik snap wel wat je bedoelt, maar Chelsea is een slechte vergelijking.

07-09-2016 22:40

AnoniemeTank +11

Ruben Loftus Creek - Abraham - Tomori gemist? En wij huren nog Traore van ze.

Punt is dat onder Jonk geen uur minder werd gevoetbald (wel beter: Ajax spel/techniek), maar wel meer aan fysiek werd gewerkt.

Bergkamp doet alsof Ajax een BasicFit was geworden, maar meneer is gewoon een veldtrainert zonder visie en een slap verhaal.

07-09-2016 22:52

Pettersson1963 +0

Jij durft. Bergkamp werd door Cruyff naar voren geschoven omdat hij het spelletje begreep en intelligent was.

07-09-2016 22:59

AnoniemeTank +11

Het spelletje begreep ie wel, maar intelligent genoeg om Cruijff te begrijpen? Betwijfel het

07-09-2016 23:01

Pettersson1963 +0

Bergkamp zegt hetzelfde als Cruyff. Trainen op techniek is het belangrijkste aspect waardoor je een speler beter kunt maken.

07-09-2016 22:53

AnoniemeTank +11

Oh als je dat denkt zul je vast Bergkamp ook haten. Jou kennende. Maar wel goed dat je dat zo ff 123 vaststelt. Kunnen we gelijk de discussie hier sluiten. Thanks

07-09-2016 22:58

fanvooraltijd +6825

Onder FdB met assistent Bergkamp speelde Ajax absoluut niet volgens het Cruyff idee. tegenover gesteld zelfs. Nu Bosz veel meer de visie van JC gaat invoeren is Denis ook weer van de partij. makkelijk als je zo snel kunt veranderen.

07-09-2016 21:55

AFCAerik +0

Net als Danny Blind. Scholletjes-gedrag.
Doe mij maar Jonk, die staat echt ergens voor

07-09-2016 22:26

JPC40 +3

Jonk zou als hoofdtrainer uitstekend zijn, maar hij wilde alles voor zichzelf houden, en nu gaan ze veel meer onderling met elkaar in gesprek men kijkt mee in elkaar keuken.
Dat wou Wim niet.

07-09-2016 22:40

AFCAjax +17839

De enige reden dat Wim niet naar die gesprekken kwam is omdat toen ie dat wel deed hij volkomen genegeerd werd.

07-09-2016 23:11

John69 +0

Jij hebt het door.. zo is het precies gegaan! En later dat niet op komen dagen als lul-argument gebruiken

08-09-2016 17:06

Freddy Al +11

Ja, voor zover er naar buiten gekomen is niet voor samenwerking en flexibiliteit.

09-09-2016 16:31

Ajaccus +10

Zonder verder inhoudelijk een mening te geven vind ik het in ieder geval een goede zaak dat Bergkamp eens inzicht geeft in wat hij doet en wat zijn taakgebied is.

07-09-2016 21:48

Eduard +3

Ik geloof echt wel dat Bergkamp Cruijffs voetbal visie wil doorvoeren Maar ik geloof dat van Jonk ook. En ook bij Jonk ging het echt in de eerste plaats over voetbal

En dat van die performance coaches die leidend zijn dat is volgens velen die ik op de toekomst spak een leeg argument. Er werd samengewerkt met alle disciplines Daar hoorde performance coaches ook bij. Dat argument dat performane coaches leidend werden is te kort door de bocht en gebruikt als excuus.

Het vertrek van Jonk is en blijft een zeer slechte zaak voor de club. Mensen hebben echt gefaald. Maar nu moeten we verder.

Ik wil zo graag weer de detail van de opleiding zien Wat is de visie, wat doen we nu in detail om de beste opleiding van Nederland/Europa te worden. Vertel t ons en leg uit hoe het innovatief is!! Vertel ook wat de veranderingen zijn tov de uitvoering Jonk en waarom dit beter is!!

07-09-2016 21:38

mvdk +44316 moderator

Ik vraag me soms af hoeveel mensen hieronder Bergkamp echt hebben zien spelen. Ik vraag me daarnaast ook af of ze weten dat cruijff en Bergkamp zeer goed met elkaar waren! Johan was een absolute voorstander van Dennis Bergkamp, een man die in de gehele wereld wordt gezien als 1 van de beste spelers aller tijden en bij Arsenal gezien wordt als 1 van hun grootste spelers in hun geschiedenis.

Ik ben het ook niet altijd met hem eens, maar hoe bepaalde mensen over hem praten gaat echt nergens over. Ik noem een voorbeeld: Bergkamp zijn hals doorzagen? Sorry, maar wat voor een achterlijke gek ben je zelf dan!

Gelukkig zijn er hieronder ook een aantal mensen die wel normaal reageren en hun mening onderbouwen. Of het dan negatief of positief is maakt niet uit. Daar heb ik respect voor.

Echt bizar dat er mensen zijn die beweren dat hij dood moet of doormiddengezaagd moeten worden. Heb alles verwijderd en bans uitgedeeld.

07-09-2016 21:14

Runnerlex +1754

Ik weet nog goed de wedstrijd bij malmo dat Johan cruijff hem bij het eerste haalde. Als speler was het één geweldige speler..Alleen kan je afvragen wat er mis ging tussen hem en jonk..En waarom kom je nu met dit verhaal.

07-09-2016 21:24

mvdk +44316 moderator

Ja dat kunnen we ons zeker afvragen. Het was/is een enorme zooi. Alles is enorm tegenstrijdig binnen Ajax.

De rest van mijn verhaal was om een punt te maken over een aantal bizarre reacties die hieronder stonden. Zoals dat zijn Hals doorgezaagd moest worden en dat hij dood moest. Dat gaf me echt koude rillingen en kon het niet laten om daar iets over te zeggen.

07-09-2016 21:28

Runnerlex +1754

dat vind ik ook respectloos ben ik met je eens..Ik begrijpt je punt..

07-09-2016 21:33

LiefhebberVan GOED voetbal +13

De voetballer Bergkamp Topkwaliteit. De mens in spelertijd top.
Ik ben echt verbaasd, dat een topspeler zoals Dennis is geweest, geen fatsoenlijk lopende aanvalslinie heeft kunnen ontwikkelen tijdens zijn assistent trainerschap onder FdB .
En dat stemt me somber betreffende het opleiden van de jeugd. Helaas, want ik heb altijd enorm veel respect gehad voor hem. Dat is helemaal weg.

08-09-2016 10:31

BRAMHOUTEN +3813

Verbazingwekkend dat iemand zijn respect bij jou verliest omdat je geen goede loop lijnen ziet. Dit zegt veel over jou als persoon

09-09-2016 09:27

Runnerlex +1754

Wat ging er mis tussen Bergkamp en wim jonk???Waarom kom dennis nu pas met dit verhaal? waarvoor spreekt ie nu wel..Ik vind dit een eenzijdig interview. .

07-09-2016 21:10

Ajacied1989 +350

Hij heeft destijds al een interview in VI gegeven. Hij had geen problemen met Jonk, wel met z'n entourage (Jongkind en co.).

07-09-2016 21:24

Runnerlex +1754

oké ik heb dat niet gelezen. Vind het gewoon jammer...Volgens mij is wim jonk ook een kanjer zonde dat het zo gelopen is.

07-09-2016 21:30

3*stars*3 +23571

De ex topvoetballers Bergkamp en vd Sar, hebben imo al die goede herinneringen die ik van hun had, weggevaagd door hun smerige spelletjes in de Arena en dan het gore lef hebben om te roepen dat ze niet zijn afgestapt van plan JC...

07-09-2016 21:05

WyZynDeBeste +2

Als je performancetrainingen bijna helemaal opdoekt en al die trainers zijn weg, toorn je dus aan het Plan Cruijff.

07-09-2016 20:48

AFCACBS410 +0

Ik citeer, uit de brief van Jonk en Cruijff aan Ajax ten tijde van zijn ontslag :

'Ik maak mij met Johan Cruijff grote zorgen over de toekomst van Ajax en het Nederlandse voetbal. Nu wordt de opleidingsvisie waaraan wij werkten, maar nog lang niet hadden voltooid, in de knop gebroken. Ondertussen zien wij een Ajax cultuur waarin politiek lijkt te winnen van topsport en waar conservatisme, nostalgie en zelfgenoegzaamheid leidend lijken en bestuurlijke spelletjes zichtbaar worden.'
Hij vervolgt: 'Er zijn prominenten die dit "de clubcultuur" noemen. Maar wat mij betreft zou de cultuur van Ajax een mix moeten zijn van het prachtige verleden met dat wat nodig is voor een mooie toekomst. Ajax moet vooruitstrevend, avontuurlijk en gedurfd zijn. Bewust van het verleden, maar ook open staan voor innovatie en verbetering. Werkend vanuit een topsportorganisatie, waarin de inhoud centraal staat. Anders zullen wij, vrees ik, steeds verder afdrijven van onze ambitie: aansluiten bij de Europese top.'

PRAATJES VOOR DE BUHNE BERGKAMP!

07-09-2016 20:02

Knalpot +3642

Prachtige idealistische praatjes hoor van beide heren maar realistisch? ....neuh

07-09-2016 22:22

AnoniemeTank +11

Realistisch zijn doe je maar lekker bij Willem II

07-09-2016 22:25

jaripettersson +9531

Bergkamp begint een beetje eng te worden. Los van zijn fantastische naam en voetbalprestaties. Maar hij praat weer zo'n lading lucht kapot. "Voetbal moet leidend zijn", briljant. Daarvoor is Cruijf de berg af komen stieren om dat te zeggen. Of wat? Hij probeert in dit soort uitlatingen altijd maar weer goed te praten wat krom is, nl. het daadwerkelijke doel van Cruijff. Innovatief en vanuit de jeugd. laatdunkend doen over performance, omdat het door Bergkamp komt dat Jonk eruit is gejoept. En daar probeert hij zich nog steeds met allerlei omhaal van te verschonen door te zeggen hoe goed het wel niet gaat, en hoe Cruijff het wel niet is. Denk jij nou werkelijk dat dit is wat Cruijff wil? Nee, je weet ook wel beter, maar wilt te graag belangrijk zijn in de huidige Ajax-fantasie. Niet meer nodig op de bank, maar nu elders in de club weer van het grootste belang. Van mij mag je gisteren nog weg.

07-09-2016 19:52

AFCACBS410 +0

Praatjes voor de buhne...Het verschil zit hem niet alleen in het wel/niet leidend laten zijn van de performance tak binnen de opleiding. Als dát het kleine verschil was hadden Jonk en consorten en zelfs Johan zelf er echt de brui niet aangegeven.

Als in de comments hieronder lees wordt ik alleen maar nóg verdrietiger. Hoe weinig mensen blijkbaar echt gelezen/begrepen hebben op welke punten de gedachten van Jonk en plan Cruijf niet overeenkomen met het handelen van de club. Mensen lees de interviews van destijds nog eens door en pak rapport Ling er wellicht nog eens bij.

Dán kunnen we hieronder tenminste ook reacties op niveau en van relevante waarde voor enige argumentatie plaatsen.

07-09-2016 19:51

Liefhebber +1

Bergkamp: 'het verschil tussen het oog van de trainer en de wetenschap verschilt niet zoveel'
Pijnlijke kreet van Bergkamp. Duidelijk iemand die geen academische achtergrond heeft en onbekend is met de wetenschappelijk methode. Het menselijk oog ziet juist heel vaak dingen niet of verkeerd. Informatieverwerkingsprocessen worden gestuurd door de ideeën/opvatting die je al hebt. Vandaar dat er fenomenen bestaan als confirmation bias, aandachtsbias, interpretatiebias etc. Daarom is het zo dat je als je valide conclusies wilt trekken over een kwestie, je vooraf hypothesen opstelt, vervolgens in een gecontroleerde setting data verzamelt en daar de bijbehorende analyses op los laat. Bergkamp kraamt pijnlijke nonsens uit. Maar ja, een omhooggevallen oud-voetballer die overal verstand van denkt te hebben. Die zijn helaas niet zeldzaam.

07-09-2016 19:44

RusselWestbrook +21

Ja, daar spatten de tranen van in mijn ogen, die uitspraak.

07-09-2016 19:53

Freddy Al +11

Met dan wel dit verschil dat voetbal geen wetenschap is en ook geen exact vak.
Ik ken beroepsmatig de wetenschappelijke benadering maar dat neemt niet weg dat ik me zijn uitspraak kan indenken en de betekenis daarvan begrijp.
Hier hoef je ook geen wetenschappelijk testprogramma op los te laten,hij ziet gewoon weinig verschil tussen zijn conclusies over een voetbaltalent en wat de metingen aangeven,dat kan .
Ik zie geen pijnlijke nonsens,ik vind de term omhooggevallen voetballer neerbuigend,ik vind de aanname dat Bergkamp overal verstand van denkt te hebben een conclusie van jou en alles bij elkaar is dat ook niet echt in lijn met de wetenschapsnorm .

07-09-2016 20:04

Boer +3

Ik vind jouw toon nogal aanmatigend. Jammer. Bergkamp heeft inderdaad geen academische achtergrond, maar die hadden/hebben Cruyff en Jonk evenmin. Jongkind, in feite architect van het plan-Cruyff heeft die achtergrond wel. Neemt niet weg dat de uitvoering van het plan vooral een experimenteel karakter heeft gebaseerd op een aantal slechts zeer ten dele wetenschappelijk bewezen aannames. Het is veel trial and error. Ik heb in het plan-Cruyff niet kunnen lezen dat de toetsing in handen is van onafhankelijke wetenschappers. Over bias gesproken! Je raakt dan niet alleen de principes van validiteit, maar ook die van betrouwbaarheid.

Wat opvalt aan spelers als Tete, Riedewald en El Ghazi is dat ze zich vooral in fysiek opzicht sterk hebben ontwikkeld. Chapeau! Hun technisch/tactische vaardigheden zijn helaas veel minder sterk ontwikkeld. Misschien waren/zijn Jongkind cs wel tot dezelfde conclusie gekomen. Dat zullen we nooit te weten komen.

07-09-2016 20:49

godlike +3810

Wat een held is het ook. Iemand die echt liefde voor de club heeft..

07-09-2016 19:27

RusselWestbrook +21

'het verschil tussen het oog van de trainer en de wetenschap verschilt niet zoveel'

*pinkt traantje weg*

Jezus, Dennis, dinosaurus.

07-09-2016 19:24

IamLegend +2

nu nog de trainer vervanger en van gaal aanstellen... dat is mijn ajax...

07-09-2016 18:56

godezonensuper +1

Gecondoleerd

07-09-2016 18:58

EVH +8

IK heb beloofd om positief te zijn vandaag, dus daar heb je geluk mee...

07-09-2016 19:36

RusselWestbrook +21

Haha dat ga je serieus doen voor een cola'tje? :p

07-09-2016 19:54

IamLegend +2

altijd al gezegt dat er weinig veranderd is op de toekomst...

07-09-2016 18:51

EVH +8

Bergkamp geweldenaar

07-09-2016 18:35

Alexander40 +6114

Als het aan Jonk had gelegen had El Azouzi in de spits gespeeld bij Ajax. Volgens mij is de jeugdopleiding gewoon in goede handen bij Ouali, Bergkamp en andere jeugdtrainers

07-09-2016 18:33

Knalpot +3642

Precies die 2 hadden geweldige plannen maar totaal niet van deze tijd. En dat gedweep over de A1 van Jonk begint me ook de keel uit te hangen. De generatie daarvoor versloegen ook alle JA's van de grote clubs. Zegt allemaal niks. De mensen die denken dat Ajax weer terug aan de europese top had kunnen komen door plan Cruijff zijn zo ongelofelijk naief. Zolang er financieel geen gelijkheid komt binnen de diverse competities zullen we dat gat nooit en te nooit nimmer meer dichten en al zeker niet met die kamikazetactiek die we al sinds de jaren 70 heilig hebben verklaard.
Leuker kan het wel, makkelijker echt niet.

07-09-2016 22:37

LiefhebberVan GOED voetbal +13

Wat een slap commentaar,ten eerste was in de jeugd kampioen worden helemaal niet belangrijk. Er moesten elk jaar spelers doorstromen naar het 1e ! Dat is de hoofdzaak van de jeugdopleiding.

En zéér van deze tijd, die ideeën, want in de jaren zestig, had Ajax ook geen geld. Stond het zelfs nog in de degradatie zone, waardoor Rinus Michels trainer werd. En werd er een voetbal ontwikkeld dat zijn weerga niet kende. Alles bij elkaar opgeteld heeft Ajax 5 jaar op rij in de top van Europa mee gedraaid. In 69 finale verloren maar toen stonden ze er al.

Als jeugdopleiding goed opleid dan komt er een moment dat spelers gaan blijven, dat werkt altijd zo. Als ze door goed opgeleid te worden de kans krijgen snel in het 1e te komen, dan komt er het moment dat het in Europa ook beter gaat. En dat die Europese club nog even wordt afgehouden. Ook al gaat het om veel geld. Je bent pas een echte goeie speler als je het enkele jaren in het 1e volhoud. En ja er zullen er altijd vertrekken.

Maar met de juiste, en nu komt ie, Trainers, coaches die kunnen sturen, die zijn in staat om de beste spelers nog 1 of 2 jaar hier te houden. Zeker als er CL wordt gespeeld.

Dus knalpot, let op dat je pot niet knalt !

08-09-2016 00:45

Freddy Al +11

Ik geef je gelijk maar merk wel op dat knalpot een punt heeft als hij zegt dat die revelatie van Ajax in deze tijd vele malen moeilijker zal zijn.
We vinden het allemaal niet leuk maar de invloed van het grote geld is veel nadrukkelijker aan de orde als destijds(eind jaren 60).
In zijn geheel is het betaald voetbal geëvolueerd,waar vroeger mensen op basis van o.a. ervaring,clubliefde en goede bedoelingen hun plaats vonden in een BVO wordt er nu een veel hardere lijn getrokken.
De zakelijkheid en het resultaat op kortere termijn staan hoog in het vaandel,dat zorgt niet voor ruimte en tijd maar stress en fricties.
Je geeft terecht aan dat er goede coaches en trainers nodig zijn,we zien nu bijvoorbeeld bij Oranje dat ook dat geen voorwaarden zijn die buiten de invloed van de centjes vallen.
Cruijff zelf had dit ook door en meende terecht dat je makkelijker tot resultaat kunt komen als je een groep mensen bij elkaar zet die het over de grote lijnen eens zijn en financieel onafhankelijk zijn.
Helaas heeft dat ook niet mogen werken, ik hoop dat poging 2 succes heeft en anders maar poging 3.

08-09-2016 07:58

LiefhebberVan GOED voetbal +13

Eigenlijk is de situatie hetzelfde, ook toen was het buitenland stukken beter betalend.
Maar, er niks aan doen en er niet in geloven, daarmee kom je er niet.
Sporters zijn vechters op de lange adem.
Alleen, we hebben de juiste vechters nodig, zij die het geduld op kunnen brengen om met het wegkopen om kunnen gaan, en toch stug volharden in het blijven opleiden. Zie Klaassen, daar gaan er meer van komen. We blijven nog.
De zwakte van de eredivisie is de kracht van elke voetballer om goed te verdienen.
In de eredivisie kun je je verder ontwikkelen, omdat je aan voetballen toekomt, ipv op 18e jarige leeftijd ergens op de bank te zitten.
Nederland had niet voor niets zoveel goede spitsen, die konden lekker op hoog niveau naar hartelust scoren. Daardoor ontwikkelde ze zelfvertrouwen en kwam het buitenland vanzelf. Zie San Marco, ja er wordt eerder aan spelers getrokken, maar de geschiedenis leert dat er velen niet meer op het veld actief zijn, maar op de bank als vulling.
Terwijl als ze wat langer in Nederland blijven, ze zich kunnen ontwikkelen en dat buitenland ook komt. En dan zijn ze er klaar voor. Taak van de trainer / coach om ze daar goed in te begeleiden.

08-09-2016 10:06

mistermiyagi +7

Tuurlijk heeft Bergkamp een punt, ja ze spelen zoals Cruijff het wil, maar Jonk wou een stap voorruit, de beste van de wereld worden.
Bergkamp en co snappen dat niet.
Die denken dat ergens anders met lekke ballen worden getraind..

07-09-2016 18:18

Freddy Al +11

Concludeer jij op basis van welk feit?

07-09-2016 18:19

godezonensuper +1

Wel vreemd dat 3 van de 4 die nauw betrokken waren bij het Plan het dan oneens waren met de gang van zaken.

07-09-2016 18:15

johnd +6

Tja, makkelijk zeggen als Cruijff er niet meer is om je tegen te spreken.

"Het voetbal moet leidend zijn in de opleiding." Goh, wat een dooddoener, wat moet er anders leidend zijn, ijshockey?

07-09-2016 18:09

Freddy Al +11

Nee, dat zegt hij ; voetbal.

07-09-2016 18:36

johnd +6

Volgens mij heeft een voetbalclub niet zoveel keuze tot wat er leidend is in een voetbalopleiding.

Dit is net zo als een geschiedenisleraar die zegt: "Ja, in mijn lessen moet geschiedenis leidend zijn."

07-09-2016 18:45

Freddy Al +11

Goed nieuws dus,de voetbalvisie van Cruijff is dus nog steeds leidend in de opleiding en de club.
Zeker weten dat er dadelijk weer allerlei mensen gaan beweren dat dit niet zo is,op basis van wijsheden die ze menen te hebben maar echt niet bezitten.
Maakt mij niet uit als de uitspraken van Bergkamp verwoorden wat de clubvisie is dan stelt mij dat gerust.
(En nee ik wil het niet hebben over Jonk en Jongkind.........zucht.)

07-09-2016 18:09

johnd +6

Mijn enige wijsheid is dat Cruijff zelf z'n handen van Ajax heeft afgetrokken voordat hij stierf, volgens mij zegt dat alles.

07-09-2016 18:11

afca95 +1309

Ja de prijzen worden binnen gesleept hoor! Gewoon weer zoet houdertje voor de buiten wereld! Cruijff en Jonk hebben zelf gezegd dat het plan Cruijff niet wordt uitgevoerd. Wie zal t beter weten? De makers of de copycat?

07-09-2016 18:15

Freddy Al +11

Hou alsjeblieft op over Jonk, die man heeft gewoon zichzelf buiten de deur gezet door niet binnen de lijnen van de organisatie te werken en dat is hem helaas duur komen te staan.
Die ophemeling van Paus Wim de eerste begint enorm uit mijn keel te hangen.

07-09-2016 18:35

afca95 +1309

Dat jij een hetze hebt tegen Jonk wil niet zeggen dat ze daar plan Cruijff uitvoeren want dat doen ze niet!

08-09-2016 08:59

Piejotter +9

En dat is het enige wat ik als verschil hoor. Performance is minder nadrukkelijk aanwezig. Geloof dat Bergkamp niets verbergt , waarom zou hij? Daarom vind ik dat het gezeur over Jonk onnodig is. Ik zie liever een voetbaltrainer bij de jeugd dan een ballet leraar.

07-09-2016 18:09

Ajax27 +19236

Helder verhaal. Niet helemaal mee eens dat het oog van een expert hetzelfde ziet als een test. Een test is gewoon nauwkeuriger. Man vs computer... maar verder gewoon helder verhaal. Nou kom maar alle Bergkamp haters....

07-09-2016 18:08

Piejotter +9

Jij ziet het beter dan Bergkamp???

07-09-2016 18:11

Ajax27 +19236

ben ik een computertest?

07-09-2016 18:48

Robinjo1988 +1

Oh nee? Toch vreemd dat de voorstanders van het plan allemaal weg zijn..

07-09-2016 18:08

Ajax27 +19236

nee.. de volgers van Jonk zijn weg, dat is wat anders

07-09-2016 18:09

Robinjo1988 +1

Johan Cruijff zelf wilde er niks meer mee te maken hebben en hij wilde dat zijn naam niet meer aan het plan verbonden werd. Ken je feiten!

07-09-2016 18:16

Ajax27 +19236

Johan Cruiff is wel op meerdere plekken weggelopen als ie z'n gelijk niet kreeg (bijv. Barcelona). Johan heeft in zijn eentje met zijn visie het complete voetbal over de hele wereld verandert en is voor god weet hoeveel mensen een inspirerende bron geweest. Maar op bepaalde gebieden was het ook gewoon een klein kind, die alleen maar boos kon weglopen wanneer hij ergens zijn gelijk niet kreeg.

12-09-2016 20:52

Freddy Al +11

Bergkamp,Overmars,vd.Sar waren daar ook bij ,Bosz schijnt ook de visie van Johan te steunen dus hoezo allemaal weg???

07-09-2016 18:22

Robinjo1988 +1

Bosz was er toen helemaal niet man.

Bergkamp Overmars en vd Sar zijn geen voorstanders van het plan.

07-09-2016 18:24

Freddy Al +11

Bosz kan dus niet een visie van Cruijff steunen?
Bergkamp beweert hierboven dat men het plan Cruijff als leidend beschouwd en jij weet voor hem dat dit niet zo is?
Vanwaar toch die neiging om op basis van eigen aannames te weten dat de wereld plat is?
Het is niets meer dan stemmingmakerij met veel holle kretologie.

07-09-2016 19:33

Robinjo1988 +1

Bosz had helemaal niks met die toestanden te maken. Ja hij steunt Cruijff maar hij zit er net 2 maanden. Ben je achterlijk ofzo?

Eigen aannames? Ik lees toch alles ofniet soms.

Cruijff wilde er zelf niks meer mee te maken hebben. Jonk kwam niet meer op vergaderingen omdat het plan Cruijff niet goed werd uitgevoerd. Dus niks eigen aannames.

07-09-2016 19:50

Freddy Al +11

Je neemt gewoon aan dat Bergkamp iets anders wil dan dat hij hierboven zegt.
Het drama van de split tussen Ajax en Jonk heeft een veelomvattende oorzaak waar wij als buitenstaander gewoon niet alles van weten.
Dus nemen we een houding in op basis van wat er gepubliceerd wordt en dat blijken niet altijd feiten te zijn maar voor een deel speculaties van journalisten.
Mijn opmerking over Bosz gaat niet over de toestanden en conflicten,ik meen dat hij de visie van Cruijff aanhangt en dat geeft mij het idee dat dat een versterking is bij het uitvoeren van zijn visie.
Toch niet zo heel achterlijk?

08-09-2016 08:06

Robinjo1988 +1

Bergkamp zegt dat ze Cruijff zijn visie uitvoeren maar dat is niet het geval. Daarom is Cruijff weggegaan en kwam Jonk niet meer vergaderen. Nu ga ik het niet meer herhalen hoor.

Je opmerking over Bosz was niet relevant. Ik zei dat de voorstanders van Cruijff na dat conflict weg zijn gegaan. Jij ontkende dat en noemde daarbij ook Bosz. Terwijl hij net 2 maanden bij Ajax is en het confict was vorig jaar.

Dat Bosz de voetbalvisie van Cruijff aanhangt weet ik ook wel. Het conflict van vorig jaar ging voor een groot deel over de manier van opleiden en doorstroom naar het 1e. En niet over de speelwijze.

08-09-2016 18:52

Ajax27 +19236

En waarom zouden Bergkamp, Overmars en vd Sar, die ZOOO erg tegen het plan van Cruijff en Jonk waren, dan toch een nieuwe trainer aanstellen die juist dat plan omarmt. Je spreekt jezelf tegen dude...

En noem eens wat argumenten waaruit blijkt dat 'het plan' niet werd uitgevoerd? Jonk wou het liefst alleen maar talenten uit eigen jeugd... Bergkamp/Overmars wilden overwegend jeugd, aangevuld met sterke aankopen. Je kunt hierover verschillen in mening. Maar als je dan als een klein kind niet meer aan de vergadertafel gaat zitten en je jouw taken in je functiepakket niet meer uitvoert, dan heeft iedere organisatie het recht je te ontslaan.

Jonk had ook naar een compromis kunnen toewerken, hij had er ook voor kunnen zorgen dat ie de komende jaren nog meer middelen zou hebben ingezet, om de jeugd nóg eerder klaar te stomen, zodat ze niet om de jeugd heen konden. Hij heeft ontzettend veel voor de jeugd betekent en had nog zoveel meer kunnen betekenen... maar hij liep als een boos klein kind weg van de problemen.

12-09-2016 20:48

Ajax412 +1326

Ik vraag het me ten zeerste af...

07-09-2016 18:06
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.