'Oefennederlagen geen invloed op prestaties'

door SJvanveen 39

'Oefennederlagen geen invloed op prestaties'

door SJvanveen 39

Laatst geüpdatet

Ajax heeft onder Peter Bosz nog geen overwinning kunnen boeken in de voorbereiding. Over een kleine twee weken staat een belangrijke, lastige wedstrijd in de voorronde van de Champions League op het programma. Wat zijn de gevolgen van een matige voorbereiding qua resultaten op een duel waar het er echt omgaat? Ajax Showtime sprak met sportpsycholoog en performance coach Lisandro Isei, ook wel bekend als Footballchology, en zocht het uit.

De Amsterdammers krijgen veel goals tegen, terwijl de defensie Ajax' steunpilaar was de afgelopen jaren. Na bijna zes jaar Frank de Boer, kunnen aanpassingen aan een nieuwe trainer moeilijk verlopen, vertelt Isei, gespecialiseerd in sportpsychologie en het objectief verbeteren van prestaties voor spelers en teams. ‘Het was voor Bosz moeilijk aanpassen geweest als de selectie die Bosz heeft overgenomen van De Boer intact was gebleven alle jaren. Maar elk jaar vonden er wijzigingen plaats in de selectie of staf, dus ik denk dat het als groep meevalt. Individueel kan het echter een ander verhaal zijn.'

‘Het is zo dat spelers en een nieuwe trainer tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen. Niet alleen qua oefenstof maar ook qua communicatie. Welke actie wordt er van mij verwacht wanneer een trainer iets aangeeft? Als een trainer roept: ga door! Wil hij dan dat ik naar voren loop, dat ik doorga om druk te zetten of doorga met spelen zoals ik bezig ben? Die vragen zorgen voor onduidelijkheid en kosten tijd om te verwerken. Als je in een korte tijdspanne snelle beslissingen moet nemen, gaat het eerder mis dan goed. Het vergt tijd', aldus Isei.

Mentale gevolgen oefennederlagen
Het proces met een nieuwe trainer die een andere speelwijze erop nahoudt kost tijd, maar hebben matige resultaten in een voorbereiding op een moeilijk duel geen mentale gevolgen voor spelers? Dat ligt eraan, vertelt de man die met Footballchology psychologische en mentale invloeden op prestaties in kaart probeert te brengen. 'Het gaat hierbij om context. Waarom verliezen ze wedstrijden? Als ze verliezen door factoren die buiten hun macht liggen, dan kunnen ze een nederlaag makkelijk naast hun neerleggen. Verliezen ze door factoren die binnen hun macht liggen (bijvoorbeeld onderschatting red.), dan kan er twijfel ontstaan, wat ook in de hoofden gaat zitten.'

De oefenwedstrijden zijn met name door persoonlijke fouten verloren, factoren die binnen een macht liggen van een speler. Isei: 'Het heeft in die zin invloed dat men in ieder geval weet waardoor men verliest. Aan persoonlijke fouten kun je iets doen, namelijk de fouten analyseren. Waarom maken spelers fouten? In welke situaties maken ze die? Welke andere mogelijkheden had de speler?'

Geen man overboord. 'In de voorbereiding zal het (oefennederlagen door persoonlijke fouten red.) niet zo'n mentaal effect hebben op spelers. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar er moet structureel eenzelfde fout gemaakt worden, wil het invloed hebben op prestaties. Een speler bij Ajax heeft aangetoond over lerend vermogen te beschikken, anders speel je niet bij Ajax. Als de wil er is, dan komt het goed.'

'Oefennederlagen geen invloed op prestaties'

Teamgeest en positivisme
Individueel hoeft het maken van fouten niet per se mentale gevolgen te hebben, voor de teamgeest van een elftal geldt hetzelfde. 'Spelers maken meestal onderling grappen. Dat is de manier waarop ze ermee omgaan. Het copingsmechanisme is het weglachen. Voor de staf is hierin een grote rol weggelegd. Een trainer kan aangeven dat fouten gemaakt mogen worden. Het is zijn taak om de spelers bewust te maken van situaties waarin fouten gemaakt worden en hoe ze voorkomen kunnen worden. Daarbij zitten spelers, bij het maken van (veel) fouten, eerder op de bank dan dat spelers aan capaciteiten van een teamgenoot gaan twijfelen.'

Fouten maken kan zelfs voordelen met zich meebrengen, blijkt uit een onderzoek van Footballchology naar de relatie tussen motivatie en prestatie. 'Inzicht in gemaakte fouten helpt spelers om die later minder snel te maken. Het willen laten zien dat je eigenlijk heel goed bent, is iets krachtigs. Onderzoek toont aan dat spelers hierdoor beter presteren. Het heeft alleen wel een optimaal punt. Voorbij het optimale punt heeft bewijsdrang een negatieve werking op prestaties. Spelers die te geforceerd iets rechtzetten of iets willen laten zien. Meestal zie je dat ze dan onnatuurlijk gaan spelen en te veel risico's nemen.'

'Oefennederlagen geen invloed op prestaties'

Omgang met spelers
Omgang met spelers en het bewust maken van bepaalde zaken als speelstijl is hierom belangrijk. 'Honderd keer oefenen zonder bewustzijn sorteert in minder effect dan bewustzijn creëeren en twintig keer oefenen.' Isei doelt hierbij op de speelwijze die Bosz wil invoeren bij de Amsterdammers. Een speelwijze waar iedereen druk moet zetten, anders loopt het spel in de soep. Mentaliteit is super belangrijk. 'Je moet weten hoe spelers in elkaar zitten. Met dit gegeven kun je elke speler motiveren op de manier die het beste aansluit bij elk individu. In de groep is het belangrijk om doelen te stellen en die te operationaliseren. Verwachtingen van de trainer én spelers moeten duidelijk zijn. Daarbij moeten consequenties als taken niet worden uitgevoerd ook duidelijk zijn.'

Om de spelers uiteindelijk voor zich te winnen en ze te overtuigen van een visie, moet Bosz dicht bij zichzelf blijven. 'Hij (Bosz red.) zal overtuigingstechnieken moeten gebruiken die dicht bij hem liggen als persoon. Geen act opvoeren of andere gekkigheid. Op een gegeven moment helpen resultaten ook om de groep te overtuigen van zijn manier van werken. Als Ajax de eerste tien wedstrijden wint, zijn de spelers eerder overtuigd van zijn werkwijze', sluit Isei af.

Door Sjors van Veen (Twitter: @SjorsvanVeen) | email: sjorsvanveen@live.nl

Lees meer over:
Plaats reactie

ram +7283

Aanvulling op een eerdere reactie van mij:

Deze meneer spreekt te gemakkelijk over deze oefenprestaties. Er zijn wel degelijk gevolgen voor de vorm en het vertrouwen. Het artikel 'Spelers willen extra zekerheid richting CL' is daar hét bewijs voor.

18-07-2016 16:43

3*stars*3 +23564

@anrejan, Brom elk jaar een prijs gewonnen?
Die man won 1 titel met Anderlecht en dat was 3 jaar geleden, verder niks gewonnen...

18-07-2016 09:42

dave41 +1

je verkoopt vd Hoorn, van Rijn. ( geen toppers) en nu roepen dat het achterin niet goed gaat.
Deze twee heren waren niet top maar hielpen ajax regelmatig uit de brand, en nu verkoop je ze????
Je koopt dan matig terug? dus matig voor matig ????
Dat snap ik niet.....
Ik meld je nu al (met pijn in mijn hart) ajax overleeft het niet tegen PAOK

18-07-2016 09:16

AFCAsphere +9

Mike v.d. Hoorn past sowieso niet in het spelletje dat Bosz wil spelen: veel ruimte in de rug, diepstaand. Mike is meer van het kick and rush voetbal, exact hetgene wat ze spelen bij Swansea en veel meer clubs in Engeland. Hij is daar veel beter af dan hier bij ons. Ondanks dat, vind ik wel dat hij het prima heeft gedaan afgelopen seizoen.

18-07-2016 11:00

31xAjax +7973

We moeten ons niet zo focussen op de westrijden tegen PAOK. Gaan we door dan is t meegenomen, zo niet, soit??

Het allerbelangrijkste is dat Ajax haar idenditeit weer terugkrijgt, een identiteit die de Boer verloochent heeft.

Dat is veel belangrijker dan dat we de CL halen.....

18-07-2016 07:18

Balgobind +1

Je maakt een grapje of niet?

Cl halen is essentieel voor ontwikkeling van jonge talenten.!
Bovendien loop je zoveel euro's mis,

18-07-2016 10:10

31xAjax +7973

Ik houd niet van grapjes...

18-07-2016 10:33

SjakieWolfs +3

Ik lees in de Telegraaf dat de spelers grote twijfels hebben over de voetbal visie van Bosz. Even afwachten wat daarvan waar is natuurlijk maar als het zo is dan snap ik dat wel. Met 2 heel belangrijke wedstrijden voor de boeg is het wel gedurfd om het allemaal meteen naar je hand te willen zetten. Kan me goed voorstellen dat spelers daar heel onzeker van worden.

18-07-2016 04:43

mvdk +44311 moderator

Oefenwedstrijden 1994/1995. Natuurlijk hele andere tegenstanders maar ook een heel ander Ajax ;-).

10/08/1994 Ajax-RSC Anderlecht 2-3 (0-0)
13/08/1994 Club Brugge-Ajax 3-3 (0-2)
16/08/1994 Ajax-Dep. La Coru�a 1-1 (1-0)
16/08/1994 CD Tenerife-Ajax 1-1 (0-1)
25/08/1994 SS Lazio Roma-Ajax 4-4 (0-3)

30/07/1995 Bor. M�nchengladbach-Ajax 5-2 (0-1)
05/08/1995 Ajax-Valencia CF 0-0 (0-0)
08/08/1995 Ajax-Real Zaragoza 1-1 (0-0)
11/08/1995 Ajax-SS Lazio Roma 5-0 (4-0)
30/08/1995 Real Madrid-Ajax 1-0 (0-0)
11/01/1996 Maccabi Haifa-Ajax 2-1 (0-1)
17/01/1996 RSC Anderlecht-Ajax 2-2 (0-1)

18-07-2016 00:05

dave41 +1

gelukkig zeg je het zelf al...de tegenstander. Ajax heeft nu tegen amateurs geoefend

18-07-2016 09:17

mvdk +44311 moderator

Wat ik bedoel te zeggen is dat de voorbereiding niet veel zegt. Dit omdat er vaak op specifieke onderdelen geoefend wordt. Daarnaast speelden ze tot nu toe in lege stadions.

De tegenstanders hierboven zijn inderdaad van een heel ander niveau, maar dat is Ajax ook. De realiteit is dat Ajax europees gezien niets meer voorstelt. Dat vind ik lastig om te zeggen, maar door het geld zijn we in een ravijn gevallen. De nummer laatst in Engeland krijgt in een jaar 2 keer de begroting van Ajax gestort... Zelfs in de Championship zijn er veel rijkere clubs dan Ajax. In Oekraine verdienen ze het dubbele dan bij Ajax... Ajax is nu gewoon het Celtic van Nederland en Psv is Glasgow Rangers.... De rest van onze competitie stelt niks meer voor. Heel misschien dat Feyenoord ooit nog aanhaakt...

We moeten realistische doelen stellen. PAOK komen we wel langs, maar iedere ronde die we verder komen of iedere wedstrijd die we winnen is een hele prestatie met het materiaal dat Ajax nu heeft. Natuurlijk moeten we in officiele wedstrijden van bovenstaande clubs winnen, en dat zullen ze dan ook doen. Maar, 100 miljoen is niks. Zeker niet met het financial fairplay. Dus we zullen realistische doelen moeten stellen. Laten we eerst maar proberen om naar het niveau van Porto/Benfica te groeien.

18-07-2016 09:35

HarryHarHar +3018

Dat je een oefenwedstrijd niet kan winnen.. ok.. twee MMMM maar vier op rij en tel daar de laatste twee van de competitie bij zitten we op zes!!!! zes op een rij (wat riepen we hard hé! om 010)
Maar de manier waarop is van een zo'n laag niveau, of je naar zomeravond kroegenvoetbal zit te kijken.. dat is eigenlijk niet eerlijk deze vergelijking want daar tonen ze nog winnaarsmentaliteit en de wil om te winnen.. dat noemt zich de record kampioen.... nog negen dagen!!.. dan moet dit team er staan voor wat eigenlijk één van de belangrijkste wedstrijden moet zijn van 2016 tot nu toe, nu ga ik vloeken in de kerk maar heb zaterdag 010 gezien... nou.... die zijn er wel klaar voor hoor en Psv al helemaal... wanneer krijgen we de profetische woorden te horen van Overmars.. je weet wel.. hier gaan we het mee doen dit is de beste selectie sinds jaren...... fijne zomer vrienden!..

17-07-2016 22:32

Ajacied33 +36829

Zelden zo'n bullshit gelezen ...
Voor jouw info, de ene laatste wedstrijd van het seizoen wonnen we 'gewoon', daar waar jij zegt dat we de laatste 2 wedstrijden van het vorige seizoen niet wonnen. Wat hebben Feyenoord en Psv gewonnen dan? Wist niet dat het seizoen al begonnen is man...
Sjonge jongen, ga een andere club supporteren man.

17-07-2016 23:34

Pettersson1963 +0

Ach, we zullen wel zien wat Bosz gaat presteren met deze selectie. Twee weken geleden beweerde Bosz dat de spelers gretig waren en het niveau van de selectie hoog was.

17-07-2016 23:59

je +5

Ji hebt totaal geen verstand van selectie .
Ji bent de man van de notulen en de organisatie dat denk je tenminste en zuigen ben je ook goed in

18-07-2016 03:50

Sallons@AS +226

Als je de oefenwedstrijden gaat meerekenen hebben wij de laatste wedstrijd onder de Boer in China met 0-2 gewonnen en daarna komt deze reeks onder Bosz. Dan zitten wij dus momenteel gewoon op 4 wedstrijden zonder winst. Oefenwedstrijden onder een nieuwe coach zeggen mij echt niks. Na bijna 6 jaar 1 en dezelfde routine kost het aanleren van een nieuwe speelstijl inderdaad tijd. Zolang de knop maar omgaat zodra het CL-hymne klinkt.

18-07-2016 02:59

Bensco +7175

ps: showtime, de app moet ge-update worden. Ik kan niet scrollen tijdens het schrijven van reacties dus het is maar een gok wat ik op het einde schrijf

17-07-2016 22:14

kaashaas +4

die app.. is geweldig

17-07-2016 23:17

anrejane +0

Hopelijk krijg ik nog ongelijk, maar tot nu toe gebeurt er met Bosz als trainer precies wat ik vreesde en talloze malen heb voorspeld: hij heeft altijd absoluut de intentie om aantrekkelijk voetbal te spelen (sommige noemen dat: de Ajax-filosofie), maar hij slaagt er tot nu toe zelden of nooit in om die goede wil te koppelen aan het winnen van prijzen. Dit in tegenstelling tot Vd Brom, die ik graag als Ajax-trainer zou hebben gezien, die ook aantrekkelijk voetbal laat spelen en die wel (sterker nog: elk jaar!) een prijs wint ...

17-07-2016 21:50

A'dam Oud-West +0

Die ploegen van vd Brom zakken altijd zo ver terug en daar moet je ook de spelers voor hebben. Dat heeft Ajax dus niet en zou best een te groot contrast zijn met het jagen op de bal. Ik vind vd Brom ook totaal geen rust uitstralen voor deze jonge selectie. De Boer had dat eigenlijk ook niet echt, die rust. Bosz oogt wat dat betreft iets relaxter en voor veel spelers gaat zijn aanpak best eens kunnen werken. Het is geen geheim dat er een aantal spelers moeite hadden met De Boer, maar verder wel respecteerden en vertrouwden. Ik ben van mening dat je Bosz gewoon echt de kans moet geven. Het Vitesse onder Bosz speelde een stuk aantrekkelijker dan AZ.

17-07-2016 22:13

anrejane +0

Ten eerste ben ik het niet met je eens dat de ploegen van Vd Brom (ADO, Vitesse, Anderlecht en AZ) geen aantrekkelijk voetbal spelen. En toch won hij, waar dan ook, elk jaar een prijs. Het is natuurlijk niet voor niets dat de spitsen van Vd Brom (Bulykin, Bony en nu weer Vincent Janssen) het bij hem altijd enorm goed doen en dat zij onder andere trainers minder goed tot hun recht komen. Dat zou onmogelijk zijn als hij geen aantrekkelijk voetbal zou spelen.
Ten tweede klopt jouw redenatie niet: de kritiek op het Ajax van de afgelopen jaren was juist dat Ajax wél ver terug viel en zeker niét jaagde op de bal. In jouw redenatie heeft Ajax dus juist wél de spelers die bij jouw beeld van Vd Brom zouden passen. Juist Bosz zorgt dus voor een te groot contrast, zoals ook blijkt uit de "resultaten" tot nu toe.
Ten derde: straalt Bosz rust uit? Hij is als trainer al diverse keren met een rode kaart naar de tribune verwezen en kan zich duidelijk heel moeilijk beheersen. Los daarvan vind ik de PR-waarde en uitstraling van een trainer net iets minder belangrijk dan het bewezen vermogen (in het geval van Vd Brom) of het bewezen onvermogen (in het geval van Bosz) om optimaal te presteren met het beschikbare spelersmateriaal en om prijzen te winnen.

17-07-2016 23:34

P-Keizer +0

De verwachtingen zijn nu dusdanig laag dat het alleen maar mee kan vallen. Ik laat mij maar verrassen.

17-07-2016 21:36

Ajaxsupzuidned +0

Ajax heeft kwaliteit nodig zeker in de voorhoede! Koop spelers die er direct staan

17-07-2016 20:51

babeldeman +1

Milik komt nog terug maar idd een extra buitenspeler zou wel fijn zijn...

17-07-2016 21:49

A'dam Oud-West +0

Mwah... met El Ghazi, Younes, Cerny en Muric mag je niet klagen. Die zijn weer een jaar verder en stuk voor stuk een individuele actie. Ik zie niet zo snel een speler die significant beter gaat zijn.

17-07-2016 22:18

kaashaas +4

it will be significant!!

17-07-2016 23:20

Danny.S +2280

Oh gelukkig, nu maak ik mij geen zorgen meer.

Resultaten in het (recente) verleden bieden geen garantie voor de toekomst...

17-07-2016 20:28

Bensco +7175

ik weiger mijn mening bij te stellen op basis van een slechte voorbereiding. Dit heeft nog minstens een half jaar nodig voordat het balletje gaat rollen zoals dat het hoort te rollen. Pas dan kunnen we oordelen over deze selectie en Bosz

17-07-2016 20:09

MickS +6257

Mee eens!

17-07-2016 20:17

anrejane +0

Een halfjaar? Daar heeft een club als Ajax geen tijd voor. Dan halen we de poulefase van de CL dus wéér niet en dan zijn we waarschijnlijk al kansloos voor het kampioenschap.

17-07-2016 21:52

Bensco +7175

De club zet ook niet in op plaatsing CL. Dat kun je wel zien aan de transfers. De basiself is intact gelaten en de bank vervangen voor nieuwe talenten. Alleen westermann is een speler die er direct staat maar de vraag is nog maar of die over voldoende kwaliteiten beschikt.

Ik denk dat ze de kans te klein vinden om voor CL te gaan. De 3e voorrondes haal je misschien maar de 4e voorronde is nagenoeg onmogelijk. Zeker met een trainer die een compleet nieuwe manier van spelen hanteert. Je mag al van geluk spreken als we overwinteren in de EL en nog meedoen om de titel eind 2016. Dan kunnen we al stellen dat Bosz een verbetering is ten opzichte van frank

17-07-2016 22:13

Tinus +10412

Als we aantrekkelijk voetbal te zien krijgen is het wat mij betreft al een 100% verbetering. Iedereen doet al alsof we maanden niets presteren onder Bosz. Oordelen is gewoon nog te vroeg.

17-07-2016 23:08

Bensco +7175

eens! ik wil wel weer eens waar voor mijn geld zien i.p.v. 90 min zaaddodend voetbal.

18-07-2016 00:23

A-west +5754

Laat Heineken Amsterdam Ajax sponsoren. Die hebben geld zat. En anders haal maar een sjeik, dat doen PSG en Manchester United ook. Ajax heeft net zo goed uitstraling in Europa. Daar gaat het toch om. Ze hebben toch nog steeds een goede naam door het verleden. Anders kun je het toch financieel niet meer bijbenen. Tijden zijn veranderd. Wordt tijd dat ze dat bij Ajax eens in gaan zien.

17-07-2016 20:05

deMeester +11450

Inderdaad een oliesjeik, gewoon lekker een begroting van 4 miljard per jaar. Dan lopen wij heel Europa de eerst komende 10 jaar volledig onder de voet.

17-07-2016 21:17

A-west +5754

Echt van die beurs af. Kijk nou naar PSV. Daar maken Brands en Gerbrands de dienst uit. Geen gezeik met aandeelhouders vergaderingen, gewoon korte lijnen . Inversteren in spelers die meerwaarde hebben in het veld. En niet allerlei figuren die hun zakken proberen te vullen over de ruggen van de supporters en de prijzen van de toegangskaarten te verhogen.
Cruijff heeft het zo vaak gezegd, van die beurs af, het moet weer naar voetbal ruiken en niet naar beurslucht. Ajax wordt als een beursgenoteerd bedrijf gerunt. Dat is fout. het voetbal moet voorop staan. Veel te veel randfiguren hebben het voor het zeggen. daardoor kan Overmars niets meer.

17-07-2016 19:56

Niels. +2226

Van Rhijn naar brugge.
1,6 miljoen plus doorverkooppercentage.

17-07-2016 19:56

ambtenaar +23

Ik geloof er geen reet van, 4 nederlagen op rij gaan zwaar wegen. Je leest nu ook dat cillissen helemaal klaar is met die fouten achterin.

Ik denk eerlijk dat die wedstrijd tegen de graafschap nog behoorlijk in die koppies zit.

17-07-2016 19:34

A-west +5754

Als dat zo is zijn de spelers niet geschikt voor profvoetbal.

17-07-2016 19:58

ambtenaar +23

Hoezo dat ? Voetballers zijn geen mensen ?

17-07-2016 21:13

AFCAsphere +9

Jawel, maar als jij die zwarte dag geen plek weet te geven en door weet te gaan met het leven, dan is het mentaal niet helemaal in orde. Dit is een nieuw seizoen, nieuwe kansen. Waarom nu nog druk maken om wat er gebeurd is? Het ligt achter ons, niks meer aan te veranderen. Wat je wél kunt doen, is je best doen dit nieuwe seizoen.

18-07-2016 10:53

A-west +5754

Te beginnen moet Ajax van die beurs af. Teveel wordt nog gekeken naar financien. Dat zie je met de aankopen. Totaal geen meerwaarde. Durf eens te investeren in een dure goede speler. dat betaald zich terug, maar de RVC fluit elk initiatief daartoe terug.
Ten tweede moeten de spelers meer zelf initiatief tonen, door niet alles voorgekookt te krijgen. dat woord initiatief komt steeds weer terug. Dat gelul met looplijnen enz, en bang zijn verkeerd te lopen werkt verstikkend op de spelers. daarom moet er een goeie leider in het veld staan die spelers neerzet. Rijkaart deed dat in 95 ook. Alleen hij al gaf zoveel meerwaarde en een boost aan andere en jonge spelers. Voetballen kunnen ze allemaal wel, maar er moet een mix zijn van ervaring en spelinzicht zijn op het moment van een wedstrijd. Daar heb je een leider voor nodig.
Vooral ook een leider die een bazoer een schop onder zijn kont geeft als hij verzaakt.
Ze moeten worden terechtgewezen als iets niet goed of verkeerd loopt.
Maar daar begrijpen ze in bestuur toch niks van. die zijn alleen maar met cijfertjes bezig.

17-07-2016 19:27

RSM +3922

Tegenwoordigheid zijn zulk soort ervaren topspelers niet meer betaalbaar. Vooral door het geld wat ze kunnen verdienen. Dus met de instelling van Ajax komt er nooit een ervaren speler. En idd van de beurs af gaan is het beste en weer een voetbalclub worden tenzij er vette investeerders zitten. Maar dat is ver weg gezocht.
In Eindhoven lopen ze 1 stap voor. En 010 zal die zelfde weg gaan volgen. Ajax mag nu eens wakker gaan worden en toch gewoon ff investeren en daarna cashen en de beurs langzaam afkopen.

17-07-2016 19:34

deMeester +11450

Nee, ze willen ze niet betalen, dat is het!

17-07-2016 21:15

depantalon +0

Wat een lulverhaal, Bosz kan er gewoon niks van.

17-07-2016 19:16

RSM +3922

Dat zal moeten blijken.

17-07-2016 19:36

JPC40 +3

Hier wordt een uitstekend uitleg gegeven, op 1 punt na, de leervermogen van sommige spelers, er wordt al geopperd om toch door te selecteren, misschien zit hier wel een punt van waarheid in, dat we met pijnlijk conclusie, moet komen dat er veel meer spelers weg moeten gaan, hun leervermogen is niet toereikend om te blijven.
Dit is pijnlijk,maar misschien de reden waarom Ajax zo vreselijk lang over doet om beter te voetballen.

17-07-2016 19:15

mvdk +44311 moderator

Lol de gehele selectie van Dnipro zit bij me in het hotel. Slechte herinneringen....

17-07-2016 19:13

MickS +6257

plak op elke deur een ajaxsticker :D

17-07-2016 20:18

mvdk +44311 moderator

Dan krijg ik 100 Dnipro stickers met 2 klote uitslagen :-P van vorig jaar maart.

17-07-2016 21:36

SjakieWolfs +3

t Gaat 'm niet worden dit seizoen. Je hoeft geen kampioen in de voorbereiding te worden maar je hoeft er niet voor doorgeleerd te hebben om te zien dat het bar slecht is. De lijn van de laatste 2 wedstrijden van de afgelopen competitie word gewoon doorgetrokken. Ik geloof wel dat het weer kan gaan lopen maar dan zal Bosz wel drastische maatregelen moeten gaan nemen.

17-07-2016 18:41

GvanderK +2761 moderator

Cillessen (geen progressie, tenminste dat lijkt zo door geblunder achterin)
Tete (genoeg potentie)
Veltman (geen progressie)
Riedewald (genoeg potentie)
Dijks (kan misschien nog beter worden)
Bazoer (zit in het bekende dipje)
Gudelj (kan en moet beter)
Klaassen (geen progressie)
El Ghazi (twijfel)
Milik (twijfel, maar kan beter worden)
Younes (genoeg potentie)

Sinkgraven (groot talent, kan beter)
Van de Beek (gaat snel een basisplaats veroveren)
Nouri (heel veel potentie)
Cerny (heel veel potentie)
Muric (veel potentie, kan wat beter)
Cassierra (afwachten)
Sanchez (afwachten)
Westermann (ervaring en afwachten)
Schone (twijfel, maar wel ervaren)
Serero (leuke voetballer, maar niet meer voor Ajax)
Onana (aardig talent, kan 1e keeper worden)
Warmerdam (groot talent)
Dekker (groot talent)
Dolberg (heel veel talent)

Ik ben er sowieso een paar vergeten..

Maar als ik zo kijk naar de selectie, is er aan talent geen gebrek, hebben we 2 ervaren mannen (Schone, Westermann), en zit er in het elftal nog genoeg rek zoals bij Bazoer, Riedewald, Tete, Milik, Younes, Gudelj.

Bij Klaassen, Veltman, Cillessen, El Ghazi, Dijks heb ik erg mijn twijfels of ze zich nog zullen verbeteren, natuurlijk is het een omslag als je kijkt naar de tactiek van De Boer of Bosz, daar zit een heel verschil. Maar buiten dat zouden deze spelers daar niet zo veel moeite mee mogen hebben tegen respectievelijk AFC, Liefeling, Gent en Krylya Sovetov. Die slordige foutjes moeten er ook echt uit, zeker tegen dit soort teams. Ze moeten gewoon zelfvertrouwen hebben, Over 2 weken moet ze er staan.

Sowieso heeft Ajax naast Westermann en Schone nog extra ervaring nodig. Ik denk dat er genoeg 30 spelers zijn die niet meer top zijn, maar wel prima mee kunnen en helpen. Hopelijk krijgen de mannen de vorm snel te pakken, en anders hoop ik dat Ajax in zal grijpen.

17-07-2016 18:39

SjakieWolfs +3

Van AA Gent kun je verliezen want ik schat het Belgische voetbal hoger in dan het Nederlandse. Het was ook minder erg geweest als we de twee wedstrijden daarvoor wel hadden gewonnen. Die Russen ken ik niet maar begrijp dat ze 8e zijn geworden dus daar mag een club als Ajax nooit van verliezen.

17-07-2016 18:45

AFCA_XXX_AMSTERDAM*** +0

Ik schat de Nederlandse competitie toch hoger in dan de Belgische

17-07-2016 19:29

Piejotter +9

.......Geduld is een schöne zaak.

17-07-2016 19:00

Piejotter +9

Hoe dan ook het zelfvertrouwen gaat echt niet groeien met deze resultaten.
En misschien had Bosz wat minder moeten aanpassen omdat de tijd tot PAOK te kort is.
Hopelijk kunnen ze op tijd de "schade" repareren. Al vrees ik dat Bosz toch wat stapjes terug moet naar een wat behoudender tactiek tegen PAOK. Aanvallend leuk spel is mooi maar als dat ten koste gaat van plaatsing voor het miljoenenbal. Ja, allebei zou mooi zijn maar is niet realistisch.

17-07-2016 18:34

babeldeman +1

Liever dat de spelers nu fouten maken dan als het echt om gaat maarja dan moet je wel leren van de fouten, en dat zie ik nu (nog) niet...

17-07-2016 18:04

deMeester +11450

Haha wat een gelul! Amateur clubs moet je kunnen opvreten, ander systeem heeft daar niets mee te maken. Ze kunnen gewoon niets. Zo een Veldman gaat weer door met blunders maken. Bazoer heeft het ook niet meer, Gudelj matig, Klaassen: geen ontwikkeling, wordt niet beter, El Ghazi, tja. Het blijft allemaal steken op een bedenkelijk niveau. Initiatief, creatief ik zie het allemaal niet terug ze zijn net zo slecht als die RvC , die hebben ook geen lef, passief, gedrevenheid het zijn allemaal kantoorlulletjes.

17-07-2016 17:56

RuffRhythim +24837

Je kan het benoemen zoals je wilt, maar hoe je het ook bekijkt: ik vind het verdomd weinig professioneel zoals deze ploeg omgaat met alles wat niet eerder voorgekauwd is.
Het heeft gewoon te maken met spelinzicht en deze groep bewijst al een paar jaar lang dat aspect nauwelijks te bezitten.
Die aanstormende jeugd zie ik dat wel hebben.
Dat Bosz onlangs bekende dat zijn vorige teams in vergelijkbare omstandigheden verder waren dan deze groep vond ik dan ook alleszeggend.

17-07-2016 17:29

DerOpenDerOver +14

Ben even weg geweest, maar het seizoen begint wel weer maf zeg.
Hou me hart vast.

17-07-2016 17:22

DerOpenDerOver +14

Wie is dat nu weer?

17-07-2016 17:17

Mokummerdam +3

Het is te hopen, dat Peter Bosz het durft om bepaalde spelers uit het selectie te laten, die gewoon niet goed genoeg zijn. Die al jaren beschermd werden door Frank de Boer.

17-07-2016 17:08

dianaajax +0

klopt- te lang vasthouden aan bepaalde spelers die misschien kunnen doorgoeien maar het gewoon niet laten zien

17-07-2016 17:12

dianaajax +0

hier zit ik niet op te wachten- als... if ...misschien ...maar.

kort krachtig en bondig AS please

17-07-2016 16:57

WyZynDeBeste +2

Laten we hopen dat alles samenvalt rondom de CL wedstrijden, plaatsing voor play-offs en misschien zelfs groepsfase geeft de groep vertrouwen.

17-07-2016 16:44

Christian Eriksen +0

Hoop het ook, en heb er eerlijk gezegd ook wel vertrouwen in dat tegen Marseille of PAOK ineens alles goed valt en Ajax iedereen verrast. En dat natuurlijk alle azijnzeiker weer WZAWZDB gaan schreeuwen.

17-07-2016 16:48

Christian Eriksen +0

Veltman raakt snel zijn basisplaats kwijt met deze fouten, zeker nu Westermann en Sanchez zijn aangetrokken.

17-07-2016 16:38

J00DT0TMIJND00D +0

Gewoon op rechtsback gooien, het is voor Ajax een betere back dan Tete.

17-07-2016 19:39

jollie18 +9958

Ik hoop dat deze resultaten niks zeggen voor de competite en de Vrcl. Oefenduels zijn om dingen te oefenen maar een keer een zege is ook lekker mee genomen. Denk dat onze verdediging niet opgewassen is tegen de tactiek van Bosz. Gelukkig kan ik woensdag een keer kijken naar Ajax.

17-07-2016 15:41

SJvanveen +0

Als redacteur van dit artikel een openlijke vraag aan bezoekers: wat vinden jullie van zo'n artikel? Alle feedback is meegenomen!

17-07-2016 15:27

AsAjax +1

Leuk als afwisseling

17-07-2016 15:29

Blankenburg +4

Tsja, die laatste zin geeft het al aan. Als je de eerste 10 wedstrijden wint zijn de spelers eerder overtuigd..........Dat lijkt me nogal logisch. Niets vernieuwend in dit verhaal, alleen maar open deuren.

17-07-2016 15:38

TPajaxfan +595

Mooi als extra informatie. Zelf vind ik allerlei zaken rondom het voetbal, die invloed daarop kunnen hebben, interessant. Idd zoals net al gezegd, fijn als afwisseling tussen voorgekauwde interviews en onzinnige transfergeruchten.

17-07-2016 15:39

ram +7283

Ik vind dit soort artikelen een goede toevoeging aan nieuwsberichten. In dit geval ook een goed/interessant stuk.

Uiteraard heb ik er geen onderzoek naar gedaan maar ik vind deze insteek echt te positief. Leren van fouten, dit soort wedstrijden schaden het zelfvertrouwen niet, enzovoorts; het zal wel. Als je nu nog een maand hebt om te verbeteren ik het prima.

Maar zo dicht op de belangrijkste wedstrijden van het seizoen? Nee... Dit biedt geen enkele houvast en vertrouwen in een goed resultaat heb ik echt niet. Spelers gaan niet ineens goed samenspelen, scoren en foutloos verdedigen. Ook denk ik wel degelijk dat dit schadelijk is voor zelfvertrouwen én voor het vertrouwen van spelers in teamgenoten. Als je een paar potjes lekker speelt is het gevoel véél beter en is het vertrouwen in elkaar, de staf en de tactiek veel groter.

Daarnaast ligt het volgens mij vooral aan het niveau van de selectie. Dit Ajax is gewoon niet duidelijk beter dan de nummer 9 uit Rusland en de nummer 4 van België. De samenstelling van dit team (met name het middenveld) is niet goed en spelers zijn simpelweg niet goed genoeg.

17-07-2016 15:40

Maxwell5 +4

Heel interessant. Ik lees het dus graag.

17-07-2016 15:41

EVH +8

(Semi)Wetenschappelijke commentaren op sport zijn altijd extra informatie en mooi meegenomen. Andere inzichten zijn welkom.

17-07-2016 15:42

Ajacied1978 +0

Leuke toevoeging denk ik. Informatief en interessant.

Verder zou het mooi zijn als jullie vaker spelers en staf kunnen interviewen. Wat een buitenstaander er van vindt, boeit me niet zo veel.

17-07-2016 15:50

Ar-AFCA +5

Ik vind het een beetje open deuren intrappen en het zoeken naar lichtpuntjes na al de wanvertoningen.

17-07-2016 16:36

amberjari +0

Qua idee en insteek zijn zulke repo's zeer welkome aanvulling, qua uitvoering trapt de expert nogal veel open deuren in.

Ook eens met onderstaand, veel vanuit een positief eindresultaat gedacht -komt wel goed sfeer hangt over het artikel.

Dat past misschien ook wel bij de doelgroep. Een criticaster (zie vb verheijen, derksen, laatst van roosmalen) wordt hier sowieso afgebrand. Desondanks interessant, maar zou proberen meerdere standpunten te combineren.

17-07-2016 16:40

Maxwell_5 +6979

Prima hoor. Juist de visie van performance coaches en analisten hebben, de een wat minder dan de ander, iets bij te dragen. Ik denk zeker in een tijd als nu waar het qua resultaat het even iets minder is, een artikel als deze even anders binnenkomt dan een artikel dat inspeelt op je onderbuikgevoel.

17-07-2016 17:33

sanchezsamuelso +0

prima, mooi artikel. Het psychologische aspect van voetbal wordt vaak onderschat en lacherig over gedaan maar in mijn optiek is het juist enorm belangrijk. Leuk om te lezen wat deze psycholoog hier over te zeggen heeft.

17-07-2016 18:50

EVH +8

Ik ga al tijden lang naar AJAX. Ik weet wat ons eigenlijke spel inhoudt.
Dat spel spelen we al jaren niet meer, althans niet onder Frank de Boer.
Frank de Boer, Marc Overmars en Edje Raketje hebben er vijfenhalf jaar lang voor gezorgd dat we dat spel niet meer spelen en NU ook niet KUNNEN spelen omdat de selectie volledig anders is samengesteld.
Der selectie is samengesteld om defensief, statisch boerenkoolbetonvoetbal te spelen. Zoals Frank de Boer dat wilde.

Nu zit onze nieuwe trainer met de gebakken peren. Heel vervelend want van Peter Bosz wordt nu verwacht dat hij van werkpaarden, renpaarden gaat maken. Dat zal niet meevallen.

Het voetbaltechnische beleid, zowel jeugdbeleid als aankoopbeleid, zal op de helling moeten.
En eigenlijk kan dat alleen door de verantwoordelijke mensen, die ons defensief betonvoetbal hebben voorgeschoteld, te vervangen.

We hebben technisch vernuft nodig om AJAX voetbal te spelen. Daar moet op worden opgeleid en ingekocht.

Daarom moet Peter Bosz lang de kans krijgen en niet (te snel) worden afgebrand. Dat verdient onze nieuwe trainer die als doel heeft AJAX weer als AJAX te laten voetballen.

17-07-2016 15:24

EVH +8

Ik weet dat jij het met mij eens bent.
Jij en ook TurboUrby en links en rechts nog een paar, zitten aardig op 1 lijn.

17-07-2016 15:40

AjaxAddicted +2999

Helemaal mee eens! Al mag je deze mening eigenlijk niet geven hier. Wat ik alleen niet begrijp, Frank was toch het hart van de revolutie? Hij was toch de lieveling van Cruijff en moest het voetbal nieuw elan brengen? Net zoals het technisch hart? Waar is het dan toch helemaal mis gegaan? Het is nu nog erger dan onder Martin Jol. Alleen met de kampioenschappen hebben we geluk gehad

17-07-2016 15:31

EVH +8

Frank de Boer heeft in de praktijk (lees goed: IN DE PRAKTIJK) niets met de eigenlijke visie en filosofie van Cruijff.
Dat kunnen we zo langzamerhand ook wel stellen van Edje Raketje en Marc Overmars.
Ook het buitenzetten van Jonk duidt daar op.

Het aankoopbeleid, selectiebeleid en angstig genoeg ook het jeugdbeleid is in tegenstelling met de voetbalvisie en voetbalfilosofie van Cruijff en AJAX.

Frank de Boer deed voor de camera en in de media altijd voorkomen dat hij aanvallend, dominant, spectaculair AJAX voetbal wilde spelen, maar inde praktijk kwam daar geen reet van terecht.
Hij hield dat echter zo stug vol, (kracht van de herhaling) dat de media en de meeste supporters het gingen en bleven geloven.
Het behalen van de 4 landstitels, met slechts 73 76 76 en 71 schamele puntjes, verbloemden alles en deden de rest wat betreft "een rad voor de ogen draaien" van de echte AJAX supporters.

Nu nadat een andere trainer voetbal wil gaan spelen volgens de AJAX voetbalvisie en voetbalfilosofie, komt de enorm statische en voetbaltechnisch zwakke selectie aan het licht.

De ware aard van het voetbaltechnische beleid van de afgelopen jaren, komt nu aan het licht.

Daarom moeten wij Peter Bosz steunen.

17-07-2016 15:50

AjaxAddicted +2999

Oké, zo had ik hem nog niet bekeken. Dan wachten we af wat Peter kan doen...

17-07-2016 16:15

ajaxfan4life82 +0

Ben het met je eens, de meesten dachten dat Bosz AJAX direct goed zou laten spelen, maar hij heeft gewoon nog tijd nodig.. De meesten moeten niet moord en brand schreeuwen maar Bosz gewoon de tijd geven, is kloten dat we geen enkele oefen pot hebben gewonnen, maar ik hecht niet zoveel waarde aan oefen potjes.. Het belangrijkste is dat hij iedereen heeft zien voetballen, dat er dan door persoonlijke fouten doelpunten worden gemaakt, tja das dan gewoon zuur.. Dat de meesten zoveel waarde hechten aan oefen potjes, dat moeten ze zelf weten, maar om nou te roepen dat ie weg moet, of dat ie een vieze kakkerlak is dat gaat me te ver.. Geef hem gewoon de tijd om hem te laten doen wat hij moet doen, om ons AJAX weer goed en mooi voetbal te laten spelen..

17-07-2016 16:04

strafschop +3

Ons eigenlijke spelletje heeft Ajax veel successen gebracht. Maar liefst 7 kampioenschappen tussen 1985/86 en 2009/10. Met als hoogtepunt het kampioenschap van 1990.

17-07-2016 16:17

EVH +8

Zoals jij het zegt, kunnen we dus concluderen dat we de visie / filosofie moeten loslaten?
Of zeg je dat het eigenlijk nooit fatsoenlijk ten uitvoer is gebracht?
En dus zeg je dat die hele ophef rond de Revolutie zonde van de tijd is geweest?
En dat dus de aanstelling van Edje Raketje als directeur (!!!!), Marc Overmars als technisch manager (of zoiets) en Frank de Boer als trainer (of zoiets) complete onzin was?

17-07-2016 16:34

afcklaasf +0

2009/10 was twente kampioen. grapjas

17-07-2016 16:35

Minsc +1520

Wat een verhaal. 'Footballchology', het maakt wel duidelijk waarom men zo'n hekel aan performance coaches en zo heeft.

17-07-2016 15:17

Maxwell5 +4

Denigrerend gaan doen over iemands beroep op notabene academisch niveau....

17-07-2016 15:20

Mace0107 +1

Voetballen doe je met je hoofd, lopen doe je met je benen. - Johan Cruijff

17-07-2016 15:23

Suarez16_ +9356

Wat ik mis in de oefenwedstrijden is de WIL om te winnen. Veltman zie ik ballen inleveren met het idee na die pass van:"Gaat toch nergens om." Ik zie aanvallers een paar kansen missen en ze denken:"Achja het is toch op een lege toekomst tijdens een oefenwedstrijd." Jongens als Davids, Sneijder, Suarez en Stam die zouden zich opvreten met zo'n instelling. Normal verwacht ik dat Gudelj of Klaassen daar wel wat aan doet, maar die doen lekker mee met de rest. Hopelijk staan ze er tijdens de voorrondes en het liefst al tegen olympique marseille volgende week. Hopelijk haalt Marc nog een buitenspeler en een ervaren/creatieve middenvelder zsm.

17-07-2016 15:16

AjaxAddicted +2999

Veltman, Hoorn, van Rhijn en Dijks . Allemaal dezelfde softies die niet vooruit gaan. Ook Tete en Riedewald gaan dezelfde kant op. Ajax leidt geen klootzakken meer op en heeft ze niet. Vertonghen, Davids, Suarez, Zlatan, de Jong. Allemaal klootzakken die je helpen winnen...

17-07-2016 15:34

SoAFCA +0

Ach ja we zullen het er mee moeten doen, we zullen het maar op houden dat wedstrijden voor de cl een wedstrijd op zich is.

17-07-2016 15:10
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.