Salariskosten Ajax met ruim 16 miljoen gestegen

door Bart Veenstra 9

Salariskosten Ajax met ruim 16 miljoen gestegen

door Bart Veenstra 9

Laatst geüpdatet

De bedrijfslasten bij Ajax zijn in het afgelopen halfjaar enorm toegenomen. Een grote oorzaak hiervan is de stijging in de post lonen, salarissen en sociale lasten. Deze post steeg met 16 miljoen euro naar 41,3 miljoen euro.

De cijfers zijn berekend op basis van de periode 1 juli 2018 tot en met 31 december 2018 en worden vergeleken met de periode van precies een jaar eerder (1 juli 2017 tot en met 31 december 2017). De salariskosten voetbal zijn per saldo met 14,2 miljoen euro gestegen. Dit komt door een stijging van de spelerssalarissen en de hogere spelerspremies door het behaalde resultaat in de Champions League.

Ook is er een stijging in de kosten van het overige personeel te constateren: 1,8 miljoen euro. Deze werd onder meer veroorzaakt door 'hogere afvloeiingskosten van personeel' en hogere premies in verband met het behaalde resultaat in de Champions League.

'Daarnaast kende Ajax Amsterdam in dit halfjaar een stijging van twaalf FTE’s van 356 naar 368.Dit betrof de Technische staf (2), Ajax Coaching Academy (1), Marketing/eSports (2), Media (3), Performance (4) en ondersteunende afdelingen (5). Er was een daling bij de spelers van vijf FTE’s', schrijft de club in een persbericht. Verder steeg de inkoopwaarde merchandise-omzet met 1 miljoen euro naar 4,8 miljoen euro.

Overige bedrijfskosten

De totale overige bedrijfskosten stegen met 8,2 miljoen euro naar 28,8 miljoen euro. Dit komt door een stijging van de overige personeelskosten van 1,9 miljoen euro naar 3,2 miljoen euro, een stijging van wedstrijdkosten van 4 miljoen euro en een stijging naar 7,7 miljoen euro wat betreft de huisvestingskosten. Tot slot stegen de beheer- en administratiekosten met 1,3 miljoen euro. Een volledig overzicht zie je hier.

Ajax boekte over het afgelopen halfjaar een nettowinst van 20,3 miljoen euro. Het eigen vermogen is daarnaast gestegen naar 178,7 miljoen euro. Die cijfers zijn hier in te zien.

Lees meer over:
Plaats reactie

Bjorn2321 +2066

Off topic: Waarom lezen we hier en op de grote voetbalsites niets over de gigantische sponsorfraude bij die kakkies?

https://www.ftm.nl/artikelen/poelmann-qurrent-stichting-doen?share=1&utm_source=Follow%20the%20Money&utm_campaign=7c58ec0394-EMAILNIEUWSBRIEFZATERDAG_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_4571d2c3f6-7c58ec0394-241122549&mc_cid=7c58ec0394&mc_eid=62c6d0abc2

28-02-2019 21:22

Bjorn2321 +2066

Het gaat hier eigenlijk om sponsoring door een loterij/kansspel die via een klein en bijna failliete energiecontract-afsluiter (want maatschappij kun je het niet noemen) een voetbalclub sponsort. Dat is niet toegestaan, dus je mag verwachten dat deze deal ongeldig zal worden verklaard.
Qurrent was helemaal niet in staat Feyenoord te sponsoren, maar heeft hiervoor geld van stichting doen gekregen.

28-02-2019 22:06

NR9 +0

Is inderdaad schandalig. Goede doelen loterij en dan zoveel geld aan Feyenoord,doneren .Ongelofelijk. Schande

28-02-2019 23:11

mgtow +22319

Dit soort ideële typetjes, ook wel gutmenschen genoemd blijken keer op keer de meest smerige streken uit te halen. Bah.

Hun zogenaamde wil om de wereld te verbeteren blijkt keer op keer slechts een excuus om hun zakken te vullen.

01-03-2019 03:37

mvdk +44316 moderator

Hoge salarissen horen bij een topclub. Wij worden de komende jaren schatrijk, dus kunnen het momenteel prima missen.

28-02-2019 16:50

AjaxGLM +1166

Off: waarom volgt ziyech ajax niet op instagram? En heeft die letterlijk geen een foto die iets te maken heeft met Ajax?

28-02-2019 13:47

Ozymandias +159568

1) Misschien omdat Ziyech alleen maar mensen volgt die hij persoonlijk kent en geen clubs of bedrijven, 2) Op de Instagram stories van Ziyech komt Ajax bijna elke dag wel voorbij. Ook vandaag met een filmpje met Schöne.

28-02-2019 14:00

Maxwell5 +4

Waarschijnlijk omdat ie volwassen kleuters die bij een nederlaag weer gaan zitten schelden (zoals voorheen)op zijn insta weg wil houden. Heeft ie mijns inziens goed gedaan.

28-02-2019 14:08

AjaxGLM +1166

Zou kunnen, maar hij plaatst wel fotos van het nationale team bijvoorbeeld. Ik vind persoonlijk dat die Ajax zou moeten volgen, alleen al omdst het lijkt alsof er problemen zijn tussen hem en de club

28-02-2019 14:09

MitsjollAjax +1241

Is er ook een knop waar je meerdere minnen in een keer kan geven?
Nee ik ben geen oude lul maar kunnen we aub stoppen met dat Instagram zo serieus te nemen. Hij moet er tijdens wedstrijden ballen inschieten en meer niet.

28-02-2019 14:59

EKS +5

Zijn toch wel meer mensen die hun werk en prive / social strict gescheiden houden?
Aan mijn FB of MySpace kan je bv ook niet ontlenen wie mijn werkgever is.

28-02-2019 14:01

Sjaakvaak +26608

Hij plaatst dagelijks Ajax dingen in zijn story

28-02-2019 14:08

FrancescosRavioli +15377

Hij heeft destijds Ajax content verwijderd nadat ie werd uitgefloten en uitgescholden op insta.

28-02-2019 14:22

Mocrodammerr +23061

oh neeee!!! ziyech volgt ajax niet op Instagram. vergaat je wereld? sjees come on. who cares.

28-02-2019 14:24

GvanderK +2761 moderator

Misschien is hij niet meer met Social Media bezig... Lekker boeiend.

28-02-2019 15:01

mercurius3 +0

Wat ga je nou verzinnen? Dat de enige speler in de selectie die zich niet door geld laten leiden bij Ajax is gebleven en beloofd heeft deze winter bij Ajax te blijven no matter what, daar waar iedereen dacht dat ie weg zou gaan, niks met Ajax heeft? Want het zou me niet verbazen dat je dit suggereert.

28-02-2019 15:53

Schip +23588

Justin deed dat waarschijnlijk wel. Past bij op het logo kloppen.

Heb je dat graag?

28-02-2019 15:54

trodat4030 +97181

Ik heb ook een insta account maar heb letterlijk 0 foto’s of video’s van mezelf. Who cares? Maak je druk om belangrijke dingen en als je het écht zo vervelend vind, ontvolg je hem toch lekker? Dan zal ie je straks vast gaan missen en je vragen waarom je hem niet meer volgt en dan kun je je reden geven, misschien doet ie er wel iets aan. Speciaal voor jou....... :s

28-02-2019 16:27

Schwalbino +11

Heel erg off.

28-02-2019 16:33

VIPete +81

Ziyech is een koppige jongen, maar wat kan het jou schelen? Hij ligt prima in de groep en zet zich altijd volledig in. Ik maak me geen illusies dat hij volgend jaar blijft. Niet elke speler heeft een Ajax hart, hoeft ook niet en doe je verder weinig aan. Ik ben blij dat ik Ziyech wekelijks bij ons heb zien spelen en gun hem ook een mooie carrière na Ajax.

01-03-2019 12:41

Schip +23588

Als het een titel en kwartfinales oplevert: worth it.

Ik begin mezelf te betrappen op onrealistische verwachtingen. Winnen uit bij Real is een Panathinaikos stunt in kwadraat.

Kan het? Ik ben dan de rest van mijn leven dronken.

28-02-2019 13:09

GvanderK +2761 moderator

CSKA Moskou had ook niet verwacht dat ze dik zouden winnen in Bernabéu...

28-02-2019 13:17

insectenverdelg +23548

dat was geen knock out.

28-02-2019 13:31

trodat4030 +97181

Helaas niet nee.

28-02-2019 13:39

Schip +23588

Maar Ramos was daar wel bij?

28-02-2019 14:53

Schwalbino +11

Het zou wel een wonder zijn. Real is niet echt de ploeg om zich nog de kaas van de boterham te laten eten. Die gooien de wedstrijd op slot en loeren op een counter. Daar zijn ze enorm bedreven in. Het is geen schande om tegen Real er uit te gaan.

28-02-2019 16:35

Mario65 +3

Ajax moet wel meegaan in de hogere salarissen, wil je op Europees niveau mee willen tellen.
De mindere tijden wat dat betreft moeten achter ons blijven.
Als komende zomer een paar bepalende spelers vertrekken en die kans is zeer aanwezig, dan zal men ook diep in de buidel moeten tasten voor zowel aankoop als salaris aanbod.
Maar dan is er ook wel weer een schip met geld binnen gekomen dus kan Ajax dit wel ophoesten.
Wordt zeker weer terugverdiend.
Maar ik hoop stilletjes dat niet alle belangrijke mannen zullen vertrekken.
Er wordt nu wel een echt goed ingespeeld team opgebouwd.

28-02-2019 12:40

Koekepeer +1466

54 miljoen alleen al de uit CL., Wat een geld

28-02-2019 12:34

trainerdv +2

Transfer van Frenkie gaat pas in de zomer door, dus de 'jaarcijfers' zullen nog veel hoger uitvallen. Ook is de premie van CL winst nog niet meegerekend.

28-02-2019 12:33

trodat4030 +97181

Jij verwacht dat we de CL gaan winnen? :p

28-02-2019 12:42

Gecko +3

Toch is het gevaarlijk. Je moet kampioen worden. Geen cl en de inkomsten vallen fors tegen
Alleen cl staat garant voor hoge inkomste

28-02-2019 12:15

FUBAR +189

Geen CL en de premies zijn een stuk lager.

28-02-2019 12:22

AlexIbarra +19328

Met een kampioenschap zijn we helaas ook niet zeker van CL deelname..

Daarnaast heeft Ajax nu een betalingsstructuur met relatief lage salarissen en relatief hoge bonussen. Als we dus volgend jaar geen CL halen of prijs pakken gaan de uitgaven vanzelf weer omlaag.

28-02-2019 18:08

Ozymandias +159568

De tekenbonussen van Tadic en Blind zullen wel een groot aandeel hebben in deze steiging en het overwinteren in de Champions League. Verder hebben spelers als Ziyech en De Ligt een vorse salaris verhoging gekregen en moet Ajax hogere spelerspremies betalen door het behaalde resultaat in de Champions League.

28-02-2019 12:04

Aeter +6656

Niks geks dus. En prima investeringen, die we toch wel terug krijgen. Of zelfs al terug hebben.

28-02-2019 12:07

Dit is mijn club +10330

Bij jou is het glas echt altijd half leeg.

28-02-2019 12:11

Ozymandias +159568

Bij geDaante is het glas altijd helemaal leeg.

28-02-2019 12:36

Lazell +17005

Klopt. Maar die salarissen zijn ook vrij korte termijn. Als het contract afloopt, hoef je niet opnieuw zo'n salaris aan te bieden en je kan er dus ook op (vrij) korte termijn vanaf.

Als je een potje maakt, dat potje laat groeien en alleen dat potje uitgeeft aan spelerssalarissen en bonussen die hoger zijn dan het salarisplafond, dan hoeft het geen risico te zijn. Bijv. potje van 30 miljoen (heb de echte bedragen niet opgezocht):
Salaris blind x 4 jaar = 8 miljoen
Salaris tadic x 4 jaar = 8 miljoen
Tekenbonus Blind/Tadic = 6 miljoen
Salarisverhogingen Ziyech, De Ligt, etc. = X bedrag

Als je alleen geld uit dat potje uitgeeft, en elke keer als je een grote transfer maakt dat potje bijvult, kan het vrij gemakkelijk imo.

28-02-2019 12:19

trodat4030 +97181

Salarissen moet je begroten, dat kan je niet zomaar uit een 'potje' betalen. Tekengeld en premies volgens mij wel, want dat zijn eenmalige uitgaven itt salarissen.

28-02-2019 12:27

Lazell +17005

Je moet ze inderdaad begroten. Ik ben geen financieel expert, maar als je 4 jaar "gecontroleerd verlies" lijdt, dat verlies bijvult uit dat potje, dan ben je er toch? En dat potje weer aanvult met transfers/CL, en wanneer het op dreigt te raken (van tevoren een ondergrens bepalen) geen nieuwe mega salarissen meer uitgeven.

28-02-2019 12:31

trodat4030 +97181

Nope, 4 jaar verlies is gezeik met ffp. Na 3 jaar moet je onderaan de streep weer in de plus staan (over die 3 jaar), dus 2 jaar verlies kan nog, mits je het in dat 3e jaar weer naar een positief saldo compenseert.

Beter meer bonussen uitkeren dan salarissen. En bijkomstigheid is dat de spelers (nog) meer gemotiveerd zullen zijn.

28-02-2019 12:34

RusselWestbrook +21

Je mag drie miljoen verlies leiden gemeten over die drie jaar. Een miljoen per jaar dus.

28-02-2019 16:39

Lazell +17005

Dus je kan geen spaarpotje opbouwen om ze later te gebruiken? Wat dan als je een grote uitgave wil doen die niet in 3 jaar terug te verdienen valt? Zoals een stadion.

28-02-2019 18:07

Ozymandias +159568

Inderdaad, Ajax moet niet structureel meer uitgeven dan er (zonder Champions League inkomsten) binnen komt maar door middel van tekenbonussen kunnen ze dat verkomen. Van de 14.2 miljoen waarmee de salariskosten zijn gestegen is een groot deel éénmalig vanwegen de tekenbonussen van Tadic en Blind. Het is dus niet alsof Ajax opeens financiele risico's neemt.

28-02-2019 12:42

trodat4030 +97181

Nee klopt Ozy, ik ga er vanuit dat men de laatste 9 jaar idd oppast met de zichzelf herhalende uitgaven (salarissen). Maar dat is mijn punt ook niet. Mijn punt is dat Lazell pleit voor hogere salarissen, om dat uit een potje te betalen en ik leg uit dat dat niet zomaar kan. Dat is meer mijn punt dan dat het kritiek is op Ajax, die zijn zich hier inmiddels wel van bewust mag ik hopen ;-)

28-02-2019 12:51

Ozymandias +159568

Niet zolang Ajax niet meer geld uitgeeft dan er binnen komt. Nu is er veel binnen gekomen door de Champions League maar zonder het behalen en overwinteren in de Champions League waren de salariskosten ook een stuk lager geweest.

28-02-2019 12:35

Web +178830

Zullen wij het eens van de positieve kant zien?

De Ligt en Frenkie hebben wij nog een jaar van kunnen genieten, contract opengebroken, dus meer salaris, maar levert zeer hoge transfer bedragen op ( samen meer dan 150 miljoen )

Geld ook voor Neres, Dolberg en Ziyech, al zullen die wat minder opbrengen.

Ervaring binnen gehaald met Tadic en Blind
Tadic scoort aan de lopende bant, bij zoveel goals betrokken
Blind samen met de Ligt zeer evenwichtig centrum met voetbal opbouwend en medogenloos de Ligt.

Maar je kan ook alleen met jeugd spelen, die allemaal al rond de 20 jaar een transfer willen maken, ook een keuze, maar win je NOOIT meer wat

Ajax is kern gezond, heeft een hele goede evenwichtige selectie
Maar ja jij ziet toch NOOIT iets positief in dit Ajax.

28-02-2019 12:36

MichelAngelo66 +22284

De evenwichtige centrum komt niet door Blind maar door de Ligt. Die komt uit eigen jeugd. Voor Blind wordt verhoudingsgewijs veel teveel uitgegeven. Mijn mening.

Ik ben niet tegen hogere uitgaves als ze bijdragen aan succes. Met Tadic en de hogere uitgaves van de jongelingen dus helemaal geen probleem.want inderdaad het gaat uiteindelijk wel om prijzen winnen. Echter moet je wel op lange termijn blijven denken en ik hoop dat ze dat doen. Je moet, met de nadruk om moet, aanvoer houden uit je jeugd om daar de goedkopere spelers uit te vergaren. Alleen dan kan je goeie spelers met de bijbehorende kosten blijven halen. Alleen blijven die jeugdspelers komen? Daarom juist vind ik het bijzonder slecht er niet meer een soort TH is. We kunnen roepen dat het niet functioneerde maar het had wel degelijk een hele belangrijke functie. Misschien waren de poppetjes niet goed of was men er gewoon nog niet klaar voor in de conservatieve voetbalwereld, maar het idee is nog steeds goed. Het levensgrote gevaar is dat de TD nu alleenheerser is zoals het decennia lang was. Dat is niet altijd erg goed bevallen om het maar zacht te zeggen.

Ergo, het is een web waarin alles moet kloppen. Het idee van duurdere spelers erbij en hogere salarissen voor de grootste talenten is prima, maar een goed vangnet om op langere termijn de stroom jonge talenten te haranderen en deze niet in de weg te staan met dubieuze aankopen zie ik niet. Dat maakt het zo gevaarlijk om weer in de oude valkuil te donderen.

28-02-2019 14:33

Web +178830

Dat ben ik met je eens, ik vind het ook zo ongelooflijk jammer dat het mis gelopen is met Jonk en Bergkamp.
De grootste vrienden toen ze nog speelden, Jonk legde ze op de stropdas bij Bergkamp, en die maakte er met zijn fabelachtige techniek altijd wat moois van.

De voetbal visie van die twee is helemaal niet zo verschillend, maar het ego heeft de doorslag gegeven.

Wat zou het toch mooi zijn dat deze twee jongens morgen weer de draad op pakken, het liefs als individueel trainers
Van Persie heeft aan gegeven dat hij zo veel te danken had bij Arsenal aan Bergkamp, die heel veel met hem bezig was na de training, ook Eriksen had het daar over
Wenger niets dan lof over Bergkamp, elke bal zit een idee achter, elke bal moest goed zijn, echt een trainings dier, Henry gaf dit laatst ook nog eens aan.

Heerlijk toch dat je je kind bij deze jongens kan achter laten, die maken ze echt beter, de club moet een en al voetbal uitstralen, de jeugd moet zo graag bij Ajax willen spelen, ben je goed, heel Europa kijkt naar Ajax

Een mix van routine en jeugd, met een goed beleidsplan.
Waar ieder zijn taak heeft ( afgeschermd ) moet weer terug komen

Ik denk dat binnen Ajax heel goed op de financien gelet word, nu zijn er mogelijkheden, zijn die er niet, pas op de plaatst

Ik vind Blind als voetballer heel goed in het centrum, maar er moet wel een type de Ligt naast staan. Een type dat medogenloos is

28-02-2019 17:03

wladimir +3059

Volgens mij hebben Neres en Dolberg ook een salarisverhoging gekregen.

28-02-2019 12:18

Minsc +1520

Tekenbonussen, als die er al zijn geweest, hebben weinig invloed op de cijfers, worden afgeschreven (over 4 jaar verdeeld dus).

28-02-2019 14:27
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.