NB: ‘Dolberg brengt helemaal niks’

door Thijs Zwagerman 117

NB: ‘Dolberg brengt helemaal niks’

door Thijs Zwagerman 117

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: de valse Eredivisie-start tegen Vitesse. Ditmaal met hoofdredacteur Bart Veenstra. Lees hier zijn blik op de wedstrijd en praat mee.

Stelling: Het gebrek aan vastigheden in het basiselftal heeft tot het puntenverlies geleid.
‘Dat denk ik wel, ja. Ten opzichte van vorig seizoen speel je met twee andere centrale verdedigers en twee andere middenvelders. Dan ben je wel aan het zoeken. Zeker ook omdat Schuurs vanuit Jong Ajax eigenlijk nieuw in het team is en Martínez en Marin ook nieuw zijn. Blind speelt daarnaast nog op een andere plek. Daarbij is ook een aantal internationals nog niet volledig fit. Als je dat bij elkaar optelt, vormt dat wel een belangrijke reden waarom het nog niet helemaal lekker liep. Als je deze wedstrijd later in het seizoen speelt, dan win je ‘m ‘gewoon’. Zeker dat eerste tegendoelpunt had je dan kunnen voorkomen. Toen ontbrak namelijk de samenwerking tussen het middenveld en de verdediging.’

Wie was er ondanks het matige resultaat in jouw ogen de Man of the Match?
‘Ik vond Van de Beek veruit de beste. Hij heeft zoveel diepgang in zijn spel en zijn aannames zijn ook goed. Als je ziet hoe makkelijk hij telkens wegdraait… Daar kan ik echt van genieten. Bovendien weet hij elke keer op de juiste momenten op de goede plek te staan en daardoor komt hij telkens in scoringspositie.’

Van de Beek wordt steeds nadrukkelijker gekoppeld aan een transfer naar Real Madrid. Hoe groot acht jij de kans dat hij vertrekt?
‘Hoe groot de kans is dat hij gaat, weet ik niet. Waarschijnlijk hangt dat ook af van of Real Madrid Paul Pogba weet te halen. Die kans lijkt steeds kleiner te worden, want hij is erg duur en de Engelse transfermarkt sluit donderdag al. Als United Pogba zou verkopen, moeten ze voor die tijd nog een vervanger aantrekken en dat lijkt mij erg moeilijk. Van de Beek staat er zelf wel voor open en als Real Madrid het juiste bedrag op tafel legt, is het een kwestie van tijd totdat hij weg is.'

Hoe zou Ajax zijn eventuele vertrek in jouw ogen moeten opvangen?
‘Dat is lastig te zeggen. Als je het intern op wil vangen, moet je sowieso op een andere manier gaan spelen. Want wie je daar ook neerzet, Ziyech, Tadic of Neres, het zijn allemaal andere types dan Van de Beek. Dan zou het kunnen dat Ajax toch nog de markt op gaat, maar wie je dan moet halen zou ik zo snel niet weten. Feit is wel dat je dan uitkomt bij een type als Van de Beek of Klaassen.’

Vond je het logisch dat Erik ten Hag tegen Vitesse de net teruggekeerde Nicolás Tagliafico een basisplaats gaf, terwijl Sergiño Dest in de Johan Cruijff Schaal een goede indruk maakte?
‘Tagliafico, maar ook Ziyech, is nog niet in topvorm. Dan kun je in principe beter iemand opstellen die de hele voorbereiding heeft meegedraaid en meer ritme heeft. Ik denk dat Ten Hag echter ook naar de Champions League-kwalificatiewedstrijd tegen PAOK kijkt. Hij zal willen dat Tagliafico in aanloop naar dat duel al een wedstrijd in de benen heeft.’

Marin speelt een dominante rol in balbezit, maar lijkt verdedigend moeite te hebben. Wat is jouw indruk van hem?
‘Ik vind hem meer een box-to-box-speler dan een controleur. Het is in ieder geval geen type als Schöne. Marin komt de bal wel vaak ophalen, maar heeft meer diepgang in zijn spel dan Schöne. Daarbij heeft hij echter niet altijd door wat hij achter zich laat. Daar viel de 1-0 bijvoorbeeld uit. Zelf kwam hij ook een paar keer goed in scoringspositie en op termijn zal hij daarom ook wel zijn doelpunten mee gaan pakken.

Of Marin geen goede vervanger voor Van de Beek zou zijn? Ja, dat zou misschien wel kunnen. Hij is iemand die diepgang heeft en ook veel ballen opeist. Alleen pas na 1 september, als de selectie definitief is, kun je pas zeggen hoe je moet gaan spelen, maar Marin zou zeker een optie voor die plek kunnen zijn.’

Hoe komt het volgens jou dat Ten Hag nog altijd blijft vasthouden aan Kasper Dolberg?
‘Ten Hag zal er zijn redenen voor hebben, maar ik begrijp er niks van, jij begrijpt er niks van en al de Ajax-supporters die de wedstrijd bekijken begrijpen er ook niks van. Hij brengt helemaal niks, sjokt maar een beetje over het veld en oogt flauwtjes. Het lijkt wel alsof hij aan het dromen is. Toen Tadic in de spits ging spelen, ging het hele elftal beter voetballen. Toen was er eindelijk een aanspeelpunt. Ik denk dat Ten Hag daarom dinsdag gaat kiezen voor Tadic in de spits. Dolberg lijkt zijn krediet nu echt te hebben verspeeld.’

Lasse Schöne gaat de overstap naar Genoa maken. Vind je het logisch dat hij vertrekt en dat Ajax hem laat gaan?
‘Ik zou hem het liefst behouden, want Schöne zorgt als controleur echt voor de balans in het elftal. Die rol wordt ontzettend onderschat. Ik denk dat Schöne zelf echter wel aanvoelt dat hij weinig gaat spelen en dat hij daarom een stap wil maken. Vanuit Ajax’ perspectief zou ik Schöne absoluut behouden, want je weet wat je aan hem hebt en ik denk dat hij als controleur zeker van waarde kan zijn voor dit Ajax.’

Wat denk je dat dit puntenverlies betekent richting duel met PAOK?
‘Ik denk helemaal niks. De wedstrijd tegen PAOK staat op zichzelf en heeft helemaal niks te maken met de wedstrijd tegen Vitesse. Vorig jaar speelde Ajax een paar dagen na het gelijkspel tegen Heracles Almelo ook een geweldige wedstrijd tegen Standard Luik, dus dat zegt allemaal niet zo veel. Over Ajax maak ik me dan ook geen zorgen. Ik denk dat er genoeg karakter in de ploeg zit om er tegen PAOK weer te staan.’

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: redactieas@live.nl)

Alle Nabeschouwingen seizoen 2019/2020:
#ajapsv: 'Schuurs en Martínez complementair aan elkaar'

Lees meer over:
Plaats reactie

Flipper33 +6826

Misschien moet Dolberg ook eens zijn kop kaal scheren net zoals Rasmus k toen deed ging die gelijk beter voetballen. Dolberg is meer met zijn haar bezig en uitglijden dan voetbal

04-08-2019 23:57

Dennis1964 +121

Allemaal achter je club en spelers blijven staan. Zeiken kan altijd nog. Als we geen prijzen pakken dit jaar. We zijn net begonnen en door dat gekke internationale schema hebben we geen normale voorbereiding. Het is nu even roeien met de riemen die we hebben. Het domste wat wij als supporters kunnen doen is zeiken. Kom AJAX en supporters 90 MINUTEN LANG............

04-08-2019 20:13

Flipper33 +6826

Denk dat de meeste dat ook wel doen hoor! Maar eerlijk is eerlijk Dolberg heeft onderhand wel genoeg kansen gehad het krediet is een keer op ! El Ghazi Ebecilio kregen allemaal niet zoveel krediet Younes ook niet en vond El ghazi en Younes het toch beter doen dan Dolberg

05-08-2019 00:00

xMilkshake +206

OFF: heeft real sociedad Isak voor 6.5 Mio gekocht?

04-08-2019 19:40

Flipper33 +6826

Geloof iets meer

05-08-2019 00:00

zivkabrimovic +261

Neres Dolberg Ziyech

Tadić
Blind (c) Mazraoui

Tagliafico Martinez Schuurs Veltman

Onana

Ik blijf er bij dat je met deze spelers een fantastische opstelling hebt. En dat Dolberg beter gaat renderen, zonder Donny die telkens op zijn plek loopt (wat hij uitstekend doet).

04-08-2019 17:45

Klaasforever +0

Ja, want Donny scoort ten minste.

04-08-2019 22:13

Messias55 +0

Ik hoop dat hij nooit meer in een Ajax shirt te zien zal zijn

04-08-2019 16:28

Flipper33 +6826

Ik ook niet aardige gozer maar gaat um niet worden gun hem ergens anders veel succes maar vrees dat die beter de kicks in de wilgen kan hangen.. en een gewone 8 tot 17:00 baan kan nemen.

05-08-2019 00:03

Ajax4xbestevaneuropa +2

In principe is het allemaal niet zo ingewikkeld, helemaal niet als je bij Ajax speelt en de bal vaak op de helft van de tegenstander is en je vaak rondom de 16 de bal hebt. Een beetje spits hoort dan gewoon minimaal 1x per wedstrijd een bal op doel te schieten van binnen of buiten de 16. Speel je +45minuten bij een club als Ajax die vaak beter is dan de tegenstander en je kan niet een actie maken en een paar keer op doel schieten per weds, dan doe je echt iets fout. Kan een keer gebeuren dat je niet lekker speelt en alles misgaat. Maar wanneer zagen wij Dolberg voor het laatst een bal tussen de palen schieten.Laten we zeggen dat in zijn laatste 10 weds. voor Ajax, hij misschien 15 keer op doel heeft geschoten, en dan ben ik nog ruim in de telling. Dat is dus 1,5 schot per weds.
Ik snap er niks van.Je kan als spits toch wel een keer een actie maken en op doel schieten zodat het er tenminste nog op lijkt dat je gevaarlijk bent. Dat overstapje tegen Watford, zaten echte Dolberg fans meteen Wow Wow zie je wel hij is echt super goed. Zo'n overstapje was zijn hoogtepunt want verder deed hij weinig die wedstrijd, te laat bij voorzetten of niet aanwezig.
Als spits moet je gewoon zorgen dat je vaak op doel schiet want dan komt er ook geluk bij kijken,.Bal via de tegenstander, bal door de benen van de tegenstander schieten, kans op een corner. Zo sticht je gevaar en dat hoor je als aanvaller te doen, dat is een van je grootste taken.

04-08-2019 14:57

afcas +3811

Dolberg moet juist veel meer meevoetballen in plaats van constant voor eigen succes gaan...

04-08-2019 15:36

zivkabrimovic +261

Ik heb altijd de hand boven Dolberg’s hoofd gehouden, want ben en blijf enorm fan van hem. Maar er zit iets niet goed in die jongen z’n hoofd, maar daar komt ook bij dat een spits als Dolberg niet meer rendeert in dit systeem.

Ik blijf er bij dat hij een grote kan worden, maar bij Ajax is het einde verhaal. Ik hoop stiekem wel op een verhuur ipv een verkoop.

04-08-2019 14:11

VivaEspana +0

Dolberg is een fantastische speler voor een ploeg welke ruimte voorin krijgt.
Bij Ajax staan er altijd 4 bussen voor de goal en dan krijgt hij niets voor elkaar.
Bij een Heerenveen of PEC zal hij het stukken beter doen.
Bij Ajax is het einde oefening. Je speelt altijd met 10 man.

04-08-2019 13:51

fanforeffer +4

klopt en met Promes erbij speel je met 9 man.

04-08-2019 14:47

jaripettersson +9531

Klopt ook. Mensen hebben volgens mij niet door dat Promes totaal niet bij dit ajax past. Systeem vraagt om technisch begaafde voetballers. Je zou een tadic in de spits moeten hebben èn op de vleugel en straks als donny weg is ook nog op 10.

04-08-2019 16:37

jaripettersson +9531

Ja, wie weet.

04-08-2019 18:00

Flipper33 +6826

Heb de aankoop van Promes sowieso nooit gesnapt ! Maar zal wel gekocht zijn omdat Ajax geen vreemdelingen legioen wou worden .. maar goed dan maar achteloos Promes kopen rare move !

04-08-2019 17:17

AmsterdamNorthSide +0

die promes gaat het niet worden bij ons ik heb die transfer nooit begrepen

04-08-2019 18:45

Ginoajax1 +2938

Wat voor systeem je ook speelt, Dolberg steekt geen 100% energie in een wedstrijd. Vergelijk het eens met Huntelaar. Hij verricht totaal geen arbeid. Die kans in het begin die hij kreeg van vd Beek, daar reageerde hij nauwelijks op. Ik heb het gehad met hem.

04-08-2019 13:50

Flipper33 +6826

Geloof dat veel mensen het wel gehad hebben met Dolberg behalve Ten hag !

04-08-2019 14:07

Mentir +2478

Als trainer kan je je eigen speler niet zo maar laten vallen. Maar toch moet Ten Hag gaan inzien dat ie voorin veel inlevert met dolberg

04-08-2019 16:18

Flipper33 +6826

Dat wel ja maar andere spelers
Hadden niet zoveel krediet gekregen zoals Dolberg vrees ik !

04-08-2019 17:19

mcjc +2

Had graag gezien dat Dolberg zijn oude vorm had herpakt, maar als we eerlijk moeten zijn kon je vorig seizoen al zien dat het niks meer zou worden. Het is heel sneu voor hem, maar Ajax zal nu toch echt moeten ingrijpen en een extra spits moeten aantrekken.

04-08-2019 13:35

Hagmag +9

Zijn nonverbale gedrag is die van een OPBLAASPOP.
Zit totaal geen verbetering in.
Kreeg nog een 100% kans.
I.p.v. te stiften, koos hij voor een schuiver.
Daar herken je een echte technische en slimme spits die hij niet is.
Gewoon verkopen die "hap".
Gaat m nooit meer worden.

04-08-2019 13:26

Flipper33 +6826

Denk dat er geen enkele club staat te springen om Dolberg te kopen. Dolberg zelf wil ook niet weg dus beter contract ontbinden dan !

04-08-2019 17:20

zivkabrimovic +261

Oké, Dolberg is niet de Ajax spits die we zoeken, maar wat jullie beide allemaal zeggen is dikke bullshit.

04-08-2019 17:23

de_pitbull +0

Ik snap echt niet waarom hij mag blijven staan...
Misschien moet dat wel vvan het bestuur omdat ze hem nog willen verkopen ofzo?
Je hebt verdorie een Huntelaar of zelfs een Traore.

04-08-2019 13:26

Cupmetgroteoren +5

Op de trainingen laat hij het wel zien, plus ten hag en overmars hebben een zwak voor hem, en overmars denkt 'm nog te kunnen verkopen.

04-08-2019 15:47

DUDE92 +3027

Ik denk dus dat als Donny weggaat en er een iets meer passing-gerichte 10 komt in plaats van een diepgaande 10, we veel meer aan Dolberg hebben. Zoals we afgelopen seizoen en gisteren speelden past hij gewoon niet in het systeem. Wel werkt hij deze voorbereiding en eerste paar wedstrijden harder op het veld dan vorig seizoen, dus ik schrijf hem als een van de weinigen nog niet af.

04-08-2019 13:25

fanforeffer +4

ik weet niet wat ik vinden moet !! Dolberg krijgt heel weinig bruikbare ballen,maar staat maar ook nooit op de goede plaats ! Zo scherp als Tadic en Donny staan,staat Dolberg nooit,maar kunnen deze 2 zo scherp staan omdat Dolberg de mensen weg trekt ? Onder Bosz kreeg hij m.i. meer diepe ballen ,daarmee kan hij wel goed overweg. Schijnt dat hij op de trainingen top is,hopelijk zien we het ook eens op het veld.

04-08-2019 13:48

afcas +3811

Vraag jezelf eens af, waarom kan tadic het wel als hij spits staat? Op dat moment trekt dolberg namelijk ook geen mensen weg, maar speelt tadic en het team alleen maar beter...

04-08-2019 15:45

Flipper33 +6826

Hij is al 3 seizoenen aan het aanmodderen ik was moet wel een keer klaar wezen want gaat echt niet goed komen een dip kan maar geen 3 seizoenen op rij hij straalt ook niks uit net of het hem niet boeit.. en
Als ik Zo zijn foto bekijk boven dit artikel is die jongen ziek

04-08-2019 17:24

CoolRunnings +388

Bij jonge spelers is het vaak; alles of niets of een fase goed. Helaas is het bij Dolberg af en toe een glimpje en vaak niets.

Het huidige systeem past ook niet bij hem. Het is meer een spits voor in de klassieke 433 systeem. Ik hoop dat het er nog uitkomt maar heb er weinig vertrouwen in.

04-08-2019 13:19

ajaxfan83 +3523

dat ene jaar onder bosz toen liep hij achter iedere bal aan .
hij liet zien dat wim jonk toendertijd ongelijk had .
geweldige goals .
misschien dat het lag aan de speelwijze van bosz lag dat hij daar perfect inpaste.
Maar nu denk ik zo van wat is die dolberg toch een luie donder .
geen bal meer achterna hij kijkt en wacht tot dat ie een ons weegt .
Ik weet niet wat erik in hem ziet maar als je nu met hem speel kan je net zo goed vanaf de aftrap met 10 man gaan spelen

04-08-2019 13:19

Bono +0

Bas Dost ?

04-08-2019 13:18

Flipper33 +6826

Vind het wel jammer dacht altijd Dolberg is de ideale spits voor Ajax. Maar helaas hij is eigenlijk ook geen spits maar een linksbuiten. Zie liever Huntelaar of Traore . Maar Dolberg gaat nooit een transfer maken. Denk dat die ook een beetje mensenschuw is.

04-08-2019 13:18

jarenfan +5

Begrijp te Hag niet,had toch een half uur Dolberg moeten wisselen voor
Huntelaar.

04-08-2019 13:03

GC +940

Huntelaar is stukken beter en bijna altijd scherp. Leeftijd zegt niks in dit geval.

04-08-2019 13:06

Flipper33 +6826

Precies toen Dolberg eraf ging het steeds beter lopen geloof dat alle wedstrijden zonder Dolberg ook een stuk beter waren dan met Dolberg.

04-08-2019 13:19

DiAngelo +2410

Dolberg past totaal niet in t huidige systeem, daar we n stuk dichter op de goal van de tegenstander spelen. Hij staat t voetbal letterlijk en figuurlijk in de weg. Voor Ajax en Dolberg t beste om hem te verkopen voor n redelijk bedrag. Leverkussen..??

04-08-2019 12:55

MankeNelis +7

Is Dolberg wel een spits? Volgens mij is hij meer een buitenspeler. Huntelaar is een echt 9. Huntelaar weet waar de bal komt. Dolberg heeft geen idee waar de bal komt, hij is altijd te laat. Totaal geen gevoel voor de spits positie. Het begint een kwelling te worden die ijdele hoop dat hij gaat slagen in de spits. Laat hem aan de zijkant invallen.

04-08-2019 12:53

Flipper33 +6826

Nee is indd een buitenspeler in de jeugd speelde hij altijd linksbuiten.

04-08-2019 13:20

Cupmetgroteoren +5

In de jeugd speelde hij als buitenspeler. Is in de spits gezet omdat ie als buitenspeler net iets tekortkomt.

04-08-2019 15:48

FrancescosRavioli +15377

Hij speelt alsof hij gebrek aan plezier heeft. Het kan een ontzettend goede speler zijn, maar soms heb ik het idee dat hij gewoon uberhaupt op het voetballen is uitgekeken.

04-08-2019 12:39

Flipper33 +6826

Als je na de foto hierboven kijk van hem dan straalt die indd niks uit op het veld idem dito

04-08-2019 13:20

RJB1979 +25946

Ik denk dat het vertrek van Schöne en Kristensen ook niet helpt.

04-08-2019 12:21

Suarez16_ +9356

Eerlijk is eerlijk Ajax moet nu in een fase komen waar het niet meer moet willen bouwen op een incosequente spits die 3 van de 4 wedstrijden niks brengt. Een Tadic, Ziyech, Van de Beek of Tagliafico zijn zelfs op een slechte dag nog goed.

04-08-2019 11:37

ÁlvaroRecoba +13695

Het contract van Dolberg loopt tot 2022; is een verhuur aan Heerenveen niet een idee? Een nieuwe start, een vaste basisplaats, kijken of hij hèt kan terugkrijgen. Zo ja, dan is het een superspits, verlengen en volgend jaar vast in de basis in Amsterdam (waar dan de nodige spelers zullen vertrekken), zo niet, dan is het niet anders en nemen we ons verlies. Maar dit is voor niemand handig, lijkt me. Tadic vast in de spits, Huntelaar en Traoré erachter, en genoeg klasse op de flanken.

04-08-2019 11:33

MankeNelis +7

Heerenveen heeft Odgaard gehaald, die heeft al aardige goals gemaakt. Dat wordt hem niet.

04-08-2019 13:10

Ajaxbrl +13882

Vanaf Dinsdag : Neres-Tadic-Ziyech aub!

04-08-2019 11:20

Vertonghen +15

Dat lijkt me wel ja, en dat de rest van het seizoen :)

04-08-2019 11:26

FrancescosRavioli +15377

Bij vertrek Donny: Promes, Tadic, Neres (Ziyech erachter), of Huntelaar in de spits en Tadic op 10.

04-08-2019 12:40

Dubbelvla +8519

Dolberg als nieuwe Donny vanaf de 10, als soort Bergkamp?

04-08-2019 11:16

Red Devil +3604

Je speelt gewoon met 10 man als je Dolberg opstelt want hij laat werkelijk niets zien.
Huntelaar had er gisteren in moeten komen om de 3 punten over de streep te trekken.

04-08-2019 11:01

Remark +602

Op het gevaar af verbaal gelyncht te worden: Waarom kopen we Lozano niet? Die is dreigender vanaf de bank dan Dolberg in het veld.

04-08-2019 10:51

Ajax#1900 +1

Tijd om uit te loggen

04-08-2019 11:20

Remark +602

Ik dacht 't niet...
Wedden dat Lozano, mocht hij bij Ajax komen spelen en er meteen een paar inperen, binnen no time heilig wordt verklaard? Zo opportunistisch zijn we dan ook wel weer. Helaas geldt dat opportunisme niet voor Dolberg, want die mocht, na een paar leuke acties onder Peter Bosz, jarenlang als een blonde zombie blijven rondsjokken, z'n medespelers voor de voeten lopen en de een na de andere opgelegde kans missen. Dat Ajax het zonder spits vorig seizoen zo ver wist te schoppen, was voornamelijk te danken aan Tadic en onze twee wereldvoetballers Frenkie en Matthijs. Nu die laatste twee ons zijn ontvallen, wordt het toch echt tijd om ons spitsenprobleem onder ogen te zien en ons daarbij niet te laten leiden door infantiele anti 010- en 040-sentimenten. Toen ik een paar maanden geleden Berghuis opperde, werd ik meteen gek verklaard, maar ja, dat werd ik óók toen ik twee jaar geleden zei dat Frenkie de Jong de beste Nederlandse voetballer sinds Johan Cruijff was en dat hij onmiddellijk in de basis moest staan. Geeft niks, de gemiddelde supporter heeft nu eenmaal een inzicht van nul en leeft in de waan van de dag. Dat dat echter ook geldt voor staf en bestuur, en dat men blijft volharden in het opstellen van Dolberg, is werkelijk te zot voor woorden.

04-08-2019 13:30

Zuiderling +2226

Nu ga je toch op heel glad ijs !

04-08-2019 11:25

DeWijsneus +25794

Speel nog liever met 11 Dolbergs.

04-08-2019 12:55

TontoKarnaggel +42547

Ik geef toe, een gewaagd idee.
Nadeel is dat het ook een slecht idee is :)

04-08-2019 13:19

tMuurtje +971

Los van de onhaalbaarheid past ie niet echt bij Ajax.
We hebben nu al zo'n snelle rommelaar met Promes (en ook Neres is zo'n type).

04-08-2019 13:28

JohnnyD +1

Ik ben benieuwd hoe Dolberg op de training is. Ik herinner mij nog Zlatan. Die bakte er ook een hele tijd werkelijk niets van, maar van hem hoorde je toen de hele tijd dat hij op de training de meest gestoorde (lees: mooie) dingen deed. Maw....het zal op termijn toch ook een keer op het veld te zien moeten zijn. Die verhalen over Dolberg op de training zijn mij iig onbekend.

04-08-2019 10:35

Cupmetgroteoren +5

Zlatan werd juist steeds beter. Aan het begin van het seizoen dat hij vertrok was hij weergaloos. Dolberg wordt niet steeds beter maar steeds slechter. Er zit geen olie meer in de motor.

04-08-2019 15:52

Ajaxtrouw +6359

Nu stoppen met die jongen

04-08-2019 10:12

wdw020 +0

Op de boot naar Denemarken zetten flapdrol is het lui varken

04-08-2019 10:09

Vak M +0

Dolberg juist 10 wedstrijden laten staan in Eredivisie. Kan makkelijk. Is het in zo n lange reeks nog steeds niet goed genoeg, dan pas afschrijven.

04-08-2019 08:54

Ajaxxxisdebeste +6

1 wedstrijd ook voldoende?

04-08-2019 08:59

wdw020 +0

Hij is nu al afgeschreven laat zeggen tegen de Spurs was hij het al had allang verkocht moeten worden of ruiken tegen een koe en een paard

04-08-2019 10:12

TheRiviera +5478

Het probleem met Dolberg is niet dat hij er niks van kan. Het probleem is de speelstijl die Ten Hag hanteert. Zowel Dolberg als Huntelaar zijn geen meevoetballende spitsen. Het zijn afmakers, En afmakers moeten gevoed worden met goede voorzetten vanaf de vleugels. Maar Ten Hag speelt met zwervende vleugelspelers die met regelmatig naar binnen trekken en combineren over het as van het veld richting het doel. Hiermee breng je iemand zoals Dolberg in de problemen mee want hij is geen type Suarez of Tadic. Hij kan af en toe een balletje vast houden maar je kan niet op hem rekenen in snel combinatie spel. Zowel Dolberg als Huntelaar zijn klassieke spitsen. Ze zijn er om doelpunten te maken en dat is hun sterke kwaliteit maar om die kwaliteit goed te gebruiken moet je de team en speelstijl aanpassen op hun. Maar aangezien Ten Hag dit niet doet zal je continue een teleurstellend beeld krijgen van Dolberg. Hierdoor zal denk ik Tadic weer eindigen als eerste spits aan het einde van het seizoen.

04-08-2019 06:56

ricky10 +5915

eindelijk iemand die het snapt

04-08-2019 07:16

Zuiderling +2226

Dolberg krijgt ook geen krediet bij de meeste supporters want hij heeft ook totaal geen charisma. Laat niet zien dat het hem echt wat uitmaakt. Neem dan Huntelaar : een krijger pur sang die altijd het gras opvreet en ook gewoon veel produktiever is.

04-08-2019 08:53

Cupmetgroteoren +5

Het krediet staat of valt bij je prestaties. Dolberg kreeg enorm veel krediet na zijn eerste seizoen.

04-08-2019 15:55

jaripettersson +9531

Helemaal eens. TH wil iets forceren wat helemaal niet kan. Het gevolg is dat ineens iedereen haast een hekel krijgt aan Dolberg, zijn marktwaarde de grond in gaat en dat je nu heel veel wedstrijden hier aan offert voordat er iemand anders in de spitst staat. Want dat gaat gebeuren, dat ziet een kind.

04-08-2019 09:40

tMuurtje +971

Klopt.
Dan resteert wel de vraag waarom we twee van dat soort spitsen hebben rondlopen.
Spitspositie was ook vorig seizoen de zwakke plek.
Gelukkig werd dat ingevuld door Tadic.

04-08-2019 13:34

TheRiviera +5478

De reden waarom Dolberg en Huntelaar bij Ajax rondlopen is simpel uit te leggen. Wat betreft Dolberg is hij nog steeds een zeer jonge speler met enorm veel potentie. Hij stamt af van het Bosz tijdperk waarin Bosz meer een speelstijl hanteerde die goed lag bij Dolberg. Hierdoor zag je zijn enorme waarde en potentie. Ajax wilt natuurlijk dat Dolberg nog een opvlieger maakt dit seizoen om ze marktwaarde op te drijven en dan te verkopen.

Wat betreft Huntelaar gaat het puur om ervaring. Hij is een strijder, een winnaar, een speler die nog steeds hongerig is en de juiste mentaliteit is en je kan altijd erop rekenen dat hij er wel een paar in schiet.

05-08-2019 12:16

ETM +3

Spot on wb Marin. Als je je wat in Marin hebt verdiept en je hoort dat Ten Hag grotendeels wilt voortborduren op de spelopzet van vorig seizoen dan is dat een opmerkelijke combinatie. Marin lijkt niet op Frenkie en lijkt niet op Schone. Idd nog eerder op Donny. Ik zie dat hij door velen al bijna wordt afgeschreven en dat vind ik van de zotte. Maar de vraag is echt hoe hij gaat inpassen. Gisteren vond ik hem de eerste helft verdedigend al kwetsbaar maar aan de bal vrij sterk. 2de helft zakte hij flinkweg en was het verdedigend echt problematisch. Tuurlijk moet hij tijd krijgen, maar ik maak me zorgen over Blind- Marin. Dat terwijl Blind erg goed speelde. Ajax is ver verwijderd van 2 pure opbouwers met veel verdedigende kwaliteiten in de opbouw. De dubbele 6 van vorig seizoen.

Ik weet dat veel mensen dit flink oneens met me zullen zijn, maar ik vind niet dat er een Donny op 10 moet. Vd Beek's kracht op die positie is wel evident: lezen van waar de ruimtes liggen, en een speler met veel combinerend vermogen in de kleine ruimte. Een slimme speler.
En toch vind ik dat Donny het pas in de staart van de competitie echt waar maakte. Vind ik Donny nogsteeds meer een 8 dan een 10. En ik vond itt velen Neres op 10 eigenlijk het geheel (in dat stadium) meer ten goede komen. Neres die wel te veel met de bal liep, maar qua dynamiek in de voorhoede liep het toen beter. Alleen toen Tadic op 9 kwam en Neres links, Ziyech rechts, Donny erachter begon er wel een wiel te draaien.

Dat Tadic naar de as van het veld moet lijkt me overduidelijk. Op 9 of op 10 zou ik ook graag willen zien, als Erik door wil gaan met de 10-positie.
Dolberg; ziet hieronder :)

Tagliafico en Ziyech zullen idd met het oog op PAOK gespeeld hebben en waren heel roestig, Ziyech ging de 2de helft zelfs gewoon niet. Neres oogde ook roestig, maar ja die moest iets forceren toen hij erin kwam.

De laatste linie zit vol potentie maar is nog niet lekker ingespeeld. Dat is niet vreemd. Martinez vind ik fantastisch. Lef in zn spel, voetbalt heel makkelijk, heeft een verrassend goede inspeelpass, en verdedigend is t een krijger. Positioneel maakt hij nog foutjes. Dat zag je ook in de voorbereiding. Schuurs kreeg veel over zich heen op het live-topic maar die bleef wat mij betreft prima overeind. Gaat denk ik spannend worden tov Alvarez.

Mazraoui viel erg goed in en ik moet eerlijk zeggen dat ik, hoewel wat opportunistisch, denk dat Mazraoui Erik meer zou helpen om de speelwijze van vorig seizoen enigzins te behouden. Die is makkelijker onder druk dan Marin en heeft al het vorige seizoen veel gespeeld, en zelfs al op het middenveld.

Promes was gisteren zo druistig als eerder deze voorbereiding. Ik schrijf hem echter nog niet af.

Was het allemaal ruk? Nee zeker niet. Bij fases speelde Ajax heel aardig. Combinaties tegen de 16 waren niet lukraak en Erik heeft gelijk als hij op de velen zelf gecreeerde kansen wijst.
Maar ik heb wel het idee dat de puzzel nog lang niet gelegd is. En betreur het vertrek van Schone en ogenschijnlijke vertrek van Donny zeer.

Ps. ( ik vind t opmerkelijk dat Noah Lang er niet bij was, of zag ik dat verkeerd?)

04-08-2019 03:20

ETM +3

Leuk dat je reageert. Heel ver verwijderd is allicht overdreven, maar ik heb t vermoeden dat Marin het in die rol niet redden gaat
De dubbele 6 zie ik als functioneel gerelateerd aan 2 zaken; de rest verdediging gerelateerd aan de aanvalsopzet met veel positiewisselingen en opkomende backs. En het gefaseerd drukzetten (deels zakken)
In Schone- Frenkie had je een opbouwer aan de bal (Frenkie), en een verdedigend ingestelde verbindings speler. Beiden hadden veel aan elkaar. Simpel gesteld, Blind kan ik in een Schone rol zien, maar Marin niet in een Frenkie. En dan bedoel ik niet dat we een 2de Frenkie moeten hebben hoor, die bestaat niet, maar dan wel een aantal kenmerken die dus complementair zijn aan Blind en binnen de beoogde speelwijze.

Anderzijds zo goed ken ik Marin ook weer niet. Dus zal t sowieso tijd geven :)

Ik vraag me verder af of Blind niet toch nog te belangrijk is voor de achterste linie en zelfs of Martinez niet controlerend op middenveld kan. Ik ben nog al van hem onder de indruk. Maar dit is gissen, ik snap wat dit betreft Ten Hag prima.

04-08-2019 09:51

xMilkshake +206

nog nooit heeft een speler, laat staan een spits, bij Ajax zoveel kansen gehad (en niet genomen), terwijl er alternatieve beschikbaar zijn. 1 wedstrijd (tegen PSV) leek het in de eerste helft dat hij de knop had omgezet. Na het eerste half uur tegen PSV zakte hij weer weg en was hij weer onzichtbaar. De gretigheid en geil zijn voor de goal (zoals mijn oude trainer dat altijd zei) mist hij gewoon. Vanuit Ajax oogpunt gekeken heeft hij meer dan genoeg kansen gehad. Laat hem zich maar een jaartje in JA bewijzen, de alternatieve (Huntelaar en aanstormende talenten daarachter) moeten nu de kans krijgen. Ik durf best hardop te zeggen dat Huntelaar nog zeker 2 seizoenen de potentie heeft om topscorer eredivisie te worden.

04-08-2019 02:52

Noxin +15603

Dolberg maakt 1x per 10 wedstrijden een geweldig mooie goal. Daar zie je de potentie. Maar qua rendement kan je beter Tadic of Huntelaar neerzetten. Die werken vaak ook nog eens hard, terwijl Dolberg vaak niet lijkt te beseffen dat de wedstrijd toch al echt is begonnen.

04-08-2019 02:28

AnsB +4

Ik snap de keuze voor Dolberg wel. In dit stadium kijkt TH vooral naar zijn potentie en geeft hij hem vertrouwen - in de hoop dat dit zich dit keer wel uitbetaalt (voor het eerst fit in de voorbereiding en zo).
Anders gezegd: hij investeert in Dolberg en dat is de enige manier om hem bij Ajax nog aan het voetballen te krijgen. Lukt dat niet dan kun je hem definitief afschrijven (voor Ajax in elk geval). Dus ja, dan is het - gezien die potentie dus - wel degelijk de moeite waard om nog even te investeren. Normaal gesproken had Ajax vandaag ook gewoon gewonnen (gezien de kansenverhouding).

De wedstrijd tegen PAOK is véél crucialer. Ik ben wel benieuwd of TH ook dan in hem durft te investeren. Ik zou het niet doen en Tadic in de spits zetten. Vervolgens Dolberg weer in de competitie laten spelen.
Ergens ligt er natuurlijk een definitieve grens. Geen idee waar die ligt voor TH. Ikzelf zou hem nog een stuk of vijf kansen geven, maar uitsluitend in de eredivisie en ervan uitgaande (ik weet niet om welke wedstrijden het dan zou gaan) dat de rest van het team zoveel kwaliteit herbergt dat je die wedstrijden sowieso kunt/moet winnen.
En dan is het de vraag of sprake is van een stijgende lijn of dat we hetzelfde beeld blijven zien.

04-08-2019 01:30

ETM +3

Hij investeert 'opnieuw' in Dolberg. Dat deed hij namelijk heel vorig seizoen ook. En dat is heel opmerkelijk. Huntelaar functioneerde vorig seizoen prima en zodra Dolberg fit werd geacht kwam hij er in en bleef hij lang staan. De Tadic-greep veranderde de boel pas. Een gouden zet.
Dolberg scoorde af en toe en kwam aan een acceptabel gemiddelde als Ajax niet een ruim bovengemiddelde kansenmachine was geweest. Er zaten enkele plaatjes van doelpunten bij. Die kan Dolberg maken. En soms draaide hij weer eens sierlijk weg bij zn tegenstander. Binnen het geheel was hij als schakel ondermaats. En dat was hij in deze voorbereiding en dat was hij gisteren.
Uit weinig blijkt imo dat hij gaat functioneren. Daarvoor gaat er te veel mis en al te lang. Hij is geen goed aanspeelpunt, zelfs zn aannames zijn vaak dubieus. Hij herkent ruimtes niet goed, maakt foutieve keuzes aan de bal en dit is vrij structureel. Ook in 16/17 had hij het vaak zwaar, maar weergaloze individuele acties maakte een hoop goed, in die speelwijze kwam hij vaker de ontstane ruimte aan te vallen en hij had een klik met Traore, bijv.

Ajax dat nu veel spelers aan het inpassen is en heel snel haar draai moet vinden ook met het oog op CL kan zich imo geen Dolberg permiteren. Zeker niet omdat Tadic een van de beste spitsen van Europa was vorig seizoen en die man is er gewoon nog. Ik denk dat Tadic tegen PAOK daar ook weer staat. Maar waarom zou je Marin en andere nieuwkomers niet helpen tegen Vitesse met Tadic op 9 ? Ajax voetbalt dan namelijk veel makkelijker.

Ik denk niet dat Dolberg aan zn laatste kansen bezig is. Daarvoor is het vertrouwen van Ten Hag ogenschijnlijk te groot.

04-08-2019 02:46

DeWijsneus +25794

Inderdaad Ans. Je hebt mij een hoop typwerk uit handen genomen. Ik vrees zelfs dat Tadic in de Eredivisie als 9 ook te weinig gaan bijdragen. Komt gewoon door de manier waarop ploegen tegen ons spelen nationaal. In de CL is het toch anders voetballen. Maar het is zeker wel 2 voor 12. Hopelijk krijgt Dolberg nog een aantal nationale wedstrijden achter elkaar. Anders is het wel over.

04-08-2019 07:47

Milko1971 +0

Hij heeft genoeg kansen gehad. Als je niet in vorm bent kun je nog altijd wel keihard werken en het gras opvreten, maar dat doet hij bij lange na ook niet.
Gisteren hadden we gewoon gewonnen als we met Tadic in de spits waren begonnen.
Wij zijn wel Ajax en geen sociale werkplaats. Als het ten koste gaat van de winst zijn we verkeerd bezig!

04-08-2019 13:19

Cupmetgroteoren +5

Dolberg meteen verkopen als er een club komt. Het kan niet zo zijn dat een spits al 2.5 seizoen niks presteert bij Ajax. Dan is ie gewoon niet goed genoeg. Hij was al nooit een echte goalgetter, maar voegde qua spel zo nu en dan iets toe. Nu is dat ook verdwenen. Of dat nu door een blessure komt of dat het een mentaal ding is, gauw afscheid van nemen, gaat niks meer brengen.

04-08-2019 00:32

afcamuc +0

Ik heb hem altijd verdedigd omdat ik er ontzettend veel potentie in zag, hij maakt af en toe verschrikkelijk knappe goals die hem maar weinig spitsen kunnen na doen, maar hij is gewoon een zwakte in ons spel, 9 van de 10 keer is die afwezig. Ik denk dat het tijd is afscheid te nemen, Tadic in de spits te zetten met Huntelaar als back up en Traore die langzaam aan minuten maakt, met Brobbey in Jong Ajax.

04-08-2019 00:18

bremovic +2218

hij is gewoon helemaal de kluts kwijt naar zijn blessure.
doodzonde

03-08-2019 23:50

ChrisEriksen8 +9

Laat Dolberg maar eens een keer 10 wedstrijden staan ipv direct afschrijven...

03-08-2019 23:38

Vertonghen +15

Hoelang moeten we doorgaan met kansen geven dan?
Hij mag ook wel eens een stukje progressie tonen...
11 wedstrijden aanmodderen en hopen op iets, dat is geen beleid daarmee zet je een (Europees) seizoen op het spel.
Kiezen voor zekerheid en het vertrouwde spel, Tadic op 9.

Als Dolberg echt zo goed/fris is kan en moet hij alsnog zijn kans pakken tijdens invalbeurten.

03-08-2019 23:42

Zuiderling +2226

Inderdaad. Ik heb niet het idee dat hij echt tot het gaatje gaat om een het vele krediet waar te maken.

04-08-2019 09:00

ambtenaar +23

10 wedstrijden bij jong-Ajax lijkt mij prima.

04-08-2019 00:18

grannig mokum1 +1

Ik weet niet meer met Dolberg, ik denk dat ten hag nu Traore een kans moet geven of gewoon tadic in spits.... Met Dolberg speelt ajax met 10 man in plaats met 11 man

03-08-2019 23:30

gusanito +5448

Nu echt genoeg kansen gehad. Ik wil Traore wel eens een paar wedstrijden zien.

03-08-2019 23:29

Vertonghen +15

Ik gun Dolberg alles, daar hebben we echt baat bij maar ik geloof er echt niet meer in.
Erger me dood als ik naar hem kijk, kan niet eens meer objectief naar hem kijken...
Speel gewoon met Tadic in de spits zolang we al dit materiaal hebben.
Op dit moment houd Dolberg zowel Promes als Neres op de bank.
Het is spijtig maar de Dolberg van twee jaar geleden komt niet meer boven drijven, laten we nu niet weer tot oktober aanmodderen we hebben al genoeg twijfelgevallen!

Verhuren aan een goede subtopper, of desnoods maar verkopen.

03-08-2019 23:17

MosesD +14690

Gewoon afscheid nemen van Dolberg. Tadic in de punt en regelmatig Klaas laten spelen. Daarachter zit één van de grootste talenten van Ajax, Traore. Het is met Dolberg gewoon het Fischer scenario. Aardig beginnen, niet meer dan dat. Dan langdurig geblesseerd erna totaal niks brengen. Is gewoon klaar. Schöne weg en van de Beek vermoedelijk ook. Blind speelde bij tijd en wijle als een veldheer vandaag. Marin zou prima op de positie van van de Beek kunnen, want dat is namelijk geen controleur. De spoeling is dus qua creatieve rechtspoot naast Blind. Voor Gravenbergh is het nog wat te vroeg, ik denk dus dat we wel een extra speler op die plek kunnen gebruiken. Ik ben benieuwd. Komst Pröpper zou ik toejuichen.

03-08-2019 23:14

BobaAjax +702

Op dit moment doet schuurs het goed op CV dus kunnen alvarez en blind als controleurs op het middenveld met marin/ lang/ tadic of promes ervoor.

03-08-2019 23:29

MosesD +14690

Ik vind als je met twee controleurs speelt, dat je met twee creatieve spelers daar moet spelen (precies zoals we dat afgelopen seizoen deden). Een rechtspoot naast Blind hebben we niet (Gravenbergh is er nog niet klaar voor, denk ik). Alvarez is imo een centrale verdediger en iig zeker geen creatieve speler.

03-08-2019 23:35

Barra +5529

Nous kan dat prima invullen lijkt me, vandaag zag je ook dat hij zoveel dynamischer is en ook gewoon voetballend veel toevoegt. Veel in beweging en verdedigend ook prima, kan met zijn snelheid ook veel goedmaken.

04-08-2019 00:21

MosesD +14690

Helemaal eens! Die zou dat kunnen en die was ik helemaal vergeten. Nou, dan hoeft er dus helemaal niks meer bij! Ook prima. Nous en Blind controlerend. Voor op 10 heb je dan Marin, Lang, Ekkelenkamp of zelfs Ziyech (moet hij wel minder balverlies lijden, als er vandaag een club hem nogmaals heeft bekeken, dan blijft hij op zeker in Amsterdam :-) ).

04-08-2019 00:53

Briejun +33

Sorry hoor, maar zeker de eerste 60 minuten was hij onze beste aanvaller. Hakim was, zijn assist daargelaten, vandaag dramatisch; van Tadic tot aan zijn doelpunt ook niet veel vernomen. Dolberg was balvast en goed in de kaatsing. Had misschien wel zijn kans (uit lastige hoek) beter moeten afronden. Al met al was Kasper de eerste helft een van de lichtpuntjes, samen met Daley, Marin en Donny. Toch altijd weer een nieuw pispaaltje.

03-08-2019 22:54

talent020 +7

Dolberg gaat hem niet worden, ik gun het hem wel, hij kan ook zeker wel voetballen, maar hij is te lief, staat te vaak niet goed gepositioneerd, en als hij een kans krijgt geeft hij te vaak niet thuis, Huntelaar en Tadic moeten het gaan doen dit jaar

03-08-2019 22:53

NotForSale +2250

Dolberg heeft al meer krediet gekregen dan de rest van de selectie samen. Keer op keer laat hij het afweten, hij teert nog steeds op 1 goed half jaar. Het is gewoon klaar met hem. Vanaf nu terug Tadic in de spits met Huntelaar als back-up en supersub.

03-08-2019 22:53

Schwalbino +11

Ik ben hier klaar. Ik ga met Lasse mee en wordt supporter van Genoa. Als Lasse terugkeert, kom ik hier weer eens kijken :)

03-08-2019 22:50

de_pitbull +0

dan hoop ik dat Lasse niet meer terug komt.

03-08-2019 22:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.