Stats: Lasse Schöne versus Riechedly Bazoer

door NielsE 37

Stats: Lasse Schöne versus Riechedly Bazoer

door NielsE 37

Laatst geüpdatet

In de serie 'Stats' licht Ajax Showtime iedere week een speler, een combinatie van spelers of het hele team van de Amsterdammers uit. Deze week vergelijken we concurrenten Lasse Schöne en Riechedly Bazoer en zoeken we uit wie er als cijfermatige winnaar uit de bus komt.

Peter Bosz begon het seizoen zonder Lasse Schöne en Hakim Ziyech in de basis. Waar de roep van de buitenwereld om de smaakmaker van FC Twente heel groot was, werd er niet of nauwelijks om het inzetten van de Deense routinier gevraagd. Schöne werd gezien als 'de perfecte twaalfde man'. Toch bewijst hij, net als in eerdere seizoenen, iedereen het tegendeel.

(App-gebruikers lezen het artikel hier!)

Met veel voetbalgogme houdt de man uit Denemarken zich moeiteloos staande op het middenveld van Ajax. Maar op welk vlak troeft Schöne zijn directe concurrent Bazoer nou precies af? Ajax Showtime zocht het uit aan de hand van onder meer de aanvallende en verdedigende statistieken* van de beide spelers.

*Met Bazoer in de basis speelde Ajax met 'de punt naar voren', met Schöne met 'de punt naar achteren'. Ondanks dit verschil zijn er door het kiezen van de juiste statistieken nog steeds vergelijkingen te maken. De gebruikte statistieken betreffen een gemiddelde per 90 minuten.

Het eerste wat opvalt als we kijken naar de vergelijking tussen de twee is de passzuiverheid: Bazoer is hier de duidelijke winnaar, maar dit zegt niet alles. Hier zien we namelijk mooi terug in de statistieken dat Bazoer veel minder risico in zijn spel legt, aangezien hij meer dan drie keer minder Key-passes* per wedstrijd verstuurt dan Schöne.

*Een Key-pass is een pass waar een kans of een doelpunt uit ontstaat.

Deze bevinding wordt dan weer ondersteund door de bovenstaande statistiek. Per wedstrijd verstuurt Schöne zo'n 36 passes in voorwaartse richting. Bazoer blijft ver achter met slechts 15 passes per wedstrijd. Duidelijk is dus dat de Deense middenvelder een stuk meer risico en aanvalsdrift in zijn spel legt. De vraag is nu waar Schöne ten opzichte van Bazoer steekjes laat vallen. Gezien het aanvallende type speler dat hij is, ligt hierbij het kijken naar zijn verdedigende statistieken het meest voor de hand.

Toch verrast Schöne ook op dit front. In verdedigend opzicht overklast Schöne zijn concurrent voor een plek op het middenveld op bijna alle punten. De Deen onderschept de bal bijna acht (!) keer vaker per wedstrijd van de tegenstander en voltooit ook een stuk meer tackles op het middenveld. Het enige waar de Deen in onderdoet voor de van PSV overgekomen middenvelder is het percentage gewonnen kopduels, maar deze statistiek valt in het niet als we kijken naar de rest van de verdedigende statistieken.

Conclusie:
Waar onder de analisten nog weleens het gevoel heerst dat Ajax bezig is met kapitaalvernietiging door Bazoer op de bank te zetten, kunnen we aan de hand van de gegeven statistieken toch echt concluderen dat de jongeling totaal geen aanspraak maakt op een basisplek onder het regime van Peter Bosz. Schöne is in zowel aanvallend als verdedigend opzicht superieur aan Bazoer. Mocht de Deen zijn goede spel vasthouden, dan lijkt een basisplaats voor zijn jonge tegenhanger heel ver weg.

Door: Niels Engelman (@nielsengelman) | E-mail: n.engelman@ajaxshowtime.com

Lees meer:
Deel 1 - Peter Bosz versus Frank de Boer

Lees meer over:
Plaats reactie

WyZynDeBeste +2

Ik heb geen stats nodig om te kunnen concluderen dat Schöne vooruit passt, onderschept en verdeelt.

Dit terwijl Bazoer sjokte, balletjes breed gaf en niets toevoegde.

12-11-2016 21:26

A Cohen +1

Pak de speelminuten van vorig seizoen er eens bij svp.
Toen zat Bazoer goed in z'n vel.

12-11-2016 19:31

prinsmp +1

Het meest swingende middenveld was mijn idee; schone, ziyech, bazoer in de beker wedstrijd. Daarna heeft bazoer niet meer het voorrecht gehad om in deze opstelling te spelen volgens mij.

12-11-2016 15:45

Minsc +1520

Kan zijn dat de vergelijking niet helemaal eerlijk is maar de statistieken bevestigen wat veel supporters niet willen toegeven: Bazoer is tactisch zeer zwak.
Loopt altijd maar wat heen en weer te rennen op het middenveld (probeert een soort controleur te zijn), grijpt verdedigend niet goed in (reageert vaak te laat) en speelt de bal te weinig vooruit. Wat dat laatste betreft: valt Frank de Boer hier iets te verwijten of zit het er echt niet in bij Bazoer? Ik denk vooral dat laatste.

12-11-2016 14:20

Michels +233

De Boer zette Bazoer altijd naast Davy omdat hij vond dat Bazoer nog niet klaar was voor de 6. Liep/loopt idd altijd een beetje als een kip zonder kop over het veld, bracht/brengt de bal altijd naar z'n medespeler en reageerde/reageert altijd laat met verdedigen. Totaal nog niet geschikt voor de 6 dus. Jammer, want ik had altijd de hoop dat Bazoer een beetje onze Pogba zou worden...

12-11-2016 14:32

ram +7283

Want Pogba is een '6'? Niet bepaald natuurlijk.

Ik geloof nog altijd dat Bazoer dat niveau kan halen. Als hij maar vertrouwen en een basisplaats krijgt op '8'. Hopelijk vertrekken Klaassen en Gudelj in de winter om dat waar te maken. Maar ik vrees dat dat niet gaat gebeuren.

12-11-2016 15:00

Michels +233

Pogba is ook geen 100% 6. Eerder een mix tussen 6/8. Klaassen moet je niet halverwege het seizoen verkopen... Elke wel denkende trainer houdt zijn aanvoerder het gehele seizoen erbij (tenzij die problemen binnen je spelersgroep geeft natuurlijk). Gudelj hoef je niet bang voor te zijn, die komt niet meer in 1, dus zijn positie is al vacant.

12-11-2016 15:45

ram +7283

Ik vind Klaassen gewoon slecht. Simpel. Drama. En Pogba is meer '8/10' dan '6/10'.

12-11-2016 16:45

Michels +233

Sorry hoor, maar Pogba is meer 6 dan 10. Toegegeven dat hij ook op 10 kan. Klaassen speelt idd niet de sterren van de hemel, maar het zou echt dom zijn om het tijdens het seizoen te verkopen. Lekker na dit seizoen doen.

12-11-2016 19:10

Ajacied1989 +350

AS, een pass waaruit een doelpunt ontstaat noemt men uiteraard een assist en wordt dan ook niet meegenomen in het aantal keypasses. Dus het gemiddeld aantal keypasses van Schone zou iets hoger moeten liggen.
Verder is vooral die statistiek opvallend. Niet zozeer aan de kant van Schone, die ook vrije trappen en corners neemt, maar vooral aan de kant van Bazoer. Zo weinig keypasses en zo'n hoge passnauwkeurigheid als aanvallende middenvelder geeft wel aan dat hij enorm risico-avers speelt. Als hij dan verdedigend ook nog eens nauwelijks van waarde is moeten we ons gaan afvragen wat Bazoer nou eigenlijk is. Hij is geen 6, geen 4, maar ook niet echt een 8. Als 8 kan hij het minste kwaad en is hij met zijn individuele kwaliteit in staat om gevaar te stichten, maar hij laat het elftal niet beter voetballen. Ik hoop enorm dat hij zichzelf dwingt te leren van Ziyech en Schone, want hij kan echt enorm veel leren van hun keuzes in balbezit (met en zonder bal) en teamdiscipline als we geen balbezit hebben.

12-11-2016 13:48

blava +2

vergelijking gaat niet op. Bazoer speelde de eerste wedstrijden van het seizoen terwijl Schone pas speelde nadat Sanchez, Ziyech en Dolberg in de basis stonden. Tevens speelde Ajax een soort Harikiri voetbal in het begin van het seizoen wat niet te belopen was voor Bazoer. Op deze manier kan je altijd wel een reden verzinnen.

12-11-2016 13:47

Barra +5529

Ook dat en Schone heeft het dubbele aantal speelminuten van Bazoer, waardoor de vergelijking ook een beetje krom loopt. Als je de statistieken erbij pakt, zorg dan ook voor dezelfde voorwaarden.

12-11-2016 13:58

Robinjo1988 +1

Volgens mij is Bazoer geen 6. Je kan beter Schone met Riedewald vergelijken. Die statistieken zullen ook wel dichter bij elkaar liggen.

12-11-2016 13:15

RuffRhythim +24837

6, 8, 10....?
De precieze positie boeit me niet.
Het rendement op het middenveld wel!

12-11-2016 13:07

ram +7283

Waar heb jij het over? Hoe kun je nu zeggen dat die posities niet uitmaken? Kom op zeg...

Een '6' moet een heel ander soort rendement hebben dan een '10'. Je kunt een '6' bijvoorbeeld niet afrekenen op assists maar wel op tackles/onderscheppingen, en vise versa.

12-11-2016 13:23

RuffRhythim +24837

Had je soms niet gelezen waar ik het over heb?
Ik heb het over het rendement op het middenveld.
Meer interesseert me geen klap.

12-11-2016 13:38

ram +7283

Ja, dat las ik. En daar reageerde ik op.

Ik bedoel ermee te zeggen dat rendement vele vormen en maten kent. Wat is rendement volgens jou dan?

En je zegt dat de precieze positie je niet boeit. Niet erg snugger in mijn ogen want het heeft alles te maken met het 'soort' rendement.

12-11-2016 14:04

Ajacied1989 +350

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het is veel te zwart-wit, zoals jij het stelt. In grote lijnen zou een 6 inderdaad belangrijker moeten zijn met intercepties en tackles dan een 8, maar ook van een 8 hoop je dat hij veel ballen wint en onderschept.
Andersom: Van een 6 hoop je dat hij als regisseur op het middenveld de lijnen uitzet en daarbij zijn assists meepakt (en een hoop keypasses geeft), van een 8 verwacht je echter nóg meer assists/keypasses.
Leg de cijfers van Ziyech bijvoorbeeld eens naast die van Schone. Dan zie je het verschil tussen een goede aanvallende middenvelder en een 6, maar ook Ziyech pakt genoeg ballen af per wedstrijd, veel meer dan Bazoer.
Bazoer lijkt qua statistieken wat betreft passing op een 6 en qua statistieken wat betreft verdedigen op een 8. Hij is het allebei niet echt. Hij is een talentvolle jongen die keihard moet werken aan zijn spelintelligentie om mee te kunnen in het spel dat wij willen spelen.

12-11-2016 14:05

ram +7283

Ik stel het niet zo zwart-wit hoor én had het over de '6' vs de '10'. Meestal zit de '8' er ergens tussenin.

Daarbij reageerde ik op zijn reactie waaraan hij aangaf dat alleen rendement hem boeit maar "6, 8 of 10" totaal niet. Dat vind ik erg raar want rendement is voor al deze posities een heel ander begrip.

12-11-2016 14:17

Ajacied1989 +350

Dat is waar, maar ik noem de 8 omdat we zonder echte 10 spelen en de 8 en de 10 in dit systeem dezelfde taken hebben. Je kan Ziyech een 8 noemen en Klaassen een 10, maar ook andersom.

12-11-2016 14:29

ram +7283

Ben ik het niet mee eens.

Een '10' is in mijn ogen de creatieve man en de '8' de box-to-box loper. Wat dat betreft maakt het niets uit of je met de punt naar voren of naar achter speelt: het zijn type spelers.
En Klaassen heeft echt niets van een '10'. Ik vind eigenlijk dat hij niets van een voetballer heeft ;) maar dat is weer een hele andere discussie.

12-11-2016 14:58

Ajacied1989 +350

Dat gaat in mijn ogen dus niet zozeer over de posities, maar over de kwaliteiten van de middenvelders die complementair aan elkaar moeten zijn. In mijn ogen zijn de 10 en de 8 in dit systeem box-to-boxspelers. Voor de balans/rolverdeling op het middenveld is het inderdaad belangrijk dat er een creatieve en een dienende speler staan, maar dat betekent niet dat zij uit balbezit andere taken hebben. Ziyech is net zo verantwoordelijk voor zijn zone als Klaassen voor de zijne. En die zones zijn hetzelfde, alleen die van de 10 ligt meer links van de as en die van de 8 meer rechts van de as.
Het is niet zo dat Ziyech lekker balletjes kan afwachten voorin, zoals Klaassen vorig jaar veel deed als 10. Dan wisselt Bosz hem direct. En terecht.

12-11-2016 15:29

ram +7283

True. Verdedigend heb je gelijk. Al zal type '8' gemiddeld genomen meer verdedigende kwaliteiten hebben.

12-11-2016 16:46

rsvh88 +5491

Bazoer zou is vaker mogen invallen voor Klaassen. Eigelijk zou je die 2 tegen elkaar moeten vergelijken.

12-11-2016 12:28

Elflashy +1

Yes jij begrijpt het

12-11-2016 12:52

LuisSuarez2010 +1

Alles draait om nuance en context. Kijk even in welke wedstrijden Bazoer zijn minuten heeft gemaakt en dan met name naar de prestaties van het team om hem heen.

12-11-2016 12:12

Afcagauke95 +0

Beetje dubbel gevoel, bazoer kreeg in die 5 wedstrijden die hij meespeelde nou niet bepaald veel vertrouwen en mocht gemiddeld 47 minuten meedoen.. schone 75 minuten per wedstrijd en dus meer tijd om keypasses te geven en meer vertrouwen door de minuten.. spelers worden beter door vertrouwen misschien als Bazoer dat meer krijgt hij het wat beter doet dan deze stats

12-11-2016 11:44

ram +7283

Precies. Rare vergelijking. Bazoer is een pure '8'. Schöne een '10' of '6'. Eventueel kan Bazoer volgens mij best een '6' worden maar ik zou hem gebruiken als box-to-box speler. Wat mij betreft verkopen we Klaassen en Gudelj zo snel mogelijk en geven we Bazoer het volledige vertrouwen op die plek.

Ook vind ik de vergelijking niet helemaal eerlijk omdat Bazoer amper in de basis heeft gestaan. Zonder die vorm en ritme kun je moeilijk écht goed spelen. In vorm vind ik Bazoer één van de allerbeste van de Eredivisie.

12-11-2016 11:21

JohnDylan +22669

Bazoer was goed in de eerste helft van het vorige seizoen doordat hij veel energie in een wedtrijd stopte. Alleen in de tweede helft van dat seizoen en aan het begin van dit seizoen deed hij dat niet meer en dan is hij een middelmatige speler. Hij is over het veld heen gaan lopen alsof hij een spelverdeler is maar daar mist hij de kwaliteiten voor. Als hij weer met dezelfde inzet gaat spelen als toen hij net doorgebroken was zal hij, inderdaad, een goede box-to-box speler voor Ajax zijn.

12-11-2016 11:34

Pauw +2241

Net als Gudelj

12-11-2016 12:02

JohnDylan +22669

Inderdaad, alleen heb ik Gudelj sowieso toch al afgeschreven.

12-11-2016 12:50

Eduard +3

Hoewel ik de cijfers niet helemaal can kalibreren zonder rekenmachine (Bazoer speelt minder minuten en dus verstuurd hij minder passes zou ik denken) is het duidelijk dat Schone op 6 moet. Ik zou de vergelijking met Riedewald wel eens willen zien. Vlgs mij moet die de vervanger gaan worden van Schone. (Sanchez, Riedewald, Ziyech, Dolberg als de kern van het nieuwe Ajax)

De vraag is wat nu met Bazoer. Is het raar als ik zeg dat hij maar eens als linker centrale verdediger moet worden geprobeerd???

12-11-2016 11:20

gi0vanni +7327

Bszoer is naar Ajax gekomen omdat ze hem als middenvelder zagen en bij PSV als CV dus die gaat daar niet willen spelen spelen.

13-11-2016 09:10

DOPEBOYsGAME +1

Bazoer als vervanger van Klaassen zie ik wel zitten. Die kan in de zomer goed verkocht worden..

13-11-2016 12:36

JohnDylan +22669

Ik begrijp deze vergelijking totaal niet aangezien Bazoer niet op '6' maar als half speelt. Trouwens begrijp ik sowieso niet waarom mensen denken dat Bazoer een '6' is. Het lijkt mij duidelijk dat een '6' de bal zo kort mogelijk bij zich moet houden om de opbouw te versnellen en Bazoer juist een speler is die met de bal aan de voet meters wil maken. Bazoer lijkt me dan ook alleen geschikt voor een rol als box-to-box speler op rechtshalf maar momenteel lijkt hij daar niet de nodige inzet voor te hebben.

12-11-2016 10:07

Onpartijdig +4442

Bazoer is inderdaad totaal geen 6, daarvoor loopt hij te veel met de bal zoals je al aangeeft.

Volgens mij denken veel mensen dat Bazoer de perfecte nummer 6 is omdat hij in de jeugd altijd CV heeft gestaan en bij De Boer altijd CM. Veel mensen denken dan dat een CVM daar precies tussenin zit, dat klopt natuurlijk qua positie wel, maar je moet als 6 bepaalde cruciale eigenschappen hebben mbt aanspeelbaarheid, tempo bepalen en wegdraaien. En dat zijn dingen waar Bazoer zijn kracht niet ligt.

12-11-2016 11:10

Ferd +38603

Juist, dat was ook mijn eerste gedachte. Net als met gudelj, waarbij mensen hem ook maar als 6 bleven zien en noemen.

12-11-2016 13:18
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.