[Update] FIFA noemt geruchten over blauwe kaart 'onjuist en voorbarig'

door Jari Perridon 47

Bron The Telegraph

[Update] FIFA noemt geruchten over blauwe kaart 'onjuist en voorbarig'

door Jari Perridon 47

Bron The Telegraph

Laatst geüpdatet

De spelregelcommissie van de FIFA gaat vrijdag een erg opmerkelijke aankondiging doen. Er gaat in het profvoetbal getest worden met het invoeren van een blauwe kaart. Een speler die de blauwe kaart ontvangt moet voor tien minuten van het veld. Deze regel kennen we in Nederland uit het amateurvoetbal bij het krijgen van een gele kaart.

Volgens The Telegraph heeft de International Football Association Board (IFAB) toestemming gegeven voor een proefperiode van een nieuwe derde kaart die scheidsrechters kunnen uitdelen. Eredivisie-spelers hoeven niet bang te zijn dat ze snel te maken krijgen met de blauwe kaart. De testfase voor de nieuwe kaart zal namelijk op een lager niveau worden uitgevoerd. Volgens het medium uit Engeland gaat er vanaf aankomende zomer al getest worden met de blauwe kaart.

Scheidsrechters mogen de nieuwe blauwe kaart uitdelen als spelers aanmerkingen hebben op de wedstrijdleiding, of als er een professionele overtreding wordt gemaakt. Ter illustratie heeft de IFAB een situatie aangehaald uit de finale van het afgelopen EK tussen Engeland en Italië. In die wedstrijd dreigde Bukayo Saka van England gevaarlijk uit te breken, Giorgio Chiellini hield vervolgens opzichtig het shirt van de jonge Engelsman vast en voorkwam daarmee een gevaarlijke aanval van de Engelsen. Chiellini kreeg hiervoor geel, maar met deze nieuwe regel zou hij een blauwe kaart te zien krijgen en tien minuten naar de kant moeten gaan.

In Nederland zijn we al bekend met de tijdstraffen in het amateurvoetbal. In categorie B van het veldvoetbal moet een speler die een gele kaart heeft gekregen tien minuten van het veld, en krijgt hij bij zijn tweede kaart natuurlijk rood. Volgens de regels die de IFAB nog moet aankondigen, krijgt een speler bij zijn tweede blauwe kaart rood. Ook bij de combinatie van een gele en een blauwe kaart in een wedstrijd volgt rood.

Update - 11.05 uur (9 februari 2024) - FIFA noemt geruchten over blauwe kaart 'onjuist en voorbarig'

De FIFA noemt de geruchten over het invoeren van een blauwe kaart in het voetbal 'onjuist en voorbarig'. 'Dergelijke proeven zouden, als we die uitvoeren, beperkt moeten blijven tot tests op lagere niveaus. Een standpunt dat we hierbij willen herhalen', schrijft de FIFA op X.

Poll: Ben jij voor invoering van de blauwe kaart?
0%
0%
Lees meer over:
Plaats reactie

Berghuis +14373

Moet wel aan toegevoegd worden dat in het selectie voetbal een gele prent gewoon een gele prent is. De gele kaart is alleen 10 minuten straf in het recreatief voetbal. Ik denk ook niet dat in de serieuze afdelingen dit ooit van de grond gaat komen, t is een onzinnige regel die werkelijk niks toevoegd.

10-02-2024 10:15

pjhs +377

FIFA wil meer grijs in de spelregels, zodat de wedstrijd leiding nog corrupter kan.

09-02-2024 21:14

KleineReus +6552

Ze maken het wat mij betreft te complex met het onderscheid tussen geel en blauw. Experimenteer gewoon met een tijdstraf bij geel.

Valt verder wel te prijzen dat men in de conservatieve voetbalwereld eens leentjebuur speelt bij andere sporten.

09-02-2024 14:15

jewie3 +104

doen we al een tijdje bij de amateurs in de b categorie 10 minuten straf bij geel werkt perfect dus het bestaat al in het voetbal

09-02-2024 14:24

WantAmsterdam +116198

Precies, tijdstraf met geel wordt al decennialang gedaan bij amateurs, en in andere voetbalsporten zoals Rugby ook op prof niveau. Tijd dat dit ook bij profvoetbal komt.

09-02-2024 15:30

Ajax14AMS +25205

Ze zien de negatieve reacties en nu is het opeens voorbarig, tuuuurlijk.

Als dit serieus ingevoerd gaat worden ga ik een andere sport kijken. Eerst verkloten ze de Champions League en nu dit...

09-02-2024 13:32

MPAjax +8442

Dit is omdat ze de super league voor mannen nog steeds niet voor elkaar krijgen anders denken we misschien dat ze een luizenleventje hebben in dat grote gebouw in de bergen van Zwitserland

09-02-2024 13:35

MPAjax +8442

Paarse kaart voor thuisfluiters en partijdige scheidsrechters, betekent dat je gelijk wordt vervangen.

Foute beslissingen of geen beslissingen waar het had gemoeten in de ban...

09-02-2024 13:19

jewie3 +104

ik werk bij de amateurs al een tijdje met de 10 minuten straf voor een gele kaart werkt perfect soms vind ik de straf wel te zwaar en een blauwe kaart maar dan een 5 minuten straf zou ik perfect vinden

09-02-2024 13:07

xstaniox +15174

Scheidsrechters als Nijhuis gaan er hun eigen show van maken en binnenkort is het niet meer 11 tegen 11 maar 3 tegen 5.

09-02-2024 12:53

Balgevoel +30951

De toegevoegde waarde hiervan ontgaat me volledig. In mijn optiek wordt er gemiddeld veel te selectief geel getrokken. Gewoon kappen met de zogenaamde 'optelsom' en geel geven als dat nodig is, ook al is een wedstrijd maar een paar minuten bezig. Als dat gemarchandeer stopt, heb je ook geen blauwe kaart nodig. Kijk naar Ramalho: als hij direct geel gehad had in de eerste helft (wat volslagen terecht zou zijn geweest), had hij er de tweede af gemoeten. Gewoon de spelregels toepassen; fluiten in de 'geest van de wedstrijd' is toch een eigen leven gaan leiden met types als Nijhuis en zo. Dat heeft niets meer met een wedstrijd aanvoelen te maken, maar met eigen spelregels.

09-02-2024 12:37

martijnmartijnk +747

Ik ben het helemaal eens met het betoog. Een opmerking/vraag vanuit mijn kant.
Als je consequent fluit, fluit je dan in de geest van de wedstrijd?
Dat lijkt mij wel. Als ik dat verder trek is het hele probleem eigenlijk met scheidsrechters dat ze dan wel (on)bewust niet consequent fluiten.

Dan een andere vraag (niet tegen jou gericht, maar algemeen) - met een tijdstraf, hoe zou je dit implementeren? Als een speler iemand bewust blesseert, is dat een tijdstraf?
Hoe meet je welke tijdstraf aan welke situatie van overtreding word toegekend?

09-02-2024 14:25

Quark +429

Gewoon de regel van de amateurs toepassen: bij geel er 10 minuten uit. Dat maakt gelijk een einde aan de professionele overtreding.

Waarom nu weer een blauwe kaart? Bij geel hoef je er dan geen 10m uit? Het verschil is dan in de opzettelijkheid? We hebben nu al giga discussies over of iets geel of rood is. Dat zou ik niet groter maken.

09-02-2024 12:26

Sirbluelight +423

Ik ben wel voor tijdsytraffen , maar zie geen reden waarom dat simpel weg al niet bij Geel kan , hoef je geen nieuwe kaart voor te verzinnen.

Vind namelijk prof overtredingen op scorings kans met feel bestraffen , zou de speler een worst wezen , maar als je er dan ook nog eens even af moet , denk je daar wel meer bij na.

Dit zelfde geld natuurlijk voor schwalbes , bewezen fake val voor penalty? wat jammer nou , 10 min eraf.
Waarom niet?

Gebeurd in handbal ook , moet je nagaan ipv 6 dat je er maar 5 op veld hebt staan tijdelijk , je benadeelt door jou wangedrag simpel je team.

Spelletjes zoals tegen getafe of andere spanjaarden worden dan iets meer vermakelijk , voor je het weet staan ze met 9 man op veld :) .

Denk natuurlijk wel dat je dit goed moet doordenken en dat dit zeker extreem veel druk op de scheids zet om uberhaubt die kaart te trekken , maar zou niet nodig moeten zijn als de regels duidelijk is of als de VAR dit simpelweg bewezen heeft,

Ijshockey idemdito ,
Rugby ook toch? ( niet 100% zeker)

Dit drijft naar sportiviteit.

09-02-2024 12:25

mokum007 +6523

Als je voor 2 of 3 min eruit gaat oké maar 10min is lang....

09-02-2024 11:43

JariJari +15272

2-3 min heeft geen effect. 10 minuten werkt prima in het amateurvoetbal (voor geel uiteraard, geen achterlijke blauwe kaart introduceren uiteraard)

09-02-2024 11:47

023Haarlem +3302

Wat een slecht idee zeg.
Wat krijgen we hier na??
Een paarse kaart om even met de trainer te mogen praten??

09-02-2024 11:23

w86 +9467

Ik snap het wel en zeker de tijdstraf juich ik toe. Gebeurd in haast alle teamsporten ook al.

En opnieuw zal het voetbal het voetbal niet zijn, als ze niet een werkend systeem uit een andere sport pakken, maar er liever zelf iets van bedenken.

Als je 2x blauw is rood toepast, is blauw dus zwaarder dan geel? Want bij geel krijg je geen tijdstraf. Dus dan is praten tegen de scheids erger dan een overtreding of schwalbe?

Een nieuwe kaart zou onder geel moeten staan. Dus 3x blauw is rood of 2x blauw is geel. En dan bij blauw en geel een tijdstraf, bij geel hoger dan bij blauw.

09-02-2024 11:10

Breuk +25325

Oke Aad.

09-02-2024 12:19

wijzijndebeste123 +164877

Haha. Doet me denken aan mn middelbare school tijd. Toen kreeg je n blauwe kaart voor n ‘wanprestatie’ (zo heette dat serieus), bijvoorbeeld wanneer je je huiswerk niet had gemaakt, n groene kaart voor ‘wangedrag’ (bv. de les verstoren) en n gele kaart voor te laat komen. Man wat heb ik er veel van verzameld. Vaak meerdere op 1 dag. De “goede” oude tijd.

On topic:
Benieuwd hoe dit gaat uitpakken in de praktijk. Op papier kan ik de keuze goed volgen. Maar mocht dit de testfase overleven dan zal dit in de praktijk waarschijnlijk erop uitdraaien dat de tegenstanders van Feyenoord steeds met 9 man op t veld staan als Feyenoord t lastig heeft.

09-02-2024 10:52

Psychevore +21186

Wat een bizarre school zat jij zeg, wtf.

09-02-2024 11:59

MarcelS16 +1701

Die blauwe kaart moet de var krijgen, stelletje dronken partijdige imbecielen.

09-02-2024 10:42

Sproeier +331

Kan wel interessante situaties opleveren wanneer een doelman straks een blauwe kaart krijgt.

09-02-2024 10:30

JariJari +15272

Zet de 10 min tijdstraf simpelweg op de huidige gele kaart en je bent klaar.

09-02-2024 10:25

4-3-3 +3515

Precies. Waarom makkelijk doen, als het moeilijk kan?
De arbitrage krijgt er in ieder geval weer een middel bij om mee te schipperen.

09-02-2024 11:02

Pingelaar +13318

De Fifa raakt nu wel erg van de kaart

09-02-2024 10:23

Ajaxbrl +13863

Whats next? De regenboogkaart?

09-02-2024 10:21

EuforischeRealist +15620

Nooit aan beginnen. Het schept alleen maar meer onduidelijkheid. Scheidsrechters hebben nu al moeite om situaties volgens de regels te beoordelen, zelfs met hulp van de VAR (of is het juist door de invoering van de VAR???) zijn er ieder weekend tal van dwalingen of situaties die voor discussie zorgen. Met de invoering van zo'n blauwe kaart gaat dit aantal alleen maar toenemen omdat het aantal grijze gebieden toeneemt.

Wanneer ze bij het IFAB daadwerkelijk iets willen veranderen en straffen van invloed willen laten zijn in een wedstrijd dan moeten ze die straf van 10 minuten aan een gele kaart verbinden. Zaken verder niet moeilijker/onduidelijker maken dan dat ze zijn!

09-02-2024 10:12

Tov +1787

Haal dan ook gelijk die gele kaart eruit ipv er nog 1 aan toe te voegen.

09-02-2024 10:11

behangdelul +32814

Heerlijk dit weer. We kunnen niet handhaven dus gaan we een work-around maken.
Net als in Rugby: je houdt je bek tegen de scheids PUNT.
En anders is het gewoon geel.

09-02-2024 10:05

ajax4perez +9565

Prima idee, maar wat als een keeper blauw krijgt? Staat er dan geen keeper op doel of mag een speler die plaats tijdelijk innemen

09-02-2024 09:56

behangdelul +32814

Penaltykillers gaan nog eens heel groot worden

09-02-2024 10:04

HendrikAjax +16898

Goede vraag

09-02-2024 10:06

Rymesyt +8093

Ik vind het opzich prima om dit uit te proberen. Er zijn zat situaties waar ik een gele kaart te weinig vind en een rode kaart te zwaar. Een middenweg kan helpen. Bovendien is het nu vaak zo dat de straf bij een gele kaart pas later komt en de benadeelde partij daar helemaal geen voordeel van heeft. Neem Ajax - Getafe waar een Getafe kan tijdrekken, irriteren, professionele overtredingen kan maken etc. Iedereen kan rustig geel pakken, en als het een gele kaart teveel is zijn ze geschorst in de volgende ronde tegen Inter. Daar heeft Ajax niets aan. Dus ik zie kansen, en uiteraard ook de nadelen. Ben benieuwd hoe de tests gaan, daarna kan je pas echt weten hoe het in de praktijk uitpakt.

09-02-2024 09:51

Ajax The Best +16639

Maak het nou niet nog complexer en discutabeler. 10 minuten langs de kant is prima, maar doe dat dan ook met gele kaarten. Door een overtreding wordt de tegenpartij meer benadeeld dan doordat iemand iets tegen de scheids zegt.
Nu wordt dat laatste zelfs belangrijker gemaakt. Nou ja, het past ook wel in de cultuur waarin iedereen braaf moet doen wat een paar idioten vinden.

09-02-2024 09:46

B2tob4 +12084

Juist dat. Voetbal is en blijft emotie, dus een hand- wegwerpgebaar of andere uiting van emotie wordt straks 10 minuten toekijken...!

09-02-2024 10:06

Llorossi14 +1722

Ik las dat de kaart ook gebruikt kan worden bij tijdrekken en kritiek op de scheidsrechter. Misschien kan de FIFA daarvoor beter naar de zaalvoetbalregels kijken dan een nieuwe onduidelijke kaart bedenken. In het zaalvoetbal heb je zuivere speeltijd of een aantal seconden om een bal in het spel te brengen, daarnaast moet je in de zaal veel meer respect hebben voor de beslissingen van de scheidsrechter.

09-02-2024 09:46

Rymesyt +8093

Wat gebeurt er in de zaal als je geen respect hebt voor de beslissingen van de scheids?

09-02-2024 09:58

Llorossi14 +1722

Dat word je twee minuten weggestuurd en speelt het team dus met een man minder. Twee minuten in de zaal is dan relatief lang met een man minder.

09-02-2024 10:37

Benjiben +4527

Dit gaat weer extra discussies opleveren, bij de ene scheids mag je dit wel doen en de andere scheids ziet het door de vingers, dan gaat er weer met 2 maten gemeten worden.

Met de var haal je er heel veel foute beslissingen al uit, nu ga je het jezelf weer moeilijk maken door extra discussies op te wekken van bij hem mag dit wel en bij die ander mag dat weer niet.

09-02-2024 09:35

Ajax The Best +16639

De var corrigeert soms foute beslissingen en vaak ook niet. Dat maakt situaties vaak alleen maar discutabeler.
Als je met de Var doorgaat moet je hem uit 3 personen laten bestaan, zodat er een meerderheid moet zijn.

09-02-2024 09:44

Stoffel +18570

KNVB scheidsrechters kennende staat Ajax binnen de kortste keren met 8 man op het veld...

09-02-2024 09:31

AjaxYahudi +3109

Dan zegt een speler in de Kuip de laatste 10 minuten kom op scheids en dan wordt die 10 minuten naar het bankie verwezen en maakt Feyenoord toevallig nog de gelijkmaker of winnende. Je kan het al haast invullen dat er scheidsrechters zijn die gaan manipuleren daarmee omdat ze bepaalde spelers of clubs vervelend vinden.

09-02-2024 10:03

Torcida +5774

Een blauwe kaart voor spelbederf? Heeft PSV al protest aangetekend?

09-02-2024 09:18

ajaciedje90 +60261

Matig idee. Vind het bij de amateurs ook niks.

09-02-2024 09:13

Willie +120

Jawel juist! Je moet in het amateurvoetbal ook wel echt een harde tackle maken wil je er geel voor krijgen. In mijn ervaring zijn die overtredingen altijd op het randje van rood of idd een tactische overtreding. Die laatste maakte ik ook regelmatig;

De scheidsrechters zijn gewoon bijzonder slecht... Je krijgt nooit geel voor een tactische overtreding..

09-02-2024 10:34

EricAjax1 +7537

Echt een heeeeel goed idee….

09-02-2024 09:12
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.