Nieuwe opzet Super League uitgelekt: alle clubs welkom in Europese competitie

door Terrence Riepma 28

Bron De Telegraaf

Nieuwe opzet Super League uitgelekt: alle clubs welkom in Europese competitie

door Terrence Riepma 28

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

De nieuwe opzet van de Super League is uitgelekt, zo schrijft De Telegraaf vrijdagmiddag. De krant heeft inzicht gekregen in stukken van het Duitse persbureau DPA, waaruit blijkt dat de Europese 'supercompetitie' nu ruimte wil bieden aan alle clubs.

In het vorige plan voor de Super League, dat in het voorjaar uitkwam, was er alleen plaats voor de absolute top van Europa. Denk daarbij aan clubs als Manchester United, Real Madrid en Juventus. Zij zouden dan elk seizoen mogen meedoen, zonder dat er promotie of degradatie zou plaatsvinden. Het zou een alternatief moeten vormen voor de Champions League, zodat er in Europa alleen nog maar 'leuke wedstrijden tussen Europese topclubs' te zien zouden zijn.

Het plan kon echter rekenen op flinke weerstand, met name van fans en (oud-)profvoetballers. De weerstand was zelfs zo heftig, dat negen van de twaalf initiatief nemende clubs zich terugtrokken. Enkel FC Barcelona, Real Madrid en Juventus hebben nog plannen om de Super League voort te zetten. Dat moet nu gebeuren, maar dan met twintig clubs én ruimte voor alle teams in plaats van enkel de Europese top.

Ajax fel tegen Super League

Ajax sloot zich in het voorjaar niet aan bij de twaalf teams die het initiatief namen voor de Super League. De Amsterdammers waren, net als onder anderen Bayern München, Borussia Dortmund en Paris Saint-Germain, tegen (de opzet van) de competitie. De UEFA sprak zich eveneens fel uit door te zeggen dat het tegen hun regels in zou gaan. Het Europese Hof van Justitie zoekt nu uit of de UEFA haar machtspositie daarmee misbruikt. Een uitspraak zou in de zomer van 2022 moeten komen.

Bookmaker: Ajax de favoriet in Heerenveen!

Lees meer over:
Plaats reactie

Eurysaces +29544

Als het Ajax zou lukken om hier tussen te komen, zie ik Ajax wel uitgroeien tot een absolute topclub in die competitie.

Ajax heeft naast de uitstekende opleiding dan de sterke competitie die het nodig heeft om spelers te binden en kan het salaris plafond omhoog gooien. Met de zwakke nationale competitie kunnen ze zich ook meer op de Super League focussen dan andere clubs.

15-10-2021 15:58

Ferd +38589

ik zie dat niet gebeuren, puur vanwege het belastingklimaat in Nederland. Stel dat Ajax over hetzelfde budget kan beschikken als Juventus door zo'n superleague zullen spelers nog voor Juventus kiezen aangezien ze daar veel minder belasting betalen (Italie heeft een speciale regeling voor professionele sporters) en dus netto veel meer overhouden van hun bruto salaris.

16-10-2021 06:14

PierreHeno +6530

Ik wil zo'n belastingregeling anders ook wel. Tenslotte hebben we voor multinationals, brievenbus maatschappijen en de luchtvaartindustrie ook allemaal belastingdouceurtjes.

18-10-2021 12:53

Eurysaces +29544

Ajax zal in Nederland nooit de hoogste netto lonen kunnen betalen, maar ik denk dat je op een bepaald moment echt wel genoeg kan bieden om ze binnenboord te houden. Natuurlijk zal je altijd spelers hebben die echt alleen voor het geld kiezen, maar een groot deel ga je met 5+ miljoen per jaar echt wel binnen houden. Ajax moet spelers daarnaast ook niet te lang binnen houden, dat gaat dan weer ten koste van de doorstroom uit de jeugd. Als Ajax de grootste talenten tot hun 23e binnenboord kan houden, doen ze echt al hele goede zaken..

18-10-2021 13:11

Cello +52979 moderator

Links om of rechts om....die Super League gaat er gewoon komen!. Daar geloof ik wel in. Dat is onontkoombaar. Slechts een kwestie van tijd.

Ik denk dat we er dan wel ons bij aan dienen te sluiten. En natuurlijk hoeft dat niet te betekenen, dat we onze identiteit gaan verliezen. Kwa inkomsten zal het juist beter voor ons uitpakken dan zoals we dat nu kennen bij de CL. Velen vergeten, dat onze inkomsten nog steeds worden gerelateerd aan de afzetmarkt waaruit we komen met als basis de ED. Het zit 'm dan in de televisiegelden die wij vanuit de CL ontvangen die wanneer je ze vergelijkt met clubs komende uit de grote voetballanden beduidend minder zijn.
Als deelname aan de SL betekent dat die inkomsten gelijkgetrokken worden met clubs die komen uit de grote landen dan is het verschil aan inkomsten straks alleen nog terug te voeren op prestaties en dus de uitslagen die je boekt. In dat geval zou het dus betekenen dat je als Ajax op internationaal vlak het gat hebt gedicht wat er nu nog wel degelijk bestaat. Nationaal gezien, waar we dus blijven spelen in de ED naast een SL, blijven de inkomsten natuurlijk nog wel een groot gat tov de grote landen.

Op dit moment is het gat niet alleen groot op nationaal niveau, maar dus ook op niveau van CL, omdat we, zelfs al winnen we de CL, nooit in de buurt zullen komen van clubs uit die grote landen, met groter afzetgebied, die ook veel meer tv-geld erin pompen, wat weer terugvloeit naar de eigen deelnemende clubs.

15-10-2021 14:48

VakM +2196

We moeten we mee doen om het gat met de clubs van die achterlijke sjeiks en oligarchen aan te kunnen gaan.

15-10-2021 14:50

Cello +52979 moderator

@VakM

Nee. Op die basis kan je niet concurreren. Tenzij je zelf ook jezelf verkoopt aan een consortium of sjiek/oligarch. En dat willen we sowiezo niet. Neem ik even aan.

Maar nu krijg je kwa televisiegelden precies dat deel wat de NL-media bereid is te betalen voor CL voetbal. De 4 deelnemende clubs uit bijv. Engeland mogen met zn 4-en een beduidend groter bedrag verdelen bij de start van de CL aan tv-gelden, omdat de Engelse media er enorm veel meer in pompt dan de Nederlandse.

Als dan een SL betekent dat ieder team 1/20ste deel vand e tv-gelden ontvangt is op die manier kwa inkomsten Europees het wel veel meer in evenwicht.

En omdat je dan nog wel blijft voetballen in nationale competities zal het verschil hem daar alleen nog in zitten los van natuurlijk de clubs die daar bovenop een sjeik/oligarch of consortium hebben die er nog wat extra in pompt als het nodig is. Maar dat is nu ook al het geval.

Al met al zou het dus wel kunnen betekenen, dat we een beetje dichterbij kunnen komen. Het gat helemaal sluiten kan dus niet vanwege voornamelijk de achterstand, die je oploopt door uit te komen in de ED.

15-10-2021 14:59

PierreHeno +6530

Je bedoelt eigenlijk dat ook wij een sjeik nodig zullen hebben om aan te kunnen haken?

18-10-2021 13:00

Cello +52979 moderator

@PierreHeno

Nou nee, eigenlijk helemaal niet!.
Waar het op neer komt is, dat wanneer je een gelijk speelveld weet te bewerkstellingen voor alle deelnemende teams je dus altijd nog ongelijkheden blijft houden....zoals dus met die sjeiks/oligarchen of consortiums, die er geld in kunnen blijven pompen op een manier zoals anderen dat wellicht niet zullen kunnen.

18-10-2021 13:47

DeHeerVanDeMeer +25199

Mee eens, die ESL gaat er absoluut komen.
En een club als Ajax gaat daar het meeste van profiteren, niet alleen qua inkomsten maar vooral door spelers aantrekken die we nu niet kunnen krijgen door de eredivisie.
Gelijk speelveld geeft ons voorsprong mits we onze jeugd opleiding en gogme wel in ere gaan houden, dat aangevuld met gelijke inkomsten en betere spelers binnen halen horen we bij de top10 van de wereld.. Jong Ajax kan mooi doorgroeien naar de eredivisie als we daar op inzetten..
Daarom geeft die ESL gemende gevoelens, aan de ene kant beloont het de rotte schuldenclubs, aan de andere kant krijgen we wel een gelijk speelveld wat we nu nimmer gaan bereiken..

15-10-2021 15:55

Oxxer +164720 moderator

Een clubcompetitie met veel meer geld, Champions League 5.0

15-10-2021 14:40

litmanen_ajax +569

Ik vraag me af wat de nationale competities dan nog waard zullen zijn. De topclubs hebben de nationale competitie dan niet meer nodig om zich te kwalificeren voor Europees voetbal. En bovendien zal in de 'Superleague' ongetwijfeld meer te verdienen zijn dan in de nationale competities, dus hoog eindigen in de Superleague zal veel meer prioriteit hebben dan hoog eindigen in La Liga, Premier League, etc.

15-10-2021 14:29

FGLJN +3889

"De competitie zou nu uit twintig clubs moeten gaan bestaan. Een divisie lager zouden dan nog eens twintig clubs spelen. De teams zouden wel actief blijven in hun nationale competities."

Okay, maar dan wordt het gewoon een soort CL, als een tweede competitie ernaast, wie heeft daar nou wat aan? Alleen de SL-clubs, omdat ze meer geld krijgen omdat ze hun tv-rechten voor wat meer kunnen verkopen?

15-10-2021 14:10

Lazell +17005

Ajax ook, wij knallen nu de hele tijd tegen de Eredivisie als plafond aan. Als we bij die top-20 komen, gaan we daar met ons beleid nooit meer weg en kunnen we misschien wel permanent in de top-10 terecht gaan komen.

15-10-2021 14:35

Krullen +8061

Bij een top 20 kan Ajax (gezien de ranking, historie en recente prestaties) waarschijnlijk wel meedoen. Maar het gat tussen de absolute top en Ajax zal alleen maar groter worden. Ajax' beste kans is juist in de huidige opzet, waar clubs als Barcelona kapot gaan aan schulden. Je ziet nu al het verval bij een aantal top clubs die de laatste 10/15 jaar de dienst hebben uitgemaakt. Denk aan Barcelona, Juventus en Real Madrid. Natuurlijk komen daar weer anderen voor in de plaats, zoals een City of PSG, maar er zijn dus mogelijkheden om incidenteel bij de absolute top te komen. Juist bij dit soort wisselingen van de macht is dat mogelijk, want niemand (in de top) is op z'n sterkst dan.

15-10-2021 14:09

Erik20 +7397

Ja Ajax kan wel "meedoen," maar er is voor ons ook niet heel veel aan als ze dan alleen maar in de middenmoot meedraaien. Bij de Champions League heeft Ajax tenminste nog een kleine kans om die te winnen.

15-10-2021 14:20

BakkalBijter +11702

Die wisselingen in de top gaan toch vrij geleidelijk. Op dit moment zijn Bayern, City, Chelsea en in mindere mate PSG even goed als Barca Real en Juve 10 jaar geleden waren. Ajax is gewoon veel beter geworden en kan nu goed meekomen. Tegen die clubs die ik opnoemde verliezen we nog steeds 4 van de 5 keer

15-10-2021 17:09

Hollister +12626

In welke vorm dan ook, maar we moeten het gewoon onder ogen zien... dit gedrocht gaat uiteindelijk gewoon doorgang vinden en dan moeten we als Ajax zijnde ook maar gewoon proberen deel uit te maken van de eerste 20 clubs.... om voor de definitieve aansluiting met de Europese Top in aanmerking te komen.

15-10-2021 14:02

Deeftherave01 +33

Dat is toch geen doel? Je identiteit etc weggegooien, om maar ergens bij te horen. Kansloos man. Gaat om herkenbaar voetbal, kans voor eigen jeugd, leuke uitwedstrijden en lol met je maten op het vak. Ga lekker bij een super league club op de tribune staan, als je het zo belangrijk vindt om groot te zijn.

15-10-2021 14:13

Hollister +12626

What the fuck heeft het weggooien van je eigen identiteit te maken met deelname aan de nieuwe SL???? Wat is er wezenlijk anders dan deelnemen aan de huidige of belangrijker de nieuwe opzet van de CL??? Of je krijgt straks bij deelname direct 70 miljoen aan startgeld of bv 150 miljoen en 10 wedstrijden gegarandeerd? Whats the difference? Ga nou niet de UEFA hier neerzetten als heilig boontje na alles wat ze zelf al hebben veroorzaakt vanwege geld en macht.

15-10-2021 14:28

Lazell +17005

Het heeft ook voordelen:
- Ajax heeft geen concurrentie meer van Wolverhampton of andere clubs die veel geld hebben omdat ze in de PL spelen.
- Ajax krijgt veel meer inkomsten.
- Spelers als De Ligt, Frenkie en Ziyech hoeven niet meer zomaar weg om in een betere competitie te spelen.
- We worden nog aantrekkelijker voor jonge spelers

15-10-2021 14:42

Hollister +12626

Juist... maak van de de nood een deugd.. linksom of rechtsom gaat het uiteindelijk toch gebeuren. Zorg als Ajax dat we erbij zijn en dat we de vruchten ervan plukken door juist onze jeugdopleiding en mooie opgebouwde naam...
nog meer supporters in de wereld zullen juist clubs als Ajax steunen tov de grootmachten die gefinancieerd worden door rijke sjeiks ed

15-10-2021 17:22

Lazell +17005

Inderdaad. Ga je meteen meeprofiteren van de exposure van de grote clubs. Moet je je voorstellen hoe veel mensen er naar Ajax - Real Madrid kijken. Sponsorcontracten, tv contracten, social media kanalen enz. zullen ontploffen. Begroting wordt zomaar 3x zo groot...

15-10-2021 17:45

Altijdindestraat +40242

Wat is het dan verschil met de Champions League!? Rupsje nooit genoeg er moet steeds meer verdiend worden, hebbe, hebbe, hebbe... Kapitalisme ten top...

15-10-2021 13:53

Lazell +17005

Terwijl eigenlijk alles hetzelfde blijft. Er zijn nog steeds evenveel goede spelers en meerdere clubs die de allerbeste willen hebben. Zaakwaarnemers en spelers zullen dat weer uitspelen, de transfersommen en salarissen verdubbelen, waardoor al het extra geld op gaat aan transfers en salarissen en de grote koopclubs zichzelf wéér in de nesten werken.

Enige voordeel is dat bijvoorbeeld Bartomeu, Agnelli en Perez wegkomen met hun wanbeleid van de afgelopen jaren.

15-10-2021 17:49

Eurysaces +29544

Als het een open toernooi is waar alle clubs aan mee kunnen doen, is het alleen jammer voor de kleine Europese clubs, die kunnen zich niet meer meten met clubs waar ze 9 van de 10 keer van verliezen. Natuurlijk is dat voor hun mooi, maar weegt dat op tegen zoveel meer topwedstrijden. Ik zie verder het probleem niet.

Dat de UEFA hier een probleem mee heeft lijkt mij wel duidelijk, maar ik heb weinig positieve gevoelens bij die organisatie, prima als die buitenspel gezet kan worden. Champions League of Super League, het doet me weinig.

15-10-2021 13:52

BakkalBijter +11702

Ik vind het trouwens op z’n minst opmerkelijk dat PSG niet mee wilt doen aan die super league. Komt dit doordat die eigenaren willen doen alsof ze iets om de voetbalcultuur geven?

Daarnaast denk ik dat een promotie/degradatie regeling van de super league uiteindelijk ook eindigt in 15 clubs die er vast inzitten met 10 clubs die af en aan er in zitten. Dat TV geld voor een gedegradeerde club zorgt er uiteindelijk toch voor dat ze binnen 1-3 jaar weer in de super league komen. Nog steeds niet doen dus

15-10-2021 13:43

Picard +3623

Die sjeik heeft een mediabedrijf en een deal met de UEFA. Er is geen club die zich principieel tegen de Super League gekeerd heeft, allemaal verduisteren werkelijke intenties, zelfs ons Ajax.

15-10-2021 13:54
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.