De Ligt: 'Champions League winnen zou mooi zijn, maar of het ons seizoen kan redden?'

door Jari Perridon 43

Bron Algemeen Dagblad

De Ligt: 'Champions League winnen zou mooi zijn, maar of het ons seizoen kan redden?'

door Jari Perridon 43

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Matthijs de Ligt is niet van mening dat het winnen van de Champions League het seizoen van Bayern München kan redden. Dit vertelt hij in een interview in het Algemeen Dagblad. Der Rekordmeister draait een minder seizoen. Na elf landstitels op rij wist Bayer Leverkusen afgelopen weekend die reeks te doorbreken. De Champions League is de enige manier voor de Duitse club om nog een prijs te pakken dit seizoen.

In het begin van het seizoen miste De Ligt veel duels door blessures. Ook kreeg de verdediger veel kritiek over zich heen, maar de laatste weken speelt hij met meer vertrouwen. In de heenwedstrijd tegen Arsenal liet hij zien dat hij een leider en opbouwer kan zijn. 'Een paar goede passes tussen de linies door richting de aanvallers en zuivere lange ballen. Dat kan ik óók', begint De Ligt. 'Wat helpt, is dat ik nu aan de rechterzijde sta, mijn natuurlijke positie. Dan gaat alles makkelijker.'

Op heel veel lof hoeft De Ligt niet te rekenen. De huidige situatie bij Bayern München laat daar geen ruimte voor open. Het winnen van de Champions League kan daar naar alle waarschijnlijkheid geen verandering in brengen. 'Bij Ajax was het meteen hosanna toen we de kwartfinale bereikten. Ondenkbaar bij Bayern. Het is een must. Als we het toernooi winnen, zou dat mooi zijn. Maar of het ons seizoen kan redden? Je moet bij Bayern alles winnen. Een prachtige prestatie zou het natuurlijk zeker zijn. Laten we eerst Arsenal maar eens verslaan', doelt De Ligt op de returnwedstrijd van woensdagavond.

De Ligt beleefde mindere periodes 

De Ligt weet dat zijn status in Nederland afnam na zijn vertrek bij Ajax. Bij Juventus beleefde hij een lastige periode en bij Bayern München is hij nooit onomstreden geweest. De laatste weken is hij veelal terug te vinden in de basis en dat doet hem goed. 'Eén van de beste teams ter wereld met bijpassende concurrentie. Ik speel momenteel alles. Het gaat dus lekker', stelt De Ligt. De Ligt wil op woensdagavond 'vlammen' tegen Arsenal. 'Wij hebben voorin spelers met extreme snelheid. In de Champions League, waarin we meer op de counter mikken, komen die kwaliteiten naar voren.'

Het EK in Duitsland komt er ook aan en bij het Nederlands elftal is De Ligt niet zeker van een basisplaats. Dit geeft hem niet per se extra motivatie om nog beter te presteren. 'Of een topprestatie in de Champions League mijn kansen daarop vergroot? Ik ben al langere tijd in goeden doen. Het blijft het hoogste podium. Je daarop laten zien, goed spelen in Londen en hopelijk in München, is natuurlijk mooi.'

Scoor nu jouw items in de final sale in de Ajax Shop!

Lees meer over:
Plaats reactie

Simpelishetmoeilijkst +25385

Dat Matthijs niet in het Nederlands elftal staat vind ik enorm belachelijk, en laat m.i. zien dat de trainer niet zo goed is.

17-04-2024 13:07

FysioPat020 +26128

Wie is Darcee?

17-04-2024 14:35

Simpelishetmoeilijkst +25385

Dankjewel, FysioPat020, gecorrigeerd.

18-04-2024 00:11

Wobbo +11512

Champions League winnen is velen malen moeilijker. Natuurlijk maakt dat je seizoen goed. Wat is dat nou voor onzin?

17-04-2024 12:54

AFCACruijff14 +162542

Bayern is een van die weinige clubs die echt nog een graadje groter is dan wij zijn. Altijd aan de top van zowel Duitsland en Europa en alles verdient met eigen geld, zonder sjeikjes. In een competitie die ook niet de absolute top is. Ze verdienen veel waardering.

17-04-2024 12:30

Ajax27 +19238

1 van de weinige clubs die echt nog groter is dan wij? Hahaha ik ben het vaak eens met discussies van jou maar komop, zet even de roze bril op.

Jaja, wij hebben een rijke en grote historie en hebben vele grote voetballers opgeleid blabla. Maar buiten Nederland wordt er amper naar onze competitie en dus naar Ajax gekeken. Er zijn 10-20 clubs op te noemen die meer fans en kijkers hebben dan Ajax

17-04-2024 13:55

AFCACruijff14 +162542

Daar gaat het helemaal niet om.

17-04-2024 14:06

ouweman +5050

Nou......de keuze tussen de CL winnen of landskampioen worden is denk ik bij alle Bayern fans toch niet zo moeilijk. Ze worden al 11 jaar op rij kampioen, maar de laatste keer CL winst was 2020, en daarvoor 2013 en 2001. Volgens wiki.
Lijkt mij stug dat de gemiddelde Bayernees / Bayernaar denkt zoals De Ligt, maar ok.

17-04-2024 12:25

Fissah14 +207

Haha of het je seizoen kan redden is niet de vraag. Ajax mag van mij degraderen in het seizoen waarin we de CL winnen.....

17-04-2024 12:02

UwSchipper +5684

Ach ja, die Championnen finale winnen is gewoon een troostprijs.
Kolere zeg.

17-04-2024 10:39

RJB1979 +25964

Ik vind juist die opmerking over Ajax een beetje denigrerend. Gek he? Dat Ajax in hossana is om de kwartfinale te halen van de CL?

17-04-2024 10:36

AFCACruijff14 +162542

Niks denigrerends aan, gewoon de feiten benoemen. Als iemand zich Ajacied voelt en trots op onze club is, dan is het De Ligt wel.

17-04-2024 12:32

Juan62 +46447

Ajacied ? Hij voelt zich fan van de club die hem betaald

Heeft 77 competitie wedstrijden in het eerste bij Ajax gespeelt
menig broodvoetballer heeft tenminste de club van 100 bij ons gehaald

Ging van Hulshof naar Raiola als zaakwaarnemer, ( zegt voor mij genoeg)
Nog voor zijn 20ste verjaardag weg

Zag Ajax alleen als opstapje verder niets

17-04-2024 12:47

AFCACruijff14 +162542

Onzin. Hij was gewoon klaar voor een stap hoger, had 3 seizoenen hier gespeeld. In die 3 seizoenen een EL finale en halve finale CL bereikt, de titel, de beker, international geworden, aanvoerder van Ajax en Ajax heeft een gigantisch bedrag voor hem gekregen.

Doe niet zo zuur joh.

En logisch dat zo iemand een van de beste zaakwaarnemers in de wereld nam, die verkocht nog ijs aan een pinguïn.

En de Ligt speelde 117 keer voor Ajax 1. Geen idee waarom jij lekker selectief alleen competitieduels benoemt.

17-04-2024 12:50

AFCACruijff14 +162542

Komt er nog een reactie Juan?

Of zijn feiten te vervelend om op te reageren?

17-04-2024 18:56

Juan62 +46447

Als jij je antwoord begint met het woord ''onzin'' , heeft een antwoord geven geen zin

18-04-2024 10:19

AFCACruijff14 +162542

Lekker makkelijk. Je weet dus dat je fout zit.

18-04-2024 11:09

Jariiii +22272

Doe ff normaal zeg. Ja, zelfs voor een grote club als Bayern redt het winnen van de CL een seizoen, natúúrlijk.

Jammere is alleen dat het niet gaat gebeuren. Bayern wint niet van City of Real.

17-04-2024 10:33

Patrick020 +22485

Die gaan de CL ook niet winnen, domme uitspraak wel van de heer de ligt.

17-04-2024 09:21

eenAjaxfan +20414

Waarom is dit een domme uitspraak van De Ligt? Het ís toch mooi om die CL te winnen? Sorry, maar ik vind dit eerder een domme uitspraak van jou dan van De Ligt.

17-04-2024 10:04

Altijdindestraat +40290

CL winnen is meer waard dan de Bundesliga

17-04-2024 09:06

AFCAjaxMidNineties +12773

Wat een debiele uitspraak. Dat redt zelfs als je degradeert zo'n beetje je seizoen.

17-04-2024 08:36

AFCA020! +6130

Snap hem wel, daarbij vind ik De Ligt zeker niet “debiel”

Net als Ajax in de beker uitgeschakeld door amateurs en geen kampioen op straatlengte achterstand (sterker nog de tweede plek is niet eens zeker).

De Champions League zou dat zeker verzachten, maar niet doen vergeten.
Bayern is nog effe wat groter dan Ajax.
Ze hebben een hegemonie in Duitsland die is doorbroken, dat kan daar haast niet.
Nogmaals: iedereen zal er blij mee zijn, maar het maakt niet alles goed

Nu denk ik niet dat Bayern de CL zou winnen (al gun ik het Matthijs en het gezonde Bayern meer, dan de City’s en PSG’s van deze wereld)
Maar vrees dat ze het niet gaan redden

17-04-2024 08:47

AFCAjaxMidNineties +12773

"Een Champions League zou dat verzachten"? 🤣🤣🤣 Man. Er zijn nog steeds mensen die teren op '95 qua plezier. Een uitspraak kan debiel zijn en een persoon niet.

17-04-2024 11:32

Fissah14 +207

Van mij mag Ajax alles verliezen wat er te verliezen valt in een seizoen waarin we de CL winnen hoor.

17-04-2024 12:22

AFCAjaxMidNineties +12773

Precies ja!

17-04-2024 12:24

AFCA020! +6130

@MidNineties

Kan je lacherig doen, maar je maakt steeds een grote fout:

Bayern is geen Ajax.

Bayern is nog net een stapje groter.


Vergelijk het met die kakkerlakken: als zij dit seizoen de beker winnen hebben ze een grandioos seizoen, ondanks dat ze Europees niets hebben laten zien, kansloos waren voor de titel en de Johan Cruijff Schaal ook al verloren.

Als dat bij ons gebeurt is het ansich leuk dat je de beker wint, maar je seizoen redt je er niet mee. Want je bent kansloos gebleken op alle andere fronten.

Als Bayern de CL wint verzacht dat enorm maar het mega gezichtsverlies in eigen land met uitschakeling tegen amateurs, kansloos voor de titel en misschien zelfs geen 2e/3e plaats is daarmee niet vergeten.

17-04-2024 12:32

AFCA020! +6130

@fissah

Van mij ook, maar dat is dan ook niet met mekaar te vergelijken

17-04-2024 12:33

Wobbo +11512

Haha de Champions League winnen zou voor Ajax de bekeruitschakeling verzachten en de huidige 5e plek? Gast in wat voor wereld leef jij dan? Als Ajax dit seizoen 5e wordt maar we winnen wel de Champions League dan is het 1 groot fucking feest man! Rondvaart, zinkende woonboten, heldenonthaal de hele mikmak.

17-04-2024 12:56

AFCA020! +6130

Lees jij überhaupt wel Wobbo of begrijp je het gewoon niet 🤣🤷‍♂️

Ik zeg dat het bij Bayern ANDERS ligt dan bij Ajax omdat zij een stap groter zijn.
Tuurlijk gaat dit voor Ajax niet op, bij ons zou iedereen een zomer lang bezopen zijn als je de CL wint

Maar dat zeg ik dus ook

17-04-2024 13:36

Jariiii +22272

HIj zegt niet dat De Ligt debiel is, hij vindt de uitspraak debiel. Wel goed lezen (en citeren).

17-04-2024 13:38

AFCA020! +6130

En debiele uitspraak ja, dus iets wat een debiel zegt / een debiele lading heeft.

Ik lees zeker goed (kunnen we niet van iedereen hierboven zeggen helaas 🤪)
Daarbij citeer ik hem ook nergens, ik maak hooguit een verwijzing naar een respectloze opmerking

Edit:

Je kan het vertalen als een uitspraak met weinig verstandelijk vermogen.
Of iets zwakzinnigs

Ik vind dat nogal wat om over De Ligt te zeggen…

17-04-2024 13:45

Jariiii +22272

Hij zegt niet dat De Ligt (een) debiel is, dat maak jij ervan. De meest intelligente persoon kan soms eens een debiele uitspraak doen. (Overkomt de beste hoor.)

17-04-2024 20:04

AFCA020! +6130

@jariiii

Denk dat je het niet goed leest, ik concludeer dat namelijk niet. Ik zeg alleen dat ik het geen debiel vind persoonlijk.

En ik citeer hem ook nergens, ik maak een verwijzing naar een respectloze opmerking.
Als je iemand z’n woorden als debiel omschrijft, is dat verre van netjes.

Nogmaals een debiele uitspraak, is een uitspraak van een debiel persoon of een uitspraak met een zwakzinnige lading.

En ik ben het niet eens dat dit een zwakzinnig lading bevat, noch dat hij eventueel een debiel persoon zou zijn.

Wat ze hierboven niet begrijpen is dat Bayern anders is dan Ajax. Door alleen de CL te winnen zal men blij zijn, maar het dekt niet de volledige schade van een verder minder seizoen in de Bundesliga.
Een speler van Bayern, die dagelijks de media mee krijgt en hoe het onder de supporters leeft, zal het ongetwijfeld beter inschatten dan iemand op z’n zolderkamertje.
Het is eerder een vreemde uitspraak door te stellen dat De Ligt debiele dingen zegt, dan andersom dunkt mij

17-04-2024 21:12

AFCAjaxMidNineties +12773

Zelden zoveel gelul gelezen. Totaal debiel om te stellen dat de Champions League winnen je seizoen niet redt. Dat redt ieders seizoen. Altijd.

17-04-2024 22:28

AFCA020! +6130

Heel simpel om als je je niet kan vinden in iemands verhaal, het af te doen als “debiel”…. Zegt veel over je als je dat doet (zeker na een bewuste herhaling).

Ook vrij bizar dat jij het vanuit je zolderkamertje beter denkt te weten dan iemand als De Ligt die dagelijks de Duitse media meekrijgt, elke dag op de club en in de regio is en dus ook ervaart hoe de mensen daar kijken.

Dat de hegemonie doorbroken is betekent heel veel daar.

Het feit dat jij je zo uitlaat en tevens het beter denkt te weten als iemand ter plaatsen, komt debieler over dan andersom… (om maar even in jouw laatdunkende vocabulaire te blijven)

17-04-2024 23:29

AFCAjaxMidNineties +12773

Wat een debiel gelul van je.

18-04-2024 07:29

WantAmsterdam +116219

Inderdaad, een CL winnen is voor Bayern een veel grotere en mooiere prestatie dan het kampioenschap wat ze 11! keer achter elkaar hebben gewonnen.
Het seizoen is dan niet alleen gered maar ook geslaagd en is het beste seizoen sinds het treble jaar.

17-04-2024 13:07
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.