Van Hanegem: 'Wie bij Ajax debuteert, kan snel een oranjeshirt gaan ophalen'

door Jesse ter Haar 116

Bron Algemeen Dagblad

Van Hanegem: 'Wie bij Ajax debuteert, kan snel een oranjeshirt gaan ophalen'

door Jesse ter Haar 116

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Willem van Hanegem denkt het zijne van de plek van Kenneth Taylor in de voorselectie van het Nederlands elftal. Hij vindt het niet per se onterecht, maar hij heeft het gevoel dat het voor een talent van Ajax wel érg makkelijk is om in Oranje terecht te komen.

'Dat Kenneth Taylor bij de voorselectie van Oranje zit, vind ik prima', begint Van Hanegem zijn column in het Algemeen Dagblad dan ook, waarna hij dieper ingaat op het onderwerp. 'Misschien is het vroeg, maar we weten hoe het werkt. Wie bij Ajax debuteert, kan snel een oranjeshirt gaan ophalen. Al vind ook ik Taylor een leuke speler, hoor.'

'Hij zat tegen Cambuur op de bank bij Ajax. Maakte niets uit. Die partijtjes winnen ze toch wel. Ook zonder Antony', vervolgt de oud-voetballer. 'En dan mag de rest van de eredivisie nog blij zijn dat Hakim Ziyech niet is teruggehaald. Dat had ik, als ik het voor het zeggen had, wel gedaan. Zeker met het oog op de Champions League.'

Tijdens het bijna afgelopen weekeinde zag Van Hanegem de titelkandidaten weer aan het werk. Zijn verwachting: Ajax wordt opnieuw kampioen. 'Het is nog vroeg in het seizoen, maar ik ben bang dat het geen spannende titelrace zal gaan worden. De mensen buitelen nu over elkaar heen om te zeggen dat PSV zo slecht is, maar wie dit verlies bij FC Twente niet zag aankomen had oogkleppen op. Te weinig voetbal, verdedigers als Obispo en Ramalho van een zeer matig niveau en een paar opgehemelde spelers die dat niet wekelijks kunnen waarmaken. Nee, dit PSV zal Ajax niet kunnen bijbenen.'

Het niveau van Ajax

Tegelijkertijd zag hij ook Feyenoord niet op alle vlakken goed voor de dag komen. Hoewel hij Ajax als favoriet ziet, is hij van mening dat de Amsterdammers die rol eerst nog moeten gaan waarmaken. 'Natuurlijk moet Ajax dat ook allemaal nog laten zien. Thuis winnen van Cambuur, dat is voor die club ook niks bijzonders. Maar Ajax heeft wederom de meeste kwaliteit, denk ik.'

Bestel het nieuwe derde Ajax-tenue nu in de Ajaxshop!

Lees meer over:
Plaats reactie

ElFlaco +3651

Zure , ietwat nare man. Beetje raar ook altijd net te negatief over Ajax. Jaloers ??? 😜😂

07-09-2022 23:44

Snellejapie +11401

Ajax is gewoon de beste club. Dat de kakkies de boot hebben gemist met het jeugdvoetbal is niet de schuld van Ajax.

06-09-2022 15:03

Ferd +38589

Tja Willem, als je bij verreweg de beste club van het land in de basis staat is de kans gewoon groot dat je de beste Nederlander op die positie bent en dat je dus terecht een oproep krijgt voor Oranje

06-09-2022 04:29

FrancescosRavioli +15367

Ik snap hem ergens wel.
Maar laten we realistisch blijven. Op elke positie bij Ajax is er moordende concurrentie. Dus als je je plek verovert, is het logisch dat je interessant bent voor het NL elftal.

Ik vind persoonlijk dat Gravenberch bijv verder is dan Taylor. Maar als je niet alles speelt en Taylor wel, dan is de keuze al snel lastig. Zeker als je Taylor z'n vorm ziet.

En eerlijk Willem. Wat goed is komt snel

05-09-2022 22:27

Dani1981 +224

Tja Willem,, dat is het verschil tussen een Europese topcub en de rest van de Nederlandse clubs. De top spelers van de andere teams komen er bij Ajax niet aan te pas en zouden op de bank zitten.

05-09-2022 18:29

Dit is mijn club +10296

Ik heb ook altijd de indruk dan mensen als Van Hanegem en Borst Ajax sowieso tot titelfavoriet bombarderen omdat het voor hen dan altijd "mee kan vallen" mocht het niet gebeuren.

05-09-2022 17:29

Aetim +1368

Ik kijk nu al uit naar de reactie van Willem als Pasveer mag gaan keepen

05-09-2022 16:07

emiel_schipper +878

Bij fijenoord uitgang tribune.

05-09-2022 15:28

emiel_schipper +878

Bij fijenoord uitgang tribune.

05-09-2022 15:28

Psychevore +21186

Dit is dé oppercalimero van Nederland.

Hij vindt het niet eens onterecht dat Taylor opgeroepen is. Hij vindt het alleen best wel kut dat ie het verkeerde shirt met de kleuren rood en wit aan heeft.

05-09-2022 15:21

Leo Valk +1364

@Psychevore, watben jij een Fantast!

06-09-2022 15:14

Oxxer +164718 moderator

Wie bedoeld de Kromme met een paar opgehemelde spelers die dat niet wekelijks kunnen waarmaken?

Gakpo & Veerman?

05-09-2022 13:57

nlvcmn +5810

Haha ja sowieso Veerman. Wel mooi dat hij nu al door Sneijder en v Hanegem op zijn plek is gezet. Die weten ook dat hij in hun tijd nooit bij een Oranje voorselectie had gezeten.

05-09-2022 14:33

Oxxer +164718 moderator

Veerman bij de selectie zegt veel over de staat van Oranje.

Misschien de nieuwe keeper die vooraf gezien werd als een absolute topper, 7 tegengoals na 5 wedstrijden is best veel.

05-09-2022 14:41

nlvcmn +5810

Gelukkig hebben we Louis, die beperkte spelers altijd individueel beter kan maken en in een duidelijk systeem laat renderen. Klaassen komt ook helemaal tot zijn recht bij Louis.

05-09-2022 15:10

Oxxer +164718 moderator

Klaassen is niet mijn favoriete voetballer toch zou ik hem nooit afbranden zoals mode is op AS, feit is wel in Oranje gebeurt er altijd wat als hij invalt.

05-09-2022 15:16

Nr.10 +111509

Hij heeft er best wel kijk op als je dit zo leest. Goed punt ook over Ziyech, wij hebben daar echt een geweldige kans laten liggen. Hoop dat het in de winter of volgende zomer alsnog gebeurt.

05-09-2022 13:32

Ajaxied1971 +121

Beste Willem, hoeveel grote Nederlandse spelers hebben Feyenooit en Pisvee ter vergelijking met Ajax voortgebracht? Bij welke club moet je zijn dat je als basisspeler elke wedstrijd een hoog niveau noet halen? Niet zo moeilijk toch Willempie? Of ben je een beetje jaloers?

05-09-2022 13:23

Elayais +5082

Als je Veerman in de voorselectie stopt dan weet je toch al dat Taylor daar een veel betere versie van is.

Veerman ziet er leuk en aardig uit in NL, maar niveau hoger is het al snel klaar met hem. Kun je beter Taylor hebben.

05-09-2022 12:00

rafael32 +982

Zou Willem ervan op de hoogte zijn dat bv Til, Clasie en De Roon zijn concurrenten zijn? Dat is dus de reden dat hij erbij zit, omdat hij beter is.

05-09-2022 11:59

TeringHenkie +28604

Zal hij daar het verstandelijke niveau voor hebben?

Zal hij de ITO vroeger hebben afgemaakt?

05-09-2022 15:15

Juan62 +46418

Klopt ; kwaliteit wordt beloond

05-09-2022 11:45

Oldstar +5270

Wat je ook van Willem vindt, er is inderdaad niets dat op dit moment het selecteren van Taylor rechtvaardigt. Heeft nog een lange weg te gaan.

05-09-2022 11:36

Juan62 +46418

Het laten ruiken aan het Nederlands elftal. ff kijken hoe het daar gaat
Volkomen gerechtvaardigd voor deze speler, is met een enorme opmars bezig.
En heeft inderdaad nog een lange weg tegaan

05-09-2022 11:47

rafael32 +982

Hoe lang denk je dat het nog duurt voordat hij niveau van een Clasie, Til en Roon aantikt?

05-09-2022 11:51

Ajaxied1971 +121

Het is te rechtvaardigen omdat er simpel weg te weinig kwaliteit is. Als hij faalt zal ie op zijn beurt weer moeten wachten, maar faalt hij niet dan is de keuze de volgende keer nog makkelijker

05-09-2022 13:19

Nr.10 +111509

@oldstar. Benieuwd hoe hij het tegen Rangers gaat doen, goeie test. Maar als je hem 2e helft tegen Cambuur weer zag, dan denk ik dat hij al een van de beste middenvelders in de Eredivisie is. Hij ontwikkelt zich héél sterk als je het mij vraagt.

05-09-2022 13:34

Oldstar +5270

Kan je onze spelers beoordelen op een wedstrijd tegen een veredelde KKD ploeg? Zelfs Rangers is geen echte test. Wij mogen toch geen enkel probleem hebben met een Schotse ploeg. Liverpool wordt wel een test. Zie ik.naar uit.Taylor kan in het rijtje van vd Vaart, Sneijder enz. komen maar is daar nog lang niet. Overigens geen schande.

05-09-2022 16:36

FrancescosRavioli +15367

Rangers is wel gewoon EL finalist. Als wij de EL zouden winnen zouden we echt wel blij zijn. Het is misschien niet de ultieme test. Maar wel een goede test.

Rangers is niet minder dan PSV. Allicht beter. Vorig jaar al helemaal niet.

Beetje realistisch blijven.

05-09-2022 22:30

Dani1981 +224

Het feit dat hij in de basis staat bij Ajax rechtvaardigt zijn voorselectie. De standaard ligt nu eenmaal veel hoger bij Ajax dan de andere clubs. Daarnaast heeft hij laten zien dat hij het niveau aankan. Zo een jonge kerel selecteren is het beste voor zijn ontwikkeling en het Nederlandse voetbal op termijn.

05-09-2022 18:40

Schip +23578

PSV heeft gewoon een matige trainer. Schmidt was twee klassen beter en had een mindere groep. Madueke in vorm scheelt trouwens efkes. Maar ze kunnen beter dan dit, zeker met Luuk de Jong. Willem heeft gewoon weer een zure bui en wil de druk naar Amsterdam verplaatsen.

Taylor zit er snel bij, maar speelt al een bepalende rol in het team van de landskampioen sinds vorig seizoen. Wie hoort er dan in die er niet bij zit? Willem, rustaaaaag. Het is een voorselectie.

Wel compleet eens over Ziyech. Die man is meer dan gewoon een speler, maar een bindmiddel en iemand die anderen ook nog eens sterker maakt.

Ze hadden hem moeten betrekken bij de ALvarez deal. Geen Ocampos, wel Ziyech.

05-09-2022 11:11

Gewoon Gijs +18422

Ja, dat vreemdelingen legioen van Feyenoord komt niet in aanmerking voor het Nederlands elftal. Hoeveel Nederlanders stonden er bij Feyenoord in de basis dit weekend? Misschien eens een column aan wijden Willem?

05-09-2022 11:08

Gewoon Gijs +18422

Het waren er 3, van wie 2 al in het Nederlands elftal gespeeld hebben en de 3e al meetrainde met de Oranje selectie.

05-09-2022 11:12

eros +4820

Taylor meer dan terecht.
Veerman snap ik niet.

05-09-2022 10:17

Dennisthebeast +3556

Op het punt dat Ajax kampioen wordt geef ik Willem gelijk😇Over Taylor…..Dan merk je toch weer dat Willempie al stokoud is😂

05-09-2022 10:09

OwenStevenDalberg +27551

Van Hanegem is eigenlijk de woordvoerder van de supporters van Feyenoord.

05-09-2022 09:59

kampioenenjood +5074

Als een Nederlandse speler wekelijks speelt bij Ajax dan zal hij wel het niveau hebben om op CL niveau mee te kunnen. Dat maakt zo'n speler dan ook interessant voor Oranje. Bij andere Nederlandse clubs kunnen spelers nou eenmaal niet altijd maar laten zien op een hoger niveau mee te kunnen. Dit is niets bijzonders trouwens, hetzelfde geld voor Duitse spelers bij Bayern, Spaanse spelers bij Real Madrid of Barcelone, Italiaanse spelers bij Juventus, Franse spelers bij PSG en Engelse spelers bij ManU, ManC, Liverpool, etc.

05-09-2022 09:58

noppenkoning +41477

Zijn eigen clubbie Feyenoord haalt alleen maar buitenlanders, dus geen Oranje kandidaten.

05-09-2022 09:25

El Pistolero +4932

"Zijn eigen clubbie Feyenoord haalt alleen maar buitenlanders, dus geen Oranje kandidaten".

Dat heeft er volgens mij niets mee te maken. Willem is gewoon één van die vele puriteinse supporters die vinden dat je je als talent eerst langdurig bij je club zou moeten hebben bewezen voordat je in aanmerking zou moeten komen voor een Oranjeselectie. Dat is aan de ene kant begrijpelijk, maar aan de andere kant ook weer niet omdat Oranje geen opleidingstraject is. De wedstrijden van Oranje zijn momentopnames, dat team komt enkele keren per jaar bij elkaar en in tegenstelling tot een clubcoach heeft de bondscoach zijn spelers niet iedere dag tot zijn beschikking, terwijl er van hem wel direct prestaties verwacht worden. En dan is het logisch dat hij niet gaat wachten tot een jongeling als Taylor 100 wedstrijden heeft gespeeld terwijl hij bij zijn club aantoont in topvorm te zijn. Dan wordt zo'n speler er direct bij gehaald ongeacht bij welke club hij speelt. Omdat hij (de bondscoach) resultaat moet boeken en daarop de meeste kans heeft met spelers die in vorm zijn. Dat is genoegzaam gebleken tijdens de EK waarop Nederland roemloos de aftocht moest blazen omdat de meeste sterkhouders hopeloos uit vorm waren en opzichtig niet thuis gaven. Dat het bij die talenten meestal om spelers van Ajax gaat, heeft helemaal niets met het shirt van de club te maken zoals Willem suggereert, maar alles met het feit dat veel van de beste spelers die de bondscoach kan oproepen, doorgaans bij Ajax spelen.

05-09-2022 11:25

Pietsnot +15019

Willem moet wel begrijpen dat het 1. Slechts een voorselectie is en dat 2. Taylor helemaal zijn debuut niet recent gemaakt heeft, maar enkele jaren geleden al, en ook dat 3. Taylor zich in 3 jaar heeft doorontwikkeld tot onbetwiste basisspeler bij Ajax

Een basisspeler bij Ajax is al snel een speler die in de voorselectie van Oranje zit. Het zou toch raar zijn als je bij Ajax in de CL speelt, maar dat van Gaal je niet eens goed genoeg vindt om op te draven in de grote A groep

05-09-2022 09:20

insectenverdelg +23512

Daarnaast moet Willem ook begrijpen dat het nog al een verschil is of je je in de basis bij Ajax of bij Feyenoord/Twente/AZ weet te knokken Als je daar staat en zoals Taylor t verschil steeds meer maakt, dien je in de voorselectie te komen. Net overigens als Joey Veerman. Maar das niet vreemd?

Maar Willem wil zeker liever blijven voortborduren op succesnummers als Jordy Clasie en de Roon. Daar komt Oranje echt mee vooruit ( ook biede geselecteerd door Louis in de voor selectie...)!

05-09-2022 10:01

dookduke +42

als hij het prima vindt, waarom er dan nog een column aan wijden?

05-09-2022 09:07

Eurysaces +29544

Je moet flink uitblinken bij Feyenoord om even goed te zijn als een debuterende speler bij Ajax. Debuteren bij Ajax betekend in principe dat je dicht tegen het Nederlands elftal aan zit.

05-09-2022 08:36

ach ja +5801

Wat mij altijd opvalt is dat hij het over ‘ze’ heeft.

05-09-2022 08:25

Hans Goor +76

Ik zie hier veel negativiteit naar van Hanegem. Het meeste vindt ik niet terecht. Hij kan het spelletje goed lezen. Je moet tussen de regels door kunnen lezen. In geval van zijn mening over Taylor komt het iets te kort door de bocht over. Ik ,als Ajacied, zou hem graag willen vragen hoe hij het bedoeld.

05-09-2022 08:21

El Pistolero +4932

"Ik zie hier veel negativiteit naar van Hanegem. Het meeste vindt ik niet terecht".

Ben ik volkomen met je eens. Willem heeft gewoon een (club)voorkeur en laat die doorklinken in veel van zijn reacties, maar veel van zijn criticasters doen exact hetzelfde, het enige verschil is dat zijn een andere (club)voorkeur hebben. Je hoeft een icoon als Van Hanegem niet bij de enkels af te zagen en respectloos op zijn mening te reageren omdat je het niet met hem eens ben, dat kan je ook gewoon laten blijken terwijl je hem in zijn waarde laat. Willem vindt stiekem al tientallen jaren dat Ajax een veel betere opleiding heeft dan zijn eigen club, dat bracht hem er jaren geleden toe om zijn zoon Gert bij Ajax in te schrijven ipv bij zijn eigen club. Willem is een oer-Feyenoorder en waar het hart vol van is, loopt de mond nu eenmaal vaak van over, maar ondanks zijn voorkeur weet hij prima hoe de hazen lopen anders had hij zijn zoon als oer-Feyenoorder natuurlijk niet naar Ajax laten gaan. En ondanks zijn licht kritische houding gaat hij niet mee met de wonderlijke euforie mbt het aankoopbeleid van PSV en Feyenoord, maar schat de selectie van Ajax kwalitatief veel hoger in dan die van PSV en zijn eigen club. Waar vorig seizoen Götze bij PSV speelde, die de pannen van het dak speelt bij zijn nieuwe club en zelfs weer in verband wordt gebracht met zijn nationale elftal, speelt nu Til. Als je de namen van de vertrokken spelers naast de spelers legt die gekomen zijn, is het niet gek om je af te vragen waar die euforie vandaan komt. Ik weet het in ieder geval niet.

https://nos.nl/artikel/2443103-psv-en-vooral-van-nistelrooij-na-roerige-periode-grote-winnaar-op-transfermarkt

05-09-2022 11:42

Ajaxied1971 +121

Of zijn zoon is een echte Ajacied

05-09-2022 13:31

nlvcmn +5810

Ik snap sowieso geen reet van die columns van hem. Dan heb je in het weekend al alles kunnen zien bij Psvn, studio sport en studio voetbal en dan komt Willem van Hanegem op maandagochtend even vertellen dat Psv slecht was en Ajax titelfavoriet nummer 1.

05-09-2022 07:21

Dolblij +45463

Ach, wat Ajax lange tijd heeft opgebouwd op de Toekomst had 010 ook op Varkenoord kunnen doen. Niet alleen in een straal van 35 km rondom Amsterdam worden goede voetballertjes geboren. Willem had beter iets geschreven over een gemiste kans door 010 in plaats van hier net iets te zuur over doorbrekende en door ajax opgeleide spelers te schrijven.

05-09-2022 07:05

Gewoon Gijs +18422

Precies, weinig eigen jeugd in 1e elftal bij Feyenoord. Dat heeft Ajax, maar ook Psv beter voor elkaar.

05-09-2022 11:15

Been +12549

Her zit inmiddels zo diep bij Willempie, dat gaat er nooit meer uit.

05-09-2022 06:53

Bassey +8227

Ik snap wat hij zegt, alleen van gaal heeft schijt aan gevestigde namen die zoekt gewoon wat hij nodig heeft en taylor brengt hem voetbal op zes

05-09-2022 06:38

JaapStam +137574

Vreselijke kerel die Willem!!! Ik ga hem niet missen in ieder geval!!! Altijd al aversie tegen die man gehad!!! Alles wat Ajax is, maakt hij gelijk af!!! Typisch een kakkerlak figuur!!! Geef mij maar een Jan Boskamp, dan deze ouwe demente opa!!! Dan hoor je ESPN en NOS knielen voor deze man!!! Want hij is na Johan Cruijff de beste van Nederland!!! Schei toch uit joh!!! We slaan door in dit land!!! Ik kom vaak in 't buitenland, en heb de naam Willem van Hanegem nog nooit gehoord!!! Vandaar 'typisch Nederlands'!!!

05-09-2022 04:29

3*stars*3 +23546

Is al jaren bezig met stoken en tja zijn volgers nemen het klakkeloos over.
Want wat hij zegt is voer voor gasten met een minderwaardigheidscomplex.
‘O zie je Tim ik had toch gelijk, zelfs Willem zegt het!’.
Kan mij jaren geleden ook een column van hem herinneren waarin hij riep dat studio van Fox nog net niet in Arena staat.
Hij was er zelfs van overtuigd dat als je daar wilt werken, je eerst lid moet worden van de Ajax Supportersclub.

Echt een kinderachtig en gevaarlijk mannetje met zijn haatzaaiende columns.

05-09-2022 06:40

Ajax27 +19221

Waarom vreselijk? Wij hebben Sjakie, Feyenoord heeft Willem en PSV heeft de gebroeders van de Kerkhof. Clubmensen, jarenlang grote speler van hun eigen cluppie geweest. Natuurlijk hebben dje een roze bril op van hun eigen club, das toch mooi.

En het argument wat hij aanhaalt is toch ook gewoon waar. Maar goed daarvoor is het een voorselectie. Mensen die nu goed presteren komen erin. Vandaar ook jongens als Veerman en Taylor. Wat ik aparter vind is dat je voor die positie links op het middenveld eigenlijk al meerdere opties hebt... maar de 10 positie is dun. Ik had dan ook eerder Simons geselecteerd en dan Veerman of Taylor thuis gelaten.

05-09-2022 07:31

Josey Wales +11676

Sjakie heeft het altijd over Ajax en nooit negatief over andere clubs (behalve die superboeren dan). Van Hanegem is altijd negatief over Ajax ,waarschijnlijk omdat de AD lezers dat graag horen.

05-09-2022 10:31

401Middenweg401 +6056

Als je die gasten van Vd Kerkhof hoort is Willem een verademing. Die gasten hebben echt een paar ballen verkeerd op de hersenpan gehad.

05-09-2022 10:32

WantAmsterdam +116198

Sja, voormalig sterspeler van Feyenoord en vaste oranje speler/ beste RB van Oranje volgens de bondscoach, heeft hier niet eens een vaste basisplaats en zou, als het naar veel Ajacieden ging, gewoon op de bank zitten.
Klaassen, die niet lang geleden nog een reeks basisplaatsen had en de grote man was in de wedstrijd tegen Turkije, komt (als het goed is) nog nauwelijks aan minuten.

Zegt genoeg toch?

05-09-2022 00:30

Aurelius1 +19736

Het technische niveau van Nederlandse spelers is erbarmelijk. De laatste goede technische spelers waren Robben, Sneijder en Van Persie. Als je dan Simons ziet, daarvan zie je meteen dat ie niet in Nederland is opgeleid. Die heeft zo veel meer techniek dan spelers die in Nederland zijn opgeleid. Als je op youtube de trainingen ziet, dan zie je dat er alleen nog maar op loopvermogen, kracht en positiespel wordt getraind. Er wordt niets maar aan techniek en technische vaardigheden gedaan. Zie daar het resultaat: geen enkele Nederlandse speler die het in het buitenland maakt, en overwegend middelmaat in Oranje. Types als Veerman worden de hemel in geprezen, terwijl daar vroeger gewoon een Davids, Sneijder, van der Vaart of Seedorf rondliep.

De KNVB doet ook niets ter promotie van techniek. Trainers zijn daar kopieën van elkaar en spreken de theorie van de cursussen na, waarin geen enkel hoofdstuk gewijd is aan technische vaardigheden en het opzetten van trainingen om de techniek te verbeteren.

05-09-2022 00:28

WantAmsterdam +116198

Veerman is juist een technische speler, loopvermogen en kracht zijn zeker niet zijn sterktepunten.

Verder, er lopen veel goeie technische spelers rond, maar velen van hun maken het op de een of andere reden niet, Ihattaren is kwa voetballend niveau een talent dat niet veel landen hebben, maar met hem zit mentaal echt iets fout.
Ünüvar schrijf ik nog niet af, maar met zijn lichaam (gebrek aan snelheid, explosiviteit en uithoudingsvermogen) ben ik wel erg sceptisch.
Zo zijn er nog meer…

05-09-2022 00:37

Aurelius1 +19736

In Frankrijk en Brazilië lachen ze een type Veerman uit. Die wordt nog niet eens gekozen met strandvoetbal. Veerman heeft een leuke pass, maar is niet te vergelijken met het technische niveau wat ze in Frankrijk, Spanje en Brazilië gewend zijn.

05-09-2022 00:49

WantAmsterdam +116198

Veerman is geen topniveau, daarom heeft die ook nog nooit voor oranje gespeeld. Je doet net alsof dat onze ster is.
Noem dan Frenkie, die is voetballend beter dan zowat elke middenvelder van Frankrijk.

In Frankrijk en Brazilië, waar ze met spelers als Casemiro en Rabiot middenvelders hebben die minder aan de bal zijn dan Veerman, lachen ze Veerman vanwege zijn voetballende kwaliteiten uit?

Geloof ik niet, nee.

05-09-2022 01:16

Aurelius1 +19736

Nou, ze lachen ook de Roon, Klaassen, Koopmeiners en Clasie uit. Ook de jong en Gravenberch zouden daar niet in de basis staan.

05-09-2022 01:21

WantAmsterdam +116198

Koopmeiners hoort totaal niet in dat rijtje thuis, sterkhouder bij een subtopper in Italië.
De jong zeker wel, als ik zie wat daar bij hun vaak op het middenveld staat, Frenkie is 3 klassen beter dan een Rabiot, Guendouzi of Kamara. Vind zelfs Koopmeiners niet (zoveel) minder dan die spelers.

05-09-2022 01:35

Aurelius1 +19736

Koopmeiners heeft nog nooit indruk weten te maken in Oranje. Voegt echt helemaal niets toe. Dat ie bij een subtopper in de matige Italiaanse competitie uitblinkt, zegt niets. De Italiaanse competitie is niet veel beter dan de eredivisie.

05-09-2022 03:14

WantAmsterdam +116198

Haha wat ?
De Serie A is veel beter dan de Eredivisie, imo is de Serie de op één na beste competitie ter wereld, al kan je daar een discussie over voeren.
Het is niet voor niets dat een subtopper als Atalanta het zesvoudige aan TV gelden krijgt.

05-09-2022 11:37

trodat4030 +97100

Als je bij Ajax mee kan en soms uitblinkt, ben je ook Oranjewaardig lijkt me. De concurrentie is dermate pittig dat als je daar speelt, dat je van hoog niveau bent, lijkt me vrij simpel.

05-09-2022 00:02

wijsneus +5246

Het zegt meer over het niveau van spelers in Nederland en dan met name de jonge spelers die doorbreken bij hun club. Willem noemt Taylor een leuke speler, daar ben ik het mee eens. Het is een leuke speler, maar meer niet. Gravenberch werd ook veel te snel opgehemeld, die werd na 1 wedstrijd al vergeleken met Seedorf. We lopen hier allemaal veel te snel van stapel na wat goede wedstrijden in de Eredivisie.

04-09-2022 23:49

WantAmsterdam +116198

Volgens mij kwam die vergelijking met Seedorf vooral omdat Graaf Seedorf als jongste debutant afloste.

05-09-2022 00:39

Godenzoon24 +15387

Prima column Willem. Alleen jammer dat je zelf de link niet kunt leggen tussen de kwaliteit van Ajax die je erkent en dus de snellere oproepen voor die spelers. Bij Ajax doorbreken en basis komen is dus veel moeilijker en dus is zo'n talent verder. Buiten dat stond Taylor eind vorig jaar al basis!

04-09-2022 23:43

Keizer11 +930

Willem heeft gelijk. Hij moet er wel bijschrijven dat het armoe troef is bij die ander clubs.
Of er is geen kwaliteit of spelers hebben een andere nationaliteit.

04-09-2022 23:09

markk +8909

Griekenland won enkele jaren geleden het EK, niet omdat zij de meeste kwaliteit hadden maar omdat zij goed functioneerden als team. Daarom is het niet onverstandig om een team op te stellen van spelers die op elkaar ingespeeld zijn en die weten wat ze van elkaar moeten verwachten. Ik doel daarmee op Pasveer, De Ligt, De Jong, Blind, Gravenberch, Berghuis en Bergwijn. Ik denk dan ook dat je een team om deze spelers moet bouwen met Van Dijk, Depay, Koopmijners en Gakpo om het aan te vullen.

04-09-2022 23:06

AFCACruijff14 +162318

Enkele jaren geleden? 18 jaar terug. Oei ik voel me nu meteen oud 😂

04-09-2022 23:51

yorbon +1325

Ik ben het ergens ook wel eens met Willem. Ajax spelers krijgen erg snel qua tijd een oranje shirt. Spelers van andere clubs krijgen hem snel qua niveau.

Dat zegt ook wel iets over de breedte van het Nederlandse voetbal, helaas.

04-09-2022 23:05

Bruno04 +15801

Taylor is natuurlijk wel snel nu. Vind ik zelf ook.

04-09-2022 23:08

yorbon +1325

Oh absoluut.

04-09-2022 23:13

AFCACruijff14 +162318

Het zegt vooral veel over de talenten van Ajax die geregeld snel aan weten te haken bij de enige ploeg van NL die ook goed in de CL mee kan.

04-09-2022 23:52

Caparzo +4245

Willem moet in/vanuit Huize Avondrood met uitzicht op de Erasmus ook elke keer z’n columnpje qua minimaal aantal leestekens aanleveren mensen, dan krijg je dus dit.

04-09-2022 23:05

4bier +31367

Jammer Willem. Bij Feyenoord 1 oranjeklant Bijlow. Die speelt over een jaar of 3 bij een nietszeggend clubje als Bologna of Nice.

04-09-2022 23:01

Rondo64 +3392

heeft ook wel te maken met het feit dat ze verder bijna geen nederlanders hebben

04-09-2022 23:10

Kingoffdatoilet +17246

Bijlow zal wel weer geblesseerd zijn als het er om gaat. Overigens vind ik Noppert, Cillessen en Pasveer de beste keuze op dit moment.

05-09-2022 00:19

Whoots007 +4158

Volgens mij is het heel simpel, los van dat Ajax met afstand de beste club van NL is weten de meeste bondscoaches heel goed dat de druk en de verwachtingen bij Ajax het hoogst zijn en dat Ajacieden doorgaans geen last hebben van nervositeit bij het Nederlands elftal. Iemand als Teze stond bij zijn debuut echt te trillen op zijn benen terwijl Timber bij Oranje voetbalt alsof hij al 50+ interlands heeft gespeeld.

Bij veronderstelde soortgelijke kwaliteiten en redelijk beperkte ervaring ben je dan sneller geneigd om de Ajax speler te kiezen omdat het waarschijnlijker is dat die binnenkomen met de attitude van "we horen hier thuis" in plaats van "nu moet ik nog wel ff laten zien".

04-09-2022 22:57

Vak113 +155

Het is ook lastig omdat er maar drie Nederlandse spelers spelen bij zijn cluppie die voor Nederland mogen uitkomen. Waarvan er ook 1 is geselecteerd.

04-09-2022 22:56

tijssenajax +13995

Ja, maar Willem, is toch geen hogere wiskunde. Bij Ajax spelen meestal de beste spelers van Nederland.

04-09-2022 22:55

Simpelishetmoeilijkst +25358

Van Hanegem weet hoe het werkt, en ziet wat wij allen ook wel weten, namelijk dat je het niet gaat redden met Rammelbak en kornuiten achterin.

04-09-2022 22:53

TontoKarnaggel +42546

Toch wel bijzonder die obsesie van feyenoord supporters voor Ajax. Ik ken enkele supporters van die club en als ik met hun over voetbal praat gaat het altijd over Ajax, ALTIJD!!! En echt niet op mijn initiatief, altijd beginnen hun over wat hun niet aanstaat aan mijn cluppie ( ok, jij dan niet, maar de rest van de ajacieden is echt waar hèèèèèèl erg arrogant ) Ik vind het allemaal prima, zin of interesse om het over hun club te hebben heb ik toch niet....

04-09-2022 22:51
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.