Jansen vindt Bassey te duur gekocht: 'Vijf à tien miljoen euro was gezien zijn kwaliteiten logischer geweest'

door Thijs Zwagerman 201

Bron Voetbal International

Jansen vindt Bassey te duur gekocht: 'Vijf à tien miljoen euro was gezien zijn kwaliteiten logischer geweest'

door Thijs Zwagerman 201

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Freek Jansen, Ajax-watcher van Voetbal International, vindt dat Ajax te veel geld heeft betaald voor Calvin Bassey. De centrumverdediger werd deze zomer door Ajax voor 23 miljoen euro overgenomen van Rangers FC en die transfersom kan middels bonussen nog oplopen tot 26 miljoen euro.

In de Pak Schaal Podcast uit Jansen felle kritiek op de zomerse transferperiode die Ajax achter de rug heeft. ‘Onderaan de streep was het een slechte transferperiode. Ajax heeft voor ruim honderd miljoen geïnvesteerd, maar tegen Napoli stonden er slechts twee aankopen in de basis.’ Eén van die twee aankopen was Bassey, maar hij is volgens Jansen te duur gekocht door Ajax.

‘Bij Bassey kun je nu al concluderen dat Ajax met 23 miljoen de absolute hoofdprijs voor hem heeft betaald. Het was gezien zijn huidige kwaliteiten logischer geweest om vijf à tien miljoen euro voor hem te betalen. Op voetballend gebied moet hij nog hele grote stappen maken. Misschien gaat dat ook nog wel gebeuren’, stelt Jansen enigszins hoopvol.

'Blind en Tadić zijn niet meer zo goed als twee of drie jaar geleden'

Daarnaast kijkt de Ajax-watcher kritisch naar de rol van routiniers Daley Blind en Dusan Tadić binnen het huidige elftal. Volgens Jansen is het tijd dat andere spelers opstaan nu de ervaren krachten minder goed spelen. ‘Blind en Tadić zijn niet meer zo goed als twee of drie jaar geleden. Is dat gek? Totaal niet. Zeker gezien hun leeftijd hebben zij waarschijnlijk hun beste periode gehad. Dan vind ik dat zij nog steeds vaak genoeg moeten leveren op het veld, maar zij moeten niet meer de pilaren zijn waar een elftal op bouwt. Misschien nog wel met hun ervaring en in de coaching, maar zij zullen niet meer de beste twee spelers op het veld zijn. Als je dat nu nog verwacht, dan leg je te veel druk op hun bordje.’

Check hier de beste wedtips voor de Europa- en Conference League-wedstrijden van vanavond!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.

Lees meer over:
Plaats reactie

Aurelius1 +19736

Het is zo jammer dat Bassey opbouwend matig is, omdat ik hem verdedigend behoorlijk goed vind. Het is ook best een leuk en kleurrijk figuur, dus je gunt het hem. Als ie opbouwend beter wordt kan ie publiekslieveling worden.

07-10-2022 22:44

KudusDream +12972

Oneens. Barst van de potentie en is 'home grown' voor Engelse clubs. Je kan niet van zo'n jonge aankoop verwachten dat hij een falend team gelijk draagt. Als je dat wilt zit je in weer een hele andere prijscategorie.

07-10-2022 12:57

Moooo +3983

Inderdaad dan nog, Bassey is juist een zegen voor Ajax die te veel voetballertjes kent.
Met minder snelheid en power.
Er lopen weinig spelers rond die het verder gaan schoppen als Bassey.
Beetje fine turning, wat leren opbouwen en dan is het een machine.
Doet me wel veel denken aan Sanchez die ik persoonlijk minder vond of een Alex van PSV. Voetballend zijn ze beide minder als Bassey nu.

"Leer hem de juiste skills en hij kan wel eens de beste verdediger worden van de wereld op een dag"

07-10-2022 13:56

Ajax27 +19221

Onzin. Iedere speler die jong wordt gekocht door Ajax heeft potentie, anders halen ze m niet. Maar dat wil niet zeggen dat iedere talent voor 20+ miljoen gehaald moet worden.

Aan het begin van het seizoen kreeg ik veel commentaar hier op AS dat ik vond dat ze veel te gemakkelijk met tientallen miljoenen smeten. Want ja... er is voor 200+ miljoen verkocht dus dat maakt niet uit.

Als je voor 23 miljoen wordt gehaald, de een-na-duurste aankoop ooit... Dan moet je kunnen voetballen en direct een dragende soeler kunnen zijn. En anders heb je gewoon 10-15 miljoen teveel betaald.

12-10-2022 23:07

De Stift +7094

Bassey komt er wel. Heeft tijd nodig zich aan te passen. Net als Alvarez. Alleen heeft Bassey het nadeel dat de ploeg als geheel onzeker is. Op het moment beter om hem linksback te zetten.

07-10-2022 11:44

Nick14 +25889

Waaraan heeft Alvarez zich dan aangepast?
Het schrijnende niveau?

07-10-2022 12:14

31xAjax +7970

Dat hoop ik niet want Alvarez is de oorzaak dat we iedere wedstrijd tegen een serieuze tegenstander het middenveld nooit in handen hebben....

07-10-2022 18:22

DeHeerVanDeMeer +25199

"Ajax is te groot voor de eredivisie"
''Ajax zakt zwaar door de ondergrens''
"Ajax klopt aan bij europese top"
"Ajax heeft slecht ingekocht en kan spreken van een tussen jaar''
''Ajax speelt sprankelend en wisselt onderling op alle posities''
"Ajax zoek gespeeld en in crises"
Zomaar wat quotes naar gelang de journaille wind waait...

07-10-2022 11:44

supporter sinds +7891

Martinez kreeg de tijd om er 1,5 seizoen over te doen om een basisplaats te krijgen bij Ajax. Hij werd toen gekocht als backup en vervanger in de toekomst van Nico. Eigenlijk kwam hij per toeval in het centrum te spelen en dat ging zo goed dat hij mocht blijven staan. De hele Nederlandse media en analisten gilde heeft daarna 1,5 seizoen geroepen dat dit ook niet kon omdat hij (veel) te klein was voor in het centrum ! Bassey is wel een ander verhaal, die is gehaald om links in het centrum te voetballen - zijn voetbal / opbouw kwaliteiten vallen echter enorm tegen, ik vind hem erg onrustig aan de bal , zelfs verdedigend begint hij heel druk te doen als de bal op hem afkomt valt mij op. Maar gezien de leeftijd en nieuwe competitie waar veel meer voetbal van hem wordt verwacht zou ik hem de tijd geven en hem veel individueel laten trainen (waar is bogarde als je hem nodig hebt ?? oh wacht die was voor Schreurder overbodig - liever een degelijke Duitse hulptrainer waar kraak nog smaak aanzit en helemaal niets met Ajax heeft.

07-10-2022 11:03

Ajax27 +19221

Martinez werd voor 7 miljoen gehaald, dan mag je als talent met potentie langzaam gebracht worden. Bassey is voor 23 miljoen gehaald als topaankoop. Daarvan verwacht heel Nederland dan dat ie iig kan voetballen en direct een dragende sterke speler is als een-na-duurste aankoop ooit.

Dus... gewoon een hele dikke fout van H2 en de RVC die deze te dure transfer hebben goedgekeurd. Hij had gewoon 7-10 miljoen moeten kosten, dan was het 'gewoon' een speler geweest die langzaam had mogen groeien net als Martinez.

12-10-2022 23:13

Mözil +2541

Bassey komt er wel, heeft alles om te slagen bij ons en zeker als die een voetballende 6 voor zich krijgt

07-10-2022 10:58

Juan62 +46420

De weg die Ajax weer is opgeslagen klopt ook niet, het veel kopen
Een speler als Bergwijn kopen voor 30 miljoen is ook achterlijk, hoe veel is de grens ?
Hoeveel ga je dan gemiddeld uitgeven aan spelers, dit gaat ons iig boven de pet
Met het geluk dat MU lekker heeft neergeteld voor Antony, dat gaat niet ieder seizoen gebeuren

Ajax supporters moeten beseffen dat het niet ieder jaar feest is,

En als je uitdeelt moet je ook kunnen incaseren

07-10-2022 10:56

Skeels13 +109

Het is lastig om te bepalen of we Bassey voor teveel geld hebben overgenomen. Laten we over 3 à 4 jaar deze vraag beantwoorden.
Wat ik wel zie is dat deze man fysieke en technische kwaliteiten heeft en ik denk dat we hem ook de tijd moeten geven om te wennen en zich aan te passen.

07-10-2022 10:54

Arie Vink +4866

Wat een simpel baantje hebben die gasten. Tering zeg. Ene week mee juichen, andere week is het allemaal weer veel te duur en te ruk en wisten ze het eigenlijk al wel. Ga weg, prutsers.

07-10-2022 10:47

El Pistolero +4932

"Zeker gezien hun leeftijd hebben zij waarschijnlijk hun beste periode gehad. Dan vind ik dat zij nog steeds vaak genoeg moeten leveren op het veld, maar zij moeten niet meer de pilaren zijn waar een elftal op bouwt".

Bizarre uitspraak. Waarom zouden zij niet meer de pilaren moeten zijn waar een elftal op bouwt? Vanwege hun leeftijd? Wat een totale onzin, als een speler op leeftijd meer brengt dan zijn jonge concurrent, moet je hem altijd laten prevaleren boven dat talent, dat zal dat talent (mits die het in zijn bovenkamer allemaal goed op een rijtje heeft) alleen maar stimuleren om er nog een schepje bovenop te doen en dan komt het moment vanzelf dat zijn oudere collega wordt gedwongen om een stapje terug te doen. Omdat dat op den duur onvermijdelijk is bij een speler op leeftijd, bij wie het ieder jaar stroever gaat, die is hoe dan ook gedoemd om de concurrentiestrijd met jongere collega's bij wie het omgekeerde het geval is te verliezen. Dat hoeft een coach niet te regisseren dat gebeurt vanzelf via natuurlijk verloop, zelfs bij absolute topspelers als Messi en Ronaldo. Laatstgenoemde is inmiddels zelfs bij een club in verval als ManU niet meer onomstreden.

07-10-2022 09:35

El Pistolero +4932

"‘Onderaan de streep was het een slechte transferperiode. Ajax heeft voor ruim honderd miljoen geïnvesteerd, maar tegen Napoli stonden er slechts twee aankopen in de basis.’"

Lol! Die twee spelers hebben samen meer dan de helft van die 100 miljoen gekost. En de conclusie dat het een slechte transferzomer is geweest, is te krankzinnig voor woorden. De mensen die verantwoordelijkheid zijn voor de aankopen, kunnen er natuurlijk ook weinig aan doen als die niet door de trainer op het wedstrijdformulier worden gezet. Dat hij ze niet allemaal tegelijk opstelt is bovendien ook nog eens niet meer dan logisch omdat het probleem van Ajax is dat de ploeg vastigheden en automatismen ontbeert en dan lijkt het me logisch dat je in dit soort topwedstrijden zoveel mogelijk spelers opstelt die voor zoveel mogelijk vastigheden kunnen zorgen. Dat biedt geen enkele garantie zoals duidelijk is gebleken, maar logisch is het wel. Wat minder logisch is, is dat de trainer zo weinig gebruikt maakt van Brobbey voor wie het management zich het snot voor de ogen heeft gewerkt om hem terug te halen. En daar diep voor in de buidel heeft moeten tasten. Dat zou alleen al reden genoeg moeten zijn om zoveel mogelijk gebruik van hem te maken, maar de belangrijkste reden is natuurlijk dat een coach een elftal dat dolende is omdat de automatismen vooralsnog ontbreken vastigheid kan bieden door in de spits een aanspeelpunt neer te zetten ipv een (heel goede) speler die voortdurend aan het zwerven is. Een dergelijke speler opstellen kan voordelen hebben omdat je de tegenstander daarmee in verwarring kan brengen, maar in een ploeg die zo weinig is ingespeeld brengt zo'n speler vooral zijn eigen ploeggenoten in de war. Als Brobbey dinsdag was opgesteld had van de 100 miljoen die is uitgegeven meer dan 70 in het veld gestaan, daarmee lijkt me voldoende aangetoond dat Janssen weer eens flink uit zijn nek lult.

"‘Bij Bassey kun je nu al concluderen dat Ajax met 23 miljoen de absolute hoofdprijs voor hem heeft betaald. Het was gezien zijn huidige kwaliteiten logischer geweest om vijf à tien miljoen euro voor hem te betalen".

Ook weer een partij stompzinnige onzin waar een redacteur van de lokale schoolkrant zich kapot voor zou schamen. In de eerste plaats heb je ook met een onderhandelingspartner te maken, die Ajax keihard in het gezicht zou hebben uit gelachen als de club met een dergelijk bod was gekomen. Bovendien lag Bassey nog langdurig vast bij Rangers en ook dat speelt een rol bij het bepalen van de juiste transfersom. De keuze voor Ajax was Bassey kopen voor een hoog bedrag of verder kijken naar een speler die minder kost waarbij de kans groter was geweest dat je een speler had aangetrokken met minder kwaliteiten en waarvan je achteraf moet concluderen dat je er niets aan hebt gehad en hem beter niet had kunnen kopen. Dat dergelijke conclusies al worden getrokken op het moment dat een nieuwe speler bij wijze van spreken zijn koffers nog moet uitpakken, toont eens temeer aan dat de voetbalwereld aan elkaar hangt van het opportunisme en dat bij het journaille zelfs een regelrechte functie eis lijkt te zijn. Er is geen enkele urgentie om welke nieuwe speler dan ook nu al bij de enkels af te zagen. Dat kan op een later tijdstip, als hij voldoende tijd heeft gehad om in te burgeren, altijd nog.

"'Blind en Tadić zijn niet meer zo goed als twee of drie jaar geleden'".

Blind en Tadic zijn typische teamspelers die net zo goed zijn als het team om hen heen. Het hele team van Ajax heeft aanzienlijk minder kwaliteit dan dat van 2 of 3 jaar geleden en dus die twee spelers ook. Dat het team minder is, is ook nog eens volstrekt logisch omdat het nu eenmaal het lot is van een club als Ajax dat spelers die boven de rest uitsteken binnen de kortste keren worden weg gekocht. Voor spelers, ook niet die door de club zelf zijn opgeleid, is Ajax niet de club waarvoor ze hun hele leven willen blijven spelen, integendeel ze willen er doorgaans zo snel mogelijk weg en verkassen naar een competitie en een club waar ze hun ambities volledig kunnen nastreven. Ajax is niet zo'n club die heeft daarvoor simpelweg te weinig middelen, zowel financieel als sportief.

07-10-2022 09:19

Jariking +5445

Gozer is geen MartineZ, dat is zeker. Maar je zal een speler als Blind naast je hebben staan dan werk je voor 2. Blind denkt linksbuiten te zijn en terug te kunnen huppelen. Succes dan tegen 2 man.

07-10-2022 08:11

robbertvd +2415

Ik zou janssen wel willen zien als hij alleen tegen drie man komt( Bassey heeft sowieso vaak 2 man) omdat blind nergens te bekennen is. Omdat Timber te diep staat. Iedereen weet dat hij niet moet opbouwen, toch helpen zij hem niet. But dont say something about Holy Blind. Want ja die kan zo goed voetballen! Bassey is verdedigend geweldig, gebruik hem dan zo. En blind jongen blijf lekker achterin, je hebt helaas het vermogen gewoon niet meer. Niet erg maar erken het.

07-10-2022 08:08

Adam24 +39202

Bassey is momenteel geen meerwaarde voor Ajax. Dat kan hij wellicht nog worden. Maar de nervositeit straalt eraf bij hem, zodra er een bal in de buurt is. Ook verdedigend vind ik hem niet altijd overtuigend. Tegen GAE laat hij zich twee keer super makkelijk opzijzetten (met een onterecht afgekeurde goals als gevolg). Schreuder wilt "meer lef aan de bal" (lege uitspraak) dus ik neem aan dat Blind morgen centraal staat en Wijndal linksback (of Baas of Bassey). Idealiter speel je met 3 man achterin met deze selectie, maar ik weet niet of dat gaat gebeuren.

07-10-2022 08:07

Glenn Meijer +56

Uitgeroepen tot beste verdediger van de europa legeau vorig seizoen en finale gespeeld zulke spelers uit dat platform ga je echt niet goedkoper krijgen

07-10-2022 07:38

Adam24 +39202

De prijs is inderdaad niet het probleem. Het is echter de vraag of deze speler naar de goede club is gegaan. Hij lijkt toch meer gemaakt voor het Engelse Kick and Rush voetbal (Dat nog steeds wordt gespeeld door de helft van de PL clubs) dan voor een totaal voetbal team als Ajax.

07-10-2022 08:08

ach ja +5801

Bij Napoli zijn ook veel nieuwe spelers ingepast en die staan in r meteen. Dit kan alleen maar te maken hebben met het systeem en de regie van de trainer. Bij ajax zitten spelers niet in hun kracht en staan niet op hun beste positie. Ik hoop dat schreuder tegen volendam gaat spelen zoals tegen Napoli. Veel tijd is er niet.

07-10-2022 07:18

eenAjaxfan +20406

Deze conclusie is veel te kort door de bocht. Maar ja, wel lekker natuurlijk, want weer een reden om de trainer af te vallen.
Ik snap daar echt geen reet van, want een nieuwe trainer is geen garantie voor succes.

07-10-2022 07:29

ReconditeNL +6480

Echte bullshit om dit te verkondigen op het moment dat er helemaal niets loopt als team bij Ajax. Bassey is niet de hoofdoorzaak dat het totaal niet loopt qua opbouw. Zijn fysieke kracht, snelheid en verdedigende kwaliteiten kunnen zeker van waarde zijn op korte termijn. De hoofdoorzaak ligt in de keuzes van Schreuder, voornamelijk in de keuze om Alvarez en Bassey zo dicht naast elkaar te zetten, en niet een verdedigende middenvelder zoals bijvoorbeeld een type Schøne. Alvarez en Bassey zo dicht naast elkaar dan vraag je gewoon om problemen in de opbouw. Bassey is nog jong en als hij komende jaren zijn voetballende capaciteiten kan ontwikkelen dan zal hij voor meer vertrekken dan Martinez.

Sanchez bijv was voetballend zeker niet beter dan Bassey, maar omdat Schøne voor hem stond vielen zijn mindere opbouwende kwaliteiten niet zo vaak op.

Je zou maar betaald krijgen om met alle winden mee te waaien - toen het lekker ging bij Ajax een maandje geleden dan was het een topaankoop, en nu is het ineens een dik overbetaalde aankoop. Ik krijg er kriebels van.

07-10-2022 05:30

Godenzoon24 +15388

Heeft wel gewoon gelijk toch dat hij veel te duur is. Sanches met wie je hem vergelijkt was 5 ofzo. Verder zegt hij dat hij het nog kan leren. Maar voor 23 verwacht ik ook iemand die het al kan en niet nog moet leren. Dan die luie Bergwijn voor teveel gehaald en rest zit op de bank momenteel. Dat is toch best wat kritiek waard aan het aankoopbeleid.

Zeker ook dat zo'n bedrag betaald is zonder scouting rapport en van bevriende zaakwaarnemer. Alleen dat al verdient onmiddellijke vervanging!

07-10-2022 07:14

ReconditeNL +6480

Voor wat Bassey heeft gepresteerd tot nu toe (finale EL bereikt en was zeer belangrijk voor Rangers in de die campagne), zijn kwaliteiten + Engelse home-grown status dan was het bedrag vrij logisch. Ja, misschien was er een paar miljoentjes te veel betaald maar omdat Martinez voor 65 miljoen euro werd verkocht is het logisch dat ze de trekker zo snel mogelijk wilde overhalen. Dan betaal je maar een aantal miljoenen meer. Schuurs werd nog voor 11 miljoen verkocht, alle transfer waardes zijn gewoon gigantisch omhoog gegaan ook vanwege inflatie. Voor een verdediger van 5-10 miljoen krijg je tegenwoordig alleen maar middelmaat.

Ajax wilde een verdediger die meteen er klaar voor zou zijn om basis te staan. Je zou dan een gok kunnen nemen met een talent uit Zuid Amerika, maar ik snap de keuze wel om voor een verdediger te gaan die het al heeft laten zien op Europees niveau. Als je een Zuid Amerikaan koopt kan het net zo goed een 2de Magallan worden. Als er een fatsoenlijk tactisch plan was dan denk ik ook dat hij beter tot z'n recht zou komen tot nu toe. Het ligt echt niet (alleen) aan Bassey dat het zo slecht loopt. Daarom vind ik het erg makkelijk om nu te zeggen dat er veel te veel voor hem betaald is nu vanwege het feit dat het als team niet loopt.

Sanchez werd 5 jaar geleden voor 5 miljoen gehaald, en dat was een topaankoop - maar je kan niet verwachten dat elke aankoop uit Zuid Amerika zo'n succes wordt. Dezelfde mensen die de scouting doen voor Ajax in Zuid Amerika doen dat nog steeds en als er een topper als Martinez of Sanchez voor goedkoop te halen was dan zouden ze dat toch adviseren?

07-10-2022 07:44

Godenzoon24 +15388

15 miljoen was geloof ik het hoogste bedrag ooit uitgaande transfer Schotse club ooit. Dat record zeer ruim verbreken als Ajax zijnde vindt ik nogal. Juist voor een speler die helemaal nog niet veel bewezen heeft. Stond pas 6 mnd badis als cv en dat in zo'n competitie. Dan had Schuurs nog meer adelbrieveb met betere comp en behoorlijk aantal Championsleague ervaring in de benen.

Al bij al dus heel veel geld voor wel degelijk een gok zonder überhaupt een positief scouting rapport. Onverantwoord vind ik het zelf. Wat niet wil zeggen dat ik hem helemaal afschrijft. Maar achteraf is makkelijk wonen. Op voorhand veel te dure aankoop!

07-10-2022 16:26

Spielmacher +10775

Voor vijf a tien miljoen hadden ze hem obviously niet gekrgen. Ik ben er nog niet uit over Bassey, zonder bal met zijn fysiek en snelheid is hij prima en voegt hij dingen toe, aan de bal is het te mager. Soort tegenpool van Blind eigenlijk, zou dus prima samen moeten kunnen :-) De enige aankoop die wmb ECHT door de mand valt is Schreuder.

07-10-2022 03:09

Godenzoon24 +15388

Positioneel ook matig hoor. Moet echt gestuurd worden maar Timber heeft ook genoeg aan zichzelf nog.

07-10-2022 07:15

roodwit007 +14213

Bassey onder Schreurs is een kleine ramp ook blind die zoveel ervaring heeft staat deze speler niet bij ,opbouwen is iet wat je kan leren maar daar heeft iedereen momenteel bij Ajax de tijd niet voor/
in den beginne was iedereen zo vol van die jongen na 2 verlies partijen is hij dan de schuldige ?
De oude garde is het die het heeft laten afweten , een tadic op rechts hoe verzin je het ,daar was berghuis voor gehaald die loopt het het middenveld waas hij helemaal niet thuis hoort een kudus in de spits ook al zo iets nee kudus is een 10 en brobbey is de man voor in de spits ,maar laat dat jong maar verotten op de bank , waneer ga die Schreurs nu weg is het al bekent ? en die schreurs was toch iemand voor talent ? de hele jeugd loop er vandaag of morgen er van door een van de beste zit nu in turkey GA JE SCHAMEN SCHREURS in pakken en op donderen ga terug naar de belg kkssssttt

07-10-2022 02:37

Rob1706 +1694

#roodwit007# Ben het met je eens dat Tadic beter rendeert op links dan op rechts maar Tadic heeft bij Southampton in de Premier League ook de nodige wedstrijden op rechts gestaan. Dus nieuw is het echt niet. Denk dat het meer te meaken heeft met leeftijd en explosiviteit, die neemt af met de jaren. Weet ik alles van met mijn 76 jaar.

07-10-2022 04:56

Nick14 +25889

Ik lees het hieronder alweer, Bassey is een grote aankoop dus dan moeten we weer 88 nuances aanbrengen.

Ik kan wel raden wat de reacties waren geweest als een jeugdspeler of een Perr Schuurs zo had staan te verdedigen.
De elektrische stoel was waarschijnlijk nog te licht geweest.

07-10-2022 01:11

ReconditeNL +6480

Of misschien heeft men in een aantal wedstrijden meer kwaliteit gezien bij Bassey dan wat Schuurs ooit liet zien. Ajacieden zijn juist vrij snel om een grote aankoop af te schrijven en geven liever jonge talenten de kans. Schuurs had meer dan genoeg kansen gehad, en liet telkens zien niet een toegevoegde waarde te zijn als basisspeler. Bassey zit net bij Ajax en heeft al een aantal puike wedstrijden gespeeld. Zijn opbouwende kwaliteiten zijn tot nu toe niet goed genoeg, maar als het team redelijk op elkaar was ingespeeld en het tactisch plan meer klopte dan zou je dat niet zozeer merken zoals de afgelopen weken. Omdat er helemaal niks van het tactisch plan klopt dan vallen zijn mindere kwaliteiten meer op. Ligt dit dan aan Bassey of aan diegene die verantwoordelijk is voor het tactisch plan, Schreuder?

07-10-2022 05:36

ReconditeNL +6480

Het is aan de coach om de zwakheden van zijn elftal zo veel mogelijk te camoufleren en juist de kracht van zijn elftal te benadrukken door middel van een tactisch plan. Schreuder faalt hier hopeloos in, hij zorgt ervoor dat de zwakheden alleen maar naar boven komen. Omdat Bassey opbouwend niet goed genoeg is zou de coach ervoor moeten zorgen dat er een tactisch plan is waardoor hij niet zo vaak hoeft te opbouwen. Zet hem om spelers heen die wel kunnen opbouwen en laat hem de bal zo snel mogelijk inleveren.

07-10-2022 07:49

HStorm +3171

Ja Freak, Schuurs voor 11M ook belachelijk. Die is beter dan Bassey? Mafklappers...

07-10-2022 00:05

Petterson +25197

Je moet deze jongen wel heel erg verpesten om hier over 2 a 3 jaar niet gewoon een vette winst op te maken. Engels paspoort, fysiek sterk, snel en volgens mij een prima mentaliteit. Als je er ook nog een beetje voetbal in kan krijgen dan gaat hij gewoon voor 60+ de deur uit!

07-10-2022 00:04

4EVERAJAX +8409

Hahahah leipe Freek

06-10-2022 23:46

Saudara +7065

Jansen brengt helemaal niets nieuws naar voren in zijn verhaal. Iedereen ziet wat hij ziet, het is namelijk kinderlijk eenvoudig.

06-10-2022 23:30

Babangida83 +23953

Bassey is een klasbak. Twee weken geleden was iedereen er erg van onder de indruk. Nou, dat ben ik nog steeds. Wel is het voor de organisatie nu fijn, denk ik, om even geen nieuweling in de as te hebben, zodat de vaste patronen er in kunnen komen.

06-10-2022 23:09

fanvooraltijd +6818

Het is makkelijk kritiek leveren ,achteraf en zonder zelf met goede ideeën te komen of verantwoording te dragen .goedkoop scoren .

06-10-2022 23:08

TontoKarnaggel +42546

Zet 2 backs neer die wel hun eigen boontjes kunnen doppen en niet steeds een Bassey nodig hebben om hun tegenstander op te vangen en het wordt al een heel ander verhaal. Bassey is te nieuw, te jong, te onstuimig en te onervaren om dat gekloot op de backs positioneel op te lossen. Dat is jammer maar wel begrijpelijk imo.
Vind eigenlijk dat Ajax/Schreuder eerder Bassey in de steek laat dan andersom....

06-10-2022 22:44

Aurelius1 +19736

Hoe laat Schreuder Bassey in de steek. Wijndal is ook niet goed genoeg. Sanchez weet ik niet, maar lijkt geen Ajax speler. Huntelaar heeft gewoon verkeerde spelers aangekocht.

06-10-2022 22:49

TontoKarnaggel +42546

Ajaxspelers of niet, met Wijndal en Sanchez als backs kan Bassey zich iig weer meer concentreren op zijn eigen tegenstander, nu moet een jonge, onervaren nieuweling de troep van met name blind opruimen terwijl hij het moeilijk genoeg heeft met zijn eigenlijke taak. Nu mag Blind zich lekker met de aanval bemoeien, vervolgens rustig terug wandelen en dan moet Bassey maar zien hoe hij het tussen 3 tegenstanders in oplost.

06-10-2022 23:00

Aurelius1 +19736

Het klopt dat Bassey veel moet puinruimen, maar dat is ook niet zijn zwakte, en het wordt hem ook niet verweten dat het een slechte verdediger is. Het is zijn opbouwende en voetballende spel dat bedroevend is. Misschien zal het hem helpen als Sanchez en Wijndal er staan, maar het is begrijpelijk dat Schreuder voor Rensch en Blind koos. Wijndal overtuigde niet echt in de voorbereiding en was een paar wedstrijden geblesseerd. Rensch begon matig en speelde toen een paar wedstrijden goed. Nu zou Schreuder wellicht Wijndal en Sanchez in kunnen zetten, maar ik denk dat Wijndal gewoon kwalitatief niet goed genoeg is.

07-10-2022 00:00

AlexIbarra +19293

Klaiber en Pierie kostten 5 miljoen Freek.
Okee, Tagliafico ook 5 jaar terug maar dat is niet de norm.

Bassey speelt nu, overtuigt net zo min als de rest maar ik denk wel dat hij zijn basisplaats kan behouden. Berghuis is de enige gekochte veldspeler die soms basis staat en niet 10 mln of meer kostte.

Wijndal 10, Kudus 10, Davy 13, Alvarez 15, Brobbey Blind Tadic 17, Ocampos 20 ;) , Bergwijn 32.
Ik geef toe dat niemand van die spelers zó onzeker aan de bal oogde als Bassey tegen Liverpool maar ik zie ook niemand zo hard gaten dichtlopen. En hij maakt weinig individuele blunders vind ik. Blind, Rensch en ook Timber hadden grotere uitglijders imo. Een typische verdediger.
Dus 5 miljoen vind ik een raar bedrag om te noemen.

1/8 van Botman? 1/13 van Martinez? 40% van Schuurs die net 3 jaar heeft gebankt?
Als hij een Zweed was die met dezelfde kwaliteiten van Lech Poznan overkwam, had je hem waarschijnlijk voor 15-20 miljoen kunnen krijgen. Maar we kozen voor een speler in de schijnwerpers tegen een hogere prijs. Ergens tussen nu en 2027 zien we hoe dat uitpakt.

Ik snap niet hoe zo veel 'sportjournalisten' het liefst bezig zijn met kruideniertje spelen, terwijl het veel interessanter is om te kijken wat er sportief misgaat. We hebben nu eindelijk een grote, snelle CV naast Timber, een geweldige opbouwer met Blind, een snelle optie LB met Wijndal, multifunctioneel talent met Rensch, betrouwbare keeper, een voetballende Alvarez met Grillitsch.
Hoe komt het nou dat dat samen totaal niet functioneert?

Bassey wordt niet gecomplimenteerd om zijn snelheid maar afgerekend op matige opbouw. Blind wordt niet geprezen om zijn opbouw maar verketterd om zijn traagheid, terwijl er drie atletische begin twintigers naast hem staan. Timber lijkt een stap terug ipv vooruit te hebben gezet deze zomer en Rensch is allround matig. Draaft niet echt, beukt niet echt, dekt niet echt kort maar is voetballend ook niet zo sterk als bijv. Blind of Mazraoui.
Waarom zien we momenteel van iedereen (niet alleen Bassey) de zwakte, en zelden de kracht?

Waarom kunnen die jongens elkaars zwakheden niet beter verbergen? Waarom hebben we een formatie waarin totaal niet wordt samengewerkt als linie of als vleugel?

Ik pretendeer geen tactisch meesterbrein te zijn maar 2 situaties vond ik heel typisch.
Tegengoal Eagles: Er staan gewoon genoeg Ajacieden op eigen helft om een goal onmogelijk te maken maar Alvarez zwemt, Rensch blokt de lage voorzet niet, laatste man en keeper doen niks waardoor Blind zich laat 'verrassen' door hun enige man. Een en al misverstanden en gepruts.

Napoli minuut 80: 1-6 achter met een man minder, Napoli balbezit achterin en ik zie 5 (vd 9) Ajacieden op hun helft staan. Alleen zetten die 5 helemaal geen druk, ze staan er alleen maar hoog te staan. Maak een fucking keus!
Sta compact, spaar je krachten en voorkom dubbele cijfers voor Napoli. Of zeg: Wij zijn Ajax, wij gaan er gvd nog 10 minuten bovenop klappen en er 3-6 van maken. (Optie 1 lijkt me beter.)

Maar nu zie je individuele spelers twijfelen, het team niet samenwerken en ook niet eens een idee te hebben wat ze willen. Dus kun je niet zien wat er misgaat en wat je anders moet doen.
En dat is volgens mij dan toch het werk dat Schreuder moet doen, de afspraken erin rammen waarmee onze zwakheden verborgen blijven en die vd tegenstander worden blootgelegd.

We wisten allemaal dat meer dan de helft van het team vervangen (en niet de minsten) niet makkelijk zou zijn en wat tijd en punten zou gaan kosten. Schreuder heeft geen makkelijke taak.
Maar het lijkt alsof de beleving minder wordt ipv beter, de nieuwe spelers onwenniger worden ipv zich aan te passen en de samenwerking moeizamer gaat ipv makkelijker.

Zo uniek is het nou ook weer niet in het voetbal dat je LCV niet supercomfortabel is aan de bal, of dat je oudere spelers wat trager zijn. En naar verluidt is het makkelijker om 1 trainer te ontslaan dan je halve selectie.

06-10-2022 22:34

Aurelius1 +19736

Bassey is te duur gekocht, brobbey is te duur gekocht, Bergwijn is te duur gekocht, en voor Ocampos wilden ze ook een belachelijk bedrag betalen. Er is zeer slecht onderhandeld door Huntelaar en Hamstra, en 30 miljoen euro teveel uitgegeven.

06-10-2022 22:28

grapje +2335

Freek Jansen is helemaal verliefd op Alfred omdat hij zo goed over voetbal kan praten. Schreuder zijn beste kwaliteit is vriendjes worden met de media. Gelukkig is die onhandig genoeg in zijn media optredens na de wedstrijd om het gebrek aan idee aan te tonen.

06-10-2022 22:17

Starring +4706

Hoe je het wendt of keert. Bassey is sterk, redelijk snel en aardig in het duel maar imo (nog) geen Ajax-verdediger. Een Ajax-verdediger hoort niet in paniek te raken wanneer hij onder druk wordt gezet. Zeker niet voor z'n miljoenensom. Bovendien is zijn inspeelpass nog onvoldoende. Maar goed, dat krijg je als je twee beginners op het TD-post zet. De RvC en met name VD Sar hebben deze situatie zelf gecreëerd.

In zekere zin heeft Jansen dus gelijk vind ik.

06-10-2022 22:02

HeldenVanAFCA +904

Hahaha gelooft hij zichzelf überhaupt 🤣 5 a 10 mil is natuuelijk onrealistisch. Tuurlijk is er veel voor hem betaald en moet hij nog stappen maken. Maar hij is nog jong, kwaliteit heeft ie, body heeft ie, snelheid heeft ie en als ik eerlijk ben leek hij tegen napoli op het eind zo'n beetje de enigste nog die 110% gaf

06-10-2022 22:01

korem +878

Moet toch wel me mening over de RvC veranderen. Dat we Ocampos niet voor zoveel geld gekocht hebben. Pfff wat een seizoen het zag er zo mooi uit. Goeie aankopen op papier, Bergwijn, Antony voorin Ihatteren die leek zijn potentie waar te maken ! Zoveel weken later verliezen we 1-6 kan snel gaan ! Ik ben nooit zo van een coach direct weg sturen maar heb er nu echt een slecht gevoel bij en dan kijk ik niet eens na de persoon schreuder maar het elftal zelf de reactie en vorm van spelers, dit komt voor mij gevoel echt door geen vertrouwen in de coach en zijn speelstijl of manier van werken!

06-10-2022 21:57

korem +878

Ik was helemaal weg van bassey en verwachte veel van hem. Ik gun het die jongen zo !!! Maar hij valt toch wel tegen al word Ajax nu ook wel getest wat we de afgelopen jaren niet hebben mee gemaakt ! Ik vind het geen hele vreemde aankoop eigenlijk en afschrijven doe ik zeker niet ! Hij is een van de 11 en het loopt voor geen meter, ook Ramos of Van Dijk of noem het maar zou hier nog positief opvallen

06-10-2022 21:48

jaripettersson +9526

Bassey en Alvarez zijn toch echt een zwakke plek in je elftal. Het is heel onrustig. Er deugt wel meer niet, maar je mag het toch constateren? Het ziet er niet uit en je presteert niet. Dan krijg je kritiek. Heel moeilijk voor veel mensen hier.

06-10-2022 21:21

Slang +14994

Natuurlijk mag dat, maar gaat er om dat ze alleen maar focussen op de makkelijke targets. Zie je Freek als zo praten over Blind?

06-10-2022 22:07

jaripettersson +9526

Je zal het niet met me eens zijn, maar Blind is een van je beste spelers. Dat hij verkeerd wordt neergezet waardoor hij snelheid tekort komt, ligt aan schreuder. En ja, Blind was altijd al langzaam. Maar nog steeds sterkhouder in Oranje. Dat gezeik op Blind wordt de hele kudde schapen hier overgenomen. Hij wordt dom gebruikt, zou ik het willen noemen.

06-10-2022 23:31

lor020 +366

Gaat nu iedereen op Bassey lopen zeiken, niet normaal dit. Kunnen ze Schreuder niet ff aanpakken met z'n slaapverwekkende voetbal. DIt gaat niet om een individu en je moet blind wezen als je dat denkt. Er stapelt een waslijst met problemen zich op en één van de grootste is de opbouw en tempo.

06-10-2022 21:16

AjaxHoorn +32989

Heel zielig idd.

06-10-2022 21:28

RadheAjax2021 +17911

De huidige markt betaal je nou eenmaal schandalige prijzen. Verder is het makkelijk om naar Bassey te wijzen. Als het middenveld niet functioneert en ze kunnen voorin geen bal vasthouden is het ook niet raar dat hij niet alles kan tegenhouden. Links van hem staat er een vedette die nog steeds denkt het allemaal wel te kunnen doen op een halve kracht die inmiddels ook eruit gepoept is. Rechts van hem staat timber die erg nonchalant opbouwt en een bal tempo van een veteraan hanteert, dan heb je rensch die niet kan verdedigen. Dat middenveld moet alvarez tegenhouden maar die krijgt de opdracht mee van schreuder om aanspeelpunt te zijn op het middenveld. Taylor en Berghuis lopen alles dicht in plaats van vrij lopen en de bal ophalen. Dan heb je 3 aanvallers die vrij weinig tot niks weten te creëren. Nee ik blijf het roepen tot ik er bij neerval. Schreuder moet ontslagen worden.

06-10-2022 20:58

Goldenlastra +1743

Ik sprak laatst een Rangers fan en die was echt lovend over hem, what a beast. Ik denk eigenlijk dat ons elftal meer geschikt is voor een 3 mans verdediging. En dan zet je wijndal en ocampos als vleugels met taylor berghuis en kudus op het midden met Bergwjjn en Brobbey in de spits. Denk dat Bassey op linker cv en Blind in het midden die ze constant op de goede plek zet, heel goed kan werken. Denk dat je dan echt een heel hoog niveau kan bereiken.

06-10-2022 20:56

thajax +7423

Tsja maar gasten zoals Gravenberch en Mazraoui hebben het hazenpad gekozen voordat ze echt een steunpilaren werden. Verder zouden Bergwijn en Berghuis hier klaar voor moeten zijn... En Timber?

06-10-2022 20:53

Josey Wales +11676

ALs het middenveld niet functioneerd dan lijken onze verdedigers ook veel zwakker ,zelfs Timber lijkt dan door de mand te vallen .Er klopt gewoon iets niet aan de taktiek waardoor Bassey en Timber continu onder druk staan tegen vastzettende teams met een beetje kwaliteit.

06-10-2022 20:52

Jariiii +22212

Achteraf kijk je de koe heerlijk in de kont.
Bassey is een topaankoop, en gezien zijn staat van dienst was zijn prijs terecht. Verder is het nog veel te vroeg om hem al af te schrijven, zeker omdat er nu geen coach aan het roer staat met een duidelijke visie en die Bassey goed bij de hand kan nemen en tot zijn recht laat komen.
Ben nog steeds blij met Bassey. Denk dat hij zich gaat ontwikkelen tot een van de beste aankopen ooit.

06-10-2022 20:49

korem +878

Het is een top gozer en nee daar koop je niks voor maar vind het dan nooit zo erg als het dan niks zou worden. De trots die hij uitstraalt is voor mij al zijn geld waard !!!

06-10-2022 21:49

rodnet +10345

Opportunistische onzin. Bassey heeft absoluut kwaliteit zoals hij vorig jaar bij Rangers heeft laten zien. Dat hij nog volop in ontwikkeling is en zonder meer dingen moet bijleren is duidelijk maar de basis staat er. We zijn zeker vergeten dat Martinez ook een half jaar op de bank heeft gezeten voor hij "ontdekt" werd...

06-10-2022 20:46

jaripettersson +9526

Bassey ook maar een half jaartje op de bank dan. Misschien helpt het.

06-10-2022 21:15

korem +878

En begin van martinez bij united was de slechtste en paar welen daarna de speler van de week of maand

06-10-2022 21:50

Omar +17186

Voor 5 miljoen krijg je tegenwoordig iemand die op krukken loopt

06-10-2022 20:43

mido1988 +4298

Volgens mij zijn er wel geotere problemen dan Bassey

06-10-2022 20:43

debarbaar +8250

Helemaal eens met Janssen. Per Schuurs was beter dan Bassey en ging voor 10 weg. Bassey is half zo goed, dus 5 a 6 miljoen zou het bedrag geweest moeten zijn. Maar opnieuw: Bassey komt uit de stal van de zaakwaarnemer van Schreuder en Tadic en stond NIET op de scoutinglijst van Ajax. Er is dus iemand die een schandalige hoop geld verdiend heeft aan deze matige voetballer.

06-10-2022 20:31

Benleiden +7280

Komt die uit die stal? Serieus? Dat wist ik niet. Weet je dat zeker?

06-10-2022 20:43

Vincent.d +4223

Nee onzin... dat noemen ze 'scoop' watchers...

06-10-2022 20:53

thajax +7423

Bassey kan beter verdedigen dan Schuurs.
Als hij naar een ploeg zou gaan waar hij niet hoeft te voetballen, dan zou hij zich weer tonen als een van de beste jonge cv's van Europa.
A la Botman

Mja bij Ajax is voetballen als verdediger niet onbelangrijk

06-10-2022 20:55

Spielmacher +10775

Schuurs beter dan Bassey? Pipo

07-10-2022 04:56

Bensco +7175

Ik vind het nog steeds een topaankoop. Voor de balans heb je gewoon een goede stopper achterin nodig. dat hij aan de bal sterker moet worden zal ik zeker niet ontkennen maar dat is een aspect wat hij goed bij Ajax onder de knie kan krijgen.

06-10-2022 20:26

Benleiden +7280

In wat is het een topaankoop gebleken tot nu toe? Ik was super enthousiast, maar moet echt mijn meerdere erkennen. Het is op dit moment erg ondermaats.

06-10-2022 20:44

Bensco +7175

De hele verdediging bij Ajax is drama omdat het complete middenveld wordt overlopen. We proberen nu individuen de schuld te geven omdat het collectief niet loopt. Dat is verkeerd om denken.

06-10-2022 21:09

korem +878

Precies hij. Valt tegen maar dat doen die andere 11 ook ! Sanchez in verleden was voetballend toch ook geen wonder

06-10-2022 21:52

Benleiden +7280

Oh, maar dat zeg ik ook al vanaf het begin. Het middenveld is niet aanspeelbaar en dat is ook de reden dat de voorste linie niet functioneert.

Alleen Bassey laat weldegelijk momenten zien dat ie er niet zoveel van kan. Daar ben ik erg van geschrokken.

07-10-2022 14:47

Henkjanklaas +20661

Vreselijk al,die zogenaamde sportjournalisten en analisten. Ze weten het vaak achteraf allemaal zo goed. Als voetballer en trainer niks van aan trekken anders word je gek. Op deze site wordt door menig supporter vaak verstandiger taal gesproken dan menig analist of journalist.

06-10-2022 20:15

Gewoon Gijs +18422

Dikke onzin, maar je moet er wel een middenvelder bij zetten (Kudus?) die hem helpt in de opbouw. Simpel zat.

06-10-2022 20:14

ElSandrini +18206

En net zo belangrijk Alvarez eruit.... Die brengt bijna minder als bassey

06-10-2022 20:39

Michael 1974 +22030

Kaplan, conceicao en wijndal nog niet top fit. Makkelijk dat er dan maar 2 inkopen instonden.

En ja, bassey speelde slecht, maar ik geloof er nog wel in. Bovendien homegrown dus meer waard, ook bij verkoop later weer.

Dus ook wel weer overdreven artikel…..en ja, het was slecht

06-10-2022 20:03

markk +8909

Wat een opportunisme. Bassey is een prima talent die slechts tijd nodig heeft om te wennen aan het systeem. Hij is vooralsnog geen Martinez maar heeft andere kwaliteiten. 5 miljoen voor Bassey is echt nonsens.

06-10-2022 20:02
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.