Derksen uit kritiek op Jongkind en Ling

door AFCARoan 35

Derksen uit kritiek op Jongkind en Ling

door AFCARoan 35

Laatst geüpdatet

De bestuurlijke perikelen bij Ajax kwamen vrijdagavond uitgebreid aan bod bij het RTL7-praatprogramma Voetbal Inside. Het rapport dat Tscheu La Ling schreef als adviseur van de raad van commissarissen, vindt Johan Derksen het meest pijnlijke van de hele kwestie.

'Dat rapport van Ling vind ik de grootste zwakte binnen dat hele Ajax-geneuzel. Die is daar een paar keer door de gang gelopen en heeft links en rechts wat piepkleine gesprekjes gehad en die heeft iemand anders het rapport laten schrijven', stak Derksen van wal. 'Dat rapport heeft hij natuurlijk niet zelf geschreven als je dat taalgebruik ziet.'

Ook over het ontslag van Wim Jonk was Derksen duidelijk. 'Jonk heeft één fout gemaakt. Die heeft een hoop van die vazallen om zich heen verzameld. Zoals Ruben Jongkind, die maakte zichzelf wel heel belangrijk', vervolgde de voormalige hoofdredacteur van Voetbal International. 'Cruijff wilde op iedere positie een ex-speler, maar zet dan ook in de jeugdopleiding overal ex-spelers neer. Nu kreeg je dus Jongkind die alles ging bepalen en Jonk werd een beetje de man die de Jongkind-theorieën moest verwoorden.'

Dat Hennie Henrichs, voorzitter van de bestuursraad van Ajax, de algemene ledenvergadering donderdag zonder kleerscheuren doorstond, verbaasde Derksen niet. 'Hennie Henrichs overleeft alle stormen. Ik heb hem nooit op een kwaliteit kunnen betrappen, maar hij overleeft altijd', aldus Derksen, die het wegsturen van de bestuursraad niet als een oplossing voor het probleem ziet. 'Dat was helemaal niet verstandig geweest. Ik heb altijd gezegd dat het plan van Cruijff prima was, dat heeft hij bij Barcelona laten zien. Maar toen zat hij er dagelijks bovenop.'

'Je kunt niet een plan neerleggen en in Barcelona gaan zitten en zeggen: 'Jongens, zoek het maar uit'', vervolgde Derksen, die binnen Ajax voorlopig geen rol meer ziet weggelegd voor Cruijff. 'Ik vind eigenlijk dat we Cruijff in deze moeilijke tijden niet moeten lastigvallen. Laat die man rustig zijn medische traject doorlopen. Je moet hem nu niet gaan opzadelen met een plek in het interim-bestuur.'

Lees meer over:
Plaats reactie

PetrusKeizer +10739

kennelijk heeft de heer derksen het interview met de heer bergkamp goed gelezen, dus: ja, ik ben voor cruijff en ja, ik ben onafhankelijk in mn meningsvorming, dat is waar johan ook altijd voor was. De heer derksen gaat dus ook n beetje onafhankelijk doen.

Waarschijnlijk is zn recente gedrag hoofdzakelijk ingegeven door de drang om zieltjes te winnen dus kijkcijfers op te krikken,maar dat is in t slechtste geval pure speculatie en in t beste geval n educated guess mijnerzijds

20-12-2015 13:03

Bobo het Konijn +0

Snapte niet dat Derksen niet van Jongkind had gehoord. De schrijver van het plan Cruijff en de ziener van de Toekomst. Daar zat naar mijn mening het probleem, Jongkind.

19-12-2015 10:47

Truus de Bakker +1

Jongkind heeft het handig gespeeld alleen had hij niet voorzien dat Cruijff ziek zou worden.

19-12-2015 11:42

suske +25

Ben het niet gauw met Derksen eens. Maar nu wel hij raakt hier de kern van de zaak.

19-12-2015 08:49

Jesper Olsen #1 +0

Ja hij draait en hij keert zoals het hem uitkomt. Derksen was toch altijd van her Cruijff kamp. Vraag me af na het lezen van dit verhaal of dat zo is. Maar goed, alles voor de kijkcijfers en in the picture staan. Ook dat is typisch Derksen.

19-12-2015 09:32

MiracleFromSalto +0

De waarheid bestempelen als zwakte..... heel sterk..

19-12-2015 01:28

behangdelul +32527

Ik zie het wel gebeuren dat van Gaal er uit gaat bij Man Utd dit seizoen.
Hoe geniaal zou het dan zijn als ie aan het einde van het seizoen Frank de Boer op zou volgen, met Co Adriaanse als hoofd jeugdopleiding en Leo Beenhakker hoofd scouting in samenwerking met Tonny Bruins Slot....zal wel niet gebeuren, maar we mogen hopen... De weg is nu in ieder geval vrij als Cruijf zijn handen er af trekt.

19-12-2015 00:19

godenzonensuper +0

Ze gaan toch door met plan Cruijff volgens Henrichs. Hoe gaan ze dat verkopen aan de buitenwereld als ze van Gaal binnenhalen. Dan weet iedereen dat ze al die tijd lak hebben gehad aan Cruijff.

19-12-2015 00:32

Alexander40 +6104

Van Gaal hoort natuurlijk altijd welkom te zijn als trainer bij Ajax dus het lijkt mij prima als hij Frank opvolgt. De meest succesvolle trainer van Ajax na Michels. Het is bovendien een illusie te denken dat zijn ideeën over voetbal en die van JC ver uit elkaar liggen.

19-12-2015 00:43

Cruyffie +2392

Grootste verschil tussen JC en vGaal: Gaal leidt op 'van bovenaf', en JC wil van 'onderaf' opleiden.

Cruyff wil dus dat jongens helemaal klaargestoomd vanuit de jeugd zijn in techniek en tactiek, zodat ze in het eerste ditect weten wat ze moeten doen, zonder dat een trainer dat nog moet uitleggen. De coach kan dan finesses aanbrengen, en vooral begeiden op mentaal vlak en qua spirit e.d.

Gaal werkt vanuit totaal de andere kant: hij legt zijn absolute wil op, aan de jongens die in een eerste elftal spelen. Dat zie je Gaal doen bij al zijn teams: het duurt dan altijd vrij lang voor teams de ideeen van Gaal doorhebben (Bayern, NLelftal) en is niet altijd effectief (Man U).

Voorbeelden van Cruyfs werkwijze: Barca in jaren 90 onder Cruyff en barca onder Guardiola (zie ook boek 'Pep' en interview Xavi in Guardian). Niet alleen succesvol: het leidt tot 'dreamteams' en 'buitenaards voetbal'.

Voorbeelden van vGaal: Bayern, NL Elftal, Man U. Hij legt telkens zijn ijzeren wil op. Kan zeer succesvol zijn, maar niet altijd. En lang niet zo sprankelend als Cruyffs teams.

Oftewel: eeuwig, eeuwig, eeuwig zonde dat de lijn Cruyff niet wordt doorgezet zoals Johan zelf wil. Eeuwig zonde.

19-12-2015 01:35

Beachboy +2905

Dus Cruijff verantwoordelijk maken voor de opleiding en Van Gaal voor het eerste team. Reken maar dat er dan heel veel succes uit gaat komen. Maar goed ze kunnen niet samen naar ik heb begrepen.

19-12-2015 01:44

Cruyffie +2392

Dat vind ik eigenlijk een fe-no-me-naal idee. Cruyffs revolutionaire ideeën in de jeugdopleiding, en Gaal als mentor voor Ajax 1. 100% dat we de CL winnen. Bam.

19-12-2015 01:57

MosesD +14644

Je hebt het nu over Cruyff mbt de jeugd en van Gaal als coach van het eerste elftallen, met je van onderaf en bovenaf opleiden...Wat is van bovenaf opleiden trouwens?
Ajax, Bayern, Barca, AZ allemaal winnende elftallen. Met over het algemeen uitstekend voetbal. Overigens zegt Pep dat hij van zowel van Gaal als Cruyff heel veel heeft geleerd.
En Cruyff als trainer van Ajax, er werd zeker af en toe leuk gevoetbald, maar kampioen werden we niet. Bij Barca was het wel genieten en prijzen pakken. Maar wel met de nodige aangekochte sterren.

19-12-2015 01:44

Cruyffie +2392

Klopt: het is uiteraard nooit helemaal zwart/wit. Ik probeer grosso modo het verschil aan te geven.

Even wat punten:

*Van Gaal 95 bestond ook vooral uit jongens die opgeleid waren in een jeugdopleiding die was ingericht door Cruyff.

*En uiteraard kocht Cruyff ook spelers in zijn dreamteam, als aanvulling op de 'eigen jongens'. Al was voordien de opleiding nog niet zo goed: wat dat betreft is Guardiola's barca een beter voorbeeld.

*En yes, Van Gaals teams spelen fantastisch goed voetbal. Maar niet één team van Van Gaal speelt 'buitenaards', zoals Guardiolas Barca. En dat is nu juist de crux.

*Tuurlijk heeft Pep geleerd van Van Gaal: maar guardiola en xavi geven beiden aan dat de kern/basis van hun voetbal(visie) is gebaseerd op cruyffs ideeën. Die staan altijd centraal.

19-12-2015 01:55

MosesD +14644

Eigenlijk is de verhouding tussen Cruyff en van Gaal symptomatisch voor heel Ajax. Niet bereid om over bepaalde dingen heen te stappen in het belang van Ajax. Eeuwig zonde.
Een schone taak voor van Praag wat mij betreft.

19-12-2015 02:00

Cruyffie +2392

Inderdaad. Het zou prachtig zijn als dit eindelijk eens zou lukken. Ik denk dat alle, werkelijk alle fans daar heel gelukkig van zouden worden. En uiteindelijk is een voetbalclub er voor de fans, niet meer en niet minder.

19-12-2015 02:09

DetMaiers +4

Kijk, dit is nu een zinvolle analyse.

19-12-2015 14:16

DetMaiers +4

* Die jeugdopleiding was ingericht door Co Adriaanse T.I.P.S. Daar was Cruijff het ook niet helemaal mee eens, maar hij kon er geen kritiek op leveren omdat er successen waren.

* Cruijff heeft ook heel veel geld uitgegeven aan mislukte spelers. Hoor/lees ik niets over!

*Ook Guardiola's Barca heeft heel veel geld uitgegeven om dat team bij elkaar te krijgen.

* Maar daarnaast is er heel veel geld uitgegeven om die plannen in de praktijk te kunnen verwezenlijken.

Als je wilt reageren, blijf dan in ieder geval objectief en schrijf niet ieder succes toe aan Cruijff en iedere mislukking aan het niet goed uitvoeren van de visie van Cruijff.

19-12-2015 14:15

Cruyffie +2392

Je kunt het btw vergelijken met het verschil tussen Jazz en Klassieke muziek.

Bij Jazz leer je een aantal flink aantal 'losse' akkoorden: Dm7, Emsus2 etc. Je leert loopjes, verbindingen en je leert te anticiperen op wat komen gaat. Je reageert op de ander: de pianist reageert op de sax, en als de sax toc een andere weg inslaat doet de pianist dat ook. Je peelt met vaste basiselementen, maar altijd vrij en variabel. Maar je leert dus nooit een heel nummer exact uit je hoofd.

Klassieke muziek daarentegen: hierbij speel je áltijd een nummer dat je exact van tevoren hebt geleerd. Je varieert tussen de 5e van Beethovenc of Cosi fan tutte van Mozart, of Schönberg of iets moderners. Maar altijd ligt van tevoren exact vast wat je gaat doen.

Dit is het cruciale verschil tussen Cruyff en Van Gaal. Cruyff is Jazz, Van Gaal is klassieke muziek.

Cruyffs visie leidt tot een team dat alle basiselementen beheerst, en daardoor zeer vrij en variabel kan spelen. Het swingt, a la barca van Guardiola, of Cruyffs dreamteam. Gaals visie leidt tot gestructureerde teams: van hoog niveau, dat zeker, maar vele malen minder swingend en variabel, zelfs een tikkeltje saai (zoals Bayern onder Gaal, Man U op dit moment). Ook Frank de Boers Ajax is een voorbeeld van de Van Gaal-manier. Klassiek dus, mooi, maar ook een tikkeltje saai.

En ik wil jazz: swingend, variabel en (met de juiste muzikanten, lees: Cruyff, Romario, Messi, Nouri) een tikkeltje geniaal.

19-12-2015 01:49

MosesD +14644

In de jaren 90 was het wel swingen op dat klassiek van van Gaal. De Jazz van Cruyff bij Ajax was af en toe leuk, maar kampioen werd je niet. Maar ik zie het ook niet zo zwart wit. Ik vind beide zeer goede dingen hebben. Twee grote Ajacieden wat mij betreft. Van Gaal als trainer, Cruyff als speler.

19-12-2015 01:59

Cruyffie +2392

1. Hoezo: Cruyff heeft met Ajax niks gewonnen? Ajax van trainer Cruyff won voor het eerst in 14 jaar weer een Europese hoofdprijs!! Uefa cup toentertijd). Was in 1986.

2. Cruyff heeft toen ook de jeugdopleiding opnieuw ingericht: de basis voor het succes van Van Gaal in 95. Dat is dus zowel op Gaals als op Cruyffs conto te schrijven, maar dat weten velen niet (een jeugdopleiding is naturlijk ook iets abstracts).

3. Oftewel: Gaal is een topcoach, maar ook dankzij Cruyff.

19-12-2015 02:07

MosesD +14644

1) Dat was in 1987 en niet de UEFA Cup, maar de Europa Cup II. Ik was er dat seizoen elke thuiswedstrijd bij en Ajax is toen geen enkele grote club tegengekomen. Zeker mooi zo'n cup, maar echt veel waarde had ie niet.
2)Wat heeft Cruyff dan gedaan bij de opleiding? Hij had zn handen vol aan Ajax, en kwam alleen op Voorland om naar zoon Jordie te kijken. In Ajax1 kwamen talenten als Rijkaard, Vanenburg door, de opleiding produceert dus vaker grote talenten zonder dat Cruyff zich ermee bemoeid heeft.
3) Topcoach dankzij Cruyff? Nu sla je door. Van Gaal haalde uitstekende spelers en had enkele goede talenten in het elftal.

19-12-2015 02:14

DetMaiers +4

Alles is dus te danken aan Cruijff? Niemand anders kan er ook maar iets van? Dan had hij dus juist aanwezig moeten zijn om zijn ongeëvenaarde visie op het voetbal uit te leggen en niet alleen in een plan vast te leggen en te overhandigen.

19-12-2015 14:23

Truus de Bakker +1

Je snapt wel de implicatie door Cruijff jazz te noemen? Ik ben het daar overigens mee eens. Maar als Cruijff jazz is, is de interpretatie van de noten volledig vrij. Daarom werden oud-voetballers gehaald om zelf de interpretatie van de muziek te geven. Dus plan Cruijff kan op vele manieren worden uitgevoerd. Dus Jonk had niet de waarheid in pacht.

19-12-2015 10:13

DetMaiers +4

Maar toch ook resultaat? Of ben je tevreden met ieder seizoen het mooiste voetbal, heel attractief, maar nooit een prijs?

19-12-2015 14:10

JohnDylan +21845

Het verschil is ook dat bij Cruijff het individu altijd centraal staat en bij Van Gaal het team centraal staat. Voor Cruijff was een team een samenstelling van elf individuen met allen hun eigen ingevingen die samen een team konden vormen. Voor Van Gaal stond het team voorop en moesten de individuen zich aan het team aanpassen. Beide manier kunnen succesvol zijn maar de manier van Cruijff leid naar (in mijn ogen) leuker voetbal met meer creativiteit.

19-12-2015 13:47

DetMaiers +4

Zielig Hoe blind sommige op deze site zijn om nu de woorden van Derksen weer als gezwets af te doen. Ik ben eigenlijk benieuwd hoeveel van de werkende mensen op deze site een leidinggevende heeft die 1600 km verderop zit.
Ik namelijk niet, mijn leidinggevende zit drie kamers verderop en waakt over het proces. Dat laat hij niet aan anderen over omdat het zijn visie is, wil hij ook van dichtbij zien dat het wordt uitgevoerd.
Nou kom maar op met jullie commentaar

18-12-2015 23:41

Alexander40 +6104

Jouw leidinggevende loopt 30 jaar achter en bevindt zich nog in het industriële tijdperk. Dit soort leiderschap is al lang achterhaald. Ignorance is bliss. Als je geen idee hebt waar ik het over heb, lees dan eens wat boeken over dit onderwerp of verdiep je in professionele organisaties.

19-12-2015 00:39

Beachboy +2905

Droom lekker verder. En ook nu oordeel je zonder de situatie te kennen...

19-12-2015 01:46

DetMaiers +4

Dat zal best, maar hij heeft zich op heel veel takken in het bedrijfsleven bewezen en is mede door er bovenop te zitten meervoudig multimiljonair geworden en heeft ± 12.000 werknemers in dienst.

19-12-2015 14:19

MosesD +14644

En zo is het. Zie ook een Beckenbauer bij Bayern. 15 jaar voorzitter en elke dag op de club en geen column.

19-12-2015 01:34

Truus de Bakker +1

Dus het was Jongkind tegen de rest van het TH? Zei Derksen dat? Dan is dat morgen de mening van het halve land.

18-12-2015 23:12

godenzonensuper +0

Knap om met inhoudsloos geschreeuw veel geld te verdienen.

18-12-2015 22:54

Robinjo1988 +1

Die Derksen lult ook maar wat zonder zich ergens echt in te verdiepen.

18-12-2015 22:38

Truus de Bakker +1

Hahaha je bent niet de eerste die dat zegt.

18-12-2015 22:41
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.