Cruijff over El Hamdaoui en Sulejmani

door Ajax Showtime 78

Cruijff over El Hamdaoui en Sulejmani

door Ajax Showtime 78

Laatst geüpdatet

Volgens Johan Cruijff ligt de oorzaak van het feit dat Nederlandse profclubs zo’n honderd miljoen euro aan schulden hebben, bij het aantal buitenlanders dat men onder contract heeft staan. "Als je het afgelopen weekeinde de wedstrijden in de Eredivisie gevolgd hebt, dan krijg je de oorzaak zo op je bord gepresenteerd", vertelt de oud-international maandag in De Telegraaf.

"Dit keer had niet alleen PSV slechts een Nederlander of vier opgesteld, zelfs bij clubs als Roda JC Kerkrade en Willem II moest je op zoek naar de Nederlanders", schetst Cruijff de situatie in Nederland. "Daaruit blijkt een enorme tegenstrijdigheid. Omdat je zou verwachten, dat je buitenlanders alleen aantrekt als je dergelijke spelers niet in Nederland hebt. Tegelijkertijd wordt er geroepen dat we de beste opleiding ter wereld hebben. Kan iemand mij uitleggen hoe dit dan zit?"

"Hetzelfde had ik met de aankoop van Mounir El Hamdaoui door Ajax. Die transfer werd gekoppeld aan de verhuur van Miralem Sulejmani aan West Ham United. Want als de één zou komen, dan kon de ander weg. Ik ga ervan uit, dat dit te maken heeft met de bezuinigingen die de club op de post spelerssalarissen moet doen. Als dat inderdaad zo is, dan lopen ze ook met deze deal weer een risico. Want als Sulejmani aan het einde van het seizoen niet bevalt, dan krijgt Ajax ’m terug en staan er, in plaats van één, weer twee dure spelers op de begroting."

"Het is in het betaald voetbal nu zo’n zooitje geworden, dat er zelfs zeven clubs met puntenaftrek aan de competitie moeten beginnen", besluit Cruijff. "Daaruit blijkt eens te meer dat mensen die de leiding hebben, maar niet uit de sport komen, grote moeite hebben om de hand in eigen boezem te steken. Uitgerekend de eigenschap waar je in de sport mee opgroeit. Juist daarom ben ik bang dat het einde van alle problemen nog niet in zicht is. Want wie zo met zijn organisatie omgaat, verliest niet alleen z’n spelers en supporters, maar uiteindelijk ook het vertrouwen van de sponsors."

Lees meer over:
Plaats reactie

ajax4ever01 +13

Ik wil niet veel kwijt verder hierover maar Cruijff legt wel weer de vinger op de zere plek.. ofwel de feiten zoals die er nu voorstaan op het moment in het nederlands betaalde voetbal.

12-08-2010 18:56

frankv +0

..... maar ze lopen niet weg voor hun verantwoordelijkheid net zoals Cruijff

12-08-2010 16:27

Bus18 +0

Je moeder loopt niet weg als ze wordt geneukt door 3 apen.

12-05-2016 19:09

1eringzuid2 +7

Sommigen hier (en buiten Ajax) huilen, schreeuwen en janken wat af, maar begrijpen klaarblijkelijk niet wat er allemaal aan het gebeuren is. JC moet helemaal zijn mond houden, dankzij zijn advies kregen we Van Basten.... nou dat was leuk en Barcelona heeft meer schuld dan alle Nederlandse clubs bij elkaar.

Het huidige bestuur is bezig de mega dramatische erfenis van de pre-en gedurende de periode Van Basten/Fontein/Jaakke op te ruimen. Vorig jaar begon dit bestuur met een mega dure selectie van 28 spelers, met al die prachtige aankopen: Oleguer, Cvitanitch, Sulejmani, Wielaert, Sno, Rommedahl en Aisatti die allemaal op de bank zijn geeindigd. Echter wel mega salarissen en als resultaat, mede daardoor, vorig jaar een operationeel verlies van 21 mio.

Dus, nu wordt de selectie met wat dwang uitgedund. Bovenstaande spelers mogen/moeten allemaal weg en daarnaast nog wat B-materiaal in de selectie: Sarpong, Zeegelaar, Donald, Vd Heijden.

Ik kan dit allemaal niet zien als wanbeleid. De komst van transfervrije spelers is slim (er wordt dus geen geld vrij gemaakt voor dure aankopen), mits de trainer een rol voor hun ziet in ons Ajax 4-3-3 (en deze laatste 3 kan je in wat verschillende setiings laten spelen) systeem. El Ham is een slimme aankoop, Ooijer is er alleen om de verdediging te coachen en de jonkies mean te leren worden, Mido voor de druk op El Ham en als breekijzer en linksbuiten (hij is zijn carriere ooit gestart als een linksbuiten) en De Ridder als rechtsbuiten in concurrentie met Leonardo (die ze alleen willen halen als er kan worden geruild met wat van de spelers bovenstaand die weg mogen/moeten).

De enige misser qua beleid vindt ik zelf eigenlijk het vertrek van Pantalic. Maar El Ham gaan ons net zo veel plezier brengen en als die weggaat levert dat nog 8-10 mio op en Pantalic was "end of career" en dus geen investering maar alleen veel salaris.

Verder is het bestuur langzamerhand de hele scouting en het beleid op De Toekomst aan het aanpakken (hard nodig) en gaat weer uit van eigen talent voor de lange termijn. Niks veel talent kopen, maar talent opleiden en zelf verkopen. De huidig gehaalde spelers zijn er allemaal om de jeugd binnen 1/2 jaar door te laten stomen en dus allemaal korte contracten (op El Ham na, maar op die plek hebben we nog niks).

Dus, ophouden met huilen, schreeuwen en janken en zien en begrijpen wat er nu precies allemaal aan de hand is. Er wordt puin geruimt en de weg wordt geplaveid voor een nieuwe toekomst. Dat gaat met wat hobbels en kost even pijn, maar het bestuur en Jol begrijpen echt wel dat er enerzijds hard gesaneerd moet worden en anderzijds ook resultaten geboekt moeten worden.



Reageren
Meld misbruik
Voor een groot gedeelte mee eens. Maar toch zijn er, nog steeds, vormen van wanbeleid. Ik heb de vorige keer al gevraagd waarom Ajax nog scouts heeft.De laatste jaren adviseren zij alleen maar voetballers, die al bekend zijn en Ajax dus met de aanschaf van deze spelers, veel teveel geld kosten. Waarom scouten zij geen Suarez? Waarom Groningen wel? En zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen. Waarom levert onze, zo geroemde jeugdopleiding, al jaren geen behoorlijke links-of rechtsbuiten of spits op? De laatste spits was Kluivert! Waarom worden er uit diezelfde jeugdopleiding zoveel spelers afgetest/afgeschreven, om ze een paar jaar later voor grof geld, via andere clubs terug naar Amsterdam te halen? Dit vind ik toch wel degelijk vormen van ernstig wanbeleid. En tot op de dag van vandaag gaan we hier gezellig mee door! Resultaat: Sportief weer een verloren jaar (geen CL en geen kampioen), waar straks opnieuw een trainer en/of bestuur op afgerekend gaat worden. Financieel resultaat: opnieuw een verlies en het vicieuze cirkeltje gaat opnieuw draaien.

10-08-2010 22:26

keyston94 +0

Ik ben het er volkomen mee eens als dit zo doorgaat dan ga je nooit het ajax terugzien van de gloriejaren.

12-08-2010 17:57

denn123 +0

Aardig verhaal. Zit wel een kern van waarheid in denk ik!

12-08-2010 21:31

32g +0

sorry maar ondanks barcelona kampioen is geworden hebben ze dit jaar nog een verlies van 70 miljoen. Dus dit probleem is niet alleen in Nederland zo.

10-08-2010 15:03

edjeajax +0

Sterker, sinds het Bosmanarrest én de Europese regels dat een Europeaan overal binnen Europa mag en kan werken heeft het hele Europese voetbal dit probleem.

Wat ik alleen niet kan begrijpen is dat wat werknemers betreft de Europese regels gelden maar voor de werkgevers (lees: voetbalclubs) de landelijke (voetbalbond) regels. Want hoe kan het dat een club in Nederland failliet is met een schuld van 7 ton maar in Spanje clubs een miljoenenschuld heeft maar rustig kan blijven kopen, zonder puntenaftrek.

10-08-2010 15:08

Margammor +0

Klopt. Maar ook clubs a la Barcelona en Real Madrid komen nu in de problemen. RM heeft ook een schuld van ruim 400 mio en kan alleen overleven straks door een sanering met overheidsgeld (Gemeente Madrid) en rijke fans. Gaat daar de kant van Feyenoord op dus.

10-08-2010 17:09

elpresidente +2

Hoe kom je daarbij ? Real net als Barca halen zoveel miljoenen binnen elk jaar die schuld valt dan best te overzien.

Barcalona heeft alleen al aan inkomsten 445 miljoen dit jaar. Real madrid waarschijnlijk nog iets meer. Dan is een schuld van eenzelfde bedrag simpelweg te overzien. Niet dat ik er zo blij van word maar dat si wel hoe het zit. al die grote aankopen leveren Madrid vaak meer geld op dan ze kosten dat heeft Perez al vaker geflikt.

10-08-2010 17:30

Margammor +0

Sorry, maar omzet is niet hetzelfde als schuld. Beide clubs hebben dus al schulden en ook afgelopen jaar nog eens een operationeel verlies. Verliezen komen ten laste van de schuld (die wordt hoger), dus het probleem wordt alleen maar groter.

Vergelijk het eens met een gemiddeld maandsalaris, zeg eens 4k netto, en rood staan bij de bank met 6k schuld op je lopende rekening. Dat lost zichzelf niet zo snel op als jij denkt.

Schuld kost rente, omzet heb je nodig om en de kosten te dekken en de schuld af te lossen, hetgeen samen niet geheel super gaat als je operationeel verlies draait etc etc. Bij grote getallen werkt dat net zo simpel als bij kleine getallen hoor.

10-08-2010 17:36

elpresidente +2

Geloof me je kan met 4000 netto heel wat meer lenen dan 6000 en het fatsoenlijk afbetalen. helemaal als je ook nog eens onderpand heb. Zoals madrid of Barca. Hoeveel staan ze eigenlijk schuld 350 miljoen ? Niks om je druk over te maken. Met de inkomsten die ze hebben. Het is allemaal een beetje verontwaardigde kritiek naar die clubs maar ze hebben simpelweg veel meer te besteden door hun enorme inkomsten.

10-08-2010 18:13

Margammor +0

Misschien ben ik niet helder genoeg of druk ik me als totaal verkeerd uit, maar als je prive een hypotheek hebt van 400k, een inkomen van 4k netto en je staat rood voor 6k op je lopende rekening, ben je niet echt blij meer.

Als mijn zaak (even in analogie met bijv Real Madrid) een schuld zou hebben van 400 mio, een omzet van 350 mio, aan kosten 375 mio en dus een operationeel verlies van 25 mio, zou ik niet heel erg gelukkig zijn als eigenaar.

10-08-2010 22:29

w86 +9466

Feit blijft gewoon dat die clubs ondanks hun hoge inkomsten toch nog in staat zijn een schuld op te bouwen. Je geeft geld uit wat er niet is, en dan kan je wel aankomen met onderpand (stadion en spelers), maar die doen ze toch niet weg.

11-08-2010 12:26

elpresidente +2

Real bezit zoveel land dat ze dat geld uiteindelijk gewoon hebben alleen niet in liquide middelen. Ze betalen ook door regels in het spaanse belasting systeem heel weinig belasting over de salarissen (ik geloof iets van 20 procent, terwijl de meeste ander landen 50% betalen uitzonderingen daar gelaten). Ze lenen geld bij bekende banken dus vrijwel zonder rente te hoeven te betalen.

Hun spelersgroep is 350 miljoen waard hun inkomsten jaarlijks zijn boven de 400 miljoen. plus dat de naam en en al hun bezittingen rond de 2 miljard liggen. Dus maak je nou niet zo druk over die paar miljoentjes die ze hebben geleend want ze zijn er meer dan goed voor. Ook Madrid moet gewoon aan alle voorwaarden voldoen en ze krijgen heus niet zomaar geld en er worden niet zomaar schulden weg gescholden.

Voor de rest heb ik er nog maar een ding te zeggen. Fuck madrid met hun geld en hun sterren.

11-08-2010 16:54

JBxxx +549

Makkelijk gezegd als sulejmani niet goed bij westham is en terug komt volgend jaar zijn er weer andere grootverdieners waarbij het contract afloopt. Emanuelson,oleguer en denk ook wielaert. En het ziet er naar uit dat El hamdaoui het niet slecht gaat doen!

10-08-2010 11:21

Margammor +0

Sommigen hier (en buiten Ajax) huilen, schreeuwen en janken wat af, maar begrijpen klaarblijkelijk niet wat er allemaal aan het gebeuren is. JC moet helemaal zijn mond houden, dankzij zijn advies kregen we Van Basten.... nou dat was leuk en Barcelona heeft meer schuld dan alle Nederlandse clubs bij elkaar.

Het huidige bestuur is bezig de mega dramatische erfenis van de pre-en gedurende de periode Van Basten/Fontein/Jaakke op te ruimen. Vorig jaar begon dit bestuur met een mega dure selectie van 28 spelers, met al die prachtige aankopen: Oleguer, Cvitanitch, Sulejmani, Wielaert, Sno, Rommedahl en Aisatti die allemaal op de bank zijn geeindigd. Echter wel mega salarissen en als resultaat, mede daardoor, vorig jaar een operationeel verlies van 21 mio.

Dus, nu wordt de selectie met wat dwang uitgedund. Bovenstaande spelers mogen/moeten allemaal weg en daarnaast nog wat B-materiaal in de selectie: Sarpong, Zeegelaar, Donald, Vd Heijden.

Ik kan dit allemaal niet zien als wanbeleid. De komst van transfervrije spelers is slim (er wordt dus geen geld vrij gemaakt voor dure aankopen), mits de trainer een rol voor hun ziet in ons Ajax 4-3-3 (en deze laatste 3 kan je in wat verschillende setiings laten spelen) systeem. El Ham is een slimme aankoop, Ooijer is er alleen om de verdediging te coachen en de jonkies mean te leren worden, Mido voor de druk op El Ham en als breekijzer en linksbuiten (hij is zijn carriere ooit gestart als een linksbuiten) en De Ridder als rechtsbuiten in concurrentie met Leonardo (die ze alleen willen halen als er kan worden geruild met wat van de spelers bovenstaand die weg mogen/moeten).

De enige misser qua beleid vindt ik zelf eigenlijk het vertrek van Pantalic. Maar El Ham gaan ons net zo veel plezier brengen en als die weggaat levert dat nog 8-10 mio op en Pantalic was "end of career" en dus geen investering maar alleen veel salaris.

Verder is het bestuur langzamerhand de hele scouting en het beleid op De Toekomst aan het aanpakken (hard nodig) en gaat weer uit van eigen talent voor de lange termijn. Niks veel talent kopen, maar talent opleiden en zelf verkopen. De huidig gehaalde spelers zijn er allemaal om de jeugd binnen 1/2 jaar door te laten stomen en dus allemaal korte contracten (op El Ham na, maar op die plek hebben we nog niks).

Dus, ophouden met huilen, schreeuwen en janken en zien en begrijpen wat er nu precies allemaal aan de hand is. Er wordt puin geruimt en de weg wordt geplaveid voor een nieuwe toekomst. Dat gaat met wat hobbels en kost even pijn, maar het bestuur en Jol begrijpen echt wel dat er enerzijds hard gesaneerd moet worden en anderzijds ook resultaten geboekt moeten worden.

10-08-2010 10:38

vanreenen +10314

Margammor, je had het niet beter kunnen verwoorden. Al dat negatieve geleuter van die gasten die het niet begrijpen of willen begrijpen. De positivelingen uitgezonderd natuurlijk. Ik ben blij met je epistel, want dan hoef ik er geen woorden meer aan te besteden. Klasse !

10-08-2010 11:19

geronimo +4

En Barcelona heeft paar honderd miljoen schuld maar dat maakt niets uit want ze halen voor 40 miljoen een spits erbij.

10-08-2010 07:26

Cello +52979 moderator

Zou Cruijff woorden van gelijke strekking ook spreken mbt Barcelona?. Daar spelen ook zoveel buitenlanders, ook daar is de financiele situatie beroerd. Zijn club moest maar liefst 115 miljoen euro lenen om o.a. de salarissen te kunnen betalen èn dat nog eens bovenop de torenhoge schuld die er al is. En dan zijn licht laten schijnen over de Eredivisie, dat een schuld heeft wat slechts een klein gedeelte is tov zijn club.

Barcelona is zijn club. Ajax allang niet meer. En het is zuur voor Cruijff, dat ie eigenlijk helemaal niet meer echt serieuze invloed heeft op de club Ajax. Echt naar hem geluisterd wordt er al jaren niet meer. Daarom kan ie beter stoppen met zijn column's (die overigens niet eens persoonlijk door hem worden geschreven, maar waaraan hij zijn naam alleen verbind, als zou hij het wel geschreven hebben).

09-08-2010 22:58

elpresidente +2

Waarschijnlijk niet omdat hij vaak mensen in zijn directe omgeving beschermd en Barca is een club waar hij veel contacten heeft. Hoewel dat wel eens kan gaan veranderen met de nieuwe voorzitter.

De vraag is? voor wie is het zuur voor Cruijff of voor Ajax. Want ik heb liever Cruijff die het een ander regelt dan een bobo die ff geilt op een plekkie in het bestuur van Ajax.

09-08-2010 23:04

Ajaxfan007 +0

Cruijff *zucht* dat van de begroting slaat natuurlijk nergens op omdat Oleguer, Wielaert, Sno zowiezo volgend seizoen transfervrij zijn en in Sulejmani en ElHam er tenminste nog een groei in (kan) zitten.

Hij heeft wel gelijk over club zoals Roda en Willem II. Die laatste alinea is natuurlijk typerend voor Cruijff de man met de lange termijn visie. Iets wat het betaald voetbal zeker in deze tijden kan gebruiken.

09-08-2010 22:32

wesley09 +0

Die man moet een keer gaan helpen als hij het zo goed weet, niet alleen maar lopen zeiken word een beetje moe van die kerel.

09-08-2010 21:25

fan1963 +1

Ben die man al jaren zat

09-08-2010 21:55

NR9 +0

Geachte heer Cruyff , hoe staat het dan met uw geliefde club barcelona , die torenhoge schuld heeft van meer dan 100 miljoen euro en toch weer ¤150 miljoen euro leent bij de bank om weer een paar spelers te kopen. Kunnen ze daar ook geen spelers opleiden. Eenspits als david villa kunnen ze die niet zelf opleiden. Fabregas opgeleid bij Barcelona staat ook nog op het lijst om aan te trekken nu of in de toekomst , is dat wel beleid.......

09-08-2010 18:24

Starkoo +367

Tja Cruijff jou Barca dan en b.v Real Chelsea hebben zoveel schuld die moet men aanpakken 10 mil schuld hoog uit! Ook die record transfer bedragen zoals 100 Miljoen Cristiaan Ronaldo kan eigenlijk niet, zaakwaarnemers zijn vooral de schuldig eraan weg met de lui die het voetbal kapot maken, De Regeringen overal kunnen er ook genoeg aan doen!

09-08-2010 17:24

AFCA19 +0

Cruijff heeft wel gelijk maar hij trap de laatste tijd alleen maar open deuren open. Is dit nieuw voor jullie?

09-08-2010 15:53

pimp +493

Cruijff kom terug!

09-08-2010 14:40

DenSim +0

Cruiff, wie is dat, is dat die oude seniele man die elke keer maar blijft roepen hoe geweldig hij zelf is en verkeerd de rest het ziet. Weggelopen bij Ajax weggelopen bij Barcelona weggelopen bij het Nederlands Elftal (2x). Volgens Jose Maria Gay, professor aan de universiteit van Barcelona die onderzoek deed naar de financiële situatie van de clubs uit la Liga, kampten de clubs na het seizoen 2008/2009 met een gezamenlijke schuld van meer dan 3,5 miljard euro. De gehele competitie in Spanje zou volgens KNVB regels niet eens van start kunnen gaan. Laat Cruijff lekker in Spanje blijven.

09-08-2010 14:10

Bus18 +0

randdebiel, hou lekker je bek dicht over Cruijff. Smerig hoerenjong

12-05-2016 19:06

DenSim +0

Cruiff, wie is dat, is dat die oude seniele man die elke keer maar blijft roepen hoe geweldig hij zelf is en verkeerd de rest het ziet. Weggelopen bij Ajax weggelopen bij Barcelona weggelopen bij het Nederlands Elftal (2x). Volgens Jose Maria Gay, professor aan de universiteit van Barcelona die onderzoek deed naar de financiële situatie van de clubs uit la Liga, kampten de clubs na het seizoen 2008/2009 met een gezamenlijke schuld van meer dan 3,5 miljard euro. De gehele competitie in Spanje zou volgens KNVB regels niet eens van start kunnen gaan. Laat Cruijff lekker in Spanje blijven.

09-08-2010 13:47

daslogisch +1

Te triest voor woorden zon reactie..

09-08-2010 13:51

w86 +9466

Triest in de zin dat Cruijff een oude seniele man wordt genoemd. Maar de feiten kloppen gewoon. Cruijff was al voetballer top, maar wat hij hier aankaart is een probleem veroorzaakt door onder andere Spanje.

09-08-2010 14:07

glennmeijer +0

als alle nederlanders naar het buitenland gaan die een beetje kunnen voetballen moet je wel he

09-08-2010 13:22

Eastwood +0

Kunnen alle onwetenden hier eens wat meer respect tonen voor de grootste speler die Ajax en Nederland ooit heeft gehad en zal krijgen?
Alvast bedankt.

09-08-2010 13:07

Superarie +0

Zo ik heb me mening weer gegeven!! :D:D ga nu ff genieten van het mooie weer! :P

09-08-2010 12:57

w86 +9466

Ik ben het er wel mee eens dat hier niet altijd slim wordt gehandeld. Maar het feit dat er veel buitenlanders bij bijvoorbeeld Roda en Willem II zitten, komt ook omdat steeds meer Nederlanders een avontuur in het buitenland zoeken. Hoeveel zitten er nu bijvoorbeeld op Cyprus?

En met die schulden van het Nederlands voetbal valt het allemaal wel mee. 100 miljoen in totaal zegt hij, dat is nog niet eens de totale schuld van Barcelona. Weet hij ook hoe het komt dat het daar zo fout gaat?

09-08-2010 11:43

Rujar +97

Haha 6 pluimen voor de laatste alinea.

Het feit dat zij (onbeperkt) belachelijk salarissen betalen moeten wij het doen met de tweede garnituur Nederlanders. Logisch dat we dan buitenlanders moeten halen.

09-08-2010 13:01

pizzapunt +0

kijk eens naar Spanje, daar is zo'n 85% van de clubs van spaanse afkomst. maar ook die clubs hebben flinke schulden opgelopen dus zijn verhaaltje klopt volgens mij niet helemaal.

09-08-2010 11:38

hanz +2

ELHAMDAOUI IS TOCH GEKOMEN VOOR PANTELIC
EN SULEMANI KOMT TOCH OOK GEWOON TERUG VOLGEND JAAR WANT IS VERHUURD.
OVER DIE PUNTENAFTREK IS OMDAT WIJ HIER IN NL WEER DE 1 STE IN MOETEN ZIJN MAAR IN SPANJE BIJ REAL EN JOU BARCA IS DE SCHULD TOCH NIET NORMAAL ZO HOOG WIJ KRIJGEN PUNTENAFREK EN EN IN BV SPANJE MOGEN ZE VROLIJK DOOR GAAN MET KOPEN EN NIKS AAN DE HAND.DAAR HOREN WIJ JOU NIET OVER

09-08-2010 11:34

w86 +9466

Behalve je hoofdlettergebruik ben ik het wel met je eens. Mallorca wordt door de UEFA uit de Europa League gehaald omdat ze nagenoeg failliet zijn. Dat de Spaanse bond niet ingrijpt en de KNVB wel als je de bijdrage aan het pensioenfonds te laat overmaakt, dat is het verschil.

Met de regels van de KNVB zouden er in Spanje ploegen eindigen met een negatief aantal behaalde punten.

09-08-2010 11:45

blind1995 +0

Daar ben ik het mee eens ook nog eens dat de clubs daar uit meer dan 60% spanjaarden bestaat dus het aantal buitenlanders maakt niet uit. Verder vind ik dat dit probleem begint bij de fifa die moet regels op stellen voor elke competitie en dan gelijkwaardig aan die van Nederland / Duitsland (daar zijn ze ook best streng als het goed is)

09-08-2010 12:32

trainerdv +2

Er zit hier wel een sterke kern van waarheid in. Doordat voetbalclubs in Nederland, maar vooral in de grote landen trouwens, met elkaar wedijveren op financieel gebied (transfers) ipv op kennisgebied (opleiden en clubcultuur), wordt voetbal een beetje een bubble. En de staat op het punt van klappen. Homegrown regels en salaris/speler flafnds komen het voetbal alleen maar ten goede

09-08-2010 11:13

lammy +0

Cruijff heeft wel gelijk. Het was/is inderdaad een risico. Alleen is de transferwaarde van Mounir na zijn 2 (weergaloze) goals in het AJAX shirt alweer verdubbeld. Daarmee is het risico afgedekt.

09-08-2010 10:00

giet +0

hij heeft zeker gelijk wij moeten het hebben van onze opleiding en niet met zoveel buitenlanders er zijn maar weinig buitenlanders in de nederlandse competitie die ook daadwerkelijk iets toevoegen .

09-08-2010 10:10

ambtenaar +23

Roda is toch ook bijna een duitse club

09-08-2010 09:59

herman +0

te kort bij barca meer dan 440 miljoen maar ja hoe meer hoe beter, toch

09-08-2010 09:53

ajaxpa +0

Tja, Barcelona doet het geweldig met zijn eigen jeugd, zo geweldig dat ze 150 milj moeten lenen om de salarissen te kunnen betalen.... En inderdaad @12ajax ik kan me ook nog een "hele goedkope" Stapleton herinneren. Heeft volgens mij 1 wedstrijd mee gedaan en verder in Ajax C, zoals dat toen nog werd genoemd, gespeeld.

09-08-2010 09:43

Superarie +0

je maakt een grapje nu..? toch? eigen jeugd Barca niet goed..? Xavi, Iniesta, Puyol, Pique, Pedro, Messi, Busquets, Valdes.. etc etc.. het enige wat daar gebeurd is dat die spelers niet verkocht worden, dus geen transferinkomsten...! vind dit echt een zeer nutteloze opmerking van je.. sorry!

09-08-2010 12:53

343 +31

Ja, haha. En daarom staan ze voor honderden miljoenen euro's in het rood? Moet je eens kijken hoeveel andere inkomsten barcelona krijgt. Had AJAX maar de luxe om de goede eigen jeugd minimaal 10 jaar bij het eerste te houden....

09-08-2010 13:09

Superarie +0

Het alles heeft veel met geld( salaris ) te maken.. maar vergeet niet dat er ook sportieve aspecten aan een vertrek zitten. Neem nou het niveau van de Nederlandse competitie.. ja hij gaat omhoog als die spelers blijven.. maar echt never nooit zo hoog als Duitsland Spanje of Engeland. Het gaat te ver om te stellen dat als spelers van het kaliber v/d vaart/ sneijder zouden blijven Ajax dan Europese top zou zijn, en de Nederlandse competitie zich zou kunnen meten aan de topcompetitie! Het probleem ligt hem puur al in het marktgebied.. NL telt 16 miljoen inwoners, Spanje 47 miljoen. Alleen dat opzich bied al zoveel meer mogelijkheden...!

Ik denk inderdaad dat salarissen veeel te hoog zijn, maar als we eerlijk zijn, de mens is een kuddedier.. als iedereen het doet...! en niemand er wat van zegt..! :)

09-08-2010 13:26

daslogisch +1

In de hele lap tekst waar Cruijff verantwoordelijk voor is, staat werkelijkwaar geen een punt waar een ieder met t vermogen om objectief te denken t niet eens mee kan zijn. Als de clubs er financieel een zooitje van maken, met name wegens veel te hoge salariskosten, dan kan niemand hier toch anders reageren dan door het te beamen??
Vind er iemand hier t dan niet vreemd om te willen pochen met je jeugdopleiding, maar dan tegelijkertijd wel 7 buitenlanders opstellen??
Rond Cruijff heeft een groot aantal malloten zoveel subjectieve weerstand opgebouwd, dat er nog niet naar een woord van hem normaal geluisterd kan worden.. Wat een stelletje trieste mafkezen loopt er ook hier toch rond zeg.. Ongelooflijk..
En dan alleen maar elke keer weer met van die trieste totaal niet ter zaken doende opmerkinkjes kunnen komen als: hij is al lang geen trainer meer, heeft Oranje nooit gecoacht of Spanje staat er toch ook niet best voor.. Waar zegt Cruijff dan in vredesnaam dat t goed is dat er zoveel schuld is in Spanje?! Begrijpen jullie t dan echt niet, of wil menigeen t simpelweg gewoon bij voorbaat al niet eens zijn met de man die zonder twijfel met hele grote afstand t meeste verstand van voetbal van iig heel Nederland heeft?! Zelfs Elpresidente moet in hem zijn meerder erkennen :)

09-08-2010 13:58

w86 +9466

Ik wil het best wel eens zijn met Cruijff, maar heb er gewoon moeite mee. Tegenwoordig worden zelfs 15/16 jarige jongens hier al weggeplukt door voornamelijk Engelse clubs. Waarvoor leiden we hier nog op dan? Bovendien, als spelers in de eredivisie 2 of 3 leuke seizoenen hebben gedraaid, staat er al een Spaanse, Engelse of Duitse club op de stoep. En al die clubs hebben een enorme schuldenlast door die aankopen, maar blijven hier maar shoppen.

Cruijff legt nu de schuld van het aantal buitenlanders bij het beleid van de Nederlandse clubs, terwijl een van de oorzaken het handelen van de clubs uit de zogenoemde toplanden is. Zij kopen met (veelal geleend) geld onze spelers weg, waardoor wij weer moeten bouwen. En aangezien de beste jeugdspelers ook al weggekaapt worden, moeten vervangers toch ergens vandaan komen.

En dan nog zeggen dat clubs strafpunten hebben door hun financiele wanbeleid, is helemaal een misrekening. Bij sommige clubs gaat het om een strafpunt omdat zij bijvoorbeeld een huursom te laat betaald hebben. Dan gaat het om een bedrag van nog geen ton, terwijl de topclubs schulden hebben van honderden miljoenen euro's. Met het huishoudboekje van Barcelona hadden ze hier maar zo 20 minpunten gehad.

09-08-2010 14:13

elpresidente +2

Die laatste zin dat betwijfel ik maar goed ieder zijn mening ;-)

Cruijff zijn mening is vaak glashard maar wel waar ! alleen beschermt hij wel vaak de mensen met wie hij nauw betrokken is, dat vind ik vaak een minpunt bij sommige artikelen bij Cruijff. hij is keihard geweest over de aankopen van Real madrid en de hele transfermarkt in de veotbal wereld. Hij pleit al jaren voor een buitenlanders regel. Wat opleidingen van niet alleen Ajax maar alle voetbal clubs in de wereld ten goede zou komen. Cruijff heeft ook hier voor het overgrote deel gelijk. Waarom een kennedy kopen ?? Is er dan echt niemand in de opleiding met dezelfde kwaliteiten ? Wielaert net zo. Zie clubs als vitesse die zo overschatte duitser(aantal jaren terug) kopen die nog net kan lopen. Dan zal er toch wel een spits wezen in de jupiler league die een zelfde kwaliteit herbergt.

Cruijff is een verschrikkelijk grote voetballer en voorloper geweest van modern en aanvallend voetbal geweest maar misschien nog wel belangrijker hij is altijd een voorvechter geweest van goede opleidingen en daardoor heel belangrijk geweest voor de huidige topsport klimaat die er in dit kleine landje heerst. Dat jonge mensen of ouwe zeikerds hem altijd maar afkatten omdat hij weer de zere plek raakt is misplaatst en ongepast.

Jol ziet zelf ook liever aankopen dan dat hij eigen jeugd gebruikt, alleen Eriksen is in beeld gekomen bij jol al die andere jeugdspelers zijn al gebracht door Van Basten.

Cruijff is geen chagrijnige nare vervelende man die alleen maar de betweter wil uithangen. hij wil helpen met zijn commentaar. Hij heeft de Cruijff foundation de Cruijff universiteit niet opgericht om zichzelf een veer in zijn reet te steken. hij wil sporters en kinderen helpen. Cruijff was als voetballer niet zelf alleen heel goed zoals een christiano ronaldo maar hij maakte alle spelers in het elftal een klasse beter. Cruijff heeft Nederland als voetballand op de kaart gezet met Ajax en Oranje heeft Barca terug op de kaart gezet waar ze nu nog steeds de vruchten van plukken.

De man heeft bewezen dat hij weet waarover hij praat.

09-08-2010 17:50

V12 +867

100% eens en ik snap niet dat zo weinig mensen dit maar begrijpen. Zo moeilijk is het toch niet. Steeds weer lepelt Cruijff de problemen op. Maar dat niet alleen hij geeft ook heel veel oplossingen. Toch denken anderen dat ze het beter weten. Terwijl ze niets en dan ook helemaal niets gewonnen hebben. Ajax ik koopziek en koopt nu zelfs oude rommel als Ooijer. Dat is funest voor je club. Wij moeten opleiden en tactisch hogeschool voetbal spelen, dat was onze kracht. Als Ajax vorig jaar niet was gedwongen door blessures om de Jong en Anita op te stellen en als Van Basten vd Wiel en Alderweirelt niet had gebracht dan hadden we nu ook een gigaprobleem gehad. De opleiding doet het hem. Maar mensen als Jol willen altijd maar weer kopen. Ondertussen maken we 20 miljoen per jaar verlies en hebben we een elftal aan afgedankte en onzekere voetballers plus een heel rijtje voetballers die te oud zijn voor Jong Ajax maar te weinig ervaring hebben voor in het eerste. En dan mag je niet zeggen dat je liefde voor Ajax afneemt. Ik hield juist van Ajax omdat ze geniaal waren in de opleiding en het tactische vermogen hadden om aanvallend te spelen maar dat is ondertussen lang geleden.

09-08-2010 19:48

w86 +9466

Gedeeltelijk heb je wel gelijk. Ajax heeft de laatste jaren teveel middelmaat gekocht. Maar Ooijer is nu transfervrij, wellicht niet de topper die we willen hebben maar met alle respect, als je nu bijvoorbeeld een Kappelhof gedwongen in moet brengen win je de oorlog ook niet. En ook daar zal je niet het hogeschoolvoetbal kunnen spelen wat jij (terecht) nastreeft.

09-08-2010 22:24

Ajaxfan007 +0

Sorry hoor maar je praat over een situatie in het verleden. Het vorig bestuur (Jaakke en co) had deze mentaliteit en heeft onze club financieel en pedagogisch verkracht met Luque, Colin, Urzaiz.

Met Coronel en VdBoog is de situatie veranderd alleen moeten wij de komende twee seizoen slim inkopen en opleiding om vervolgens het restant van het vorige bestuur op te ruimen. Hierbij moet je denken aan Wielaert, Atouba, Oleguer (hoewel hij nog nuttig is).

Bewaar je tekst en over 2 jaar ben ik er van overtuigd dat je het helemaal ziet zitten en elk stuk zal moeten herschrijevn.

09-08-2010 22:36

elpresidente +2

Sorry hoor maar Wielaert en Atouba zijn onder van de boog gehaald.

Dus je verhaal gaat niet helemaal op. Zo verschrikkelijk veel veranderingen zie ik niet alleen hebben we nu niet meer de financiële mogelijkheden om een aankoop zoals Sulejmani te kunnen doen. Logisch dat je minder troep koopt.

09-08-2010 22:53

Ajaxfan007 +0

Wielaert is gehaald door VBasten en die had een lege check gekregen door VGeel. Atouba was een gokje maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat men veel jonger is gaan scouten. Dat er niet onlogische en rare aankopen worden gedaan. Tactisch is Jol goed te volgen en ik vind dat strategish VdBoog ook goed te volgen is.

Het vertrekken van VBasten was het laatste onderdeel van waardoor VdBoog zijn technisch beleid met Jol kon gaan uitvoeren.

09-08-2010 23:21

edjeajax +0

Kijk even wat ze, ondanks die eigen jeugd (Messi is eigen jeugd maar Argentijns!), de afgelopen jaren hebben gekocht.

09-08-2010 15:47

gerard +317

tis hier nog lang niet zo erg als in het buitenland

09-08-2010 09:42

lovesAnouk +0

maar mounir is niet gehaald omdat het salaris van miralem wegviel. dat kwam omdat pantelic wegging en veel verdiende. nu sulejmani weg is, is er weer ruimte voor een eventuele niewe speler. zo ongeveer zei jol het ook geloof ik op eredivisie live gisteren

09-08-2010 09:39

neuzen +0

Wat een onzin zeg kraamt hij uit.Mounir is top aankoop en goeie en slimmme investering

09-08-2010 09:28

DennyvdSar +0

wat kunnen mensen toch zeiken over deze held. Het is niet hij die er 2 seizoenen geleden voor zorgde dat ie weg ging, maar meneer van basten. Cruijff had van te voren gezegd, ok ik wil het doen maar dan wel op mijn manier.. Maar nee MvB moest daar weer boven staan. Dus zeik niet zo dat hij niet uit zijn toren komt. dat wil hij wel maar dan op zijn manier.
Bij barca hebben ze hem toen de vrije hand gegeven. Het resultaat hiervan lijkt me heel duidelijk te zien.

09-08-2010 09:26

BVO1988 +0

Oke dus jij weet er het fijne van wat er gezegd is. Jongen ik zou zeggen vertrouw de media nog meer. En het is een grote grap dat cruijf voor de resultaten van barcelona heeft gezorgd.

09-08-2010 09:36

DennyvdSar +0

sla je boeken is er op na. Zijn woorden van cruijff zelf geweest. En dat hij bij barca wel zeker de verandering in gang heeft gezet is algemeen bekend. Pas toen hij daar zijn plannen ging doorvoeren werd barca groter en groter. En dat heeft niets te maken met dat barca nu 150 miljoen moet lenen. Die zijn voornamelijk voor te investeren en voor de salarissen. Dat is ook hoe een topclub tegenwoordig denkt. Het ging ook niet over het geld of de verliezen/schulden maar het ging over het aantal eigen opgeleide spelers en het aantal buitenlandse spelers. Wil nederland in EU weer meedoen om de prijzen moet er gewoon snel de 6+5 regel komen.

09-08-2010 10:56

Bus18 +0

Je moeder is een grote grap.

12-05-2016 19:08

Superarie +0

6 pluimen voor deze post! hier is niets op, of aan te merken!!!!

09-08-2010 12:49

12ajax +0

Toen Cruyff trainer was van AJAX haalde hij ook 3e rangs buitenlanders, Dick , Staphleton. Staphleton zelft met een hernia, dus waar zeurt hij over.

09-08-2010 09:17

Raiko +1

Mounir is gewoon een Nederlander, dat hij 2 paspoorten heeft is een ander verhaal.

Voor de rest heeft hij wel gelijk, maar goed de beste stuurlui staan al wal.

09-08-2010 09:11

edjeajax +0

Johan, je hebt helemaal gelijk. Maar het is zo gemakkelijk om dingen te roepen maar wanneer ga je je talenten eens benutten en het Nederlands voetbal redden? En dan nu eens geen gezeur over geld en/of tegenwerking!

09-08-2010 09:02

Manolo +0

Mannen laten we eerlijk zijn, hij heeft wel gelijk! Johan kom het maar oplossen zou ik zeggen. Commentaar geven is niet zo moeilijk.

09-08-2010 08:44

Joery +0

'zelfs bij clubs als Roda JC Kerkrade en Willem II moest je op zoek naar de Nederlanders"

Roda heeft al kei vaak geen Nederlanders.

09-08-2010 08:42

ili +0

Och och daar komt Johan weer eens ...

09-08-2010 08:40

BVO1988 +0

We hebben hier al genoeg aan thomhermsen. Krijgen we er Johan ook nog eens bij. De negatieveling (al heeft hij in bepaalde opzichten wel gelijk)

09-08-2010 08:40
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.