NB: ‘Lekker dat Ajax Henderson op de bank kan houden zonder in de problemen te komen’

door Jon van Dam 71

NB: ‘Lekker dat Ajax Henderson op de bank kan houden zonder in de problemen te komen’

door Jon van Dam 71

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax komt terug van een achterstand tegen NAC Breda en behoudt een voorsprong van negen punten op PSV. Ditmaal met Jong Ajax-watcher Wessel Kroon. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: het is geruststellend dat Ajax ook zonder Jordan Henderson kan winnen.

Het is zeker geruststellend, al kan je ook zeggen: Het is slechts een wedstrijd tegen NAC. Je weet wat Henderson meebrengt wanneer hij speelt. Ik vind hem de ruggengraat van dit Ajax, zo belangrijk is hij. Hij vormt de hele structuur van dit team. Uiteindelijk moet je een wedstrijd tegen NAC ook zonder Jordan Henderson kunnen winnen als je kampioen wilt worden. Uiteindelijk vulde Klaassen die rol in, zoals hij al vaker gedaan heeft dit jaar. Ik vond hem dit ook weer uitstekend doen. Het is lekker dat je Henderson op de bank kan houden zonder in de problemen te komen. Zeker na die 1-1 heeft Ajax het prima uitgespeeld.

Francesco Farioli koos voor Don-Angelo Konadu in de punt van de aanval. Hoe vond jij de jonge spits voor de dag komen? 

Ik vond Konadu eigenlijk heel ongelukkig beginnen. Hij lijkt qua fysiek en lengte een beetje op Brobbey, maar hij moet nog wat sterker worden om dat daadwerkelijk te zijn. Ik vond hem matig beginnen. Hij had veel balverlies en verloor veel van zijn duels, al lokte hij wel wat overtredingen uit. Dat hij die penalty versierde door druk te zetten op de keeper, had hij ook wel even nodig. Dat was goed voor zijn zelfvertrouwen en daarna gaf hij een assist. Uiteindelijk heeft hij een belangrijk aandeel gehad in de overwinning. Helaas viel hij daarna weer wat terug in de tweede helft, dat was zeer matig. Maar als je zo jong bent en net komt kijken, is het logisch dat het niet meteen geweldig is.

Ahmetcan Kaplan mocht weer eens in de basis beginnen. Wat vond jij van zijn wedstrijd?

Ik vond hem eigenlijk een prima wedstrijd spelen. Aan de bal was hij niet eens heel slecht, behalve zijn lange ballen, die niet heel accuraat waren. Ik twijfelde vooraf wel een beetje aan de keuze voor Kaplan, al heeft Rugani bewezen dat hij niet heel goed is in de opbouw. Ook is Farioli niet begonnen met Dies Janse, maar ik vind dat Kaplan een prima indruk heeft gemaakt. Ik ben blij als Baas weer terug is, want die is nog wel een stukje beter in de opbouw.

Tekst gaat verder onder de foto.

NB: 'Taylor is dit seizoen de leider geworden die men de vorige seizoenen verwachtte'
Ahmetcan Kaplan in actie namens Ajax tegen NAC Breda.

Wat lag er volgens jou aan ten grondslag dat Ajax in het eerste half uur moeite had met NAC Breda?

Dat vind ik lastig om te zeggen. Ik vond dat NAC best hoog drukzette, dat verbaasde me, al kwam Ajax daar bij vlagen best makkelijk onderuit. Alleen vond ik het doorspelen naar voren te langzaam gaan. Ajax kwam onder de druk uit, maar het duurde best lang voordat ze naar voren gingen voetballen. Als je daar iets meer tempo inlegt, dan speel je ze helemaal kapot. Er lagen wel degelijk ruimtes. Dan heb je zo’n mazzeltje nodig dat een keeper de fout ingaat bij de 1-1, en dat je het zelfvertrouwen terugkrijgt.

Doelman Roy Kortsmit veroorzaakte een penalty en kreeg een gele kaart door Konadu naar de grond te trekken. Een juiste beslissing in jouw ogen? 

Dat het een overtreding was, was duidelijk. Ik zat in het stadion en dan denk je: Misschien probeert hij (Roy Kortsmit, red.) de bal nog te spelen en haalt hij hem onderuit. Van een afstand is het lastig te zien. Na het zien van de herhaling vind ik dat het vasthouden weinig te maken had met het spelen van de bal. Je had hier een rode kaart voor kunnen geven, want de regel schrijft voor dat je hem niet met rood mag bestraffen als diegene probeert de bal te spelen. Wat mij betreft had hij daar zwaarder voor gestraft mogen worden. Maar uiteindelijk was het een keerpunt in de wedstrijd voor Ajax. Dat je de 1-1 kon maken en weer het zelfvertrouwen kreeg om vervolgens door te gaan.

Wie vond jij de beste Ajacied tegen NAC Breda?

Ik vond de hele verdedigende linie wel weer goed staan vandaag (zondag, red.). Ik vond Rosa weer een prima indruk maken, net als Sutalo en Hato. Maar uiteindelijk moet je ook naar de statistieken kijken, en dan vind ik het een logische keuze dat Kenneth Taylor met een goal en assist Man of the Match is geworden. Het blijft bijzonder dat hij dit jaar opstaat op de momenten dat het écht moet. Wat de mensen in de vorige seizoenen van hem verwachtten, dat hij echt een leider zou worden van Ajax, is hij dit seizoen wel echt geworden. Verder vond ik Klaassen ook een uitstekende wedstrijd spelen, maar als je kijkt wie echt belangrijk was voor Ajax, dan is het Kenneth Taylor.

Kenneth Taylor werd verkozen tot Man of the Match. Hoe beoordeel jij zijn prestaties van dit seizoen?

Hij was vandaag van fundamenteel belang door een doelpunt te maken en een assist te geven. Met mensen in mijn vak had ik over wie Ajacied van het Jaar moet worden. Toen opperde ik voor Kenneth Taylor. Het enige alternatief is eigenlijk Hato. Maar hij was vorig seizoen ook al goed, en het was duidelijk dat hij een hele goede speler was en zou gaan worden. Taylor werd vorig seizoen uitgefloten en naar de bank verwezen. Hoe hij terug is gekomen en een leider is geworden, is zo bijzonder. Taylor staat symbool voor de ommekeer van Ajax dit seizoen. Maar voor mij is hij ook de Ajacied van het seizoen. Het is geweldig hoe hij dit seizoen karakter toont.

Tot slot: Ajax behoudt een voorsprong van negen punten op PSV. Durf jij al te stellen dat de titel binnen is?

Ik houd er niet van om te zeggen dat de titel binnen is, voordat hij daadwerkelijk binnen is. Ik tel de punten echt af. Er zijn nu nog maar 18 punten te behalen in plaats van 21. Ik ga geen Farioli’tje doen en niet zeggen dat we om de titel spelen, maar het moet heel raar lopen als je negen punten weg wil geven. Ik zie het niet zo snel gebeuren, en zeker niet het Ajax van Farioli. Het elftal dat na de winterstop alles heeft gewonnen op AZ-thuis na. Ik zie ons die voorsprong niet meer weggeven. Toch kon ik tijdens de ereronde na de wedstrijd nog totaal niet voor me zien dat dit Ajax waarschijnlijk kampioen gaat worden. Maar het wordt wel steeds meer de werkelijkheid. Ik denk dat het besef bij iedereen pas binnenkomt als die schaal eventueel de lucht in zou gaan.

Jon van Dam (Twitter: @DamVanJon | e-mail: j.dam@ajaxshowtime.com)

Wessel Kroon (X: @Wessel_Kroon | E-mail: w.kroon@ajaxshowtime.com)

Lees meer van De Nabeschouwing van dit seizoen:

#ajavoj: ‘Farioli moet eruit krijgen dat Ajax na rust als een kaartenhuis in elkaar stort'

#vojaja: ‘De ervaren wissels van Farioli zorgden ervoor dat de wedstrijd kantelde’
#panaja: 'Berghuis in vorm is absoluut een topspeler voor een selectie als die van Ajax'
#ajahee: 'Er lijkt echt een andere Šutalo te staan onder Farioli'
#ajapan: 'Na zo’n penaltyreeks is iedereen alweer vergeten dat de wedstrijd heel slecht was'
#nacaja: 'Op deze manier worden er geen vastigheden gecreëerd in het elftal'
#jagaja: 'Berghuis zijn creativiteit is wat er ontbrak in Breda'
#ajajag: 'Over een langere periode kunnen we pas echt zeggen wat Ajax’ sterkste voorhoede is'
#ajafor: ‘Taylor nam na wissel Henderson echt de leidersrol op zich’
#gaeaja: 'Een wedstrijd als deze hoort bij het proces waarin Ajax zit’
#ajabes: ‘Farioli maakt spelers beter en daarvan is Sutalo het voorbeeld’
#rkcaja: 'Farioli heeft de ideale samenstelling van de Ajax-achterhoede gevonden’
#slaaja: ‘Als Brobbey zijn kansen benut, win je deze wedstrijd gewoon'
#ajagro: 'Brobbey is ook zonder goals belangrijk voor het aanvalsspel van Ajax'
#heraja: 'Het karakter van Ajax is echt veranderd, ze zijn bereid om voor elkaar te vechten'
#qaraja: 'Met het oog op Ajax’ drukke speelschema valt het sparen van Brobbey goed uit te leggen'
#ajawil: 'Tegen Feyenoord en PSV wil je als Ajax wél met een zo sterk mogelijk team starten'
#feyaja: 'Farioli is veel meer dan een simpele Italiaanse trainer'
#ajapsv: 'Het zou gek zijn als Ajax geen rol gaat spelen in de titelrace'
#ajamac: 'De 2-0 van Taylor toont aan dat Ajax het geweldig kan doen tegen teams met een laag blok'
#tweaja: 'Henderson kreeg het tempo er niet in tegen FC Twente'
#ajapec: 'Ajax' kinderziektes van vorig seizoen komen af en toe nog aan de oppervlakte'
#rsoaja: 'De diepgang en het loopvermogen van Taylor en Klaassen werden gemist'
#necaja: 'NEC heeft tegen Ajax vanaf de eerste tot de laatste minuut de dienst uitgemaakt'
#ajautr: 'Het is voor Ajax te hopen dat Godts tegen AZ weer wedstrijdfit is'
#azaja: 'Berghuis voegt op rechtsbuiten niks toe aan het spel van Ajax'
#ajalaz: 'Aan de bal is Baas de laatste tijd behoorlijk slordig'
#ajaalm: 'Je ziet dat Taylor Farioli's vertrouwen graag wil uitbetalen'
#ajatel: ‘Veelzeggend dat Ajax via een kopbal uit een corner op 1-0 moet komen’
#spaaja: 'Taylor is voor mij de belichaming van Ajax in 2024'
#ajarkc: 'Fitz-Jim moet in de pikorde altijd boven Klaassen staan'
#azaja: 'Je moet Brobbey laten staan als je echt met een slotoffensief wilt komen'
#heeaja: 'Ajax als titelkandidaat neerzetten is echt te vroeg’
#rfsaja: 'Fitz-Jim liep te sjokken en leverde de ene na de andere bal in'
#ajagal: ‘Ajax moet Henderson gewoon behouden en de poot stijf houden’
#ajafey: 'De Ajax-supporters mogen hardop hopen op een nieuwe landstitel'
#foraja: 'Weghorst heeft al meerdere wedstrijden voor Ajax over de streep getrokken'
#usgaja: ‘Door slimmigheid van Mokio voetbalde Ajax onder de druk uit’
#ajaher: 'Ajax speelt een stuk dominanter dan in de voorgaande weken'
#ajausg: 'Pasveer heeft van twijfelachtige verdedigers ware vechtmachines gemaakt'
#ajagae: 'Ik zou de koopoptie in contract Matheus blind lichten na dit optreden’
#almaja: 'Ajax moet op zijn tellen passen als het aanspraak wil maken op zilverwerk'
#ajafra: 'Idee dat Brobbey zich echt wilde laten zien en dat is hem goed gelukt'
#pecaja: 'Mokio is nog niet klaar voor een vaste basisplaats bij Ajax'
#fraaja: 'Farioli zet het mes op zijn eigen strot en op die van de Ajax-spelers'
#ajaaz: ‘Keuze Farioli is na de wedstrijd tegen AZ nog steeds compleet gerechtvaardigd’
#psvaja: 'De aankomende landstitel mogen we volledig op het conto van Farioli schrijven'

Lees meer over:
Plaats reactie

JanMolby +1752

"Eigenlijk een prima wedstrijd, aan de bal was hij niet eens heel slecht ...." sjongejongejonge

09-04-2025 16:15

Evil-phantoom +1020

Ik vind het raar dat Henderson op de bank zit. Dat is een dure zitplaats.

09-04-2025 12:25

Giovanni36 +1083

Taylor lekker een jaartje verlengen, ik denk dat hij nog veel beter dan kan als jij een creatieve middenvelder naast zich zou hebben alla Eriksen. Staat een stabiele basis, helaas gaat hendo weg, maar opvolger hebben we al

07-04-2025 21:56

linksbinnen +8270

Belachelijke headline. Niemand is in zijn eerste 2 seizoenen een leider als je doorstroomt vanuit de jeugd. Verkeerde verwachtingen.

07-04-2025 18:55

Standby +10220

Ik heb altijd veel kritiek gehad op Taylor, maar eerlijk is eerlijk: hij speelt goed dit seizoen. Dit is ook veruit zijn beste seizoen en ik hoop dat hij met ons de CL in gaat.

Verder vind ik het wel jammer dat Sutalo bijna nooit tot man of the match is verkozen dit seizoen. Hij zat ook niet in de team van de maand. De Ajacieden hebben nu wel door hoe goed hij is. Nu de rest nog.

07-04-2025 18:32

TheMagicalLion +320

Goede verdedigers zijn onzichtbaar. Hier bedoel ik mee dat hij zijn werk ruimschoots voor de dreiging doet.

09-04-2025 20:12

Hersenspinsel +8373

Vooral enorm genoten van de fantastische cross pass gegeven vanaf halverwege de eigen helft en de rush van Mokio die voorbij zijn bewaker sprinte om daarna uit vrijstaande positie te kunnen scoren.
Wie beweert dat wij geen creatieve spelers en trainer hebben?

07-04-2025 16:34

edalm +5012

Ik wou een reactie er bij zetten. Deze zou over Berghuis en Traore gaan. Maar ik bedacht me. Laten we positief zijn met zijn alle en toewerken naar een mooie afsluiting van een zwarte periode.

07-04-2025 15:05

Slang3 +46264

Henderson zijn waarde is vrij overschat tegen kleinere tegenstanders is het vaker een blok aan de been dan meerwaarde gebleken. Daarnaast is hij niet fit genoeg om 2x in de week te spelen en verdiend hij een belachelijk salaris. Afsluiten met de titel en dan een goede middenvelder halen

07-04-2025 13:30

Evil-phantoom +1020

Vind ik ook.

09-04-2025 12:27

Kreugerrand +914

Je kan ook luisteren wat de spelers vinden van Henderson !

Is een ander geluid wat jij vindt 🤗

09-04-2025 18:09

Slang3 +46264

ooit een speler een teamgenoot, laat staan de captain, in publiek af zien vallen?

09-04-2025 22:24

Kreugerrand +914

Ja zo vaak, maar zoals ik zeg “ luister na de spelers “ dan hoor je hoe ze iets zeggen .

10-04-2025 21:16

Slang3 +46264

Zelfs vorig jaar deden spelers dat niet openlijk in de media, dus nu lieg je

11-04-2025 08:26

Kreugerrand +914

Hahaha ik lieg wat een ander kan doen 😂😂😂
Je wil niet lezen wat ik zeg 🤗

12-04-2025 17:55

Soccerskins v2 +43618

Ik vond het begin van de wedstrijd echt bizar slecht, en dat kwam met name door het gebrek aan beweging op het middenveld. Klaassen is geen spelmaker, en als Taylor en Berghuis dan ook nog eens hoog op het veld stil blijven staan kunnen Kaplan en Sutalo bijna niet anders dan de bal 57x naar elkaar overspelen. Op een gegeven moment zag je wel dat Taylor zich meer liet uitzakken en toen kwam er beweging in het spel. Geen idee waarom ze dit niet vanaf het begin deden.

Verder ben ik wel gecharmeerd van Konadu. Lang niet alles ging goed bij hem, maar hij probeerde zich continu aanspeelbaar te maken en was toch betrokken bij 2 goals. Vooral bij de 2-1 doet Konadu het fantastisch. Sterk in het duel, doorspelen, doorbewegen en nog een keer prima afleggen voor Berghuis. Ik las vanmorgen een gerucht over Tadic en Ajax, en als Brobbey vertrekt durf ik volgend seizoen wel in te gaan met Tadic, Weghorst, Traore (eventueel) en Konadu als spitsen.

07-04-2025 13:21

Petterson +25312

Thuis tegen de onderste 12 heb je meer aan Klaassen op die positie. Hij zorgde er gisteren meermaals voor dat we van achteruit konden voetballen door een simpele bal vooruit en regelmatig goed open draaien. Zeker bij afwezigheid van Baas kunnen we dat goed gebruiken. Dus laat Klaassen maar staan op die positie tegen WII (uit) en Sparta en NEC (thuis). Utrecht en Groningen (uit) mag Hendo nog eens vlammen! Twente (thuis) mooi afscheid geven.

07-04-2025 13:08

Slang3 +46264

Klaassen is ook verre van ideaal. Hij kan pas meevoetballen net rond de middellijn. Als de bal terug gekaatst wordt op de 3e man. Maar echt opbouwen op eigen helft is hij te traag in positie kiezen en creatief meedenken.

07-04-2025 13:46

Petterson +25312

Eens. Alles is relatief natuurlijk.

07-04-2025 13:56

Jariiii +22474

Stel je voor dat Farioli, Taylor, Hato en Sutalo blijven, dan heb je met een paar goede aankopen echt opeens weer een geweldig team.

07-04-2025 12:16

FysioPat020 +26562

Taylor moet nog minstens een jaar blijven. Ik zie hem toekomstig bij een middenmoter PL of BL maar ook een Donny-traject behoort tot de mogelijkheden..

07-04-2025 10:36

Balgevoel +31479

Tot aan wat rood voor Kortsmit had moeten zijn, was het spel om te janken en lag de 0-2 eerder voor de hand dan de 1-1. Geen idee dus, wat 'niet in de problemen komen' zoal inhoudt. We misten intensiteit, diepgang, balvastheid, focus, en ik kan nog wel even doorgaan. Klaassen op 'zes' kan, maar vooral als Ajax niet per se het spel moet of wil maken. Wat lever je trouwens belachelijk veel voetballend vermogen in met Kaplan voor Baas. We hadden geluk met Hoefkens. Vooral dat...

07-04-2025 09:33

Jeroen90 +1763

Ik ben het hier helemaal mee eens. Uiteindelijk kun je spreken van een zakelijke overwinning, maar probleemloos was het natuurlijk allerminst. Als NAC gewoon met de eerste keeper had gespeeld, denk ik niet dat we hadden gewonnen. Het was tot dat penaltymoment echt bar slecht. Graag tegen Willem II weer gewoon Henderson.

07-04-2025 09:44

Balgevoel +31479

@Jeroen90

Ja, of Traoré in de spits, Berghuis op rechts en Fitz-Jim erbij op het middenveld. Weet niet of we Henderson per se zo misten, al spreken de cijfers natuurlijk voor zich (hebben nog geen wedstrijd verloren toch, waarin hij speelde?). Werd persoonlijk ook niet heel blij van zowel het voetbal als verdedigen van Kaplan en ook Godts is heel makkelijk uit de wedstrijd te halen door hoog druk op hem te zetten met rugdekking. Van de linkerflank kwam helemaal niks als het niet van Hato kwam. Het kwam goed en natuurlijk dwing je zo'n fout op de één of andere manier ook af, maar rustig zitten, deed ik pas na de 3-1...

Overigens, hoe belangrijk ook, Henderson is per minuut een dure jongen... Dat twee potjes per week misschien wat veel is, begrijp ik, maar wekelijks spelen moet toch 'gewoon' kunnen?

07-04-2025 09:49

Jeroen90 +1763

Ik ben het met je eens dat er gisteren meerdere jongens niet thuis gaven en dat met name Godts slecht in vorm is. Er komt de laatste tijd inderdaad meer gevaar van Hato dan van Godts en dat kan toch niet de bedoeling zijn. En ik word ook niet vrolijk van Kaplan. Maar Traore in de spits vind ik zelf geen goed idee, die jongen heeft al meerdere keren laten zien daar gewoon niet betrouwbaar genoeg voor te zijn. Ik waardeer Traore omdat ie als buitenspeler kwaliteiten in de ploeg brengt die we verder niet hebben: een tegenstander passeren, kort wegdraaien, zo nu en dan een verrassende steekpass. Maar als spits moet je toch vooral duels winnen, balvast zijn en overzicht behouden. En dat zijn dus precies de punten waarop Traore tekort schiet. Konadu speelde gisteren tot de penalty echt heel beroerd, maar pakte het daarna aardig op. En toont zich wat mij betreft in alles veel meer een spits dan Traore. Ik zou wel graag binnenkort weer eens Rasmussen in de punt willen zien, die deed dat de laatste wedstrijden voor zijn blessure erg goed wat mij betreft.

07-04-2025 09:57

Balgevoel +31479

@Jeroen90

Konadu vulde het heel behoorlijk in, een mispeertje zit er altijd wel tussen, kan gebeuren. Misschien heb je ook wel gelijk en is Traoré te onbetrouwbaar qua zowel arbeid als speldiscipline voor een centrale rol. Misschien mogen we van Berghuis als middenvelder ook wel meer dynamiek verwachten, meer initiatief, ook. Het is allemaal nogal tam en hij begint pas te voetballen richting de zestien van de tegenstander. Het is inderdaad fijn dat ook Rasmussen straks weer fit is, die heeft de laatste paar potjes echt wel wat gebracht en is ook fysiek natuurlijk een ramp om tegen te moeten spelen als je er al 75 minuten op hebt zitten...

07-04-2025 10:00

Petterson +25312

Gewoon Mokio ipv Berghuis en je bent klaar. Kijk eens naar hoe Berghuis weer ieder duel verloor of uit de weg ging als een slappe vaatdoek. En kijk eens naar die loopactie van Mokumio bij de 3-1. Nooit meer Berghuis op middenveld opstellen!!

07-04-2025 13:13

Jeroen90 +1763

Ja ook mee eens, het ging gisteren beter lopen toen Mokio op het middenveld kwam. Ik zie Berghuis sowieso liever niet op het middenveld, vind hem daar veel te flegmatiek voor. Verliest inderdaad veel te veel duels en vormt daarmee op het middenveld een gevaar voor zijn eigen team.

07-04-2025 14:46

Opperhoofd +12772

Een wedstrijd duurt 90 minuten

07-04-2025 11:02

Hersenspinsel +8373

Nee, bijna nooit.
Er wordt altijd tijd bijgeteld en als je de werkelijk gespeelde minuten telt kom je eerder aan 70 dan aan 90 minuten.

07-04-2025 16:47

Petterson +25312

Klaassen op 6 vond ik gewoon goed gisteren. Maar ik ben een v/d weinigen hier merk ik. Verder met je eens.

07-04-2025 13:11

Balgevoel +31479

@Petterson

Ik vond Klaassen ook niet per se slecht hoor, en anders had dat ook best een keer gemogen na die geweldige pot in Eindhoven van vorige week. Vond alleen dat je nu, zonder Baas, wel echt voetballend vermogen tekortkwam, van achteruit. Ik vind Klaassen meer een soort (nuttige) 'Ducacell-zes', (rennen, vliegen, overal tussen zitten, bal inleveren) maar omdat er amper werd ingeschoven, stond hij vaak te ver weg en ontstond er teveel ruimte tussen de linies, waardoor je amper aan het voetballen kwam. Met Kaplan in plaats van Baas zie ik dan, zonder Henderson, liever Taylor op zes, of misschien wel Fitz-Jim. Misschien ook wel Mannsverk, die hadden we op momenten prima kunnen gebruiken in mijn optiek.

07-04-2025 13:29

Petterson +25312

Eens. Ik bekeek Klaassen vooral vanuit meest waarschijnlijke alternatief, namelijk Hendo.

07-04-2025 13:57

Balgevoel +31479

@Petterson

Ooit hoopte ik dat één of andere geniale gek Berghuis zou omturnen tot 'passende zes', zoals Schöne onder Bosz. Maar ik denk dat ik bij die gedachte de handelingssnelheid van Schöne onder- en die van Berghuis overschatte...

07-04-2025 14:02

AINIESTA +45876

Huh Taylor had in z'n eerste seizoen al een leider moeten zijn? Terwijl Tadic, Blind, Berghuis, Klaassen er ook waren? Dit is pas z'n 3de seizoen...

07-04-2025 09:20

trodat4030 +97495

En toch werd het al in september in zijn eerste basisseizoen van hem geeist door sommigen. Ik vind het ook nergens op slaan, dat men van een speler die net uit de jeugd doorbreekt direct een leider moet zijn. Blijkbaar was men tot in hun nieren verwend toen Matthijs doorbrak en ging men verwachten dat dat met iedere doorbrekende jeugdspeler zo zou gaan.. Je zou toch denken dat mensen tientallen voorbeelden voorbij heeft zien komen waaruit blijkt dat Matthijs juist een uitzondering was en op geen enkele manier de standaard......

07-04-2025 10:55

AINIESTA +45876

Heel bijzonder. Gravenberch werd ook helemaal afgezeken hier in z'n 2de seizoen. En spelers als Klaassen, Weghorst worden de hemel ingeprezen om de meest onzinnige redenen. Bizarre trend.

07-04-2025 12:14

KarimB +12000

Ja wat is in de problemen komen. Met Henderson er bij begin je niet 30 min als een stel 6de klassers die op zaterdag op stap zijj geweest.

Vind wel degelijk dat je hem miste. Tot aan die foekel van die keeper was t echt janken.

07-04-2025 08:57

maxwellstyle10 +4774

Bizar goed hoe Taylor speelt complimenten voor hem. Dan toon je aan dat je mentaal sterk bent..

En bizar mensen.. ik zeg het nog niet maar als het nog even goed gaat.. wow.. had dat never nooit verwacht aan het begin van 't seizoen..😁😁

07-04-2025 08:55

Leo8604 +2073

overigens is never nooit altijd

07-04-2025 11:36

PaulEast +7946

Ik begrijp die vorm van xenofobie steeds minder. Nederlandse analisten, oud voetballers en zichzelf noemde sportjournalisten maken zich hier aan schuldig. Sutalo is voor mij de spelervan dit seizoen en Farioli verricht een wereldwonder. Stop hiermee zou ik zeggen.

07-04-2025 08:52

Balgevoel +31479

@PaulEast

Kritiek op Ajax scoort. Misschien houdt een Nederlander het qua tranendal in de media iets langer droog, maar ook Ten Hag kreeg commentaar. Was het niet omdat de resultaten of het voetbal tegenvielen, was het vanwege z'n accent. Vroeg of laat ben je aan de beurt als Ajax-trainer. Simpelweg omdat Ajax verkoopt. Denk echt dat xenofobische motieven niet zozeer aan de orde zijn.

07-04-2025 10:24

PaulEast +7946

Alles wat van buiten de randstad komt wordt ook als buitenlander gezien.

07-04-2025 11:18

Prometheus +1081

“Met mensen in mijn vak had ik over wie Ajacied van het Jaar moet worden. Toen opperde ik voor Kenneth Taylor. Het enige alternatief is eigenlijk Hato.”

Dat Sutalo hier niet ook genoemd wordt als alternatief, is wat mij betreft absurd. Blijkbaar wordt hij nog steeds onderschat. Hopelijk doen de buitenlandse scouts dat ook en blijft hij lekker nog een jaar in Amsterdam.

07-04-2025 07:41

GNBL +90749 moderator

Aankoop van Mislintat.

07-04-2025 09:01

Llorossi14 +1732

Middenvelders en aanvallers vallen bij de meeste mensen veel sneller op. Hato is aan de zijkant en als speler ook wat spectaculairder dan Sutalo. Denk dat mensen Sutalo niet noemen zelfs als compliment gezien mag worden. Hij speelt dit seizoen zo solide en betrouwbaar dat niemand veel rare momenten kan verzinnen en daardoor bijna onzichtbaar is. De Sutalo van dit seizoen gaat bij veel mensen pas opvallen als hij een transfer maakt en gemist wordt in de verdediging.

Hetzelfde geldt voor mij wel voor Pasveer. Speelt een heel sterk seizoen en heeft rust gebracht in de verdediging. Toch zal je hem niet snel als speler van het jaar benoemen omdat hij niet direct opvalt.

07-04-2025 11:15

Jarisuarez +1538

Zelfde als Maxwell toentertijd was zo goed en solide, viel pas echt op toen hij wegging

07-04-2025 14:07

driehoekjes +3701

Van een 20 jarige verwachten dat hij leider wordt, zegt meer iets over die mensen dan over Taylor.

07-04-2025 07:00

ratje +3524

Bizar inderdaad dat mensen dit verwachtten en dat deze redacteur dat zonder blikken of blozen in zijn column meeneemt.

07-04-2025 08:13

TwentseJood +10

Helemaal niemand verwachte dat van Taylor.

Hij speelde gewoon bagger en liet vooral verdedigend heel veel steken vallen door niet mee te lopen.
Dat is dit jaar gelukkig helemaal anders.

07-04-2025 08:46

Belnaarhuis +5131

Helemaal eens, samen met Rensch leken ze er maar wat bij te fladderen. Iemand heeft Taylor weten te raken iig

07-04-2025 08:54

Petterson +25312

Renschie speelde overigens ook gewoon een sterke 1e seizoenshelft. Wellicht allemaal wat minder dan Hato op links, maar ik had graag het seizoen uitgespeeld met hem (en verlengd).

07-04-2025 13:18

driehoekjes +3701

speelde als een jeugdspeler. Waar ajax compleet van afhankelijk is. Onbegrijpelijk om dat af te kraken

07-04-2025 14:04

DeWijsneus +25818

Sutalo, Hato en Taylor toch wel de mannen van het seizoen. Pasveer in iets mindere mate er net iets achter. Voor mij persoonlijk wel echt Taylor op 1. Pakt echt zijn rol, en is ie gewoon wedstrijd op wedstrijd beslissend.

07-04-2025 01:42

Petterson +25312

Volledig eens met die drie namen. Stonden er continue en zeer stabiel.

07-04-2025 13:19

Hersenspinsel +8373

Plus de rest.
We zijn dit jaar echt een team.
We staan niet voor niets 9 punten los en kunnen het punten record van deze eeuw nog evenaren.

07-04-2025 16:52

NuchtereAjacied +2044

Nog 5 punten te gaan om Champions Leauge te spelen..

07-04-2025 01:05

Wobbo +11619

Je kan niet op je lauweren rusten. Deze selectie is gewoon niet goed genoeg om het rustig aan te doen. Als je ervoor knokt dan komen er genoeg kwaliteiten vrij om de wedstrijd te winnen. Als je het maar laat gebeuren en je laat matige tegenstanders als NAC maar komen en het spel maken dan roep je het over jezelf af. Het is maar 1 wedstrijd per week nu.

06-04-2025 22:52

ck69 +13221

Er zijn hier mensen die denken dat je met dit team wel even zou overwinteren in de CL

07-04-2025 06:59

Danielson +50662

100%. Iedereen overwintert tegenwoordig.

07-04-2025 07:01

KarimB +12000

Denk op recht niet dat je bij de 1ste 24 komt met deze selectie.

07-04-2025 08:58

Juichtoon +32977

Deze selectie won uit en thuis van 2 CL ploegen die bij de 1e 24 eindigden.

07-04-2025 10:25

Petterson +25312

😁👍 twee ploegen die op een gegeven moment als potentiële CL winnaar werden gezien zelfs 😁😉

07-04-2025 13:20

Chalana1984 +4815

Onze 'eerste klas miskoop' (volgens goeroe de Mos) deed het weer uitstekend. Net als zijn landgenoot trouwens.

06-04-2025 22:28

3*stars*3 +23711

Idd, laten we spelers gewoon tijd gunnen om zich aan te passen aan een nieuw land, cultuur, club en speelstijl.

En tja Aad…Die man wordt vooral in Brabant zuid oost serieus genomen en rest van het land lacht hem uit.
Aad de clown, die 8 jaar geleden riep dat Obispo, beter zou worden dan De Ligt…

06-04-2025 22:44

j0shiiee +336

Hij riep paar potjes geleden ook dat Psv zeker weten kampioen zou worden. Sindsdien maak ik me geen zorgen meer, en had ik er vertrouwen in dat Ajax zou winnen van PSV

07-04-2025 04:37

3*stars*3 +23711

Haha dat gaf me ook wat meer rust.
Want PSV (vooral uit) zie ik nooit met 100% vertrouwen tegemoet.
Puur door ons verleden daar.
Waar ze zelf met kutvoetbal en veel geluk, op het nippertje wonnen of een geflatteerde overwinning.

Daarom voelt en voelde een overwinning op die gasten, voor mij dubbel lekker.

07-04-2025 08:52

maxwellstyle10 +4774

Hij zei ook dat psv 4-0 zou winnen van Ajax.. dat hebben we gezien.. die voorspellingen van Aadje wow.. die zit er al net zo vaak naast als ene Driessen van een bepaalde roddelkrant ..

07-04-2025 08:57

Chalana1984 +4815

Taylor ontwikkelt zich nu als een komeet. Hij werkt zich ook te pletter. Hoe hij beweegt bij die 3e goal en dan een assist geeft. Was trouwens de mooiste aanval van de dag met ook heel goed werk van Mokio (wat een talent) en Edvardsen.

06-04-2025 22:26

ShiekTakTiek +6022

En nog bijna een assist op Edvardsen, als hij wat scherper was voor de goal.

06-04-2025 23:19

Hwb +1544

Hij werkte zich vorig jaar ook al te pletter. Maakte enorm veel meters, fanatiek in het drukzetten. Alleen miste hij toen de conditionele basis om dat vol te houden. Dat is een van de grootste veranderingen dit jaar: de fitheid om een wedstrijd lang te leveren.

07-04-2025 20:08
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.