Italiaans medium licht speler van Ajax uit: 'Symbool van de Farioli-revolutie'

door Joël Nijman 74

Bron Voetbal International

Italiaans medium licht speler van Ajax uit: 'Symbool van de Farioli-revolutie'

door Joël Nijman 74

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

La Gazzetta dello Sport, de grootste sportkrant van Italië, is lovend over Francesco Farioli. De krant ziet dat de Italiaan een prestatie van formaat neerzet met Ajax en daarnaast worden er ook nog een aantal specifieke spelers uitgelicht door het medium, waaronder Kenneth Taylor en Jorrel Hato.

'De jonge Italiaanse coach verovert Nederland. Hij heeft zowel verdedigend de beste cijfers als in de aanvalsfase veel ideeën', schrijft de grootste sportkrant van Italië, geciteerd door Voetbal International. '"Museumplein" is het woord dat sinds een paar weken onder de aanhang van Ajax circuleert. Het is het plein waar de grote musea van Amsterdam zijn gevestigd', wordt genoteerd. Het schrijft eveneens dat Ajax traditioneel het kampioenschap viert op het Museumplein.

Wat La Gazzetta ook opmerkt, is dat Farioli niet graag over het kampioenschap praat. 'Dat woord is nooit uit de mond van Farioli gekomen, ook al bouwt hij met een van de hardst gevallen clubs van Europa een voetbalkunstwerk.' Mooie woorden zijn er ook voor Taylor. 'Hij is een creatieve middenvelder die door veel clubs wordt gescout, net als Jorrel Hato.'

'Taylor werd nog uitgejouwd door zijn eigen fans in het rampzalig verlopen vorige seizoen. Nu wordt hij waarschijnlijk verkozen tot Speler van het Jaar. Dit is toch wel het symbool van de Farioli-revolutie', ziet de sportkrant. De 22-jarige middenvelder was ook tegen NAC Breda weer essentieel voor zijn ploeg. Hij kon een doelpunt en assist bijschrijven en was eveneens positief betrokken bij de 2-1 van Steven Berghuis.

Tekst gaat verder onder de foto.

taylor
Kenneth Taylor wordt door La Gazzetta dello Sport gezien als het symbool van de 'Farioli-revolutie'.

Farioli zorgt ervoor dat enthousiasme terug is bij de supporters

La Gazzetta gaat verder over de Italiaanse coach: 'Bij zijn aankomst trof hij een club aan die ver verwijderd was van de glorietijden. Ajax had een slecht seizoen achter de rug, verkeerde in ernstige financiële nood, had een verwaarloosde jeugdopleiding en er was noodzaak om alles te verkopen wat ze konden verkopen. Er is veel kritiek geweest in de Nederlandse media. Wegens te veel wisselingen in de basiself en op het voetbal dat werd bestempeld als "Ajax-onwaardig".'

'Toch verwarden zij het Italiaanse defensief – waarin minachting schuilt – met de defensieve organisatie van Farioli, tot in de puntjes bestudeerd. En mede door de rotaties draait Ajax in een seizoen dat al op 25 juli begon nog steeds mee. Waar andere teams instorten, heeft Ajax nog steeds heel weinig blessures', wordt geschreven. De krant ziet dat de supporters het waarderen wat de oefenmeester doet en dat ze hun enthousiasme terug hebben.

Ook La Gazzetta dello Sport heeft opgemerkt dat Farioli een afkoopsom heeft van rond de vijf miljoen euro

Tot slot benoemt de sportkrant dat Farioli goed in de markt ligt. 'Het halve wonder van Amsterdam heeft de aandacht van veel clubs op Farioli gevestigd. Hij heeft een contract bij Ajax tot 2027, maar een afkoopsom van rond de vijf miljoen euro is aantrekkelijk. Zeker gezien zijn leeftijd. Over twee dagen wordt hij 36 jaar. Het feest is, als alles goed gaat, op het Museumplein. Maar vertel hem dat niet, hij zal het ontkennen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

WeirdAJAX +12572

Sutalo is meer ongemerkt een stille sterkhouder achterin. Misschien is het verschil in prestatie voor hem tussen vorig seizoen en dit seizoen het grootst. Ook omdat hij er vorig seizoen niks van bakte.
Taylor is meer zichtbaar vanwege zijn positie en beslissende momenten met assists en goals. Ik gun het beide maar Taylor meer als eigen jeugdspeler die vorig jaar onterecht de strontkar over zich kreeg uitgestort.

08-04-2025 21:11

JanBiesbos +29458

Is het contract mits 5 milj wordt neergelegd? Of kan hij alsnog asn contract worden gehouden dat is mij niet duidelijk. Volgend seizoen wordt weer moeilijk gezien vertrek sterkhouders en terugkeer mislintat aankopen! Reken je nog niet rijk!!!!

08-04-2025 20:39

Rondo64 +3392

Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar wat wordt gezegd is dat Farioli over te kopen is voor 5 miljoen euro. Hier zou ajax niets aan kunnen doen. Dus als PSV 5 miljoen euro zou bieden, kan ajax daar (tenzij er clausules tegen zijn) niets aan doen. Al zou in dat geval Farioli zelf waarschijnlijk bedanken

08-04-2025 21:28

Dirigent +6904

Ahaha het kan verkeren he, hoevaak ik hier wel niet heb geroepen dat Taylor onze beste speler was! Werd echt uitgekotst door 99% van de fans.

Die jongens zijn nog zo jong! Je moet ze pas afrekenen als ze 28 zijn ofzo, dan kun je zien wat ze er van hebben gemaakt!

Samen met Pasveer, Hato en Sutalo toch onze beste spelers, al heeft Gaaie ook flinke stappen gemaakt!

08-04-2025 16:57

champhead +14550

Dan had je het echt fout. Dat was hij voor dit seizoen zeker niet. Dus heb je alsnog geen gelijk 😂

08-04-2025 18:24

Professor +11259

Toen Taylor bij de selectie kwam kon je inderdaad gelijk zien dat het een goede speler zou worden. Beheerste gelijk al meerdere facetten van een totaal speler. Het verdedigen van een speler was juist iets wat hij totaal niet kon gaat nu al beter.
Heeft lang niet altijd goed gespeeld maar dat is niet erg. Wat wel heel erg was (dat was de reden dat ik heel erg mopperde op hem hier op AS) dat was zijn instelling, mentaliteit etc. Overigens echt een Ajax dingetje kijk bijvoorbeeld maar eens de laatste wedstrijd van jong Ajax terug en let op de voorhoede. Kalokoh, Rijkhoff en Vink echt schandalig en dat was echt niet eenmalig. Taylor heeft dat inmiddels achter hem gelaten en is dus echt heel goed bezig.

08-04-2025 20:50

Redrum +96371

Taylor speelde jarenlang als een natte scheet met 2 of 3 spaarzame oplevingen per seizoen. De kritiek was meer dan terecht. Dat hij veel beter kon bewijst hij dit seizoen.

09-04-2025 12:22

niquedegraaff +5296

Hij was ook gewoon heel slecht vorig seizoen. En arrogant. Die twee dingen gaan niet zo goed samen. Gelukkig is dat veranderd.

11-04-2025 11:19

Opperhoofd +12772

Taylor, Hato, Sutalo dat zijn onze sterspelers dit seizoen.

08-04-2025 16:42

precies +257

Ik ga voor het collectief. Bij jou namen kan je spelers met hele belangrijke fases zetten, zoals: Pasveer, Godts, Traore, Baas, Klaassen enz.

08-04-2025 23:23

Nr.10 +111832

Wordt een afscheidsfeestje voor Francesco, op het Museumplein.

08-04-2025 16:31

YugoVik +33427

Dat ziet er uit van wel. Ik gok op ac milan

08-04-2025 17:10

Akpom +896

Milan gaat voor Conte of Allegri schijnt. Italiaanse clubs durven het niet aan met “ jeugd”😁. Beter voor ons. Lekker nog in Amstersdam blijven en verder bouwen

08-04-2025 17:15

YugoVik +33427

Reken je maar niet rijk.

08-04-2025 17:28

Mike1 +5392

Ik hoop niet dat Farioli in "Amstersdam" blijft :) Amsterdam uiteraard wel :)

08-04-2025 18:33

Akpom +896

Jij niet dat ie weggaat 😜

08-04-2025 18:49

Amsterdamnoord +6208

Grappig, dat stukje van Johan Inan van een paar dagen geleden, waarin hij beweert dat Farioli niet op de radar van de Italiaanse media staat, kan ook weer in de prullenbak.

08-04-2025 16:21

Kingoffdatoilet +17303

Die Italiaanse journalist heeft goed naar Nederlandse journalisten geluisterd. Een verwaarloosde jeugdopleiding? Dat lijkt mij vrij sterk met zoveel eigen jeugd in de selectie die ook nog eens zeer regelmatig spelen.

08-04-2025 15:54

mvdk +44640 moderator

VI vertaalde het stuk vanuit het Italiaans. Helaas gooien Nederlandse media er altijd weer een schepje bovenop qua negativiteit. Ik zeg heel eerlijk dat ik tussen 2018 en 2021 vooral buitenlandse nieuwssites bezocht. Wat een verademing was dat zeg! Men name Engelse Fora waren super leuk om te lezen. De Nederlandse kreeg ik hoofdpijn van. Als we er 5 maakten tegen Sporting en 4 tegen Dortmund was het altijd weer geflatteerd of de tegenstander die niks voorstelde, terwijl heel Europa smulde.

'Toch verwarden zij het Italiaanse defensief – waarin minachting schuilt – met de defensieve organisatie van Farioli, tot in de puntjes bestudeerd.

La Gazetta ziet het ook.

08-04-2025 16:04

Akpom +896

La Gazzetta heeft in NL de reputatie van een roddelblad maar geen enkel Nederlands sportmedia kan aan deze Milanese krant tippen

08-04-2025 18:51

Rondo64 +3392

Nou ja, ik snap wat je zegt, maar vorig jaar was er wel zó veel troep binnengehaald dat jeugd niet makkelijk kon doorbreken. Al hadden we wonderbaarlijk genoeg alsnog een Martha die door kon breken, terwijl we iets van 4 linksbacks hadden zonder hem, en hij was niet eens van goed niveau (al was niemand dat natuurlijk)

08-04-2025 21:32

vanreenen +10370

Van mij mag Ajax met Ajax onwaardig voetbal kampioen worden.
Liever dan dat er met mooi voetbal een 5e plaats wordt behaald.
Er zijn toch wedstrijden bij waarvan ik genoten heb.
De media doet net of het voetbal van andere clubs elke week om te genieten is! Nou, niet dus.

08-04-2025 15:49

Ajaxsupporter02 +14533

Met goed voetbal had je minstens 3e moeten worden ook. CL plek dus.

08-04-2025 16:23

mvdk +44640 moderator

Nee, dat is voorronde CL. Dan begin je weer heel vroeg.

08-04-2025 16:29

TeringHenkie +28834

3de plek is toch voorronde?

08-04-2025 16:29

Hersenspinsel +8380

Vertel dat maar aan Feijenoord en PSV. ;-)

08-04-2025 16:51

mickey2602 +4804

@vanreenen,Voor de supporters is er 1 groot nadeel dat we direct groepsfase CL halen. We moeten het 2 en halve maand zonder Ajax stellen,uitgezonderd de oefenwedwedstrijden.

08-04-2025 17:40

noppenkoning +41674

Soms denk ik stel je voor we hadden Farioli aan het roer tijdens de finale tegen Man U, of toen we 2-0 voor stonden tegen Tottenham.

08-04-2025 15:30

Ajax '69 +3868

En vooral geen Mallejan.

08-04-2025 19:23

Kaatje +4837

Ik hoop echt dat Farioli volgend seizoen ook trainer is van Ajax. De cultuuromslag die Farioli heeft ingezet is groot. Daarbij is binnen Ajax, mede op advies van Farioli, ook meer topsportcultuur in gang gezet. Als je Farioli zou laten gaan, en de staf gaat grotendeels mee, is Ajax dan al zover dat zij kunnen doorontwikkelen zoals nu in gang gezet? Hoop echt dat Farioli zelf ook nog een jaar aanblijft, zal sommige spelers toch aan het denken zetten.

08-04-2025 14:55

Tecmessa +1809

Ik hoop ook op nog een seizoen Farioli. Om meerdere redenen:

1) ik ben benieuwd naar het spel van Farioli met een betere selectie (en ik ga er van uit dat er wel iets, zij het een klein beetje, versterkt gaat worden). Ik denk namelijk niet dat hij de defensieve trainer is die alle critici van hem maken, maar eerder een realist die zijn speelwijze aanpast naar de kwaliteiten van zijn selectie.

2) ik hoop dat dat de club voldoende tijd geeft om veel van de Farioli lessen in de club te verankeren. Dan denk ik aan zaken als: je selectie goed fit krijgen en houden, assisten-coaches met aandacht voor verschillende linies, deugdelijke tactische analyses van je tegenstanders. Je hoopt eigenlijk dat Ajax er in slaagt om dat soort zaken coaches-onafhankelijk te maken, ik denk dat een extra jaar Farioli daarbij kan helpen, mits de club ervoor zorgt dat je dus mensen rondom het team actief op het borgen van dit soort zaken zet.

3) Francesco het ook verdiend heeft en ik hoop dat nog een seizoen zijn reputatie wat meer kan verankeren in de geschiedenis van de club, in plaats dat we over 10 jaar denken: 'oh ja, dat was die rare Italiaanse passant die ons een maf seizoen opleverde'.

08-04-2025 15:35

Jariiii +22481

'Media' is meervoud, ik meld het maar even.

08-04-2025 14:48

FysioPat020 +26583

Hét symbool van de revolutie onder Farioli is toch echt Śutalo. En met afstand hoor.
Afgelopen seizoen nog hier vanaf het begin uitgekotst en afgezaagd tot onder beide knieën is hij uitgegroeid tot de beste speler van Ajax dit seizoen.
Onder de waardeloze prutser Steijn en met name Schip moest hij zeeën van ruimtes verdedigen en toch werd hij wekelijks met de grond gelijk gemaakt door het overgrote merendeel op AS.

08-04-2025 14:35

Tecmessa +1809

Helemaal eens, behalve de claim dat hij de beste speler is dit seizoen. Die eer gaat wat mij betreft naar Hato. En anders Taylor. Maar Sutalo mag zeker op 3.

08-04-2025 15:22

Standby +10222

Mee eens. Sutalo is dit seizoen bijna een eenmansdefensie. Hij heeft dan ook de meeste intercepties van de eredivisie dit seizoen.

De beste speler van Ajax en in mijn ogen ook de beste verdediger van de Eredivisie dit seizoen. Zonder hem stonden we niet op deze positie.

08-04-2025 19:20

Moooo +4010

Oneens Sutalo was vorig seizoen ook ontzettend goed alleen de rest van het team niet.
Ik heb veel trainingen gekeken vorig seizoen waar je ziet dat verdedigend Sutalo de beste is. Steijn, Mislintat, iedereen was positief alleen de supporters niet en de media gekkies niet.

09-04-2025 11:18

wijzijndebeste123 +166761

Ik vrees met grote vreze. Vooral omda Farioli tijdens de winterse transferperiode meermaals zijn ongenoegen liet doorschemeren over Kroes zijn handelen op de transfermarkt. Met t vooruitzicht dat er meerdere sterkhouders mogelijk vertrekken en n incapabele TD zal hij de inschatting maken dat we er alleen maar minder op zullen worden. Tis ook veelzeggend dat Farioli ondanks n nog 2-jarig contract na 1 seizoen al geen zekerheid over n langer verblijf wil geven.

08-04-2025 14:28

Mung +1830

Als Farioli en je sterkhouders vertrekken sta je volgend jaar weer hoogstens derde. Er is geen trainer die het succes van deze man voorlopig gaat evenaren.

08-04-2025 14:32

wijzijndebeste123 +166761

Yep. Een doemscenario dat zeker niet onwaarschijnlijk is.

08-04-2025 14:33

KarimB +12008

Vind je dat echt een doem scenario? Jij word liever vanaf nu elk haar kampioen moet dit type voetbal bijvoorbeeld?

08-04-2025 14:51

wijzijndebeste123 +166761

Wees eens realistisch Karim. Als je met deze selectie aanvallend gaat spelen word je 3e. Maar dat heeft jouw voorkeur blijkbaar.

08-04-2025 14:54

Biss +10906

Eindeloze discussie vrees ik, Karim. Er wordt nog maar weinig echt voetbal gekeken, alles moet snel en kort qua vermaak. Wedstrijden waarin net genoeg gebeurt voor een samenvatting zijn voor de meeste al voldoende.
Je ziet het op AS alleen al aan top reacties en likes. ‘Als we maar winnen, maakt niet uit hoe’. Maar ook aan topwedstrijden, CL finales worden steeds minder leuk om naar te kijken. Resultaat gaat boven vermaak, waar dat eerst iets was waarvan we bij bijvoorbeeld PSV van walgde.
En zodra je met tegenargumenten komt, word je voor van alles uitgemaakt of blijft het heel stil.
Ik merk al dat ik bepaalde ‘discussies’ ook uit de weg ga, omdat het toch niks op schiet.
Uiteindelijk is het ook een kwestie van smaak.

08-04-2025 15:14

Mung +1830

Je hebt gezien wat de gevolgen zijn van 2 jaar geen CL spelen. Stel je eens voor, een middelmatige trainer had dit Ajax getraind, dan was je nooit kampioen of 2e geworden. Club zou echt in verval raken.

08-04-2025 15:14

Mung +1830

Dit soort argumenten houden op geen enkele wijze stand Biss. Je doet het voorkomen alsof Ajax zijn ideologische veren heeft afgeschud en alleen nog maar in termen als catenaccio kan denken en spreken. We zijn een jaar verder. Het voetbal is misschien niet des Ajax, maar de prestaties zijn ver boven verwachting. Dat is geheel voor rekening van Farioli. Zonder CL kun je het nu eenmaal vergeten. Dan tel en doe je niet meer mee. Laten we van harte hopen dat Farioli nog een jaar blijft en een sterke Europese campagne kan neerzetten. Praten we dan weer over het voetbal.

08-04-2025 15:39

Rymesyt +8204

Ik kan me in veel van jouw verhaal wel vinden. Vooral dat voetbal in zijn algeheel eigenlijk minder leuk wordt om naar te kijken. Misschien word (ben..) ik gewoon oud, maar ik heb wel het gevoel dat voetbal vroeger leuker was. Het lijkt tegenwoordig een beetje uitgespeeld, waardoor het te tactisch is, te atletisch en te weinig technisch/creatief. Naar mijn smaak dus, dat is 100% iets persoonlijks.

Dan Ajax: Hier mis ik in de discussie eigenlijk heel vaak gewoon de naunce. Het lijkt alsof je moet kiezen tussen elk jaar met dit voetbal kampioen worden, of elk jaar met mooi voetbal 3e worden. Ik vind dat allebei niet genoeg. Je moet met mooi voetbal kampioen worden, 3e worden met aanvallend voetbal is nog steeds een kutseizoen voor Ajax. Bovendien is dat het alternatief niet, we zijn nu twee jaar op rij laag geeindigt met prutvoetbal. Na alles wat er de afgelopen 2 seizoenen gebeurd is vind ik dit gewoon een heel fijn kampioenschap, maar dat gaat niet elk seizoen op. Ik vind het soms storend dat bepaalde mensen (zeker niet jij, voor de duidelijkheid) dan doen alsof je niet blij mag zijn omdat je dan geen Ajacied bent. Of andersom, dat mensen die kritisch op het spel zijn gelijk worden afgemaakt. Volgens mij zijn we allemaal voor Ajax, laat mensen lekker genieten waar ze van willen genieten.

08-04-2025 15:48

YugoVik +33427

Ik zie liever een meer aanvallende en een frivole ajax, dan een ajax die vanuit de verdediging speelt

08-04-2025 17:11

Biss +10906

@Mung

“Je doet het voorkomen alsof Ajax zijn ideologische veren heeft afgeschud en alleen nog maar in termen als catenaccio kan denken en spreken.”

Dat doe ik helemaal niet.
Ik heb het in dat bericht over de gemiddelde mening van Ajax/voetbal-supporters over het voetbal in het algemeen en het voetbal van Ajax van afgelopen jaar. De lat ligt niet meer zo hoog, dus een discussie zoals Karim wil starten, verlies je dan al snel. Ook al weet ik dat hij daar goede argumenten voor zal hebben, daar is (nu) weinig ruimte voor.

Over de beleidsbepalers bij Ajax, als je daar mijn mening graag over wil horen, ben ik nog vrij positief. Zeker ten opzichte van de afgelopen (8-10) jaren. Ik heb vertrouwen dat zij bezig zijn met Ajax weer Ajax te maken, waarin de jeugdopleiding centraal staat en leidend is en geprobeerd wordt het publiek te vermaken.
Ik ben dus tevreden met de resultaten die Farioli behaalt met Ajax, maar wil absoluut niet dat zijn visie en speelwijze leidend wordt binnen Ajax. Al zijn er ook veel aspecten die me wel kunnen bekoren. Ik ben dus ook niet zo huiverig als de rest mocht hij na 1 jaar alweer weg gaan.

Een trainer blijft een passant en doet het ook nooit alleen, zoals jij (en velen met jou) wel beweert. Er zit een heel team om heen als ondersteuning, maar ook van bovenaf krijgt Farioli gewoon bepaalde instructies die hij zal (moeten) uitvoeren. Bijvoorbeeld het inpassen van jeugd, dat is niet iets waar Farioli uit zichzelf voor zou kiezen, dat wordt hem gewoon opgedragen. En dat is een aspect wat mij hoop geeft.

“Laten we van harte hopen dat Farioli nog een jaar blijft en een sterke Europese campagne kan neerzetten. Praten we dan weer over het voetbal.“
Hele vreemde opmerking, alsof je met voetbal geen sterke Europese campagne neer kan zetten 😅. ‘95 en ‘18 niet meegemaakt? Geen toeval dat dit 2 seizoenen waren waarin Ajax het sterkste voetbal van afgelopen decennia speelde.

08-04-2025 17:22

Biss +10906

@Rymesyt, ben het helemaal met je eens. Prima reactie 👍

08-04-2025 17:25

Mung +1830

@Biss, en welke passanten stonden in 1995 en 2019 aan het roer?😃

08-04-2025 18:51

Biss +10906

van Gaal en Ten Hag.
Vanwaar de vraag? Ik mag toch aan nemen dat je dit wel wist?

08-04-2025 19:12

Mung +1830

Beiden staan bekend als de beste trainers van de laatste decennia. Farioli behoort tot die selecte groep en is mogelijk nog beter dan Ten Hag. Dit zijn mensen die wel degelijk in staat zijn om het verschil te maken en niet slechts 'passant' zijn.

08-04-2025 19:52

DanieldaCruz +1055

SPOT ON!!!

08-04-2025 20:10

DanieldaCruz +1055

Waar haal je dit nou vandaan?!
Farioli mag nog niet de schoenen poetsen van van Gaal en Ten Hag.
Het moet niet gekker worden!!

08-04-2025 20:14

Biss +10906

@Mung

Dan begrijp je niet dat de basis voor beide successen in de jaren er voor al zijn gelegd. En dat in dat ene succes jaar alles op zijn plek valt, waarmee ik dus absoluut niet de invloed van een goede coach wil bagatelliseren.

Goed beleid voeren doe je niet binnen 1 zomer, maar het kan jaren duren. Zeker als je bij dit beleid je jeugdopleiding centraal wil laten staan. Wat in beide gevallen zo was.
Zo staat 18/19 (en ook 16/17) in direct verband met de fluwelen revolutie. Het was de oogst van jarenlange visie, lef en Cruijffiaans beleid.

Daarbij bedoel ik dat een coach, hoe goed ook, ten alle tijden een passant zou moeten zijn bij een voetbalclub. Mede omdat deze op ieder moment op de volgende trein kan springen en je als club met lege handen staat. Ook daarmee praat ik de invloed van een goede coach niet naar beneden, maar leg ik uit wat goed beleid voeren is.

08-04-2025 20:19

wijzijndebeste123 +166761

Farioli > Ten Hag

08-04-2025 20:34

Mung +1830

Heb je absoluut gelijk in. Beide successen waren de oogst van jarenlang goed beleid.

Kijkend naar de afgelopen jaren: van Schreuder, Heitinga tot het absolute dieptepunt: Steijn en van 't Schip, zie je dat het ontbrak aan een visie. Steijn introduceerde wel een tactiek, maar wist niet aan de spelers over te brengen hoe die in praktijk moest worden gebracht, waardoor ze zonder duidelijk strijdplan het veld op liepen. Bovendien waren de intensiteit en wijze van trainingen ver ondermaats, waardoor spelers steeds niet fit waren.

Met de komst van Farioli is daar vanaf dag één verandering in gekomen. Duidelijke visie en spelopvatting en beter trainen waardoor de selectie veel fitter oogt. Zijn spelopvatting: geduld in de opbouw, slim positiespel, tegenstander lokken en ruimte benutten is misschien minder spannend om naar te kijken, maar buitengewoon effectief. Dat hij met dit materiaal van Ajax een kampioen weet te maken is een ongeloflijke prestatie.

08-04-2025 22:05

Biss +10906

Klopt ja.

Alleen vergeet je nog wel dat er vóór Farioli al bepaalde keuzes werden gemaakt in beleid die van invloed zijn op hoe het nu gaat. Bijvoorbeeld de keuze om een coach als Farioli aan te stellen, dat spreekt van beleid met visie en lef.
Mijn enige kritiek daar op is dat ik vind dat zijn speelwijze niet perse aansluit bij de speelwijze waar Ajax groot mee is geworden. Of ook wel de visie van Cruijff. Wat mij betreft is het belangrijk dat deze wél wordt nagestreefd, zodat Ajax 1 een goed voorbeeld is voor de jeugdopleiding. En er een, qua speelwijze en principes, een rode draad door de club loopt.

Ik zou dus toch graag de speelwijze anders zien, aangepast op de club. En niet de club aangepast zien worden op de speelwijze (en visie) van Farioli. Dat is ook wat ik bedoel met ‘de coach is uiteindelijk een passant’.

Voor nu begrijp ik wat betreft beleid dat ze eerst moeten puin ruimen met de hand op de knip, focus op de jeugdopleiding en dus veel jeugd inpassen in Ajax 1.
Dat doet me ook denken aan de 4 jaar onder de Boer tijdens de fluwelen revolutie (2011-15). Met als kanttekening dat de Boer wel meer aanvallende intenties had en daarmee dichterbij het DNA van de club bleef.
Aan Farioli nu de taak om te laten zien dat hij dit ook kan en wil, maar daar heb ik wel ernstige twijfels over.

08-04-2025 22:41

Professor +11259

Inderdaad mooi voetbal maar dan zal je veel technische, vaardige voetballers moeten hebben die ook explosief zijn en ook duels zowel verdedigend als aanvallend moeten aankunnen.
En dus niet de ouderwetse gedachte dat je het met een mooie techniek alleen wel gaat redden.

08-04-2025 23:31

Mung +1830

Het aanvallende pleintjesvoetbal zoals Ajax in 2019 speelde is zeer risicovol en vraagt om sterk veldspel. Neres, de Jong, Tadic, Ziyech, de Ligt, Onana etc. waren jongens met uitzonderlijke individuele klasse. Dat was ook de hele visie van Ten Hag: die zijn systeem aanpaste op basis van de kwaliteiten van de spelers. Op een aantal cruciale plekken is de huidige selectie te broos om echt dynamisch aanvallend voetbal vanuit de opbouw te spelen.

Laten we eerlijk zijn, zonder Farioli en onze sterkhouders zijn we volgend jaar het lachertje van de champions league. Het is daarom ontzettend belangrijk dat we hem nog minimaal een jaar aans ons binden.

09-04-2025 09:16

Steffenhagen +38279

Kroes is veel te zwak voor het kaliber Farioli . De verhuur van Akpom -zeer tegen de wens van Farioli in - was de bekende druppel

08-04-2025 14:38

YugoVik +33427

Er is maar 1 optie. Kroes out.

08-04-2025 17:11

Rode1998 +70

Ja hoor, nagenoeg geen budget, maar we worden eerste. Ja, hele grote bijdrage vann Farioli, maar is hij de enige?

08-04-2025 19:25

DanieldaCruz +1055

Dat laatste vond ik ook bijzonder!

08-04-2025 20:09

EuforischeRealist +15687

Wie was ook alweer die flapdrol die vorige week beweerde dat er in de Italiaanse media geen aandacht voor Farioli was?

08-04-2025 14:20

4xEC1 +7761

Haha, idd ja..

08-04-2025 15:13

koreem +809

Minimaal nog 1 seizoen met Ajax de CL in!

08-04-2025 14:19

Godenzoon24 +15406

Deze man heeft geen naam gemaakt als voetballer in het verleden. Daarom heeft hij minder kansen op basis van naam. Als er een Italiaanse topclub of Engelse voor hem komt ben ik bang dat hij zijn kans pakt en vertrekt.

08-04-2025 14:15

Mung +1830

Dat is de voetballerij van vroeger. Nu duik je overal op in lijstjes op basis van analytics. Niet voor niets dat Ajax deze man ook op het spoor kwam en dat Italiaanse media al lovend over deze man schrijven.

08-04-2025 14:41

Godenzoon24 +15406

Maar ook na goed jaar bij Nice. Hij zal zijn kansen pakken zoals die eerder ook gedaan heeft. 1 slecht seizoen met Ajax en mogelijk is er geen interesse meer.

08-04-2025 14:44

P.Russo +6389

Hoop dat hij tijdens de huldiging zo wordt toegzongen, zijn naaam wordt gescandeerd en dat hij onder de indruk raakt van onze supporters en het feest, dat hij niks anders wil dan bij Ajax blijven. Dat hebben we zelf in de hand. Hopelijk blijft hij nog een jaartje bij ons.

08-04-2025 14:09

RoelDijkstra8 +439

Lui resta qui! (oftewel hij blijft hier)

08-04-2025 14:06

BakkalBijter +11754

Afblijven!

08-04-2025 14:02
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.