BoJA: Keuzes Stam en Ulderink discutabel

door Sam van Raalte 37

BoJA: Keuzes Stam en Ulderink discutabel

door Sam van Raalte 37

Laatst geüpdatet

In de rubriek "Blik op Jong Ajax" (BoJA) zoomt Ajax Showtime elke week in op Jong Ajax, het beloftenelftal van Ajax dat uitkomt in de Jupiler League.

Jong Ajax moet mee kunnen draaien in de subtop van de Jupiler League. Althans, dat is het streven. Andries Ulderink had het afgelopen seizoen over een plek in de top vijf en dit seizoen moest de subtop weer haalbaar zijn. De realiteit ligt echter anders, nu Jong Ajax na zeven speelronden onderaan de Jupiler League bungelt. Niet in de laatste plaats is dat te danken aan de trainers van het team.

Jaap Stam en Ulderink vormen een geinig trainersduo, maar ze maken dit seizoen regelmatig discutabele keuzes wat hun opstellingen betreft. Neem het duel met FC Oss van afgelopen maandag. Weer zat Ashraf El Mahdioui negentig minuten op de bank, terwijl Danny Bakker, Django Warmerdam en Pelle Clement het middenveld vormden. Bakker, Warmerdam en Clement zijn degelijk, maar met alle respect geen spelers waarvan ik verwacht dat ze een kans op een doorbraak in Ajax 1 maken. El Mahdioui heeft die potentie wel en liet dat vorige week ook zien tijdens een spaarzame invalbeurt tegen Go Ahead Eagles.

Toch heeft El Mahdioui, afgelopen seizoen een van de uitblinkers in Ajax A1, vooralsnog een bijrol ten koste van de anderen. Dat is ook het geval voor spits Zakaria El Azzouzi, die maandag als invaller tegen FC Oss de 2-2 binnenschoot voor Jong Ajax. Stam en Ulderink hebben Sam Hendriks namelijk hoger in de pikorde staan dan El Azzouzi. Ook voor Hendriks geldt echter dat weinigen van hem verwachten dat hij het tot Ajax 1 gaat schoppen. Zijn contract loopt tot medio 2017 en een verlenging daarvan is onwaarschijnlijk. Een transfer ligt komende zomer in het verschiet.

El Azzouzi is nog grillig, maar als hij het op zijn heupen heeft, is hij een leuke spits voor het spelletje dat Ajax wil spelen. Bovendien is hij een talent dat, met een contract tot medio 2020, vastligt voor de lange termijn. Hendriks is degelijk, maar het is soms pijnlijk hoe hij in de weg loopt voor zijn teamgenoten. Tegen Go Ahead Eagles bijvoorbeeld liep hij, niet voor het eerst, recht in de baan van een doelgericht schot van de naar binnen komende Robert Muric. Hendriks werkt hard en kan een leuke spits worden voor de eredivisie, maar voor het spel van Ajax is hij niet in de wieg gelegd. Die conclusie kunnen we na ruim twee jaar wel trekken.

Vooralsnog kiezen Stam en Ulderink echter voor de degelijkheid, in plaats van de kwaliteit van El Mahdioui en El Azzouzi. De trainers zijn meer bezig met het sprokkelen van punten, dan de ontwikkeling van een paar van de grotere talenten in hun selectie. El Mahdioui en El Azzouzi zouden meer moeten krijgen dan de bijrol die ze vooralsnog hebben gekregen van Stam en Ulderink. Wie weet dat de weg richting de subtop dan daadwerkelijk in kan worden gezet bij Jong Ajax.

Door Sam van Raalte (Twitter: @SamRaalte | e-mail: S.vanraalte@ajaxshowtime.com)

Meer Blik op Jong Ajax:

Seizoen 2
#1 - Jong Ajax bulkt van het talent
#2 - Overmars moet orde op zaken stellen
#3 - Iets minder exotisch, hetzelfde effect
#4 - Younes is vlijmscherp, Vd Beek leert les
#5 - Onana in vorm, El Mahdioui verdient meer
#6 - De tijd dringt voor Meleg

Lees meer over:
Plaats reactie

lucky874 +0

Het is leuk dat Sam van Raalte vorige week gekeken heeft tegen Go Ahead eagles maar de inval beurt van El Mahdioui was nou niet niet bepaald gelukkig. De ideen waren er wel alleen de uitvoering was minder. Teveel balverlies helaas wat niet weg neemt dat het zeker een speler is met veel potentie

29-09-2015 20:33

FlyingDutchMan +17310

Dat is juist het hele idee achter jong ajax, laat El Mahdioui maar een ongelukkige wedstrijd spelen. Daar leert ie juist van.

30-09-2015 11:53

Roem +0

Zowel Zakaria als El Mahdioui zijn grote talenten en verdienen het om te spelen in plaats van hen die nu spelen. Omdat: zij beiden wel kans maken op debuut in Ajax 1. Daarnaast was het de bedoeling dat Jong Ajax zou fungeren als platform om talent verder te ontwikkelen gericht op het opleiden van spelers voor Ajax 1.

Op een gegeven moment houdt het ook op en moet niemand ervan opkijken als deze talenten elders gaan voetballen.

Tot slot laaat Stam toch vaak zien dat hij, op basis van zijn keuzes, niet geschikt is als Ajax-trainer.

29-09-2015 17:14

Ajax27 +19086

Precies.. het resultaat boeit geen ene fuck voor dit team. Iedere speler die de potentie heeft om Ajax 1 te halen laten spelen, de rest als opvulling toevoegen. Ieder talent met de potentie moet nu gewoon zoveel mogelijk wedstrijden spelen... anders staan ze alsnog een jaar stil in hun ontwikkeling en duurt het nog langer voordat ze mogelijk in Ajax 1 door breken.

29-09-2015 23:46

godenzonensuper +0

Dalijk willen die 2 ook weer weg.
Na kishna, bouy , malen enz.
Talenten moet je koesteren en niet op de bank zetten omdat C garnituur als clement , warmerdam en Hendriks moeten spelen.

29-09-2015 15:37

Bedero +366

Ik wil hier graag een mini-lans breken voor Bakker. Die gast wordt echt door iedereen naar beneden gepraat, maar hij speelt gewoon degelijk en prikt daarnaast ook regelmatig zijn goaltjes mee. Verder weet ik ook wel dat hij het eerste niet zal halen (99%), maar voor dit team kan hij zeker van waarde zijn. Warmerdam, Hendriks, Vissie en Clement vind ik een ander verhaal, die heb ik echt zelden op iets heel leuks kunnen betrappen. En verder ben ik het helemaal eens met de kern van dit artikel, spelers met potentie voor het 1e moeten altijd de voorkeur krijgen, dat is het hele doel van een opleidingselftal.

29-09-2015 15:21

Simon1 +2959

Het gaat er niet om of dit team wint of verliest het gaat erom dat dit team jonge spelers beter maakt zodat ze daarna een goede aansluiting met het eerste elftal hebben. Dit zou het een a laatste stadium moeten zijn voordat ze Ajax zijn ontgroeid. Je doorloopt de jeugd, gaat het echte werk meemaken bij Jong Ajax en wordt daarna perfect bij Ajax en voila je wordt verkocht. Nu moet Ajax 1 opleiden, terwijl Ajax 1 punten moet pakken en mooi (oogstrelend) voetbal moet spelen.

29-09-2015 17:26

Bedero +366

Dat snap ik allemaal. Ik wil alleen zeggen dat ik Bakker iets beter vind dan eerdergenoemden en niet zo afgekraakt hoeft te worden imo. Spelen met betere spelers maakt je trouwens ook beter, winnen maakt je ook beter omdat het je zelfvertrouwen geeft.

29-09-2015 18:24

Lekiam +1

De vraag is natuurlijk willen de trainers dit zelf of krijgen ze hier opdracht voor? Waar worden ze op afgerekend?
Kan me voorstellen als ze worden afgerekend op de positie op de ranglijst dat ze eerder kiezen voor degelijk als een (nog) wisselvallig talent. Of krijgen ze de opdracht mee om bepaalde spelers te laten spelen zodat deze in de etalage staan om ze zo voor meer te kunnen verkopen.

29-09-2015 14:52

trodat4030 +96403

Dat laatste zou een knap staaltje slechte handelsgeest betekenen. Een miljoenenverkoop van El Mahdioui bijvoorbeeld die 2-4 jaar in Ajax 1 speelt, maakt dat tonnetje dat je daardoor straks minder vangt voor Bakker méér dan goed. En El Mahdioui heeft de potentie om ook daadwerkelijk 2-4 jaar Ajax 1 te spelen, Bakker niet. Maar dan moet hij nu wel veel minuten maken om zich zo goed mogelijk te kunnen doorontwikkelen..

Maar goed, tegenwoordig vind ik dat Ajax wel vaker vreemde beslissingen neemt, dus het zou zomaar kunnen dat dat wel degelijk het geval is. Ik hoop het eigenlijk stiekum, want dan ligt het iig niet aan de kwaliteiten van El Mahdioui (en houd ik vertrouwen in mijn verstand van voetbal ;))..

29-09-2015 19:41

JPC40 +3

Persoonlijk is dit lastig te beoordelen over het reilen en zeilen van dit team aangezien hun wedstrijden niet of nauwelijks wekelijks worden uitgezonden.
Wat je dan verwachten moet, is net zozeer lastig.
A Omdat dit een opleiding team is.
B Het mag niet promoveren naar Eredivisie.
C De jongens zijn erg jong wat betreft hun tegen partijen.

Ik denk wel dat nu het kwetsbaar gedeelte naar boven komt sinds Ajax van KNVB te horen gehad heeft dat ze niet meer zo makkelijk spelers mogen doorschuiven, nu zie je ook meteen de kwetsbaarheid van Jaap en Ulderink.

Dit is en wordt de echte uitdaging voor die twee om te laten zien hoever zij zijn in hun kwaliteit als coaches , althans als zij dit zo oppakken.
Voor Jaap helemaal die stilletjes al liet doorschemeren dat hij graag naar Engeland wil gaan.

29-09-2015 14:40

Truus de Bakker +1

Is het niet mogelijk die vragen rechtstreeks bij Stam/Ulderink neer te leggen? Waarom speelt El Mahdioui niet en mag El Azzouzi slechts invallen?

29-09-2015 13:47

Kuffour +0

Jij weet als vaste bezoeker inmiddels toch wel dat Ajax geen interviews geeft aan supporterssites. Zelfs niet aan AS.

29-09-2015 15:10

Nouriniesta +0

ik wacht op het moment dat ze gratis de deur uitlopen, dat word een lachertje en inderdaad een zogeheten fabeltjeskrant (Marco van Basten). Zelfs een blinde kan zien dat spelers als Nouri, El Mahdaoui en El Azzouzi de beste zijn op hun positie binnen heel Ajax.
Nouri hoeven we weinig over te zeggen, dat is een diamant voor de sport.
El Mahdaoui is een technisch en inzichtelijk een ijzersterke middenvelder, vindt altijd de vrije man en is rustig aan de bal. Het kan de Busquets van Ajax worden, maar de "grote jongens" zien het weer eens anders, terwijl iedereen met eifen ogen heeft kunnen aanschouwen dat deze 3 topspelers vorig jaar topclubs in de Youth League kansloos hebben gelaten.
En El Azzouzi is een spits die altijd en overal scoort, als invaller en als basisspeler, maar Ajax heeft blijkbaar meer aan een niet-scorende spits, want dat past beter in het Ajax-spelletje.

29-09-2015 12:42

Cruyffie +2392

Goed stuk, en helemaal eens. Vind dit echt onvoorstelbaar: Ajax incl Plan Cruyff wil naar frivool en dynamisch combinatievoetbal, terwijl de trainers bij Jong Ajax en Ajax 1 blijven kiezen voor degelijk en kracht.

Hier zit imo de allerlaatste hobbel voor de revolutie: de trainers van Jong en Ajax 1 moeten ook willen kiezen voor frivoliteit, voetballend vermogen, lef, (kort) combinatievoetbal, veel beweging etc etc.

Dit doen ze (al jaren) niet, wellicht wordt het tojd voor een laatste impuls: nieuwe trainers.

29-09-2015 12:00

Simon1 +2959

Is het niet de bedoeling dat bij Jong Ajax de spelers worden klaargestoomd voor het eerste. Nadat ze de jeugdopleiding hebben doorlopen, versneld of niet versneld, krijgen ze bij Jong Ajax de tijd om zich aan te passen aan het "grote mannenwerk". Hier leren ze om te gaan met de snelheid van het spel, maar voornamelijk met het fysieke deel.

Op het moment dat Jong Ajax wordt gebruikt voor afdankertjes, klinkt hard maar zo is het wel, dan is toch juist de reden voor het bestaan van Jong Ajax komen te vervallen. Dat het wordt gebruikt voor spelers van het eerste die veel op de bank zitten is logisch, want die moeten ritme opbouwen. Dat moeten echter wel spelers zijn die een wel goed genoeg zijn voor Ajax 1 en niet zijn afgeschreven.

Bij Ajax 1 wordt ook te snel gegrepen naar de jeugd, vele zijn/waren nog niet klaar om mee te doen met het eerste en toch worden ze bij het eerste neergezet. Andersen was het grote voorbeeld van dit fenomeen. Ajax 1 is er om punten te pakken. Wedstrijden moeten worden gewonnen en uiteraard maken ze daar spelers ook beter, maar hun primaire taak is punten pakken (lees: kampioen worden en overwinteren in Europa). Het is de taak aan de Toekomst en aan Jong Ajax om spelers op te leiden.

Ajax, verander dus die insteek, want het kost ons dure punten, maar nog meer onze ziel. Ajax 1 zijn niet meer godenzonen, maar godenlulletjes. Voetballen kunnen ze als geen ander, maar Ajax 1 moet iedere wedstrijd een vermaak zijn om naar te kijken met garantie op punten!

29-09-2015 11:26

flasher93 +0

Aan de ene kant. Riedewald en Tete speelde ook niet elke week in het begin van hun Jong Ajax carrière kan ik herinneren. Onder andere Kuipers en Denswil speelde op die positie voor een tijd.

29-09-2015 10:52

Kuffour +0

Nee dat klopt niet helemaal. Tete speelde meteen. Bij Riedewald duurde wel heel even, maar ook niet zo lang. Zij waren bovendien jonger dat El Mahdioui en El Azzouzi nu zijn.

29-09-2015 15:12

daniajax1 +4

De ontwikkeling van talenten zou altijd op nummer 1 moeten staan bij Jong Ajax. Positie in de JL is daarbij totaal irrelevant en moet je eigenlijk niet eens naar kijken. Boeiend of je nu vijfde of veertiende staat, het gaat om het zo goed mogelijk afleveren van talenten bij Ajax 1.

29-09-2015 10:40

trodat4030 +96403

Wat ik vooral kansloos vind is dat als je Hendriks opstelt je niet 2 naar binnen trekkende vleugels op moet stellen. Hij had gisteren met Muric op rechts en Acolatse op links geen enkele bruikbare voorzet. Iig niet van hen. En achter Acolatse stond ook nog eens een rechtsbenige linksback, daar kwam ook niet veel vandaan. Dán moet je er een combinerende spits tussen zetten, of je moet Acolatse en Muric omdraaien zodat ze buitenom kunnen en een fatsóenlijke voorzet kunnen geven (want met hun goede been kunnen ze dat best). Die balletjes over de grond die er nu vandaan kwamen zijn té makkelijk te verdedigen omdat Sam vrij traag is en juist vrij sterk in de lucht.

Op het middenveld vind ik het nog veel vreemder, heb je Nouri in je selectie en stel je Bakker steeds op zijn plek op. Wat wil je dan bereiken vraag ik me af. Ik denk dat de laatste alinea het antwoord geeft, Bakker is nu nog een half stapje verder dan Nouri (is dat overigens wel zo?) en Jaap en Andries gebruiken Jong Ajax als prestatieploeg en totáál niet als opleidingsploeg (en die kritieken hoor ik ook regelmatig op de Toekomst). Voor El Mahdioui en Clement geld hetzelfde. Clement was tot vorig seizoen púúr een flankspeler, vooral door zijn snelheid kon hij daar soms best gevaar stichten, nu moet hij vooral controle houden en komt zijn grootste kwaliteit, zijn snelheid, totaal niet uit de verf. Schiet mij maar in een kapotje... :s

29-09-2015 10:24

flasher93 +0

Ik vind die Hendriks nog best een leuke spits die een prima pinch hitter kan worden bij het eerste in mijn ogen. Deze jongen scoort toch redelijk veel en ook best mooie doelpunten. Wie weet na een verhuur periode dat hij kan aantonen een prima spits te zijn.

29-09-2015 10:55

trodat4030 +96403

Sorry, maar ik zie het niet. Net zo beperkt als Siggi, geen individuele actie, geen combinerend vermogen, kan geen bal vasthouden.. Kan koppen en voorzetten/steekballen (als ze perfect zijn) afwerken.. Dat is zelfs voor een pinchitter veel en veel te weinig. Had dan Bulut gehouden en Sam weggegeven..

29-09-2015 11:14

OntlastendeMiddenvelder +1987

Wat was nu eigenlijk de reden dat Beek en Nouri niet speelden?

29-09-2015 10:23

Kuffour +0

Stond in het livetopic. Zijn met A1 mee naar Schalke voor Youth League morgen.

29-09-2015 10:24

trodat4030 +96403

Youth league wedstrijd morgen.

29-09-2015 10:24

OntlastendeMiddenvelder +1987

Natuurlijk, dank je.

29-09-2015 10:31

Kuffour +0

El Mahdioui moet gewoon altijd spelen ipv bijvoorbeeld Clement of Warmerdam. Het verschil tussen Hendriks en El Azzouzi is niet super groot, maar Hendriks wordt inderdaad toch nooit een speler voor Ajax 1. Ik zou El Azzouzi nu voor de leeuwen gooien. Vol op de toekomst gericht.

29-09-2015 10:16

Tpes +1

Het grappige is dat ze zelf niet eens de opstelling bepalen want als het aan hun ligt staat Hendriks in de spits.. Maar dat kon vorig jaar niet vanwege Zivko die minuten moest krijgen en dit jaar vanwege Sanogo en El Azzouzi

29-09-2015 10:11

Kuffour +0

Hendriks heeft dit seizoen tot nu toe drie keer zo veel minuten gemaakt als El Azzouzi.

29-09-2015 10:13

heinp +41

Daarbij komt dat die Hendriks echt wel een goede spits kan worden ,vind hem inmiddels veel beter en sterker dan afgelopen jaar .

29-09-2015 10:09

trodat4030 +96403

Ik zou als ik jou was ff langs de Pearl gaan als je dit echt meent..

29-09-2015 10:27

zuidzuid +0

Een ok spits. Maar niet voor ajax. De Graafschap en misschien Roda Maar niet hoger. Commentator zei t goed gister. Heeft teveel ruimte nodig. En tijd.
Had Azzouzi erin gezet en muric op links en acolatse op rechts. Dan had je t in de eetste helft al af kunnen maken.

29-09-2015 10:45

rodnet +10264

Hendriks komt op alle fronten tekort om geschikt voor Ajax te zijn. Als er een alternatief is, en dat is er dus, zou hij niet in de basis mogen staan.

29-09-2015 11:46

heinp +41

Ze zullen echt wel goede redenen hebben voor hun keuze lijkt mij ,kijk naar Zivkovic ook achteraf gezien wel terecht talent alleen alleen is niet voldoende ook omgaan met reserve rol hoort bij opleiden .zie de escapade van Fischer bij een wissel ,hoe onprofessioneel hij reageerde ?

29-09-2015 10:08

mistermiyagi +7

Iedereen weet dat de 20ers bij Jong Ajax, nooit Ajax 1 gaan halen. (op een Muric en een Onana na)
Verkoop ze dan en zet oude garde "Heitinga" en een van de Hoorn in het team met daarom heen de jonkies van de A1.

Onana, Owusu, Lartey (vd Hoorn) Heitinga, Savastano

vd Beek, El Mahdoui en Nouri

Muric, Azzouzi en Cerny

Zoeits allemaal talent wie uitblinkt speelt lekker een paar invalbuurten in Ajax 1

29-09-2015 10:16
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.