Van Rhijn: 'Strafschop te zwaar'

door BvdPloeg 52

Van Rhijn: 'Strafschop te zwaar'

door BvdPloeg 52

Laatst geüpdatet

Ricardo van Rhijn was het na afloop van AZ - Ajax niet eens met de beslissing van Bas Nijhuis om hem van het veld te sturen en een strafschop aan thuisploeg te geven. De back zag na zijn rode prent de wedstrijd kantelen. Van Rhijn legt uit: 'Hij loopt weg uit mijn rug en ik probeer hem in te halen. Hij komt voorlangs en naar mijn mening is er geen tot weinig contact. Ik trek hem niet weg en ik schop hem niet en dus een makkelijk gegeven strafschop. Er is een split-second van een seconde contact. Ik vind hem makkelijk gegeven.'

'Vanaf dat moment kom je met tien man te staan. AZ heeft een goede ploeg en kan gevaarlijk zijn. Het is extra zuur dat je hem dan nog weggeeft. Of ik nog een telefoontje heb gehad van Louis van Gaal? Nee.'

Beelden vind je hier.

Lees meer over:
Plaats reactie

afcavinnie +0

Rood zeker niet. Viergever is niet doorgebroken. Mijn vraag is waarom van Rhijn dat shirt pakt? Keeper gaat de bal oprapen. Wil viergever die bal halen dan heeft hij go-go-gadget benen nodig. Inschattingsfoutje met grote gevolgen. Zo mist hij de mooiste wedstrijd van het jaar.

13-08-2013 14:31

tikkiebreedeeno +0

En zo verlies je 3-2

14-08-2013 10:56

legendslive4eva +288

Een andere scheidsrechter had hier geel voor gegeven denk ik. Mischien had Nijhuis bij een andere club ook geel gegeven. Dat weet ik niet.
Blijft wel heel dom en slecht verdedigd van v. Rhijn, speelt erg bagger de laatste maanden. Hopelijk krijgt Ligeon een maandje de tijd.

13-08-2013 00:17

tikkiebreedeeno +0

Die strafschop kan ik begrijpen. Vooral na het zien van de laatste beelden houd Ricardo gewoon het shirtje van z'n man vast in de 16, dus penalty.. Een rode kaart? Zeker niet.. Hij onthoud hem geen scoringskans omdat Cillessen er allang lag en Viergever dus nooit had kunnen schieten.. Veeels te zwaar beoordeeld dus..
1 tip voor Ricardo, wat ik de laatste tijd nou al zo vaak zie bij hem, laat je man nou eens niet lopen, dan hoef je dit soort domme overtredingen ook niet te begaan.. Maar daar kan hij over nadenken als ie op de tribune zit volgende week en (hopelijk) Ligeon de sterren van de hemel ziet spelen..

12-08-2013 15:19

stefanwillem +12153

Als zoiets bij ajax gebeurd vinden we het ook een pingel, van Rhijn had gewoon niks moeten doen want Cilessen lag er al. En al was het dan wel 2-2 geworden was je met 11 man op dat moment sterker dan AZ. Wat ik wel kwalijk vindt is de overtreding die Hendriksen op Erikssen maakt met gestrekt been en noppen vooruit op het kuitbeen waar die Nijhuis naast stond, was in mijn ogen zuiver rood. Ook het moment waarop Bojan wegdraaid en wordt vastgehouden was een situatie waar Nijhuis dramatisch optrad.

12-08-2013 13:39

ambtenaar +23

Is goed dat van rhijn eens op de tribune zit de volgende wedstrijd.
Kan hij eens nadenken over zijn slechte optredens de laatste tijd.
Ben ook wel benieuwd naar liegen eigenlijk.

12-08-2013 08:23

Nultwintig075 +0

Als dit een strafschop is mocht Ajax vorig jaar nog wel 30 extra penalty\'s mogen nemen.

12-08-2013 07:43

RobertoStrife +2

Was gewoon dik terecht, shirtje vastpakken mag niet en is terecht rood. Slappe zak verliest de wedstrijd voor ons, hopelijk speelt Ligeon de pannen van het dak en blijft Ricardo lekker op de bank.

12-08-2013 01:58

Bobo het Konijn +0

Sjonge, wat een calimero gepiep hiero. Van Rhijn moet gewoon zijn handen thuishouden en niet even een shirt vastpakken, je geeft de scheidsrechter een aanleiding om de bal terecht op de stip te leggen. En nog aan de verkeerde kant gedekt ook. Eigen domme schuld en terecht verloren wedstrijd door Ajax. Volgende week revanche.

12-08-2013 00:19

gusanito +5447

Van Rhijn gaat er van uit dat zijn kaart geseponeerd wordt. Ik heb de situatie nu vanuit alle hoeken een aantal keer gezien en eigenlijk doet Van Rhijn niet meer dan een arm uitsteken om te voelen waar Viergever is op dat moment. Het vasthouden is zo kort en lichtjes dat daar geen strafschop voor gegeven mag worden. Nijhuis liegt over het feit dat Van Rhijn alleen oog voor Viergever had, op de beelden zie je duidelijk dat Van Rhijn naar de bal kijkt en 2 a 3 keer naar rechts kijkt om in de gaten te houden waar Viergever loopt. Als hij voor de derde keer kijkt is Viergever nog net achter hem en beweegt Van Rhijn zijn arm naar rechts. Sowieso is één ding mij wel echt duidelijk geworden, Viergever had die bal nooit kunnen halen, Cillessen had 'm altijd gehad.

12-08-2013 00:08

MichelAngelo66 +22265

Jullie hebben gelijk; niet al te slim van van Rhijn, maar tja.. Ik vind het belachelijk dat een kerel van 70 tot 80 kilo valt alsof ie wordt neergeschoten door een sniper als er aan z'n shirt wordt geplukt. Ik wordt af en toe strontziek van die wijven die om niks lopen te rollen en kermen. Die scheidsrechters hier zijn gewoon bar en boos. Trekken nooit een lijn en zijn zo wispelturig als de pest. Mijn ene helft zegt ja inderdaad penalty, maar de andere helft zegt van niet. Had die dropl*l met dat fluitje ook in de middencirkel gefloten voor een overtreding? Ik denk het niet.

11-08-2013 22:22

Rogyros +0

Juist wel. In de middencirkel wordt juist sneller voor een overtreding gefloten. Veel scheidsrechters durven in de zestien niet zo snel te fluiten. In de zestien mag daarom doorgaans veel meer.

Het is gewoon een overtreding van Van Rhijn. Het was oliedom van hem. Tuurlijk gaat Viergever graag liggen, maar Van Rhijn maakt de overtreding. Als Fischer bijvoorbeeld in zo'n situatie terechtkomt en gaat liggen, vinden wij zo'n penalty ook terecht.

11-08-2013 23:56

MichelAngelo66 +22265

Ik denk niet dat ie dan fluit, want dan is de overtreding niet zwaar genoeg. Hoe vaak gebeurd het immers niet dat ze elkaar vasthouden. Geen fluitje, geen geel, geen rood.
Nu kan zo'n pipo in een geel shirt laten zien dat ie een bikkel is en voor een penalty fluiten. "Kijk mij eens belangrijk zijn". Er komt een hoop ijdelheid kijken bij het scheidsrechtertje zijn.
Ik heb geen hoge pet op van die gasten.

12-08-2013 00:05

KJJ +0

Nijhuis kon niet anders dan de penalty geven en rood geven, want dit schrijven de regels nou eenmaal voor. Zelfs al druist dit tegen je gevoel in. De vorige keer dat Nijhuis dit deed bij een wedstrijd tussen Ajax en Az stapte Gertje Verbeek het veld af...

11-08-2013 22:14

wdka +277

Viergever mag gewoon niet uit z'n rug lopen daar, klaar. Wel makkelijk gegeven penalty maar goed. dan moet je jezelf niet in zo'n situatie brengen.

11-08-2013 21:05

wdka +277

Viergever mag gewoon niet uit z'n rug lopen daar, klaar. Wel makkelijk gegeven penalty maar goed. dan moet je jezelf niet in zo'n situatie brengen.

11-08-2013 20:50

AJAX1996 +0

Erg dom natuurlijk om hem iets vast te houden maar een penalty is ook wel wat overdreven.

11-08-2013 20:45

DaHool +170

Gwoon smoel houden 'Van Rhijn'! Terechte pingel en geel was beter!

11-08-2013 20:43

Rogyros +0

Van Rhijn praat echt onzin. Hij zegt, ik schop hem niet of zo. Nee, dat hoeft toch ook niet. Bij Studio Sport hadden ze hele goeie beelden. Van Rhijn houdt het shirtje vast, waardoor hij Viergever afremt. Die gaat graag liggen, maar het is gewoon een overtreding. Oliedom. Want AJAX was beter en als Viergever had gescoord, dan was het nog steeds prima te doen geweest voor AJAX om alsnog te winnen. Nu mist ie Feyenoord.

11-08-2013 20:30

piet85 +0

Het was een belachelijke beslissing!
totaal geen strafschop.dan had moisander of wie was dat er ook uit gemoeten,die hing 2seconde aan het shirt van viergever en daar was het wel duidelijk te zien da het shirtje trekken was!
ik zeg dit is wedstrijd 1 van het seizoen die verkloot is door de scheids,hoeveel komen er nog......

11-08-2013 20:03

meerzicht +939

Een Ajax onwaardige reactie van Van Rhijn een duidelijke penalty. Maar....om er nou een rode kaart voor te geven dat is nou weer zo'n overspanne reactie van de scheidsrechter. Die hebben kennelijk voor drie weken ook weer eens overdreven instructies. Schop je iemand half dood dan hooguit geel maar trekt iemand aan het shirt in het strafschop gebied dan rood.
Want ik ben niet overtuigd dat de AZ speler is scoringspositie was.
Voor de rest was ik niet onder de indruk van dit Ajax.

11-08-2013 19:43

Rogyros +0

Een overtreding op een doorgebroken speler is rood. Dat is gewoon een regel. Je hoeft het met die regel niet eens te zijn, maar de scheids moet die regel wel hanteren.

11-08-2013 21:33

carina +0

hoe kun je in godsnaam een half zieke keeper opstellen als een gezonde sterke keeper op de bank zit??..en wanneer wordt die spitsopgeruimd?kan niet passen en niet scoren en looptniet agressief genoeg ????????????!!!!!!!!!!!!!!!

11-08-2013 19:25

Cello +52979 moderator

Als je de reactie van De Boer hoorde is ie pas tijdens de wedstrijd misselijk geworden en dus ziek.

En mocht het zo zijn, dat ie vóór de wedstrijd al ziek zou zijn geweest dan ligt het nog altijd aan Vermeer, dat ie dat dan hoort aan te geven. De Boer en Bergkamp zijn echt geen helderzienden hoor......

11-08-2013 19:32

Cello +52979 moderator

Het meest verontrustende is, dat zonet een interview werd getoond met Van Rhijn, waarop men hem de beelden liet zien, zoals iedereen ze heeft kunnen zien (waarbij je hem duidelijk het shirt ziet trekken) en meneer zegt gewoon dat hij hem niet aan het shirt trok om hem naar beneden te halen...... dan denk ik.... waar zit je verstand??. Het gaat bij shirt trekken niet om of je je tegenstander naar beneden trekt of achteruit trekt of wat dan ook....het gaat er om dat je überhaupt niet aan het shirt trekt (zeker in de 16-meter niet).

En terwijl de beelden getoond werden aan hem en je hem ook ziet kijken naar die beelden, dan krijg je het idee, dat ie het eigenlijk helemaal niets vind.

En dan klagenw e nog wel eens over scheidsrechters die soms dingen niet willen toegeven. Ookal is het duidelijk zichtbaar.

Gewoon een domme voetballer, een gebrek aan slimheid. En hij is jammergenoeg niet de enige, er zijn er meerdere.

11-08-2013 19:21

ajax2004 +2

Ben het er helaas mee eens, je ziet hem ook geen stappen meer maken en iedere wedstrijd de zelfde fouten maken. Zeker nu de tegenstanders zijn zwakke punten kennen.
Als Ligeon het volgende week goed doet wordt het nog lastig voor van Rhijn.

11-08-2013 21:19

AJACIED18MOKUM +0

Idd 100% penalty, wel zwaar bestraft met rood.... Gewoon oliedomme actie van Van Rhijn want het was nergens voor nodig om contact te maken.

11-08-2013 19:19

tonny +0

Terechte strafschop je houd hem vast en ontneemt hem een doelkans, je laat de man gewoon in je rug weglopen misschien zou je eens een kerel wezen en toegeven dat dit ajax drie punten kost

11-08-2013 19:18

Paul +57

100 procent penalty. Moet gewoon van hem afblijven.

11-08-2013 19:13

piet85 +0

Het was een belachelijke beslissing!
totaal geen strafschop.dan had moisander of wie was dat er ook uit gemoeten,die hing 2seconde aan het shirt van viergever en daar was het wel duidelijk te zien da het shirtje trekken was!
ik zeg dit is wedstrijd 1 van het seizoen die verkloot is door de scheids,hoeveel komen er nog......

11-08-2013 19:08

ambtenaar +23

Van rhijn is zijn basisplaats aan het kwijt raken. Domme domme actie van hem.

11-08-2013 19:06

piet85 +0

Het was een belachelijke beslissing!
totaal geen strafschop.dan had moisander of wie was dat er ook uit gemoeten,die hing 2seconde aan het shirt van viergever en daar was het wel duidelijk te zien da het shirtje trekken was!
ik zeg dit is wedstrijd 1 van het seizoen die verkloot is door de scheids,hoeveel komen er nog......

11-08-2013 18:58

ST +23084

Ligeon komt verdedigend ook tekort. Die nr. 2 Johanson van az is 2 slagen beter. Let maar op. Die speelt binnen 2 jaar bij een topploeg.

11-08-2013 18:49

ym22 +0

van Rhijn gaan we niet missen tijdens de klassieker. Vind hem de laaste tijd maar matig.

Volgende week zie ik het graag zo.

--------------------Vermeer----------------------
Ligeon/Tete----Toby---Moisander------Blind
----------------------Poulsen
----------------de Jong---Eriksen
----Andersen---Siggi----Fischer

11-08-2013 18:40

jorikajax +0

ik zie tog liever boilesen in plaats van blind meespelen en dan van hoorn en toby rechtsback ook zie ik liever andersen voor fischer en bojan LB of spite met hoesen erin ook maarja de meningen verschillen

11-08-2013 19:42

ym22 +0

van Rhijn gaan we niet missen tijdens de klassieker. Vind hem de laaste tijd maar matig.

Volgende week zie ik het graag zo.

--------------------Vermeer----------------------
Ligeon/Tete----Toby---Moisander------Blind
----------------------Poulsen
----------------de Jong---Eriksen
----Andersen---Siggi----Fischer

11-08-2013 18:40

lorenz00 +0

Je trok aan zijn shirt vriend.

11-08-2013 18:31

mallebabbe +0

Weet iemand wanneer de blinde verkoop voor de champions league begint?

11-08-2013 18:31

ST +23084

Nogmaals er was wel degelijk contact. Hij trok hem heel hard aan zijn shirt. Ik kon het precies zien vanachter het doel net achter de boarding.

11-08-2013 18:14

l0l +4

Waarom moet je met je handen aan het shirt zitten. Het is gewoon slim dat je dan eventjes laat vallen.

11-08-2013 18:11

stefan pluim +0

Beetje minder nonchalant ricardo,althans zo oogt het.

11-08-2013 17:48

dafduck +0

van rijn je bent een k***********k je had hem moeten laten lopen want cillissen was er al lul hanes

11-08-2013 17:39

Cello +52979 moderator

Jawel. Dat weet jij en dat weet ik. Maar die jongens van ons hebben wèl vooraan gestaan kwa technisch talent, maar toen slimheid uitgedeeld werd stonden ze te slapen en kwamen ze achter aan in de rij te staan, hélaas.

En Van Rhijn zwamt, dat de strafschop te zwaar is. Er bestaat namelijk niet zoiets als te zwaar zijn of te licht zijn. De regels schrijven voor, dat als je binnen de 16-meter aan een shirtje trekt en daarmee mogelijk een tegenstander een doelkans ontneemt....dat je gewoon een penal tegen krijgt. Als het toevallig net een scheids eens ontgaat (en dat is te vaak zo), dan is het niet omdat de scheids het te licht vond, maar gewoon omdat ie het niet zag. Nu ziet ie het...dan kan ie hem niet geven, nee...., dan moet ie hem geven!. Doet ie het namelijk niet....dan krijgt ie een slecht rapport, plus dat ie dan na afloop onder vuur ligt wbt 'waarom heb je geen strafschop gegeven?".

Het enige waar je dan nog over zou kunnen discussieren....is het rood of geel?. Is het echt een doorgebroken speler, had niemand anders nog AZ kunnen beletten?.
Gezien het feit, dat Cillessen eerder bij de bal was geweest (wat ook Nijhuis heeft moeten kunnen zien), had ie met een gele kaart kunnen volstaan.

11-08-2013 17:58

De_Realist +365

Deze rode kaart viel echt totaal nergens op, Viergever viel daarentegen wel heel gemakkelijk.

11-08-2013 17:35

jamestheman +3

Zit totaal geen stijgende lijn in van Rhijn, matig tot slecht gewoon.

11-08-2013 17:31

gusanito +5447

Deze foto is wel redelijk duidelijk. http://images.fcupdate.net/news/78298.jpg

11-08-2013 17:28

De_Realist +365

Ik mag hopen dat je dit als grap moment want die foto is van een ander moment...

11-08-2013 17:36

Robinjo1988 +1

Van welk moment dan?

11-08-2013 17:53

gusanito +5447

Mijn excuses, FcUpdate plaatste die foto bij het bericht. Maar is idd van de JCS

11-08-2013 18:40

AjaxPros +0

Is wel gewoon de goede foto hoor.
JCS word in Arena gespeeld, op de foto staat duidelijk Afas Stadion op de achtergrond.

11-08-2013 18:54

Linaatje04 +0

Duidelijk in wat? Je ziet dat van Rhijn Viergever aan zijn shirt pakt, maar niet hoe lang en waar in het veld. Totaal niet te gebruiken als bewijsmateriaal in deze kwestie dus.

Helaas lijken de beelden van FOX wel uit te wijzen dat van Rhijn hem bij z'n shirt pakt, maar ik had niet het idee dat Viergever daardoor echt gehinderd werd, aangezien hij pas midden in het strafschopgebied neer gaat (als Cillessen de bal al binnen handbereik heeft). Daarom vind ik het ook best zwaar, maar ja, je kunt m geven. Zure les, laten we wel stellen. Ik ben benieuw hoe Ligeon het volgende week doet.

11-08-2013 17:45

3*stars*3 +23523

Snap niet waarom Rhijn ging trekken want Cillesen kon makkelijk die bal oppakken...
tot die penalty ws er echt niets aan de hand...

11-08-2013 17:24
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.