Stekelenburg 'leunde' op talent: 'Hij was meer talentvol dan Van der Sar'

door Jesse ter Haar 90

Bron Ajax Showtime

Stekelenburg 'leunde' op talent: 'Hij was meer talentvol dan Van der Sar'

door Jesse ter Haar 90

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Maarten Stekelenburg is niet langer speler van Ajax. Toch blijft hij bij uitstek een oudgediende van de club die het DNA blijft vertegenwoordigen. Met zijn buitengewone talent voor het keepersvak heeft hij een belangrijk wapen gevormd voor de club. Een groot Ajacied is officieel niet langer onderdeel van de club, maar de verhalen over de tijd van Stekelenburg in het shirt van Ajax blijven voor altijd. Ajax Showtime sprak David Endt en Siem de Jong, die ieder warme herinneringen koesteren aan hun gezamenlijke tijd met de goalie bij Ajax.

Eerstgenoemde metgezel zag Stekelenburg komen, zich ontwikkelen én gaan bij Ajax. Endt was immers van 1989 tot 2013 actief bij de club uit Amsterdam. Al voor de eeuwwisseling kwam Stekelenburg in de opleiding van Ajax terecht en dus volgde de oud-teammanager al zijn stappen. Veel tijd had Endt echter niet nodig om het talent van de keeper te herkennen. ‘In de opleiding was het al heel duidelijk dat je met een natuurtalent te maken had. Een jongen met bijzondere kwaliteiten en een prachtig atletisch lijf’, klinken zijn eerste woorden. ‘Het was eigenlijk al duidelijk dat hij een topper zou kunnen worden. Ik zeg dan expres het woord kunnen, want voetbal is niet alleen maar het onder de knie hebben van de technische aspecten. Het heeft natuurlijk ook veel mentale kanten. En die mentale kanten – dat is met jonge spelers zo – die zijn moeilijk in te schatten. Het is moeilijk om te zeggen hoe een persoonlijkheid zich daadwerkelijk ontwikkelt. Bij een keeper is het al helemaal een belangrijk aspect.’

De gemiddelde volger van Ajax kent Stekelenburg van zijn onverstoorbare karakter en dát blijkt in zijn natuur te zitten. Echt serieuze mentale problemen heeft hij dan ook niet gehad in zijn tijd als jeugdspeler van Ajax. ‘Eigenlijk is het bij Stekelenburg altijd goed gegaan, tot en met Jong Ajax. Daar leverde hij op een gegeven moment een topprestatie’, aldus Endt. ‘Met Jong Ajax wist hij de halve finale van de beker te bereiken en die wedstrijd kan ik me nog goed herinneren. Jong Ajax speelde in de ArenA tegen FC Utrecht en het eerste van Ajax ging zich ook plaatsen voor de finale. Je had dus zomaar een bekerfinale kunnen hebben tussen Ajax 1 en Ajax 2. Zover kwam het niet, want Jong Ajax speelde gelijk tegen FC Utrecht en toen kwamen er penalty’s.’

De oudgediende van de club vertelt dat hij achter het doel zat waar de penaltyreeks afgewerkt werd. De twee spraken elkaar in die tijd al geregeld, want Stekelenburg was – als een van de sterkhouders van Jong Ajax - toen al in beeld bij Ajax 1. ‘Ik probeerde hem op dat hele cruciale moment, waarop er van alles door het hoofd van Maarten ging, een beetje door de penaltyserie te begeleiden. Het psychologische spel dat een keeper met zijn tegenstanders speelt, is daarbij uitermate belangrijk. Ik kreeg het gevoel dat hij dermate onder de indruk was van wat hij meemaakte dat hij niet echt durfde te bluffen ten opzichte van de tegenstander of scheidsrechter, zodat hij ergens misschien wat psychologische winst kon behalen. De penaltyreeks werd verloren, maar voor hem was het een eerste hoogtepunt.’

Toen Stekelenburg eenmaal een volwaardig lid van de A-selectie werd, was algauw te merken dat voetbal niet het enige belangrijke in zijn leven was. Endt herinnert zich de inmiddels oud-keeper dan ook als liefhebber, een levensgenieter. ‘Op een gegeven moment je kreeg door dat Maarten van het leven hield. Dat hij soms een beetje moeite had om alleen maar prof te zijn en alleen maar gefocust te zijn en geobsedeerd te zijn door zijn vak. Toen hij een talent was, had ik dat nog niet door. Dat kwam pas later, daar kreeg je dan signalen van en op een gegeven moment werd dat bevestigd.’ De absolute wil om er te komen was toentertijd wel nodig bij Ajax, want Stekelenburg had in Amsterdam te maken met niet de minste collega’s. ‘Hij had stevige concurrentie met Bogdan Lobont, Hans Vonk, Henk Timmer en Sander Boschker, maar ik vond het zelf altijd duidelijk dat hij de meest begaafde was. Hij had het meeste natuurlijke talent van allemaal. Hij had ook het inzicht. Het is op een haar na gelukt om de beste keeper van Nederland te worden, na Jan van Beveren.’

Stekelenburg 'leunde' op talent: 'Hij was meer talentvol dan Van der Sar'
Maarten Stekelenburg en Edwin van der Sar op het veld van de Johan Cruijff ArenA tijdens het afscheid van eerstgenoemde.

Een andere grote keeper uit de geschiedenis van Ajax, Edwin van der Sar, heeft vaak als vergelijkingsmateriaal gediend om te kwaliteiten van Stekelenburg te duiden. Het is een gedurfde uitspraak, maar Endt durft te stellen dat Van der Sar niet meer talentvol was dan zijn latere opvolger Stekelenburg. ‘Van der Sar heeft heel hard gewerkt om zijn zwakke punten te verbeteren en een goede keeper te worden. Om inzichtelijkheden te leren kennen. Hij heeft zich ontwikkeld tot een hele goede keeper, maar als je het hebt over een volbloed natuurtalent, dan was Maarten Stekelenburg meer talentvol dan Edwin van der Sar. Van der Sar heeft er meer uitgehaald, maar dat heeft ook met andere factoren te maken. Een beetje geluk moet je hebben, maar ook de volledige overgave voor het vak van keeper. Er komt veel op psychologische aspecten aan, maar ook het verzorgen van je lichaam, het goed leven voor je sport. Ik denk dat daar het verschil met Van der Sar een beetje zit. Stekelenburg heeft een fantastische carrière gehad, maar hij had er nog iets meer uit kunnen halen. Ik denk dat hij heel veel op zijn talent leunde.’

Stekelenburg in Ajax 1

In 2002 ontstond het eerste moment waarop Stekelenburg zijn aanwezige talent daadwerkelijk mocht tonen in de hoofdmacht van Ajax. In augustus van dat jaar maakte hij immers zijn debuut, maar toch duurde het tot het seizoen 2005/2006 totdat Stekelenburg zich de vaste keeper van Ajax mocht noemen. Hoe dat kwam? ‘Dat heeft vooral te maken met het feit dat het vak van doelman een ervaringsvak is’, denkt Endt. ‘Ervaring kun je niet hebben als je jong bent. Dan maak je kleine foutjes. In het begin wordt het geaccepteerd, maar later wordt het wat kritischer bekeken. En concurrentie is een punt. De smaak van de trainer ook. Maar hij heeft op bepaalde momenten ook het geluk niet helemaal aan zijn zijde gehad. Dan raakte hij geblesseerd en soms waren dat delicate blessures, die hem de weg versperden. Eigenlijk is Maarten vanaf 2005 of 2006 echt een volledig vaste waarde geworden, terwijl alle trainers die daarvoor met hem werkten al zagen dat hij in potentie een topkeeper was. Maar dan komen er andere dingen om de hoek kijken.’

Na enkele jaren als vaste waarde van Ajax 1 kwam Stekelenburg te werken met De Jong. De keeper was toen al enige tijd dé man onder de lat, want De Jong kwam pas in het seizoen 2007/2008 bij de selectie van het eerste elftal. Hij weet nog goed welke indruk Stekelenburg destijds wist te maken en dat gebeurde niet op de voorgrond. ‘Hij was net iets ouder en zat al iets langer bij de selectie. We hadden een groep jonge jongens, jongens die net bij de selectie kwamen. Hij was toen al eerste keeper en wij waren nog bezig om minuten te gaan maken. Hij was prima benaderbaar. Gewoon een hele aardige jongen, dus je kon goed met hem omgaan.’ Bovendien hielp Stekelenburg vooral de aanvallend ingestelde Ajacieden in hun ontwikkeling, want waar sommigen na de trainingen direct de kleedkamers opzochten, liet de goalie de ene na de andere bal op zich afvuren. ‘We probeerden altijd te scoren bij hem, maar dat was niet makkelijk’, weet De Jong nog.

De oud-Ajacied kan dan ook zeggen dat hij Stekelenburg op de top van zijn kunnen heeft meegemaakt. De doelman weerhield menig spits er destijds van om te scoren, maar wat hem nu echt zo goed maakte? ‘Hij was groot en kwam ook echt ver de hoeken in’, weet zijn oud-collega nog. ‘Hij had een hele grote reikwijdte. Verder kan ik alleen oordelen over wat ik heb meegemaakt tijdens de trainingen, want verder zat ik natuurlijk altijd bij hem in het team. De trainingen waren gewoon echt heel moeilijk. Tijdens het afwerken na de trainingen deden we vaak dat je pas naar binnen mocht als je er één had gescoord. Het was moeilijk genoeg om er überhaupt één te maken. Het was een uitdaging en dat was goed voor onze aanvallers. Je zag in die jaren dat hij één van de beste keepers ter wereld was.’

De ontwikkeling van Stekelenburg

Het was het gevolg van de stormachtige ontwikkeling die Stekelenburg doormaakte. Zijn talent stond al langere tijd buiten kijf, maar zoals Endt eerder al vertelde, is er meer dan alleen talent nodig om het te maken. In de jaren na 2005 – toen hij eenmaal écht ervaring in Ajax 1 begon op te doen - voegde de keeper de benodigde aspecten dan ook toe aan zijn spel, zo stelt de oud-perschef van Ajax. ‘Die ontwikkeling heeft alles te maken met ervaring en zekerheid. Een keeper moet je ook niet om de wedstrijd wisselen voor een andere keeper. Ze hebben het complete vertrouwen nodig van de trainer. Dat begint met de keeperstrainer, die belangrijk kan zijn door je het geloof te bieden. Dat moet zich op een gegeven moment implementeren in je eigen doen en laten, waardoor je een bepaald zelfbewustzijn hebt. Van daaruit moet je dan je werk kunnen doen.’

Stekelenburg 'leunde' op talent: 'Hij was meer talentvol dan Van der Sar'
Maarten Stekelenburg na afloop van Ajax - AZ in 2006. Zijn eerste seizoen als eerste keeper van de Amsterdammers zit er dan bijna op.

Inmiddels kreeg Stekelenburg de status van een sterkhouder en zodoende kende hij ook zijn waarde in het beroemde seizoen van de derde ster. De club was toen al enkele jaren geen kampioen geworden en dus was de ontlading na het behalen van het dertigste landskampioenschap groot. De keeper was tijdens het laatste gedeelte van het seizoen echter geblesseerd en dus was hij er tijdens kampioenswedstrijd tegen FC Twente – op 15 mei 2011 – niet bij. ‘Het was vervelend voor hem dat hij niet mee kon doen. Hij was wel de aanvoerder dat jaar. Uiteindelijk mocht hij ook samen met Jan Vertonghen de schaal omhoog houden. Hij was belangrijk voor het team’, weet De Jong nog.

Bij de oplettende volger van de club gaat er bij de combinatie van Stekelenburg en de kampioensschaal een belletje rinkelen. De Jong schiet in de lach en vertelt over wat er als eerst in hem opkomt wanneer hij aan de oud-international denkt. Bij de festiviteiten na het behalen van de derde ster klom Stekelenburg samen met Jan Vertonghen het dak van de bus op, waarna de tramkabels boven de weg hem verrasten. Stekelenburg kwam in aanraking met de kabels en liet de schaal op de weg vallen. ‘Ik zat op dat moment net met mijn hoofd door het luikje’, haalt De Jong herinneringen op. ‘Op het moment dat de kabel kwam, bukte iedereen net op tijd en viel de schaal wel. De handen van Maarten tikten de kabel volgens mij ook nog aan. Het is een unieke gebeurtenis.’

Tegenslagen bij Ajax

De periode van Stekelenburg bij Ajax staat bol van de successen en knappe prestaties, maar toch was niet alles rozengeur en maneschijn. De inmiddels oud-Ajacied kreeg, net als menig ander voetballer en topsporter in het algemeen, te maken met tegenslagen. 2009 was zo’n jaar voor Stekelenburg, een jaar waarin lang niet alles op rolletjes liep en dat maakte Endt van dichtbij mee. ‘Kenneth Vermeer is een tijdje voorbij hem gegaan. Het was toen een duidelijke keuze van Van Basten, die dacht dat Maarten misschien te veel ging leunen op zijn talent en het soms niet zo nauw nam. Een sigaretje hier of een biertje daar. Van Basten zag dat de andere keeper op dat moment meer dan alles gaf. Dat bracht Stekelenburg in een moeilijke situatie. Hij wist waarschijnlijk dat hij beter was dan Vermeer, maar toch niet de eerste keeper was.’

‘Ik weet nog goed hoe hij ermee omging’, vervolgt de auteur. ‘We waren op trainingskamp en hij ging gedesillusioneerd naar zijn kamer. Ik ben toen naar hem toe gegaan, omdat ik zag dat hij gebroken was door de keuze van de trainer. Voor een speler is het heel moeilijk om voor zichzelf te herkennen of erkennen waar dat aan ligt. De verontwaardigdheid is dan groter dan de zelfkennis. We hebben toen samen op zijn kamer gezeten en het erover gehad. Het gebeurde een jaar voor het WK en dat kwam keihard aan. Het was dus een mengeling van de verdiensten van Vermeer om elke training uit te blinken, terwijl Maarten misschien wat meer op z’n gemak was en iets te makkelijk was in het beleven van zijn vak. Er moet altijd een soort elektriciteit zijn die je wakker en scherp houdt.’

Stekelenburg 'leunde' op talent: 'Hij was meer talentvol dan Van der Sar'
Het huwelijk tussen Maarten Stekelenburg en Marco van Basten was geen gelukkige. Onder leiding van de oud-bondscoach van Oranje verloor Stekelenburg zijn basisplaats aan Kenneth Vermeer.

Na het seizoen stapte Marco van Basten op als hoofdtrainer van Ajax. De club ging op zoek naar een nieuwe coach en kwam uit bij Martin Jol. Het was een zegen voor Stekelenburg, die in het seizoen in aanloop naar het WK weer onder de lat plaats mocht nemen. Hij beleefde een teleurstellend seizoen met Ajax, want hij moest toezien hoe FC Twente er met de landstitel vandoor ging. Op persoonlijk vlak echter, beleefde hij een prettige aanloop naar het WK in Zuid-Afrika, waar hij de show zou stelen. Zijn meest beroemde moment op het eindtoernooi - en misschien zelfs in zijn carrière - werd de fabelachtige redding op het even zo fabelachtige schot van Kaká. Het zorgde er mede voor dat Nederland ten koste van Brazilië tot de halve finale wist door te stoten, waar het opnieuw een zege wist te boeken. Uruguay werd verslagen, waarna enkel de finale tegen Spanje – waarvan de afloop algemeen bekend en nog altijd een nationale ramp is – nog volgde. Waar het moment rijp leek voor Stekelenburg om hierna een nieuw avontuur aan te gaan, bleef hij Ajax nog één seizoen trouw. Het is een keuze die de goalie achteraf alleen maar zal hebben toegejuicht, want het zorgde ervoor dat hij het reeds benoemde seizoen, waarin de derde ster en dus de dertigste landstitel werd behaald, meemaakte.

Leven na Ajax

Hierna was het moment dan toch echt gekomen: Stekelenburg trok de deur van de toen nog Amsterdam ArenA achter zich dicht. Na meer dan tien jaar bij de club maakte hij de overstap naar AS Roma, de nummer zes van de Serie A van het seizoen daarvoor. In zijn eerste seizoen in het buitenland kwam Stekelenburg nog tot 29 competitiewedstrijden, maar hierna kende hij een carrière in het buitenland waarin hij vaker dan gewenst tweede of zelfs derde keeper was. ‘Dat is wel heel pijnlijk. Gemeten naar talent zou het onbegrijpelijk moeten zijn’, stelt Endt. ‘Er zitten veel aantrekkelijke dingen aan een club als AS Roma. Je gaat naar een prachtige stad en een club met ambitie, maar misschien niet met het diepere fundament dat clubs als Juventus, Milan en Inter wel hebben om kampioen te worden. Toen hoorde AS Roma wel bij de top drie van Italië. En toch, de diep gelaagde status was er bij Roma niet. Ze kenden hele goede jaren, maar je komt in een nieuwe maatschappij. Dan moet je je als buitenlander volledig waarmaken en meer om er te komen.’

‘Het keepen in Italië blijkt dan misschien toch anders te zijn dan hoe je het in je jongste jaren hebt meegekregen. Ik denk dat het op gezette tijden problemen oplevert’, zoekt de oud-medewerker van Ajax naar een logische redenatie. ‘Ik ben er niet bij geweest, maar ik kan me voorstellen dat je intern discussies krijgt over waarom je iets op een bepaalde manier doet. Je moet je weg vinden in een andere cultuur. Misschien had een stap naar een andere voetbalcultuur dan de Italiaanse, waar toch andere wetten gelden en andere filosofieën over voetbal, hem kunnen helpen om een nog grotere keeper te worden qua prestaties. Als ik kijk naar zijn palmares, denk ik dat hij op 70, 75 procent zit van wat hij had kunnen bereiken. Aan de andere kant denk ik dat hij genoten heeft, dat is ook een heel belangrijk ding in het leven. Hij kan toch met veel plezier terugkijken op zijn carrière. Uiteindelijk gaat het erom dat je gelukkig bent in je leven.’

Stekelenburg 'leunde' op talent: 'Hij was meer talentvol dan Van der Sar'
Maarten Stekelenburg in het shirt van AS Roma, de club waarvoor hij 55 wedstrijden keepte.

Stekelenburg als mens

Naast keeper is Stekelenburg vooral ook mens. Op veertigjarige leeftijd hangt hij zijn schoenen – of handschoenen – aan de wilgen en gaat hij tijd vrijmaken voor zijn familie. Endt en De Jong zijn bij uitstek personen die oog hebben voor de mens achter de voetballer. Reden genoeg om te achterhalen hoe zij, los van de kwaliteiten van Stekelenburg, de goalie als persoon hebben meegemaakt. Allereerst De Jong, die nog weet dat de keeper verbaal aanwezig kon zijn. Simpelweg vanuit zijn rol als keeper en aanvoerder, maar ook omdat hij vooral zichzelf was. ‘Hij is gewoon een gezellige jongen die altijd goed in de groep ligt’, vertelt de eveneens afzwaaiende ex-Ajacied. ‘Als ik hem nu tegenkom, praten we ook altijd even bij. Hij is gewoon een hele goede jongen en als hij er in zijn laatste jaren bij Ajax moest staan, dan stond hij er weer. Hij deed geen gekke dingen en was gewoon altijd heel erg zichzelf. Hij was altijd eerlijk in wat hij voelde en dacht.’

De manier waarop Endt zijn gevoel bij de persoon Stekelenburg onder woorden brengt, is meer emotioneel van aard. De schrijver probeert zijn jarenlange samenwerking met de naar de buitenwacht toe bij vlagen mysterieus overkomende goalie te omschrijven. ‘Ik heb het heel goed met hem kunnen vinden’, vertelt Endt. ‘Misschien komt dat doordat ik altijd een extra oog had voor keepers in het algemeen. Ik herken de fascinatie en de moeilijkheidsfactor. Er zijn genoeg momenten geweest waarop het best wel nodig was om even een paar woorden met hem te wisselen. De verstandhouding was altijd heel goed en ja, dan moest je ook weleens kritisch zijn. Zo van: let op dat je nu even een tijdje echt helemaal voor je sport leeft. En niet alleen omdat het biertje niet helemaal goed is, maar ook om jezelf in mentale zin te overtuigen dat je er alles aan doet. Dat is misschien nog belangrijker dan het biertje of het sigaretje. Ik vond hem een leuke persoonlijkheid.’

Het kwam al naar voren: er schuilt meer achter Stekelenburg dan alleen het zijn van een keeper. ‘Hij had ook oog voor andere dingen in het leven’, weet Endt te vertellen. ‘Zo had hij bijvoorbeeld een vaste vriendengroep uit Haarlem. Misschien hebben meer voetballers die vrienden wel, maar bij hem was het zichtbaarder. Hij kon het erover hebben en als we een trainingskamp in Spanje of Portugal hadden, dan kwamen die gasten ook over. Ik merkte het ook bij zijn bruiloft. Het was een hele mooie dynamiek, een hele mooie sfeer van vriendschap tussen die gasten. Het was niet alleen maar voetbal, maar het ging dieper. Hij heeft ook zijn rafelranden, hij kon weerbarstig worden wanneer het een beetje tegenzat, maar al met al was het een mooie sportman.’

Potentie en carrière Stekelenburg

Met elf gewonnen prijzen in dienst van Ajax heeft de goalie een meer dan verdienstelijke carrière gekend. De Jong kan zich - in tegenstelling tot wat er weleens over de goalie wordt gezegd - niet voorstellen dat Stekelenburg er niet het maximale uit zou hebben gehaald. Endt op zijn beurt, weet dat er obstakels zijn geweest die de doelman niet hebben geholpen. ‘Ondanks diverse hobbels glanzend, maar onvoltooid’, vat de oud-teammanager het sierlijk samen. ‘En dat onvoltooide heeft vooral te maken met wat hij nog meer had kunnen bereiken. Het kan best zijn dat hij er heel anders tegenover staat, maar dat is wat ik vind. Hij heeft wel wat tegenslagen gehad onderweg, dat zijn die hobbels, maar het is toch een glanzende carrière geweest.’

Oud-teamgenoot De Jong laat weten moeite te hebben met het vormen van een oordeel. Simpelweg omdat hij er in de jaren na hun gezamenlijke tijd bij Ajax niet meer bij was. ‘Ik denk dat je er altijd alles uit probeert te halen. Ik heb ook tegenslagen gehad en daar kies je niet voor. Soms zit het een beetje tegen, maar hij heeft een hele mooie carrière gehad. Als je het zelf mag uitstippelen, dan is het misschien anders, maar dat is altijd achteraf. Dan kun je er altijd makkelijk over praten. Ik heb niet het gevoel dat hij het heeft laten lopen. Wat ik zei: na de trainingen stond hij er ook altijd bij ons’, besluit hij.

Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Spielmacher +10772

Het vervelende van verhalen waarin David Endt wordt opgevoerd, is dat het verhaal dan hoofdzakelijk alleen nog maar over David Endt gaat.

25-06-2023 17:15

Mijnclub33x +9991

Heb Stekelenburg altijd wat sympathieker gevonden dan Sar. Geen idee wat zijn verdere ambities zijn maar dat weet hij hopelijk zelf wel het beste.

25-06-2023 04:15

Manov +8581

Als je ze naast elkaar zet zou ik zeggen even goed. Beide pakte ze ballen waar je van denkt die gaat erin. Edwin is gewoon een ijskonijn, je hield je hart vast als hij de bal aan de voeten had en een speler stormde op hem af. Qua prijzen. Beide kampioen, Edje Europa league 1 en wereldkampioen clubs. Maarten op een haar na wereldkampioen na een misser van porseleinen poppetje Robben.

24-06-2023 19:10

champhead +14459

Ajax showtime gaat failiet zo joh. Helemaal niks qua geruchten.

24-06-2023 15:11

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25437

Weinig nieuws op AS. Is Mislintat op vakantie?

24-06-2023 12:28

Sportvolgert +40717

Weekendje istanbul!

24-06-2023 12:36

Dazoo +3137

@AS: ‘hij was meer talentvol’ >>> ‘hij had meer talent’

Misschien eens wat getalenteerdere schrijvers aantrekken?

24-06-2023 12:05

Schip +23578

Hij was overduidelijk niet talentvoller, maar had alleen een betere reflex op de lijn. Ook bij kleinere clubs wist hij geen basisplaats af te dwingen en mentale drive is net zo zeer een talent als lijnreflexen.

24-06-2023 11:13

Ans B +19983

Ik heb meestal veel begrip voor mensen, inclusief voetballers, maar op dit punt ben ik vrij onverbiddelijk: ik kan er niet goed tegen als mensen niet alles uit hun carrière proberen te halen.
Dat had ik met vdGijp, vdVaart, Sneijder en ook met Stekelenburg, en wellicht vergeet ik dan nog iemand.

Ik blijf altijd een zekere mate van irritatie hebben naar hen, hoe sympathiek ik ze soms óók vind.
Puur verstandelijk vind ik dat iedereen het recht heeft om zelf te bepalen hoe je wilt leven en ik heb daar ook veel respect voor mits die personen dan ook de eventuele consequenties accepteren.
Maar bij sportmensen - waar ik dus een belang bij heb als ze goed presteren - blijkt dat gevoelsmatige toch te overheersen.
En ik weet: dit is een mooi voorbeeld van projectie. Ik heb evenmin alles uit mijn carrière gehaald omdat ik een 'goed leven' belangrijker vond (en nog steeds vind).

24-06-2023 10:22

Bc te P +22130

AAAAAAAJAX

24-06-2023 02:51

AjaxHoorn +32989

Haha Ja Steek. Lekker voor Ajax PSV in het casino tot 2 uur te zitten roken etc. Maakte hem geen zak uit. Daarom heb ik wat minder met hem gehad, wel een best goede keeper.

23-06-2023 23:20

Sense of.H +5463

In Bart Verbruggen we trust

23-06-2023 22:28

ditisdebeslissing +4206

Alvarez is rond met Dortmund

23-06-2023 21:41

ditisdebeslissing +4206

Ik ben de ctrl -F5 kampioen.

23-06-2023 21:45

Sprinter +2427

Blijkbaar ben ik hier de enige maar een profsporter die drinkt en rookt gaat er bij mij gewoon niet in. Dat z’n carrière dan niet helemaal vlekkeloos verloopt is dan ook niet zo gek. Verder wel een leuke gast, erg ontspannen en emotioneel stabiel.

Hij had zich in Zuid-Afrika onsterfelijk kunnen maken, helaas werd dat z’n conculega in de andere goal.

23-06-2023 21:18

Ferd +38589

RIjkaard?
Cruijff?

24-06-2023 06:20

debetweter +10110

Theo Jansen.

24-06-2023 07:52

Sprinter +2427

De generatie Rijkaard en daarvoor Cruijf waren echt nog wel andere tijden waarin dit niet ongebruikelijk was.

In deze tijd waarin je 50+ wedstrijden op een veel hoger en fysieker niveau moet spelen moet je als topsporter gewoon 100% voor je lijf zorgen. Doe je dat niet dan is de piek in je carrière korter en krijg je fysiek veel sneller problemen.

Dat van de vorige generatie een Sneijder en van der Vaart ook lekker van het leven genieten was ondanks al het talent ook af te zien aan hun carrière. Gezellige gasten, talent wat ervan af druipt maar professioneel een slecht voorbeeld voor de jeugd.

24-06-2023 07:55

PimDeKlager +4381

Hij had de beste keeper ooit kunnen worden, erg jammer hoe het gelopen is. Toch veel van hem genoten, top keeper !!!

23-06-2023 17:37

AJAXmijnleven1900 +2

Bij "DNA" gestopt met lezen

23-06-2023 17:04

Jarisuarez +1538

Maar van de Sar had ook zn oren om het doel kleiner te maken 🤭

23-06-2023 16:25

Ozymandias +159568

En verder mee te kunnen duiken.

23-06-2023 16:32

JTajax +10718

Zweefduik

23-06-2023 16:41

Opperhoofd +12664

Ik leun ook vooral op mijn talent en looks en ben toch opperhoofd geworden…… ik had president kunnen zijn.

23-06-2023 16:00

Wobbo +11463

Ik denk dat we in Nederland keepers moeten gaan opleiden als een andere sport dan voetballer want keepers hier zijn toch meestal degene die totaal niet kunnen voetballen dus gaan ze maar op goal staan want iemand moet het doen. Het echt gaan zien als 10 voetballers en 1 keeper. Usain Bolt was bijv ook een topsporter maar voetballen kon hij niet. Zo moet je ook naar keepers gaan kijken. Niet als jochies die niet kunnen voetballen maar vooral naar jochies die heel goed kunnen keepen.

23-06-2023 15:45

w86 +9467

Misschien gaat dat zo op je amateurclub, maar niet bij een jeugdtak van een bvo hoor..

23-06-2023 20:52

Wobbo +11463

Ik bedoel meer dat er bij de bevolking een soort stigma heerst bij keepers dat dat vooral gemankeerde voetballers zijn. Als we daar nou een soort plan voor verzinnen dat een keeper vooral een keeper is en geen gemankeerde voetballer misschien dat er dan na verloop van tijd meer talentvolle keepers zich aandienen.

23-06-2023 22:38

debetweter +10110

Succes met je missie. De Nederlandse opinie veranderen is een mega uitdaging, zeker als ze niet iemand meer mogen beoordelen als "gemankeerd", en zeker niet als die persoon een veel hoger salaris heeft dan zij. En al helemaal niet als die persoon een droombaan heeft.

24-06-2023 07:56

Robertini +39637

Als ik nooit meer in mn leven de woorden Ajax DNA hoef te lezen, zou dat me een stuk gelukkiger maken. Wat een onzin...

23-06-2023 15:34

Jarisuarez +1538

Haha eensch!

23-06-2023 16:24

Ferd +38589

het gaat vanzelf voorbij, zo'n ander modewoord, vleugelflitser, is ook vanzelf verdwenen

24-06-2023 06:21

mido1988 +4298

Offtopic: als er een heel rijke club komt die een salaris betaald zoals Ziyech -30 miljoen - hoop ik dat Tadic gaat. Het probleem is niet Tadic het probleem is doorselecteren. Tadic blijft iedereen in de nek hijgen omdat hij altijd fit is en rendement haalt. Tegelijkertijd kun je de selectie niet meer om hem heen bouwen.
Als hij blijft vind ik terecht dat hij speelt, maar Ajax wordt er op langer termijn denk ik niet beter van.

Het liefste had ik dat Blind en Tadic in ‘de Ooijer’ rol nog 5 jaar bij Ajax blijven/bleven, maar ik zie niet in hoe.

Jullie mening? Zien jullie nog een plek voor Tadic waarbij het elftal beter wordt? Andere optie is: Bergwijn weg, Tadic links. Een linksback die erover heendenderd en een spits en rechtsbuiten met diepgang.

23-06-2023 13:49

Robertini +39637

Ik denk dat hij gewoon nog steeds de beste linksbuiten is, dat gezegd, als er echt een goed bedrag voor neergelegd wordt, en hij ook wil gaan, dan moet je vanwege zijn leeftijd wel ja zeggen.

23-06-2023 15:36

w86 +9467

Zolang er niet aantoonbaar betere spelers zijn, blijft Tadic terecht basis. Bergwijn en Brobbey zijn misschien toekomst, maar leveren niet meer dan Tadic. Dat is geen nek hijgen, dat is mentaliteit en kwaliteit. Een Ooijer rol is voor oudere spelers die het minder kunnen belopen, Blind bijvoorbeeld of Pasveer en Stekelenburg.

23-06-2023 20:55

OwenStevenDalberg +27551

Tadic kan het ook niet meer belopen. Mede daarom konden de tegenstanders gemakkelijk counteren en mede door hem was ons aanvalsspel zo ontzettend traag. Heb je ooit gezien hoe traag hij tegenwoordig is?

23-06-2023 21:01

El Grande Ghacied +1337

Ik vind Tadic beetje de Cristiano Ronaldo van Ajax. Die was bij United ook by far de meest effectieve speler, maar liet het team niet beter functioneren. Zo zie ik het bij Tadic eerlijk gezegd ook wel beetje. Ook zie ik het als falen van Bergwijn, die de beste positie vanTadic niet goed heeft ingevuld.
Het zou mooi zijn als Tadic een rol op de achtergrond langzaam maar zeker meer zou gaan accepteren (te beginnen met niet de hele wedstrijd te spelen), maar als hij de assists en goals blijft maken zie ik dat niet gebeuren.

24-06-2023 08:10

Matzet +5419

Ik zal het vast romantiseren, maar ik heb echt de indruk dat de keepers van vroeger beter waren dan nu. Toen had je nog Toldo, Buffon, van der Sar, Vitor Baia, Schmeichel, Cech, Peruzzi, Taffarel enzovoorts.

Stekelenburg past misschien niet in dat rijtje, maar hij had wel het talent om ook tot die legends te horen. Ik heb in elk geval van hem genoten. Het gaat je goed kerel!

23-06-2023 13:41

Juan62 +46418

Keepers vingen vaak de bal klemvast
Met de ballen van nu is dat bijna onmogelijk

23-06-2023 13:44

mido1988 +4298

Zijn de ballen anders?

23-06-2023 13:50

Ferd +38589

ja, die zijn anders

24-06-2023 06:22

Robertini +39637

Ligt volgens mij aan een paar dingen:

1. De ballen zijn een stuk glipperiger, omdat ze ronder zijn.
2. De ballen zijn daardoor ook een stuk meer vatbaar voor lucht, dus zwabberen meer.
3. Het voetbal is sneller, waardoor het moeilijker is keuzes te maken.
4. Er wordt zoveel getraind op schieten, dat spelers geplaatster en harder schieten.

Ik denk niet per se dat keepers slechter zijn, maar het vak is gewoon moeilijker geworden.

23-06-2023 15:43

Matzet +5419

Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar de romanticus in mij wil er nog niet aan..

Als ik een Cillessen, Noppert, Bijlow of Flekken zie, of in Frankrijk Lloris en Mandanda, tsjonge dan mis je wel die characters. Barthez, wat een geniale gek was dat, al maakte ook hij zo z’n slippertjes.

23-06-2023 20:46

Robertini +39637

Echte persoonlijkheden zie je sowieso steeds minder in het voetbal, wellicht omdat ze overbelicht worden in de media. Daarom kan ik bijvoorbeeld Haaland wel waarderen, beetje gekke gast, maar wel interessant.

23-06-2023 22:19

Danielson +50580

'glipperig'.
Mooi nieuw woord.

23-06-2023 23:50

Robertini +39637

denk dat ik slibberig bedoelde haha

24-06-2023 00:11

Aurelius1 +19736

Er worden veel minder fouten gemaakt tegenwoordig. Op het WK maakten de keepers bijna geen fout. Ze worden beter en intensiever getraind. Maar de lichting die jij noemt was qua talent wat beter dan de huidige ja. Is waarschijnlijk gewoon toeval. We hebben ook al twintig jaar geen echte opvolger van Messi en Ronaldo gezien, wat waarschijnlijk ook toeval is.

23-06-2023 22:03

Assie14 +934

Het is ook zo dat fouten meer worden uitgelicht. Barthez heeft veel blunders gemaakt. Top Keepers zaten ook niet goed bij alle hoge ballen, maar het werd minder uitgelicht.

Daarnaast zijn de ballen inderdaad veel glibberiger dan vroeger omdat ze ronder zijn. Keepers boksen daarom hoge ballen vaker. Je hoeft er maar 1x goed naast te zitten en je bent slecht in hoge ballen. Rulli is zo'n voorbeeld. Hij is goed met hoge ballen, maar zat er 1x naast en heeft nu een stigma bij de fans dat hij er niet goed in zou zijn.

24-06-2023 09:09

Ajax '69 +3856

Dit is toch geen 'hoofdnieuws' te noemen? Hooguit Opinie (van twee oud-collega's), Bijzaken of Rondom Ajax oid. Het gaat over géén nieuws over een ex-keeper...

23-06-2023 13:25

Robertini +39637

Komkommertijd.

23-06-2023 15:44

Tecmessa +1771

Toch zie je ook hier hoeveel van momenten afhangt in het voetbal. Ik ben er van overtuigd dat als 'de teen' had meegewerkt en we dus wereldkampioen waren geweest, dit ook veel voor de status van Maarten had gedaan. Nu denk je prima keeper, maar niet absolute wereldtop. Terwijl als hij (mede) ons wereldkampioen had gemaakt, dan stond ie sowieso top 3 beste Nederlandse keepers allertijden.

23-06-2023 12:15

Juan62 +46418

Tegen Brazilie einde eerste helft heeft hij zijn naam toch wel gevestigd

23-06-2023 13:41

Koningtoto +60640

Joh hou eens op met dit soort kansloze pushberichten. Dit artikel staat er al een poos op ook. Kappen met die shit.

23-06-2023 12:10

Talentje020 +20069

Stekelenburg was een prima keeper, tuurlijk had hij zijn tekortkomingen, maar gezien zijn levenswijze ( drankje hier, peukie daar,) heeft hij er wel het maximale uitgehaald,

23-06-2023 11:59

Bijlmerboy93 +2521

Dat is een nette manier om te zeggen dat hij teringlui is...

23-06-2023 10:11

LukaLitmanen +82165

Jan van Beveren was de beste Nederlandse keeper.

Echter werden Jan en Willy van der Kuijlen weggepest door Cruijff.

23-06-2023 09:55

Jeremias +1661

V. Beveren was echt de beste goalie maar het was voor hem , Willy maar ook Cruijff gewoonweg pompen of verzuipen.
Helaas voor hen, Cruijff had die strijd gewonnen. Punt.

23-06-2023 12:37

Barra +5529

David Endt onze poëtische lulmajoor.

23-06-2023 09:45

DaNaRWaL +4353

Kan mij herinneren dat er op Star Beach in Cherssonissos een foto van een fotoshoot van hem hing met z'n meisje samen. Later heb ik hem toen ook zien lopen met een sigaretje in z'n handen, lekker genieten van je centen en van elkaar. Mooi toch!
Zonde voor ons als supporter dat het niet die jarenlange topkeeper is geworden die hij volgens Endt had kunnen zijn, maar ga er maar aan staan.
Nu roepen we allemaal dat wij wel serieus hadden gedaan, maar we zijn allen jong geweest (en dat rijmt op "volop feest").

23-06-2023 09:36

Sense of.H +5463

Zo zijn er wel veel die de revue zijn gepasseerd en allemaal op een hand te noemen, Cillisen, Krul, Vorm, Vermeer , Zoet, etc allemaal keepers die hun potentie net niet hebben waargemaakt.

23-06-2023 09:20

Web +178830

Een blunder van de keeper doet je vaak de nek om. Als een spits 3 kansen mist zeggen wij als hij dan de volgende kans maar maakt

23-06-2023 09:21

robtjeajax +640

haha '' als hij de volgende een keer tegenhoud XD''
dat zou top zijn

23-06-2023 13:03

Web +178830

van de Sar heeft nu ook tegen dat hij een functie binnen Ajax heeft gehad dat werkt bij velen ongetwijfeld en misschien ook wel niet bewust mee?

Stekelenburg raakte helemaal van de kaar toen van Basten hem liet banken ( misschien wel onterecht).
Ik zie hem nog als een zoutzak op de bank zitten. Ipv terug knokken

23-06-2023 09:19

tripleA +3919

Volgens mij heet dat dan gewoon "talentvoller"

23-06-2023 09:09

willem1958 +8848

Je zag ook aan de lichaamstaal dat Steek de meest getalenteerde was, hij was gewoon atletischer en had een zekere mate van ontspanning in z'n beweging, het ging zo natuurlijk allemaal.
Maar van der Sar heeft er hard aan gewerkt en is wel een van de beste keepers ooit in Nederland geworden met natuurlijk de meeste prijzen.
Steek had denk ik met zijn talent in de top tien van beste keepers in de wereld kunnen komen, de aanleg was er in ieder geval.

23-06-2023 08:51

Petterson +25197

Wat ik uit dit lange verhaal opsla: we hadden zomaar een finale Ajax vs Ajax kunnen hebben .. totdat David Endt de keeper ging lastig vallen vlak voor de beslissende penaltyreeks.

23-06-2023 08:47

Ajax27 +19221

Mooi artikel van een mooi mens. Ik vond 'm altijd een heerlijke keeper in met name z'n eerste periode bij Ajax. Jammer dat hij het daarna niet heeft weten door te trekken naar de (sub)top van Europa. Maar ach... runner-up op het WK waar hij ontzettend belangrijk was, die belangrijke 3e ster met Ajax gepakt. Gewoon een geweldige Ajax keeper die 300+ wedstrijden voor Ajax heeft gespeeld.

Een echte trotse Ajacied, die met alle liefde voor ons cluppie uitkwam. Thanks Maarten!!

23-06-2023 08:40

Patrick67 +9624

Nederland. Het land zonder echte topkeepers van wereldformaat sinds meer dan 14 jaar.
Van Beveren was de allerbeste gevolgd door van der Sar. Daar tussen en daarna helemaal niks meer.

23-06-2023 08:17

Berghuis +14373

Niet mee eens. Stekelenburg heeft wel degelijk laten zien een keeper te zijn met heel veel klasse. Hij onderstreepte dat nog maar is op een foutloos WK in 2010. Verder denk ik persoonlijk ook dat Steek te veel probeerde te leunen op z'n talenten en er daarom nooit 100% alles heeft uitgehaald. Het WK 2010 was zijn absolute top, als hij dat had vastgehouden, was hij een wereld keeper geworden. Beter als Vd Sar is hij nooit geweest, heel even gelijkwaardig was hij zeker.

23-06-2023 08:46

Ferd +38589

Ed konijn was ook heel erg goed, maar had z'n uitstraling enorm tegen. Niet van het niveau Van der Sar maar zeker beter dan wat er nu rondloopt. Hesp, met 100 wedstrijden voor Barcelona was ook bovengemiddeld goed

23-06-2023 08:48

Patrick67 +9624

Ik heb het over keepers van wereldformaat en jij komt met Hesp. Wat begrijp jij eigenlijk niet? Kun jij slecht lezen?

23-06-2023 09:01

Ferd +38589

jij kan blijkbaar slecht lezen. Noem ik hem wereldformaat? Ik zeg "bovengemiddeld goed' want ander speel je geen 100 wedstrijden voor Barcelona. Wat begrijp jij eigenlijk?

23-06-2023 09:04

Sneijdertje +2379

ok, fijn weekend verder

23-06-2023 09:01

Joko +5063

Piet schrijvers, Jongbloed eddy treitel waren ook wereldkeepers van breukelen.

23-06-2023 12:14

Artemio +32157

Jan van Beveren geboren Amsterdammer!

23-06-2023 15:48

4bier +31367

Ik was altijd meer fan van Vermeer.

23-06-2023 08:16

Koningtoto +60640

Dit had ook in boekvorm uitgebracht kunnen worden. Jezus wat een lang verhaal.

23-06-2023 07:40

Web +178830

van de Sar was een sobere keeper, en wat mindere uitstraling voor een topper
Alles wat hij deed was effectief en daar draait alles om
En hij heeft ook moeten wennen, beginners fouten , geen jonge keeper ontkomt daar aan
Ik weet nog goed zijn eerste wedstrijd waar hij enorm blunderde

Steek was een goede keeper, slecht met hoge ballen, voor mij hoort hij niet bij de betere keepers

Jan van Beveren was absoluut de allerbeste maar kon niet met Ajacieden Krol en Cruijff door een deur

En Piets Schrijvers was de allerbeste in een tegen een situaties, ondanks zijn log figuur was hij daar grandioos in

23-06-2023 07:34

AFCAjaxMidNineties +12756

Sar was in zijn beginperiode echt een houtere klaas. Zag er niet uit. Maar wist al snel hoe zijn lichaam effectief in te zetten. als ik die Kjell Scherpen zie. Die heeft hetzelfde probleem. Maar kan zijn lichaam simpelweg niet zo goed besturen.

23-06-2023 07:45

AFCAjaxMidNineties +12756

Oh begrijp je die niet, dat is streekdialect dan vrees ik. *houten

23-06-2023 08:40

Dolblij +45463

Leuk artikel, en dan denk ik dat Steek voor zichzelf het optimum heeft bereikt en geleefd zoals hij dat gedurende zijn actieve loopbaan wilde. Een mooie carriere en tegelijkertijd van het leven genieten. Goeie gast die Steek.

23-06-2023 07:25

barry1988 +24071

Net als van der Sar had hij nooit naar Italië moeten gaan dat bleek achteraf geen succes (achteraf altijd makkelijk natuurlijk). Alleen heb ik bij Stekelenburg het idee dat hij te weinig uit zijn carrière heeft gehaald na zijn Ajax periode.

23-06-2023 07:20

Web +178830

Ik denk dat vd Sar dat juist nodig heeft gehad? daar heeft hij heel veel van geleerd

23-06-2023 07:37

DeWijsneus +25750

Als er een redactie onderling denkt van wie zouden we eens kunnen benaderen voor wat Ajax achtergrond, dan staat David al voor het raam te springen: ik ik ik!!!!

23-06-2023 07:10

Amp +37936

Dat is wel te zien aan zn uitspraken ook. Die vind zichzelf wel erg belangrijk en geweldig

23-06-2023 08:12
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.