Sparta-talent (15) tekent bij Ajax: ‘Denk dat ik met mijn kwaliteiten goed bij Ajax pas’

door Bram Bark 47

Bron Ajax Showtime

Sparta-talent (15) tekent bij Ajax: ‘Denk dat ik met mijn kwaliteiten goed bij Ajax pas’

door Bram Bark 47

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Marouane Bentaleb mag zich vanaf komend seizoen Ajacied noemen. Ajax haalt met Bentaleb een ‘centrale verdediger wiens kracht in de opbouw ligt’ in huis, aldus het talent zelf. Bentaleb komt over van Sparta Rotterdam en maakt komend seizoen deel uit van de selectie van Ajax O16. De jeugdinternational van Marokko vertelt in gesprek met Ajax Showtime wat voor een type speler hij is en waarom hij denkt zich in Amsterdam nog beter te kunnen ontwikkelen.

Bentaleb kwam via amateurvereniging De Betrokken Spartaan in de O8 bij Sparta Rotterdam terecht. Na zeven jaar in de opleiding van de Eredivisionist met een samenwerkingsverband met Ajax, stapt hij over naar laatstgenoemde. Lang hoefde Bentaleb daar niet over na te denken. ‘Ik was heel blij. Als zo’n grote club als Ajax je wil hebben, dan wil je daar natuurlijk graag heen. Ik denk dat ik me bij Ajax me nog beter kan ontwikkelen.’

‘In de O15 heb ik mezelf goed laten zien. Ajax volgde me al langer, maar dit seizoen besloten ze me uit te nodigen voor een stage. In een aantal trainingen en wedstrijden heb ik mezelf dusdanig laten zien dat ze me graag wilden hebben’, omschrijft Bentaleb zijn overstap naar Ajax. De verdediger wordt in Amsterdam wederom teamgenoot van Ghalil Bousnane, die ook overkomt van Sparta.

‘Ik denk dat ik met mijn kwaliteiten goed bij Ajax pas’

‘Ik ben een centrale verdediger die goed kan opbouwen en ook durft op te bouwen’, begint Bentaleb over zijn kwaliteiten. ‘Ik speel graag vooruit en wil mensen vrijspelen door in te dribbelen of iemand in te spelen door de as van het veld. Een centrale verdediger wiens kracht ligt in het opbouwen’, besluit de rechtspoot.

Voetballende verdedigers is wat men over het algemeen graag ziet in Amsterdam en Bentaleb denkt daarom goed te passen bij de Nederlandse recordkampioen. ‘Ajax wil vanuit achteruit voetballen. Ik denk dat ik met mijn kwaliteiten goed bij Ajax pas’, vertelt de jongeling die zijn speelstijl vergelijkt met een ex-Ajacied. ‘Ik lijk qua type speler wel op Jurriën Timber. We hebben dezelfde kwaliteiten, beiden goed aan de bal. Ik word heel enthousiast als ik naar hem kijk.’

Trainingen analyseren

Ondanks dat Bentaleb denkt goed te passen bij Ajax, ziet hij genoeg verbeterpunten voor zichzelf en toont hij bovendien leergierig te zijn. ‘Verdedigend kan ik nog veel stappen zetten. Ik moet bijvoorbeeld leren om korter te zitten op mijn tegenstander en beter de juiste momenten te herkennen om door te stappen.’

De ambitieuze Bentaleb weet hoe hij gaat werken aan zijn verbeterpunten en ziet daarin ook een voordeel van Ajax ten opzichte van Sparta. ‘Met de juiste trainingen, maar vooral met het analyseren van mijn spel. De wedstrijden bij ons (Sparta, red.) worden altijd wel gefilmd, maar trainingen niet. Bij Ajax gebeurt dat wel en ik denk dat ik veel kan leren van het terugkijken van partijtjes.’

Bentaleb heeft duidelijke doelstellingen voor in zijn eerste seizoen bij Ajax. ‘Ik wil zo snel mogelijk basisspeler worden en van grote waarde zijn voor het team’, sluit de jonge verdediger af. In Amsterdam komt Bentaleb naast Bousnane nog meer bekenden tegen. Met Abdellah Ouazane, Imran Talai en Mohammed Tatuh speelde hij al samen bij Marokko O15.

Bram Bark (X: @Bram_Bark | E-mail: b.bark@ajaxshowtime.com)

Meld je hier aan voor de EK-poule van Ajax Showtime en win mooie prijzen!

Bestel het nieuwe Ajax-uitshirt in de Ajaxshop!

Zaterdag nemen Borussia Dortmund en Real Madrid het tegen elkaar op in de finale van de Champions League! Krijg nu 50 of 100 keer je inzet terug als Real Madrid zegeviert! Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+!

Profiteer van een 50% profitboost bij het maken van een Bet Builder voor de Champions League-finale! Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+!

Lees meer 'Kweekvijver':

#1 - Ajax O18: Peereboom met creatieve selectie op jacht naar Youth League-voetbal

Lees meer over:
Plaats reactie

kesselcity +1287

Wat is eigenlijk het voordeel van Sparta van deze samenwerking?
Kan me voorstellen dat de fans van Sparta hier ook niet blij mee zijn.

01-06-2024 10:22

Rymesyt +7845

Geld. Sparta kan gebruik maken van het scouting netwerk van Ajax en spelers die bijv. voor Ajax niet goed genoeg zijn maar voor Sparta wel worden bij Sparta gemeld. Ik denk dat als Sparta financieel sterker wordt (ze spelen nu al twee jaar op rij stabiel linkerrijtje) ze deze samenwerking wel willen herzien. Maar op het moment van sluiten was dit voor beide partijen voordelig.

03-06-2024 12:55

JesperDeVlo +5410

𝙉𝙀𝙒𝙎 | Esad Deniz joins Ajax (U15) this summer! ✔️

» The attacker plays for Go Ahead Eagles U14 this season. He scored 24 goals and assisted 8x! 🔥

Welcome, Esad! ⚪️🔴⚪️

31-05-2024 17:18

SuperMidoGodenzoonBananenpuddingTainio +4475

Jeugdelftallen van Go Ahead doen het verrassend goed. Leuk dat er nu een speler ervan onze kant op komt.

31-05-2024 19:15

MPAjax +8372

Waren de profielnamen op?

01-06-2024 00:38

SuperMidoGodenzoonBananenpuddingTainio +4475

Ja. Ik moest Tainio er nog bij verzinnen want de naam was anders al bezet.

01-06-2024 01:08

Michael 1974 +21966

Weer een Rotterdammer met brains en lef: welkom!

31-05-2024 12:06

LukaLitmanen +81888

Moderne kinderhandel dit

31-05-2024 12:02

Lazell +16973

Vreemde vergelijking. Deze jongen wil niks liever dan bij Ajax spelen. Dat is bij kinderhandel wel ietsje anders.

31-05-2024 13:52

MPAjax +8372

Ziet veel jeugdspelers overstappen

01-06-2024 00:39

Sense of.H +5432

Nou de kans is wel nog altijd 1/1000 dat er in al die talentjes de nieuwe MESSIas tussenzit... Wie weet.

31-05-2024 10:25

Aram +17835

Klopt het dat we erg veel centrale verdedigers opleiden? Je hoort zo weinig over backs, vind ik. Daar zetten we san maar centrale verdedigers neer (Rensch, Hato, Gooijer). Zijn backs zo moeilijk op te leiden?

31-05-2024 09:21

OwenStevenDalberg +27444

Idd, slechte zaak. We moeten specialisten hebben ipv steeds te schuiven. Een echte CV is een heel ander type voetballer dan een back. Een echte opkomende back kan een wapen zijn. Een CV op back, voegt vaak alleen verdedigend iets toe.

31-05-2024 11:57

C14 +22310

Zijn moeilijk te vinden. Waarschijnlijk omdat een back zowel verdedigend als opbouwend en aanvallend goed moet zijn.

Die combinatie vind je niet veel. Je wil aan de bal het liefst een speler op de back die een halve buitenspeler is, met een goede dribbel, snelheid, die makkelijk combineert, loopvermogen heeft, maar zonder bal puur verdedigen ook sterk is. Een back moet ook die mindset hebben van aanvallen maar ook de discipline en de wil om echt te verdedigen.

Die combinatie blijkt moeilijk te vinden. Buitenspelers worden weleens getracht om te turnen naar een back, maar dan blijft het vaak verdedigen heel kwetsbaar. In die zin kan je misschien beter een goed voetballende 6 met wat snelheid omturnen naar een back dan een buitenspeler, qua mindset vooral.

31-05-2024 15:30

Aram +17835

Ja eens. Zeker voor het soort back dat Ajax meestal zoekt. Sommige achten en tienen zouden dat ook moeten kunnen.

Buitenspelers zie ik graag tweebenig, explosief en met diepte. Daar moet toch gericht op te trainen zijn van jongs af aan.

31-05-2024 19:18

YRGI +32891

We hevben de afgelopen jaren juist heel veel backs opgeleid. Vooral op rechts.

01-06-2024 11:12

wijzijndebeste123 +162999

De Lang was technisch manager na t vertrek van Mislintat. Hij heeft niks aan de jeugdcontracten gedaan. Dat komt nu op gang nu Kroes er is. De Lang heeft verder Mikautadze met een belachelijk slechte deal de deur uit gedaan die je 15-20 miljoen kost. Fitz-Jim voor tonnen teruggehaald terwijl die n week eerder nog gratis was geweest. En Henderson voor n vermogen binnen gehaald.

Kelvin de Lang krijgt tot dusver een zware onvoldoende.

31-05-2024 08:54

Sampaoli +39149

Kelvin de Lang heeft wel degelijk met jeugdspelers gesproken, maar daarin geen indruk weten te maken op spelers. Wat ik niet vreemd vind overigens: Ga er maar aan staan, je moet die gesprekken voeren zonder dossierkennis in totale chaos binnen de club. Ondertussen een selectie bij Ajax 1 die totaal uit het loot geslagen is en een trainer die intern en naar de media zeurt om spelers.

Als TD met je eens, geen bijzondere window gedraaid al is het minder slecht dan jij nu doet voorkomen. Er werd geroepen door o.a. grote twitter-accounts dat ''We niet meer om Kelvin als TD heen konden'', omdat hij Henderson binnenhaalde. Dat is lachwekkend gebleken.

31-05-2024 08:59

wijzijndebeste123 +162999

Maar wat heeft Kelvin de Lang dan wel goed gedaan in t afgelopen jaar?
Vergeet ook niet dat hij Mislintat een positief advies over Forbs heeft gegeven door aan te geven dat hij Forbs een zeer talentvolle speler vindt. Forbs kan er helemaal niks van. Bij Mikautadze heeft hij zn talent ook totaal niet weten in te schatten.

Het kunnen inschatten van talent is voor een hoofd scouting de primaire taak.

31-05-2024 09:02

Sampaoli +39149

Met je eens, Kelvin de Lang heeft nog alles te bewijzen. Maar voor mij is hoofdscout wél een zeer andere taak dan TD. Dus vind ik geduld voor nu op zijn plaats.

Een vriend van mij is scout en heeft gesprekken gevoerd met Kelvin, hij is zeer positief en noemt Kelvin open-minded en een innovatieve en moderne scout. Daar put ik dan maar hoop uit ;). Of hij de scouting kan renoveren weet ik niet, maar ook daarin gaan Kroes/Beuker belangrijke rol spelen. Die twee mannen zijn by far het belangrijkste.

31-05-2024 09:07

wijzijndebeste123 +162999

Dan houd ik me ook maar vast aan die vriend van jou. Dat hij modern en innovatief is ben ik iig zeer blij mee aangezien onze scouting werkte zoals in t jaar 0.

Erg benieuwd naar deze transferzomer. Zelfs met een klein budget moet je met een goede scouting goede spelers kunnen halen. Zie bv. Feyenoord met Hancko etc.

31-05-2024 09:21

lexy88 +8816

Hij heeft Rijkhoff gehaald. Dat zal op termijn de belangrijkste transfer van dit window zijn geweest, hoop ik althans.

31-05-2024 10:30

AjaxHoorn +32989

Kelvin is zeker open minded. En grijpt alles aan om kennis te vergaren.

31-05-2024 11:15

SuperMidoGodenzoonBananenpuddingTainio +4475

Het verschil tussen een goede TD en goede scout is een wereld van verschil zie Mistlintat.

31-05-2024 14:52

Chesterson93 +3307

@wijzijndebeste123: Laten wij alsjeblieft niet Kelvin de Lang de “scapegoat” maken. Ajax is niet afgegleden dankzij hem. Hij verdient een eerlijke kans, en geen negatieve reviews op dingen (waarvan wij niet weten wat zijn rol geweest is en) waar hij eerder een puinruimer was dan een opbouwer.

31-05-2024 14:53

C14 +22310

@Sampaoli

Aan die holle termen open-minded, innovatief en modern heb je alleen toch niks als je geen oog voor talent hebt? Daar draait het om als scout, talentherkenning en vooral oog voor de juiste talenten voor desbetreffende posities binnen het specifieke Ajaxspel.

Ik vind dat een TD eigenlijk ook een hele goede scout moet zijn, want heeft ook een grote stem in besluitvorming, en kan misperen van de scouting herkennen en zo spelers filteren.

En hij is nu weer Hoofd Scout, dus dat is niet zo best :)

31-05-2024 15:36

C14 +22310

Heb je niks aan zonder inzicht en zonder goede talentherkenning.

31-05-2024 15:37

C14 +22310

Hij heeft in korte tijd al meerdere flinke misperen gemaakt. Dat is gewoon heel zorgwekkend.

31-05-2024 15:38

jan_wolf +1231

Ik weet nog wel dat hier iedereen in extase was toen bekend werd dat Forbs zou komen. Begreep toen al niet waar dat vandaan kwam. Op basis van paar youtube filmpjes??

31-05-2024 22:11

wijzijndebeste123 +162999

Ik denk op basis van dat hij bij Jong City geweldige statistieken had. Je kon bij ons echter na 45 minuten al zien dat hij er helemaal niks van kan.

31-05-2024 22:39

Aram +17835

Eens, De Lang heeft veel fouten gemaakt. In zaken waar hij niet voor was aangesteld, dus je kunt hem dat niet zwaar aanrekenen. Komt bij dat hij te maken heeft met het zwaar negatieve sentiment in en om Ajax over de nieuwe spelers. Dat is het ergste, ze babbelen elkaar allemaal na ipv zelf te kijken.

31-05-2024 09:17

Indy2 +15254

Klerry toonde begrip voor de Mikautadze deal en schreef op 5 mei:

"Eis van de speler
Als je niet meewerkt heb je een ontevreden speler die niet wil spelen
Geen club die dan meer dan 12/13M gaat betalen
Omdat Metz z’n salaris overnam, kon Ajax oa ook Henderson/Rijkhoff aantrekken
Ajax zal ook nog wel doorverkoop of % winst krijgen denk ik"
- - - -
"eis van de speler" slaat op dat er een lagere clausule is dan aankoopbedrag.

31-05-2024 10:39

Freddy +11364

Tonnen voor Fitz-Jim is ook overdreven. Ze moesten 1 ton aan clausule betalen.

31-05-2024 11:26

wijzijndebeste123 +162999

Een week ervoor was t gratis geweest. Maar jij vindt een tonnetje meer of minder dus geen probleem? Dat zegt alleen wat over jou.

31-05-2024 11:33

Sportvolgert +40132

Hij zegt alleen dat het geen tonnen zijn maar 1 ton. Dat is toch een flink verschil. Maakt het jou niet uit of je in een restaurant 100 euro of 200 of 300 euro betaald dan? Dan zegt dat meer over jou?!

31-05-2024 13:14

wijzijndebeste123 +162999

Hahaha. Dus een ton weg pissen maakt niet uit? Wat bedoel je eigenlijk te zeggen?

De Lang zijn incompetentie heeft je met de belachelijke slechte deal voor Mikautadze en Fitz-Jim straks al ruim 15-20 miljoen gekost.

31-05-2024 13:20

Sportvolgert +40132

Ik zeg niks, jij neemt iemand de maat die alleen maar aangeeft dat het niet om tonnen maar om 1 ton gaat. Verder niks.

31-05-2024 14:45

Freddy +11364

Ik zeg dat jij flink aan het overdrijven bent. Uiteraard is die ton ook jammer geld maar hou je dan wel bij de feiten en ga geen tonnen benoemen want dat is gewoon niet zo

31-05-2024 15:20

Lazell +16973

Dit is het risico als je je nek uitsteekt om je club uit te helpen in een functie die niet de jouwe is. Zelfde met Geelen als AD. Zulke dingen moet je gewoon niet willen, als club zijnde of als persoon zijnde.

Al geloof ik niet dat het zo erg is als jij schetst.

31-05-2024 13:56

C14 +22310

En ook groen licht gegeven voor Forbs toch?

31-05-2024 15:31

wijzijndebeste123 +162999

Yep zie mijn post 09:02 uur.

De Lang noemde Forbs een zeer talentvolle speler toen Mislintat hem om advies vroeg. Lol

31-05-2024 15:33

C14 +22310

Ja echt zo'n oordeel van iemand die oppervlakkig naar spelers kijkt. Het ziet er spectaculair uit door enorme snelheid en vlugge voeten, dus een heel goede speler.

Ook met Henderson vooral aankomen, een speler die alleen kan functioneren in een heel goed draaiend team met kwaliteit, in een team brengen dat voor geen meter draait en zonder kwaliteit.

31-05-2024 15:39

wijzijndebeste123 +162999

Henderson moest t vooral hebben van zn enorme inhoud en t druk zetten. Nu heeft hij daar door zn leeftijd enorm op ingeboet en blijft er weinig over. Dit was ook de reden dat Liverpool hem vd hand deed

31-05-2024 15:42

SuperMidoGodenzoonBananenpuddingTainio +4475

De Lange was niet bij de transfer van Forbs betrokken.

31-05-2024 16:58

wijzijndebeste123 +162999

Mislintat heeft De Lang wel degelijk om advies gevraagd.

De Lang:
"Mislintat vroeg me wat ik van hem vond ja. Ik zei dat hij heel getalenteerd was.”

31-05-2024 17:29

SuperMidoGodenzoonBananenpuddingTainio +4475

Hij geeft aan dat hij hem getalenteerd vindt dat zegt niet meteen dat hij vindt dat de speler naar Ajax moet komen.

31-05-2024 19:22

wijzijndebeste123 +162999

Heel getalenteerd zegt hij. Dat je bewust t woordje “heel” weg laat is typisch en treurig. Betekent dus dat je blijkbaar zelf ook al vindt dat je punt niet al te sterk is.

31-05-2024 19:32

Sampaoli +39149

Fijn om te zien dat Kroes portefeuille jeugd(contracten) op zich heeft genomen. Fijn, maar tegelijkertijd ook waanzinnig dat dit voor de komst van Kroes/Beuker niemand verantwoordelijkheid droeg voor deze belangrijke taak.

Beuker en Kroes spreken uit dat ze jeugd belangrijk willen maken, van opleiden met ontwikkelplan tot scouten tot doorstroom tot contracten. Dat stemt mij zeer positief. Maar sommige onderwerpen uit dat rijtje gaat lange termijn worden. Alle vertrouwen in dat ze de juiste mensen om zich heen verzamelen, want kunnen niet alles zelf doen.

Trainers o19, o17 en o15 ben ik in ieder geval positief over. Nu nog een goede trainer Jong dan staat geraamte daar. Spelersgroepen zien er aardig uit maar bij Jong, o19 en eventueel o17 moet er nog wel iets gebeuren. Contracten totale chaos op dit moment, dus daar ligt nu logischerwijs prioriteit. Zijn 10+ spelers benaderd door Feyenoord/PSV, buitenlandse interesse uiteraard altijd op de loer na zo'n Future Cup.

ON: Bentaleb ben ik zeer gecharmeerd van, goede speler. Gaat concurrentie aan met van De Graafschap overgekomen Veenbergen en van Excelsior overgekomen Isik voor plek links achterin.

31-05-2024 08:50

SuperMidoGodenzoonBananenpuddingTainio +4475

Zijn 10+ spelers benaderd door Feyenoord/PSV.

Het enige voordeel imo is dat als Feyenoord en PSV nu spelers halen is dat als Ajax de jeugdopleiding snel op orde maakt (veel vertrouwen in Beuker) en weer absolute top is. En dat er dan op een gegeven moment spelers weer de omgekeerde richting op willen naar Ajax dat Feyenoord en Psv nooit meer mogen huilen over het herenakkoord.

31-05-2024 08:59

w86 +9337

Ajax is de enige heer in dat akkoord. Gaat nu ook niet lopen huilen in de media omdat er een paar spelers worden weggetrokken, zoals onze "concurrenten" dat ieder jaar wel doen.

En daarbij vind ik het ook prima als die jongens gaan. Zo te zien hebben we nog genoeg aantrekkingskracht op spelers van andere BVO's. Ajax is echt niet afhankelijk van een Steur of Zinhagel die zich nu laten verleiden door dikke salarissen en kansen in de Youth League. Allemaal korte termijn denkers en daar kan je dus later ook niet op bouwen.

31-05-2024 10:07

Matzet +5341

Dat Feyenoord en PSV nu volop aan onze spelers trekken, is dat een teken dat het ‘gentlemansagreement’ voorbij is, of is dat van alle tijden? Dat er incidenteel een speler van de ene naar de andere club overstapt kan ik me iets bij voorstellen, maar dit klinkt als ‘structureel’.

Contracten is een chaos inderdaad, maar hoe zie jij de samenstelling van de selecties, de onderlinge verhoudingen en de samenwerking van de technische staf? Is er nog een lijn in te ontdekken, of is het los zand?

31-05-2024 10:24

lexy88 +8816

Inderdaad bizar dat dit zo matig is opgepakt. KUt voor KJH dat hij overspannen werd, maar daar moet in diezelfde week al iemand volledig die taken overnemen. Dat gebeurt bij mij ook en ik heb niet zo'n belangrijke baan anders zat ik niet zo vaak op AS haha.

31-05-2024 10:31

SuperMidoGodenzoonBananenpuddingTainio +4475

Echt bizar dat je je levensader zo laat verslappen. Als ik TD was zou ik op de 1e dag meteen met de toptalenten gaan praten.

31-05-2024 19:23

fascino +1287

o19 is toch overvol al, ook met een vertrek van Steur? o17 een spits en 1 mid en 1 verdediger voor de breedte?

31-05-2024 12:33

SwissAjaxFan +3972

Mooi onze jeugd met talenten versterken en terug naar de Top met onze jeugdopleiding🤩🤩🤩

31-05-2024 08:27

Cosey2 +6969

Ze roeren zich lekker op de transfermarkt, maar krijgen we niet een heel jong elftal zo?

31-05-2024 07:04

AjaxAficionado +1453

Ik denk dat je het wel begrijpt maar dit is natuurlijk voor de jeugd

31-05-2024 07:47

Voetbalfan2002 +5528

Zucht wat een zure augurk ben jij zeg…

31-05-2024 08:03

mtrules +619

Het was vast sarcastisch van Cosey ;)

31-05-2024 08:27

sucre +15101

@Voetbalfan, fijn dat je sarcasme zo goed doorziet!

31-05-2024 09:57

Voetbalfan2002 +5528

Hier zat ik dan mis, maar het is inmiddels zo voorbarig bij sommige dat ik sarcasme nauwelijks overweeg en ik gelijk uit ga van een glas is half leeg persoon!

31-05-2024 10:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.