Kranten eensgezind: 'Formatie van Farioli had alles weg van een wapperende witte vlag'

door Bart Veenstra 94

Bron Nederlandse kranten

Kranten eensgezind: 'Formatie van Farioli had alles weg van een wapperende witte vlag'

door Bart Veenstra 94

Bron Nederlandse kranten

Laatst geüpdatet

De Nederlandse ochtendkranten zijn daags na de Europese uitschakeling van Ajax kritisch op de keuzes van trainer Francesco Farioli. De Italiaan stuurde ten opzichte van de heenwedstrijd van vorige week tien andere spelers het veld in. De kranten zijn het erover eens: Farioli en Ajax legden zich daardoor bij voorbaat al neer bij uitschakeling in de Europa League.

De Telegraaf

De Telegraaf is vrijdagochtend kritisch op de keuzes van trainer Farioli. 'Francesco Farioli heeft zonder de laatste hoofdstukken te willen lezen het boek Europa League het raam uit gegooid', schrijft de krant, die de trainer een dag eerder met een 'stalen gezicht' nog zag zeggen dat hij het Europese avontuur net zo belangrijk vindt als de Eredivisie. 'Maar met tien wijzigingen in zijn basiselftal ten opzichte van het ook verloren thuisduel (1-2) en door een blamage in te calculeren, gaf de Italiaan ondubbelzinnig aan volledig bezig te zijn met de competitiekraker Ajax-AZ van zondag.'

Met de keuze voor zijn opstelling lijkt Farioli de steun te krijgen van de directie van Ajax, zo valt ook te lezen. 'Wie niet beter wist, zou kunnen denken dat de Italiaan door Ajax in Europa zo te schande te maken zijn boekje te buiten ging, maar daar was geen sprake van. De trainer wordt in zijn keuze volledig gesteund door de directie, zo herhaalde Alex Kroes in de catacomben van het Deutsche Bank Stadion.'

Het doel heiligt de middelen dit seizoen in Amsterdam. 'Ook de beslissing om voor de aftrap van de return van de achtste finale van de Europa League al met de witte vlag te wapperen, zal veel echte Ajacieden doen gruwelen', schrijft De Telegraaf, die zag dat Farioli zijn elftal op veel plaatsen had gewijzigd. 'Met een compleet andere achterhoede en voorhoede dan in het thuisduel en het aan de kant houden van onder anderen Josip Šutalo, Youri Baas, Jorrel Hato, Kenneth Taylor, Mika Godts, Bertrand Traoré en Brian Brobbey was wel duidelijk dat het niks zou worden.'

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli eintracht frankfurt ajax 24 25
Francesco Farioli zag zijn elftal donderdagavond kansloos verliezen van Eintracht Frankfurt.

De Telegraaf zag Ajax uiteindelijk 'een wanprestatie' leveren. 'En het pijnlijke is dat het sparen van spelers geen enkele garantie biedt op een overwinning op AZ. Vrijdag traint Ajax, inclusief de tegen Eintracht Frankfurt geschorste Jordan Henderson én de in het Deutsche Bank Stadion op de tribune zittende Baas, in Duitsland en gaat het vizier officieel op het duel met de Alkmaarders. Officieus gebeurde dat zondag na de zege op PEC Zwolle.'

Bij de ochtendkrant vindt men dat het de Ajax-directie zou sieren om het voorbeeld van PSV te volgen. 'De Eindhovense clubleiding vergoedde na de vernedering in eigen huis tegen Arsenal (1-7) de entreebewijzen voor het uitduel. Dat gebaar verdienen de fans van Ajax, die naar Frankfurt reisden om de B-ploeg in actie te zien, ook.'

Algemeen Dagblad

'Farioli rolt de rode loper uit', kopt het Algemeen Dagblad vrijdagochtend. De krant zag de Europa League-campagne van Ajax na achttien wedstrijden met een doffe dreun eindigen. 'Coach Francesco Farioli koos voor een elftal vol reserves en kreeg daar van Eintracht Frankfurt en voormalig PSV-speler Mario Götze meteen de rekening voor gepresenteerd.'

Al snel stond Eintracht Frankfurt met 2-0 voor en een grote nederlaag dreigde voor Ajax. 'Naar dat horrorscenario had Farioli ook gesolliciteerd met zijn opstelling. Belofte Dies Janse stond in het midden van een driemansdefensie en Don-Angelo Konadu zelfs voor het eerst in de basis. En dat in de return van de achtste finale van de Europa League. Daarin troffen 3000 meegereisde Ajax-fans in Davy Klaassen en Steven Berghuis de enige spelers die regelmatig aan de aftrap verschijnen. (...) Zo had de formatie van Farioli tegen Eintracht Frankfurt alles weg van een wapperende witte vlag.'

Na het eerder uitvallen van Wout Weghorst, Jordan Henderson, Remko Pasveer en Brian Brobbey wilde Farioli richting de kraker tegen AZ geen risico nemen. De 'belabberde uitgangspositie' speelde daarin ook een rol. 'Dus wierp Farioli min of meer de handdoek in de ring nadat Ajax zeventien duels had gestreden om bij de laatste zestien te komen. Kan de coach, die voor de winterstop veelvuldig en succesvol rouleerde, dat wel maken? Om de mogelijke 2,5 miljoen euro bij een kwartfinaleplek te laten varen? Om al die afgereisde fans met een kansloze B-ploeg op te zadelen?'

De krant schrijft ook hoe de supporters en de directie kijken naar de keuzes van Farioli. 'De supporters? Het gros wenste na de moeizame zeges op Almere City FC en PEC Zwolle al dat Farioli vol ging voor het bewaken van de acht punten voorsprong in de Eredivisie. De directie? Die vindt de keuze van de Italiaan gezien de belangen volkomen terecht, bleek voor de aftrap.'

Het Parool

Ook bij Het Parool ziet men dat de keuzes van Farioli van grote invloed waren op de Europese uitschakeling van Ajax. 'Ajax-trainer Francesco Farioli verkleinde de kans op het bereiken van de laatste acht in de Europa League. Hij liet Ajax met veel reservespelers aantreden in de return tegen Eintracht Frankfurt. Zoals te verwachten was, liep dat slecht af: 4-1 voor Frankfurt. De meerwaarde van de vele wisselingen moet zijn dat Ajax zondag met de beste spelers kan aantreden tegen AZ.'

Tekst gaat verder onder de foto.

eintracht frankfurt ajax 24 25
De spelers van Ajax druipen af na een kansloze nederlaag tegen Eintracht Frankfurt.

Dat Farioli veel rouleert bij Ajax is niet nieuw, zo weet men bij de krant. 'Farioli is er al het hele seizoen van overtuigd dat zijn beste spelers geregeld rust moeten hebben. Dat hij dat donderdagavond in de Europa League deed en niet zondag in de Eredivisie houdt verband met de doelstelling van Ajax.'

'De noviteit van de keuze voor de reservespelers als basisteam in Frankfurt zat ‘m in twee dingen', vervolgt Het Parool. 'Het was de laatste kans om de kwartfinales van de Europa League te bereiken, dus er stond tegen een sterkere tegenstander dan in de Eredivisie op de korte termijn meer op het spel. En Ajax speelde in een nieuwe tactische variant, met drie centrale verdedigers in een 3-4-3 variant. Die nieuwe tactische vondst pakte beroerd uit. Het ontbrak in de defensie aan afstemming.'

Ajax verloor met 4-1 van Eintracht Frankfurt en daarmee is Europese uitschakeling een feit. De focus kan nu wel volledig op het veroveren van de landstitel. 'De meerwaarde van de strategie van Farioli moet de komende negen wedstrijden blijken. In het enige overgebleven boek van de eredivisie verdedigt Ajax een voorsprong van acht punten. Zondag komt AZ naar de Johan Cruijff ArenA.'

de Volkskrant

'Achttien wedstrijden trok het circus Ajax bekijks in Europa. Het was een avontuur: er werden reizen gemaakt naar Servië, Griekenland, Polen, Tsjechië, Kazachstan, Spanje, Letland, België en Duitsland', begint de Volkskrant zijn verhaal. 'Er werd een serie met 34 strafschoppen overleefd, tegen Panathinaikos.'

'En dan nu, aangekomen in Frankfurt, werd de volledige afgang beleefd', is men kritisch bij de krant. 'Met de 4-1 als toppunt, een geweldige lob van Mario Götze na een clowneske actie van doelman Matheus. Ajax had de UEFA beter kunnen vragen het duel schriftelijk af te doen, in plaats van de Braziliaan speelgerechtigd te krijgen.'

Ook in de Volkskrant kijkt men kritisch naar de keuze van Farioli om een B-team het veld op te sturen. 'Alsof Toneelgroep Amsterdam een groepje getalenteerde studenten laat opdraven voor een belangrijk stuk. Alsof de leukste oom van de dorpskroeg opeens in Carré mag optreden. Dat was Ajax. Kijk, Ajax is al niet geweldig, maar als te veel van de beste spelers niet meedoen, wordt het helemaal een lastig verhaal, zeker tegen een team als Frankfurt.'

Volgens de Volkskrant leek het alsof Ajax zich bij voorbaat neerlegde bij de uitschakeling. 'Al herhaalde Farioli voor de wedstrijd zijn verhaal dat hij per wedstrijd kijkt, dat elke wedstrijd zijn eigen aanpak heeft, zijn eigen opstelling. Dat mag, het is niet verboden. Het kostte hem dit seizoen veel moeite om de selectie enigszins fit te krijgen, na belabberde jaren.'

Toch blijft de kritiek op de keuzes van de Italiaan aanwezig. 'Maar Ajax heeft ook een verplichting naar het voetbal, naar de te verdienen punten voor de ranglijst, naar de drieduizend supporters die meereisden naar Duitsland en die na afloop meteen over het kampioenschap zongen.'

Bestel nu het jubileumshirt van Ajax ter ere van het 125-jarige bestaan!

Lees meer over:
Plaats reactie

fluwelenlinker +11602

1 ding is duidelijk: als Ajax zondag verliest van AZ dan zal de druk vanuit de media enorm toenemen.
Dat is het risico dat Farioli gisteren genomen heeft. Maar hopelijk vindt Farioli weeral een manier om Ajax van het volgende trauma af te helpen: het niet meer kunnen winnen van AZ.

12:49

ElFlaco +3642

Deze opstelling was inderdaad belachelijk en niet des Ajax ; klaar. Je kunt nota bene de kwartfinale van de EL bereiken en dat verkwansel je op deze manier. Als je door was gekomen had dat een geweldige boost gegeven ook richting zondag. En wat te denken van de 3000 fans die er (minimaal) waren? Het zou Farioli sieren als ie zou zorgen dat die mensen hun geld terugkrijgen!

11:10

Kreugerrand +643

Wat klets je dom zeg pfoe

11:45

ElFlaco +3642

Want? Je gooit je goede naam Europees gewoon te grabbel. Of niet? En ja de competitie is belangrijk maar dat is het ook voor andere topploegen en die spelen niet met een B elftal.

15:04

MokumsParadijs +2235

Je hebt helemaal gelijk.

16:49

Kreugerrand +643

Je maakt er drama van !
Eintracht is gewoon maatje te groot voor nu
je mist gewoon nu teveel klaar op naar de competitie

16:53

JanBiesbos +28920

Daar zijn ze weer, bij psv fey az zouden ze het realistisch, berekenend, slim noemen, bij ajax na twee ramp seizoenen dit🤣

10:18

YRGI +32891

Je hoort ze idd nauwelijks over die 9-3 tegen Arsenal, of dat dikke verlies tegen Inter en Spurs.

10:27

Aeneas +1183

Dat zijn, met alle respect naar Frankfurt, toch tegenstanders van een ander kaliber, terwijl de Nederlandse clubs daar hun best deden om er het maximale uit te halen, ook in de kansloze return tegen Arsenal. De gemaakte keuzes vielen daarmee gewoon minder te bekritiseren. En daar moet ik nog bij zeggen dat PSV en Bosch er aardig van langs kregen na die 6-1 nederlaag.

13:28

JanBiesbos +28920

Precies niks over extra rust voor AZ en wij wel naar PEC waar brobbey geblesseerd raakte

13:52

MokumsParadijs +2235

AZ speelde gisteren wel gewoon met de sterkste opstelling hoor.

16:50

Juichtoon +32268

Als Van Persie in maart 2026 8 punten los zou staan zit het complete journaille zuigend aan zn jongeheer onder tafel tijdens de persconferentie. Al stelt hij het complete dameselftal op in de kwartfinale.

09:53

JanBiesbos +28920

Of arne slot of bosz

10:19

ProperFootball +14453

'Bij de ochtendkrant vindt men dat het de Ajax-directie zou sieren om het voorbeeld van PSV te volgen. De Eindhovense clubleiding vergoedde na de vernedering in eigen huis tegen Arsenal (1-7) de entreebewijzen voor het uitduel.'

Alsjeblieft niet zeg. Dat vind ik van dat gedrag voor de bühne. Dan vind je jezelf eigenlijk veel te goed om zo te verliezen en ga je dáárom opzichtig dat groepje supporters vergoeden, en dat vooral ook de media in slingeren, want daar gaat het natuurlijk om.

Nee, je moet gewoon zeggen dat je slecht gespeeld hebt en het volgende keer beter doen. Zoals het PSV elftal inderdaad heeft gedaan.

09:27

ZakimHiyech +237

Alle kranten gaan helemaal los vanochtend en proberen Ajax aan het wankelen te krijgen, terwijl de supporters, de spelersgroep en het bestuur de keuze van Farioli volgens mij allemaal prima vinden. Er is rust en eensgezindheid in Amsterdam en wij laten ons niet van ons stuk brengen door onze vrienden van de Telegraaf of AD. Laat ze allemaal maar lullen, wij staan achter onze trainer en spelers, op naar zondag waar de 3 punten echt belangrijk zijn.

09:13

ProperFootball +14453

Het is een complot! Ze proberen ons aan het wankelen te krijgen! Schande!

09:28

mokum007 +6518

Precies D 100%

09:36

emieltjuhh +17732

De day after is altijd makkelijker om een mening te hebben alleen van gister is echt een min achting naar de Ajax fans

09:06

Kreugerrand +643

Supporters daar vinden van niet enkel die huppel kutjes op AS , kranten en overige media , maar boeiend .

11:48

NW23 +5019

Kranten eensgezind. Ze zullen wel allemaal een hekel hebben aan Ajax, aldus de verzameling calimero's op AS.

De vertaler van Farioli zal overuren draaien. Wie z'n billen brand, moet op de blaren zitten. Hoe zeg je dat in het Italiaans?

08:58

JanBiesbos +28920

Klopt hebben ze ook, het narratief klopt nu niet meer vd media omdat Ajax er jaren over zou doen om weer kampioen te worden. Dat Ajax gewoon nog ff naar PEC moest vergeet jij ff en dat brobbey daar geblesseerd raakte terwijl Az en Fey rust kregen. De media was gigantisch verbolgen toch? Nee , hou op met je Calimero gelul. Is al kang duidelijk dat voor Ajax andere regels gelden ook als we financieel aan de grond zitten.

13:57

NW23 +5019

Hoi Calimero,

Wij zijn klein en zij zijn groot en dat is niet eerlijk! Ik adviseer je om een seizoenkaart bij PSV te nemen. Bijkomend voordeel is dan dat je ook geen gezeik hebt over het vertoonde spel. Als er maar gewonnen wordt!

14:34

KarimB +11190

Waarom blijft iedereen dit zo goed praten? Deze totale anti Ajax instelling van onze trainer... waar die evt zelf niks aan kan doen. Want hij krijgt de vrijheid van Kroes..

Ik zou hem nooit uitschelden of wat doen ook. Vind het en sympathieke man. Maar wat hij dit jaar allemaal doet met de naam Ajax... totaal niet oke. Van anti voetbal tot b elftal in knock-out Europa.

Dat heeft niks met Ajax te maken. Maar ik hoor de teksten alweer. Kijk waar we vandaan komen. Voor die gene. Leg die selecties is naast elkaar qua spelers/staf/fitheid en je ziet dat je helemaal niet kan vergelijken.

En een titel winnen met totaal anti voetbal. T zal wel

08:56

NW23 +5019

Dat gelul waar we vandaan komen is inderdaad ook onzin aan het worden. Het elftal ziet er idd ook anders uit. Vergeet ook niet dat spelers als Berghuis en Henderson, vorig seizoen vrijwel de volledige tweede seizoenshelft hebben gemist (met hun 2 fit had Ajax vorig seizoen ook nog een serieuze gooi naar de 3e plaats kunnen doen).

Belangrijker dan dat, inmiddels is Farioli een maand of 9 verantwoordelijk voor het team. Dan kun je niet blijven verwijzen naar het verleden. Hij is verantwoordelijk voor wat er nu gebeurt. Hij is verantwoordelijk voor de uitstekende resultaten in de Eredivisie en dus ook voor de Ajax-onwaardige dingen die er plaatsvinden.

09:07

Rodsje +14638

Wtff lul jij? Berghuis voegt en voegde amper wat toe en henderson was gewoon fit? Er waren genoeg mogelijkheden om top 3 te zijn maar de trainer deed maar wat en er werd amper op verdedigen getraind.

12:45

NW23 +5019

Henderson is vorig jaar de hele maand april afwezig geweest. Hij miste ook de belangrijke onderlinge wedstrijd tegen AZ. In die wedstrijd misten we Berghuis en Bergwijn ook. Dat was een zware aderlating. Henderson, Bergwijn en Berghuis hebben vorig seizoen in de tweede seizoenshelft allen wekenlang in de ziekenboeg gezeten. Soms ook nog gelijktijdig. Dan mag jij Berghuis niets vinden, maar dat dit een behoorlijke impact heeft gehad op de resultaten in die periode dat is nogal voor de hand liggend.

15:06

Jariiii +21809

Als hij dit had gedaan met de selectie waar Ten Hag over kon beschikken was ik het met je eens geweest. Nu niet.

12:43

Rodsje +14638

Dan ga je toch lekker een andere club supporten? Resultaat is dit seizoen heilig klaar! Vanaf volgend seizoen mogen we weer mooi voetbal verwachten

12:43

KarimB +11190

Waarom dit soort reacties altijd? Dat geschreeuw altijd dat je voor een andere club word. Ik zeg toch ook niet word jij voor een andere club. Juve ofzo

15:18

Rodsje +14638

Omdat je zeikt elke keer terwijl
je realistisch moet zijn. Met dit materiaal en de positie waarin Ajax zich bevond en bevind zowel sportief als financieel, is resultaat het enige wat telt. Het is belangrijk dat de club weer gezond is en terug kan naar waar Ajax voor staat en dat is goed beleid en mooi voetbal. Voor dat heb je gewoon zulke tussenjaren en dat is altijd zo geweest

16:37

MokumsParadijs +2235

Zoek jij anders lekker een andere club als je zo blij wordt van afbraakvoetbal

16:53

KarimB +11190

We mogen toch beiden iets anders vinden en heel erg van Ajax houden

18:46

Dolblij +44780

Gezien de omstandigheden heeft Farioli een keuze gemaakt. Wetende dat waarschijnlijk de hele voetbalpers, met name de delen van de pers die hem sowieso niet mogen, over hem heen zullen vallen. Goede beslissing of geen goede beslissing, Farioli heeft ballen.

08:51

NW23 +5019

Hij heeft juist geen ballen. Als hij ballen had gehad dan had hij dat juist gezegd in plaats van alle media en achterban die dit zo benoemen voor idioot uit te maken (wat hij gewoon doet door te ontkennen dat er sprake is van een minder elftal).

Als hij ballen had gehad, dan had hij gezegd dat zondag inderdaad belangrijker was en de meningen die anderen daarover hebben als een man geaccepteerd. Dat doet hij echter niet. Hij accepteert de kritiek niet, gaat in de verdediging en maakt media (en daarmee ook fans) die insinueren dat hij de wedstrijd dus niet belangrijk genoeg vond min of meer uit voor mafkezen.

09:12

Dolblij +44780

@NW23: daarvoor is ook wat te zeggen, inderdaad. Alleen heb ik nog nooit een trainer openlijk horen zeggen dat hij een bepaalde wedstrijd onbelangrijk vindt en dus zijn reserves in de strijd gooit.

09:24

Vak420 +957

Grappig genoeg zijn degene die het meeste tegenvielen (of eigenlijk niet grappig) Berghuis en Van den Boomen.

08:46

booya4afca +108

We weten natuurlijk al lang dat van den Boomen te kort komt. Heeft een prima trap natuurlijk, maar als ie moet lopen dan heeft ie zo snel zijn beperkingen.

08:49

Vak420 +957

Wanneer hebben we die prima trap van Van den Boomen eigenlijk gezien?

08:53

ProperFootball +14453

Hij gaf een pass door de lucht richting de rechtsbuiten. Dat wordt dan standaard ook meteen benoemd door de commentator 'zijn trap', want je moet wat. Uiteraard staan er zelfs in dat B-team van gisteren veel meer op het veld die ook prima zo'n pass kunnen geven. O.a. de keeper, Berghuis, Taylor, Hato. Dus bijzonder is het niet. Maar de commentator weet verder ook niet meer wat hij moet zeggen over vdB.

09:32

PaulEast +7805

Het xenofobische gedeelte van de media. Wellicht een groot deel daarvan die vorig jaar ook Maurice Steijn steunde. Heeft de messen al vanaf het begin geslepen. Deze trainer calculeert van wedstrijd tot wedstrijd hoe hij de gemeten rest energie voor een wedstrijd inzet. Het is niet de eerste x dat hij dit doet. Vaak met succes maar als dit niet het geval is is de teleurstelling groot en laat de media zijn masker vallen. Feit is dat iedereen van de selectie erbij wordt gehouden en het resultaat, gezien de selectie, bijzonder goed is. We hebben tegen AZ in iedergeval iets meer kans dan anders. Bewust of onbewust.

08:41

booya4afca +108

Het zijn net schapen, die kranten en overige media.

Het begint met Ziggo waar Wytse, na het zien van de opstelling in elke zin ging vermelden dat er 10 wijzigingen waren.. Vervolgens gaat Sneijder daar met zijn gejank overheen.. "Want ooooooh de supporters..."

Dan verloopt de wedstrijd zoals ie verloopt, en heel Nederland is te klein.

Het het mooiste van alles is nog, de supporters in het uitvak, die hadden er vrede mee.

Dezelfde media is al weken bezig met het uitlokken van Farioli over het feit dat Ajax nu wel echt kampioenskandidaad is en dat het schande is dat men dat niet uitspreekt.

Nu is het weer een schande dat Ajax niet met de beste opstelling speelt, hoe durven ze..

Weet zeker, had je wel met jouw basis 11 gespeeld, en een Brobbey of Taylor of Hato had een blessure opgelopen, dan zouden ze zeiken over het feit dat de top 2 en eventueel het kampioenschap veeeeeeel belangrijker en waardevoller zijn.

08:34

gerry1950 +107

Ik vrees dat dit hem gewoon opgelegd is. Hij verborg niet voor niets zijn gezicht toen hij het veld afliep. Als sportman laat je je niet zo piepelen door een tegenstander. Zondag slecht resultaat en dan heb je de poppen aan het dansen. Ik schaam mij voor dit Ajax.

08:31

ProperFootball +14453

De complottheoriën vieren weer hoogtij zie ik.

09:33

Dirk +7001

Eerlijk,dat was ook zo . Maar wij Ajax fans malen er niet om ., zeker nu er iets verl mooiers in her verschiet kan liggen .
De enigste opdracht was , geen nieuwe gekwetste of geschorste spelers bij creëren, je zag in de Arena al na het fluitsignaal dat de handdoek geworpen was ,.
Maar slaagt Farioli in het Kampioenschap ...dan is het euforie...

08:24

leeke +10375

Geschorste......wat heeft dat met de eredivisie te maken, en wij ajax fans malen er niet om.......Je Legt als Farioli zijnde nu wel heel veel druk op je spelers voor zondag he. Wat als je zondag verliest.....Want je be t nu wel verplicht om te winnen

08:30

ProperFootball +14453

'Wij Ajax fans'? De meningen zijn onder de fans nogal verdeeld. Wat je zegt over de opdracht is trouwens onzin. De opdracht was de wedstrijd te winnen om zo in de kwartfinale van het Europese toernooi te staan. Een nobel streven. Dat is helaas niet gelukt. Nu is de volgende opdracht thuis winnen van AZ. Zo simpel is het uiteindelijk. Natuurlijk wil je elke wedstrijd winnen en daarbij zoveel mogelijk blessures voorkomen. Over een heel elftal niet opstellen vanwege 'mogelijke schorsingen' begin ik maar niet eens.

09:34

Jariiii +21809

Ik zeg het nog maar eens, als we straks op het Museumplein staan zijn alle keuzes juist geweest. Titel is heilig en zou ongekend zijn.

08:22

ProperFootball +14453

Ook dit is een dooddoener die leuk klinkt, maar het is uiteindelijk onzin. De uitkomst is goed, maar dat betekent natuurlijk niet per se dat alle keuzes goed waren. Dat geeft verder ook niet, het is mensenwerk dus er worden soms verkeerde keuzes gemaakt. Waarbij je van de meeste keuzes nooit zult weten of het de goede was of niet.

09:37

Jariiii +21809

Je snapt heus wel wat ik bedoel.

09:51

ProperFootball +14453

Ja, dat de uitkomst gunstig is en dat dan de kritiek verstomt. En dat wij tevreden zijn met het resultaat. Dat klopt hoor.

Maar ik wilde toch ff benadrukken dat dat toch iets anders is dan de goede keuzes maken, zowel analisten, journalisten als supporters hebben hier nogal moeite mee om dit uit elkaar te houden, merk ik. En dat leidt uiteindelijk tot de gekste beweringen en veronderstellingen.

09:58

Jariiii +21809

Als Farioli kampioen wordt (en zelfs als Ajax tweede wordt) heeft hij over all de juiste keuzes gemaakt, zo simpel is het wat mij betreft.

10:34

7172AFCA7395 +10269

De CL miljoenen zijn nodig om de selectie te versterken. Want iedereen weet dat dat moet.

11:05

ProperFootball +14453

Overall ja. Maar dat is wel wat anders. Daarom kan je gewoon van mening zijn dat ie gisteren niet de goede keuze gemaakt heeft maar niet tegen Farioli zijn. Gelukkig maar.

11:21

marty21 +461

125 jaar en Kampioen is ultieme beloning.

08:20

ouweman +4926

Hij lag vanaf het begin al niet lekker in de media, maar vanaf nu is de jacht geopend.

Farioli kan maar één ding doen : kampioen worden. En wat zullen we dan lachen met zijn allen.

Vergeet gisteren, op naar zondag. Met de sterkste selectie.

08:18

Hamstelaar +14806

Dit heeft hij zelf veroorzaakt. En hij heeft onnodig druk gelegd op zondag

08:20

FrancescosRavioli +15082

Mwa. Zondag 10 anderen in de basis. Ik vraag het me af.

Ik dacht eerst ook dat het zou doorwerken, maar zolang Henderson, Berghuis en Pasveer deze keuzes snappen (en ook Davy), dan krijgen ze de rest ook wel mee in dat gevoel

08:22

leeke +10375

Onnodig....ik verwacht niet eens een overwinning zondag,de druk is nu wel gigantisch hoog voor de spelers,En waarom,vorige wedstrijd 120 minuten in de benen,en op zondag stonden ze er weer gewoon.

08:33

Hamstelaar +14806

Er staat sowieso al meer druk op vanwege jubileum wedstrijd en iedereen gaat er nu van uit dat er gewonnen wordt omdat ze rust hebben gehad en AZ niet

08:37

JS16 +2743

#pakschaal dat is het doel.... frikadel Mike

08:09

FissaDeGekste +3368

Uiteraard ben ik niet opeens anti-Farioli. Wat hij doet in de ED is mega knap.

Maar dit vond ik wel ver gaan. Blij dat ik niet in het uitvak zat. Je kunt ook doen alsof het je wel interesseert met je opstelling.

Hiermee legt Farioli het team ook onnodig extra druk op richting zondag.

08:07

ProperFootball +14453

Dank voor de nuance. Erg blij mee. Er bestaan mensen die geen 'xenofobie' hebben, niet anti-Farioli zijn, hem credits geven, en tóch niet blij waren met zijn beslissing om bij een achterstand van 1 goal in de 8e finale een B-team op te stellen. Dat kan, dat mag.

09:40

w86 +9337

Typerend weer hoe de media hier mee omgaat. 4-1 verliezen tegen de nummer 4 van Duitsland is een blamage, 3-1 verliezen tegen de nr 13 van Engeland is knap weerstand geboden.

En ja ik vind ook dat er nu wat te rigoureus is gerouleerd, maar om dan het niet meespelen van Traore (al weken uit vorm), Godts (is die zo bepalend?) en Brobbey (net terug van blessure) mee te tellen is wel heel makkelijk.

En dan dat gedweep met het vergoeden van tickets omdat PSV dat ook heeft gedaan. Dat is het risico van het kopen van tickets, het kan meevallen (geniale CL potten) en tegenvallen (oa gisteren). Maar nergens bij het kopen van een kaartje staat dat jij de sterkste 11 krijgt, inclusief een overwinning en mooi aanvallend voetbal.

08:04

Koscar +5388

Dat verschil zit erin omdat er terecht meer wordt verwacht van Ajax dan Az. Bovendien speelde az niet zo dramatisch tegen spurs als wij deden tegen Eintracht. Ajax zou van zichzelf ook veel meer mogen verwachten dan die handdoek in de ring van gisteren.

Maar oh wat moeten specifiek wij op de fitheid letten, ondanks dat we al het hele jaar rouleren en muv een paar potjes in de vEl helemaal niet meer hebben gespeeld dan andere ploegen

08:10

FrancescosRavioli +15082

En toch staan die andere ploegen niet bovenaan. 8 punten los van de nummer 2. Met alles in eigen hand

08:24

Koscar +5388

Snap dit argument niet. Het is toch juist een argument vóór het gegeven dat men meer mag verwachten van Ajax?

11:52

Jeroen90 +1347

Ajax verliest eindelijk weer eens een keertje en heel Nederland is weer bij de les hoor. Stel je toch allemaal niet zo aan joh. Het ging om een return na een thuisnederlaag, tegen een ploeg die duidelijk betere spelers heeft dan wij, voorafgaand aan een cruciale competitiewedstrijd tegen een tegenstander waar we naar mijn gevoel de vorige eeuw voor het laatst van gewonnen hebben. We hadden het gisteren hoe dan ook niet gered, ook niet met de andere spelers, want met Traore in de spits was iedere bal naar voren ingeleverd. Het verschil tussen Farioli en de meeste andere trainers en kenners van de kranten, is dat Farioli redelijke beslissingen neemt, op basis van zijn eigen gezonde verstand, in plaats van uit emotie en/of druk van buiten maar lukraak met zijn spelers te smijten. Farioli kiest ervoor om prioriteiten te stellen en doet dat wat mij betreft uitstekend, daar verandert deze wedstrijd helemaal niets aan. Het resultaat is dat we in een jaar tijd van de nummer vijf zijn verandert in de titelfavoriet. Daar verdient deze man veel meer waardering voor dan hij krijgt.

07:59

ProperFootball +14453

'Stel je toch allemaal niet zo aan joh. Het ging om een return na een thuisnederlaag, tegen een ploeg die duidelijk betere spelers heeft dan wij, voorafgaand aan een cruciale competitiewedstrijd tegen een tegenstander waar we naar mijn gevoel de vorige eeuw voor het laatst van gewonnen hebben.'

Volgens mij stelt iemand anders hier zich aan. Je staat gewoon 1 goal achter met nog een wedstrijd te spelen. Dan is er nooit een reden om niet te proberen die wedstrijd te winnen. Dan kan je recht proberen lullen wat je wil, maar het blijft krom.

Volgens dezelfde logica moeten we bij PSV straks ook alvast maar op onze rug gaan liggen, want we spelen uit tegen een team met betere spelers. En de wedstrijd erop is wederóm cruciaal natuurlijk, immers die punten tellen net zo hard.

In de kern komt het gewoon hier op neer. Voor een club als Ajax is élke wedstrijd in de competitie én Europa belangrijk, zo lang er nog kans is op een resultaat. Doen alsof er geen kans meer was op een resultaat bij een achterstand van 1 goal is echt zot. Zelfs als je heel erg negatief denkt over onze spelers, ook belabberde teams winnen wel eens een wedstrijd van een veel beter team.

09:46

Jeroen90 +1347

Laat ik vooropstellen dat ik de kans niet groot acht dat we in Eindhoven gaan winnen. Maar er zijn op voorhand wel een aantal verschillen tussen die wedstrijd en deze. Ten eerste hebben we eerder dit seizoen al gezien dat we daar wel van kunnen winnen en dat het verschil in kwaliteit van het spelersmateriaal minder groot is dan ik en vele anderen dachten. Ten tweede hebben we op dat moment niets anders meer om voor te spelen en is er dus geen reden meer om spelers te sparen. Tot slot hoeven we, als er zondag van AZ wordt gewonnen, ook helemaal niet te winnen in Eindhoven. Met een gelijkspel zouden we dan een uitstekend resultaat behalen. Gisteren moest er in een uitwedstrijd gewonnen worden van een ploeg die een week geleden thuis al te sterk was, terwijl we toen wat mij betreft een van de beste wedstrijden van de afgelopen tijd speelden. Dan begrijp ik de emoties zoals die van jou, van mensen die vinden dat je alles op alles moet zetten om toch nog door te gaan. Maar dat zijn gevoelens van fans, waar de trainer een rationele belangenafweging hoort te maken. En de uitkomst daarvan is bij Farioli wat mij betreft de juiste.

Ik wil er nog aan toevoegen dat ik het eens ben met wat Farioli op de persco na afloop tegen Verweij zei: dat het nogal respectloos is richting de spelers die gisteren op het veld stonden, om te veronderstellen dat de andere jongens het wel even beter hadden gedaan. Ten eerste omdat die andere jongens vorige week ook verloren van dezelfde tegenstander. Ten tweede omdat we dit seizoen al meerdere keren hebben gezien dat het niet zoveel uitmaakt wie er spelen. Ik vind dat ook een verdienste van de trainer, dat het team echt een collectief is en ook stand houdt als de pionnen worden vervangen.

10:21

ProperFootball +14453

Ik snap je redenatie wel hoor. Maar heb wel een paar kanttekeningen:
- We hebben niets anders om voor te spelen omdat we gisteren de wedstrijd in Europa verloren. Dus dat je dan vervolgens niet meer spelers hoeft te sparen voor iets anders is de waarheid als een koe. Tegelijkertijd moet je nog steeds spelers sparen met pijntjes / lichte blessures die je nog nodig hebt in de wedstrijden ná AZ, en dan ná PSV, etc.

- Gisteren moest er een uitwedstrijd gewonnen worden van een ploeg die thuis te sterk was, in die zin dat ze bij ons wonnen. Maar doe nou niet alsof ze zo ontzettend sterk waren dat wij bij voorbaat vol-le-dig kansloos waren. Ten eerste drukten wij ze ook gewoon delen van de wedstrijd weg. Ten tweede maken spelers een paar persoonlijke fouten waardoor de goals vallen. Ten derde, als dit reden zou zijn om bij voorbaat de witte vlag te hijsen dan zou driekwart van de eredivisieclubs bij voorbaat ook al zo tegen de top 3 moeten aantreden, wat gelukkig niet gebeurt. De werkelijkheid is, ook als je slechter bent dan de tegenstander kan een resultaat behalen.

- Er is nog een heel grijs gebied tussen 'alles op alles' zetten en 'de witte vlag hijsen'. Ik vond dat je gewoon moest proberen nog te winnen, ja. Daarbij vind ik niet dat je alle risico's met spelers hoeft te nemen. Maar er is ook nog een tussenweg tussen per se je allerbeste spelers opstellen en een compleet B-elftal opstellen, vind ik.

Of Farioli de juiste keuze heeft gemaakt zullen we uiteindelijk nooit weten, omdat we niet alle inside info hebben. Maar op basis van wat ik gezien heb en van de spelers heb gehoord, vind ik niet dat hij deze keer een goede keuze gemaakt heeft. Jammer, kan gebeuren.

Wat betreft de reactie van Farioli op de persco, ik zie dat anders. Had op wie grap van de T. nou met een knipoog en kwinkslag op gereageerd denk ik dan, dan is de kous af.
Door zo opzichtig in de aanval te gaan bereik je niets. Bovendien kan je nu, als je dit meteen opvat als disrespect naar de spelers die speelden, net zo goed stellen dat hij op zijn beurt respectloos is richting Vos, dat je dat vergelijk niet mag maken. Is die dan zoveel minder dan Farioli? Natuurlijk is dat allebei niet zo, het is geen disrespect naar de spelers en ook geen disrespect naar Vos. De spelers die er stonden zijn grotendeels minder goed dan wat er normaal in de basis staat, en dat is te verklaren omdat ze jonger zijn en/of minder ritme hebben. Dat weet iedereen, inclusief de spelersgroep zelf. Maak het jezelf niet zo moeilijk, en reageer met een knipoog of kwinkslag op een kwinkslag.

Het is tenslotte volgens mij niet gek om te veronderstellen dat de jongens uit de A-selectie het beter hadden gedaan dan wat er gisteren vertoond is, plus de uitslag in doelpunten. In de heenwedstrijd deden we het al aanmerkelijk beter, en de spelers zijn gewoon beter. Dus die redenatie volg ik niet.

Tot slot, eens dat het een verdienste is van de trainer dat het team echt een collectief is. Dat het niet zoveel uitmaakt wie er spelen, dat denk ik persoonlijk niet. Ik betwijfel ook of Farioli dat daadwerkelijk denkt. Sommige spelers zijn nu eenmaal aanmerkelijk beter dan anderen, en ook hoe vaak je onder druk met elkaar samen hebt gespeeld maakt natuurlijk uit. De kunst is uiteindelijk steeds om een goede balans te vinden. Naar mijn mening was die er gisteren duidelijk niet. Het is niet anders, op naar de volgende wedstrijd.

11:13

JohanDW +656

De druk richting AZ is nu wel maximaal.
Als je die niet wint, is dat een gigantische afgang.

Win je die wel, dan heeft Farioli zijn gelijk gehaald en zal gisteren snel zijn vergeten.

07:59

Koningtoto +59923

Laten we het hopen.

08:04

booya4afca +108

Het gaat toch veel verder dan alleen komende zondag?

Men staart zich maar blind over die 10, jawel 10!!!, wisselingen..

Maar vergeten totaal de staat van sommige spelers.

Brobbey, vorige wedstrijd uitgevallen (jouw enige centrum spits)
Godts, is al weken uit vorm. Misschien vermoeid (speculatie)
Traore, al zet je daar een lantaarnpaal neer, ook die paal zal doen alsof hij iets doet net als Traore

Henderson, geschorst
Klaassen, van het weekend niet gespeeld
Taylor, vorige wedstrijd uitgevallen.

Hato, heeft ontzettend veel minuten gemaakt
Baas, niet eens bij de selectie
Sutalo, komt net terug van een blessure
Gaaei, jouw enige rechtsback.

Pasveer, geblesseerd.

Onze selectie is gewoon beperkt. Dat weten we al vanaf de zomer.
Er moesten vooral spelers van de loonlijst af. Die gaten zijn gevuld met jeugdspelers.

Dan is dit het resultaat, en zal je aan het einde van de rit, waar de prijzen verdeeld worden keuzes moeten maken.

Zet je alles op alles, met alle risico's van dien, op het behalen van de volgende ronde, die zich in de week van Utrecht-uit gespeeld wordt..

Of ga je juist met oog op de restant van de competitie keuzes maken welke spelers wel of niet rust krijgen omdat zij of pijntjes hebben of simpelweg tegen het randje aan zitten, zonder dat het al te veel gevolgen heeft.

Hato gaat tegen Union kruipend van het veld, 2 dagen later speelt hij weer een volledige wedstrijd.. Simpelweg omdat sommige spelers moeilijk te vervangen zjin.

08:46

ProperFootball +14453

Klopt, op 1 puntje na. Welbeschouwd heeft Farioli dan niet zijn gelijk gehaald want door te winnen heb je natuurlijk nog steeds niet bewezen dat het nodig was om je A-elftal gisteren niet op te stellen. Hij komt er alleen mee weg en men praat er niet meer over, dat is waar.

09:48

FelixGassenlicht +8934

Hier kon je op wachten, zodra het rouleren een keer niet tot resultaat leidt, duiken de persmuskieten er allemaal bovenop. En wat zijn wij ineens begaan met Ajax supporters. En met het aanvallende Ajax voetbal. Net of wij dit niet eerder hebben meegemaakt, dat het resultaat leidend was (Ivic, Koeman, Frank). Het zal mij worst wezen, kijk eens waar wij vandaan komen, als wij maar CL halen en t liefs ook nog kampioen worden.

07:55

Koningtoto +59923

Hou op man, 10 spelers anders t.o.v. de heen wedstrijd. Gewoon een schande en Ajax onwaardig.

07:58

Jariiii +21809

Het Ajax onwaardig zoals wij dat willen zien en altijd gekend hebben. Niet het huidige Ajax, dat met een zeer beperkte selectie maximale resultaten haalt.

08:24

FrancescosRavioli +15082

Deze selectie is ook Ajax onwaardig. Maar dat neemt niemand meer in het verhaal mee.

08:24

Koningtoto +59923

Als je Taylor en Brobbey, Hato en Gaaei op de bank houdt, gaat dit verhaal niet bepaald op.

09:09

ProperFootball +14453

Sutalo ook niet. En Baas zat niet eens bij de selectie geloof ik? Weet niet precies waarom. In ieder geval, met name én Sutalo én Baas niet opstellen terwijl je weet dat ook Henderson niet mag spelen, is m.i. in een uitwedstrijd in Europa tegen een goede tegenstander wel echt je verdedigers voor de leeuwen gooien. Dat bleek ook wel.

09:50

Dollo +893

Laat ze maar lullen! We hadden ook geen zekerheid met vaste 11 en wat we dan wel wisten is een zwaardere wedstrijd tegen AZ. Kampioen is het enige wat telt dit seizoen, wie had dat uberhaupt al verwacht. 8 punten voorsprong na psv uit en ik durf te zeggen dat we er zijn!

07:51

ProperFootball +14453

"Kampioen worden is het enige dat telt'

Dat zijn jouw woorden. Kon ik maar zo eendimensionaal denken. Uiteindelijk telt er van alles. Kampioenschap. 2e plaats (want CL, dát was de doelstelling, remember. Niet 'kampioenschap'.). Leuk voetbal. En... niet te vergeten, Europees voetbal. Zoals je daar bijvoorbeeld hebt, een 8e finale in de Europa League.

09:52

Dollo +893

CL begin van het seizoen ja, die doelstelling is wel behaald dus mogen we verder kijken. Europa league was minder realistisch na de 1-2 nederlaag dus de keuze is logisch. Leuk voetbal zijn we het ook allemaal over eens dat we dat nog missen. Doelstelling voor volgend jaar samen met europees!

10:48

ProperFootball +14453

'Doelstelling wwel behaald dus we mogen verder kijken'. Eens, zoals proberen de kwartfinale v.d. EL te halen, als je toch al in de 8e finale staat.

11:20

TweeBenig2 +16023

Laat je niet opnaaien door die gastjes die zich journalist noemen. Ze proberen allemaal hun gram te halen. Zelfs Bosz kreeg na de oorwassing niet zo veel kritiek. Alsof we heel veel kans hadden om deze ronde door te komen.

07:48

Kreugerrand +643

Totaal niet interessant wat die kranten / media schrijven die hebben er de ballen verstand van en nutteloos .

07:48

Sterretje73 +5208

Blablablablabla competitie is heilig en de spelers spelen een bizar seizoen dus dikke prima zo. Zelfs in de sterkste opstelling waren ze voor nu een maatje te groot en dat is geen schande. Je had je vaste team alleen maar vermoeider kunnen maken en hun ego een deuk gegeven. Dat kunnen we deze fase niet gebruiken.

07:47

Dolblij +44780

Dat heb je denk ik goed samengevat zo.

08:48

KarimB +11190

Sinds wanneer zijn wij zo een poep in de broek club geworden

08:51

Sterretje73 +5208

Het doel heiligt de middelen in dit geval. Laten we hopen dat dit straks weer over is maar met open ogen je groep naar de klote draaien vlak voor zo'n belangrijke seizoensfinale is heel slechte bedrijfsvoering. Farioli had dit nooit gedaan als hij de noodzaak niet had gezien. Zoveel vertrouwen heb ik inmiddels wel in die man. Ajax moet weer echt Ajax worden maar we moeten van vreselijk ver komen.

09:47

Patajax +2383

Inderdaad. Gewoon met de pet ernaar gegooid

07:46
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.