Farioli vergeleken met Mislintat: 'Alsof de club niets heeft geleerd van het verleden'

door Joël Nijman 63

Bron De Telegraaf

Farioli vergeleken met Mislintat: 'Alsof de club niets heeft geleerd van het verleden'

door Joël Nijman 63

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Valentijn Driessen, journalist bij De Telegraaf, laat in zijn column weten absoluut niet onder de indruk te zijn van Ajax-coach Francesco Farioli. De Italiaanse trainer gooide zijn hele opstelling om en verloor vervolgens met 4-1 van Eintracht Frankfurt in de Europa League. Driessen vindt het onacceptabel.

De journalist geeft aan dat hij niks begrijpt van de opstelling die Farioli maakte. 'In de lange, roemrijke geschiedenis van de club is het nooit voorgekomen dat een trainer al bij voorbaat met zijn ploeg met de witte vlag zwaait. Francesco Farioli heeft net voor Ajax’ jubileumverjaardag die bedenkelijke eer opgeëist.'

'De Italiaan stelde een dusdanig zwakke formatie samen voor de return in de achtste finales van de Europa League tegen Eintracht Frankfurt dat Ajax nooit kon winnen. Terwijl winnen na de 2-1 nederlaag in Amsterdam noodzakelijk was om uitschakeling te voorkomen', stelt Driessen.

De journalist ziet bij Farioli zelfs parallellen met Sven Mislintat, de man die in het seizoen 2023/2024 technisch directeur was van Ajax. De Amsterdammers gaven de club uit handen aan de Duitser, wordt geschreven. 'Hij bracht Ajax financieel en sportief aan de rand van de afgrond. Een jaar later krijgt de volgende voorbijganger carte blanche van de nieuwe beleidsbepalers. Alsof de club niets heeft geleerd van het verleden.'

De chef voetbal van De Telegraaf vindt het dan ook onverstandig dat een trainer zoveel macht heeft. 'Hoewel hij Ajax aan kop van de Eredivisie heeft gebracht met uitzicht op de landstitel is het standaard sowieso onverstandig om iemand volledig de vrije hand te geven zonder toezicht.'

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli ajax eintracht frankfurt europa league
Driessen ziet dat Farioli veel macht heeft binnen Ajax en vindt dat onverstandig.

'Naam Ajax beschadigd na Europa League-debacle'

Volgens Driessen bracht Farioli de naam van Ajax donderdagavond zelfs schade aan. 'Wie is Farioli om bij een club als Ajax zomaar de kwartfinale van de Europa League te grabbel te gooien? En de naam en het imago van Ajax internationaal te beschadigen.'

Hij vervolgt: 'Omdat Ajax niet met 7-1 had verloren, maar met 2-1 zou de ploeg in de sterkste formatie zeker kans hebben gemaakt om de allerminst imponerende Duitsers de weg naar Bilbao te blokkeren.'

'Had Farioli werkelijk iets van Ajax-dna gehad...'

Farioli was van mening dat Ajax met de opgestelde spelers de kwartfinale van de Europa League had kunnen bereiken. Driessen wil hier niets van weten: 'Met zijn gebruikelijke omhaal van woorden trachtte Farioli te verklaren dat de belangrijke Eredivisie-wedstrijd zondag tegen AZ geen rol had gespeeld. Hij stuurde volgens eigen inzicht een Ajax het veld in dat Frankfurt kon verslaan.'

'Of in ieder geval de verlenging kon halen om vervolgens met enkele basiskrachten achter de hand te reiken tot de kwartfinale. Hoeveel onzin kan iemand verdragen als je spelers als Janse, Kaplan, Rugani, Edvardsen, Van den Boomen, Rosa en Konadu in de basis ziet en Taylor, Brobbey, Godts, Hato, Traoré, Sutalo en Fitz-Jim op de reservebank', concludeert de journalist.

Vervolgens komt Driessen met harde woorden: 'Had hij werkelijk iets van Ajax-dna in zich gehad, dan zou hij zich nooit bij voorbaat hebben neergelegd bij Frankfurt als eindstation.'

Ajax schiet zichzelf financieel in de voet

Door het mislopen van de kwartfinale ziet Driessen ook een financieel nadeel. 'Talenten als Taylor, Hato, Godts en Brobbey gaan later niet voor de hoofdprijs weg als kampioen van Nederland, maar wel als ze imponeren in de slotfase van de Europa League. Zo is de marktwerking in het Europese topvoetbal.'

Tot slot zag de 61-jarige journalist dat Davy Klaassen en Steven Berghuis 'misbruikt' werden. Hij had dan ook graag gezien dat het duo en Kenneth Taylor na afloop kritisch waren geweest. '"Je volgt" zei de normaal uitgesproken Berghuis alsof hij lid was van een sekte.'

Bestel nu het jubileumshirt van Ajax ter ere van het 125-jarige bestaan!

Lees meer over:
Plaats reactie

BeterVanafDeZijlijn +920

Deze 2 hebben een eigen agenda. Niet te veel aandacht aan besteden. Klaar.

14-03-2025 20:52

Aram +17835

Niet-Nederlander = voorbijganger.

Aldus het verwrongen wereldbeeld van de T.

14-03-2025 20:24

Ghs +413

We moeten ècht ophouden met op Showtime de mening van Valentijn Driessen te publiceren of te bespreken.
Het is een azijnzuiper en een walgelijke zuurpruim

14-03-2025 18:55

Amp +37351

Naam beschadigd... gelukkig overdrijft ie nooit

14-03-2025 17:20

Rock69 +8404

Vrijheid van meningsuiting. Betekent dit, dat iedere halve zool bij de Telezwam, AD, Volksblaadje of Trouw maar mag zeggen wat het publiek niet mag zeggen. De mensen die het meeste verstand van voetbal hebben moeten zich stilhouden om onzin van genoemde krantjes te moeten lezen of analytici die iedereen afkraken van trainer tot speler. Is dat het recht van meningsuiting. Of is dit puur misbruik van dit recht. Ik zie het als pure misbruik van het goed dat de kranten en analytici zich hebben toegeëigend.

14-03-2025 16:29

Evil-phantoom +858

Driessen en Verweij zijn de slechtste journalisten van ons land. Vd Gijp en Derksen de slechtste analisten.

14-03-2025 16:29

MarkP +21515

In sven we trust.

14-03-2025 14:18

Redrum +95917

Bij het lezen van de titel was ik oprecht benieuwd welke imbeciel deze vergelijking had gemaakt. Natuurlijk is het Valentijn. Wie anders zou je bijna zeggen.

14-03-2025 13:17

rpolleke +43

De opstelling was dramatisch. Daar ben ik het mee eens. Maar een parallel met Mislintat? Farioli maakt spelers zichtbaar beter dus dat is complete onzin.

14-03-2025 13:10

Jp777 +8727

Telegraaf is pure propaganda op het niveau van Bild of the Sun.

Totaal niet serieus te nemen, het liefste zou ik zien dat Showtime Driessen/Verweij/Telegraaf volledig boycot

14-03-2025 12:53

Harold +10568

Ook met de basiself was de kans klein dat we gewonnen hadden. Farioli moet dat ook hebben geweten. Dan is het wikken en wegen.

14-03-2025 12:44

VichoWazig +3442

Driessen is bipolair geloof ik…

14-03-2025 12:27

DonadoniR +168

Kan wel zien dat Driessen alleen verantwoordelijkheid draagt om krantjes te verkopen. Alles om te scoren. Dat daarbij mensen worden geschoffeerd maakt niet uit. Had van een Hagenees die schrijft over Ajax eigenlijk ook niks anders verwacht…

14-03-2025 12:24

Babangida83 +23814

Ik ben het eens met Driessen dat dit de naam van Ajax schade aanbrengt. En dat wordt sowieso in de competitie ook al bewust gedaan, maar dit is tot daar aan toe. Wat ik echter vooral lees, is dat het einde in zicht is. Nog 6 jaartjes en dan mag Driessen met pensioen. Dan mag de vlag uit in het land.

14-03-2025 11:44

Ajax34 +3977

6 jaar nog, tenzij hij zichzelf onder de tram loopt;)

14-03-2025 22:03

LukaLitmanen +81888

🤡🤡🤡🤡🤣🤣🤣🤣

14-03-2025 11:17

Jaridebeste1 +6638

Los van of je het met Farioli eens bent of niet maar het is wel heel bizar hoe er gemekkerd en gezeurd wordt terwijl die vreselijke Steijn continue de hand boven het hoofd gehouden werd. Echt ongekend.

14-03-2025 10:40

Jeugd +24585

Niet relevant en een beetje zielig met je Steijn syndroom. Steijn is niks

14-03-2025 11:13

Jaridebeste1 +6638

Voor mij is het wel relevant. Het is inconsequent en irritant. Punt.

14-03-2025 11:54

Jp777 +8727

Steijn lekte, en voor die dienst van verraad zal de Telegraaf hem altijd blijven beschermen

14-03-2025 12:54

de echte causio +2252

Paralellen zien tussen Farioli en Mislintat is hetzelfde als parallellen zien tussen Cruyff en Dick Nanninga.
Ik zie ze niet

14-03-2025 10:23

FrancescosRavioli +15083

Blijft bijzonder dat een club die bekend stond om Tolerantie naar joden een samenwerking heeft met een voormalig NSB blad.

Ik zal vast wel een blinde vlek hebben, maar hoe is het mogelijk dat een AS showtime en Ajax met de TG samenwerken? Je hebt als AS en Ajax toch wel enige principes?

14-03-2025 10:14

ajax2004v2 +2012

Dus jij haat ook nog steeds iedere Duitser?

14-03-2025 10:36

FrancescosRavioli +15083

Nee. Verre van. Ik ben zeer positief over Duitsers.

Alleen gedragen die 2 trekvlekken van de TG met hun smaad en lastercampagnes tegen buitenlanders als oud Duitsers

14-03-2025 13:11

Ajax34 +3977

Duitsers niet nazi's wel

14-03-2025 22:06

Juichtoon +32277

Tuurlijk niet. Aleen CL prestaties tellen.

14-03-2025 09:59

Babangida83 +23814

Het EL- seizoen in 2017 niet gevolgd zeker.

14-03-2025 11:45

luigi_murciano +1436

I cannot really understand why the club does not cut any relationship with these 2 clowns of De Telegraaf, and even less how the F-Side does not have two or three words with them (no violence needed or intended here)

14-03-2025 09:26

Berghuis +14287

Driessen is zwakbegaafd en weet niet eens wat hij 5 minuten voor het laatst gezegd heeft. De Telegraaf pakt bakken met subsidie om deze debiel een baan te geven. Dat mensen dat nog niet inzien.

14-03-2025 09:16

ajaxminimax +5350

Beste AS, willen jullie alsjeblieft ermee stoppen om de columns van deze idioot hier te plaatsen? Die azijnzeiker heeft zijn blinde haat op Ajax, dat het gewoon niet waard is om hem een ander podium te geven. Je kan onzin praten, maar wat deze man doet is van een andere orde, ieder Nederlander was er bij de werkgever eruit gevlogen en was waarschijnlijk nooit meer aan een baan gekomen en deze kan er vrolijk mee doorgaan. Ik kots bijna van die kerel. Gadverdamme

14-03-2025 09:14

TweeBenig2 +16030

Gewoon alle ‘journalisten’ van de Telegraaf een stadion verbod opleggen. Gewoon omdat het kan.

14-03-2025 09:12

MPAjax +8372

Driessen kan beter aan de medicatie gaan want komt wel heel veel wartaal uit..

Een parallel leggen tussen 1e onder Farioli naar 18e onder Steijn zou ik niemand zien doen behalve de PSV aanhang van de TG.

14-03-2025 09:05

ouweman +4926

Alle pijlen nu op Farioli. Vanaf vandaag kan hij niks goed meer doen, let maar op. Alles onder één vergrootglas.
Kampioen geworden? Ja maar tegen Frankfurt en Almere was schandalig.
Weet je wat schandalig was? Met 10 goals van Napoli en die kakkerlakken verliezen. Gisteren was gewoon gegokt en verloren, klaar.

14-03-2025 09:02

KarimB +11191

Toe nou is.... ik ben ook helemaal tegen Farioli. Maar er zit een totaal versxhil in mislintat en Farioli.

Farioli behaalt top resultaten met een totaal Ajax onwaardig strijd plan.

Mislintat haalde geen resultaat met een dictoriale stijl.

Echt groot verschil. Farioli betekend voor de financiën gwn goud en mislintat was een ramp voor de financiën

14-03-2025 08:59

pafo +1131

Het voetbal van farioli is niet om aan te gluren maar hij heeft de mazzel dat hij bovenaan staat.
In andere jaren was hij met deze spel style en al dat gerouleer
met “pek en veren” van het stadion terrein zijn verwijderd.
Alleen als hij plek 1 of 2 haalt heeft hij de club financieel uit de problemen gehaald.
Volgend jaar toch maar een nieuwe trainer en Hollandse school spelen?

14-03-2025 08:58

Beachboy +2895

Mazzel of strategie? Doel is CL halen, aardig op weg toch? Rest is van ondergeschikt belang, althans dit seizoen.

14-03-2025 09:00

ajaxminimax +5350

Hollandse school.. ook zo'n term waar ik de rillingen van krijg.

14-03-2025 09:09

Berghuis +14287

Inderdaad. Alsof wij in Nederland het voetbal hebben uitgevonden... De 442 is nogaltijd de meest succesvolle strategie. Het zorgt alleen voor minder vermaak. Tevens zijn er al zo veel varianten op verzonnen zoals 4-2-2-2, 4-3-1-2 4-1-3-2 etc etc. Maar wij veel gekkies in Nederland blijven de 433 verdedigen alsof t de opstelling is.. Nou vraag het de echte kenners maar is. De 433 heeft ons in de jaren 70 en ook er na zeker succes opgeleverd en in die jaren werd het ook echt een hype. Maar eind jaren 90 was deze vorm alweer bijna vergeten en vielen overgroot deel van de clubs terug op gemoderniseerde varianten van de 442. Het zijn vooral de echt hele grote clubs die nog de 433 gebruiken. Maar dat is dan ook omdat zij z'n beetje 3 teams kunnen opstellen.

14-03-2025 09:23

ajaxminimax +5350

Juist. Precies ook mijn gedachte. Daarom kan het nooit kwaad om een keer een buitenlander aan het roer te hebben.

14-03-2025 09:43

fmol11 +1236

Vreselijk inderdaad. Jezelf een extra moeilijkheid opleggen. Ik ben heel blij dat Ajax daar dit jaar wat afstand van heeft genomen. Het is alsof je gaat boksen met één arm op je rug. Waarom moeten wij hetzelfde spel spelen met een hogere moeilijkheidsgraad?

Uiteraard is het leuk om aanvallend te spelen met veel creatieve spelers. Maar dan moet je die klasse wel hebben. Verder gaat het spel in beginsel om meer doelpunten maken dan je tegenstander. En dat kan ook heel goed door te zorgen dat je tegenstander niet scoort.

14-03-2025 10:30

Babangida83 +23814

Dat ligt dan aan jou associatie met het Van Gaal en KNVB-spel. Ga je terug naar 1974, het Ajax en Barça van Cruijff en Pep, dan zou je een heel ander beeld ervan hebben.

14-03-2025 11:48

Tinus +10256

De hele wereld heeft het over de Hollandse school, maar jij krijgt er de rillingen van? Mij geeft de term een trots gevoel.

14-03-2025 13:59

Vak420 +957

"Valentijn Driessen, journalist" kom op zeg Ajaxshowtime, de eerste drie woorden in het verhaal al een fout. Driessen is op zijn best een columnist.

14-03-2025 08:56

MPAjax +8372

eerder een wappie blogger

14-03-2025 09:08

Mitchjo +6143

'beschadigd' hahaha. Wat een mafklapper. Ons Europese avontuur begon eind juli 2024 al ergens, op zich is het al een godswonder dat je met deze smalle en kwalitatief vrij matige selectie überhaupt zo ver gekomen bent in Europa. En dan staan we ook in de competitie nog eerste.

14-03-2025 08:55

Dollo +893

Hahaha telegraaf wil farioli op deze manier terugpakken. Zieligerds. Hoe kunnen we de boycot massaal inzetten?

14-03-2025 08:52

Concrete +3125

Ik gebruik de telegraaf alleen om op de grond te leggen bij schilderwerk of voor het konijnenhok.

14-03-2025 08:56

KarimB +11191

Ik boycot andere meningen niet. Hoe guur Valentino ze ook maakt

14-03-2025 09:01

EricAjax1 +7470

Hahaha wat een flauwekul weer

14-03-2025 08:52

JohnnyHeitinga3 +7998

De keuzes van Farioli gaan Ajax meer dan honderd miljoen opleveren en mogelijk de hoofdprijs in Nederland, het kampioenschap. En dat terwijl twee clubs met een kwalitatief betere selectie met lege handen staan. De kroonjuwelen van de club (Hato, Taylor en Sutalo) zijn minimaal verdubbeld in hun marktwaarde en er stroomt een zilvervloot van 50 miljoen binnen door CL deelname.

Maar och, wat zijn ze bij Ajax toch onverstandig geweest.

14-03-2025 08:43

KarimB +11191

Financieel gouden zet Farioli. Qua waar Ajax voor staat een schandaal

14-03-2025 09:02

Vak420 +957

Ja maar AjAx DnA!!!!

14-03-2025 10:16

fmol11 +1236

Precies. Farioli levert een ongelofelijke prestatie. Je zou de uitspraken van al deze journalisten en analisten over de selectie van Ajax de afgelopen twee jaar er eens bij moeten pakken. Alle spelers zouden niveau Excelsior zijn of nog slechter. Farioli heeft Ajax al naar de CL gebracht en heeft een grote kans om kampioen te worden. Dat is onvoorstelbaar knap.

Met het geld wat beschikbaar komt lukt het hopelijk de selectie verder te renoveren. Pas als er meer kwaliteit is, kan er ook meer geëist worden qua spel. Nu is het team simpelweg niet genoeg om op meerdere fronten te strijden. Ook missen we kwaliteit om beter voetbal te spelen.

14-03-2025 10:27

Mözil +2507

Ze hebben toch weer voer om te blijven stoken.
Als het merendeel van je basisspelers het niet zou trekken om gister een topprestatie te leveren en aanstaande zondag weer tegen een sterk AZ, is het toch volkomen logisch dat je deze pot laat schieten.
Hoe groot is de kans op een prijs in de EL? 0,0
Hoe groot is de kans op een titel bij winst op AZ? Je gaat met een gat van 8 punten richting de nummer 2 waar je dan punten mag verliezen.

14-03-2025 08:42

xstaniox +15028

Farioli keihard voor Telegraaf: "Next please."

14-03-2025 08:41

Dolblij +44782

De enige die toezicht nodig heeft is Driessen zelf. Hij heeft geheel vrije hand en kan zonder toezicht in zijn krantje zetten wat hij wil.

14-03-2025 08:38

fanvooraltijd +6786

Zonder toezicht maar ook zonder waarheid ,hij mag alles uit zijn duim zuigen ,Falentijn Azijn .

14-03-2025 08:52

FTS95 +15936

Ik heb een primeur: Ben het voor het eerst van mijn leven eens met Valentijn Driessen..

14-03-2025 08:36

EricAjax1 +7470

Dan weet je dat het bergafwaarts gaat met je mentale gesteldheid

14-03-2025 08:54

slumpf +4543

Dus omdat Fariolli de opstelling bepaalt, heeft hij carte blanche binnen de club? Leg eens uit?

14-03-2025 09:10

sebastiaan1900 +5269

Valentijn D. Shut up.

14-03-2025 08:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.