Strijdlustig Ajax in tweede helft ten onder

door JulesP 303

Strijdlustig Ajax in tweede helft ten onder

door JulesP 303

Laatst geüpdatet

HATTRICK MESSI - Ajax heeft woensdagavond in Camp Nou het Champions League-duel tegen Barcelona met 4-0 verloren. De Amsterdammers speelden een goede eerste helft maar konden na twee treffers van Lionel Messi geen vuist meer maken tegen de Spaanse grootmacht. Samenvatting:
Ajax begon, met Bojan in de spits en Boilesen op linksbuiten, wat bibberig aan de wedstrijd in Camp Nou. De Amsterdammers zagen de eerste tien minuten hoe FC Barcelona het spel speelde wat Ajax zelf zo graag doet. De Catalanen grossierden in balbezit, hetgeen resulteerde in een paar felle tackles van Moisander en een schotje van Neymar.

De equipe van Frank de Boer leek echter steeds meer in de wedstrijd te komen, nadat de plankenkoorts bij de meeste spelers was weggeëbd. Toch uit het niets werd de klasse van sterspeler Lionel Messi weer eens duidelijk. De nummer tien schoot een vrije trap onhoudbaar binnen en zodoende ging de Spaanse grootmacht met 1-0 aan de leiding.

Ajax ging niet bij de pakken neerzitten en bleef, onder luid gezang van de Ajax-aanhang, hun eigen spel spelen door voetballend de oplossing te zoeken. Na een klein halfuur kreeg Ajax dan ook een levensgrote kans op de gelijkmaker. Na een prachtig opgezette aanval kopte Ricardo van Rhijn een voorzet van Bojan op doelman Victor Valdez.

Het laatste deel van de eerste helft zette Barcelona iets aan. Vermeer kreeg onder andere schoten van Neymar en Messi te verwerken maar de Ajax-goalie, die een sterke indruk maakte, werd niet geklopt. Zodoende liepen beide teams met een 1-0 tussenstand de kleedkamers in.

Na rust probeerde Ajax op zoek te gaan naar de gelijkmaker. De ruimtes werden hierdoor groter alsmede de risico’s. Een foute breedtepass van Christian Poulsen, die geen goede indruk maakte, werd dan ook gelijk afgestraft door Messi, die beheerst zijn tweede treffer van de avond maakte.

Na de tweede treffer van de Argentijn bleken de Ajacieden gebroken. Het duurde dan ook niet lang voordat de derde treffer voor de Catalanen werkelijkheid werd. Piqué kopte een voorzet van Neymar binnen en plots was er helemaal niets meer over van het goede spel van Ajax in de eerste helft.

Helaas bleek Messi nog niet klaar met Ajax. Ook de ingevallen Mike van der Hoorn kon een derde treffer van de sterspeler niet voorkomen, 4-0. In de 77ste minuut kreeg Ajax nog wel een penalty om de pijn te verzachten, maar zelfs dat lukte niet. De inzet van Sigthórsson bleek te doorzichtig voor de Catalaanse goalie.

Het resterende deel van de wedstrijd kon Ajax, behalve schoten van Bojan en Boilesen, geen kansen meer forceren en zodoende speelde FC Barcelona de wedstrijd gemakkelijk uit. Een monsterscore werd het niet, een duidelijke nederlaag wel.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Dani Alves, Piqué, Mascherano, Adriano, Sergio, Fàbregas, Iniesta, Alexis, Messi, Neymar.

Wissels: Pinto, Xavi, Montoya, Pedro, Bartra, Song, Tello.

Opstelling Ajax: Vermeer, Van Rhijn, Moisander ('73), Denswil, Blind ('78), De Jong ('59), Poulsen, Duarte, Sigthorsson, Bojan, Boilesen.

Wissels: Van der Hoorn ('73), Fischer, Sana, Schöne ('78), Cillessen, Hoesen, Serero ('59).

Doelpunten:
'22 Messi 1-0
'55 Messi 2-0
'69 Piqué 3-0
'75 Messi 4-0

Bijzonderheden:
'77 Sigthórsson mist penalty

Lees meer over:
Plaats reactie

AFCA19 +0

Slappe zak die siggy, dit voelt kut. 4-1 was zo mooi geweest

22-09-2013 14:39

Robster09 +0

bij sommige mensen vraag ik me wel eens af of die zelf voetballen of ooit gevoetbald hebben (en niet bij een 8ste klasse zaterdag). Kolbein een 4,6?!?! die jongen was gister een van de betere, sterk aan de bal, won bijna al zijn kopduels, wisselde goed af met Bojan, kon een bal vasthouden als de aansluiting er nog niet was. En dan Moisander een 7,1?!?! Mocht van geluk spreken dat hij geen 2e gele kaart kreeg. slordig met balbezit, tactisch zeer zwak....Denswil die stond ze mannetje. Van Rhijn vond ik ook weer erg zwak en Vermeer....ja wat moet je daar nou van zeggen, wederom geen beste partij. Die 4e goal....Als je zo onder druk staat, waarom dan geen 20 sec wachten voordat je een achterbal neemt. Tijd voor Cillessen!

19-09-2013 16:26

forajax +0

Zo kennen we bojan weer!!!!

19-09-2013 15:32

Godenzoon24 +15376

Belachelijke 4,6 san Kolbein. Die deed zijn stinkende best en hield de bal vaak goed vast en kopte ballen door. En dat op een positie die hem niet echt ligt. ER waren er echt een aantal een stuk zwakker zoals bv een van Rhijn. Die vind ik pas rijp voor een wissel! Zeker gezien het spel van Ligeon. En ook Vermeer zat weer belachelijk mis bij de goal van Pique!

19-09-2013 15:21

JohanCruijf +2968

Redelijke eerste helft, en eigenlijk beschamende 2e. Tegen PSV zou ik graag Fischer - Bojan - Lasse/Andersen willen zien. Middenveld met Serero, de Jong en Duarte.

19-09-2013 14:45

waynelove +2

"Lerin Duarte notably caused problems for the Catalans by having the most chances on goal for the Dutch as well as marking Cesc pretty well throughout the match. Once Xavi came on in the second half however, possession flowed better and the blaugrana enjoyed longer spells of possession. The match was essentially out of reach at this point as well.

Read more: http://www.totalbarca.com/2013/news/match-review-fc-barcelona-4-0-afc-ajax/#ixzz2fL2hyBDI"

19-09-2013 13:49

Discordia +0

Sigthorsson kan echt niet meer, wat een matige speler is dat. Ongeacht welk systeem.

19-09-2013 13:46

AjaxForEverAjax +0

De 1e helft vond ik goed en de 2e helft was veel moeilijker ! Barcelona draaide niet goed ! Ajax speelde goed mee en had zelf in de 1e helft 2 goede kansen ! Alleen de omschakeling vond ik te traag en voornamenlijk kwam dat naar mijn mening door Poulsen ! Te traag, heel veel breed of terug naar de keeper, stond altijd met z'n gezicht naar de eigen keeper toe ! Nooit opengedraaid ! 2e helft met Poulsen was een groot probleem ! Vermeer keepte goed ! Boilsen hield Dani Alves goed tegen ! Van Rhijn speelde voldoende en kwam goed op, maar z'n verdedigde kwaliteiten vind ik gewoon te weinig ! Duarte en Blind voldoende ! Duo Denswil / Moisander stond vrij goed ! Vooral Denswil viel mij zeer positief op ! Speelt beter dan Alderweireld in z'n beginperiode ! Siem de Jong voldoende. Hopelijk is hij snel 100% ! Bojan speelde goed, beweeglijk, speelde goed naar voren! Zoals Ajax nu speelt heb je te weinig aan Siggi ! Dan kun je beter spelen met 3 beweeglijke spitsen, met veel positiewisselingen ! Bojan, Fisher, Schone (rechts) Serero viel goed in !

Na de wedstrijden tegen Groningen en PEC is dit spel weer hoopvol en er is nog veel werk te verzetten ! Na PSV en Milan worden we weer een stukje wijzer !

19-09-2013 12:01

Simon1 +2959

Nu ik over alles een nachtje heb kunnen slapen moet ik eerlijk zegge dat ik best wel ben "geschrokken" over het onvermogen om degelijke aanvallen op te richten. Ik ben pro-Cruijff, pro-Frank de Boer pro-Ajax in z'n huidige vorm. Echter heb ik hier een aantal zeer kritische noten die zich weerspiegelen in de wedstrijden...

In de afgelopen jaren hadden wij met Verthongen, Alderweireld en Janssen spelers die een lange bal in de loop en op de borst van onze opkomende spelers konden leggen. Doordat wij nu die specifieke kwaliteiten missen zie je dat het spel van Ajax zeer eentonig en apathisch is. Daarnaast vind ik dat er nog steeds niet goed genoeg wordt door geselecteerd én dat er te weinig spelers geduchte concurrentie hebben doordat er te vaak wordt vastgehouden aan dezelfde spelersgroep.

Je hebt een krediet van twee/drie wedstrijden. Verpruts of gebruik je het niet, dan zit je gewoon op de bank. Het klinkt misschien hard en sommige spelers zijn ook gebaat bij vertrouwen, maar je kan een speler ook op andere manieren vertrouwen laten krijgen.

Mijn ideale opstelling van nu is dit: (achter de "/" staat van wie elke speler concurrentie heeft)

KP: Vermeer / Cilessen
RB: Van Rhijn / Ligeon
RCV: Moisander / Van den Hoorn / Veltman
LCV: Denswil / Moisander
LB: Boilesen / Blind
CVM: Bazoer / Blind (beide mogen nú hun kans krijgen op die positie)
RH: Duarte / Andersen / Meleg
LH: Serero / Klaassen
RVA: De Sa / Schöne
TA (linkerkant): Bojan / Fischer
CA: De Jong / Hoesen

Sorry Sigthórsson, maar ondanks dat je twee keer tegen Feyenoord scoorde ben jij gewoon niet goed genoeg voor je leeftijd. Hij hoort al verder te zijn in zijn ontwikkeling en daarom mag hij worden verkocht.

Met deze opstelling krijg je een zeer dynamisch middenveld en aanval, maar er is zeker weten werk aan de winkel.

Moisander, Van der hoorn, Denswil, Blind, Bazoer en Schone moeten direct heel erg worden getraind op cross-pass. De Sa, Van Rhijn en Bojan kunnen zodoende opstormen waardoor ze het veld kunnen breed houden én alsnog de kans hebben om naar binnen te gaan.

Als bijvoorbeeld De Sa naar voren sprint en zijn verdediger loopt mee terwijl Duarte vanaf rechts naar binnen trekt ligt de ruimte voor Van Rhijn naar voren. De enige die de pass dan kan geven is iemand vanaf de linkerzijde (Denswil) of de CVM (Blind / Bazoer) die op dat moment naar links hangt. Je zag tegen Barcelona dat Van Rhijn naar die pass aan het loeren was, maar het werd niet gedaan.

Dan hebben we alvast het probleem van doorschuiven opgelost, maar nu rust ons het volgende probleem. Het middenveld is van oudsher altijd "De Motor" van een team geweest. Nu is de combinatie Blind, Duarte en Serero wel snel, maar mist het toch wel body. Zoals we bij Barcelona zien is dit niet echt een probleem zolang je er maar een oplossing voor hebt. De enige oplossing is het snel overspelen en goede loopbewegingen (tikkie-takkie noemen sommige het, maar het is gewoon lopen zonder bal). Als daar als allereerste aandacht aan wordt besteed, dan gaat ook het middenveld soepeler lopen.

De aanvallers natuurlijk het laatst (een team bouw je tenslotte vanuit de verdediging op). Tegen Barcelona viel me één ding het meeste op: Verkeerde loopbewegingen! Sigthórsson was een doorn in het oog van de complete aanvalshoede van Ajax. Hij liep niet alleen z'n eigen gat telkens dicht, maar ook die van zijn medespeler. Met De Jong als CA kies je ervoor dat er spelers over De Jong heen moeten die vervolgens naar de eerste paal toegaan waarnaar De Jong naar de tweede paal gaat. Om dit mogelijk te maken zakt De Jong terug en gaan Bojan en Duarte of Serero eroverheen. De Sa, Boilesen en/of Van Rhijn zorgen voor de breedte in het spel. Dit gaat overigens met een "golvende" beweging. Gaat Boilesen in, dan blijft Van Rhijn staan en vica versa. Moisander, Denswil en Van Rhijn óf Boilesen verzorgen dan de verdediging (wel drukkend).

Siem De Jong wordt als terugzakkende CA zodoende helemaal vrijgespeeld en krijgt dus een "vrije rol". Hij vormt zodoende met Duarte of Serero de "tweede vlaag". Mocht er dus een bal verkeerd worden gepassed kunnen hun ten alle tijden direct druk geven. Ervan uitgaan dat dit niet gebeurd kan De Jong zodoende de tweede paal opzoeken en de voorzet daar verwachten. Je veranderd als het ware van een 4-3-3 naar een 3-2-2-3 formatie tijdens je aanvallende spel.

Dit is het spel wat Frank de Boer graag wilt zien, maar dit Ajax, wat er nú staat, heeft wederom een lange weg te gaan voor we dit kunnen toepassen.

19-09-2013 11:52

stefanwillem +12153

Moisander was de beste man van Ajax gisteren.

19-09-2013 11:17

Barra +5529

Deze wedstrijd werd dan wel met redelijk grote cijfers verloren, maar moet toch ook weer de ogen bij de Boer geopend hebben. Zo zag iedereen dat Poulsen erg tekort kwam zowel bij balverlies als bij balbezit. Lijkt erop dat hij het niet meer goed kan belopen en nu is dit geen schande tegen Barca, maar ik zie hier graag een ander alternatief voor (Blind miscchien??). Nu Bojan wat ruimte had om te voetballen en niet vastgeplakt aan de zijlijn stond, zag je eindelijk iets van zijn klasse en zag je waar hij juist sterker in is.. Sigthorsson blijft een beperkte spits en moet of goed bediend worden door echte flankspelers op te stellen of gewoonweg plaatsnemen op de bank. De rest van het team speelde redelijk en valt niet super veel te verwijten.

19-09-2013 11:16

ajaxmening +2

Goed stuk Rodnet alleen Fisher overschat je , Schone op de flank met Andersen brengt beiden Zondag, zekerheid en verrassing

19-09-2013 10:43

rodnet +10335

Ik heb niet genoten, maar het is me gisteren ook niet tegengevallen. De hoge score voor Denswil vind ik overdreven maar hij speelde prima tot hij uitgespeeld werd door Messi en vergat te stappen bij de goal van Pique, van Rhijn vond ik ook echt geconcentreerd en goed verdedigen, Bojan was prima en Serero viel goed in.
Boilesen vond ik onopvallend, waar tegenover staat dat ik Alves veel minder heb gezien dan normaal dus een functie had hij wel. Blind komt gewoon snelheid tekort in de omschakeling, Moisander maakte teveel domme overtredingen, Poulsen kon niet meekomen en de rest ging wel. Ik had liever Fischer dan Schone zien komen, omdat Fischer gewoon veel meer potentie heeft opeens iets positiefs te doen en dat zou juist in deze wedstrijd leuk geweest zijn.
Al met al niet dramatisch maar ook niet geweldig. Het bood in ieder geval een beetje perspectief voor de wedstrijden tegen AC Milan en Celtic.

19-09-2013 10:25

TOOL +3

Ajax heeft prima partij geboden met deze jonge ploeg. Het is jammer dat ze in de eerste helft niet een goaltje hebben gemaakt want dat had misschien een extra steuntje in de rug kunnen geven om het goede spel langer vol te houden. Natuurlijk is Barca veel beter maar dat komt eigenlijk alleen maar door Messi want als die er niet was geweest dan was het echt een andere wedstrijd geweest. Maar goed, prima gespeeld en zeker laten zien dat we kunnen voetballen.

19-09-2013 10:11

Figo +0

Ik vond eigenlijk alleen Ricardo van Rhijn echt goed. Neymar kwam er 90 minuten niet aan. Geen kans gehad, geen assist gegeven, geen geslaagde actie. Uitstekend verdedigd gewoon. Denswil was zeer behoorlijk, net als Bojan. De rest was matig en Poulsen en Boilesen vond ik slecht.

19-09-2013 10:06

ajaxmening +2

Ja Bonnie Blauw is gewoon in elke aktie 10 sec te laat wat pijnlijk te zien was, daarnaast zie ik op trainingen plus wedstrijden zijn beperktheid (althans dat vindt ik) Veldman, Denswil zijn veel beter
en zelfs Bazoer nu al

19-09-2013 09:56

carina +0

tisnieanders !!!!!

19-09-2013 09:49

ajaxmening +2

Zeker wat ik goed lees, Denswil was super (branie vooruit spelend) Bojan is gewoon een hele goede speler voor AJAX zeker in de spits, Ligeon en Veldman plus Bazoer komen er snel aan , plus Andersen , Schone op de flank kan rust geven en wel een bal plaatsen (hakbal op Bojan direct grote kans) Boilsen komt terug moet van heel ver komen, Siem en Blind niet fit en Duarte eerste echte wedstrijd tegen God Messie genaamd haal die eruit en Barcelona is 50% minder

19-09-2013 09:25

Balgobind +1

Denswil wordt een hele grote
Verder moe het een keer afgelopen zijn met die Poulsen, die geeft gewoon even 2 goals weg
Vond Bojan ook sterk

19-09-2013 08:38

omisom +1

Het is wel duidelijk geworden waar de schoen wringt en dat is het middenveld zeker nadat Siem eruit ging was het dramatisch met een hoofdrol voor Poulsen, ik verwachte heel veel van hem en man met zoveel ervaring maar nee hoor niets leuke speler voor de NL competitie maar op dit niveau over de top.

De eerste helft gaf nog een sprankje hoop maar de 2e helft was het heel snel gebeurd door zeer matig verdedigen en dan ga ik geen namen noemen wat stonden eigenlijk allemaal te schutteren.

Oké was een "leermoment" zal ik maar zeggen op naar zondag waar de volgende zware pot wacht, die winnen zal een goede boost geven aan de selectie.

19-09-2013 08:26

ajaxmening +2

Poulsen speelde slordig omdat hij alle kanten moet inschatten waar ze vandaan komen op een druk kruispunt. Het verkeer regelen is lastig in dat stadion en dat kost kracht wat in de tweede helft teveel werd en hierdoor slordig balverlies maar dit komt ook door het totale team en niet alleen maar door Poulsen

19-09-2013 08:25

ajaxmening +2

Zo het zit erop en we kunnen redelijk tevreden zijn , zeker indien je weet dat spelers als Siem, Blind en Boilesen terug aan het komen zijn, Duarte voor het eerste een echte wedstrijd moest spelen en dat je tegen Messi moet spelen die zeker van een andere planeet moet zijn geland eens.
Poulsen deed teveel en werd steeds meer slordig (2e goal) en Sigg deed totaal niks dan dom spelen precies zoals hij die pingel schoot, genoten van Denswil en Bojan en nadat Serero en Schone op rechts erin kwamen krijg ik meer vertrouwen, Zondag Bojan spits, Andersen en Schone op flank, Siem
Poulsen en Serero erachter en drie punten pakken deze wedstrijd in de bagage en sorry van der Hoorn terug sturen naar FC Utrecht miskoop Marc (sorry)

19-09-2013 08:22

Jowen +1

apart dat denswil de hoogste score heeft. Hij speelde prima, maar had ook een paar slordige fouten.
Poulsen was echt een drama

19-09-2013 08:21

afca4eva +5957

Bojan viel me positief op net als Denswil.
Duarte en metname Poulsen waren wel slecht.
Vooral Poulsen was dramatisch. Zo iemand moet juist in dit soort wedstrijden zorgen voor ervaring en rust aan de bal, de combinatie Poulsen en passing was billenknijpen vandaag :'(

19-09-2013 01:14

Wesl +0

Eerste helft was prima, wel wat angstig maar goed tegenstand geboden.
Tweede helft was wat anders, waarin de goals ook wel werden weg gegeven naar mijn mening.

POULSEN, ervaring: harstikke nuttig! Echt wat heb ik me kapot geergerd aan hem!
die 2de goal (volgens mij), hij liep erbij alsof hij in zn broek had gescheten.

Ik zie liever bazoer/sporslede fouten maken tegen barca dan poulsen. Wat veel slechter hadden deze jongelingen het niet gedaan.

Leermoment: geen poulsen meer opstellen als hij niet koste wat kost tegengoals wil voorkomen!

19-09-2013 00:36

JesperOlsen74 +1

Helemaal mee eens! Ajax speelde tegen 12 man en de 12e man bij Barca was Poulsen. Wat een drama! Elke bal inleveren of dusdanig inspelen dat een medespeler er niets mee kan. En vervolgens bij een door hem veroorzaakte counter van Barca op z'n dooie gemak terug lopen, totaal niet de intentie zijn fout koste wat kost goed te maken.

Laat dan aub de jeugd spelen, deze maken ook fouten, maar leren daar weer van en doen zo snel ervaring op.

19-09-2013 00:56

LegendBergkamp +0

Bojan is de nieuwe spits, vanaf de winter de aanvoer van Cuenca en de dan weer in vorm zijnde Fischer

19-09-2013 00:25

Jajijdaar +1

Heren, Bojan viel me echt ontzettend op! Heerlijke speler vooral die pass op van Rhijn. Wat een klasbak!
Laat hem maar in de spits zou ik zeggen tegen Psv.

19-09-2013 00:21

Sterretje73 +5272

Tegen zijn oude werkgever is het makkelijk opladen maar kan hij dit ook (al) opbrengen in de NL competitie ? Hij zit nog vol in zijn gewenningsperiode. Aan de andere kant kon dit wel eens zijn definitieve moment zijn geweest. Net idd als bij Cuenca zie je aan elke beweging dat de man geweldig kan ballen ! Nu nog Fischer uit z'n vormdip en we krijgen weer kansen tegen goede teams.

19-09-2013 08:50

ali_ajax +0

ik vind dat er toch te optimistisch wordt gedaan over deze nederlaag. Ik kan een 4-0 nederlaag wel accepteren, maar niet als barca zo makkelijk er door heen komt. Bij real leek het ten minste alsof ze moeite deden. Ja milan verloor ook 4-0 maar dat was een totaal andere barca dan die we nu zagen.

Je moet ook niet alleen maar kijken naar de tegenstandiger. Er waren genoeg momenten waar barca geen druk zette en ajax alsnog balverlies leed. Als je zulke onnodige fouten uit je systeem haalt en het combineert met de redelijke positiespel dan kan je boven celtic eindigen en milan moeilijk maken voor de 2de plek. Om hogerop te komen heb je vooral voorin meer kwaliteit nodig

19-09-2013 00:09

Liefhebber +1

Idd. Ik zie iedereen hier alweer de polonaise lopen. De vlag gaat uit. Wat een grap. Barcelona speelde op 60%, zette zelden druk wat je zegt. En alsnog telkens ultiem knullig balverlies van onze kant. Ik vind het gewoon weer redelijk beschamend. 4-0 tegen een Barcelona dat op 60% speelt. Nou nou, wat zijn we goed bezig!

19-09-2013 01:14

Bazinga +0

En Ajax speelde op 100%? Of misschien wel 200%? Want een rare manier van denken!?! Hoe kan je nou stellen dat zij op 60% van hun kunnen speelden? Omdat je ze ooit beter hebt zien spelen? Dat heb ik Ajax ook wel eens zien doen. Zeg dan gewoon dat je zag dat Barcelona op een gegeven moment ervoor kiest om terug te zakken of dat bij hun de pijp ook leeg was en ze ervoor kiezen om alleen nog tegen te houden aangezien de winst toch al binnen was... Mensen die met dit soort percentage berekeningen komen, sorry, maar kan ik niet serieus nemen.

19-09-2013 09:48

Discordia +0

Dus jij wil serieus stellen dat Barcelona er alles aan deed om te winnen? Ze deden duidelijk niet eens hun best, en nog was het een walk-over.

19-09-2013 13:45

Bazinga +0

Barcelona is de top, iedereen die zegt dat dat niet zo is liegt dat ie barst. Niemand, behalve het team zelf, kan stellen dat Barcelona op 50% heeft gespeeld. Net zo min als dat we kunnen zeggen dat Ajax wel op 100% acteerde. Dat is wat ik stel.

En als dat al wel zo zou zijn is het eerste dat in mij opkomt hoe schandalig dat zou zijn voor de (fanatieke) supporters, die dik betalen voor een kaartje van hun thuisspelende club.

Ten tweede zou dat betekenen dat een team dat kwalitatief en kwantitatief beter is dan Ajax op 100% ten alle tijden winnen van Ajax. Onzin. De bal is rond, de vorm van de dag, de spelers, ambiance, scheidsrechters en noem nog wat clichés die een wedstrijd kunnen beïnvloeden.

Types als Messi zouden elke wedstrijd met 10-0 of meer willen winnen als dat zou kunnen.

19-09-2013 18:37

IamLegend +2

duitsland is in opmars, en is eigelijk nu al beter dan barca... dat zag je vorig CL ronde...

barca is top absoluut, maar die duitse clubs zijn beter en beter geworden.

21-09-2013 08:52

afcajax033 +0

Is er niet ergens een verdedigende middenvelder voor ajax die, naast een bal afpakken, ook een bal over meer dan 3 meter kan inspelen?

18-09-2013 23:56

foensai +0

Ja, die komt er echt aan. Bazoer... die zie ik op misschien wel zeer kort termijn wel poulsen zijn positie overnemen..

19-09-2013 08:14

Welja +716

Nog nooit zo blij geweest met een verlies partij van 4-0.

Denswil wordt beter als Alderweireld, dat is nu al duidelijk. Blind zet van Gaal op zijn nummer. Duarte was meer als verdienstelijk, voor iemand die vorig jaar op de bank bij Heracles zat.

Bojan ging al beter. Moisander scherp. Van Rijn speelde een van zijn betere wedstrijden van de afgelopen tijd.
De Jong onopvallend. Boilessen beter als back, Serero viel goed in. Sigthorson zat niet in de wedstrijd, Poulsen helaas beetje drama.

Van der Hoorn is er volgens mij ingezet om hem even te laten merken waarom de Ber hem nog niet goed genoeg vind. Even het niveau laten voelen waar hij naar toe moet.

Vermeer heeft meer goede dingen gedaan als echte blunders.

Maar ze speelde zich als team goed onder de druk uit. Het gefluit van het Barca publiek en het applaus na enkele Ajax aanvallen zeggen veel.

Als we zo tegen P$V, Milan en Celtic spelen, komen we ver dit jaar.

18-09-2013 23:52

Roovers419 +0

mooie analyse en ga ver met je mee. Maar het balverlies moet er echt uit. En ook moet er meer overtuiging komen bij de voorhoede spelers. Dan, ja dan kunnen we stappen maken.

18-09-2013 23:57

Welja +716

Dat ben ik dan weer met jou eens ;)

18-09-2013 23:59

Bazinga +0

Spelers die mij deze eerste CL ronde zijn opgevallen: Vladimir Weiss van Olympiacos P. en Bruma van Benfica. Dan voeg ik daar, chauvinistisch als ik ben, Denswil nog aan toe!

18-09-2013 23:48

Dip +0

Sightorsson een 4,5? Wat een onzin, won veel duels en deed erg veel trek en sleurwerk.

18-09-2013 23:40

BigDaddy84 +0

Ben ik met je eens. Het zal wel met die penalty te maken hebben, maar veel meer kon je hem deze wedstrijd niet verwijten. Leed in ieder geval niet meer balverlies dan anderen, werkte zich een slag in de rondte en was belangrijk met doorkoppen van hoge ballen.

18-09-2013 23:46

MankeNelis +7

Sigthorsson speelde als een natte krant vanavond. Moet veel meer brengen.

18-09-2013 23:53

Sammeister +0

Nu een aantal keer die 2de goal van Messi gezien, toch ongelooflijk hoe Denswil van Rhijn en Vermeer de bal missen, vind toch dat minstens een van de drie hem moest pakken.

Denswil speelde een uitstekende wedstrijd, maar je weet toch dat Messi gaat kappen naar zn linker? Natuurlijk is het heel moeilijk om Messi af te stoppen, but just saying

18-09-2013 23:32

De_Realist +365

Serero - Bojan - Duarte

Schone/Andersen/Lobotka/Meleg - Bazoer - S. de Jong

Boilesen - Denswil - Moisander - van Rhijn/Ligeon

Vermeer/Cillessen

18-09-2013 23:28

Cello +52979 moderator

Op zich is de eindstand 4-0 helemaal niet vreemd. Maar toch.... ik ben het wel met De Boer eens....2 a 3 goals 'geef' je eigenlijk weg, door persoonlijke stomme fouten, die de sterren van Barça maar al te graag willen benuten.
Hij had ook wel gelijk, dat vooral in de eerste helft, Ajax eigenlijk best goed voor de dag kwam..... men wist ook centraal op het middenveld vaak de man vrij te spelen en dan op te trekken naar de Barça goal. En idd met wat meer geluk scoor je wel met Van Rhijn (als die kopbal net onder Valdes doorschuift) en met Duarte (die plotseling snel moest handelen om die bal die van Siggy afkwam achter Valdes te prikken, want de ruimte was er wel, alleen iets te zacht en te onzuiver).
Verder hiedl Vermeer ook met 2 a 3 goede reddingen Ajax overeind. Echter...als keeper vervallen die reddingen in het niet op het moment dat je echt in de fout gaat...en dat ging ie bij de goal van Pique. Als je uitkomt, dan moet je minimaal de bal weten te raken. Maar nu lag Vermeer zelfs al op d egrond op het moment dat Pique zelfs nog moest koppen!. Als ie was blijven staan had ie zelfs de bal voor het oprapen gehad. Dus ja.....daar ga je dan als Vermeer.

Over-all gezien waren de meesten bevreesd voor een afslachting. Nu kan je 4-0 zo zien, maar als je daarbij ook meeneemt dat je tot de 70ste minuut (tot dan 2-0) toch redelijk speelt (ondanks dat je ook niet in vorm bent al heel het seizoen) dan vind ik het niet eens dat we het zo slecht deden.
4-0. Volgens mij zijn er maar weinig ploegen in Europa, die het echt heel veel beter doen tegen Barça. Milan en Celtic gaan denk ik ook wel ten onder. Voor Ajax is dan wbt doelsaldo de 4-0 nederlaag tov de andere poulegenoten voorlopig nadelig.
Uiteindelijk moeten we het gaan uitmaken met Milan en Celtic wbt plaats 2 en 3.
Wanneer nu de vorm weer eens langzaam gaat komen dan denk ik dat wij echt niet kansloos hoeven te zijn tegen zowel Milan niet asl ook Celtic niet!.

18-09-2013 23:21

BigDaddy84 +0

Ik vond het een goede wedstrijd van Ajax. De eerste helft was prima. De organisatie stond goed en langzaam aan werd er steeds meer het eigen spel gespeeld. De tweede helft merk je dat de energie wegebt en de concentratie lager komt te liggen. Met als gevolg dat er fouten gemaakt worden. Toch is dat op dit niveau geen schande, zolang de spelers er maar van leren. Grootste minpunt was voor mij de gemiste penalty van Siggie. Een doelpunt had de score wat meer dragelijk gemaakt. Daarnaast vind ik het overdreven zoals er hier wordt gereageerd op het optreden van Poulsen. Ik ben het ermee eens dat hij aan de bal vandaag niet goed was, maar dat is hij eigenlijk bijna nooit geweest! Dat er nu gezeur over komt vind ik daarom ook apart. Poulsen is verdedigend en organisatorisch prima! Voetballend moeten andere spelers het oplossen. Wat mij betreft is dat ook geen schande, want als hij aan de bal ook goed was had hij echt niet bij Ajax gespeeld!

18-09-2013 23:17

071 +0

vandaag was hij zowel aan de bal als verdedigend drama. normaal neem ik het altijd wel voor hem op, maar vandaag was hij gewoon echt heel slecht

18-09-2013 23:22

BigDaddy84 +0

Ik ben het niet met je eens. Maar goed, meningen verschillen. Verder vind ik dat velen het hier wel erg zwart-wit zien. Ik zie dat hij op dit moment een gemiddeld cijfer van 2,5 heeft. Als dat echt zo was geweest, had De Boer hem wel gewisseld. Poulsen heeft gewoon zijn positieve bijdrage gehad deze wedstrijd, het was alleen aan de bal niet voldoende.

18-09-2013 23:26

071 +0

hoe kunnen mensen nou complimenten geven aan hoe ajax speelde vanavond.. vooral in de passing was het enorm slordig. kunnen nog geen pass over 5 meter naar elkaar geven. met name poulsen was drama vanavond. ook van rhijn en blind gingen vaak veel te slap de duels in. enige reden waardoor celtic vorig jaar punten tege barca wist te pakken is door de duels fel in te gaan, en dit kunnen ze helaas niet. ze moeten het allemaal hebben van techniek en die schoot enorm tekort vandaag

18-09-2013 23:14

BRAMHOUTEN +3813

Jammer dat het alsnog 4-0 is geworden! Ajax heeft heel goed gespeeld! De verdediging stond prima! Denswill en moisander waren uitstekend , blind ook, zelf van Rhijn speelde weer eens een zeer acceptabele wedstrijd! Ajax klapte ineen toen de jong werd gewisseld! Siggy en poulsen waren ver onder de maat! Boilesen ,?tja wat moet ik daar over zeggen! Hij speelde naar behoren! Bojan in de spits houden! Ik heb nu al zin in zondag!

18-09-2013 23:11

Intec +0

Kwaliteits injectie in de winterstop zou niet gek zijn een vm een buitenspelers en mischien wel een spits.

18-09-2013 23:10

ZwarteSjaak +0

Valt allemaal mee.. 4-0 verliezen in Camp Nou tegen het ''grote'' FC Barcelona. 2-1 winnen met moeite van PEC is eigenlijk erger.. Boilesen op de linke vleugel was niet verkeerd! slimme zet van De Boer! Duarte maakte een stomme overtreding waardoor die 1-0 wel heel makkelijk was.. goeie plek voor Messi, 80% kans dat die erin zou zitten van die plek, of nou Vermeer of Cillessen daar stond.. Verder word er heel makkelijk ballen ingeleverd, ballen inleveren zullen we ook wel tegen Milan en Celtic zien. Man of the match? De grote zenuwziekte.

18-09-2013 23:09

Alexander40 +6114

Knap hoe duarte speelde. Komt net van Heracles en dat zie je niet. Denswil en moisander goed. Vermeer goed. Bojan meer dan goed, die zou basis barca kunnen spelen. Siggi kan alleen in de spits. Penalty graag naar Siem echter. Serero goed. Poulsen zwaar onvoldoende. Boilesen voldoende net als blind en van Rhijn.

18-09-2013 23:08

afcalegend +40

Siem was er al uit toen en heeft ook al 2 keer gemist van 11 meter vorig jaar en het jaar ervoor ook

18-09-2013 23:09

Alexander40 +6114

Weet ik maar we hebben niet beter

18-09-2013 23:15

afcalegend +40

klopt we missen te veel penalties de laatste jaren

18-09-2013 23:20

3sterrenAjax1 +3

Wat is iedereen kritisch! Vast veel 010 en Pisvee hier. Kunnen het niet hebben hoe geweldig het met Ajax gaat sinds Johan zich ermee bemoeit. Niemand stopt onze Johan. Wij gaan voor hem door het vuur!!! We winnen dankzij de Verlosser de wereldcup!

18-09-2013 23:05

AjaxD1986 +1

Mogen we niet eens meer kritisch zijn? Er zitten gewoon gekochte spelers tussen die het speltempo vertragen en al helemaal het tikkie takkie voetbal niet kunnen spelen!

18-09-2013 23:10

3sterrenAjax1 +3

Jij wil terug naar de tijd van Jol en Van den Boog zeker?
Het is voor of tegen ons!! Wij gaan voor Johan!!! Laffe hond!

18-09-2013 23:13

AjaxD1986 +1

Pilletje vergeten? Waaruit blijkt dat? Roep geen domme dingen. Ben zo pro Cruijff als maar zijn kan.

18-09-2013 23:20

AjaxD1986 +1

Wat een niveau....

PS. Noem 1 opmerking waarin ik anti-Johan ben. Maar ja mensen zoals jullie kan je toch niets wijsmaken, daaraan ontbreekt het aan intelligentie!

18-09-2013 23:16

3sterrenAjax1 +3

Het is voor of tegen ons!! Ga maar een nieuwe club zoeken. Niemand stopt onze Johan!

18-09-2013 23:21

AjaxD1986 +1

Jongen wat is je probleem? Kom met argumenten dan waaruit blijkt dat ik anti-Johan ben? Misschien moeten ze jou een ban geven op deze site.

18-09-2013 23:24

3sterrenAjax1 +3

En gelijk om een ban vragen, zwakkeling! Alleen omdat ik het niet met je eens ben. Leer eens accepteren. Ik ben 100% voor Johan en zie geweldige ontwikkelingen. Jij loopt alleen maar af te geven!

18-09-2013 23:27

AjaxD1986 +1

Bewijzen jongen, bewijzen. Je kan van mij alleen maar pro-Cruijff dingen terug vinden op deze site van mij en ik verdedig vaak genoeg de visie van Cruijff tegen mensen die jij anti-Cruijff mensen noemt. Zoals ik al zei, het ontbreekt je gewoon aan intelligentie...

18-09-2013 23:34

Roovers419 +0

die jongen is aan het kloten..laat het gaan

18-09-2013 23:29

Wayout +2

Precies dat zei di mafkees ook al tegen mij. @sterrenAjax1, zei eerst dat we Barcelona in de eerste helft van de mat hadden gespeeld. Toen ik dat weerlegde kreeg ik een scheldpartij over m heen dat ik een lafaard zou zijn en anti Johan zou zijn en Coronel terug wilde. We hadden in de eerste helft wel beter gespeeld maar barcelona van de mat gespeld ?? Nou nee Die gast is zielig en heeft geen verstand van voetbal of hij heeft knetter-stoned met roze brilletje naar de wedstrijd gekeken

19-09-2013 01:45

Gabri411 +49

denswill wordt een topper! milan gaan we pakken!!!!!

18-09-2013 23:05

AjaxD1986 +1

Ik heb mijn avatar van Poulsen maar verwijderd want ik heb me kapot geërgerd aan die kerel! 90% van de problemen kwam door zijn belabberde spel, het leek wel een oude opa die in het wandelparkje aan het joggen was zo langzaam! Zet er volgende keer maar gewoon allemaal jonkies in, want de oudjes (poulsen,schone,siggie) lopen erbij maar nemen amper deel. Voor de rest ben ik trots op de jongens die wel alles hebben gegeven om de wedstrijd tot een goed einde te brengen. Jammer, want zoveel slechter was ons Ajax niet (rotte appels daargelaten).

ps. Van der Hoorn, dat is Sightorsson in de verdediging, dat gaat te snel voor dat soort jongens!

18-09-2013 23:05

Tyronetjonaloi +3

Duarte en Denswill kun je nog niks verwijten.
Siem en Daley net terug van een blessure.
Vermeer, Serero en Moisander speelde prima.
Poulsen & Sightorson vind ik niet ajax waardig

18-09-2013 23:00

jvs +0

Wat is dat voor gemekker over Poulsen en van Rhijn, Poulsen speelde een uitstekende maar dan ook echt uitstekende eerste helft en van Rhijn was de hele wedstrijd heel behoorlijk. Tweede helft was Poulsen niet goed maar om dan gelijk van miskoop te spreken. Wat waren Moisander en Denswil trouwens goed vanavond. We hebben het wel over de beste club van de wereld natuurlijk.
Ajax dus.

18-09-2013 23:00

lorenz00 +0

Strijdlustig? Ik heb een bus gezien alles behalve het Ajax spel. Niemand durfde de bal rond te spelen. Wanneer dat wel gebeurde stonden de spelers stijf van de zenuwen en leverde de bal in. Jammer, ik had liever Amsterdamse bluf gezien.

18-09-2013 22:59

Raikkonen94 +641

Ik hoop echt dat Bojan vaker de kans als spits krijgt. Boilesen was ook prima en Duarte was ook niet verkeerd gezien t feit dat hj net van Heracles komt. Vermeer moet er echt uit met al zijn fouten en ook Poulsen kan het niet meer aan. Al met al zijn we echt niet verzopen hier in Barcelona en dat valt mij alleszins mee.

18-09-2013 22:59

mvdk +44249 moderator

In de Arena spelen we gewoon zo:

------------------------------Van der Sar---------------------------------
Van Rhijn---------Stam-------------- F De Boer----------Blind
------------------------------R.De Boer(waarom niet?)
---------------De Jong--------------------Jonk----------------------
Bojan----------------------Bergkamp-----------------Overmars

18-09-2013 22:59

De_Realist +365

Blind? Zodat Messi weer Blind hopeloos kan achterlaten op de middenlijn terwijl zij wel een snelle counter kunnen uitvoeren?

18-09-2013 23:01

mvdk +44249 moderator

Wie moet ik dan neerzetten? Boilesen? Meer keuze heb ik niet ;-)

18-09-2013 23:02

steefjuhhhh +0

Eerste helft laten zien dat we het kunnen. 2e helft zakte we heel erg in, en zag je het kwaliteitverschil. We huppelden met z'n alle achter de ballen aan, en wat Frankie zei; ''onnodig 2 goals wegggeven''. Jammer jammer jammer..

Maarja, laten we de positieve dingen meenemen, en met opgeheven hoofd straks naar Eindhoven gaan!

18-09-2013 22:57
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.