FC Utrecht maakt einde aan ongeslagen reeks Ajax in Eredivisie

door Gino Haverkamp 1659

FC Utrecht maakt einde aan ongeslagen reeks Ajax in Eredivisie

door Gino Haverkamp 1659

Laatst geüpdatet

Ajax heeft voor het eerst sinds december 2020 weer een Eredivisieduel verloren. Hoewel de thuisploeg de meeste kansen creëerde in de Johan Cruijff ArenA tegen FC Utrecht, gingen de bezoekers er met de buit vandoor. Een countergoal van oud-Ajacied Django Warmerdam bepaalde de eindstand in het nadeel van Ajax.

Het duel in de Johan Cruijff ArenA begon wat tam. Ajax was wel de bovenliggende partij met kansen via David Neres en Sébastien Haller, maar de bezoekers deelden ook wat speldenprikjes uit. Het werd in het restant van de eerste 45 minuten niet veel beter. Ajax hanteerde een laag tempo en creëerde dan ook weinig, terwijl FC Utrecht het niet veel beter deed op dat vlak.

Pas tegen de rust schroefden de Amsterdammers het tempo op in jacht op de openingstreffer. Het ontbrak op cruciale momenten echter aan finesse, waardoor die gewenste 1-0 niet veel. Met een brilstand op het scorebord doken beide ploegen dan ook de kleedkamers in.

De Ajacieden kregen waarschijnlijk een donderpreek van Erik ten Hag in de rust, want vanaf het begin van de tweede helft lag het baltempo hoger en zocht Ajax ook vaak het doel. De oefenmeester zag dat dat het nog geen vruchten afwierp en dus bracht bij Daley Blind, Davy Klaassen en Antony binnen de lijnen rond minuut 57.

Met die drie in het veld ging het tempo fors omhoog en werd Ajax ook veel gevaarlijker. De bezoekers verdedigden echter ijzersterk en vooral doelman Maarten Paes redde zijn ploeg meermaals van de ondergang. Op een gegeven moment keerde hij drie Amsterdamse schoten binnen enkele seconden.

Voor het Amsterdamse doel stichtte FC Utrecht niet heel veel gevaar, maar wanneer dat het deed, was het wel direct raak. Een Utrechtse counter werd in de 76e minuut namelijk verzilverd door oud-Ajacied Warmerdam. Waar Ajax het veelal probeerde bij Paes, was FC Utrecht effectief aan de andere kant van het veld, wat resulteerde in een late voorsprong.

In de tachtigste minuut werd het slotoffensief gestart met het binnen de lijnen brengen van Danilo, maar het mocht niet baten. Mohamed Daramy was nog dicht bij een treffer, maar schoot hoog over. Dat was het dan ook wat betreft het gevaar van Ajax in de slotfase van de wedstrijd. FC Utrecht verslaat de club in eigen huis en maakt daarmee een einde aan de ongeslagen status van Ajax, die liep sinds 5 december 2020.

Opstelling Ajax:

Pasveer; Mazraoui, Timber, Martínez (Danilo 80'), Tagliafico (Blind 57'); Álvarez, Gravenberch (Klaassen (57'), Berghuis; Neres (Antony 57'), Tadic; Haller.

Wissels Ajax:

Gorter, Setford, Schuurs, Rensch, Blind, Taylor, Kudus, Labyad, Klaassen, Antony, Daramy, Danilo.

Opstelling FC Utrecht:

Paes; Van der Maarel, Van der Hoorn, Janssen (Ter Avest 80'), Warmerdam; Van Overeem, Maher, Van de Streek (Timber 61'); Ramselaar, Sylla (Mahi 61'); Douvikas.

Wissels FC Utrecht:

De Keijzers, Oelschlägel, Ter Avest, Van den Berg, Mahi, Dalmau, Benamar, Zagre, Boussaid, Timber, Balk.

Doelpunten:

0-1 Django Warmerdam (76')

Bijzonderheden:

- Bookmaker: Ajax de duidelijke favoriet tegen FC Utrecht
- De Timber-tweeling gaat voor de eerste keer de broederstrijd aan. Wij spraken broer Shamier over onderlinge pesterijtjes en de stormachtige ontwikkeling van beide spelers. Lees het gesprek hier!

Lees meer over:
Plaats reactie

020Dario020 +2070

Ben ik dan de enige die Timber juist niet goed vond spelen tegen Utrecht?

Vond hem heel traag in de opbouw, bijna niet het middenveld in gedribbeld terwijl hij hier juist sterk in is.

Bij de goal stapt hij door en daarna moet je eigenlijk even terug kijken op tv, hij sjokt echt heel nonchalant terug.

Vind het verder een geweldige speler waar ik echt van kan genieten maar vond hem zondag echt heel nonchalant ogen en heel vvertragend voor het spel.

04-10-2021 17:46

Babangida83 +23950

Klopt, dat viel mij ook op, dat nonchalante teruglopen.

05-10-2021 08:35

Rob1706 +1694

Na een nachtje slapen tot volgende conclusie gekomen:
Pasveer op doel kan echt niet meer,
Instelling Gravenberch moet erg veranderen, arrogant en nonchalant.
Alvarez moet meer werken aan techniek maar wel onmisbaar in huidige Ajax.
Voorzetten van Tadic leken nergens op behalve dan die grote kans voor Haller.
Haller, niet de Ajax spits die nodig is. Groot, sterk en lomp.
Neres, ging vaak diep maar als hij de bal had ging het vaak terug.
Klaassen beleefde een ongelukkige invalbeurt.

Kortom persoonlijk een heel vervelend weekend gehad.

04-10-2021 02:19

Invincibles +5224

Die keeper van Utrecht hield zoveel ballen tegen. Als ze dan bij de eerste de beste kans een goal maken, dan kan je daar weinig aan doen. Helaas zitten zulke potjes er ook tussen.

Ik hoop wel dat we snel een vervanger hebben voor Pasveer. Die gozer pakt geen punten voor ons.

04-10-2021 01:24

Babangida83 +23950

Je weet dat Haller beter niet met Klaassen kan en dat Alvarez Blind achter zich nodig heeft om de passing te compenseren. Wat doet Ten Hag? De eerste helft zet hij Alvarez zonder Blind in het veld en de tweede helft zet hij Klaassen bij Haller. Tja, dan weet je van tevoren dat je moeite gaat hebben in de finesses en er altijd een voetje tussen gaat zitten. Omdat het voetballend gewoon nét niet goed genoeg is. Nog even afgezien van de mentaliteit. Al kan ik me daar weinig bij voorstellen als je thuis tegen Utrecht speelt.

03-10-2021 23:48

Koningtoto +60634

Hij zette Klaassen helemaal niet bij Haller, hij kwam er in voor Gravenberch. Wat ik overigens eens tijd vond worden. Als er iemand laconiek is, is het Gravenberch. Zo'n jonge speler moet altijd scherp zijn, maar hij valt altijd als eerste door de mand met zijn nonchalante houding. Echt heel kwalijk te noemen.

03-10-2021 23:53

Babangida83 +23950

Haller en Klaassen vullen elkaar niet aan, maar andersom. Klaassen heeft baat bij een spits die inzakt naar het middenveld en Haller heeft baat bij een middenvelder die achter hem blijft. Haller en Klaassen speelden samen in een team. Dat is wat ik bedoelde. En Klaassen en Haller die spelen op posities die naast elkaar liggen.

05-10-2021 08:38

Gewoon Gijs +18422

Schlemielige en onnodige nederlaag, zoals Blind terecht zegt: we verliezen van onszelf. En eigenlijk vandaag door je eigen trainer.

03-10-2021 22:10

rodnet +10345

Ik lees allemaal verhalen over weinig beweging en weinig beleving maar wat we vergeten is dat onze kale professor zelf aan de basis van de nederlaag staat door twee essentiele pionnen van ons voortreffelijk draaiende elftal op de bank te zetten. Blind mag nog zo traag zijn, zijn spelinzicht en passing kunnen gewoon niet gemist worden. En Anthony is toch wel serieus veel beter dan Neres. Om dat te doen tegen de moeilijkste tegenstander die we tot nu toe in de eredivisie hebben gehad vind ik een zware blunder.

03-10-2021 21:25

Gewoon Gijs +18422

zo simpel is het

03-10-2021 22:08

Babangida83 +23950

Precies. Dat zouden op zo´n niveau abc-tjes voor een trainer moeten zijn.

03-10-2021 23:51

arufred +9820

Scoort Haller de 1-0 dan win je met 3a4 doelpunten verschil. Wordt tijd om eens met Danillo te beginnen.

03-10-2021 21:24

rodnet +10345

Niet mee eens. Haller mist vandaag inderdaad maar hij staat er wel. Of Danilo er op die momenten zou staan moet je maar helemaal afwachten en lijkt mij geen zekerheidje.

03-10-2021 21:52

Flipper33 +6826

Blind wordt ook echt een zorgenkindje bij Ajax wat is die gozer traag zeg zeker als linksback

03-10-2021 20:42

Jutter1 +4316

Utrecht ontregelde het spel van Ajax met veel tijdrekken en goed compact te spelen. Als Haller desondanks een paar dotten van kansen had benut was deze wedstrijd niet op een deceptie uitgelopen. Zijn goals in Portugal waren een eenmalig iets, heb dat vaker gezegd. Hij komt gewoon erg veel tekort als centrumspits in het combinatie voetbal van Ajax! De wissels en startende basiself pakten niet bepaald goed uit tegen een ploeg waartegen Ajax het altijd moeilijk heeft, zeker uit maar ook thuis. Dus dat wekte op zich geen verwondering/verbazing, wél het hele matige spel van Gravenberch in dit nog vrij jonge seizoen, werd dan ook meer dan terecht gewisseld en lijkt mij nu toch rijp voor de bank Misschien komt hij dan tot het besef dat hij meer zal moeten brengen om voor de basiself in aanmerking te kunnen komen!

03-10-2021 20:08

Ajax_91 +1031

Gewoon Danilo opstellen voor een paar wedstrijden en dan zien wat er gebeurd. Of Danilo ramt ze er allemaal in en blijft staan of Haller gaat eindelijk eens aan de bak nadat hij inziet dat ook hij gepasseerd kan worden in dit elftal

03-10-2021 20:47

Red Devil +3604

Slappe vertoning van Ajax en dan vooral de 1ste helft want als je met zo'n waardeloze instelling over het veld hobbelt vraag je om problemen.

03-10-2021 19:30

Op_een_oude_slof +4359

inderdaad slappe vertoning ....lijkt wel alsof Ajax bang is voor Utrecht ...bijna elk jaar hetzelfde liedje...Ten Hag dacht..." laat ik even anders beginnen met Neres en de speler in vorm Antony laat ik even banken....ik ben blij dat Ten Hag er is hoor bij Ajax ...maar ik snap zijn gedachte gang niet.....?!?!?!?

03-10-2021 20:36

AFCA-1983 +17746

Als je ziet dat psg, real en bayern ook verliezen dit weekend.. zijn we gelukkig niet enige topclub die weleens verliest…

03-10-2021 19:22

Bc te P +22130

Daar heb ik echt geen boodschap aan. Wij moeten gewoon thuisgeven in eigen huis.

03-10-2021 19:40

AFCA-1983 +17746

Dat weet ik wel ik heb hetzelfde.. maar het valt wel erg op

03-10-2021 20:13

DeHeerVanDeMeer +25199

Schmidt: "In my opinion this Utrecht that defeated the big team of Ajax, is the best team of eredivisie and maybe europe"... 🤪

03-10-2021 19:18

Engeltje +7352

O jee Feyenooit ook verloren,nu Pisvee weer kampioen helaas.

03-10-2021 18:49

Ajacied33 +36807

Grappig dat je vandaag weer veel reageert. Jouw clubje wint straks wel, maar alsnog blijven jullie onder ons. Over 3 weken weer 4 punten verschil, geen man overboord

03-10-2021 19:23

Ricoteb +53174

Denk dat de conclusie wel kan zijn dat je gewoon te arrogant aan de wedstrijd bent begonnen. Niet in je beste opstelling beginnen, en de hele eerste helft een beetje spelen met de uitstraling “hij gaat vast wel een keer vallen”. Dan krijg je in de tweede helft een paar kansen die je gewoon moet maken, en dan weet je dat hij bijna altijd aan de andere kant erin valt. Ik vond het zeker geen slechte wedstrijd, maar hopelijk is dit wel weer even een “wakker schud” moment. Ajax is alleen zo goed als de afgelopen weken, als iedereen 100% geeft en z’n taken uitvoert. De arrogante uitstraling van “we winnen deze wedstrijd wel even” moet eens afgelopen zijn, bij zowel spelers als trainer.

03-10-2021 18:46

LuisSuarez01 +5426

Geprobeerd de teleurstelling na de wedstr bij decJCA weg te drinken en te eten maar moeten vaststellen dat niet gelukt is:((
Totaal onnodige verliespartij dit. Tempo lag echt te laag en kansen genoeg om te scoren, gebrei telkens rondom de 16, maar opvallend veel balverlies. Natuurlijk stond Utrecht gewoon goed verdedigend maar wij hebben als Ajax zijnde zo veel meer kwaliteit in huis en toch: ieder jaar opnieuw is dat Utrecht soort bananschil.

03-10-2021 18:38

PierreHeno +6530

ach..we hebben het zelf verkloot. En Ten Hag heeft daar zelf de aanzet voor gegeven door niet met het sterkste team te beginnen terwijl daar geen blessure redenen voor waren.

03-10-2021 18:50

Cello +52979 moderator

@PierreHeno

Niet mee eens. Ook met deze begin opstelling hoor je "gewoon" te winnen tegen Utrecht. Je kunt EtH alleen kwalijk nemen, dat ie zijn spelers geïnstrueerd heeft door op 70-80% te gaan spelen. Maar geloof je het zelf dat ie dat zou zeggen in de wedstrijdbespreking vooraf??. Natuurlijk niet....dit zit in het team en vrijwel alle 11 spelers zijn er debet aan. Zelfs wisselen hoeft dan geen enkel verschil te maken als te-veel spelers zo'n dag hebben opgenomen dat men denkt dat er vandaag geen 100% hoeft te worden gegeven. Ik vind dus bij dergelijke wedstrijden het zinloos om dan de trainer daar op aan te spreken....als eenmaal de wedstrijd is begonnen heb je nog maar nauwelijks manieren om dit te keren als te-veel spelers niet hun gebruikelijke niveau halen.

03-10-2021 19:23

PierreHeno +6530

Door niet met de sterkste opstelling te beginnen loop je de kans niet snel de 1-0 te kunnen maken waardoor je de tegenstander laat groeien in de wedstrijd. Daarom lag Ten Hag aan de basis van deze slechte eerste helft waar je natuurlijk meteen Antony had moeten laten beginnen. En wanneer de sleet er dan eenmaal goed op zit wordt het steeds lastiger om de wedstrijd nog te kunnen keren. Overigens speelden Alvarez, Martinez, Timber en zelfs Nico een prima partij. Die 0-1 zat er steeds meer in omdat Utrecht niet kapot was gespeeld en heel goed mee bleef gaan in het trage brei tempo van Ajax vanaf het middenveld. Ook het complete gemis aan schoten vanuit de 2e lijn of versieren van vrije schoppen als minimaal een plan B bleef uit en Utrecht kon het allemaal makkelijk belopen. Het niet beginnen met je sterkste opstelling is hier een duidelijke verkeerde inschatting geweest van een coach waar je dat niet van mag verwachten.....zéker niet een oud FC Utrecht coach. En een goede coach weet vaak juist nog wèl iets om een wedstrijd te doen keren. Ten Hag heeft nog nooit een voor Ajax slecht verlopende partij doen keren. Dat noem ik een gebrek als coach van Ajax.

03-10-2021 19:34

PierreHeno +6530

Nou ...net terug uit de JC Arena. Geen discussie bij ons op de tribune. Ten Hag had juist tegen FC Utrecht met de sterkste opstelling moeten starten. Neres was bang en futloos en vertraagde het spel i.p.v. scherpe acties te maken en Gravenberch was een volkomen karikatuur van zichzelf. Beiden werden kort na rust dan ook volkomen terecht gewisseld. Martinez er uit halen voor Danilo met de trage Blind op links was echter allesbehalve een slimme wissel. Vanaf het begin speelde Utrecht met 100% concentratie precies waar het bij Ajax juist al direct vanaf het begin aan ontbrak en dan loop je continu achter de feiten aan. Verdedigend stak het allemaal nog goed in elkaar ...totdat zwakke moment van Mazraoui waardoor Utrecht kon scoren. Pasveertig is duidelijk (nog?) niet gewend aan de weinige ballen in een wedstrijd met Ajax en dat het bij hem dus juist op die ene bal tussen de palen aan komt. Maar goed...Ten Hag wist dus opnieuw niet een wedstrijd waarin het niet liep te doen keren in Ajax voordeel en dat kun je hem beslist aanrekenen. Zeker wanneer je deze altijd lastige wedstrijd tegen FC Utrecht niet begint met je sterkste team ( al bleek Gravenberch al snel ook niet meer tot die sterkste selectie te behoren: balverliesm te laat m geen strijd, domme gele kaart pakken, gefrustreerd rondlopen/ sjokken en feitelijk niks goed doen). Van der Hoorn kopte in zijn eentje zo'n beetje alles weg en wat bovendien steeds meer bij het spel van Ajax begint op te vallen is dat er nagenoeg nooit vanuit de 2e lijn hard en zuiver op de goal wordt geschoten (dat doet eigenlijk alleen Antony) en dat er bovendien ook nooit vrije trappen aan de rand van de 16 worden versierd. Met dat snelle tikken liepen we ons telkens weer vast in de verdediging van Utrecht waar steeds wel weer ergens een voetje tussen zat en anders Paas er wel onmogelijke ballen uit wist te halen. Wat ik jammer vind aan het spel van Haller is dat hij nooit eens echt inloopt op ballen die worden voorgegeven of de strijd in de lucht aangaat. Dat is wel een beperking die opvalt in wedstrijden als vanmiddag. Al dat gelul over dat op Ajax geen maat zou staan in de kleredivisie is na vanmiddag in elk geval weer gelogenstraft: wanneer je niet allemaal met de juiste wedstrijdmentaliteit op het veld stapt ga je gewoon weer de welbekende bietenbrug op. Martinez, Alvarez, Timber en Nico speelden weer degelijk en met name Martinez en Alvarez zag ja na de wedstrijd zwaar de pest in hebben waar Gravenberch vooral sjokkend en verongelijkt langs het publiek sjokte.....blijkbaar nog steeds niet in de gaten hebbende hoe slecht hij vandaag wel was.
Eerstvolgende wedstrijd uit tegen Heerenveen....zonder onze 3 Zuid-Amerikaanse strijders....heel misschien dat Alvarez nog van de partij zal kunnen zijn. Zo staan we na vanmiddag weer met beide beentjes terug op de grond. Vanmiddag was FC Utrecht in elk geval qua spelmentaliteit duidelijk een maatje te groot voor dit Ajax. En daar had ook Ten Hag een aanzienlijk aandeel in ( al zal hij dat zelf nooit erkennen).

03-10-2021 18:29

AjaxNr1 +1685

Begint met je opstelling . Daarmee geef je al aan dat je FC Utrecht niet serieus neemt. Oliedom. Dan speel je ook nog eens in een veel te laag tempo. En dan moet je het gaan herstellen met je wissels. Maar dan is het kwaad al geschied. Je krijg de ploeg niet aan het voetballen. Dan heb je ook nog een scheidsrechter die alles goed vind. Tijd trekken. Handballen etc. Die vent fluit werkelijk nergens voor. Wat een grote aanfluiting vandaag.

03-10-2021 18:28

jerryisthename +31942

Gelukkig staat Feyenoord nog steeds achter met nog een kleine 10 minuten. 😅
Nu PSV nog minimaal gelijkspelen en het valt allemaal enigszins mee. 👍🏼

03-10-2021 18:27

PierreHeno +6530

Dat laatste zie ik echter niet snel gebeuren...Sparta is zo verschrikkelijke zwak.

03-10-2021 18:52

Ajaxhartt +10743

Hoe lang is het geleden dat Ajax in de ED in het geheel niet scoren kwam?

03-10-2021 18:20

Danny.S +2272

Op de snelweg kwam ik nog langs de Utrecht bussen.

De bus met 'supporters' erin ging tekeer alsof ze de Champions leaque en de wereldbeker hadden gewonnen.

Ik dacht nog even een tiende van een seconde om vol op de rem te trappen...maar werd al snel verstandig.

03-10-2021 18:17

vanreenen +10321

Misschien een gevalletje van Matchfixing.....?

03-10-2021 18:02

Jutter1 +4316

Ik blijf dat toch een fenomeen vinden,. Een Utrecht dat zijn 2 beste wedstrijden van het seizoen bewaard voor tegen Ajax. Voor de rest spelen ze al decennia lang een bijrol in onze ED. Ongelofelijk eigenlijk, tegen een Ajax dat niet onaardig speelde ook, maar als je een dergelijk gefocust team wil kloppen heb je een echte target man met voetbaltechnisch vermogen nodig. Want Haller had een paar kansen om dat te bewerkstelligen, maar heeft dan gewoon te weinig voetballend vermogen om dat af te ronden buiten het feit dat hij duidelijk te kort komt voor het Ajax nivo in de kleine ruimte met de combinaties in de as. Utrecht was de verwachte stugge tegenstander en dan zie je zoals vandaag op een bepaald moment gewoon de tegengoal aankomen. Intussen gaat de voorsprong naar verwachting stevig slinken, maar heeft dit Ajax genoeg kwaliteit om bij de eindafrekening weer bovenaan te staan! Want klasse verloochent zich uiteindelijk niet, ook vandaag in fases dus niet, en men tegen een onfortuinlijke, onverdiende, nederlaag opliep..

03-10-2021 17:57

Rondo64 +3392

kom nou, zo goed was utrecht niet, ajax maakte gewoon totaal geen gebruik van haar overwicht

03-10-2021 18:01

PierreHeno +6530

Het overwicht van Ajax leek veel meer dan het was want in de eerste helft geen enkel schot op goal tegen Utrecht al 2. Pas nadat Antony was ingevallen kwam er meer schoten tussen de palen. We hadden dus alleen maar een optisch overwicht met 71% balbezit maar hadden nauwelijks tot geen echte kansen. Neres 2x maar die moest eerst de bal nog 'ns 2x goed leggen en dan ben je natuurlijk veel te laat met een schot op goal.

03-10-2021 18:32

7172AFCA7395 +10344

Speciaal voor mensen die Ten Hag en Alvarez o.a. hier kraken
even de reacties teruggelezen. Valt me nog mee dan er weinigen
op een enkeling na in herhaling vallen.

03-10-2021 17:56

PierreHeno +6530

Alvarez was juist een van de besten bij Ajax. Net als Martinez. Gravenberch was stuitend slecht en Ten Hag bleek niet over de kwaliteiten te beschikken deze wedstrijd in Ajax voordeel te doen kantelen. Tja...wanneer je niet met je sterkste opstelling begint tegen FC Utrecht heb je m.i. maar weinig van begrepen. Zo snel mogelijk op 1-0 komen tegen zo'n ploeg is opdracht nr 1. Want aanvallend hadden ze weinig te vertellen. Ze kwamen duidelijk voor een gelijk spel of een 0-1 via een snelle uitbraak. Nou..zo ging het dus precies.

03-10-2021 18:36

Steffenhagen +37945

Ten Hag wisselde uiterst ongelukkig en niet goed doordacht . Blind liet de hele linkerzone openvallen ; Klaassen ging als middenvelder ten onder in de drukte en alleen Anthony stond op de goede plek als invaller . Ik denk dat Erik voor de derde of vierde keer dit seizoen flink geschrokken is …. En niet alleen van de slappe instelling .

03-10-2021 17:56

PierreHeno +6530

Helaas is Ten Hag weer niet van zijn eigen gebrekkige coaching geschrokken. Het blijft hetzelfde liedje: het lukt hem niet om een wedstrijd van Ajax waarin het niet loopt alsnog tot een goed einde ( = de 3 pnt) te brengen. In mijn ogen ben je dan geen Ajax-coach maar een coach van Ajax.

03-10-2021 18:38

WillyBrokamp +11117

Nou mensen Vitesse staat weer voor

03-10-2021 17:48

vanreenen +10321

Kunnen we Openda niet ruilen met Haller ?

03-10-2021 17:58

PierreHeno +6530

Haller moet je wel ballen geven natuurlijk. Dat gebeurde vanmiddag totaal niet. Het overgrote merendeel van voorzetten was niet op maat. Dan kan hij ook niet zo veel want het is geen vechtende spits....hij kan nu eenmaal geen strijd maken...loopt nooit eens vol in op een voorzet...alleen al om onrust te zaaien in zo'n verdediging. Maar ja...uit bij Sporting maakt hij er 4...dus wie ben ik.

03-10-2021 18:41

Knalpot +3625

Het is oktober, het heeft geregend, Nijhuis fluit en we verliezen punten what is new. Utrecht thuis dan weet je dat je 'aan' moet staan en wie staan er weer niet aan. Graaf, en zowat je hele voorhoede, niet toevallig en zeker niet voor de eerste keer 'de mooi weer voetballers'. 1x sta je met teveel spelers voor de bal en het wordt gelijk afgestraft, het blijft een harde les maar de restverdediging is zo belangrijk. Neres lijkt me duidelijk gewoon lekker laten banken, en Graaf ook maar ff geen 3 wedstrijden per week, die volwassenheid is er gewoon nog niet.

03-10-2021 17:47

vanreenen +10321

Wat nieuw is? Haller mist weer eens een 100% kans en Neres ook. En al die supporters die roepen dat Tadic o zo belangrijk is, hebben zeker weer eens met hun ogen dicht gezeten. Al dat gelul tegen Nijhuis en dat verongelijkt kijken naar de scheids als hij zelf weer een overtreding veroorzaakte. Eén van de laatste keren bij een ogenschijnlijk goede aanval en kans op meer. Tadic banken of beter een paar wedstrijden naast Gorter banken. Grafenberch kan ook weleens aan de kant blijven. De bank is breed genoeg en Kudus had ik ook wel willen zien op zijn plaats.

03-10-2021 17:55

Rikkie66 +22850

Dont worry about a thing 🐥🐤🐥❌❌❌💪💪

03-10-2021 17:43

Zwaan1975 +3612

Ach ja mannen, het is verschrikkelijk klote maar hé kom op. Je kan niet altijd alles dik winnen met sprankelend spel.

Bij ons in het vak was het ook gezapig en de sfeer in het gehele stadion was okk gelaten. Zo van we gaan wel ff winnen…. Dat hebben de spelers ook, dus prima wake up call dat je ondanks brede selectie en goed voetbal elke keer weer maximaal moet gaan!

Heb er alle vertrouwen in!!

03-10-2021 17:36

Bc te P +22130

Die wake up call kennen we ondertussen toch wel?

03-10-2021 17:56

Opperhoofd +12664

Gisteren flink door gehaald, kan dit heel slecht hebben.

03-10-2021 17:34

aschja +20588

Nou neem er nog.

03-10-2021 17:46

Cello +52979 moderator

Zo grappig dat het zoeken naar een schuldige alweer gemakkelijk uitkomt bij de keeper. Zo gemakkelijk. Ik begin spontaan te lachen als in dit geval Pasveer weer gelijk bekritiseerd wordt vanwege de goal van Warmerdam. Dan is de objectiviteit ver te zoeken, want die bal was totaal niet houdbaar....hij was perfect geraakt op goede snelheid en ook de richting was perfect. Maar dat mag niet gezien worden, want het voldoet niet aan de inmiddels hetze te noemen tov de doelmannen die op leeftijd zijn. Vandaag was Pasveer gewoon, net als vrijwel iedere doelman zou zijn geweest, kansloos op die bal.

Sommigen, die alleen maar over de keeper kunnen en willen beginnen zouden zich dan beter over andere spelers zich druk kunnen maken, die 'vergeten' te scoren. Want daar ligt meer het probleem als bij de keeper. Trouwens...voor de criticasters die heel populair elkaar naroepen dat je een keeper moet hebben die wedstrijden voor je wint....tsjah, op het moment dat je je al daaraan moet gaan vasthouden betekent het doorgaans dat de 10 die voor de neus van de keeper staan niet goed staan te ballen en te veel verkeerd doen. Maar ook dan zit 'm vooral daar het probleem en niet zo zeer bij de keeper.

En voor de Onana-fan's: ik ben ervan overtuigd, dat óók Onana bij dit schot had moeten vissen vandaag. Want velen beginnen de laatste weken net te doen alsof Onana nooit een bal doorgelaten heeft, laat staan een blunder heeft begaan.

03-10-2021 17:27

XRaY +18970

De schuld vandaag zoeken bij Pasveer gaat idd te ver. Maar volgens mij is er niemand hier die rustig op zijn stoel zit met Pasveer op de goal. Ik zeker niet in ieder geval. Als hij bal inspeelt door het midden hou ik me hart vast.

03-10-2021 17:40

Ajaxhartt +10743

Eens met je reactie, maar Onana heeft er toch ballen uitgehouden die een ‘gewoon goede’ keeper niet tegenhoudt.
In sommige (fases van) wedstrijden is dat wel degelijk van cruciaal belang.

03-10-2021 17:46

hank bank +359

Nee, deze was prima te houden. Pasje is traag en staat niet goed.

03-10-2021 18:32

wendoo9 +8125

Ten Hag kan ik echt niet meer volgen, Je moet naar een goal maken een dan ga je Blind brengen en je haalt Nico eraf, dan is het toch is toch vragen om problemen.

03-10-2021 17:24

Rikkie66 +22850

passing, openingen creëren

03-10-2021 17:24

Haarlemmer +20631

Blind kan dat niet als back

03-10-2021 17:28

Rikkie66 +22850

Klopt maar daar stond hij ook bijna niet. Daar hoort hij ook niet want hij kan het amper nog belopen.

03-10-2021 17:37

AFCA-1983 +17746

Hierna tegen heerenveen zonder een rits basisspelers … daaag voorsprong

03-10-2021 17:23

Stefansuarez +19080

Gorter aub basis Erik heb liever dat Jay fouten maakt dan pasveer

03-10-2021 17:22

RuffRhythim +24837

Bij wie hebben ze die baaldag opgenomen, bij t UWV ofzo?

En pasveer man...was die bal niet gewoon houdbaar?

03-10-2021 17:21

WantAmsterdam +116198

Die had hij imo MOETEN hebben.

03-10-2021 18:14

AFCACruijff14 +162318

Dat gevoel dat je hebt bij een nederlaag is kut. Is bij Ajax gelukkig lang geleden, maar het voelt zo zuur. Dit zijn wel vreselijk dure punten die je verspeelt, thuis nota bene. Zo ga je lekker kut de interlandbreak in.

Ajax was vandaag niet top, maar had gewoon 2-0 moeten winnen gezien de kansen. Zeker die van Haller moest raak en na de rust ook bij dat moment dat die keeper 3x een bal stopt in 5 seconden. Bleh.

Geen reden tot paniek, maar wel een realiteitscheck dat ook Ajax gewoon top moet zijn om de potjes te winnen. Wel enorm storend dat we er telkens intrappen tegen Utrecht. Die maken er een fysiek duel met tijdrekken van. Zo'n ploeg breek je alleen door ze snel te verslaan. En dat had vandaag gekund.

PS: Hopelijk snel een andere keeper, Pasveer is gewoon niet ons niveau. Die moet derde keeper zijn achter Stekelenburg/Gorter.

03-10-2021 17:20

ajaxcied4life +26072

Haller is een spits en moet goals maken. Hij laat zijn team in de steek door zo krom binnen te schieten.

03-10-2021 17:21

RuffRhythim +24837

Iedereen liet vandaag het team in de steek

03-10-2021 17:23

Ajax1114 +19393

Ach de selectie blijft dezelfde fouten maken, Twente-uit en Zwolle-uit was er ook geen energie en mentaliteit te bespeuren. Deze selectie is daarna nog eens teveel in zichzelf gaan geloven na twee potjes tegen tweede elftallen van Sporting,Besiktas, Cambuur en Fortuna.

03-10-2021 17:25

3*stars*3 +23545

Ach, jouw zondag is sowieso al geslaagd want Sparta gaat niets doen in Eindhoven.
Fey zal ook wel winnen.

03-10-2021 17:30

JordanAFCA +22481

Slappe hap weer zeg, bah

03-10-2021 17:19

TontoKarnaggel +42546

Verliezen is niet zo erg, slecht spelen mag ook best een keer. Wat mij irriteert is dat elk puntverlies ( buiten psv om ) altijd volgens een vast scenario gaat. Te slap beginnen, tegenstander gaat er in geloven, de paar kansen worden gemist, ALTIJD!!! een " onverwachte" tegentreffer, NOOIT!! een belangrijke treffer van ons in de slotfase. Na 30 minuten wist ik dat er puntverlies ging komen, na de 0-1 dat we gingen verliezen, daar volg ik Ajax lang genoeg voor. Hoeveel punten halen we per seizoen nou in wedstrijden waarin we na 70 minuten nog niet voor staan? 2? 3?

03-10-2021 17:18

RuffRhythim +24837

Nee we zijn inderdaad niet zo goed om zoiets als dit in de laatste fase nog enigszins recht te trekken helaas

03-10-2021 17:21

Moneyball +730

Precies dit. De wedstrijd van vandaag al 50x eerder gezien, je ziet na tien minuten al hoe het gaat lopen. Pijnlijk voorspelbaar.

03-10-2021 17:25

Ajax1114 +19393

Je hebt zo gelijk en is een perfecte analyse ! Waarom hoor ik zo'n analyse nooit op tv van mensen die er nota bene voor worden betaald

03-10-2021 17:27

XRaY +18970

Als de overrompel techniek niet werkt heeft Ajax het idd vaak lastig om in het spel te komen. Dat is idd geen incident meer het komt elk seizoen wel weer naar boven drijven. Onnodig

03-10-2021 17:29

Bc te P +22130

Helemaal niets geleerd van voorgaande jaren. Als je tegen een Tot op t bot gewapend Utrecht zo focking slap en traag begint dan moet je je gewoon kapot schamen.

03-10-2021 17:16

ajaxcied4life +26072

Ja echt ongelooflijk. Berghuis en Alvarez deden teminste nog hun best, maar Gravenberch presteert het om gewoon geen poot uit te steken. Zwaar vervelend.

03-10-2021 17:24

cantharel +3526

Timber mag ook wel eens in de spiegel kijken want die maakt echt helemaal geen tempo en Martinez in mindere mate hetzelfde. Als zij sneller spelen moet de rest mee maar echt te vaak stilstaan met de bal aan de voeten.

03-10-2021 18:00

AjaxYahudi +3109

Dat heeft er ook mee te maken dat er niemand vrij loopt voor hun plus het feit dat het riskant is om Alvarez in te spelen als die kort gedekt wordt.
Als die 2 achterin risicovolle passes gaan geven dan staat de rest van het team zo ver naar voren dat ze in de problemen komen in de omschakeling.

03-10-2021 18:38

bikkel +38

start gewoon met sterkste 11, fijn dat er 1 het leuk doet op de training, maar de man in vorm, die altijd dreiging heeft zet je wissel , en de man met de pass vanuit achterhoede, die openingen vindt ook . Ik zal het wel niet begrijpen

03-10-2021 17:15

Cello +52979 moderator

Wat een droefenis hieronder zeg!. Natuurlijk was het vandaag verre van groots, maar wanneer je de kansen die je krijgt (en dat waren er genoeg) niet scoort dan kan je altijd tegen een tegengoal aanlopen. En voor iedereen die deze verliespot aangrijpt om ook maar gelijk wedstrijden die nog gaan komen tegen andere ploegen al maar af te doen als verliespartijen.....zijn jullie wel goed bij jullie hoofd?.

Vandaag zegt niets over wat er in volgende wedstrijden gaat komen, net zoals de wedstrijden hiervoor geen garantie zouden zijn voor een goed resultaat vandaag.

Het probleem zit 'm ook niet in de tegengoal en hoe of die tot stand kwam vandaag, want het was slechts één van de spaarzame goede aanvallen van Utrecht. Ons probleem was dat het tempo, de balcirculatie te laag was. En desondanks kwamen er nog genoeg mogelijkheden om tot scoren te komen. En laat je dat na dan kan je ipv zelf een keer of 3 te scoren tegen een tegentreffer aanlopen en dus verliezen. En die wedstrijden zal je jammergenoeg altijd blijven houden over een totaal van 34 competitie-wedstrijden. Dus totaal geen reden om in paniek over te geraken.

Paniek, als je al daarvan kan spreken moet je hebben, wanneer je helemaal niet tot scoringskansen meer kan komen en als je als team niet meer in staat zou zijn (over meerdere wedstrijden heen) om een hoge balcirculatie te hebben in combinatie met goed positiespel.

Neemt niet weg dat het erg teleurstellend is, maar de wereld vergaat niet hè, bij een verliespotje. Ookal is het tegen Utrecht, ookal is het thuis. Vorig jaar werd het thuis 1-1 en wonnen we uit met 0-3. Om maar een voorbeeld te noemen.
Bij ESPN zullen ze blij zijn, want dit houd de spanning er een beetje in.

03-10-2021 17:09

afca85meer4ever +2955

Je bent zelf een droeftoeter. Wij zijn Ajax, wij horen thuis te domineren. Motivatie tegen Utrecht moet 100,% zijn. Maar deze Prima Donna's denken het op 90 te kunnen.

03-10-2021 17:17

XRaY +18970

'Het probleem zit 'm ook niet in de tegengoal en hoe of die tot stand kwam vandaag, want het was slechts één van de spaarzame goede aanvallen van Utrecht.'

Vind wel dat het bij tijd en wijle een probleem is. Ajax kan domineren maar als je ziet hoe kwetsbaar ze ook zijn. Bij Porto kwam je ook goed weg, Besiktas had ook een levensgrote kans in de eerste minuten. Utrecht bijna niet gezien maar toch weten ze te scoren. Twente idem. Dat gebeurt Ajax veel te veel nog steeds. Gemakzucht concentratie? Het mag niet maar het gebeurt wel.

03-10-2021 17:26

Ajax1114 +19393

Het zegt wel degelijk iets over de wedstrijden die gaan komen. Twente en Zwolle-uit waren ook zeer zwak en je kan dus na 8 wedstrijden concluderen dat het slecht is wat Ajax laat zien. Cambuur 9-0 is leuk maar je krijgt niet meer dan 3 punten voor zo'n overwinning.

03-10-2021 17:30

Luck76 +2960

Eerste helft was te traag. Tweede helft een stuk beter. Met zoveel kansen had je gewoon moeten winnen. Pasveer had dat schot ook best kunnen hebben, trouwens. Vandaag dus Lucky Utrecht

03-10-2021 17:08

3*stars*3 +23545

Voordat Django uithaalde, wist je al dat die zou zitten.
Pasveer krijgt niet veel te doen maar is het gewoon niet voor ons.
Hopelijk maakt Gorter zo’n goede ontwikkeling door als Onana destijds.

03-10-2021 17:10

NeeI +107936

Na de ketser van Pasveer tegen Sporting had Ten Hag het vertrouwen uit moeten spreken in Gorter, daar de jongeling een uitstekende indruk maakt in Jong.

Maar Ten Hag is gewoon écht van mening dat Pasveer en Stekelenburg prima (eerste) keepers zijn voor Ajax. Dat heeft hij meerdere malen uitgesproken.

03-10-2021 17:13

Moneyball +730

Pasveer op doel heeft nu al in ieder geval 3 punten gekost. Met die houdbare bal tegen Twente had je daar gewonnen en vandaag tegen Utrecht gelijkgespeeld.

03-10-2021 17:21

Haarlemmer +20631

Twente keepte stekelenburg

03-10-2021 17:25

Ajax1114 +19393

Gorter is ook niet klaar ervoor. Hoe vervelend het ook is, hebben we geen andere keus dan Onana op te stellen. De andere keepers kosten je teveel punten. Pasveer weer lekker terug naar Vitesse aan einde van het seizoen.

03-10-2021 17:32

stefanwillem +12156

Slappe concentratie en een keeper die geen bal tegen kan houden. Jongens als Timber, Gravenberch en Mazraoui liepen slaperig rond terwijl ze de afgelopen periode steeds bij de beste spelers zaten. 100% concentratie probleem. Anthony is inmiddels onmisbaar.

03-10-2021 17:08

Rikkie66 +22850

Wel kut dat m'n goede humeur wel voor paar dagen op vakantie is 😞

03-10-2021 17:08

Bc te P +22130

Mijne ook, ik ben altijd een week ziek als we niet winnen 😤

03-10-2021 17:15

Rikkie66 +22850

Het zit ook echt in je bloed he dat Ajax virus. Gaat met de jaren ook niet veranderen kan ik je zeggen!

03-10-2021 17:18

Bc te P +22130

Heb t al 50 jaar ... soms is t een nadeel om zo fanatiek te zijn

03-10-2021 17:20

Rikkie66 +22850

Vond m'n ex vrouw ook 😇

03-10-2021 17:21

Freddy Ax +1387

Ajax was sterker dan Utrecht, het had genoeg kansen maar die werden niet afgemaakt. Utrecht had geluk bij die counter dat Warmerdam hem van die afstand heel goed inschoot.
Geen slechte wedstrijd van Ajax eigenlijk gewoon pech maar dat maakt het niet minder zuur.

03-10-2021 17:06

Kingoffdatoilet +17246

Het spel was niet eens slecht. Alleen in de eerste helft was het niet echt goed. Ik vond vooral Gravenberch erg matig.

03-10-2021 17:06

Abonnement +467

Waar moet je beginnen na zo'n wedstrijd? Wat een drama. Tadic is al weken meer bezig met klappen en duimpjes, Gravenberch veel en veel te gemakzuchtig, Ten Hag die te lang wacht met wisselen, Haller die 100% kansen mist. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ach, we zijn weer terug op aarde!

03-10-2021 17:04

AFCACruijff14 +162318

Beetje flauw dit. Tadic was tegen Besiktas nog top, had tegen oa Fortuna en Cambuur nog een prima rendement en hij zette vandaag ook gewoon de aanval op waar die Haller gewoon 1-0 binnen mee had moeten tikken.

Ik vond Gravenberch vandaag de grootste verzaker. Zo slordig. En Neres als een goede tweede. Wat brengt hij eigenlijk nog dit seizoen?

03-10-2021 17:22

Abonnement +467

Mwa, speelde de afgelopen weken al matig maar dit werd vaak verbloemd door een assist of goal. En Neres voegt inderdaad helemaal niks meer toe. Ben benieuwd hoe ze die gaan lozen.

03-10-2021 17:34

Ajax1114 +19393

Hahaha precies tegen Cambuur en Fortuna. Dat zijn de wedstrijden voor hem. Tegen tweede elftal van Besiktas stelt ook niet veel voor. In echte grote wedstrijden is hij er nooit !

03-10-2021 17:35

AFCACruijff14 +162318

Ga je nu overal zitten klagen en piepen? Plots is alles weer klote en een week geleden zouden we de CL winnen. Hou op man.

03-10-2021 17:53

Robertini +39637

Erg balen, was niet nodig. Als Haller die giga kans afgemaakt had in de eerste helft, dan was het 3/4-0 geworden. Het blijft altijd een angstgegner dat Utrecht, maar vandaag waren we veel beter...

In de tweede helft hebben we ook nog genoeg kansen gehad. In Expected goals was het 2-1, dus lag echt aan het kansen benutten vandaag.

Geen man overboord, ik denk dat we toch kampioen worden, maar wel zuur dat Feyenoord nu opeens qua verliespunten eerste kan zijn.

03-10-2021 17:03

Amsterdam90 +8266

Wanneer is steek weer terug?

03-10-2021 17:03

Artemio +32157

Het is zorgelijk dat wanneer je een beetje tegenstand krijgt dat er stroef wordt gevoetbald. Je zag het al tegen Besiktas 2e helft en het trekt zich nu door.

03-10-2021 17:03

Ajacied33 +36807

Wat trekt zich door? Besiktas totaal niet in de problemen geweest, 2e helft was wat minder, maar hielden gewoon controle. En vandaag had Utrecht al het geluk van de wereld. Als Haller zijn 1e kans afmaakt, zou het gewoon weer een walk over worden van 3-0. Ja het is bizar, Ajax dat verliest, maar heel af en toe gebeurd dat dus gewoon

03-10-2021 17:06

neutraaltje +366

Zet je ajaxbril af...bij de 2e helft tegen de turken was was er helemaal niet zoveel controle.. en als de schouderduw als n echte schouderduw was gezien had de wedstrijd misschien wel heel anders afgelopen

03-10-2021 17:12

Engeltje +7352

Precies,als je Utrecht thuis niet wint of Twente uit dan kun je nog veel wedstrijden meer struikelen

03-10-2021 17:20

NeeI +107936

Los van t slechte spel en het resultaat; hebben we Pasveer (of steek) ooit al eens punten zien pakken? Of een onhoudbaar ogende redding zien verrichten?

03-10-2021 17:02

036AFCA97 +146682

Nee, maar heb je Haller al eens een wedstrijd zien spelen waar hij geen gigantische kans mistte? Op Sporting na?

03-10-2021 17:03

Juichtoon +32675

Nee nog nooit. Gaat niet gebeuren ook. Vond het bij Vitesse al niks bijzonders.

03-10-2021 17:04

XRaY +18970

Pasveer is helemaal pure armoede. Te bizar voor woorden dat Ajax op hun gokt. Want dat is het een pure gok.

03-10-2021 17:04

Ajax1114 +19393

Heb je te danken aan Overmars en zagen wij hier toch al een half jaar geleden aankomen. Hoe is het dan mogelijk dat Ten Hag en Overmars dat anders zien ?

03-10-2021 17:37

Ajax95Duivendrecht +24166

Nee. Maar dat krijg je ook met twee opa's in het doel.

03-10-2021 17:11

3*stars*3 +23545

Kan mij uitstekende duels herinneren van Steek vorig seizoen.
Oa tegen Az en PSV, had hij belangrijke reddingen.
Niet de minste tegenstanders…
Ook niet voor niets dat Steek daarna weer in beeld bij oranje kwam.
Dat hij geen top EK keepte, is een andere discussie.

03-10-2021 17:14
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.