Diepe Zakken: Waarom Ajax niet het meeste betaalt aan zaakwaarnemers

door José de la Verde 74

Bron Ajax Showtime

Diepe Zakken: Waarom Ajax niet het meeste betaalt aan zaakwaarnemers

door José de la Verde 74

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

In de vorige editie van Diepe Zakken ging het over de verdiensten van Miloš Malenović in de zomer van 2022. Daaruit bleek onder andere dat hoewel Ajax formeel geen intermediairskosten betaalde aan hem, er mogelijk toch via andere wegen vergoedingen betaald zijn. Deze route buiten de reguliere paden blijkt vrij gebruikelijk, in het buitenland, maar ook bij PSV en Feyenoord. Het zet zaakwaarnemerskosten in perspectief en de vraag is of Ajax daadwerkelijk het meeste betaald, ook wat betreft jeugdcontracten. Daarover meer in deel 2 over zaakwaarnemers van Diepe Zakken.

In de Premier League gaat het al enige tijd over een salarisplafond en, zonder te ver in de details te gaan daarover, spelen de zogeheten ‘squad costs’ een belangrijke rol in de berekening. Deze ‘squad costs’ zijn de spelerssalarissen, plus afschrijvingen van transfers, plus de intermediairskosten. Het idee is dat het maximale dat clubs hieraan mogen uitgeven vijf keer de squad costs zijn van de kleinste club.

De topclubs zijn al bezig om delen van die intermediairskosten weg te zetten als kosten (diensten) voor de club in plaats van aan de speler gerelateerde kosten. Dus vallen ze niet onder de ‘squad costs’, dus worden uitgaven gedrukt en daardoor kan er meer aan salaris en transfers uitgegeven worden. Ook de FIFA gebruikt soortgelijke ‘squad costs’ bij hun nieuwe Financial Sustainability Rules (de opvolger van Financial Fair Play) en loopt mogelijk tegen dezelfde trucs om in een poging de grip op intermediairskosten te krijgen.

KNVB-cijfers geven een beperkt overzicht

Naast dat het clubs een uitweg biedt om toch meer uit te geven, maakt deze boekhoudkundige ‘truc’ ook de kosten aan zaakwaarnemers (nog) minder transparant. Het lijkt erop dat ook Ajax een dergelijke oplossing heeft toegepast bij Malenović; een eenmalige (consultancy) vergoeding in plaats van intermediairskosten.

Dit kwam aan het licht doordat bepaalde transfers ontbraken in de gegevens van de KNVB. Ajax geeft al veruit het meeste uit aan zaakwaarnemers en als er dan bedragen ontbreken, wordt dat alleen maar meer. Maar het blijkt dat er ook bij PSV en Feyenoord spelers ontbreken op de lijst.

De vraag rijst hiermee of Ajax wel echt het meeste uitgeeft aan spelersmakelaars. In relatieve zin dan, want aangezien de kosten voor intermediairs gekoppeld zijn aan transfersommen en salaris, gaat Ajax in absolute termen altijd meer uitgeven met veruit het grootste budget. Vooralsnog dan, want de meest recente cijfers gaan over 2022/23 en pas daarna zijn er meer Champions League-inkomsten gekomen voor PSV en Feyenoord.

Relatieve verschillen tussen de topclubs zijn kleiner

Om een beter relatief beeld te schetsen, kunnen de intermediairskosten afgezet worden tegenover de omzet, salariskosten en een aangepaste vorm van ‘squad costs’ (afschrijvingen plus salaris). In de grafiek hieronder is dat overzicht te zien voor het jaar 2022/23.

Diepe Zakken: Waarom Ajax niet het meeste betaalt aan zaakwaarnemers

Als baseline staat links het percentage dat de club heeft uitgegeven van het totale bedrag dat door alle Nederlandse clubs is betaald aan intermediairs volgens de KNVB (41 miljoen euro). Ajax is zoals bekend het grootste: bijna 40 procent van het totaal, twee keer zoveel als Feyenoord en drie keer zoveel als PSV.

Kijk je naar de andere financiële indicatoren, dan liggen de drie clubs veel dichter bij elkaar en geven ze dus naar verhouding bijna net zo veel uit. Grofweg vijf tot tien procent van de omzet, hetzelfde deel van ‘squad costs’ en tot vijftien procent van totale salariskosten.

Ook in andere jaren zijn die verschillen niet zo groot als de absolute bedragen doen denken. Waar in 2022/23 Ajax relatief nog het meeste uitgaf in vergelijking met hun begroting, was het in 2021/22 eerder PSV dat relatief veel uitgaf aan intermediairs, en in 2020/21 was dat Feyenoord.

Diepe Zakken: Waarom Ajax niet het meeste betaalt aan zaakwaarnemers
grafiek relatieve intermediairskosten afgelopen twee seizoenen 2021

Intermediairskosten per individuele transfer of contract

Wat veel mensen willen weten is hoe hoog die intermediairskosten zijn per transfer (of verlenging of jeugdcontract). Het is erg lastig te achterhalen wat deze bedragen zijn. Geen van de betrokken partijen heeft er iets aan om dit openbaar te maken. En de KNVB geeft expliciet geen individuele bedragen, voornamelijk vanwege de privacy van individuele contracten.

Bovendien is het algemeen bekend dat er vele wegen zijn waarop zaakwaarnemers kunnen profiteren van transfers. Dubbele vertegenwoordiging (speler en verkopende club) of drievoudige vertegenwoordiging (plus aankopende club) is toegestaan en komt regelmatig voor.

Wat wel te benaderen is, zijn de percentages die afgedragen worden bij uitgaande transfers. Ajax geeft met hun transferresultaat aan wat zij overhouden aan deze transfers. Het deel dat naar intermediair en speler (en kleinere, overige kosten) gaat, is vrij consistent gemiddeld vijftien procent.

Naast grote transfers gaat er ook geld naar jeugdcontracten

Dit percentage is niet zomaar toe te passen op inkomende transfers, omdat intermediairs vrijwel altijd een combinatie krijgen van een deel van de transfersom en het salaris. Op basis van een inschatting van deze totale dealwaarde, is in onderstaande berekening te zien dat het percentage mogelijk hoger is dan dertien procent, maar minder dan vijftien procent. Er moet immers geld van het totale intermediairsbedrag ‘overblijven’ voor de verlengingen en jeugdcontracten (zestien in 2022/23).

grafiek inschatting intermediairskosten inkomende transfers 2022 23

Gezien de recente informatie over hoe groot de dealwaardes bij de jeugd zijn, zal er daar ook flink geld naar zaakwaarnemers gaan. Bijvoorbeeld de verlenging van Amouricho van Axel Dongen ging naar verluidt om een salaris van 850.000 euro; tien tot vijftien procent daarvan gaat al snel om een ton of meer.

Nu zal er met de toenmalige verlengingen van Anass Salah-Eddine, Youri Regeer of Olivier Aertssen, of de eerste contracten van Jorrel Hato, Skye Vink of Don-Angelo Konadu iets minder geld gemoeid zijn, maar zo gaan er elk seizoen toch aanzienlijke bedragen naar tussenpartijen van jeugdspelers.

Saillant is overigens dat het contract van Rayane Bounida hier niet tussen staat. Dat betekent dat hij formeel niet bijgestaan is door een intermediair. Kort voor zijn vertrek brak hij met zijn vertegenwoordiger en ná het tekenen bij Ajax sloot hij zich aan bij het kantoor van Rafaela Pimenta (de opvolgster van Mino Raiola).

PSV betaalt bij veel contracten geen intermediairskosten

Het ontbreken van intermediairs gaat bij Ajax dus om Bounida en de spelers die via Miloš Malenović kwamen. Bij zowel PSV als Feyenoord ontbreken er ook significante spelers op de lijst. Zo was er bij PSV formeel géén intermediair betrokken bij de transfers van Guus Til of Anwar El-Ghazi. Hetzelfde geldt voor de huurspelers (Patrick van Aanholt, Thorgan Hazard, Fabio Silva, Ki-Jana Hoever, Jarrad Branthwaite en Savio). Bij de transfervrije spelers ontbreken Walter Benitez en Boy Waterman.

Waar ging de vijf miljoen euro aan intermediairskosten dan naartoe? Blijkbaar vooral naar de transfer van Luuk de Jong (drie miljoen transfersom), het aantrekken van Xavi Simons (met de PSG-clausule), de verlenging van Cody Gakpo (net voor zijn winterse vertrek) en verder achttien jeugdcontracten.

Voor Feyenoord ontbreken Javairo Dilrosun, Sebastian Szymanski en de huur en transfervrije spelers (o.a. Mohamed Taabouni en Ousamma Idrissi). De intermediairskosten van zeven miljoen euro gingen naast de transfers naar de verlengingen van Lutsharel Geertruida, Gernot Trauner en Mats Wieffer en naar twintig jeugdcontracten.

Het is opmerkelijk dat de kosten van Ajax en Feyenoord vooral naar ‘reguliere’ transfers gaan. Bij PSV ging er waarschijnlijk relatief veel naar drie contracten en van een groot aantal transfers betaalde PSV geen intermediairskosten. Dat kan, maar lijkt onwaarschijnlijk. Realistischer is dat het via andere constructies heeft plaatsgevonden. Dat zou kunnen via betalingen aan de zaakwaarnemer door spelers zelf, via contracten met de club (of de verkopende club) of misschien zelfs via derden. Niet per se illegaal, wel nog minder transparant.

Zaakwaarnemerskosten zijn vooral ontransparant

Een compleet overzicht van betalingen aan intermediairs blijft een illusie. De cijfers die wel bekend gemaakt worden, zijn een beperkte afspiegeling van de werkelijkheid en roepen eigenlijk alleen maar meer vragen op. Hoewel Ajax niet weinig uitgeeft aan zaakwaarnemers, ontbreken er te veel gegevens, met name vanuit PSV, om te stellen dat Ajax ‘kampioen’ intermediairskosten is. De pogingen om meer controle en inzicht te hebben over deze kosten lijken vooral te resulteren in meer alternatieve, ontransparante constructies. Een kat-en-muisspel over veel geld.

José de la Verde (X: j_berden)

Lees meer 'Diepe Zakken':

Deel 1: Europese inkomsten bepalen mogelijkheden voor volgend seizoen
Deel 2: Vijf kostenbesparingen om volgend seizoen verlies te beperken
Deel 3: Verdiensten van verkoop jeugdspelers laten dalende trend zien
Deel 4: De Malenovic-miljoenen en de lessen voor Kroes

Lees meer over:
Plaats reactie

Amsterdamnoord +6042

Mooi stuk José 👍. Zoveel beter dan al die clubwatchers en zgn financieel specialisten bij VI of het Parool

12-06-2024 20:30

Kryptonite +76742

"Bij PSV ging er waarschijnlijk relatief veel naar drie contracten en van een groot aantal transfers betaalde PSV geen intermediairskosten. Dat kan, maar lijkt onwaarschijnlijk. Realistischer is dat het via andere constructies heeft plaatsgevonden. Dat zou kunnen via betalingen aan de zaakwaarnemer door spelers zelf, via contracten met de club (of de verkopende club) of misschien zelfs via derden. Niet per se illegaal, wel nog minder transparant."

Haha ik roep het al jaren. Die S in PSV staat voor Shady. Altijd alles met een of andere vage constructie. Suikerooms die salarissen betalen. Liegen over clausules. Eerst was er geen terugkoopbeding in het contract van Xavi. Daar zijn letterlijk beelden van, dat het aan John de Jong werd gevraagd en dat hij glashard zat te liegen. Half jaartje erna bleek namelijk dat dat soort van wel het geval was (maar dan via Xavi zelf). Vervolgens logen ze over de hoogte van het bedrag. Het bedrag was zogenaamd 8 miljoen. Toen bleek het bedrag slechts 4 miljoen oid te zijn. Daarna was het: hij mag niet direct verhuurd worden door PSG. Maar PSG verhuurde hem direct door aan Leipzig.

Leugen op leugen op leugen. En niemand die kritisch is, want o.a. groupie Rik Elfrink heeft het te druk van onder het bureau van Brands.

12-06-2024 19:01

AFCA-pride +17346

Dat hoofd van Brands straalt ook 1 en al leugen uit. Niks is transparant bij psv, vandaar dat ze ondanks flinke verkopen bijna altijd tegen de 0 lijn aanzitten. Jammer dat ze nu CL gehaald hebben, want ze hadden weer hoog spel gespeeld met grote investeringen.

14-06-2024 10:00

slot +2046

al die jaren staken we er bovenuit.
spelers verkocht voor record bedragen.
en nu geen geld om de selectie in 1 keer gruwelijk te versterken.

12-06-2024 18:55

Thaschja55 +1664

Brobbey weer Blessure this wat met Brobbey 😉

12-06-2024 15:27

Ajaxfan31183 +16391

Nou Brobbey heeft de training moeten verlaten ma een duel met de ligt, alleen ze weten nog niet hoe ernstig de blessure is . Nou dat gaat lekker met het Nederlands elftal en met name Brobbey die al meerdere malen is uitgevallen dit seizoen

12-06-2024 14:31

Knalpot +3610

even mbt de lampjes wat transparantie zou toch wel gewenst zijn:

L. de Jong 1,5 M p/j https://salarysport.com/nl/football/eredivisie/psv-eindhoven/
L. de Jong 2,5 M p/j https://www.footballtransfers.com/nl/transfernieuws/nl-eredivisie/2023/12/dit-is-het-salaris-van-de-spelers-van-psv
L. de Jong 5 M p/j https://man-man.nl/salarissen-psv-2023-2024/

W. Benitez 1M, 2M of 3M in de 3 verrschillende artikelen

en bij Lozano (1M, 3,5M, n.g.) heb ik ook verhalen over 6M gehoord

12-06-2024 14:03

dp92 +11232

En dit allemaal terwijl ze begroten op de EL. Heel geloofwaardig allemaal. Er is niet voor niets bijna elk jaar zonder CL een kapitaalsinjectie nodig van tientallen miljoenen euros.

12-06-2024 16:21

Juan62 +46179

Of we nou meer of minder dan andere clubs aan zaakwaarnemers betalen is niet zo belangrijk.
Wat belangrijker is het enorme bedrag dat er wegvloeit naar mensen en bedrijven die alleen maar profiteren van het voetbal.

Mbappé vertrekt transfervrij naar Madrid en toch kost het ze rond de 150 miljoen aan allerlei randzaken.

De lonen in het voetbal zijn zowiezo te achterlijk voor woorden, we betalen spelers enorme bedragen waardoor ze denken dat ze een soort god zijn en ze gaan zich vervolgens zo gedragen.

Het wordt tijd dat.......oh wacht, het was al heel lang tijd dat er iets aan gedaan werd.

Een seizoenskaart kost meer dan wat de gemiddelde arbeider over houd per maand,
zo bv in mijn geval betaal ik hem met vakantie geld.

Het is gewoon van de zotte hoe het financieéle plaatje uit de hand is gelopen.
Maar goed er veranderd waarschijnlijk geen fluit, geef het volk brood en spelen
en ze accepteren het meest belachelijke

12-06-2024 13:41

AFCA-pride +17346

Hebben we in Nederland nog geluk met de seizoenskaarten in vergelijking met UK. Zaakwaarnemer laten betalen door speler zou al veel beter (en logischer) zijn.

14-06-2024 10:03

Sti Jn +3101

Ik heb info over Kaplan, zie bericht daar mods

Turkije laat een vervanger meedraaien. Dit is Saatci van Braga waar Feyenoord interesse in zou hebben.

https://m.haber7.com/amphtml/milli-takim/haber/3432275-a-milli-takimda-surpriz-gelisme-o-isim-kadroya-davet-edildi

12-06-2024 11:59

PuntNaarAchterSVP +5259

Ik zie geen nieuws over Kaplan, buiten dat hij nog bij de selectie zit? Er wordt (volgens translate) gezegd dat er nog een verdediger wordt opgeroepen (Saat), en Kaplan staat genoemd bij de spelers die naar het EK gaan. Of is het nieuws dat de blessure van Kaplan niet zo ernstig is dat hij het EK mist?

12-06-2024 13:47

NeeI +107700

"Waarom Ajax niet het meeste betaalt aan zaakwaarnemers"

Omdat Overmars vertrokken is.

12-06-2024 11:15

Oeroeboeroe +18355

AS denk je aan de grammatica?
Ajax betaalt ipv Ajax betaald 🙈

12-06-2024 11:08

JohnDylan +22016

Ik krijg steeds meer het idee dat AS niet helemaal neutraal is wanneer het gaat om Nederlandse zaakwaarnemers. Het vertrek van Rijkhoff (waarin AS leugens van diens zaakwaarnemer herhaalde alsof het feiten waren) was de eerste keer dat ik dat gevoel had.

12-06-2024 11:06

Omar +17166

Inderdaad, dat artikel over Steur die naar PSV zou gaan leek mij ook een een-tweetje met een zaakwaarnemer.

12-06-2024 11:13

NeeI +107700

Deze geruchten kloppen overigens wel, kan ik je verzekeren.

12-06-2024 11:16

lexy88 +8818

Wat klopt, dat Steur alsnog nog steeds naar PSV zal gaan?

12-06-2024 15:12

Rockanje23 +37036

Wie weet. Er is van Ajax zijde nog geen bevestiging gekomen dat hij zijn eerste contract getekend heeft.

12-06-2024 16:29

Amsterdamnoord +6042

Het gerucht kan kloppen, dan alsnog vind ik dat je een zakenwaaenemer als bron altijd met een grote korrel zout moet benaderen. Die hebben altijd een duidelijk belang.

Zelfde was met de berichtgeving hier over de verlening van Misehouy, ook daar klonk het zakenwaarnemersperspectief sterk in door.

12-06-2024 20:00

Ricoteb +53174

Dat merk je sowieso wel aan veel berichtgeving hoor, dat er toch ergens een andere agenda op na wordt gehouden. Ergens ook logisch, het zijn ook journalisten met bronnen die ze moeten beschermen/pleasen. Maar voor de supporter is het wel vervelend.

12-06-2024 11:38

JohnDylan +22016

Jammer dat AS niet gewoon een fansite is gebleven.

12-06-2024 12:04

JanBiesbos +29045

“Meeste uitgeeft “ moet zijn in absolute zin natuurlijk

12-06-2024 11:00

Psychevore +21186

In Italië moeten dit soort dingen allemaal openbaar gemaakt worden in de voetballerij. Je kan het allemaal opzoeken, van het salaris tot de zaakwaarnemersfees.

Moeten ze hier ook doen.

12-06-2024 10:37

Okocha078 +13782

Offtopic:
financieele puinhoop is nog groter als we dachten en we gaan echt eerst voor 50M moeten gaan verkopen om quite te draaien. Pas bij de verkopen hierna kunnen we een aankoop verwachten.
Wordt een lange transferzomer ben ik bang.

Klerry zegt trouwens het volgende op X:

Ajax is normaal gesproken niet in staat om komende zomer 15-20M neer te leggen voor spelers, ivm financiële puinhoop/achterstand.

Ook zal het het qua salarissen voorlopig geen vetpot zijn.

Blij met realisme prediking van Kroes en Beuker, bouwen aan een gezonde toekomst.

12-06-2024 10:24

wijzijndebeste123 +163625

Je hoeft ook geen 15-20 miljoen per speler neer te leggen. Je moet goed scouten. Martinez haalden we bijvoorbeeld voor 7 miljoen. Davison Sanchez voor 6 miljoen. En Kudus voor 12 miljoen. Feyenoord pikte Hancko ook op voor enkele miljoenen.

12-06-2024 10:26

Okocha078 +13782

Heb je zeker gelijk in. Helaas zegt hij ook dat we pas wat kunnen als er ruimte is gemaakt. Sowieso moet Bergwijn verkocht worden + nog een aantal spelers willen wij uberhaupt zelf wat kunnen doen. grote kans dus dat je naast je transfertargets gaat grijpen.

12-06-2024 10:32

Rockanje23 +37036

Dat maakt de kans dat Brobbey verkocht (moet) worden ook een stuk groter. En de kans dat Weghorst dan zijn vervanger wordt ook. Sowieso zit het erin dat de grootverdieners Berghuis, Bergwijn, Rulli en Henderson hierdoor moeten vertrekken ook.

12-06-2024 11:04

Ricoteb +53174

Dit zijn zaken die al langer duidelijk zijn hoor, er zijn hier op AS alleen een hoop mensen die dat niet willen zien. Financieel is er weinig mogelijk. Met spelers als Weghorst, Rosario en Aydin moet je deze zomer gewoon blij zijn. Spelers met een prima basisniveau, kwaliteiten die we missen, en niet al te duur. Zeker als je een Brobbey of Hato niet wil verkopen, zal je het van dat soort aankopen moeten hebben.

12-06-2024 11:14

Okocha078 +13782

Ja klopt, veel mensen hier zien het iets te rooskleurig in qua aankopen.
Denk idd ook dat ze voor dit soort, redelijk goedkope en veilige aankopen gaan.

12-06-2024 11:44

Lavie +2292

Conceicao, Mikautadze en Sanchez zijn al weg. We zitten al rond de helft van die 50. Akpom en Rulli verkopen en we zitten zo rond de 50 miljoen. Het kan zomaar gebeuren dat Brobbey en Taylor zo'n 100 miljoen opleveren. Gaan wij met Proper en Weghorst aan de haal en dan zijn we niet veel slechter, maar wel fucking rijk weer.

12-06-2024 11:29

trodat4030 +96587

Who fucking cares wat Ajax doet 'ten opzichte van PSV en Feyenoord'. Laat die clubs lekker doen wat ze willen, het zal me echt een rotzorg zijn.. Wat een debiele insteek voor een artikel van AS... 'Jamaar hullie!' Kleinzielig gedoe dit.

AS, hier horen jullie vér boven te staan en echt 0,0 aandacht aan te schenken.

12-06-2024 10:22

barry1988 +24011

Bij Ajax is het al lastig te achterhalen dat terwijl Ajax nog wel beursgenoteerd is. Moet je eens na gaan hoe het bij PSV en Feyenoord in elkaar kan zitten met minder "toezicht/transparantie". Die hebben meer ruimte voor creatief boekhouden met dit soort zaken.
Graag zou ik hier regels voor zien komen want de kans op shady constructies is bij die clubs best aanwezig..... vooral in Eindhoven hebben ze een handje van bijzondere constructies.

Bijvoorbeeld allemaal verplicht jaarrekening openbaar maken met een accountants verklaring.

12-06-2024 10:13

LOCAmpos +10489

Beide clubs hebben ook zonder problemen spelers uit rusland kunnen halen omdat dat volgens hun huurtransfers zonder kosten waren, en nu blijkt dat rondom zowel szymanski als til de informatie mbt de extra kosten ontbreekt..

12-06-2024 10:14

barry1988 +24011

Net als Twente met Ugalde ook zaken heeft gedaan. Ajax moet aansturen op dat de onderste steen boven komt.....die zaakjes stinken der klopt iets niet.

Waarom die transfers uit de boeken houden? Misschien is de Russische club wel via de zaakwaarnemer betaald?

12-06-2024 10:16

LOCAmpos +10489

Als de kosten voor de zaakwaarnemer niet voor de club maar voor speler zouden zijn, had geen speler er een gehad. Terwijl hij feitelijk werk doet voor enkel de speler en het de club veel lastiger maakt.. moet je hem ook nog voor betalen

12-06-2024 10:12

Ajaxsoul +3349

"Een compleet overzicht van betalingen aan intermediairs blijft een illusie. De cijfers die wel bekend gemaakt worden, zijn een beperkte afspiegeling van de werkelijkheid en roepen eigenlijk alleen maar meer vragen op. Hoewel Ajax niet weinig uitgeeft aan zaakwaarnemers, ontbreken er te veel gegevens, met name vanuit PSV, om te stellen dat Ajax ‘kampioen’ intermediairskosten is. De pogingen om meer controle en inzicht te hebben over deze kosten lijken vooral te resulteren in meer alternatieve, ontransparante constructies. Een kat-en-muisspel over veel geld".

Klopt ook niet (meer). Ook de commissie die makelaar bij hun cliënt in rekening worden gebracht is aan banden gelegd en dat soort foefjes kunnen dus ook niet meer worden toegepast. De aanname dat het aanbrengen van transparantie in de kosten die een transfer met zich meebrengen een illusie zou zijn wordt gelogenstraft door de “White Paper – Transfer System Reform 2018”, die gaat over de hervormingen die de FIFA gaat doorvoeren mbt het transfersysteem. In het kader daarvan heeft de FIFA inmiddels de zgn FIFA Clearing House in het leven geroepen, een soort transferbank voor voetbalclubs. Alle financiële zaken zullen in de nabije toekomst door de FIFA Clearing House dienen te geschieden, pas als het geld dat met een transfer is gemoeid aan de FIFA is overgemaakt en die de rekeningen die de verkopende club en de zaakwaarnemer hebben ingediend zijn gecontroleerd en goedgekeurd, zal de FIFA Clearing House het geld overmaken naar de verkopende club en zaakwaarnemer en de speler vrij geven. En dan volgt die transparantie vanzelf.

https://cruyffinstitute.nl/nl/voetbal/de-nieuwe-fifa-regulering-voor-de-voetbalmakelaardij-zullen-waarschijnlijk-een-flinke-impact-hebben-op-de-praktijk-van-voetbalmakelaars/

https://rm.coe.int/fifa-transfer-system-reform-analysis-and-recommendations-expert-report/1680a28ad7

https://fifaclearinghouse.org/

12-06-2024 10:10

Omar +17166

"Klopt ook niet (meer). Ook de commissie die makelaar bij hun cliënt in rekening worden gebracht is aan banden gelegd en dat soort foefjes kunnen dus ook niet meer worden toegepast."

Je bent wel erg stellig dat er geen mazen in de wet zijn. Grote zaakwaarnemersbureaus zijn toch machtige partijen die wel wat te zeggen hebben. Het is m.i. nog maar afwachten of er geen accountants zijn die hier door heen gaan prikken.

"Alle financiële zaken zullen in de nabije toekomst door de FIFA Clearing House dienen te geschieden, pas als het geld dat met een transfer is gemoeid aan de FIFA is overgemaakt en die de rekeningen die de verkopende club en de zaakwaarnemer hebben ingediend zijn gecontroleerd en goedgekeurd, zal de FIFA Clearing House het geld overmaken naar de verkopende club en zaakwaarnemer en de speler vrij geven. En dan volgt die transparantie vanzelf."

Heb je hier een bron voor? Van wat ik kan vinden wordt het clearing house alleen gebruikt voor het uitbetalen van opleidingsvergoedingen, maar niet voor commissies van zaakwaarnemers.

12-06-2024 11:28

Ajaxsoul +3349

"Je bent wel erg stellig dat er geen mazen in de wet zijn".

Het gaat niet om wetgeving, de FIFA is geen wetgevende organisatie maar een koepelorganisatie. En dus gaat het niet om wet- maar regelgeving. Als de FIFA partijen verplicht om hun financiële zaakjes via de FIFA Clearing House te regelen, is volledige transparantie daarvan het automatische gevolg en de FIFA kan dat afdwingen door een speler niet vrij te geven als men daar geen gehoor aan geeft. De Raad van Europa staat volledig achter deze beleidsverandering omdat die het witwassen van misdaadgeld aanzienlijk zou kunnen bemoeilijken, al zijn er ook die denken dat het witwassen juist in de hand werkt.

Natuurlijk zouden partijen die regels kunnen ontduiken door elkaar onder de tafel te betalen, maar dat is een strafbaar feit en criminaliteit kun je met regelgeving nooit helemaal uitsluiten. Op dit moment wordt het FIFA Clearing House inderdaad nog niet gebruikt voor de doelen die ik heb aangegeven, maar dat heeft alles te maken met het feit dat regelgeving daarvoor nog grotendeels in de maak is en het vooralsnog dus uitsluitend om voornemens gaat. En natuurlijk zal deze methode niet door iedereen in dank worden afgenomen en zullen er rechtszaken volgen. Dat is het automatische gevolg als het om miljarden gaat. Maar daar kan je bij zo'n enorme operatie die al in 2018 is opgestart en in totaal misschien wel 10 jaar in beslag gaat nemen natuurlijk geen rekening mee houden. Als je dat zou doen zou je geen beleid meer kunnen maken omdat iedere verandering tot tegenstand leidt.

https://nos.nl/artikel/2481513-nederlandse-banken-durfden-project-fifa-niet-aan-vanwege-witwasrisico-s

12-06-2024 13:23

Ajaxsoul +3349

"Bovendien is het algemeen bekend dat er vele wegen zijn waarop zaakwaarnemers kunnen profiteren van transfers. Dubbele vertegenwoordiging (speler en verkopende club) of drievoudige vertegenwoordiging (plus aankopende club) is toegestaan en komt regelmatig voor".

Klopt niet (meer). Dat is sinds oktober 2023 door de FIFA verboden.

https://cruyffinstitute.nl/nl/voetbal/de-nieuwe-fifa-regulering-voor-de-voetbalmakelaardij-zullen-waarschijnlijk-een-flinke-impact-hebben-op-de-praktijk-van-voetbalmakelaars/

12-06-2024 09:57

LOCAmpos +10489

Vraag maar aan SEG😁

12-06-2024 10:10

Ajaxsoul +3349

Heeft er niets mee te maken, die zaak stamt uit 2018, dus lang voordat die regels zijn doorgevoerd..

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Gerechtshoven/Gerechtshof-Amsterdam/Nieuws/Paginas/Sports-Entertainment-Group-moet-De-Vrij-ruim-5-miljoen-euro-schadevergoeding-betalen.aspx

12-06-2024 10:16

B2tob4 +12078

Het is bespottelijk dat sommige jeugdspelers al salarissen incasseren van €850.000 of meer. Oke marktwerking zorgt ervoor dat je als club wel mee moet, maar in wezen is het van de gekke. Pizzabakker Raiola hield er tijdens zijn leven meer dan €250 miljoen aan over, de Nederlandse Rob Jansen zal niet veel minder gecasht hebben.
Wat echt verontrustend is dat de zaakwaarnemer in zijn drift om te cashen jonge gasten vaak verkeerde besluiten laat nemen,die later essentieel verkeerd uitpakken voor zo’n speler.

12-06-2024 09:40

Babangida83 +23887

Nog een reden waarom je zo veel mogelijk op jeugd moet inzetten en de goede begeleiding daarvan. Vooral dat laatste wordt steeds belangrijker in een wereld met een surplus aan informatie, van alle kanten.

En het grappige is, je kunt als speler ook gewoon een advocaat inhuren om je transfer te beklinken op basis van een uurtarief. En dan zelf het geld pakken.

12-06-2024 09:37

wijzijndebeste123 +163625

Overmars was de kip met de gouden eieren voor t NL zaakwaarnemerskliekje. Mislintat besloot dat een halt toe te roepen en daarom was er een mediahetze vanaf dag 1. De banden tussen zaakwaarnemers en media zijn erg hecht. Media krijgen interessante informatie van de zaakwaarnemers en verdedigen in ruil daarvoor de belangen van de zaakwaarnemers. Daar bovenop zijn de banden tussen scouts en zaakwaarnemers ook zeer innig bij Ajax. Zo lekte onze scouting de namen van de spelers die Mislintat wilde hebben direct aan de NL zaakwaarnemers zodat die mandaat in NL konden pakken (en dus eraan konden verdienen). En onze huidige hoofd scouting Kelvin de Lang heeft jarenlang bij Muy Manero van Van Kooperen gewerkt. Niet toevallig kreeg Van Kooperen afgelopen winter het mandaat bij de transfer van Henderson toen De Lang technisch manager was..

12-06-2024 09:37

AjaxHoorn +32989

Exact dit. Mislintat, ondanks fouten, is ook keihard gechanteerd en vanaf dag 1 wilde ze hem het moeilijk maken. Dit is overigens geen gelul in de ruimte, maar echt aan de hand geweest.

12-06-2024 09:47

Oxxer +163915 moderator

Wat ik al zag bij Boca leek Magalan totaal niet op het profiel van hoe Ajax normaal speelt, dat was 1 van de meest merkwaardige transfers onder Overmars, scouting zou meerdere x nee hebben gezegd, terwijl Overmars doordrukte. Magalan zit bij Essel, de club waar Overmars veel zaken mee doet, geen toeval Avila kwam via Essel bij Antwerp vanuit Argentina waar hij bij Rosario en Boca speelde.

12-06-2024 10:17

Redrum +96078

Er moet serieus iets gedaan worden aan die schaamteloze parasieten die zichzelf zaakwaarnemer noemen.

12-06-2024 09:35

JoeBlow +8181

Het enige wat je echt moet veranderen is dat de clubs geen zaakwaarnemers meer mogen betalen. Als dat voorbij is, en de speler dus uit zijn eigen zak een miljoen of 3 op een transfer naar de zaakwaarnemer moet overmaken, is het snel over met die grappen.

12-06-2024 15:42

tnrg +1169

Dat je er als club niet aan ontkomt om zaakwaarnemers te betalen snap ik inmiddels wel. Maar het grootste mysterie in het hedendaagse voetbal is voor mij toch dat je als gewilde topspeler ziet dat er miljoenen gaan naar jouw talentloze zaakwaarnemer en je weet dat de club dat ook aan jou had kunnen betalen als je dat op een andere manier geregeld had. Ik dacht eerst nog dat het misschien kwam omdat deze spelers toch al miljoenen hadden en die extra miljoenen niet eens zouden missen maar dat is ook niet zo want het blijkt dat het salaris bij minstens 9 van de 10 toch het belangrijkste is bij de keuze voor een nieuwe club. Als ik zelf een topvoetballer zou zijn dan zou ik gewoon zelf doen of als ik dat niet zou kunnen iemand inhuren en een normaal uurtarief betalen. Waarom wordt zoiets nooit gedaan???

12-06-2024 09:30

YugoVik +33116

Overmars heeft sowieso paar zaakwaarnemers heel blij gemaakt, die zitten voor de komende 20 jaar wel goed plus hun kinderen plus hun kleinkinderen..

12-06-2024 09:13

Bals +3766

Dus, als het % zaakwaarnemer van de dealwaarde van de Mislintat aankopen boven de 15% ligt gaat er een hoop zichtbaar worden?

12-06-2024 09:13

Ajax1969 +4162

De NRC heeft een half jaar geleden geschreven dat de RvC precies dit aspect van de Mislintat-transacties wel heeft onderzocht en dat de bedragen die de zaakwaarnemers kregen substantieel lager waren dan in het Overmars tijdperk.

12-06-2024 09:58

Ajax1969 +4162

Ik reageerde op iemand die suggereerde dat de door Mislintat betaalde commissies dan nog wel hoger zullen zijn. Maar je hebt gelijk Overmars wordt nergens genoemd.

12-06-2024 12:33

Slang3 +45850

Uit het artikel blijkt toch dat Ajax het meeste betaald

12-06-2024 09:06

Aram +17988

Ja.
En wat ik ook mis is hoe hoog die onderhandse kosten dan bij benadering zijn. Het zou interessant zijn om daar op door te zoeken in de jaarcijfers.

12-06-2024 09:11

Sjaakvaak +26583

De hypothese "Waarom Ajax niet het meeste betaalt aan zaakwaarnemers" wordt nergens bewezen in het artikel. Misschien handig om de boel tussen aanhalingstekens te zetten in plaats van het als een feit te verkondigen.

Hoe dan ook, de immer groeiende zaakwaarnemerkosten zijn een draak voor de voetbalmarkt. Het feit dat een groep van Nederlandse zaakwaarnemers vorig jaar volledig uit hun panty scheurde omdat Mislintat bezuinigde op hun dure kosten, zegt genoeg.

12-06-2024 08:41

Hersenspinsel +8014

Ik ben geen voorstander van transfers en helemaal niet van zaakwaarnemers.
Wie vindt hier dat Bergwijn 5 miljoen waard geweest is?
Kappen met die transfers en vooral met de vergoedingen aan de zaakwaarnemers.
Wij betalen onze belastingadviseurs toch ook uit eigen zak.

12-06-2024 08:13

Web +178830

Er is totale scheefgroei gekomen in de jaren
Dat is ook de reden dat de spelers zo jong weggehaald worden bij de clubs
De zakenwaarnemers hebben het goed voor met de spelers over geld, niet het sportieve gedeelte
Zij liggen niet wakker als bv Gravenberch te snel vertrokken is, en veel te weinig speelt op deze leeftijd

Gravenberch was nu een basis plaatst geweest in Oranje als hij geduld had, hij is niets minder dan Reijnders en Schouten, heeft zelfs meer talent
Maar die spelen wekelijks, en dat heb je nodig om te groeien als voetballer

Geduld en je voetbalt je ook binnen, en wat word je dan elke morgen mooi wakker.

De doodsteek boot de ontwikkeling van heel veel voetballers

12-06-2024 07:56

Web +178830

En als de clubs nu eens de handen in elkaar slaan en als eenheid de grenzen bepalen
Dan word het van zelf weer anders, maar eenheid is er niet

12-06-2024 07:59

Ajaxsoul +3349

"En als de clubs nu eens de handen in elkaar slaan en als eenheid de grenzen bepalen
Dan word het van zelf weer anders, maar eenheid is er niet"

Dat gaat nooit gebeuren, daarvoor zijn de eigenbelangen te groot. Is geen probleem, want ipv van een herenakkoord kan je dat veel beter aanpakken door regelgeving en daar is de FIFA al sinds de “White Paper -. Transfer System Reform 2018” uit 2018 druk mee bezig in nauwe samenwerking met de Raad van Europa. De FIFA is bezig om de grootste hervorming op het transfersysteem door te voeren sinds het Bosman arrest. Dat is absolute noodzaak omdat er inmiddels geen enkel meningsverschil meer over bestaat dat het FIFA transfersysteem op tal van punten in strijd is met de Europese regels op het gebied van vrij verkeer van mensen en goederen en het mededingingsrecht, en de internationale spelersvakbond daarover in 2015 een klacht bij de Europese commissie heeft ingediend over het transfersysteem.

Die klacht heeft de FIFPRO later weer ingetrokken na de belofte van de FIFA om het systeem in eigen beheer grondig te hervormen. Die belofte is vastgelegd in de zgn “White Paper -. Transfer System Reform 2018”. Dat is een enorme operatie die jaren gaat duren, mede omdat er tegen de nodige oppositie verwacht gaat worden. Wat er o.a. gaat veranderen is dat het zaakwaarnemers niet langer is toegestaan om meerdere partijen te vertegenwoordigen en hun commissie aan banden wordt gelegd (commissie aan clubs wordt beperkt tot max 3% van de transfersom) en alle transferinkomsten en -afspraken in het FIFA systeem moeten worden vastgelegd om transparantie in die zaken te bewerkstelligen.

Ook het vaststellen van de transfersom gaat in de (nabije) toekomst door het FIFA systeem gebeuren op basis van vooraf bepaalde parameters zoals doorlooptijd van het contract, salaris, leeftijd, etc. Daarmee zal die transfersom substantieel omlaag gaan en die achterlijke bedragen van +100 miljoen tot het verleden gaan behoren. De kans is bovendien zeer reëel dat een speler voor de uitvoering van artikel 17 van de FIFA transferregels (Webster arrest) niet meer eerst naar het CAS hoeft, maar dat een speler na de zgn beschermde periode in zijn contract (2 jaar voor spelers boven de 29 en 3 jaar voor jongere spelers) zijn contract via een simpele brief eenzijdig kan opzeggen en daarvoor een vastgestelde schadevergoeding moet betalen die gelijk staat aan het salaris dat hij tijdens de restduur van zijn contract nog zou kunnen verdienen.

Ook moeten de clubs de financiële afhandeling van een transfer als de regels definitief zijn doorgevoerd uit handen gaan geven aan de FIFA. Die heeft de zgn. Clearing House in het leven geroepen, dat is een soort voetbalbank waar alle financiële zaken betreffende een transfer geregeld gaan worden. Dus als Ajax een speler van Benfica zou willen kopen en de onderhandelingen succesvol zijn afgerond, moet Ajax de transfersom en alle andere kosten die met de transfer gemoeid zijn in de toekomst overmaken naar de rekening van de FIFA Clearinghouse. Daar zal worden gekeken of de rekeningen die door Benfica en de zaakwaarnemer zijn ingediend de toets der rechtmatigheid weten te doorstaan en pas als dat het geval is zal de FIFA Clearinghouse het geld over maken naar de wederpartij en zaakwaarnemer. Pas als dat is gebeurd zal de speler worden vrij gegeven.

Tal van regels mbt de FIFA Transfer System Reform 2018 zijn inmiddels doorgevoerd, waaronder het beperken van de huur en verhuur van spelers. Ook de nieuwe regels mbt het zaakwaarnemerschap zijn inmiddels door de FIFA geaccordeerd en ingevoerd, maar daar hebben de zaakwaarnemers zich zoals verwacht heftig tegen verzet door in diverse landen rechtszaken aan te spannen en hun zaak aanhangig te maken bij het CAS en Europese Hof. De zaak van de zaakwaarnemers is in NL door de rechter afgewezen, maar de zaakwaarnemers zijn in Duitsland (deels) in het gelijk gesteld. En dus zal het uiteindelijk het Europese Hof afhangen of deze regels ook daadwerkelijk gaan worden door gevoerd en aangezien die regels in nauwe samenwerking met de Raad van Europa zijn opgesteld, kan ik me niet voorstellen dat dat niet gaat gebeuren. Het zal uiteindelijk een kwestie van de lange adem worden, maar gezien de enorme (financiële) belangen is dat alles behalve onverwacht.

https://nos.nl/artikel/2058311-fifpro-legt-bom-onder-transfersysteem

https://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/2017/11/fifpro-eens-met-fifa-trekt-klacht-tegen-transfersysteem-in

https://rm.coe.int/fifa-transfer-system-reform-analysis-and-recommendations-expert-report/1680a28ad7

https://fifaclearinghouse.org/

12-06-2024 09:45

Aram +17988

De gevolgen zullen zijn dat opleidingsclubs minder transfergeld verdienen, en dat rijke clubs minder hoeven uit te geven aan transfers, en dus -nog- hogere salarissen kunnen bieden, waardoor het -nog- aantrekkelijker wordt voor spelers om snel van opleidingsclubs over te stappen naar rijke clubs.

Laten we voor het voetbal en voor Ajax hopen dat de voorbereidingen op dit nieuwe systeem, nog heeeeeeeeel lang gaan duren.

12-06-2024 09:51

Hersenspinsel +8014

Slecht voorbeeld Web.
Ik denk dat een jaartje Bayern M. en Liverpool je sportief net zoveel oplevert als 2 jaar eredivisie bij Ajax.
Brobbey is ook niet slechter geworden van een jaartje Leipzig.

12-06-2024 08:18

Web +178830

Nou ik denk dat jij je vergist
Op die leeftijd moet je spelen, beter willen worden
Hij stagneert enorm, dat hebben wij vorige week nog gezien

Het zijn allemaal geen van Persie en Seedorf
En van Persie heeft ook gezegd, mijn geluk was Bergkamp
Die ging dagelijks met mij door trainen en praat mij moet in

12-06-2024 08:23

Hersenspinsel +8014

Maar ook Bergkamp werd beter van de concurrentie met Marco van Basten terwijl hij daarom niet (op zijn favoriete plek) kon voetballen.

12-06-2024 08:43

Web +178830

Bergkamp vind ik geen echte spits, die is veel meer een 10
Zeker je kunt elkaar beter maken
Bergkamp is niet zo snel weggegaan net als van Basten
Eerst investeren in je zelf

12-06-2024 08:45

Spielmacher +10715

De Calimero´s moeten natuurlijk altijd schimmige constructies gebruiken omdat ze op allerlei manieren geld van de gemeente Rukhoven krijgen.

12-06-2024 07:53

burwatti +14252

Ik blijf het belachelijk vinden dat de clubs moeten betalen voor de zaakwaarnemer van spelers..

12-06-2024 07:47

Cosey2 +7000

Inderdaad, die last zou bij de spelers moeten liggen.

12-06-2024 08:07

burwatti +14252

Ja lijkt mij ook, en anders 1 vaste zaakwaarnemer per club die de belangen behartigt van de club en dus de spelers die voor jouw werken.

Helaas werkt het niet zo 😂

12-06-2024 08:08

Web +178830

Het moet gewoon anders
Het is zwaar uit de hand gelopen
Spelers geen geduld, en de clubs zijn ook de dupe
Van alle kanten zeer slecht

12-06-2024 08:11

Cosey2 +7000

Spelers doen net zo hard mee, wat jij al eerder zei Web, over geld zijn ze het snel eens, het sportieve telt minder.
Johan Derksen heeft ook een keer gelijk als hij zegt dat spelers tegenwoordig eerder millionair zijn dan volwassen.
Denk je dat zo’n blaag denkt dat ie het verkeerd gedaan heeft als ie op z’n 19e een BMW rijdt maar wel op de bank zit?

12-06-2024 08:20

SuperMidoGodenzoonBananenpuddingTainio +4475

In principe zouden spelers met veel kwaliteit veel meer macht kunnen hebben als ze het slim doen. Haaland die zijn eigen carrière dirigeert en Mbappe die begrijpt hoeveel zijn portretrechten waard is zijn twee goede voorbeelden.

12-06-2024 08:46
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.