Berghuis heeft nieuwe rol bij Ajax: 'Dat was tot voor kort vrijwel ondenkbaar'

door Joël Nijman 54

Berghuis heeft nieuwe rol bij Ajax: 'Dat was tot voor kort vrijwel ondenkbaar'

door Joël Nijman 54

Laatst geüpdatet

Freek Jansen ziet Steven Berghuis als de grootste teleurstelling van alle Ajax-spelers dit seizoen, zo geeft hij aan in Rondje Ajax van Voetbal International. De aanvaller annex middenvelder verlengde onlangs nog zijn contract, maar maakt dus weinig indruk op de hoofdredacteur van Voetbal International.

'Berghuis had ik meer van verwacht. Zijn aandeel in dit Ajax is gewoon te beperkt geweest. Deels door zijn blessure, want hij is er natuurlijk een tijd uit geweest. Maar daarna is ook de boel gaan draaien en dan zie je momenten dat Farioli voor zijn beste elf koos. Daar zat Berghuis niet in', zag Jansen.

'Tegen AZ mocht hij in de 91e minuut invallen. Dat vond ik wel een teken aan de wand voor een speler die heel veel klasse heeft. Ik vind het echt een heerlijke speler om naar te kijken', is hij van mening. Toch ziet hij dat het aandeel van de Ajacied zeer gering is.

Hij vervolgt: 'Het is niet meer de rechtsbuiten die hij was bij Feyenoord. Dat als hij daar staat, dat hij gelijk veel rendement heeft. En op het middenveld maakt Farioli gewoon andere keuzes. Dus als je het zo ziet, is het op basis van de kwaliteiten die hij heeft de grootste tegenvaller', wordt geconcludeerd.

Tekst gaat verder onder de foto.

copyright proshots 28239410
'Tegen AZ mocht hij in de 91e minuut invallen. Dat vond ik wel een teken aan de wand voor een speler die heel veel klasse heeft.'

'Dat was tot voor kort vrijwel ondenkbaar bij Berghuis'

Wel ziet Jansen nog een positieve rol voor de ervaren speler weggelegd op een andere manier. 'Hij is dit jaar opvallend positief in die mentorrol. Vorig jaar was dat helemaal niet het geval. Dus het is best wel een sfeergevoelige jongen die de knop omzet en dit jaar toch is gaan geloven in het project. Ondanks dat hij minimale waarde heeft in het veld, is hij wel belangrijk eromheen.'

'Dat was tot voor kort vrijwel ondenkbaar bij Berghuis', gaat hij verder. 'Het was toch vooral de grillige buitenspeler die met zijn eigen rendement bezig was. Daar heeft hij wel een hele ontwikkeling in doorgemaakt. De andere kant is: zoiets kun je vaak één jaar opbrengen omdat het goed gaat. Dan hebben ze zoiets van: ik hou me gedeisd. Maar als hij volgend jaar weer zo’n jaar heeft als hij nu heeft gehad… Ik denk dat het moeilijk te verkroppen is.'

Goodijk ziet dat Berghuis pech heeft met de speelwijze van Farioli

Tot slot komt ook tafelgenoot Lentin Goodijk aan het woord over de 33-jarige voetballer. 'Berghuis heeft ook een beetje pech met de speelwijze van Farioli. Henderson komt natuurlijk in de verdediging te staan als ze gaan verdedigen en dan heb je twee aanvallende middenvelders die een soort van controleurs worden.'

'Dat ligt hem natuurlijk eigenlijk niet perfect. En die pure buitenspeler-rol ligt hem ook niet perfect. Hij heeft een iets meer vrije rol nodig, dus dan is het voor hem misschien ook een beetje zoeken', zegt Goodijk, die de mening van Jansen deelt.

'Ik vind het een leuke speler om naar te kijken. Ik ben altijd blij als hij speelt, omdat hij altijd wel één of twee geniale dingen doet. Hij heeft misschien wel de meeste kwaliteit in de Ajax-selectie, maar het komt er niet altijd meer uit. Als liefhebber is dat ook wel jammer eigenlijk', sluit hij zijn betoog af.

Lees meer over:
Plaats reactie

Mokum10 +767

Typische speler voor een lopend en sterk eftal, geen geboren leider en of jongen die er in goede en slechte tijden kan staan, matige voetballer met zijn plotselinge momenten en is nooit constant.

27-03-2025 16:42

AlexIbarra +19250

Volgens de klassieke Ajax-maatstaven van 'voetballen' is Berghuis onze beste voetballer. Maar op wat goede momenten na vind ik hem tot nu toe steeds fysiek heel kwetsbaar en ook gewoon niet 90 minuten lang scherp. Verkeerde keuzes, te laat komen, enz.

Ik heb geen problemen met de contractverlenging (tegen lager salaris) maar er moet nog steeds in alle opzichten een tandje bij voor de CL.
Hopelijk beseft hij dat zelf ook en kan hij zich opladen voor nog minimaal 1 seizoen keihard knallen.

27-03-2025 13:12

JanBiesbos +29051

Voor de blessure was hij gewoon top schele jansen!

27-03-2025 12:52

Nr.10 +111100

Wanneer heeft Berghuis nou voor het laatst 5 wedstrijden achter elkaar goed gespeeld? Ik denk dat je dan terug moet naar de eerste helft van het seizoen 2021-22.
Hij is inderdaad geen basisspeler meer, en dat terwijl zijn concurrenten Traoré en Fitz-Jim toch ook niet bepaald uitblinken de laatste maanden.
Hij is ook geen leider, nooit geweest. Hij bedankte voor de aanvoerdersband onder Steijn, terwijl hij veel meer ervaring had dan Bergwijn. Na het vertrek van Tadic deed hij niets om die leiderspositie in te vullen, pas nu het weer beter gaat onder Farioli probeert hij goede sier te maken door zogenaamd de mentor uit te hangen. Zo werkt dat dus niet. Als het tegen zit is hij de eerste die gefrustreerd over dat veld loopt.
Compleet idiote beslissing om zijn contract überhaupt nog te verlengen, laat staan voor twee (!) seizoenen. Je had in elk geval tot de zomer kunnen wachten met die beslissing, alsof hij nog ergens anders naar toe kan.

27-03-2025 11:29

Gajes +313

Met Berghuis en Klaassen heb je voor volgend seizoen 2 middenvelders die vanaf de bank wat kunnen brengen in de eredivisiewedstrijden . Met de huidige selectie en het waarschijnlijke vertrek van Henderson en Taylor na dit seizoen zijn beide heren in deze rol dan nog nodig . Hopelijk breekt er veel jeugd door en kunnen we daarnaast meer kwaliteit met ervaring aantrekken zodat we na volgend seizoen beide heren kunnen bedanken voor hun diensten .

26-03-2025 21:39

FrancescosRavioli +15227

Met het aantrekken van Eriksen zou Klaassen zich puur op 6 moeten richten. Ik zou er alles aan doen als Kroes zijnde om Christian en Tagliafico binnen te halen. Met het vertrek van Henderson en Pasveer die al bijna 50 wordt, ga je op.het middenveld en achterin veel ervaring inleveren. Hato is sowieso weg na dit seizoen. Brobbey zal ook wel gaan.

Volgens mij loopt Gundogan uit contract. Durf te dromen....🤣 qua jeugd zie ik het komend seizoen nog niet zo. Je gaat veel ervaring inleveren en je krijgt ook veel verhuurde meuk terug. Jongens als Steur zullen wel een kans krijgen maar kunnen niet alles spelen.

Misschien ook Mitrovic is polsen. Geen idee of die het naar z'n zin heeft in de zandbak. Is wel een echte winnaar en heeft daar een 1 jarig contract deze zomer. Geen idee of hij en Tadic vrienden zijn? Ia wel echt een klootzak die alles doet om te winnen en scoort makkelijk.

Matheus;
Gaaei/aankoop, Sutalo, Baas, Tagliafico
FJ, Klaassen/aankoop (6), Eriksen,
Aankoop/Berghuis, aankoop/Akpom, Forbs/Edvardsen/Godts?

Niet elke positie is straks lekker bezet, maar je kan moeilijk weer 10 nieuwe spelers halen. En Farioli toont aan uit matige spelers het maximale te halen (denk aan Gaaei oa)

Afscheid nemen van Avila en Sosa. Wijndal als backup houden? Die speelde redelijk voor z'n blessure.

Voor de rest vd Boomen z'n contract ontbinden. Het liefste ook Forbs slijten.

Overigens noem ik wel wat ervaren spelers om te halen, maar je hebt die in elke linie gewoon keihard nodig. Talent ben ik altijd een voorstander van, maar wel met een uitgebalanceerde selectie

26-03-2025 22:32

nuff-said +1647

Welke jeugd zie jij doorbreken?

27-03-2025 05:10

ElFlaco +3649

Helemaal eens met de heren. Ik ben ook altijd blij als ie speelt. Waarom? Omdat het een fijne speler is om naar te kijken. Doet onverwachte dingen en is lekker technisch en ziet openingen die anderen niet zien. Kan er ook de bal neerleggen. Heeft een fantastische lange bal en een uitstekende steekbal. . Kortom een echte typische Ajacied (tot voor kort…).

26-03-2025 20:07

Francesco +5562

Het belangrijkste is nu dat Berghuis vooral positief blijft en doorgaat in die mentor rol en als hij er wel in komt of staat meteen het verschil probeert te maken(zie Fey thuis, assist).

In een Schone/KJ rol, kan hij gewoon nog van grote betekenis zijn en laten zien aan de anderen wat topsport inhoudt. Hendo en Berghuis zijn daar gewoon van groot belang voor al die talenten die hun gewoon keihard nodig hebben. Gasten als Hato, Taylor, Bounida, Janse, Baas, Fitz, Gaaei en nog 10 anderen zijn (is gebleken) vooral met hunzelf bezig en kunnen de kar niet trekken.

2 redenen waarom Ajax het dit jaar veel beter doet is Farioli en zijn 'Jack russels' en Henderson, Pasveer, Weghorst, Klaassen, Berghuis die nu samen het oudere blok vormen en een nieuwe gezondere cultuur hebben neergezet waardoor de jongeren beter uit de verf komen.

26-03-2025 19:34

gi0vanni +7226

Weer een onzin artikel. Toen Berghuis kwam was hij de enigste optie en hij is veel minder als buitenspeler. Als 10 heeft hij het beter gedaan en vooral toen er nog meer kwaliteit in het team zat.

26-03-2025 18:42

Tommyshelby +128872

Berghuis is gewoon vroeg oud geworden. Kan hij weinig aan doen, er zijn genoeg voorgangers die erover mee kunnen praten.

Daarom is het extra knullig om er nog eens 2 (!) jaar bij te plakken vanuit Ajax perspectief. Onbegrijpelijk. De man is sinds eind oktober onafgebroken fit en heeft maar liefst 1 goal en 3 assists geleverd in de tussentijd. Zelfs Faberski kan zulke aantallen halen in Ajax 1.

26-03-2025 18:25

emieltjuhh +17882

Salaris is van 4 naar 2 miljoen gegaan

26-03-2025 18:30

Tommyshelby +128872

En 2 miljoen voor iemand die zelfs in dit Ajax een bankzitter is, is al veel te veel. Laat staan als we beter worden.

26-03-2025 18:31

emieltjuhh +17882

Jaa daar heb je wel goedpunt.
Er is niemand die de steekbal kan geven he in onze selectie alleen steef.
Ik ben fan van Berghuis maar hij speelt wel een slecht seizoen @tommyshelby

26-03-2025 18:41

MNJ7 +8672

Inderdaad belachelijk er is geen rooie struiver om te investeren maar wel effe 2 miljoen salaris x2 voor Berghuis.

26-03-2025 19:25

MarcelvTol1971 +15330

Ik zou eens willen dat Berghuis die laatste wedstrijden eens wat gaat laten zien, en eens brengt waar ie grof voor betaald wordt.
Wordt echt gek van die kutreclames die maar op blijven poppen. Zo dat is er uit, helpen zal het vast niet.

26-03-2025 18:17

Artemio +31977

2 jaar verlengen…. Ruikt naar vriendjespolitiek.

26-03-2025 17:51

edalm +4933

Bij het aantrekken van Berghuis is het mis gegaan

26-03-2025 17:37

Slang3 +45903

Hoeveel goals heeft Berghuis? En waarom krijgt hij daar geen kritiek voor

Was verder tegen Frankfurt een van de eerste die er met de pet naar gooide en gebaartjes maakte naar andere. “Mentorrol”😂

26-03-2025 17:16

wijzijndebeste123 +163850

Ambititieloos en gemakzuchtig zo mag je zijn verlenging noemen. Zoals ook t aan en verkoopbeleid. Elke transferperiode wordt onze selectie minder.

26-03-2025 16:36

Mv9494 +16628

Top TD onze Kroes

26-03-2025 19:00

Merrick +6746

We staan anders wel bovenaan nu. Geef het even 2 jaar de tijd en je zult zien dat het alleen maar beter wordt. Vergeet niet uit wat voor diep dal we komen.

26-03-2025 23:04

jaripettersson +9515

Berghuis kan playbacken als Dennis Bergkamp en voetballen als Henny Huisman.

26-03-2025 16:17

JohnDylan +22094

Ik zou hem bij clubs in de MLS aanbieden in de hoop dat ze hem komende zomer toch nog kunnen lozen.

26-03-2025 16:13

Rob1976 +9483

Berghuis heeft eigenlijk nooit veel gebracht bij ajax en het contract met 2 jaar verlengen is weer een typisch "Kroesje"

26-03-2025 16:02

Gortelaar +948

Ik vind vooral de wekelijkse verschillen bij hem zo groot. De ene week spat het spelplezier eraf en de andere week loopt hij haast depressief te sjokken.

26-03-2025 15:54

Rolo +13699

Dat zeg je verkeerd... op de helft van de tegenstander spat het plezier eraf.. op de eigenhelft loopt hij depressief te sjokken.

26-03-2025 16:01

NW23 +5057

Klinkt als een aanvaller

26-03-2025 19:29

Dolblij +45073

Berghuis komt er wel, hij is nog zo jong, heeft zijn hele carriere nog voor zich.

26-03-2025 15:37

NW23 +5057

Berghuis moet rondom de 16 van de tegenstander spelen, dan heeft hij nog kwaliteiten genoeg. De speelstijl van Farioli ligt hem inderdaad niet. Het elftal moet eerst 50 meter overbruggen als de bal gewonnen is en bij balverlies moet je eerst 50 meter terug. Dat dit niet bij Berghuis past is duidelijk.

Dat neemt niet weg dat hij nog steeds kwaliteiten heeft die nuttig zijn voor dit Ajax en die anderen niet hebben. Volgend jaar ook maar eens afwachten hoe Ajax ervoor staat. Ik vermoed dat Farioli gaat. Met een meer aanvallende coach is het niet ondenkbaar dat we ook een andere Berghuis gaan zien. Al is het natuurlijk ook zo dat de jaren gaan tellen. Hij zal meer en meer een momentenvoetballer worden.

Ik schrijf hem echter zeker nog niet af. In mijn ogen kan hij in een elftal dat het grootste deel van de wedstrijd op de helft van de tegenstander wil spelen (dat geldt dus niet voor dit Ajax), nog steeds een belangrijke speler zijn.

26-03-2025 15:35

NIO +3020

Als we volgend jaar wat opportunistischer gaan spelen dan is er wel plek voor berghuis.

26-03-2025 15:19

GNBL +89956 moderator

Wereldprestatie van Kroes om het contract van Berghuis te verlengen. Heel de internationale top zat achter deze geboren leider aan. Enorm knap dat ze hem binnenboord hebben kunnen houden.

26-03-2025 15:14

willem1958 +8768

Begrijp ook niet goed waarom er met Berghuis verlengd is terwijl hij al een tijd lang op enkele momenten na niet veel heeft laten zien of geblesseerd was.
De tijd dat ie veel met goede passes strooide die zijn al een hele tijd terug en dat zien we tegenwoordig nog maar weinig van hem.
Dit jaar één penalty benut en 3 assists and that's all, moet je daarom verlengen?
Ik zie het komende jaar als Ajax in de zomer hopelijk nog een paar upgrades doet qua transfers hem steeds vaker op de bank zitten dan een belangrijke rol spelen bij Ajax.

26-03-2025 15:09

eros +4790

Wat een bullshit. Als Ajax met Henderson of Berghuis op het midden speelt is Ajax 10x beter. Vind hem juist een van de lichtpuntjes dit seizoen

26-03-2025 14:45

PetervanAmsterdam +2100

'Vind hem juist een van de lichtpuntjes dit seizoen.'

Ik heb net een afspraak voor jou gemaakt bij Hansie Anders.

26-03-2025 15:04

Gregoboy +90

Ik twijfel over beide een beetje, vind ze niet consistent genoeg, al hoewel ze als ze beide op hun top zijn ik ze echt daar wil hebben en geen één andere eredivisie speler die daar beter kan staan. Die diepteballen van Berghuis zijn gewoon 5/5 en de verdedigende kwaliteiten van Henderson is ook 5/5. Maar helaas komt dit er gewoon niet altijd uit

26-03-2025 15:12

MarcelvTol1971 +15330

@eros : wat voor zonnebril heb jij ?
Die wil ik ook, jij ziet lichtpuntjes die niemand anders ziet ..........

26-03-2025 20:10

eros +4790

Het is voetballend geen topseizoen. Maar ga maar na welke wedstrijden we gewonnen en hebben en wie waar stond. Als buitenspeler moet hij zeker niet meer gebruikt worden.
Kijk dan ook eens naar de wedstrijden die we verloren hebben,...

De wedstrijden die we verloren was Henderson afwezig, stond Berghuis op de flank.

27-03-2025 07:26

Babangida83 +23908

Wat mij betreft ligt het ook aan de defensieve speelwijze van Farioli. Zelfde reden dat Brobbey bijna niet scoort. Bijna geen lopende mensen om hem heen. Berghuis is daar ook van afhankelijk.

26-03-2025 14:04

Ajaxsupporter02 +14062

Ja, je kan het absoluut niet los van elkaar zien.

26-03-2025 14:12

Babangida83 +23908

Godts heeft nog snelheid en een individuele actie. Brobbey en Berghuis hebben niet beide kwaliteiten en zijn daardoor nog meer afhankelijk dan Godts van lopende mensen om hen heen. Hoewel Godts op dit moment ook moeite heeft om het indruk te maken en daar zeker ook last van heeft.

26-03-2025 20:15

WZAWZDB33 +778

En dan ook nog verlengen, ook nog voor twee jaar. Gadverdamme

26-03-2025 13:47

emieltjuhh +17882

Steef draait een matig seizoen.
Ik blijf Fan van hem ook al haalt hij nu 6'jes maar het word wel tijd dat hij gaat leveren

26-03-2025 13:47

noppenkoning +41232

Zondag leveren aub.

26-03-2025 13:37

profoff +8380

Dus als de speelwijze op hem af is gestemd, als de sfeer goed is, als hij niet geblesseerd is, als hij niet mee hoeft te verdedigen, als hij zijn dag heeft, als hij met het goede been uit bed is gestapt, als z'n haar goed zit, dan is het het een hele goede speler. Hij heeft gewoon een beetje pech dat het er niet uitkomt

26-03-2025 13:35

Freddy +11412

Berghuis gaat naar de 33? Niet iedere speler kan op die leeftijd nog volle bak leveren. Vd Vaart was ook vroeg klaar.

26-03-2025 13:11

WZAWZDB33 +778

Hij is zelfs al 33, wordt in december dit jaar 34

26-03-2025 13:48

MarcelvTol1971 +15330

'' Niet iedere speler van 33 kan nog volle bak leveren ''
Wat doet ie dan bij AJAX en waarom verleng AJAX tot overmaat van ramp ook nog met twee jaar.

26-03-2025 20:12

Freddy +11412

Ja, dat vraag ik mij ook af. Volgens mij was het een mooi moment geweest om afscheid te nemen

26-03-2025 21:24

Soccerskins v2 +43324

Als je het voor elkaar krijgt om minder defensieve arbeid te leveren dan Traore is het niet zo heel gek dat je op de bank zit.

26-03-2025 13:08

WZAWZDB33 +778

Omdat Traoré dat ook nauwlijks doet? Zou ik eerst eens meer op hem gaan letten, hij gaat constant mee terug

26-03-2025 13:53

TeringHenkie +28355

En steeds heeft hij daar dom balverlies! Met Traore tegen psv voor Rosa wordt het een drama middag voor Rosa en Ajax. Zet Edvardsen maar rechtsbuiten. Die levert wel verdedigende arbeid!

26-03-2025 13:57

mokum410 +3292

Gelukkig meerjarig verlengd door meesteroplichter Kroes 😆

26-03-2025 13:04

Koningtoto +60333

Berghuis schiet ons zondag naar de 2-3 en zorgt ervoor dat t gat 9 punten wordt.

26-03-2025 13:03
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.