Diepe Zakken: Verdiensten van verkoop jeugdspelers laten dalende trend zien

door José de la Verde 99

Bron Ajax Showtime

Diepe Zakken: Verdiensten van verkoop jeugdspelers laten dalende trend zien

door José de la Verde 99

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Nu de organisatie bij Ajax lijkt terug te keren, kan de focus weer naar de uitvoering van het beleid. Een van de meest kenmerkende en onderscheidende onderdelen van het beleid is de jeugdopleiding. Die speelt ook een belangrijke rol in het businessmodel van de club. Kijk je naar het aandeel van de verdiensten van de club dat de inkomsten van jeugdspelers vertegenwoordigt, is een dalende trend te zien. Gaat Ajax mee met de koopclubs om bij te blijven? Deze editie van Diepe Zakken duikt dieper in deze ontwikkeling en kijkt vooruit.

Het is bijna vaste prik geworden; op het lijstje van opleidingen die de meeste actieve spelers op het hoogste niveau leveren, staat Ajax bovenaan. Van de afgelopen tien edities van CIES Football Observatory prijkt Ajax zeven keer op de eerste plek, twee keer op plek twee en een keer zesde. Daarnaast publiceerde dezelfde partij begin dit jaar het lijstje van jeugdopleidingen met de hoogste omzet (Ajax gebruikt deze lijst zelf in hun jaarverslag). Ajax neemt daar een tweede plek in met 376 miljoen euro over de afgelopen tien jaar, alleen Benfica deed het beter. En intern bij Ajax gaat het getal rond dat negentig procent van de hoogste jeugdspelers in het betaald voetbal terechtkomt.

Op basis hiervan zou je zeggen dat de jeugdopleiding floreert. Bekijk je het financieel en beoordeel je het aandeel van deze verkopen ten opzichte van de totale verdiensten van de club, dan zie je in de afgelopen jaren toch een dalende trend. Waar de omzet en het transferresultaat in de afgelopen jaren een stijgende lijn laat zien, rekening houdend met de coronajaren, volgen de verdiensten van de verkoop van jeugdspelers deze trend niet.

Ajax is meer gaan verdienen met de verkoop van aangekochte spelers. Is dit de grilligheid van talentontwikkeling, gevolg van mindere prestaties of een (on)bedoelde koerswijziging naar meer handelshuis zijn?

Inkomsten vs. winst bij Ajax

Als eerste het lijstje van CIES Football Observatory; die 376 miljoen euro betreft de omzet van jeugdspelers. Zij hanteren de UEFA-definitie van een jeugdspeler: een speler die tussen zijn 15e en 21e ten minste drie aaneengesloten jaren voor een club uitkwam. Dit is overigens dezelfde methode waarop in Engeland een speler gezien wordt als ‘homegrown’. Hieronder is de top-tien van spelers te zien waaruit het totaalbedrag is opgebouwd.

Daar vallen een paar zaken op. Naast opvallende namen als Riechedly Bazoer en Jaïro Riedewald, ontbreken enkele grote transfers. Zo speelde Frenkie de Jong (precies) drie aaneengesloten jaren voor Ajax, maar een deel toen hij 22 was. Antony speelde er te kort, Lisandro Martínez en Mohammed Kudus waren ‘te oud’. Noussair Mazraoui, André Onana en Brian Brobbey hadden hier mogelijk bij kunnen staan, maar verlieten de club transfervrij. Overigens ontbreekt Dolberg, mogelijk een fout van de makers.

Daarnaast gaat het hier om de transfersom, zelfs inclusief bonussen. Hoewel de transfersom een aardige indicatie geeft voor de waarde van een speler, is het een minder goede afspiegeling van wat de club daadwerkelijk eraan verdient. Het transferresultaat is daarvoor beter geschikt. Dat is ook hoe Ajax zelf in het jaarverslag communiceert over het (financiële) succes van het verkoopbeleid.

De transfersom is namelijk het bedrag dat een kopende club betaalt, niet wat de verkopende club ontvangt. Van de transfersom gaat een deel naar intermediair(s) en speler, een deel naar vorige clubs (solidariteitsafdracht en mogelijke doorverkooppercentages), en zijn er overige transferkosten. Boekhoudkundig gaat dan ook nog de resterende afschrijving eraf om tot het transferresultaat te komen. Bij jeugdspelers houdt een club relatief het meeste over van de transfersom en dat is een van de redenen waarom het financieel gunstig is.

Transfers waar Ajax het meeste aan verdiende

Nu maakt Ajax alleen het totale transferresultaat bekend, niet van individuele transfers. Met inschattingen is dat bij benadering wel terug te rekenen. Hieronder volgt een overzicht van individuele transferresultaten (inclusief solidariteit en doorverkoop), waar het totaal van alle transfers naast eigen jeugd wordt gezet.

Diepe Zakken: Verdiensten van verkoop jeugdspelers laten dalende trend zien

Daar valt op dat alleen de drie grootste jeugdtransfers in de algehele top-tien terechtkomt. Ajax verdiende dus (veel) meer aan de doorverkoop van niet-jeugdspelers. Verder zijn de seizoenen waarin deze recordtransfers in plaatsvonden opvallend; voor de algehele lijst zijn het vooral recente transfers, wat in lijn is met de groei in transfersommen in de hele voetbalwereld. Voor de jeugd was er een piek in 2020/21 en met Jurriën Timber maar één jeugdspeler na 2021/22. Daar lijkt het eigenlijk te stokken.

De ontwikkeling van het aandeel eigen jeugd bij Ajax

Nu zijn de grote, individuele transfers misschien minder belangrijk dan de som van jeugdverkopen. In de grafiek hieronder is te zien hoe de omzet van Ajax zich in de afgelopen jaren ontwikkelde, daarbij het transferresultaat van die seizoenen. Duidelijk te zien is de invloed van de coronajaren 2020/21 en 2021/22, maar over de afgelopen tien jaar is er een stijgende trend. De inkomsten uit de verkoop van eigen jeugd volgen niet hetzelfde patroon, met als dieptepunt het seizoen 2022/23, waar geen grote transfer van een jeugdspeler plaatsvond.

10 jaar omzet en transferresultaat

Daar is ook een positieve uitleg op los te laten; Ajax weet minder afhankelijk te zijn van de grilligheid van transfers (van de jeugd) en kan dat opvangen met stabielere, (vooral) commerciële inkomsten.

Toch daalt het aandeel jeugd alweer enkele jaren. In het seizoen 2019/20 was er een piek en kwam 97 procent van het transferresultaat uit de verkoop van jeugdspelers. Daarna daalde het. Met als negatieve uitschieter het seizoen 2022/23, waar het maar 2 procent was. Zie ook hieronder.

Diepe Zakken: Verdiensten van verkoop jeugdspelers laten dalende trend zien

Vooruitblik biedt hoop op herstel bij Ajax, op termijn

Talentontwikkeling is lastig te voorspellen, en daarmee ook de inkomsten ervan. Misschien zijn er golfbewegingen en de impact van de organisatorische chaos van afgelopen seizoenen moet niet onderschat worden. En het is een valkuil om snel een piekprestatie (ook financieel) als nieuw normaal te zien.

Aankomend seizoen gaan er ongetwijfeld (veel) transfers plaatsvinden, maar door de hoge, resterende afschrijvingen van de Mislintat-aankopen is een hoog transferresultaat niet te verwachten. Mochten Brobbey, Jorrel Hato, maar ook Kenneth Taylor en Devyne Rensch geloven in de nieuwe koers en onderdeel blijven van de club, kunnen zij het jaar erna misschien voor mooie bedragen vertrekken. En gezien de beperkte financiële mogelijkheden deze transferzomer, krijgen jeugdspelers waarschijnlijk meer kansen om zich in de kijker te spelen.

Daarmee kan op de langere termijn weer gebouwd worden aan het zilverwaar van de club. Dat past bij de lijn die Marijn Beuker schetste: een gebalanceerde teamsamenstelling met basisspelers, rotatiespelers en "high potentials”. Niet alleen gunstig voor prestaties in het veld, ook voor het businessmodel.

Conclusie: genoeg werk aan de winkel bij Ajax

De onderliggende vraag bij de dalende trend van verdiensten uit jeugdtransfers is of Ajax meer richting koopclub gaat dan opleidingsclub. Feit is wel dat Ajax meer is gaan kopen en meer is gaan verdienen aan aankopen dan de eigen jeugd. Dat was ook de belangrijkste kritiek op Overmars tijdens zijn succesjaren: te weinig aandacht voor de jeugd.

In de toenemende chaos die daarna zich ontvouwde, lijkt er meer gekozen te zijn voor snel presteren en snel verdienen met aankopen. Uiteindelijk is dat onderdeel geworden van een negatieve spiraal die geleid heeft tot het huidige dieptepunt. Daarom lijkt het geen (bewuste) koerswijziging, maar de jeugd verdient zeker meer aandacht, om er weer meer aan te verdienen.

In historische context is wel een patroon te zien. De successen in de jaren ’90 waren vooral te danken aan een flinke lading kwalitatief goede jeugdspelers. Nadat zij Ajax verlieten, koos de club ervoor om vooral spelers te kopen in plaats van nieuwe jeugdspelers te laten spelen. De gevolgen waren: tegenvallende prestaties, hoge kosten en dure contracten. Met alle problemen van dien om daar vanaf te komen. Na de succesjaren 2017 en vooral 2019 koos Ajax opnieuw voor het opvullen van de leegtes met aankopen en niet met nieuwe aanwas uit de jeugd. En opnieuw: veel aankopen slagen niet, hebben wel grote contracten en Ajax heeft moeite ze van de hand te doen. De geschiedenis lijkt zich te herhalen, terwijl Ajax juist het sterkst is als de club terugvalt op eigen jeugd in combinatie van een klein aantal aankopen.

Een redelijk stabiele stroom van inkomsten halen uit jeugdspelers is complex; het heeft de juiste mix nodig van visie, organisatie en prestaties, te combineren met de grilligheid van talentontwikkeling. Lukt dat, dan zijn jeugdinkomsten bijna een magic bullet: financieel zeer gunstig, goed voor prestaties, uitstraling en herkenbaarheid, en goed voor de ziel van de club. Ook hier dus: werk aan de winkel.

José de la Verde (X: j_berden)

Lees meer 'Diepe Zakken':

Deel 1: Europese inkomsten bepalen mogelijkheden voor volgend seizoen
Deel 2: Vijf kostenbesparingen om volgend seizoen verlies te beperken

Lees meer over:
Plaats reactie

Biss +10068

Bij Ajax hoort de jeugdopleiding altijd centraal te staan. Met beleid gericht op kopen ga je nooit winnen van de grootste clubs in Europa .

Dus de jeugdopleiding weer belangrijk maken met duidelijke principes als rode draad door de hele club. Zo kun je ook het echte dna in de club terug krijgen. Nu veel aandacht (geld, kennis) besteden aan manier van opleiden, zodat je hier een paar jaar later de vruchten van kan plukken.

Ajax heeft de laatste jaren veel te weinig aandacht besteed aan de toekomst. We moeten weer zaaien.

05-05-2024 00:49

Web +178830

Zo is, geen speld tussen te krijgen

05-05-2024 07:36

PuntNaarAchterSVP +5258

De titel klopt volgens mij niet. Er is geen dalende trend van de verdiensten verkoop jeugdspelers, die trendlijn is vrij vlak. Het aandeel ten opzichte van de totale verdiensten daalt wel. Dat komt omdat we een tijdje een koopclub zijn geweest, en daar toen toevallig ook veel succes mee hebben geboekt. Dat gaat goed tot het fout gaat.

Ik durf ook te voorspellen dat het aandeel van de verdiensten aan de jeugd binnenkort ook weer omhoog zal gaan: de totale verdiensten zullen zakken naar een niveau dat meer bij ons past dan de overwaardering na 18/19. Is onze jeugdopleiding dan weer gered? Of hangen we iets teveel op aan de buitengewone waardevermeerdering van de selectie in een buitengewoon gelukkig (en goed) succesjaar?

Misschien wel leuk (maar bijna even weinigzeggend) om ook een trendlijn te plotten door het percentage verdiensten aan eigen jeugd van het totale transferresultaat?

De belangrijkste kritiek is wat pietvanvliet hieronder al zei: te weinig datapunten en teveel outliers voor betekenisvolle uitspraken over trends in de (relatieve) waarde van de jeugd

05-05-2024 00:39

Rockanje23 +37025

Simpel gevolg van prijs-kwaliteit verhouding. En aangezien Ajax geen kwaliteit meer opleidt is dit een logisch gevolg.

04-05-2024 23:08

Sander31 +7691

Mikautadze scoren en assist. En hier brandden we hem keihard af nadat hij enkele minuten heeft gehad en totaal niet lekker in zijn vel zat

04-05-2024 20:05

JordyAjacied +19197

12 goals en 3 assist bij een degradatiekanidaat in een half seizoen.

Dat had hij ook moeten kunnen bij Ajax, die jongen heeft zich nooit thuis gevoeld, doordat er ook nooit vertrouwen in hem is uitgesproken, alleen maar misbruikt op verkeerde posities om hem vervolgens daar op af te branden.

04-05-2024 21:01

Ajax27 +19119

Het is gewoon een waardeloos beleid geweest. Onze absolute eerste spits is en was Brobbey. Wie verzint het dan om 2 pure spitsen die beiden enorm veel geld kosten en beiden een rol als pinchhitter niet zien zitten te halen? Ik noem dat wegsmijten van geld... heeft niets met kansen te maken. Brobbey is gewoon onze eerste spits.

Maar goed dat lieten we daarvoor ook al zien. Je snelle Rechtsbuiten (Antony) staat op het punt om te vertrekken dus wat doet Ajax... een linksbuiten halen voor 30+ miljoen, de plek waar Tadic, onze beste buitenlandse aankoop sinds Litmanen speelt. Resultaat... beide spelers kwakkelde het hele seizoen met hun vorm en er werd continu met ze geschoven.

Ajax leert moeilijk van z'n fouten.

04-05-2024 23:06

afct +8946

@ ajaxshowtime BMW is onze auto sponsor. Niet boeiend maar deze foto is nog Mercedes

04-05-2024 19:01

Ajax14AMS +25205

Dat is ook omdat we de laatste jaren niet zoveel meer opleiden voor het eerste. Althans, niks wat echt goed is.

Wie van dit huidig Ajax zou bij een verkoop nou veel opleveren? Taylor en Rensch twintig miljoen, Hato en Brobbey veertig? En dat is nog heel optimistisch ingeschat.

Er komt niet veel soeps meer uit eigen jeugd de laatste jaren. Gravenberch was de laatste, en nu heb je Hato en Brobbey, waarvan eigenlijk alleen Brobbey van hoog niveau is.

04-05-2024 17:19

slumpf +4563

Hato ook, maar er wordt vaak vergeten dat die jongen nog heel erg jong, dus wisselvallig is.

04-05-2024 22:20

Ajax2024 +2117

Hato is inderdaad nog jong maar er wordt wisselend gedacht of hij echt zo goed wordt. Brobbey wordt een goede spits maar zal nooit een Van Basten worden.

05-05-2024 08:46

driehoekjes +3344

Hopelijk is dat gezever op jeugdspelers hier op AS eindelijk een keer voorbij. Ajax is er simpelweg compleet afhankelijk van. Ken je club.

04-05-2024 16:37

GinoAFCA +14811

Moeten jullie niet eens die foto veranderen 😋 bmw ipv Mercedes

04-05-2024 16:01

pafo +1131

De directie en de rvc hebben de Toekomst jaren jaren lang verwaardloosd.
Team Jonk aannemen om de jeugdopleiding aan te sturen en voetbaltechnisch uit te laten voeren.
Jonk heeft bewezen jeugd voetballers beter te maken een heeft een goede visie op voetbal en heeft Ajax Cruijff dna.

04-05-2024 14:14

Burg +1292

En Ouaali toen hij op eigen benen kwam te staan na het vertrek van Jonk.

04-05-2024 14:27

rodnet +10269

Serieus stukje onderzoek, complimenten!

04-05-2024 14:12

Artemio +31953

Prima artikel weer van José. Mooie toevoeging aan AS!

04-05-2024 13:52

Sense of.H +5438

Leuk en wel, maar de focus moet op wederopstanding zijn, hoop op een seizoen als die van Leverkussen volgend seizoen.

04-05-2024 13:50

Ajacied14 +0

Dag mede-Ajacieden,

Ik heb een off-topic vraag als dat mag. Via de Ajax resale kan je nog aan kaarten komen voor Ajax-Almere. Echter zijn we met drie personen en willen we het liefst naast elkaar zitten. Dit is via de resale niet mogelijk. Kun je via een andere weg nog aan kaarten komen?

04-05-2024 13:40

Simpelishetmoeilijkst +25191

Uitstekend artikel, dat duidelijk maakt dat de jeugdopleiding veel. Iet vrrbetrren. Je moet vooral bang zijn voor de tegenwoordige mentaliteit van de jeugd lijkt mij. Wil men wel echt keihard werken om de beste te zijn? Je hebt getalenteerde jongens nodig met de mentaliteit van jongens als Matthijs De Ligt.

04-05-2024 13:39

Ajax27 +19119

Aardig om eens wat statistieken van de afgelopen 10 jaar te zien. Maar de conclusies zijn wat voorbarig en worden daarna ook weer met allerlei nuances zachter gemaakt.

Hoeveel we wel/niet aan eigen jeugd verdienen is denk ik niet zo relevant als je naar de waarde kijkt van de jeugdopleiding. Dat nog steeds zo'n 90% door de opleiding van Ajax die het hoogste jeugdelftal halen ook in het betaalde voetbal terecht komen, dat is veel belangrijker. Dat wordt nu in 1 zin even gezet maar daar gaat het toch om. Ajax leidt op voor Ajax 1, maar daarnaast leidt Ajax ook gewoon jongens op om daarna profvoetballer te worden, of dit nu voor het binnen of buitenland is, eredivisie of kkd... je wordt klaargestoomd met een dikke opleiding. Dat is iets om trots op te zijn.

Succesjaar 2018/2019, de basis in een deel potten:
Neres - Tadic - Ziyech
Frenkie - Donny - Schone
Nico - Blind - de Ligt - Nous
Onana

8 van de 11 basisspelers waren (terug)gekochte spelers. Dus waar hebben we het over?

04-05-2024 13:38

Ajax27 +19119

Van Antony z'n 95 miljoen is er dus 41 miljoen aan allerlei kosten vanaf gegaan... wauw.

04-05-2024 13:26

trodat4030 +96586

Ik zie overigens nergens terug hoeveel Ajax aan 'solidariteitsbijdragen' ontvangt. Denk aan transfers van Botman, De Ligt en Gravenberch om maar wat voorbeelden te geven, daarvan komen ook percentages terug naar Ajax, maar hier gaat het slechts over directe verkopen.. Dest komt hier mogelijk ook bij als PSV hem koopt, die mogen dan (ook) lekker aftikken aan ons ;-)

04-05-2024 13:02

trodat4030 +96586

Blablabla, alles valt of staat met het resultaat van prestaties en die zijn ook gedaald de laatste jaren en logischerwijs vallen dan ook de inkomsten ietwat terug. Spannende titel, verder totaal overuitgebreid verhaal dat je ook zonder 3000 woorden wel kan begrijpen. Mindere prestaties -> minder inkomsten = duh!

04-05-2024 12:59

pietvanvliet +4416

Hmm.

Denk dat we nog even rustig naar deze statistiekjes moeten kijken, want ik zie drie stijgende trendlijntjes (blijkbaar leidt de scherpe daling bij de jeugdtransfers tussen 19-23 nog steeds tot een positief tendlijntje), uitschieters die je dataset scheeftrekken omdat ze 'precies' contra liggen (De Ligt vs. Anthony en Martinez) en kennelijk beschouwen we 'reeksen van incidenten' als betrouwbare voorspellers voor de toekomst.

Dat is vrij dapper, zeker als je meeweegt dat die 'reeksen' eigenlijk steeds uit maar heel weinig datapunten bestaan.

Ik zeg niet dat er slecht werk geleverd is door CIES, ik zeg dat Diepe zakken veel stelliger is dan op basis van deze dataset verantwoord lijkt.

04-05-2024 11:54

Juan62 +46179

Mochten Rensch Taylor Brobey en Hato hun contract gewoon respecteren en eventueel bijtekenen zou fijner zijn,
en niet om één seizoen later te vertrekken zoals hier gesteld.

Ik zou graag ook een overzicht willen zien van wat de club sinds 2018 heeft uitgegeven aan gekochte spelers, dus ook diegene die niet gelukt bij Ajax zijn en waar miljoenen verlies is op geleden.

Ook zijn de transferbedragen voor buitenlandse spelers zonder aankoopprijs erbij gezet, was misschien overzichterlijker en duidelijker geweest om je winstmarge te berekenen

De conclusie van het stuk dat wij niet moeten kopen maar opleiden is al jaren de mijne
Onze speelwijze erin geslepen in de jeugdopleiding zorgt voor resultaat

Wij moeten alleen kopen in buitengewone gevallen zoals de komst van Rijkaard Tadic en Blind , spelers die al internationale ervaringen hadden.

04-05-2024 11:45

BarryJanssen +14119

Het enige fijne aan het verlengen van het contract van Rensch en Taylor is dat ze hopelijk wat meer opleveren bij een vertrek.

Maar als dat betekent dat ze sowieso blijven, hoop ik niet dat ze hun contract verlengen.

04-05-2024 12:17

Myriad +7053

De kunst is om jonge talentvolle spelers aan te trekken. Categorie Frenkie, Martinez, Neres, Antony. Waarvan je denkt dat ze CL niveau kunnen halen.

De rest moet uit de jeugd komen aangevuld met één of twee ervaren spelers.

Dit hoeven we Beuker niet uit te leggen.

04-05-2024 11:33

debarbaar +8245

Natuurlijk laat het een dalende trend zien. Als je een trendbreuk forceert door de Ligt en Frenkie de Jong te verkopen gevolgd door Donny van de Beek en je keert daarna terug tot normalere bedragen dan zie je een dalende trend. Maar als je de absurde 70-80 miljoen verkopen eruit halat zie je dat de er geen dalende trend is.

04-05-2024 11:27

Juan62 +46179

70 - 80 Miljoen zijn geen absurde bedragen (in de voetbalwereld)

Portugese clubs halen die ook binnen met spelers uit hun jeugdopleiding

04-05-2024 11:45

Ajaxsoul +3349

"Verdiensten van verkoop jeugdspelers laten dalende trend zien".

Zo raar is dat niet omdat de kwaliteit van de talenten u eenmaal van jaar tot jaar verschilt. Bovendien heeft Ajax door de goede resultaten in de CL de afgelopen jaren extreem hoge prijzen voor haar talenten kunnen bedingen en dus zijn die lagere opbrengsten gewoon een kwestie van oorzaak en gevolg. De conclusie die in het artikel wordt getrokken is wat mij betreft dan ook tamelijk kort door de bocht. Waar ook erg opzichtig aan voorbij wordt gegaan is dat transferopbrengsten afhankelijk zijn van marktwerking. En daar kan je als club helemaal geen invloed op uitoefenen anders dan het leveren van prestaties. En daar heb je weer een goede selectie voor nodig en het is een utopie dat je die uitsluitend kunt samenstellen uit de eigen jeugdopleiding. Ik vind het een prima artikel en in de strekking kan ik me prima vinden, maar zoals wel vaker gebeurt gaat AS af en toe flink kort door de bocht. Bedragen als de club heeft ontvangen voor Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong, Donnie van de Beek, Jurrien Timber, etc. gaat de club voorlopig niet meer krijgen, een enkele uitzondering daar gelaten. En dus is het niet meer dan logisch dat de opbrengsten uit dergelijke transfers omlaag zijn gegaan. Uit het artikel lijkt verbazing te spreken dat dit het geval is en daar snap ik dan weer helemaal niets van.

04-05-2024 11:11

ouweman +4934

Juist. Hoop paniekerig geschreeuw om niks. Gaat ie ook nog de jaren 90 erbij halen.
De hele transfermarkt is totaal veranderd de laatste 5 jaar, de jeugd rent nu al op z'n 16e naar Engeland toe.

04-05-2024 11:31

Craain +4953

In de jeugd bij Ajax loopt laatste jaren niet lekker, komt ook door trainers die er rondlopen, op de toekomst. Waarom niet Willen Janssen halen? Die heeft als speler veel ervaring en alle medespelers waren loyaal naar hem.

Als je Emmanuelson met Janssen vergelijkt... In de jeugd mis ik de uithoudingsvermogen en werkinzet en conditioneel vooral zonder de bal. Hoe je druk moet zetten voorin onder andere. Janssen bijvoorbeeld was als speler altijd al een hardwerkende speler en is altijd heel dominant achterin en leidingem geweest. Hij weet wat uithoudingsvermogen is. Janssen heeft altijd uit zijn maximaal gepresteerd. Emmanuelson was als speler altijd al een foutenfestival geweest

Stoppen met Ajax-DNA en naar kwaliteit kijken

Ik zou Robin Propper ook in de gaten houden. In veel opzichten heeft ie veel weg van Willem Janssen. Als ik ze interviews hoor / lees komen ze bij mij gewoon betrouwbaar over en een heel goed voorbeeldfunctie tegenover hun medespelers. Hoe ze over het voetbal praten, echte persoonlijkheid.. Ze zijn geen topvoetballer maar halen wel het maximaal uit hun carrière.

Bosz, Slot, van Gaal, Adriaanse, etc waren ook geen topvoetballer maar zijn wel een goede trainers. In dit geval heb ik daarom Propper en Janssen heel hoog zien zitten.

Alle medespelers en werknemers van de clubs van Propper en Janssen waren zo loyaal baar hun.

04-05-2024 11:03

Orangesoul +5988

Ajax moet.gewoon weer een lichting talentvolle brazilianen/zuid amerikanen halen om weer het tikkie takka samba voetbal te laten spelen? Techniek gecombineerd met grinta is iets waar het Nederlandse poldervoetbal een voorbeeld aan kan nemen. Ajax is weer een poldervoetbalclub geworden met eenheidsworst voetbal waar er al 16 van rondlopen in de eredivisie uitgezonderd van PSV en Feyenoord. De originaliteit en 433 Ajax voetbal is al 3 jaar lang dood!

04-05-2024 10:46

Juan62 +46179

Die je dan een kwart van de tijd kwijt bent aan interlandverplichtingen/toernooien
terwijl de Eredivisie gewoon doordenderd

Ajax is nooit een poldervoetbalclub geweest

04-05-2024 11:48

Dolblij +45041

Na de toptransfers van de afgelopen jaren, waaraan Ajax, eigen jeugd of niet, recordbedragen verdiende, is het niet verwonderlijk dat de curve daarna daalt. Het voortschrijdend gemiddelde vanaf 2015 toont geen daling. Vraag blijft wel of de Martha's en Banel's van deze wereld ooit zulke transfersommen gaan opleveren. Ik kan het me voorstellen dat de curve pas vanaf de komende jaren structureel gaat dalen.

04-05-2024 10:42

ProfessorX +19827

Als je het anders neerzet met spelers die minimaal in jong hebben gespeeld of minimaal 28 zijn en dan een op stelling maak

Onana
J Timber, Botman , de Ligt, Mazraoui
van de Beek F de Jong Gravenberch
Q Timber, Brobbey, Kluivert

Is een aardig team
Tete , Riedewald , van de Boomen , Taylor , Rensch, Cerny , om maar wat te benoemen

04-05-2024 10:32

ProfessorX +19827

Het buitenlander effect en door Ajax jeugd bekendheid zoals Martinez , Anthony , Kudus, Alvarez, Neres , Ziyech , Blind , Milik , Haller, Bergwijn Sandler , Maalen , Tadic, Tagliafico , Schuurs om maar wat te benoemen ,

Doe dit nu maar eens met AZ , Twenthe,Feijenoord en PSV

04-05-2024 10:38

Craain +4953

Voor de komende seizoen, 4123 / 4213:

Keeper: Ramaj / Gorter
Rechtsback: Gaaie / nieuw / Rensch (mag vertrekken)
RCV: Sutalo / Medic / nieuw
LCV: Hato / Kaplan
Linksback: Hato / nieuw / nieuw

Middenvelders:
Henderson / Mannswerk / Tahirovic / Vos / van den Boomen
Creatieve: Nieuw / Taylor / Hlysson
Positie linkerkant is zwak. - nieuw
Prio is dat Taylor en Hlysson niet samen spelen maar concurrentie zijn van elkaar.

Rechtsvoor:
Nieuw / Nieuw / Fitz Jim

Spits:
Brobbey / nieuw / Rijkhoff

Linksvoor:
Nieuw / Godts / van Axel Dongel

Verder de namen die ik niet heb genoemd mogen vertrekken of accepteren als bankzitter.

Prio is wel dat deze spelers concurrentie zijn van elkaar op de positie .Zet bv Taylor niet ineens als linksachter omdat ie moest spelen.

04-05-2024 10:25

Petertje1985 +346

Gaaei, tahirovic en mannsverk ook afscheid van nemen. Totaal geen ajax niveau en dat zullen ze ook nooit worden. Van Axel Dongen moet je niet mee tellen. Dat wordt nooit iets

04-05-2024 10:27

Craain +4953

Dat waren Alvarez, Martinez, Tagliafico etc in het begin ook. Het is hun 1e jaar... Ze moeten na dit seizoen er staan. Voor rechtsachter bv heb ik 'nieuw' vermeld. Axel Dongen staat bij mij als 3e vermeld.

04-05-2024 10:31

Orangesoul +5988

Wil je weer voor plek 5 tot 18 gaan?

04-05-2024 10:27

Craain +4953

Zeker met een trainer van het Schip, Maduro, Heitinga, Schreuder, Steijn...

04-05-2024 10:33

Hersenspinsel +8012

10 nieuwe
Garantie voor een failliet Ajax.
Zie huidig seizoen.

04-05-2024 10:29

Craain +4953

Goed gerichte aankopen. Van der Sar heeft gewoon alles verkeerd ingeschat en gekocht oa: Bergwijn, Berghuis, Wijndal, Bassey, Steijn, Heitinga, Schreuder, Ocampos, etc... Behoorlijk dure aankopen.

04-05-2024 12:59

vandenhaas4 +15078

Gaaie is de nieuwe Anthony

04-05-2024 12:53

Simpelishetmoeilijkst +25191

Zie watnamrn hier, die ik zou verkopen.

04-05-2024 13:45

Ajacider +4909

Deze data laten zien dat de jeugdopleiding ondergesneeuwd is door de koopjacht vanaf 18/19. Dat is een beetje het nadeel als aansluiten bij de CL top je visie is, haast onmogelijk zulke spelers consequent op te leiden.

Daarnaast ook contractsituaties van dezelfde jeugdspelers. Mazraoui die transfervrij weg kon in 22/23. Vind apart dat de transfer van Gravenberch niet wordt meegerekend. Kregen we toch 20 miljoen voor?

04-05-2024 10:23

Orangesoul +5988

Koopjacht van 18/19 was een gouden combinatie van eigen jeugd en ervaren spelers? Die lichting eigen jeugd was gewoon goed! Daarna kwam er een beduidend mindere lichting aan Rensch,Taylor, Brobbey die vluchte naar Leipzig?

04-05-2024 10:30

Capocapo +12001

Vooral dat laatste, als Mazraoui, Gravenberch, Onana en Brobbey wat liever waren geweest voor Ajax, hadden we een hele andere balans gezien

04-05-2024 10:30

Ajacider +4909

Onana ja die ook nog!

04-05-2024 10:36

Capocapo +12001

Ging een jaar later voor 60 miljoen van inte naar Manchester geloof in

04-05-2024 11:39

DEELM +11891

Waar is die 41,4 mln bij Antony in vredesnaam naartoe gegaan? 27,7mln bij Frenkie ook wel extreem veel hoor.

04-05-2024 09:56

Dennis129 +11883

Doorverkooppercentages en graaiende zaakwaarnemers. Onder Overmars zat Ajax bij de top van Europa mbt bedragen aan zaakwaarnemers betaald.

04-05-2024 10:01

Hersenspinsel +8012

Verkopende partijen eisen een mooi doorverkoop percentage.

04-05-2024 10:27

DEELM +11891

41 & 37% is wel heel veel. Zeker bij Frenkie verbaast me dat, want naast de 10% voor Willem II vraag je je toch wie de rest gegraaid heeft. Bij die Zuid Amerikaanse deals weet je dat er veel gegraaid wordt maar toch

04-05-2024 13:10

Jeugd +24732

Wat jammer dat de schrijver van het stuk overduidelijk vertrokken is vanuit een standpunt en daar een stuk op geschreven heeft. Ik mis in het stuk totaal de invloed van de markt. De conclusies die worden getrokken zijn vooringenomen en onvoldoende belicht van meerdere zijden die van invloed zijn.
Bijvoorbeeld;
Er is de laatste jaren een trend geweest van spelers die door de invloed van makelaars hun contract niet meer verlengen om zodoende weg te kunnen voor een kleinere transfersom. Dat heeft niets te maken met de kwaliteit van de jeugdopleiding.
Zo is er ook een toenemende trend ontstaan van jeugdspelers die al vroeg worden weggehaald voordat de meeste mensen überhaubt maar van ze gehoord hebben. Ook dit heeft invloed maar wordt niet belicht.

Het stuk is vaag of op z'n minst verwarrend in de conclusies over het verschil tussen kwaliteit jeugdopleiding en financieel resultaat.
Ajax is de club die de veruit meeste profvoetballers oplevert in het betaald voetbal. Je zou dus ook kunnen stellen dat de opleiding heel erg goed is, zo goed dat spelers al voor ze Jong halen worden weggehaald. Zo goed dat Ajax de meeste betaald voetbal spelers opleidt.

In hoeverre kun je de trends in voetballand voor zijn? Kun je makelaars dusdanig bespelen dat alle toppers blijven?
Het antwoord daarop is natuurlijk nee. Gravenberch, Kluivert, Mazraoui maar ook Brobbey zijn daar voorbeelden van.
Uiteindelijk draait voetbal nog maar om 1 ding en dat is geld. Natuurlijk is het mooi als er meer Mathijs de Ligtjes zijn maar als het Antonietjes zijn is het financieel ook goed.

04-05-2024 09:50

jeffrey_van_der_sluis +30388

"Zij hanteren de UEFA-definitie van een jeugdspeler: een speler die tussen zijn 15e en 21e ten minste drie aaneengesloten jaren voor een club uitkwam. "

Dit is dan in een jeugdelftal neem ik aan; FdJ 2 seizoenen in de Ajax jeugd, dus officieel geen eigen jeugd?

04-05-2024 09:43

GdlT +1004

Jeffrey, volgens mij gaat het echt over de club, ongeacht het elftal waar ze in spelen. Anders zou een speler die vanaf zijn 8ste bij AJAX speelt, op zijn 16de in het eerste zijn debut maakt en daar tot zijn 21ste speelt nooit een “eigen jeugdspeler” genoemd mogen worden?

04-05-2024 10:08

PuurGeluk +4810

Maar goed, kan iemand eens 5 high potentials noemen die binnen nu en 2 jaar met gemak aansluiten?

04-05-2024 09:27

hendo +4769

Emre unuvar, jetten, Levitt achipom(hoe je het ook schrijft....

Er waar ik heet ook nog van verwacht, dat ze doorgaan breken, denzel darko en zinnagel.

(Excuus dacht dat er 5 jaar stond)😏

04-05-2024 09:32

ProfessorX +19827

Hato , konadu

04-05-2024 10:19

ElSandrini +18097

Kalokoh kan het ook ver schoppen denk ik

04-05-2024 23:35

BackInBlack +14490

Zooitje is het

04-05-2024 09:20

de echte causio +2260

Ik vind transferopbrengst een beter criterium om de opleiding te beoordelen dan speelminuten. Je laat de beoordeling van de kwaliteit van je opleiding als het ware over aan externe deskundigen.
De cijfers hierboven zijn duidelijk: de kwaliteit van de opleiding is flink minder geworden. En hoewel ik denk dat er veel mis is met de opleiding, denk ik ook dat de organisatie rond JA de groei van spelers en de doorstroming naar het eerste geen goed doet. Ik vind de wijze waarop er met Martha om is gegaan exemplarisch. Zo ga je niet met spelers om, zo maak je spelers kapot. Vraag het Fritz-Jim, Hansen, Unuvar, Vergeer, hoe zij zich behandeld voelen door Ajax.
Mijn advies aan Martha: ga weg bij de hel, die Ajax is.

04-05-2024 09:20

ajaciedje90 +59924

Martha is gewoon een matige speler en die heeft zometeen z'n financiele carrière aan Ajax te danken.

04-05-2024 10:50

sapp +642

Goeie cijfers. Duidelijk dat de trend van dalende verkoop aandeel jeugd zeer nauwe relatie heeft met sportief succes.

04-05-2024 08:59

Elayais +5069

Het is sowieso lastig te beoordelen, waar de Ligt "pas" vertrok na een tijdje goed gepresteerd te hebben bij Ajax 1, vertrok een Gravenberch natuurlijk eigenlijk veel te vroeg en had hij nog niet de prestaties geleverd die de transfersom zouden opleveren die je wellicht bij hem zou verwachten qua potentie.

Zo hebben we vaker toptalenten gehad die al vroeg zijn betrokken en daarom niet hebben opgeleverd wat je zou verwachten.

04-05-2024 08:50

Steffenhagen +37822

Uitstekende analyse waarvoor de welgemeende complimenten. Het geeft ook aan wat een enorme klus er te wachten ligt om Ajax weer op niveau te brengen. Als je weinig te besteden hebt moet iedere aankoop raak zijn en dus niet alleen sportief

04-05-2024 08:46

Cosey2 +7000

‘Businessmodel’, kots 🤢 🤮

04-05-2024 08:44

ouweman +4934

Blaaablaaaaablaaaaaaaa.
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Twee leuke spelertjes erbij en het verhaaltje draait zich weer om.
Tijden veranderen, deal with it.

04-05-2024 08:42

Ajax2024 +2117

Onzinnige opmerking. Ajax heeft een te grote broek aangetrokken waarvoor het nu de rekening krijgt gepresenteerd. Ajax heeft elk jaar CL nodig en moet spelers verkopen. Komend seizoen beginnen we met 30 miljoen operationeel verlies en 50 miljoen afschrijvingskosten. Dat is een nadeel van 80 miljoen. Hoe ga je dat goed maken ?We worden 5e en beginnen met voorronde EL. Komend seizoen wordt je geen kampioen maar moet je dus minimaal 2e worden. Dan moet er flink geïnvesteerd worden maar waarvan ? De huidige selectie levert weinig winst op. Waarschijnlijk verlies. Daarnaast hebben we geld moeten lenen om de salarissen te betalen. Een goede traineer kost veel salaris. Slot was al 3 miljoen per seizoen. Zal Potter niet duurder zijn. Het ziet het vooralsnog niet goed uit. Het is toch een schande dat we na bijna 9 maanden geen nieuwe trainer hebben kunnen aanstellen ?

04-05-2024 08:54

Dennis129 +11883

Helemaal eens. Kamikaze beleid icm 2 zomers met waardeloze aankopen brengt je waar je nu staat. Cruciaal dat de afschrijvingen naar beneden gaan. Deze zomer kan je een hoop aankopen vervangen door jeugd en sommige aankopen hoeft geen vervanger voor te komen. Zeker weg Rulli, Gorter, Sanchez, Medic, Wijndal of Sosa, Mikautadze, Forbs, Conceicao en Bergwijn Wellicht ook nog weg Gaaei, 2 of 3 middenvelders (hebben we er teveel van) Akpom, Berghuis. Hebben tussen de 90 en 110 miljoen euro gekost dus brengen je afschrijvingen 20+ miljoen naar beneden.
Zelf zal je ook wel 5 aankopen moeten doen om de selectie te versterken en alle posities dubbel bezet te hebben waardoor afschrijvingen ook weer met 8-10 miljoen zullen stijgen maar wel een goede daling gerealiseerd.
Sowieso met ongeveer 10 contactspelers minder ook een flinke daling in de salariskosten dus ook operationeel een goede besparing.

04-05-2024 09:39

ouweman +4934

Ok. Wacht nou maar gewoon af ipv in de paniekstand te schieten.
Feyenoord, geen CL begroting. nul centen op de bank, aankoopbeleid van 200 euro, en ze werden kampioen. En 2e. En finale Europees.
Psv al 6 jaar geen kampioen met "goed" beleid, stabiele organisatie en goede aankopen. Wordt hier elk jaar als de titelfavoriet beschouwd, maar toch redden ze het nooit. Ook zonder CL begroting, en wat denk je? Bijna ongeslagen kampioen.
Voetbal draait binnen één zomer finaal om, dat is van alle tijden. Kijk naar ons.
En het geld komt hier gewoon met bakken binnen, zal ook nooit veranderen.

04-05-2024 11:22

Ajax2024 +2117

Ze hebben allebei elftallen welke een stuk sterker zijn. Kost tijd. Gewoon reeel zijn.

04-05-2024 13:39

ouweman +4934

Wedden dat die 2 elftallen binnen een paar jaar zijn afgebrokkelt?
Reëel zijn. Eén leuk seizoen en de kuip loopt leeg. Bij psv precies zo. En dan staan wij weer bovenaan

04-05-2024 13:49

nightgoat +30951

Diepe zakken of diep zakken.

04-05-2024 08:23

vandenhaas4 +15078

"De onderliggende vraag bij de dalende trend van verdiensten uit jeugdtransfers is of Ajax meer richting koopclub gaat dan opleidingsclub."

Als dat al het geval is, dan blijkt dat niet uit deze cijfers. Beter (maar nog steeds niet perfect) zou het zijn te kijken naar de verdeling van speelminuten, jeugd v aankoop.

In 18/19 speelden jeugdspelers 38% van de beschikbare minuten, dit seizoen 43%. Als je De Jong tot jeugdspelers wil rekenen gaat het percentage in 18/19 omhoog naar 46%, zo zie je dat een speler een behoorlijk verschil maakt. Laten we vooral niet teveel conclusies trekken uit beperkte data.

Toch wel een leuk artikel. Na de golf van vertrekkende jeugdspelers in 19/21, kocht Ajax veel nieuwe spelers aan, maar dat lijkt logisch (de jeugdspelers waren immers vertrokken). Vervolgens vertrekt die lichting aankopen weer. Als je over 5 jaar weer zo'n analyse doet, zul je min of meer hetzelfde patroon zien.

04-05-2024 08:10

Slang3 +45839

Vooral goed verkocht en geprofiteerd van de eigen marketing, want het is niet dat het niveau van de spelers zelf daadwerkelijk zoveel beter is

04-05-2024 08:05

ajaciedje90 +59924

+ als je als jeugspeler in een slecht elftal komt en je moet aanpassen of mee mag doen met een Tadic en Schone bijvoorbeeld maakt ook nog wel een significant verschil.

04-05-2024 10:52

Dennis129 +11883

De schrijver probeert een soort gevoel te geven dat de jeugd te weinig kansen krijgt en aankopen de overhand krijgen.
Nou is er dit afgelopen jaar een krankzinnige hoeveelheid spelers gekocht. Datvisnzeker waar. Gelukkig zal er deze zomer een grote hoeveelheid weer vertrekken. Echter hebben zowel zeker Steijn maar ook Schip deze spelers wel grotendeels genegeerd en geforceerd eigen spelers gebruikt. Dit jaar is de eigen jeugd enorm tegengevallen. Hato begon wel ijzersterk, maar zit nou al een tijdlang in een dip. Rensch totaal niet doorontwikkeld, blijft hangen op zelfde niveau. Taylor verhaal van uitfluiten bekend. Hlynsson begon aardig toen hij erin kwam, daarna heel diep weggezakt. Godts wordt als absoluut toptalent gezien, maar zakt de laatste 2 wedstrijden door een ondergrens waarvan ik niet wist dat hij bestaat en heeft eigenlijk ook vrijwel niks laten zien. Dat Martha, die nou weer mag vertrekken…, zoveel gespeeld heeft is gewoon krankzinnig, evenals Banel. 2 spelers die in jong nog tekort komen. Gooijer gewoon nog niet klaar voor 1.
Vos ook zo een zogenaamd toptalent alleen opgevallen door dom balverlies en domme kaarten. Axel Dongen voor de verandering weer alleen maar geblesseerd. Jeugd enorme tegenvaller dit seizoen, net als de meeste aankopen. Logisch gevolg een dramatisch seizoen.
Wat bijna al die jongens gemeen hebben is dat ze eerder geforceerd te vroeg gebracht worden dan op het juiste moment.
Je had juist jongens als Unuvar, Fitz Jim en Baas die dit jaar verhuurt zijn en iets ouder zijn kunnen gebruiken.

Aankomende zomer een rigoreuze schoonmaak waarbij je zeker 14 man laat gaan en rond de 5 echte versterkingen halen liefst in de wat oudere categorie. En inderdaad wat Beuker goed zei, positie 17 tot 24 moet sowieso jeugd zijn mits beschikbaar. Dan heb je met Hato, Taylor, Rensch, Godts en ik denk ook dat Brobbey meetelt er ook nog 5 bij de eerste 16. Dan heb je een prima samenstelling van de selectie

04-05-2024 07:59

Craain +4953

Gooijer weet ik nog niet. Hij had spelers Berghuis voor zich die niet altijd betrouwbaar is aan de bal en Berghuis heeft ook geen verdedigende werk. Daarnaast had Gooijer ook Tahirovic voor zich... Geen goede combi. Naast Gooijer stond Sutalo...

04-05-2024 10:14

Aram +17964

Sutalo en Tahirovic hebben vooral last gehad van Gooijer, niet andersom.

04-05-2024 11:29

Craain +4953

Je hebt Berghuis niet genoemd, zegt genoeg. Sutalo en Tahirovic moeten nog ontwikkelen, he. Het balans was niet goed, zeker niet voor Gooijer.

Daarnaast is goede rechtsbuiten erg belangrijk en die je niet hebt genoemd (Berghuis) zegt genoeg. Als er geen goede rechtsbuiten is, dan komt rechtsback onder de druk te staan. Berghuis had veel meer verdedigende arbeid moeten doen.

04-05-2024 12:37

Web +178830

Een heel mooi onderbouwd verhaal waar ik het mee eens ben

04-05-2024 07:56

Bals +3764

Helder artikel. Dank daarvoor.

04-05-2024 07:50

AjaxPositivo +6958

Het zal ook met een golfbeweging gaan toch? De opleiding levert het ene jaar enkele briljanten af en soms ook spelers die de laatste stap niet kunnen zetten...

Als Rensch beter was, had hij al lang een mooie transfer gemaakt. En als Hanssen en Unuvar de laatste stap hadden gezet en hun belofte hadden waargemaakt, hadden dat ook mooie transfers kunnen zijn. Van Axel Dongen had met z'n talenten al lang bij het eerste moeten zitten, maar blessures...

04-05-2024 07:37

Juichtoon +32479

De jeugdopleiding is het hart van de club. Er wordt helaas van de dag weinig over gesproken. Zou topprioriteit nr 1 moeten zijn. Ik lees alleen maar discussies over poppetjes.

04-05-2024 07:34

Web +178830

Als hier maar iets te veel over onze eigen spelers zegt
Word er lacherig over gedaan met DNA enz
Ze weten totaal niets van de geschiedenis van Ajax, waar Ajax voor stond en nog steeds voor moet staan

Ajax kan de top niet kopen, en dan kom je bij mindere spelers uit, dus de opleiding moet perfectioneert worden

04-05-2024 07:52

Juichtoon +32479

Exact...

04-05-2024 09:07

Petertje1985 +346

Helemaal Web. Spelers als tahirovic,gaaaei en mannsverk horen niet gekocht te worden. Buiten het feit dat ze ook nog van het niveau Emmen zijn

04-05-2024 09:10

Capocapo +12001

Kaliber Martinez en Tadic moet je kopen inderdaad, tegenwoordig wordt er enkel middelmaat gekocht

04-05-2024 09:54

Schip +23415

Dat is een klein clubje met een giftige houding en opvatting, die inderdaad nul historische kennis hebben.

Bovenstaande is klip en klaar voor mensen die ook de jaren 80 of eerder hebben meegemaakt. De sleutel ligt altijd bij het blijven bewaken en verbeteren van een topopleiding, iets dat moeilijker is geworden maar nog steeds de levensader van Ajax moet zijn. Laat je die los, dan weet je wat er gebeurt.

Ongetwijfeld komt de toxic brigade nu weer bijdehand doen over dat de auteur een onbegrijpelijke afkeer voor aankopen heeft. LucaLitmanen & co en zo.

05-05-2024 09:51

Web +178830

Soms lijkt of ze jeugspelerd tegen willen werken
Bizar wat er langs komt hier

05-05-2024 10:11

GdlT +1004

Juichtoon, afgelopen week is er een interview met Beuker geplaatst.
Daar ging hij in op de opleiding en welke plannen ze hebben (straatvoetbal veldjes, karaktereigenschappen welke ze meenemen in hun scouting etc.)

04-05-2024 10:13

Juichtoon +32479

Gezien :-). Maar nadruk mag wel explicieter.

04-05-2024 12:45

godlike +3810

Tijd voor de nieuwe toekomst en optimalisatie van het jeugdcoutingsapparaat.

04-05-2024 07:15

Petertje1985 +346

Zorgwekkend

04-05-2024 07:04
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.