Diepe Zakken: vijf kostenbesparingen om volgend seizoen verlies te beperken

door José de la Verde 418

Bron Ajax Showtime

Diepe Zakken: vijf kostenbesparingen om volgend seizoen verlies te beperken

door José de la Verde 418

Bron Ajax Showtime

Met de start van Alex Kroes gaat de blik nog meer op volgend seizoen. De verwachting is dat er opnieuw veel veranderingen gaan plaatsvinden, maar de financiële middelen zijn beperkter dan andere jaren. Waar het andere jaren gaat om manieren om meer te verdienen, moet er nu ook minder uitgegeven worden. Deze tweede editie van Diepe Zakken geeft vijf opties om kosten te besparen.

De halfjaarcijfers van Ajax vielen tegen. Een winst van bijna dertig miljoen euro in een half jaar klinkt niet slecht, maar onder de streep betekent het aan het einde van het seizoen een (klein) verlies, waar een (kleine) winst de verwachting was. Het is een voorbode voor volgend seizoen, waar nu toch echt ook financieel gevoeld gaat worden wat de effecten van langdurige slechte prestaties zijn. Dit vanwege de grote afhankelijkheid van Europese prestaties en transferinkomsten in de begrotingsstrategie. Ajax gaf in de halfjaarcijfers al aan te rekenen op Europa League-voetbal in het volgende seizoen. Of dat ook daadwerkelijk betekent dat de Champions League-begroting op de schop gaat, is niet ondenkbaar.

Beperkte mogelijkheden om inkomsten te vergroten

Naast Europese premies en transferinkomsten zijn de grootste inkomstenbronnen kaartverkoop, sponsoren, merchandise en televisierechten. Kaarten duurder maken lijkt niet de juiste route. Of er nu veel rek zit in de zakelijke inkomsten (businessseats, skyboxen en sponsoren) is de vraag. Misschien dat de komst van Kroes en bijbehorende nieuwe koers daar positief aan kan bijdragen. Ook de televisiegelden stijgen pas echt vanaf het seizoen 2025/26.

Eigenlijk is er alleen qua merchandise iets te winnen. Er werd vijf miljoen euro, of ruim 25 procent, minder verdiend ten opzichte van het eerste half jaar van het vorige seizoen. Een laatste meevaller kan komen uit het EK en andere wedstrijden van nationale teams (Nations League, WK-kwalificatie, etc.). Vorig seizoen werd er drie miljoen euro meer verdiend door het meespelen van spelers aan het WK. Het zijn relatief kleine bedragen. Al met al is duidelijk dat aan de inkomstenkant niet voldoende gewonnen kan worden om tegenvallende inkomsten te dekken en moet er ook naar kosten gekeken worden.

Mogelijke kostenbesparingen bij Ajax

Kosten voor Ajax liggen voornamelijk bij de selectie (transfers en salarissen), maar ook op andere gebieden kan er effectiever omgesprongen worden met de uitgaven. Hieronder vijf opties.

1. De selectie verkleinen
Het gaat veel over de balans in de selectie, maar momenteel is de selectie ook groot (zo’n 40 spelers). Werken met een kleinere selectie volgend seizoen werd al vaker genoemd en lijkt logisch. Hints in die richting werden ook al gegeven door Kroes, via De Telegraaf, en door Beuker, in de podcast Gamechangers. Elke transferperiode moet Ajax eerst verkopen, maar deze zomer zal nog meer in het teken staan van spelers van de hand doen. Aankopen zullen beperkt en gericht zijn, met aanvulling van jeugd. Dit scheelt in de structurele kosten van afschrijvingen en natuurlijk ook in salarissen (waarover later meer). De uitdaging wordt om verlies op verkoop te beperken, gezien hoge boekwaarden, lage marktwaarden en een ongunstige onderhandelingspositie.

2. Minder verlies op transfers
Een van de meest tegenvallende cijfers uit het halfjaarverslag was het transferresultaat (de winst over de uitgaande transfers). Ajax geeft nooit resultaten van individuele resultaten, maar op basis van berekeningen kunnen die wel benaderd worden. Daaruit was de verwachting dat het transferresultaat 80-90 miljoen euro zou zijn (zie hieronder) in plaats van 73 miljoen euro.

Diepe Zakken: vijf kostenbesparingen om volgend seizoen verlies te beperken

De grootste onzekere factor daarin is het deel dat naar derden gaat; oftewel de zaakwaarnemer, de speler en andere intermediairs. De FIFA probeert dit te beperken tot maximaal tien procent voor intermediairs, maar die regelgeving staat nog even in de koelkast door rechtszaken. Hogere kosten voor de transfers van Kudus, Alvarez en Timber zijn aannemelijk en lijken meer richting de vijftien tot twintig procent te gaan. Daarbij hebben tekengelden bij verlenging (Timber, Alvarez, Tadić) en bonussen (Kudus, Klaassen) voor een lager resultaat gezorgd.

Mogelijk dat Kroes of De Lang (of wie deze zomer over de transfers zal gaan), betere deals kan sluiten. We zagen afgelopen winter al slimme onderhandelingen met Porto om de transfer van Francisco Conceição mee te nemen met een mogelijke deal van Jorge Sánchez. De hardere lijn met jeugdspelers Gabriël Misehouy en Stanis Idumbo-Muzambo zijn ook indicaties hiervoor. Andere negatieve effecten op het transferresultaat waren het vervroegde vertrek van Steijn en het transfervrije vertrek van Davy Klaassen, Dusan Tadić en Kik Pierie. Dat soort verliezen door ongepland of onverwacht vertrek moeten ook beperkt worden.

3. Lagere salarislasten over de hele organisatie
De grootste kostenpost is salaris, met name het salaris voor spelers en staf (zo’n 80 procent). De positieve effecten van de nieuwe salarisstructuur zijn al zichtbaar in de halfjaarcijfers. Deze prestatie-gerelateerde bonussen zijn gunstig om kosten te besparen. Als bovendien het aantal spelers gereduceerd wordt en de selectie uit relatief meer jeugdspelers bestaat, dalen deze kosten ook.

Naast spelers en staf bestaan de personeelskosten voor zo’n twintig procent uit overige personeelskosten. Ajax heeft momenteel 462 fte’s in dienst, een aantal dat afgelopen jaren stijgt. Een efficiëntere organisatie zou ook dit kunnen reduceren. Ook hier zijn er effecten geweest van de tussentijdse wijzigingen in directie (Mislintat, Hendriks), RvC en andere posities.

Diepe Zakken: vijf kostenbesparingen om volgend seizoen verlies te beperken

4. Minder gedoe, meer continuïteit
De effecten van de bestuurlijke chaos afgelopen jaar of jaren heeft ook financiële gevolgen. Los van prestaties werd er al genoemd hoe tussentijdse wijzigingen extra kosten meebrengen (vertrekregelingen, afkoopsommen, resterende afschrijvingen, interim vervanging etc.).

Daarnaast blijkt uit de halfjaarcijfers dat er ook enkele miljoenen euro's zijn gegaan naar externe inhuur en andere advieskosten. Denk bijvoorbeeld aan het cultuurprogramma naar aanleiding van het vertrek van Overmars en het Mislintat-onderzoek. Mogelijk dat hier ook een vergoeding voor Van Gaal als adviseur onder valt. Deze uitgaven zijn op een bepaalde manier noodzakelijk geweest en helpen de club hopelijk vooruit, maar een stabieler jaar brengt ook minder van dit soort onverwachte kosten met zich mee.

5. De uitgaven aan de Nieuwe Toekomst
Een groot project waar geld voor gereserveerd is, is De Nieuwe Toekomst. In totaal gaat het om een bedrag van zo’n 60 miljoen euro. Uit het halfjaarverslag blijkt dat daar zo’n 15 miljoen euro van uitgegeven is en verder zo’n 27 miljoen euro aan betalingsverplichtingen voor aangegaan zijn. Dit geld komt voort uit de vrije reserves (het eigen vermogen).

Ajax noemt zelf dat onderzocht wordt of er andere financiering mogelijk is. Dat gaat uiteindelijk een positief effect hebben op de liquide middelen (besteedbaar geld; noem het ‘cash’). Dan hoeft er minder geld geleend te worden. Overigens is dat afsluiten van krediet een normale gang van zaken voor een bedrijf waar momenten dat er betaald moet worden niet gelijk lopen met wanneer het geld binnen komt. Onder de streep is het geld er wel (vooral nog te ontvangen betalingstermijnen van transfers), alleen niet op het juiste moment. Dit jaar was het wel meer dan gebruikelijk (zie kader). Reduceren van dat krediet helpt dus wel in de kosten.

Niet alleen de selectie op de schop, ook de organisatie

In het grotere plaatje is Ajax nog steeds financieel gezond, vermogender dan de concurrentie en heeft het een buffer om de huidige klappen op te vangen. Maar de dalende lijn moet omgebogen worden, want elk slecht jaar maakt een ommekeer lastiger. De veranderingen die onder leiding van Alex Kroes gaan plaatsvinden zullen breder zijn dan alleen de selectie. Een effectievere, efficiëntere organisatie is nodig om Ajax sterk te houden en weer competitief te worden.

José de la Verde (X: j_berden)

Lees meer over:
Plaats reactie

CruijffiaansNouriaans +4450

Sowieso berghuis weg scheelt heel veel salaris en brengt op t veld niks en is gewoon een irritant mannetje die de selectie een bepaald negatieve flair geeft.

15-04-2024 17:19

Lavie +2288

Als Henderson niet was aangetrokken zou Ajax dit seizoen gewoon winst maken en rijker zijn dan ooit tevoren. Ik vind de komst van Henderson een grote fout, maar hij zal onze aanvoerder zijn aankomend seizoen. Ramaj lijkt de enige goede aankoop te zijn van Mislintat. Brobbey, Hato en in iets mindere mate Taylor zijn belangrijke spelers dit seizoen.

Met onderstaande transfers harken we zo'n 75 miljoen binnen. Met een redelijke trainer moet de selectie goed genoeg zijn om derde te worden. Ajax heeft vier slechte trainers achterelkaar aangesteld door de meest incompetente bestuurder allertijden Edwin van der Sar.

Rulli (5)
Sanchez (3)
Wijndal (6)
Mikautadze (15)
Berghuis (1)
Akpom (15)
Bergwijn (30)

17-03-2024 12:49

Johnnie +387

Sutalo, Sosa en Tahirovic kun je kwijt aan een Italiaanse club. Akpom en Forbs naar Engeland. Moet toch wel minimaal 40 miljoen opleveren.

17-03-2024 12:27

Johnnie +387

Als zij voldoende geld geven, prima

17-03-2024 13:51

Nr.10 +111040

Mikautadze is ook geld waard, zeker nu hij het weer goed doet bij Metz. Conceicao, Sanchez, Wijndal.
Berghuis en Bergwijn moet je misschien ook vanaf en dat bespaart veel aan salaris.

17-03-2024 14:23

Johnnie +387

Zou mooi zijn als die eerste 4 een 20 m kan opleveren. Berghuis blijven en Bergwijn verkopen bij minimaal 25 m.

17-03-2024 14:55

Stefansuarez +19013

Waarom niet Akpom verkocht van de winter toen er interesse was?

Forbs,Akpom homegrown spelers dus krijg je nagenoeg transferwaarde voor terug.

Sutalo,Sosa hopen dat die een goed EK spelen

Tahirovic zal je echt niet veel verlies op maken.

Mikautadze hopelijk blijft die presteren bij Metz waardoor ze zijn koopoptie activeren

17-03-2024 11:45

gi0vanni +7174

Juist, al je spitsen van de hand doen dat is de oplossing. We kunnen ook alle spelers verkopen en met Jong Ajax verder maar dan blijf je op een triest niveau zitten. Het is duidelijk dat als ze met te veel jeugd gan werken ze volgend jaar ook gewoon voor plaats 5 spelen.

17-03-2024 13:19

Stefansuarez +19013

Rijkhoff is zoveel slechter dan Akpom?

17-03-2024 13:36

gi0vanni +7174

Rijkhoff is een ander type spits met meer potentie en dus andere kwaliteiten.. Maar ook hier gaan we weer, hij is ook weer een talent. Dat geeft garantie op twee dingen. A: Talenten zijn wisselvallig.
B: Talenten presteren minder als ze ineens veel wedstrijden op het hoogste niveau moeten spelen.
Dit seizoen is verloren dus je kan experimenteren.
PS: Je moet spelers hun kwaliteiten benutten.
Dit betekent dat Akpom die snelheid, diepgang en afwerkings kwaliteiten heeft zowel met de voeten als het hoofd maar voor de rest veel tekortkomingen heeft het best ingebracht kan worden als er meer ruimte ontstaat op het veld.

17-03-2024 15:23

Babangida83 +23881

Een adviseurvergoeding voor Van Gaal???? WTF

17-03-2024 11:38

Mattie +895

Punt 4 'Minder gedoe, meer continuïteit' vind ik wel een mooie. Wil ik in mijn leven ook maar eens toepassen.

17-03-2024 11:10

MichelAngelo66 +22256

Selectie inkrimpen lijkt me sowieso een goed plan. Teveel non Ajax spelers.

17-03-2024 10:17

kelvin_de_jong +1251

Wat dacht je van de zwaar verlieslatende vrouwentak naar de amateurs te laveren en het hele inclusiviteitsprogramma op een lager pitje te zetten? We deugen onszelf compleet de vernieling in zo.

17-03-2024 10:07

FTS95 +16046

Vrouwentak kost geen reet

17-03-2024 10:08

aschja +20588

Ah kijk. Een sexist.

17-03-2024 11:11

gi0vanni +7174

Het probleem is dat er bijna overal meer vrouwen als mannen zijn maar dat ze niets om het vrouwenvoetbal geven. En zolang die sport geen goede kijkcijfers heeft zal er helemaal niet veel vooruitgang in komen.
Daarnaast is het een feit dat het niveau te laag is.
Dus het trekt ook niet veel mannen aan.
Eventueel zouden bekenden en knappe speelsters meer kijkers kunnen krijgen zoals Alisha Lehman.
Maar het is duidelijk dat Ajax nu het slecht gaat zeker niet extra geld in het vrouwenvoetbal gaat steken. Dus voorlopig zal er niet veel veranderen.

17-03-2024 13:40

aschja +20588

Daarom worden er ook weer een record aantal kaarten verkocht.

19-03-2024 14:19

CruijffiaansNouriaans +4450

Euh. Meer vrouwen dan mannen is hetzelfde probleem dat Hiddink had met de spitsen van t neeerlands elftal. Pure luxe !

15-04-2024 17:22

Johnnie +387

Dat gaat op termijn geld opleveren. Zeker als het voetbal door blijft ontwikkelen.

17-03-2024 12:23

Matzet +5359

Ajax is geen bedrijf en heeft ook een maatschappelijke functie. Heeft niks met deugen te maken. Als alles om winst draaien gaat, dan kan je beter supporter worden van ABN Amro.

17-03-2024 12:59

gi0vanni +7174

Of wat bekende speelsters halen zoals Alisha Lehmann. Het vrouwenvoetbal kun je makkelijk aantrekkelijker maken.

17-03-2024 13:32

eros +4786

Als je Mikautadze en Akpom deze zomer al kwijt kan voor het aankoop bedrag, komt het vanzelf goed. Sosa en Tahirovic zijn minimaal het aankoop bedrag waard.
Ramaj ga je straks ook kwijt raken voor 40+ schat ik in. Kaplan gaat ver over z’n aankoop bedrag heen net als Mansverk.

Medic, Gaaei voor de helft verkopen.
Sutalo kan je verlies op pakken.

17-03-2024 09:46

kelvin_de_jong +1251

Dat is dan 7x makelaarsfee afschrijven in 1 jaar. Daar is de begroting niet tegen bestand. Nog los van de afkoopsommen die je moet meegeven als ze niet hetzelfde contract elders kunnen krijgen. Cq: Ajax betaalt nog jarenlang loon door voor spelers die inmiddels voor FC Achteruit spelen.

Kaplan: eens.
De rest wordt erg ingewikkeld. Akpom kan je wellicht slijten aan Huddersfield ofzo maar zeker niet voor hetzelfde bedrag natuurlijk. Idem Sosa en Tahirovic. Die laatste zou ik nog een jaar houden trouwens, zou zich nog iets kunnen ontwikkelen.
Sutalo zsm terugverhuren aan Dinamo Zagreb en hopen dat tie zich daar in de kijker speelt. Meer kan je daar niet doen.
Ramaj gewoon houden komende 5 jaar.

17-03-2024 10:11

leeuw58 +1938

Toeval of niet maar op de foto bij dit artikel zie ik vijf kostenbesparingen om volgend seizoen verlies te beperken.

17-03-2024 09:43

Ajax1812 +9052

Je weet dat Kaplan bij die 5 staat?

17-03-2024 11:23

leeuw58 +1938

Sorry Kaplan niet maar de geschoren nek daarachter.

17-03-2024 11:30

Muddy +2436

Je moet eerst zaaien als je wil oogsten. Met de juiste investeringen en veranderingen in de technische staf moet je gewoon CL halen. Het is ook weer niet zo dat PSV en Feyenoord er ineens stukken beter voor staan financieel (of zie ik dat verkeerd?). Als we een paar dure spelers die niet renderen kunnen verkopen zijn we al een heel eind.

Bij ondernemen hoort risico nemen. Dit soort bespaardrang is een overcompensatie na de veel te losse transferuitgaven van afgelopen zomer. Een paar goeie mensen die gerichte investeringen maken en je kan er zo weer bovenop zijn.

17-03-2024 09:42

DarkChild +3451

Dat zie je helaas wel verkeerd. Hoewel het door de bedrijfsvorm van Feyenoord en PSV minder transparant is dan bij ons, hebben zij ogenschijnlijk niet het 'waterhoofd' op het gebied van kosten versus structurele inkomsten. (alleen het feit dat wij twee keer (!) zo veel aan salarissen uitgeven dan de nummer twee op dit vlak in Nederland, PSV maakt het huidige underperformen al zeer pijnlijk).
Wij maken dermate veel operationeel verlies op dit moment, dat je er zelfs mét CL deelname niet bent. Dan nog moet je minimaal 1 grote uitgaande transfer van 40+ miljoen realiseren. (ga ik even uit van de voorgaande CL opbrengsten, die van komend seizoen zijn hoger)

Ofwel, het is veel te makkelijk om in de reflex te schieten van 'ze gaan nu doen aan overcompensatie of overdreven bespaardrang'. Er is gewoon daadwerkelijk noodzaak, Ajax leeft op veel te grote voet.

En zelfs als we normaliseren, zijn we, in ieder geval op dit moment dan, nog steeds de grootste club van Nederland. Zou dan misschien niet het meest revolutionaire idee zijn om...het geld beter uit te geven in plaats van meer?

17-03-2024 10:25

Ajaxsoul +3349

Hilarisch hoever sommige mensen gaan om de realiteit niet onder ogen te hoeven zien. Hieronder hangt een gesjeesde kunstschilder de TD uit en denkt dat hij een speler die totaal door de mand is gevallen en er de komende maanden uit zal liggen met een zware kruisbandblessure (Avilla) deze zomer te kunnen verkopen voor 7,5 miljoen. Daarna maakt hij het zelfs nog bonter door een speler te willen verkopen (Salah Edinne) die onder contract staat bij een andere club (Twente). Ook het miljoen dat hij voor ogen heeft voor Banel en Martha gaat natuurlijk geen club betalen als je in ogenschouw neemt dat betere spelers als Salah Edinne en Regeer zo'n bedrag nog niet eens hebben opgebracht. Hoe dichter het moment nadert dat het niet meer mogelijk is het hoofd af te wenden van de realiteit, hoe wanhopiger de reacties lijken te worden.

17-03-2024 09:31

Picasso +6614

Jammer dat je zo reageert. Je kunt ook gewoon op mijn reactie reageren hoor. Ik ben altijd bereid om het gesprek aan te gaan. Dat is waarom we hier zijn toch?

Salah Eddine heb je gelijk in. Die transfer had ik over het hoofd gezien. Foutje van mij dus.

Avila zal je inderdaad deze zomer waarschijnlijk niet kunnen verkopen, maar misschien de winter erna wel.

Martha en Banel, tsja dan maak je er een half miljoen van, prima. Die twee gaan het verschil financieel toch niet maken, maar mogen van mij weg omdat ze niet meer dan selectieopvulling zijn.

Jammer dat je ook totaal voorbijgaat aan de rest van mijn verhaal en alleen een klein foutje en de minitransfers uitlicht.

17-03-2024 10:42

ajaxfan1972 +2473

T zal een drukke transfer zomer worden.waarin kroes zelf td gaat spelen
Hij heeft eerder al aangegeven dat alles van mislintat weg moet dus heeft ze al.in de reclame gedaan
Dus aankomende transfer periode gaat het geld verbranden pas echt beginnen
En het laat zich niet moeilijk raden wie daar dan de schuld van gaat krijgen

17-03-2024 08:29

Ajaxsoul +3349

"Dus aankomende transfer periode gaat het geld verbranden pas echt beginnen".

Dergelijke defaitisme is volstrekt overbodig. Sosa en Sutalo spelen bij hun nationale team wel gewoon goed en als ze dat op het komende EK ook doen, komen er vanzelf clubs die bereid zijn om het bedrag te betalen dat Ajax op tafel heeft moeten leggen. Wellicht zelfs wel meer. Akpom en Forbs zijn spelers met een Engels paspoort , die goed in de markt liggen en van de winter al zonder noemenswaardig verlies verkocht hadden kunnen worden. Aan het begin van een nieuw boekjaar hebbende clubs altijd veel meer geld te besteden dan tijdens de winterse transferperiode wanneer het geld meestal al grotendeels op is. Dus is er geen enkele reden om aan te nemen dat Ajax voor die spelers niet minimaal de kostprijs zou kunnen terug verdienen. Mikautadze scoort er op los voor Metz en speelt zich daarmee natuurlijk ook behoorlijk in de kijker. Die club heeft volgens mij ook een koopoptie van 15 miljoen bedongen. De enige speler die bij verkoop waarschijnlijk verlies op gaat leveren, is Avilla, maar die staat het grootste gedeelte van komend seizoen sowieso langs de kant met een zware kruisbandblessure. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Ajax grote verliezen zal moeten incasseren voor de spelers die van de hand gedaan zullen worden. Mislintat heeft zelfs Bassey en Daramy zonder verlies of zelfs met winst van de hand zullen doen. En dus hangt de uitkomst van de komende transferperiode vooral af van de onderhandelingsvaardigheden van de persoon die namens Ajax de onderhandelingen gaat doen. Wel zal er geduld dienen te worden betracht omdat er komende zomer een EK plaats vindt tot 14 juli en algemeen bekend is dat de transfermarkt in de jaren dat er een groot toernooi is altijd pas na afloop van dat toernooi op gang komt.

17-03-2024 09:44

ajaxfan1972 +2473

Sosa en sutalo spelen bij Kroatië idd wel.gewoon goed zou er iemand binnen ajax zich al eens afgevraagd hebben hoe dat kan?

17-03-2024 10:43

Nr.10 +111040

Hier is een idee: zorgen dat je CL haalt en tientallen miljoenen extra inkomsten genereert. Hoe doe je dat? Het financiële voordeel dat wij hebben tov de concurrentie ten gelde maken door te investeren in de selectie.
Dit hebben wij jarenlang met groot succes gedaan, totdat we door dramatisch slecht management twee jaar lang alleen maar slechte spelers hebben gekocht. Dan gaan we nu ineens doen alsof het wiel opnieuw moet worden uitgevonden.

17-03-2024 08:06

Ajaxsoul +3349

"Hier is een idee: zorgen dat je CL haalt en tientallen miljoenen extra inkomsten genereert. Hoe doe je dat? Het financiële voordeel dat wij hebben tov de concurrentie ten gelde maken door te investeren in de selectie".

Ongelooflijk hoe diep sommige mensen de kop in het zand steken om de realiteit maar niet onder ogen te hoeven zien. Ajax heeft zonder CL deelname een structureel tekort van 100 miljoen en dat komt voornamelijk door een torenhoog salarisbudget en dito afschrijvingspost. Als Ajax zou doen wat jij voorstaat zouden die nog verder oplopen en dat zou zo'n gigantisch kapitaalverlies tot gevolg hebben dat de RvC niets anders zou overblijven dan het mes tot aan het bot in de uitgaven te zetten. Met alle gevolgen van dien. Dan is het veel beter om te gaan snijden voordat het water aan de lippen staat en dat gaat dan ook gebeuren. Dat heeft de club al laten weten bij de presentatie van de halfjaarcijfers en daar heeft Alex Kroes ook geen enkel misverstand over laten bestaan. Ajax zal een nieuw team op moeten bouwen met voornamelijk eigen jeugd. Om daarmee nieuw kapitaal te genereren.

De financiële huishouding van Ajax is door de honderden miljoenen die de afgelopen jaren aan nieuwe spelers is uitgegeven en het volledig uit de klauwen gegierde beloningensysteem onhoudbaar geworden. Het mes zal in de uitgaven moeten en vooral het salarisbudget en de afschrijvingspost zullen substantieel omlaag moeten. En nog meer investeren in de selectie zouden die kosten juist opstuwen tot boven de 100 miljoen. Ajax zal zoveel mogelijk van die dure aankopen proberen te slijten om op die manier die afschrijvingspost omlaag te krijgen. Dat gaat niet lukken door dat geld meteen weer aan nieuwe dure spelers uit te geven. Dat gaat dan ook niet gebeuren, er wordt al gesproken over maximaal bedrag van 10 miljoen dat aan een speler mag worden uitgegeven. En dus zullen veel spelers die verkocht zullen gaan worden, vervangen worden door talenten of transfervrije spelers of spelers voor wie slechts een geringe transfersom behoeft te worden betaald. Dus bijv. Sandler voor Sutalo, Godts voor Bergwijn, Vos voor Tahirovic en Namli voor Berghuis. Terug naar de situatie als die was in het tijdperk Van Gaal.

Ajax gaat de komende seizoenen heus wel weer mee doen om de titel en CL plaatsen, maar zal daarvoor niet meer de grootste kanshebber zijn. En dat gaat wel 2 of 3 seizoenen duren. Op de wat langere termijn zal de club echter kunnen gaan profiteren van de wet van de remmende voorsprong omdat ook PSV en Feyenoord te maken hebben met de beperkingen van een salarisbudget en afschrijvingspost. Die kunnen ook niet raak kopen zonder dat de begroting over kookt en ook die clubs zullen de prijs voor het succes moeten gaan betalen en worden leeg gekocht. Ook Bosz en Slot zullen niet tot in de eeuwigheid bij hun club blijven en coaches van dat kaliber zijn dun bezaaid. Als er nu gaat worden ingegrepen en de veel te grote broek die Ajax de afgelopen jaren heeft aan getrokken wordt in geruild voor een exemplaar dat wel past en niet steeds verder afzakt, gaat het op termijn weer helemaal goed komen met Ajax. Dat zal even wat geduld vergen en dat is niet de sterkste kant van de gemiddelde Ajax supporter maar daar is geen ontkomen aan. En daar ga je ook helemaal niets aan veranderen door je kop in het zand te steken.

17-03-2024 09:19

Nr.10 +111040

Ongelooflijk irritant hoe mensen altijd met hetzelfde standaard verhaal komen en doen alsof ik dan ‘mijn kop in het zand steek’ omdat ze er vanuit gaan (??) dat ik dat standaard verhaal niet al tien keer heb gelezen net als iedereen…

‘een torenhoog salarisbudget en dito afschrijvingspost. Als Ajax zou doen wat jij voorstaat zouden die nog verder oplopen’

Nee. Investeren in de selectie is niet hetzelfde als de afschrijvingen en salarissen laten oplopen. Het is bij iedereen bekend dat we nu een veel te grote selectie hebben met een flink aantal spelers die we ook nauwelijks gebruiken of die niet goed genoeg zijn en die we kunnen verkopen. Dat levert een enorme besparing op in afschrijvingen en salarissen. Ik denk dat je die afschrijvingen en salarissen ongeveer op hetzelfde niveau moet houden, het daardoor ontstane verlies dit jaar en komend jaar op moet vangen met het liquide maken van een deel van de nog uitstaande transfergelden.

‘Ajax zal een nieuw team op moeten bouwen met voornamelijk eigen jeugd. Om daarmee nieuw kapitaal te genereren.’

Dat is niet noodzakelijk. Misschien is het wel wat Ajax gaat doen, maar het is een keuze. Geen slimme keuze wat mij betreft. Ik zie niet veel spelers in Jong die het niveau volgend seizoen op gaan krikken. De belangrijkste ‘besparing’ nogmaals, die je kan doen, is CL geld binnenhalen. Dat rendement kan je alleen halen door de selectie te verbeteren, dat gaat zeker volgend seizoen niet voldoende gebeuren met jeugdspelers en in het algemeen nooit met louter jeugdspelers, dus je moet in de selectie te investeren (nogmaals, dat betekent niet als iets als ‘de afschrijvingen en salarissen ongebreideld laten oplopen’).

‘De financiële huishouding van Ajax is door de honderden miljoenen die de afgelopen jaren aan nieuwe spelers is uitgegeven en het volledig uit de klauwen gegierde beloningensysteem onhoudbaar geworden.‘

Weer nee. Het is problematisch geworden omdat we geen CL haalden, en nu te weinig waarde in de selectie hebben om veel te verdienen op transfers, zoals we jarenlang succesvol hebben gedaan. Je kan hoogstens zeggen dat een Bergwijn wat teveel van het goede was qua transfer en salaris, maar ook dat was nooit een probleem geworden als we gewoon sportief succesvol waren gebleven zoals we jarenlang waren. Dat succes is uitgebleven door slecht management. De financiën zijn sterk gekoppeld aan sportieve prestaties, die zijn gekelderd en daarom is er ene probleem. Daarom moet je beginnen met de sportieve prestaties opkrikken, en dat doe je door… te investeren in de selectie.

‘Terug naar de situatie als die was in het tijdperk Van Gaal.’

Dit slaat nergens op, dat kan helemaal niet. In die tijd bleven spelers als de Boertjes, Litmanen, van der Sar, Blind etc gewoon 8 jaar of langer bij de club! Zelfs spelers als Davids of Reiziger zaten er gewoon 5 jaar. Nu blijven spelers van dat kaliber (internationale top) nog maar 2 seizoenen. Dat is een absoluut doorslaggevend verschil want dat betekent dat je nooit meer zoveel op de jeugd kan bouwen als vroeger omdat je misschien wel elke 5 of 8 jaar maar niet elke 2 jaar een topper op een bepaalde positie kan opleiden.

‘ Ajax gaat de komende seizoenen heus wel weer mee doen om de titel en CL plaatsen, maar zal daarvoor niet meer de grootste kanshebber zijn. En dat gaat wel 2 of 3 seizoenen duren.’

Zo’n voorspelling over meerdere seizoenen slaat nergens op. Als Ajax een goede trainer aanstelt en komende zomer bijvoorbeeld 4 of 5 transfers doet die goed uitpakken, zoals PSV afgelopen zomer heeft gedaan, dan kan de situatie totaal anders zijn. De kans dat het langer duurt is natuurlijk wel groter als je niet adequaat gebruik maakt van de financiële voorsprong die wij hebben tov de concurrentie (dan doel ik op de vaste inkomsten die allemaal veel hoger liggen bij ons).

Dus ja, wij zijn het over veel dingen helemaal niet eens, en in mijn ogen hou je een simpel en standaard verhaal dat je altijd hoort in dit soort situaties: broekriem aantrekken, voorzichtig zijn, en daarbij doen alsof dat noodzaak is in plaats *een keuze*, wat het feitelijk is. Ik stel een andere keuze voor, prima als we het oneens zijn, maar je moet dan niet gaan doen alsof ik mijn kop in het zand wil steken, omdat het nou eenmaal niet anders zou kunnen. Dat kan wel, er kan veel meer, en er worden veel meer keuzes gemaakt dan in het verhaal wat jij voorstelt.

17-03-2024 11:53

Ajaxsoul +3349

"Ongelooflijk irritant hoe mensen altijd met hetzelfde standaard verhaal komen en doen alsof ik dan ‘mijn kop in het zand steek’ ..."

Met zo'n zin openen en dan vervolgens doodleuk doen wat je wordt verweten: Je kop in het zand steken, alleen nog wat dieper. Een uitspraak als "Ik denk dat je die afschrijvingen en salarissen ongeveer op hetzelfde niveau moet houden, het daardoor ontstane verlies dit jaar en komend jaar op moet vangen met het liquide maken van een deel van de nog uitstaande transfergelden" is niets anders dan je kop in het zand steken. Het op hetzelfde niveau houden van de afschrijvingspost en salarissen betekent opnieuw een tekort van 100 miljoen. Dat betekent aan het einde van de rit een historisch verlies. Nu zijn er nog de reserves om dat eventueel op te kunnen vangen, als je die ook nog een zou verbrassen zoals jij kennelijk voorstaat en het komende seizoen weer CL deelname zou missen, betekent dat opnieuw een tekort van100 miljoen en heb je geen reserves meer om dat op te vangen. Dat zou niets anders zijn het spelen van Russische Roulette en als je denkt dat directie daar toestemming voor zou krijgen van de RvC heb ik heel erg met je te doen.

Natuurlijk is het noodzakelijk om een nieuw team op te bouwen. Ajax heeft het dit seizoen voor de tweede keer geprobeerd door de geldkraan wijd open te zetten en dat is even zovele malen totaal mislukt. En er is geen enkele garantie dat het de derde keer wel zou lukken. Daardoor zit de club nu met een torenhoog salarisbudget en afschrijvingspost die voor een tekort van 80-100 gaan zorgen. Je kan daarvoor je kop in het zand steken en opnieuw de geldkraan wijd open zetten, maar dat zou getuigen van een onverantwoordelijkheid en een hardhorendheid zijn weerga niet kent en natuurlijk gaan de bestuurders van Ajax die heilloze weg verlaten en Ajax terug op de rit proberen te krijgen langs de weg der geleidelijkheid. En op een manier die financieel verantwoord is, een situatie dat de club op - 100 miljoen moet beginnen is dat niet. Verre van dat zelfs.

Natuurlijk zijn wij het oneens, ik ben een realist die in staat is om de mogelijkheden en onmogelijkheden van elkaar te scheiden, terwijl jouw reactie blijk geeft van een ongebreideld opportunisme en een groot gebrek aan realiteitsbesef en lerend vermogen. Als Ajax de afschrijvingspost en het salarisbudget niet verder omlaag zou brengen zou dat aan het eind een historisch verlies van tientallen miljoenen opleveren. En dan blijft de RvC niets anders over dan de directie bij het opnieuw mislopen van CL deelname onder curatele te stellen of misschien zelfs wel op non-actief te stellen. En natuurlijk gaat die directie het niet zover laten komen, die zal baas in huis willen blijven en weg willen blijven van dergelijk opportunisme. En natuurlijk is dat geen keuze als je opnieuw op -100 miljoen dreigt te beginnen, terwijl je deze keer geen spelers meer hebt die zoveel transferwaarde hebben dat je daarmee de klap kunt opvangen. In zo'n geval is dat bittere noodzaak, alleen mensen die de kop in het zand steken voor de realiteit begrijpen dat niet. En natuurlijk vertel ik steeds hetzelfde verhaal zolang de situatie hetzelfde is. Dat zal ik nog vele malen (moeten) doen, dus wen er maar vast aan.

17-03-2024 12:57

Nr.10 +111040

Haha okay man, sorry maar je toon is zó pedant dat ik het graag hierbij laat en de kans tot verdere discussie aan mij voorbij laat gaan.

17-03-2024 13:58

Ajaxsoul +3349

Een reactie als deze is ongeveer net zo nutteloos als 's ochtends de dokter bellen met de mededeling dat je niet op het spreekuur komt omdat je niet ziek bent.

17-03-2024 15:20

Hans Verhagen +14116

Je had gewoon derde kunnen worden. Achteraf is van t´Schip een ongelukkige keuze geweest. Gewoon omdat hij het helemaal niet in zich heeft. Hij kan wel goed met mensen overweg en dat pakte in het begin nog redelijk uit. Maar hij heeft zijn voorkeuren en die voorkeuren behoren niet tot de beste elf. Dan loop je wellicht 70 miljoen mis!

17-03-2024 06:38

Picasso +6614

Ajax zal deze zomer niet al te veel te besteden hebben, en ook niet alle spelers die de afgelopen jaren zijn binnengehaald met verlies weg willen doen. Daarom zullen we toch moeten gaan kijken naar creatieve oplossingen.

De volgende spelers mogen verkocht worden:

Sutalo (20 mil), Rulli (7.5 mil), Gorter (2.5 mil), Martha (1 mil), Avila (7.5 mil), Banel (1 mil), Forbs (15 mil), Berghuis (5 mil), Sanchez (3 mil), Salah-Eddine (1.5 mil), Medic (2 mil)

De volgende spelers mogen verhuurd worden:

Tahirovic, Gaaei, Fitz-Jim

Dan komen er ook nog een paar terug van verhuurperiodes:

Conceicao (verwacht dat Porto de koopoptie licht, anders wordt hij onze rechtsbuiten), Mikautadze (verwacht dat Metz de koopoptie licht, anders wordt hij de 2e spits en verkoop je Akpom), Baas (verkopen, 1,5 mil), Rasmussen (verkopen, 1.5 mil), Unuvar (als optie voor op 10 bij de selectie houden).

Door deze spelers te verkopen komt er zo'n 100 miljoen binnen + een deel salarisbudget bij.

Dan hou je het volgende over:

DM: Ramaj; Setford, De Graaff, Pasveer (?)

RB: Gooijer

RCV: Kaplan; Aertssen

LCV: Hato; Rensch

LB: Sosa, Wijndal

CM: Henderson; Vd Boomen

CM: Mannsverk; Taylor; Vos

CAM; Hlynsson; Unuvar

RW: ?

SP: Brobbey; Akpom; Rijkhoff

LW: Bergwijn; Godts; Van Axel Dongen

Op zich heb je dan al een aardig fundament staan. Met een aantal gerichte aankopen moet je een selectie samen kunnen stellen die in ieder geval top 3 moet kunnen eindigen, maar ook om de titel mee moet kunnen gaan doen.

DM: ik zie graag een vervanger komen voor Rulli als tweede keeper. Olij lijkt me een goede en vooral goedkope optie als 2e keeper.

RB: ons zorgenkindje. Rensch vind ik beter centraal, en Gooijer ben ik niet van onder de indruk. Voor deze positie zie ik graag Veltman komen. Goedkoop, betrouwbaar, kent de club en is ervaren, en heeft zich in Engeland goed ontwikkeld.

CV: Met Hato, Kaplan, en Rensch heb je 3 prima opties. Daar zie ik graag nog den vierde (goedkope) optie bijkomen. Anders Medic erbij houden. Ik zie graag Sandler komen. Goedkoop, kent de club, heeft inmiddels genoeg ervaring opgedaan, en speelt gewoon een heel goed seizoen.

CAM: Op deze positie zie ik graag een echte spelmaker met een goede pass komen. Als Eriksen haalbaar is zie ik hem graag komen, maar ik denk dat hij niet wil, en dat hij anders te duur is. Misschien een groot talent aantrekken.

RB: Mocht Porto de optie op Conceicao niet lichten, zou ik hem eerste rechtsbuiten maken. Als ze dat wel doen, moeten er hier 2 aankopen komen. Het liefst 1 ervaren, en 1 talentvolle speler. Hier heb ik geen namen voor.

16-03-2024 23:54

NoPants +7488

Ik hoop stiekem toch dat bergwijn wel vertrekt. Godts de kans geven in het eerste, en dat geld investeren om een top 10 of rechtsbuiten te halen. Op rechtsbuiten zie ik het ook wel zitten om antony of madueke een jaar te huren. Ik ben geen fan van huren, maar in de huidige financiele situatie is het denk ik het beste.

17-03-2024 07:09

LukaLitmanen +81999

Berghuis is je belangrijkste speler na Brobbey, ongelofelijk dat je die in het rijtje zet.

Beste 10, meeste assists etc

En dan Hlynsson Op 10 houden…

17-03-2024 07:55

Picasso +6614

Hlynsson wil ik niet op 10 houden. Ik denk juist dat je op 10 een topaankoop moet doen.

Eens dat Berghuis een van de beste spelers is, maar hij heeft een enorm salaris waarvoor hij naar mijn mening niet genoeg brengt. Hij is geen Tadic, zeg maar.

17-03-2024 10:31

Multi +33237

Met de kosten die Bergwijn en Berghuis met zich meebrengen en de inbreng die ze dit jaar hebben zou ik me toch erg afvragen of je die 2 wel wilt behouden. Kan je er een leuke prijs voor vangen, zou ik ze beide laten gaan en een alternatief zoeken.

17-03-2024 08:22

PietZwaar +605

Veltman en Sandler zeker doen !
Ook Tete zie ik graag terug transfervrij.
Medic behouden (just in case, kop sterk, kost bijna niks)
Olij graag bij als het kan.
Dan ben je redelijk voerzien achter (+ aankoop op links)
Bergwijn verkopen en 2 sterke aankopen doen op lb/rb + B.Traore (transfervrij + kan ook in de spits)
verkopen: Rulli, Gorter, Sutalo, Sosa ?, Sancez, Forbs, Chico, Mikau, Akpom, Unuvar etc...
verhuren : Gaei, Tahiro, Goojer
Met een goede trainer en 5-6 gerichte aanwinsten (60mil) in de zomer is Ajax snel weer top! (3 ;)

17-03-2024 14:32

JoeBlow +8181

De groei van het aantal werknemers is redelijk bizar gestegen in de afgelopen jaren. In 2021 waren het nog 400 FTE’s, nu 460.

Daar is dit jaar zeker veel winst te behalen in het reduceren van kosten binnen de organisatie.

16-03-2024 23:37

GinoAFCA +14811

Ik ben benieuwd. Ajax komt er altijd wel weer bovenop!

Btw :
https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/1187374/anco-jansen-draagt-opvolger-van-t-schip-bij-ajax-aan-het-is-ultra-aanvallend.html whaha deze man neem ik totaal niet serieus

16-03-2024 21:48

AFCACruijff14 +161338

Als ik naar komend seizoen kijk en naar ons niet al hoge transferbudget, dan moet je misschien accepteren dat je niet op elke positie een dure transfer kan doen. Dan is bv Bergwijn houden logischer dan een linksbuiten halen die vermoedelijk minder zal zijn.

Je hebt een aardig geraamte met Ramaj, Kaplan, Hato, Henderson, Mannsverk en Brobbey. Zijn toch 6 spelers, dus je hebt nog 5 basisspelers nodig. Duidelijk dat een linksback, rechtsback, creatieve 10 en rechtsbuiten pure noodzaak zijn. Linksbuiten, nouja kan Bergwijn nog zijn.

Je kan nog kijken of Wijndal perspectief heeft als linksback.

Berghuis zal wel gaan, te dure jongen voor iemand die te weinig levert. Hoeft van mij niet perse weg, maar ik snap een transfer wel.

Verder gewoon veel afval lozen uit het tijdperk H2 en Mislintat. Sanchez, Akpom, Mikautadze, Sosa, Sutalo etc. De een heeft meer transferwaarde dan de ander maar je bent echt toe aan een verfrissing van zeker 70, 80 procent van je selectie.

Liefst zie ik oud-Ajacieden terug zoals bv Neres en Eriksen. Zal wel niet haalbaar zijn, dus dan maar creatief scouten. Ik wil weer een Argentijnse ijzervreter en een Braziliaanse spelmaker. Je hebt nieuwe spelers nodig in de categorie ervaring, leiderschap en creatief aan de bal. Al die zaken ontbreken nu volledig.

Dit ga je niet in 1 zomer fixen.

16-03-2024 21:37

NoPants +7488

Ik denk dat je bergwijn beter kan verkopen. Ik denk dat het lastiger wordt om ‘een nieuwe start’ te maken als hij blijft. Daarbij vertegenwoordigd hij relatief veel waarde en hebben we een goede vervanger in huis (Godts). Ik vind hem ook meer een speler voor een 2 spitsen systeem.

Ik ben ook geen groot fan van Berghuis, maar hij wordt nu ook afgerekend op prestaties als rechtsbuiten en dat is hij gewoon niet. Op het middenveld vind ik dat hij doorgaans goed speelt. Hij zal bij een vertrek ook veel minder opleveren. Misschien liever een taylor verkopen en berghuis met henderson en mannsverk op het middenveld ofzo.

Op rechtsback zou ik Tavernier echt een wereldaankoop vinden. Ervaren, goede pass, goed schot. Wel heel aanvallend, en weet niet hoe sterk hij opbouwend is.

16-03-2024 23:33

Hans Verhagen +14116

Zou Bergwijn sowieso wegdoen. Je vergeet Godts nog!

17-03-2024 06:43

Hans Verhagen +14116

De rest is ook niet optimaal dus tussen dat niet optimale kan Godts prima mee.

17-03-2024 11:37

AFCACruijff14 +161338

https://www.vi.nl/nieuws/wijndal-bloeit-op-in-belgie-ik-kom-weer-in-de-buurt-van-mijn-az-niveau-

Hij was vorig seizoen vreselijk slecht en lui, maar schijnbaar kan hij wel goed mee bij Antwerp.

Ajax heeft van de zomer denk ik niet het geld voor 5, 6 echt goede versterkingen. Zou Wijndal terugnemen als linksback dan een optie zijn?

16-03-2024 21:29

Picasso +6614

Met Sosa en Wijndal zou Ajax de linksbackpositie redelijk ingevuld moeten hebben. Rechtsback heeft meer prio. Zie daar graag Veltman voor komen.

16-03-2024 23:17

Spelvreugde +4611

Sosa!? Man man man. Wat een armoede die jongen. Verdedigt op afstand, is langzaam, speelt 95% van zijn ballen breed of terug, en moet het van zijn ‘goede voorzet’ hebben, alleen komt die bijna nooit aan. Zelfs Wijndal is beter.

16-03-2024 23:26

NoPants +7488

Rechtsback graag tavernier van rangers.

16-03-2024 23:34

Picasso +6614

Sosa is minder slecht dan alle opties die we op rechts hebben.

16-03-2024 23:36

AFCACruijff14 +161338

Je kan echt niet met Sosa door. Die kan niet verdedigen en heeft sowieso nooit zin om te verdedigen. Ik zou Tagliafico wel willen, samen met Wijndal. Betaalbaar en degelijk.

16-03-2024 23:47

Picasso +6614

Tagliafico is niet haalbaar en te duur voor een speler zonder restwaarde. Lyon zal ongeveer 10 miljoen willen ontvangen en hijzelf zal zo'n 4 miljoen aan salaris willen hebben

16-03-2024 23:54

AFCACruijff14 +161338

Zijn restwaarde boeit me niks. Als hij nog 2 of 3 jaar onze linksback kan zijn is het best. Neem aan dat hij voor een miljoen of 5 wel op te halen nu valt. Contract tot zomer 2025, dus als Lyon er nog wat aan wil verdienen moeten ze hem wel laten gaan. Hij zal wel in salaris moeten zakken ja, dat is aan hem of het haalbaar is.

17-03-2024 00:00

Picasso +6614

Ik denk niet dat hij nog 2 a 3 jaar onze linksback kan zijn. Ik betwijfel zelfs of hij dat niveau nu al nog heeft. Zijn laatste jaar bij Ajax was namelijk ook niet best. En ook bij Lyon is het nou niet geweldig. Gezien de situatie waarin Ajax nu zit zou dit een heel slecht idee zijn.

17-03-2024 00:05

AFCACruijff14 +161338

In mijn ogen juist de geschikte oplossing. Betaalbaar, ervaren, kent de club, juiste instelling, behoorlijke linksback. Ik kan me niet voorstellen dat er budget is om 5, 6 posities te versterken met spelers die 10-15 miljoen kosten.

17-03-2024 00:10

Picasso +6614

Dat geld is er inderdaad zeker niet. Daarom vind ik ook niet dat Ajax zoveel geld moet uitgeven aan een linksback zonder restwaarde waarvan je nog maar moet afwachten of hij nog wel duidelijk boven de andere opties uitstijgt. Ik zie liever dat ze dan gaan voor een rechtsback (Veltman) die goedkoper is, zowel qua transfersom als qua salaris, en toch iets meer betrouwbaar is in mijn ogen.

EDIT: Als Tagliafico voor 5 miljoen op te halen is, en hij akkoord gaat met een salaris van zo'n 2 miljoen, dan zou ik hem inderdaad ook wel terug willen zien. Maar dan moet je wel 1 van de twee andere opties op die positie van de hand doen.

17-03-2024 00:14

NipeB +15793

In een Ajax dat een team is, conditioneel sterk en druk zet hoeft een back nauwelijks te verdedigen. Hij heeft in 13 wedstrijden 4 assists, nummer 3 in de selectie met verreweg de minste wedstrijden. Tagliafico was in zijn laatste jaar al bankzitter in een veel beter Ajax. Ik zou Sosa houden. In een beter Ajax is het een uitstekende aanvallende linksback.

17-03-2024 00:19

AFCACruijff14 +161338

Alle huidige linksbacks mogen van mij weg.

17-03-2024 00:19

Picasso +6614

Dat is niet realistich en zeer onverstandig. Ik kan me niet voorstellen dat dat zal gebeuren.

17-03-2024 00:21

Nr.10 +111040

Met Sosa en Wijndal goed ingevuld… ja, als de Conference League weer de doelstelling is. Die twee hebben allebei opzichtig gefaald bij onze club.

17-03-2024 08:08

JoeBlow +8181

Hier zie je goed hoe de gedachte “ik verkoop voor 150M aan spelers, meer dan genoeg om topspelers terug te halen, waarom investeert Ajax niet” mank gaat.

Uiteindelijk heb je na een redelijke transfer zomer netto slechts ongeveer 80M saldo over.

16-03-2024 20:22

Ajax2024 +2117

Dat ga je zeker niet overhouden

17-03-2024 08:00

Nr.10 +111040

Je hoeft niets over te houden, je moet investeren om de kans op sportief succes te vergroten, dan komen de miljoen vervolgens vanzelf terug.

17-03-2024 08:09

JoeBlow +8181

Overhouden = netto transfer resultaat.

17-03-2024 14:16

MNJ7 +8671

Ramaj
Tete Kaplan Hato Nico
Henderson
Ziyech Van de Beek
Chico Brobbey Bergwijn

Tete : Transfervrij
Nico : 4 miljoen
Van de Beek : 10 miljoen
Ziyech : 15 miljoen


Verkopen
Rulli 7 miljoen
Sutalo 18 miljoen
Sosa 6 miljoen
Berghuis 4 miljoen
Forbs 14 miljoen
Akpom 12 miljoen
Mikautatze 14 miljoen
Bergwijn ? 25 miljoen

16-03-2024 20:09

C14 +22377

Met Hlynsson en Taylor heb je al twee middenvelders die in de Van de Beek rol kunnen spelen. Dat is niet bepaald je geld slim besteden. Berghuis speelt ook een beetje a la Ziyech, alleen minder pingelend, maar dat kan Ziyech ook niet eens goed.

Je neemt je beste talenten voor de basis: Hato, Kaplan (van buitenaf maar talent), Taylor, Fitz-Jim, Brobbey, Vos, Godts, en je haalt daar een paar echt goede, gerichte wat meer ervaren (het liefst) spelers bij waarbij kwaliteit en de juiste kwaliteiten wel leidend is.

Nico was al puur inzet, voetballend vrij matig, en zeker nu. Tete heb ik geen zicht op.

16-03-2024 20:25

NoPants +7488

Als Fitz jim bij de beste talenten hoort, hoe kan het dan toch dat 5 verschillende coaches hem geen kans geven? Ik snap wel dat het een interessant type is, maar als hij het niveau zou hebben zou die tovh wel wat speelminuten hebben?

16-03-2024 23:36

NipeB +15793

Waarom zou je 10 miljoen uitgeven en een enorm salaris aan Donny van de Beek die sinds zijn vertrek helemaal nergens heeft gepresteerd en de rest van de tijd geblesseerd was. Die jongen is niks meer waard.

17-03-2024 00:20

Kingoffdatoilet +17155

Een selectie van 40 spelers waarvan een groot gedeelte niet goed genoeg is. Best schokkend.

16-03-2024 19:59

JanBiesbos +29045

Twee jaar lang bijna drie jaar lopen kutten met TD ,AD ,RVC , trainers, jeugdopleiding , bedrijfsvoering, ongelooflijk teringzooi vraagt om een onafhankelijk onderzoek sinds het vertrek van dickpic lulhammes overmars!

16-03-2024 19:22

DEELM +11891

Als Ajax geld wil besparen hadden ze afgelopen 2 jaar
al in moeten op een goed scoutingsapparaat.... Daar stonden we bekend om en daarmee hebben we tot 2 jaar geleden heel wat mooie pareltjes mee binnengehaald.

16-03-2024 19:19

RJB1979 +25662

Wat maakt je nou een echte supporter... Ik weet het niet man, ik weet het echt niet. Wat ik wel weet is dat ik per ongeluk op het filmpje kwam op Youtube van het seizoen 18/19 en ik met tranen van geluk en boosheid het opnieuw heb zitten kijken.

Ik had nul interesse in de wedstrijd tegen tegen Sparta maar voel opeens wel weer een bepaald vuur. Afmaken dit seizoen. Kop omhoog, borst vooruit. Geef het een seizoen of twee en we zullen wederom shinen.

Kop omhoog Ajacieden! We komen er wel weer! Mijn belofte: 18/19 zal overtroffen worden en 94/95 gaan we nog een keer meemaken.

16-03-2024 19:16

afcsjonnie426 +3966

Dit is de definitie van een echte supporter gabber ,amen.

Wzawzdb.

16-03-2024 19:38

AFCACruijff14 +161338

Sowieso keert Ajax altijd terug aan de top. Juist door jaren als 18-19 en ook wat erna nog kwam kan ik nu leven met wat we meemaken. Het hoort bij sport, pieken en dalen. 18-19 was het beste wat ons deze eeuw is overkomen en 23-24 het allerslechtste. Komende zomer begint de wederopbouw, dan zijn de juiste mensen weer aan het werk en komende er vast logischer transfers. Wie weet speel je weer om de titel en anders het jaar erna wel.

16-03-2024 21:31

HJC +8016

Dat de merchandise 25 % minder was komt door dat vergalde thuisshirt van dit jaar. Die hele brede verticale rode baan , dominante adidasstrepen en niet het klassieke logo maakt het ooit mooiste shirt van Europa (volgens internationale poll) nu een onpersoonlijk karakterloos sponsorshirt.
Ik weet zeker dat als Ajax met het klassieke shirt van de jaren 70 speelt dat de shirts niet zijn aan te slepen.

16-03-2024 18:59

JoeBlow +8181

Money talks. Misschien heeft iemand bij Ajax of bij Adidas het verband met de tegenvallende merchandise in de gaten.

Ik vind al jaren het uitshirt vele malen mooier dan ons vercommercialiseerde thuisshirt. Het gedrocht lijkt verdomme meer op AZ en Arsenal dan op onze club.

16-03-2024 20:32

slot +2046

we moeten investeren anders lopen de concurrentie stappen voor volgende seizoen en gaan we weer 5de worden

16-03-2024 18:52

PH2BOT +40262

Pierke Eringa's 1e actie als voorzitter RvC was om de salarissen voor hemzelf en zijn mede RvC commissarissen fors op te hogen. Daarmee was al direct de valse toon gezet.

16-03-2024 18:17

Cello +52937 moderator

@PH2BOT

Hoe belangrijk sommige zaken uit het verleden ook zijn of waren...gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer!.

Je kunt wel in het verleden blijven leven met nu weer je ongenoegen spuien over Eringa en eerder in een ander topic over vdSar, maar het levert helemaal niets meer op, het verandert er echt niet door de situatie waarin Ajax nu zit.

Kom beter terug naar het heden en kijk naar de toekomst. Daar hebben we (Ajax) nog wel invloed op. Op de rest, wat uit het verleden stamt, helemaal niet meer. Dat is gedaan.

16-03-2024 18:53

PH2BOT +40262

Voor welk salaris exclusief bonussen komt Kroes eigenlijk zelf op de rol te staan?

16-03-2024 18:15

JoeBlow +8181

Sar trok 850.000 vast en max 1.250.000 aan bonus binnen. Zijn 2022 inkomen was 1.260.000.

Ik neem aan dat Kroes het niet voor minder doet.

17-03-2024 04:19

PH2BOT +40262

Sportieve resultaten maken transferprijzen. De enorme zelfverrijking waar deze voetbalbobo's zich continu aan blijven overgeven is stuitend. En dan ook nog 'ns doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het zijn me nogal bedragen zeg!! Ook Edje is natuurlijk niet van plan om al die onterecht aan zichzelf uitgekeerde bonussen nog ooit 'ns terug in de clubkas te storten.

16-03-2024 18:09

Stefansuarez +19013

Offtopic

Wat een walgelijke zender is ESPN aan het worden .

Hele Woke shit komen nu filmpjes van omgebouwden voorbij hou die rotzooi lekker voor jezelf.

Prima wat een ieder wil met zijn leven maar laat mensen lekker met rust met dat Woke gedoe.

Hopelijk kunnen we snel eigen rechten gaan verkopen

16-03-2024 18:01

Bky +56453

Waarom kijk je rond dit tijdstip ESPN?

16-03-2024 18:15

Stefansuarez +19013

Weinig te doen vrouw aan het werk dusja wat anders haha

16-03-2024 19:18

JoeBlow +8181

Dan zijn er toch wel leukere kanalen, lijkt me zo.

17-03-2024 04:21

shota99 +1081

Ik heb meer hekel aan dat gezeur over woke dan woke zelf.

16-03-2024 18:39

Lazell +16989

Wat een gezeik om niks. Alsof de wereld in de fik staat omdat er een omgebouwde op tv komt.

16-03-2024 21:19

Stefansuarez +19013

Niet 1 maar meerdere en vooral daarop gericht.

16-03-2024 22:30

NipeB +15793

Ja en? Dan zet je een andere zender aan of de TV uit. Je zegt dat iedereen het zelf moet weten maar reageert panisch als mensen inderdaad zelf uitmaken wie ze zijn. Wat heeft het met jou te maken? Is een mini minderheid in de maatschappij. Prima toch?

17-03-2024 00:25

ZeGermans +776

Mooie en grondige analyse, dank voor de heldere verwoording!

16-03-2024 17:40

B2tob4 +12078

Tjonge wat een ongelofelijke klaagzang hieronder. Ajax had in zijn succesjaren altijd te maken met belangstelling voor zijn spelers. PSV en Feyenoord zullen komend seizoen ookte maken krijgen met vertrek van key-spelers. Met wat gerchte aankopen, maar vooral een ECHTE trainer/coach, kan Ajax komend seizoen de concurentie weer oppakken voor de top 3..!

16-03-2024 17:25

JanBiesbos +29045

Nou dat dus hoop onterechte paniek kijk gewoon naar twente …..

16-03-2024 19:27

Ajax95Duivendrecht +24107

OT: Uit het artikel van het AD van eerder vandaag haal ik toch vooral uit dat Kroes op de korte termijn waarschijnlijk eerst gaat kijken naar nieuwe hoofdtrainer, en daarna pas naar een directeur voetbalzaken. Ik betwijfel of dat de way to go is op de lange termijn. Snap dat ze zo snel als mogelijk dit prutelftal inclusief technische staf willen doorselecteren, maar een trainer moet wel passen bij de lijn die je TD wil. Straks gaan ze een trainer spelers laten kopen, en stellen ze daarna een TD aan die een hele andere speelwijze met andere spelers wil...

16-03-2024 17:22

Erwin2004 +936

Ik schaam mij best een beetje als supporter… ik geef zoveel geld uit aan Ajax en binnen twee jaar maak je een hele toekomstvisie kapot voor aankomende 2 tot 5 jaar… ik hoop dat wij snel herstellen!

Dit is immers de mooiste club van allemaal en ook nog eens mij ideaal!! #STOPWANBELEID

16-03-2024 17:22

nightgoat +30951

Diepe zakken of diep zakken, het kan allemaal bij Ajax.

16-03-2024 16:13

LukaLitmanen +81999

Als je Bergwijn verkoopt (4,6mln salaris pj) dan hoef je geen 100 medewerkers met een modaal inkomen te ontslaan (40k modaal pj)

16-03-2024 15:54

Bergkampinho32 +560

Ajax is geen sociale instelling, bovendien gaat het uiteindelijk allemaal om Ajax 1, je bent een voetbalclub.

17-03-2024 01:24

ajaxfan1972 +2473

Deze selectie had met een goede trainer gewoon meegedaan om.het kampioenschap

16-03-2024 15:43

Calie +90

Wat een onzin. Zelfs met guardiola als trainer had ajax niet eens bij de eerste 2 gezeten.

16-03-2024 15:54

Robertini +39178

Ja joh, want de kampioen begint altijd het seizoen zonder rechtsbuiten.

16-03-2024 16:19

NipeB +15793

Er is voetbal mogelijk zonder een rechtsbuiten. Er zijn tamelijk succesvolle teams die er Europese titels mee winnen. Totale larie dat je perse een rechtsbuiten moet hebben. Dat denkt niemand behalve KNVB geïndoctrineerde klonen.

17-03-2024 00:27

Robertini +39178

Ajax is een 4-3-3 club, dan heb je een rechtsbuiten nodig. Het huidige Ajax heeft totaal geen goede selectie.

17-03-2024 00:31

PH2BOT +40262

Je bedoelt: ' Deze selectie had met topspelers gewoon meegedaan om het kampioenschap'. Yep..klopt!!

16-03-2024 18:13

JanBiesbos +29045

En optijd inkopen

16-03-2024 19:29

JoeBlow +8181

En voor mensen die bij iedere transferperiode om Tagliafico, Ziyech, Isco, De Vrij en nog een stel andere spelers uit grote competities roepen - kijk even naar de post salarissen. Die moet omlaag, niet verder omhoog.

16-03-2024 15:38

Koningtoto +60277

462 full timers in dienst? Echt WTF?

16-03-2024 15:32

LukaLitmanen +81999

Wil jij echt op modale inkomens bezuinigen?

16-03-2024 15:53

Koningtoto +60277

Op onnodige salarissen? Jazeker.

16-03-2024 16:19

Lapzwans +1530

Klinkt alsof je niet echt een benul hebt van wat voor functies er binnen Ajax werkzaam zijn..

16-03-2024 18:49

JanBiesbos +29045

Veel te veel door prutser vd sar aangesteld 100 eruit

16-03-2024 19:30

LukaLitmanen +81999

Ipv die miljonairs uit de selectie?

Bergwijn verdient evenveel als 100 kantoormedewerkers..

16-03-2024 19:55

CDX +3164

Ietsje minder dan een Manchester City. Er is echt op te grote voet geleefd. Tijd voor een grote schoonmaak!

16-03-2024 15:59

Robertini +39178

Voor een bedrijf dat jaarlijks meer dan 100 miljoen omzet is dat toch echt niet veel.

16-03-2024 16:20

Koningtoto +60277

Omzet zegt niet zoveel over het aantal ftes je hoeft te hebben. Mijn vorige bedrijf maakte 50 miljoen omzet met 43 medewerkers in totaal.

16-03-2024 16:55

Kryptonite +76742

Nog een tip om geld te besparen: de aankopen van afgelopen zomer niet uit rancune voor een habbekrats verkopen om maar zsm van ze af te komen.

16-03-2024 15:08

Bensco +7168

Het probleem is dat van sommige spelers nu eenmaal bekend is dat er teveel voor is betaald door Ajax Zeker na zo’n rampzalig seizoen als deze heb je kans dat je sommige spelers niet anders dan met verlies kan verkopen. Sutalo en Avila bijvoorbeeld moeten echt vertrekken deze zomer. Je kan niet het risico nemen om nog eens een seizoen met hun te gaan proberen anders loop je echt achter de feiten aan.

16-03-2024 17:45

Kryptonite +76742

Dan moet je vooral ook in de media blijven roepen dat de aankopen niet voldoen en dat je ze wilt lozen. Of dingen als "hij deed het goed, voor zijn doen" over Gaaei of eerder "hij speelde goed, maar een zwaluw maakt nog geen zomer" over Sosa. Of spelers al na een paar maandjes, en nog geen 4 hele wedstrijd gespeeld te hebben, verhuren met OPTIE tot koop voor minder de aankoopsom. Zo verkoop je je huid lekker duur.

16-03-2024 18:03

Bensco +7168

Tja, mee eens; dat soort uitspraken werken niet bepaald mee. Maar wat ook niet meewerkt is 1. Speler zijn tijdens allerslechtste seizoen 2. Europees niet presteren en 3. Individuele prestaties op zich. Sommige spelers zijn gewoon echt tering slecht en hebben het niveau niet maar zijn wel voor miljoenen naar Ajax gehaald. Er natuurlijk geen club die daar voor de 2e keer instinkt

16-03-2024 18:19

Raoul14 +3090

Off topic: Niet meer kopen bij Media Markt!

16-03-2024 15:05

Flipper33 +6826

Vind dat ze de supporters wel de helft van het bedrag terug mogen geven van de seizoenkaarten. Want het Voetbal is niet om aan te zien

16-03-2024 15:04

chriseverhard +3558

Misschien een goed idee om demi de Zeeuw naar ajax te halen.
Ik zou nog niet weten in welke functie maar hij heeft aangegeven graag iets te willen doen bij en voor ajax

16-03-2024 14:59

Cello +52937 moderator

Duidelijk verhaal hierboven door Jose de la Verde. Gelukkig zijn er enkelen AS-leden, die het nu ook beginnen te snappen en tegelijk verbijsterend, dat een veel groter deel het alsnog niet wil begrijpen. Nog steeds op zoek zijn om iemand zondebok te maken, terwijl diegenen, die verantwoordelijk waren eigenlijk allemaal al vertrokken cq weggestuurd zijn. En nee..... Susan Lenderink is niet degene die verantwoordelijk is voor alles wat er mis is binnen Ajax. Beter nog.....als zij niet halsstarrig vastgehouden had aan 'eerst verkopen en dan aankopen' en als zij niet van Mislintat bezuinigingen op salarissen had geëist (de prestatiecontracten) dan had de financiele schade nog veel groter geweest. Zij stelt het budget beschikbaar, waarmee de technische mensen (Mislintat) aan de slag mogen. Daarin bepaalt zij niet wat een individuele speler maximaal aan transfersom mag kosten òf wat maximaal zijn salaris mag zijn. Zij stelt alleen de grenzen en daarbinnen was Mislintat vrij om keuzes te maken. wetende dat wanneer hij aan speler A 2 a 3 mio meer zou willen uitgeven hij dat voor speler B niet meer beschikbaar heeft en dus daar rekening mee moest houden. Voor salaris precies hetzelfde.

16-03-2024 14:45

driehoekjes +3344

Nadeel van eerst verkopen is dat je te weinig tijd hebt om te kopen en bij 2e garnituur uitkomt. Dat maakt het juist weer kostenverslindend. Vervangers van key players moeten al een half jaar eerder in huis zijn

16-03-2024 15:11

Cello +52937 moderator

@driehoekjes

Natuurlijk zit er een nadeel aan. Moeilijk is het in te schatten òf het ten alle tijden betekent, dat je dan bij tweede garnituur uitkomt, te meer ook omdat Ajax achteraf vrijwel nooit communiceert welke speler er eerst op het oog had voordat men uitkwam bij de speler die gepresenteerd werd.
Daarnaast, denk ik, dat we ook niet moeten scouten in categorie spelers van laten we zeggen 20+ mio. Dat kan je eens een keer doen, als je een paar jaar goed verdiend hebt aan CL en verkopen van spelers, echter niet standaard om het simpele feit dat we als basis hebben, dat we spelen in de ED en dat we dus in de basis daaruit te weinig inkomsten kunnen genereren. Ofwel...dat is het grote verschil met de grotere competities.
Dan roepen velen...ja maar we hebben een paar jaar CL gespeeld. Klopt, maar het is zelfs na een paar jaar geen vast gegeven dat je dat ook ieder jaar speelt (blijkt nu wel) en dus ook geen gegarandeerd inkomen dus dat spelen in CL met zich meebrengt.

Verder noem jij, dat wanneer je uitkomt bij die tweede garnituur, dat dat kostenverslindend gaat zijn. Ja...wel als je niet goed scout. Als je je scoutying op orde hebt en je niet loopt te slapen daarbij dan hoeft het echt niet kostenverslindend te zijn en kan het juist eerder winstgevend zijn, omdat verschil tussen aankoop en verkoop groter kan zijn dan bij spelers die duurder waren wbt aanschaf.

En het halen van vervangers van key-players reeds een half jaar eerder zou wenselijk zijn. Maar ook hierbij moet je wel zeker weten dàt die keyplayer gaat vertrekken, want haal je die vervanger en de keyplayer blijft wel....dan heb je ook weer een probleem. En spelers die in de laatste dagen van ene transferwindow ineens toch nogf gaan vertrekken.... daarop anticiperen is ook moeilijk. Om dezelfde reden, want als een uitgaande transfer niet doorgaat, maar je had die vervanger al gehaald zit je niet alleen met dubbele salariskosten, maar heb je ook weer een transfersom uitgegeven, die je (altijd achteraf natuurlijk) beter en liever aan een ander dan besteed zou hebben. Je kunt die euro namelijk óók in het voetbal, dus óók bij Ajax slechts één keer uitgeven.

16-03-2024 18:29

B2tob4 +12078

Logische keuze van eerst verkopen en dan pas kopen, alleen was de tijd voor “echte toppers” kopen daardoor behoorlijk beperkt. De meeste echt interessante spelers die een transfer konden of wilden maken waren inmiddels bij een club ondergebracht.

16-03-2024 17:17

JanBiesbos +29045

Twee fouten dus van lenderink ,dus kopen NA de voorbereiding EN prestatiecontract waardoor niemand komt

16-03-2024 19:34

Cello +52937 moderator

@JanBiesbos

Prima Jan. Als jij het niet wilt geloven òf kan begrijpen snap ik, dat je tot die conclusie komt.

16-03-2024 19:49

Henkjanklaas +20619

Alles valt en staat bij de kwaliteit van de inkopers van spelers. Dat is twee jaar op een rij fout gegaan. Als we mensen met visie hebben die de juiste spelers op de korrel hebben en deze weten te halen dan gaan de kosten voor de baten uit. Dit betekent dat de leiding zwaar onder druk staat want weer een boel misperen kunnen we ons niet veroorloven. Dat bekent wel dat we toch een risico moeten nemen om komend seizoen weer niet overal naast te grijpen. Als de leiding denkt dit heel geleidelijk te kunnen doen, over vele jaren uitgesmeerd, dan ks de kans groot dat je een PSV en Feye financieel gezien heel moeilijk meer inloopt. Je kunt niet gokken op desastreuze transfers bij die clubs. Iedereen weet dat we ook nog eens het huidige spelersmateriaal moeten zien te slijten. En dat gaat dus om een aanzienlijk aantal spelers en zie er dan maar heel snel weer eenheid van te maken. Maar daar kunnen we niet op wachten. Voor je het weet, zitten we weer in de fase van een paar paniek aankopen en wordt de geschiedenis herhaald.
Mislintat heeft niet alleen zeer povere spelers kunnen aantrekken maar qua instelling, mentaliteit, stijl passen ze ook nog eens niet bij Ajax. Daar is blijkbaar nooit op gelet en is zo belangrijk.

16-03-2024 14:33

vandenhaas4 +15078

Eigenlijk had je dit jaar al die risico's moeten nemen. Nu loop je CL mis op het moment dat die inkomsten door het plafond schieten. Financieel ga je PSV en Feyenoord binnenkort niet meer de baas zijn vrees ik.

16-03-2024 14:45

Henkjanklaas +20619

Maar dan zonder mislintat en minkukels in leiding en rvc.
Ze hebben ons ajax kapot gemaakt..

16-03-2024 14:59

JanBiesbos +29045

Mislintat mag je vd sar aanrekenen

16-03-2024 19:34

JanBiesbos +29045

Geen gezeik gewoon volgend jaar kampioen als je vijfde wordt in slechtste jaar ooit

16-03-2024 14:08

de echte causio +2260

Toen de Duitser spelers mocht kopen, praktisch aan het eind van de transfer periode, wist elke club dat Ajax in een dwang positie zat. Met als gevolg te dure spelers. Zie Overmars en Antilla.
Nu zit Ajax weer in een dwang positie. Dat zag je terug in de winter transfer periode. Ajax vroeg weliswaar flinke bedragen, er was geen club die het wilde betalen.
Veel genoemde bedragen zijn vlg mij te hoog.

16-03-2024 13:54

chriseverhard +3558

Als ajax deze zomer een klapper wil maken dan verkopen ze brobbey voor 40 a 50 miljoen.
Bergwijn 20
Sutalo 20
Gaaie 4
Sosa 5
Tahirovic 7
Taylor 10
Rensch 10
Forbs 12
Akpom 15
Medic 5
Maar als ze brobbey niet verkopen harken ze alsnog 130 miljoen binnen

16-03-2024 13:32

ck69 +13083

En nu mis je nog conceicao 10 + mikau 10

16-03-2024 17:33

chriseverhard +3558

Porto betaald max 5 miljoen zelfde bedrag wat ajax voor hem heeft betaald en tadze t zelfde 15 a 16

16-03-2024 20:22

Lazell +16989

10 toch?

16-03-2024 21:22

chriseverhard +3558

Dan moet hij 25 wedstrijden minimaal 45 min hebben gespeeld hij staat nu op 19

17-03-2024 12:01
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.