Sneijder staat nog altijd achter kritiek aan adres Farioli: 'Dit valt niet goed te praten'

door Jesse ter Haar 66

Bron Ziggo Sport

Sneijder staat nog altijd achter kritiek aan adres Farioli: 'Dit valt niet goed te praten'

door Jesse ter Haar 66

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Wesley Sneijder staat nog altijd achter zijn woorden van voor, tijdens en na de uitwedstrijd van Ajax tegen Eintracht Frankfurt. De oud-Ajacied was niet te spreken over de opstelling waarmee Francesco Farioli de Amsterdammers liet aantreden en die mening heeft hij nog altijd. Rafael van der Vaart en Youri Mulder vallen Sneijder in de uitzending van Rondo bij.

'Ik heb het van de eerste tot de laatste minuut gezien en ik moest zo gieren', doelt Van der Vaart op de teksten van Sneijder. 'Ze (Sneijder en Mulder, red.) hadden natuurlijk helemaal gelijk en het kwam ook zo uit in de wedstrijd. Hij bleef er echt in hangen.' Hoofdpersoon Sneijder geeft aan er niet ineens anders over te kunnen denken. 'Je kunt het niet ineens goedpraten allemaal. Het is wat het is', zegt de voormalig topspeler.

Beide heren doelen op de kritiek die Sneijder uitte aan het adres van Farioli. Hij was en is nog altijd van mening dat de Italiaan het opgaf in de achtste finale van de Europa League. 'Ik ken de Ajax-fans, die zijn hier niet blij mee, maar ze zijn nog minder blij als ze zondag verliezen van AZ. Dan gaat het toch rommelen, want daar houden ze niet van', zei Sneijder toen. Uiteindelijk speelde Ajax in het weekend met 2-2 gelijk tegen AZ.

'Je liet ook een beetje je Ajax-hart spreken en dat had ik ook', merkt Van der Vaart elf dagen na de wedstrijd tegen Eintracht Frankfurt op. 'Ik had hetzelfde gezegd. Je gaf op. Het gekke vond ik dat Farioli zich van geen kwaad bewust was. Als jij dit doet en het gaat mis, dan weet je dat er vragen komen. Daar was hij helemaal niet op voorbereid.'

Show van Farioli?

Khalid Boulahrouz denkt het zijne van de teksten van Farioli, die niet wilde spreken van een B-ploeg, achteraf. 'Denk jij dat hij echt verbaasd was over die vragen? Dat moet toch gewoon een show geweest zijn?', vraagt hij zich af. Van der Vaart geeft tekst en uitleg bij zijn gedachten. 'Ik vond hem heel erg van: ik doe dit altijd en nu gaat het een keertje mis. Jammer dan. Hij werd boos, omdat hij verbaasd was over de vragen. Als je de baas van Ajax bent en je ziet deze opstelling, dan was dat een reden geweest om te zeggen: wil je winnen of geven we op?'

Tekst gaat verder onder de foto.

francesco farioli frankfurt ajax 24 25
Rafael van der Vaart zag Francesco Farioli verbaasd reageren op de persconferentie na afloop van Eintracht Frankfurt - Ajax en dát verbaasde Van der Vaart vervolgens weer.

Mulder, zelf actief als technisch directeur van FC Schalke 04, zag dat de keuze van Farioli om tien wijzigingen door te voeren in zijn opstelling ook in Duitsland niet goed viel. 'Ajax heeft een enorm grote naam. In Duitsland is Ajax echt groot. Als je het daar over Ajax hebt, hebben ze het over het voetbal van de jaren zeventig, Cruijff, Van Basten en de jeugdopleiding. Daar hebben ze iets van: wat hebben zij gedaan? Wat is dit? Dit kan toch niet?'

PSV - Ajax

Inmiddels staat Ajax misschien wel voor de grande finale van de Eredivisie, zo wordt gesteld door de presentator van dienst. De Amsterdammers gaan dan op bezoek bij naaste belager PSV. 'Niet misschien, hoor. Die is zondag', reageert Sneijder. 'Na zondag weten we of het heeft doorgewerkt. Los van het doorwerken ben ik er nog steeds van overtuigd dat, wanneer je thuis met 1-2 hebt verloren en uit tegen Frankfurt speelt, je gewoon als Ajax met je sterkste ploeg moet spelen. Dit valt niet goed te praten.'

Lees meer over:
Plaats reactie

PH2BOT +40642

Wanneer opent Sneijder(t) eigenlijk weer 'ns een nieuwe snacktent?

26-03-2025 20:45

BeterVanafDeZijlijn +1307

Ik zie een hele hoop aannames. Kritiek is er genoeg. Ook onder de fariolisten zoals jij ze denigrerend noemt. Echter is er ook gewoon berusting in het feit dat we hier gewoon door heen moeten om zo snel mogelijk weer aan de top te staan. We leven dankzij onze trainer boven onze stand. Dat het er lang niet altijd even Florissant uit ziet tja. Dat boeit me dit seizoen ff niet. Volgend seizoen verwacht ik een vollere selectie en een kwalitatief hogere selectie. Dan kun je weer verwachtingen hebben die passen bij de standaard van een Ajacied. We hebben 2 seizoenen de conditie van de spelers en de spelers discipline maar laten varen en iedereen denkt dat dat gat zo maar in een half seizoen is gedicht. Brobbey kan nog steeds geen 90 minuten aan. Wat zeg ik de 70 vaak niet eens. Dus heb geduld. Wees blij met deze stand. Tuurlijk is het niet leuk, tuurlijk niet des Ajax, maar deze selectie is niet des Ajax dus dan moet het maar ff anders.

26-03-2025 07:51

Robertini +40081

Logisch toch? Twee weken en puntverlies tegen AZ zit ertussen. Had niet verwacht dat hij daardoor van mening zou veranderen. Overigens vind ik het ook nog steeds een schande. Als we kampioen worden, is dat echt op de PSV-manier. Terwijl PSV eigenlijk juist op de Ajax-manier (in die 7 jaar droogte) lijkt te gaan falen.

Tja, voor een seizoen valt het te billijken, maar ik hoop dat we er geen gewoonte van gaan maken. Volgende keer graag weer op de Ajax-manier.

26-03-2025 00:37

PH2BOT +40642

De 'tering naar de nering zetten' heet zoiets Robertini

26-03-2025 20:46

Oboema +1671

Waarom krijgen Steijn-steuners Wes & Raf hier nog zoveel aandacht?

25-03-2025 22:19

Robertini +40081

Wat een onzinnige opmerking. Heb het over de inhoud, niet dit soort onzin.

26-03-2025 00:38

Oboema +1671

Dit gaat juist over de inhoud. Waarom luisteren naar mensen die nu al zo vaak hebben bewezen totaal geen verstand van modern voetbal te hebben? Door hun steun aan Steijn hebben ze zichzelf gediskwalificeerd. We laten een flat-earther toch ook niet de Nobelprijs Natuurkunde uitreiken?

26-03-2025 08:01

Robertini +40081

Als jij denkt meer verstand van voetbal te hebben dan deze twee, dan lijd je aan grootheidswaanzin. Dat ze geen beleid moeten voeren, is ook zo, maar daar zitten ze daar niet voor.

26-03-2025 08:06

PH2BOT +40642

Vder Vaart kan in elk geval vrijwel nooit duidelijk maken dat hij veel verstand van voetbal heeft. Hij lult vooral in abstractheden en zegt daarmee niks feitelijks.

Zet dat Vder Vaart en Sneijder gezwam nu eens naast hoe JC e.e.a. wist uit te leggen over een wedstrijd. ' Je gaat 't pas,zien als je het doorhebt' .

De meeste voetbal analisten van tegenwoordig zijn vrijwel allemaal zwaar overbetaalde lulhannesen die er ook nog 'ns vrijwel altijd naast zitten met al hun voorspellingen en analyses.

26-03-2025 23:54

babanightshift +9117

De waarheid ligt wat mij betreft in het midden. Als Ajacied doet het pijn hoe de return tegen Eintracht is benaderd, maar je kan Farioli, Kroes en Beuker niet aanrekenen dat Ajax moet dealen met een bepaalde erfenis (ik laat bewust in het midden wiens)

Dit is de huidige realiteit, doet regelmatig pijn (aan de ogen), maar als Ajacied kan ik niet anders dan toejuichen dat CL plaatsing de absolute prioriteit geniet

25-03-2025 22:07

Babangida83 +24004

Helemaal eens met Sneijder. Dit gaat zo in tegen de topsportgedachte, je sportieve plicht doen, het imago van een topclub, daar kun je niet bij.

25-03-2025 21:49

Noam +4137

Ajaxshowtime. AUB geef deze man geen aandacht meer want er komt alleen nog maar onzin uit.

25-03-2025 21:33

WeirdAJAX +12565

De Ajacied-liefhebber in mij snapt Sneijder heel goed.

25-03-2025 21:16

Koekie87 +21032

Hoe gaat het eigenlijk met Sneijder zijn studies aan Harvard en Neyenrode!!! Heeft hij die ondertussen al afgerond!!! Allemaal leuk en aardig die kritiek op Farioli maar vraag me bij Sneijder maar ook bij v.d. Vaart altijd af in hoeverre hun mening niet gewoon ontzettend gekleurd is!!! Vergeet niet dat v.d. Vaart bijvoorbeeld heel lang Steijn in bescherming heeft genomen en vraag me af of Sneijder ook dezelfde kritiek had geleverd als Heitinga of van 't Schip hier nog aan het roer hadden gestaan!!!

25-03-2025 21:14

AFCArjen +481

Sneijder wil relevant blijven als analist, moet dus clickbait genereren en daarom stevige statements doen. En hij heeft rigide ideeën over wat Ajax moet voorstaan. Ik snap hem wel.

Wat ik níet snap, is dat het voetbalprogramma van de hoofdsponsor er een sport van maakt Ajax zo negatief mogelijk te benaderen.

Kritiek is prima, Rondo moet geen Ajax TV zijn, maar dit is het andere uiterste. In het begin van het seizoen was het alleen maar zeiken over de waardeloze selectie, lacherig doen over moeizame overwinningen, zeuren over het roulatiebeleid, etc.

Zodra de punten begonnen binnen te stromen, moest er ineens mooi voetbal gespeeld worden met dezelfde selectie die er volgens Rondo niks van kon. De benadering is bijna omgekeerd: des te beter de resultaten, des te harder het hakken.

Met als dieptepunt bovenstaande, waarbij n.b. in een interlandweek de rant van Sneijder herkauwd wordt en weer iedereen Farioli mag afzeiken. Verder juist fluwelen handschoentjes voor andere clubs.

Wat beoogt Ziggo hier nou mee?

25-03-2025 21:09

jaripettersson +9567

Stel je niet aan. Er wordt niemand afgezeken.

25-03-2025 21:29

AFCArjen +481

Bedankt voor de comstructieve feedback :p

25-03-2025 22:10

ajax4ever001 +18772

Sneijder kan beter zwijgen als hij alleen maar op de achtergrond praat maar in de slechte periode bleef hij weg bij Ajax.

25-03-2025 21:03

Koekie87 +21032

Wees blij dat soort jongens geen functie hebben bij Ajax. Heeft een leuke carriere gehad als voetballer en is een leuke jongen voor borrelpraat maar betwijfel of hij de juiste capaciteiten en intelligentie bezit om daadwerkelijk een rol te kunnen uitvoeren binnen een voetbalorganisatie.

25-03-2025 21:17

DanieldaCruz +1055

Off topic:
Wat zou nou een ( haalbare) topspits zijn voor Ajax?

25-03-2025 20:06

wijzijndebeste123 +166711

Franjo Ivanovic.

25-03-2025 20:19

Aram +18288

Brobbey houden.

25-03-2025 21:06

Aram +18288

Wordt een hele grote. Jammer dat veel
Fans dat niet zien. In het buitenland wel, bij de Duitse commentator laatst ging het alleen maar over Brobbey, de andere spelers waren bijzaak.

27-03-2025 10:54

FrancescosRavioli +15466

Big hunch, maar Mitrovic heeft nog 1 jaar in het Midden Oosten een contract.

Ik.weet niet of een speler als hij ooit genoeg z'n zakken heeft gevuld, maar hij en Tadic kennen elkaar. Plus hij is in alles een Ajax spits. Ervaren. Sterk. Schiet ze er makkelijk in. Voetbalt mee. En hij heeft iets wat velen niet hebben: het is echt een enorme klootzak. Van mij mag die komen.

26-03-2025 22:52

DanieldaCruz +1055

Dit vind ik nou mooi out of the box denken.
Dank.

27-03-2025 00:56

DanieldaCruz +1055

100% eens!

25-03-2025 20:04

Lavie +2378

Ronde verder gekomen in de beker dan vorig seizoen. Laatste 16 Europe League i.p.v. Conference League. We spelen om de titel. Wie had dat verwacht? Laat die Sneijder maar lullen.

25-03-2025 19:15

leeke +10414

Maakt dat wat uit.dan Nog heeft Sneijder gewoon groot gelijk hoor,je speelt gelijk tegen Az,wat als je had verloren......Of had Farioli dat ook gedaan als Ajax na europees,tegen een Rkc had moeten spelen.....Als Ajax zijnde moet je gewoon met je beste team spelen europees,spelen voor de prijzen

25-03-2025 20:27

FrancescosRavioli +15466

Je bent tegen AZ compleet genaaid. Je morst 2 punten vanwege falen van de scheids.

Nee het was niet goed, maar AZ was 2x rood en die 2 tegen 1 kans nooit te boven gekomen.

26-03-2025 22:53

Lavie +2378

Brobbey was geblesseerd en Henderson was geschorst. In Brussel deed Farioli hetzelfde en toen ging het wel goed, terwijl we in eigen huis verloren. Ik had graag de vijfde kwartfinale van de eeuw gehaald. Dat is niet gelukt. Hopelijk halen we de komende 25 jaar 6 Europese kwartfinales.

27-03-2025 10:28

JC14forever +1231

Ik zie alweer veel mensen boos reageren of Sneijder afzeiken omdat hij nog steeds achter zijn terechte kritiek staat op de fantasie opstelling van Farioli en dat hij de handdoek in de ring gooide tegen Frankfurt...

Ik blijf me oprecht afvragen waarom ze zo reageren en er blijkbaar helemaal geen kritiek op de "heilige" Farioli mag zijn?

Ik ga het nog een keer zeggen, de prestatie van Farioli is ontzettend knap, omdat de 2e plaats al zo goed als zeker is. Als bonus kunnen we zelfs nog kampioen worden, wat het nog mooier zou maken! Ik zal hem daar erg dankbaar voor zijn en zal ook ontzettend blij zijn met beide prestaties!

Maar desondanks vind ik zijn speelwijze meestal niet om aan te gluren, zeker niet tegen de kleinere clubs waar we achterover leunen en geen enkele moeite doen om aan te vallen en er een leuke aantrekkelijke wedstrijd van te maken... En ik vind het ook onbegrijpelijk dat hij met maar 1 doelpunt verschil de handdoek in de ring gooide tegen Frankfurt met zijn B elftal in de Europa League... We hadden echt nog alle kans gehad met een betere opstelling... En ja ik weet dat we van ver komen en dat plaatsing CL voetbal essentieel is voor ons, dus moeten we inderdaad wat realistischer spelen... Maar we hebben nog steeds veel meer kwaliteit rondlopen dan de meeste Eredivisie clubs en daarom kunnen we zeker tegen de kleinere clubs wel aanvallender voetbal spelen...

Hiermee zeg ik niets negatiefs over de persoon Farioli, ik vind het echt een ontzettend sympathieke en bevlogen trainer die van onze selectie een eenheid heeft gemaakt, die iedere wedstrijd vechten voor elkaar en voor de punten en zet een topprestatie neer in de competitie!

Alleen heeft hij om voor mij onbegrijpelijke redenen de Europa League weggegooid met zijn fantasie opstelling en dat blijft wringen bij mij... Ajax speelt altijd voor alle prijzen inclusief het kampioenschap, we zijn de grootste club van Nederland en internationaal worden wij ook zo gezien...

Het is jammer dat de "Fariolisten" hier op AS dat niet willen inzien en toegeven dat hij de handdoek heeft gegooid, maar meteen weer "boos" reageren...

25-03-2025 19:07

DanieldaCruz +1055

Top comment!!

25-03-2025 20:05

Schip +23639

Zo is AS en zo is het huidige online tijdperk vrees ik. Zolang er maar mensen blijven met nuance en die ook uitspreken.

Ik vind naast het feit dat je de kans op een stunt weggeeft - stel je voor dat Ajax dat in 2019 in Madrid had gedaan - ook een punt dat je vertrouwen en momentum weggeeft.

Maar goed, Farioli verraste ons ook voor de twee toppers in de eerste seizoenshelft.

25-03-2025 20:53

Juichtoon +32977

Jammer dat jij de huidige staat van Ajax maar niet begrijpt en daarmee de keuzes van Farioli gemakkelijk kunt begrijpen.
Ook is je kritiek op Farioli heel slecht getimed.
Jammer dat je dat allemaal niet begrijpt.

26-03-2025 08:28

trodat4030 +97495

Bizar hoe nagenoeg heel AS vollédig is gehersenspoeld door de trainer, dat zie je dan ook helemaal terug aan de reacties die alleen maar persoonlijke sneren zijn en volstekt 0,0 inhoudelijke tegenargumenten kunnen verzinnen. Zijn jullie nou volwassen mannen, zijn jullie nou échte Ajacieden? Ik geloof er geen ene mallemoer van! De heren hebben inhoudelijk gewoon hartstikke gelijk, Fransje ging gebukt staan met zn broekje op zn enkeltjes, had al een hele pot vaseline erop gesmeerd en had al liefjes gevraagd of ze hem niet helemaal wilden uitwonen.. Na 4 goals had Frankfurt het wel gezien en hebben ze hem en Ajax maar gespaard. Dát is de enige waarheid!

25-03-2025 18:24

BeterVanafDeZijlijn +1307

Realistische Ajacied, zo zie ik mezelf. Dit seizoen staat in het teken van herstel. Zo simpel is dat. Doel is om CL te halen en alles is daarbij geoorloofd want dat is de snelste weg naar herstel. Volgend seizoen met een wat meer gebalanceerde selectie en een wat vollere selectie ga ik heus wel weer kritischer zijn op dingen als het spel. Nu is dat gewoon niet realistisch, maar als ik daarom geen echte Ajacied ben in jou ogen tja dan is dat maar zo

25-03-2025 18:34

Robertini +40081

Maar is dit wel de manier waarop je herstelt? Financieel zal het geen windeieren leggen, maar is het sportief op de lange termijn niet beter als je weer naar een herkenbare speelstijl toe bouwt?

26-03-2025 00:45

BeterVanafDeZijlijn +1307

Ja zoals ik al duidelijk maakte dit is de manier waarop ik dat wil. Zo snel mogelijk terug naar de top. Dat kan het snelst met minimaal die 2de plaats. Voor een herkenbare speelstijl heb je wel de juiste en kwalitatief goede spelers nodig. Daarbij is deze selectie nog enorm jong wat weinig stabiliteit brengt. Daar zijn die jongens gewoon te grillig voor. Dus nee we doen het dit seizoen prima voor wat we kunnen. Sterker nog dankzij het beleid leven we boven onze stand.

26-03-2025 07:43

TeringHenkie +28820

Maar ze hebben hem wel zijn maagzweertje eventjes aangestipt!!

25-03-2025 18:34

JC14forever +1231

@trodat4030
Je hebt volkomen gelijk en ik ben het volledig met je eens!

25-03-2025 18:45

Josey Wales +11745

Dit is dezelfde kenner die wilde dat Mr Ibiza nog langer bij onze club zou blijven.
Accepteer ook dat er andere meningen zijn trodat4030.

25-03-2025 19:03

JC14forever +1231

@Josey Wales
Bedoel je mij met kenner en Mr Ibiza? Ik denk dat je de verkeerde voor je hebt...

25-03-2025 19:09

Libero +19294

@Josey Wales: Sneijder lult vaak onzin en doet interessant, maar dat neemt niet weg dat ook hij recht heeft op een andere mening dan de jouwe, accepteer je dat dan ook?

25-03-2025 20:13

Akpom +896

Wesley mag dat, iedereen mag dat maar ga niet voor een ander bepalen of hij of zij geen echte Ajacied. Dat is echt knettergek.

25-03-2025 20:29

Josey Wales +11745

@JC14forever Nee, of je moet Maurice Steijn of Wesly Sneijder heten.

25-03-2025 21:47

Josey Wales +11745

@Libero Ja iedereen mag een mening hebben en iedereen mag er wat van vinden.

25-03-2025 21:51

Aetim +1373

Mag het ietsje minder beeldend de volgende keer? Ik zit te eten

25-03-2025 19:26

trodat4030 +97495

Nee ;-)

Maar serieus excuses als ik je genot van je worstjes heb verpest :p

26-03-2025 02:21

Akpom +896

Jij bepaalt toch zeker niet op basis van jouw mening wie zich wel of geen Ajacied mag of wil noemen? Met je enige waarheid. Hou toch op

25-03-2025 20:02

trodat4030 +97495

Jawel. Heb jij je dan niet keíhard geschaamd? Dan ben je geen Ajacied.

26-03-2025 02:19

Akpom +896

😃😃was al Ajacied toen jij nog in het kanon van je vader zat.

26-03-2025 08:21

JanMolby +1752

Fransje gebukt, vaseline en inhoudelijke argumenten bepleiten 😂

26-03-2025 02:17

AINIESTA +45876

We staan bovenaan. Het enige wat voor sommigen hier telt.

26-03-2025 23:32

Praagout +1413

Ach, de tuinkabouter doet ook weer een duit in het zakje.

25-03-2025 18:17

nightgoat +31451

Wesley kan heus nog wel ergens nuttig zijn, zo zoekt de man van het ballenhok van FC Ondiep nog een sleutelhanger.

25-03-2025 18:12

Hebbendiekip +4865

Is goed wesseley

25-03-2025 18:12

Patrick78 +53138

Weer die Sneijder…..

Ga naar Istanbul met je vriend Mourinho.

25-03-2025 18:01

Slang3 +46264

Laat maar zien dat je het beter kan. Inmiddels al met de cursus begonnen?

25-03-2025 17:49

VoorAltijdNummer14 +25480

Harvard heeft momenteel prio..

25-03-2025 17:49

VoorAltijdNummer14 +25480

Nobody asked Wesley.

Echt hoe die zielige gozer zichzelf nog dusdanig serieus kan nemen, is voor mij echt niet te bevatten.

Nadat 'technisch fundament' praatje tegenover Kroes had hij zijn kans op een beleidsfunctie al levend begraven, maar dit eeuwige populistische gewauwel over die avond in Frankfurt heeft al helemaal bewezen dat je deze grote puber (in een klein gezet lijf) links moet laten liggen.

25-03-2025 17:48

Ajaciedachtig +471

Wie vroeg jou deze reactie?

25-03-2025 22:07

Juichtoon +32977

Ben wel een beetje Sneijder moe...kan dat?

25-03-2025 17:44
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.