Diepe Zakken: De Malenovic-miljoenen en de lessen voor Kroes

door José de la Verde 115

Bron Ajax Showtime

Diepe Zakken: De Malenovic-miljoenen en de lessen voor Kroes

door José de la Verde 115

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Het lijkt een eeuwigheid geleden; de transferperiode direct na het vertrek van Marc Overmars. Maar het was de start van vórig seizoen dat Ajax de zaakwaarnemer van Dusan Tadić en Alfred Schreuder nodig had om deals te maken. Nu er eindelijk weer een dealmaker lijkt te zijn aankomende zomer, zou het normaler moeten verlopen. Maar of de zaakwaarnemertrucjes wegblijven is de vraag. Deze editie van Diepe Zakken gaat nog eens terug naar Miloš Malenović’ vergoeding en lessen voor Kroes.

Het was de reconstructie van Joris Kooiman en Steven Verseput van NRC die zorgvuldig uiteenzette hoe Malenović zo’n belangrijke rol toebedeeld kreeg tijdens de chaotische transferzomer door het gat dat Overmars achterliet. Hij was betrokken bij meerdere transfers, maar het grootst was zijn rol bij het aantrekken van de vervanger van Lisandro Martínez: Calvin Bassey.

Destijds, en ook terugkijkend, een vrij opmerkelijke transfer. Niet in de laatste plaats vanwege het bedrag: 23 miljoen euro was de op één na duurste speler ooit. En alleen omdat pas drie weken ervoor Ajax het record had verbroken met het aantrekken van Steven Bergwijn. Verder was Malenović sterk betrokken bij de transfers van Florian Grillitsch, Lorenzo Lucca en Lucas Ocampos. De RvC ging uiteindelijk voor die laatste transfer liggen vanwege de te hoge kosten. De Argentijn werd uiteindelijk gehuurd in plaats van gekocht van Sevilla. Dit bizarre verloop luidde waarschijnlijk ook het einde in van de invloed van de zaakwaarnemer van Servische komaf.

Aan wie leverde Malenović zijn diensten?

Toch bleven er vragen over de gang van zaken. Malenović beweerde zelf geen geld ontvangen te hebben van Ajax. NRC vond sterke aanwijzingen dat er wel degelijk een betaling was geweest. Alleen dan in de vorm van een consultancyvergoeding; dus dat Malenović was ingehuurd door Ajax voor zijn diensten en daarvoor ontving hij een vast bedrag. En niet een deel van de transfersom als dienstverlener voor de desbetreffende spéler, wat een normalere gang van zaken is bij transfers.

Dat is natuurlijk dubieus te noemen. Als vertegenwoordiger van een speler zijn de belangen van een zaakwaarnemer helder; een zo goed mogelijke deal voor de speler, ook financieel. Want betalingen aan zaakwaarnemers zijn meestal een van twee (of beide): een deel van de transfersom en een deel van het salaris. Voor een club is dat in ieder geval transparant; een hogere transfersom (en salaris) is een van de doelen. Als vertegenwoordiger van een club zou het (financiële) doel andersom zijn: een zo laag mogelijke transfersom. Maar de transfersommen van Bassey als Ocampos werden over het algemeen niet gezien als koopjes.

Malenović officieel geen intermediair bij transfers

De olifant in de kamer is natuurlijk of Malenović via de achterdeur alsnog verdiende aan elke transfer. Dat kan op allerlei manieren: via de verkopende club, via andere intermediairs (die de speler vertegenwoordigen), via de speler of misschien nog via andere constructies. Hierover cijfers vinden is vrijwel onmogelijk. Geen van de betrokkenen heeft er belang bij om deze bedragen naar buiten te brengen. Nationale of internationale bonden, denk aan FIFA of de KNVB, zeggen wel te werken aan meer transparantie, maar vooralsnog weten de zaakwaarnemers veel ervan tegen te houden. Vaak onder het mom van privacy: details van individuele arbeidscontracten worden niet zomaar openbaar.

Toch publiceert de KNVB jaarlijks inzichten over intermediairs bij clubs. De meeste media pakken dan ook uit in het voorjaar als het totaal per club wordt bekendgemaakt. Afgelopen april bleek Ajax (weer) het meeste uitgegeven te hebben aan intermediairs: ruim vijftien miljoen euro in het seizoen 2022/23. Dat zegt weinig over individuele transfers, en dat is ook specifiek niet het doel van de KNVB, zeggen zij zelf. Tegelijk met de totalen per club wordt een overzicht gepubliceerd dat club, speler en intermediair aan elkaar koppelt. Daarin is feitelijk terug te zien uit welke contracten dat totaalbedrag is samengesteld; van aankopen tot verlengingen, van jeugd tot de vrouwentak. Welke vier spelers ontbreken als enigen in die lijst? Bassey, Grillitsch, Lucca en Ocampos.

In zekere zin is dat een bevestiging van de uitleg van Malenović: er is geen sprake geweest van een vergoeding aan intermediairs bij die transfers. De KNVB bevestigt namelijk dat ook als een zaakwaarnemer is betrokken maar nul euro ontvangt, dit onderdeel zou zijn van het overzicht. Een optimist zou misschien stellen dat het wel degelijk kan: een miljoenendeal in de geldgedreven wereld van voetbal kan ook zónder allerlei tussenpersonen die een graantje meepikken. Een realist zou misschien opmerken dat dit een boekhoudkundige werkelijkheid is en dat geldstromen alleen maar minder transparant worden. Saillant is dat ook bij andere clubs als PSV, Feyenoord en AZ spelers ‘ontbreken’ op de KNVB-lijst, maar daarover later meer.

De vaste vergoeding vanuit Ajax

Dan is er nog de vaste vergoeding die Malenović officieus ontving. In de jaarcijfers van Ajax meldde de club onder ‘Overige personeelskosten’ dat deze in het boekjaar 2022/23 zo’n twee miljoen euro hoger waren dan in het vorige boekjaar. Reden was "voornamelijk door hogere kosten van spelersverzekeringen en hogere inhuur van extern personeel”. Hoewel dit natuurlijk allerlei extern personeel kan zijn, zou dit wel de plek zijn waar dergelijke consultancykosten als Malenović terecht zouden komen. Mogelijk is dit dus een aanwijzing van hoeveel hij ontving. Die inschatting is te maken op basis van de verwoording: ‘voornamelijk’ zegt dat het meer dan de helft van dat bedrag is; meer dan een miljoen euro. En de volgorde ‘spelersverzekeringen’ en dan ‘inhuur’ zegt dat waarschijnlijk meer naar het eerste ging dan het tweede. Die externe inhuur zou dan uitkomen tussen de vijfhonderdduizend en een miljoen euro.

Dit is geen bevestiging van diens vergoeding, totdat het daadwerkelijke contract boven tafel komt. Aan de andere zijde van de vier transfers is er nog minder informatie te vinden. De Spaanse bond publiceert geen vergelijkbare overzichten over intermediairs (voor Ocampos), de Italiaanse bond doet dat alleen over de Serie A (Lucca kwam van Serie B club Pisa) en Grillitsch zat zonder club. De Schotse bond maakte ooit wel bekend wat clubs in totaal betaalden, maar doet dat sinds enkele jaren niet meer.

Betaald via de andere kant

Wel zijn de jaarcijfers van Rangers FC beschikbaar. Die laten zien dat de club een positief transferresultaat behaalde van 23.6 miljoen pond, of zo’n 27,75 miljoen euro, door de verkoop van vier spelers: Calvin Bassey, Joe Aribo, Cedric Itten en Charlie McCann. De totale transfersom van die vier was 32,3 miljoen euro. Het verschil van zo’n 4.6 miljoen euro tussen transferwinst en -som is deels te verklaren door solidariteitsafdracht (700.000 euro) en deels door resterende afschrijving (1,9 miljoen euro). De rest van het verschil kan zijn voor transferkosten (bijv. financiering, administratief), maar waarschijnlijker is dat daar geld gegaan naar intermediair of de speler, tot wel 2 miljoen euro. Aangezien de transfer van Bassey veruit het grootst was (23 miljoen euro t.o.v. 7 miljoen euro voor Aribo), lijkt daar het gros van dit bedrag naartoe te herleiden.

berekening transferresultaat rangers fc

Nu zijn dergelijke bedragen zeker niet ongewoon in de zaakwaarnemerswereld; 1,4 tot 1,9 miljoen euro voor Bassey is zo’n 6 tot 8 procent. De FIFA probeerde recent een maximum van 10 procent van de transfersom (en 3 procent van het salaris) op te leggen, maar dat voorstel is dus gestrand. Het punt is dat Malenović dan verdiend zou hebben aan beide kanten van de deal, en een hogere transfersom was in zijn voordeel, niet die van Ajax. De vraag is wiens belang hij eigenlijk diende.

Hoe dan ook, uiteindelijk verdwenen al deze uitgaven naar de achtergrond; met onder andere de ‘deal van de eeuw’ van Antony naar Manchester United werden glanzende winstcijfers gepresenteerd over boekjaar 2022/23. En de wanorde werd alleen maar groter in het seizoen erna, waardoor details uit het H2-jaar snel vergeten werden. Al zijn er aandeelhouders die er nog vragen over hebben.

Het gat dat Overmars achterliet

De rode draad over afgelopen de twee seizoenen is dat Ajax nog steeds niet bij machte was om het gat dat Overmars liet op te vangen. Nog steeds was er geen visie, plan of competenties. In plaats van te leren dat niet alle (transfer)macht bij één persoon in de organisatie moest liggen, leverden ze zich zichzelf weer over een individu met eigen ideeën en zonder onderliggend gedachtegoed geborgd in de club.

Beter fundament voor aankomende transferperiode

Aankomende transferperiode biedt vooralsnog een beter vooruitzicht. Hoewel Kroes als verlosser wordt gezien, is er met Beuker ook werk gemaakt van die visie. Die splitsing van de functie van technisch directeur in een directeur voetbal en een ‘dealmaker’ is een ingreep die minder afhankelijkheid creëert van één persoon. Zeker met de adviezen van Blind, Van Gaal en de samenwerking met de scouting (Kelvin de Lang) is er een breder draagvlak. De middelen en urgentie was er altijd al, nu zijn er visie, een plan en competenties aan toegevoegd. De ingrediënten om daadwerkelijk te kunnen veranderen.

Volgende week volgt deel twee: de betaalde intermediairskosten in perspectief, voor de jeugd en welke ‘trucjes’ er toegepast lijken te worden.

José de la Verde (X: j_berden)

Lees meer 'Diepe Zakken':

Deel 1: Europese inkomsten bepalen mogelijkheden voor volgend seizoen
Deel 2: Vijf kostenbesparingen om volgend seizoen verlies te beperken
Deel 3: Verdiensten van verkoop jeugdspelers laten dalende trend zien

Lees meer over:
Plaats reactie

Babangida83 +23875

Dat van Malenovic vind ik wel meevallen. Gezien de bedragen zijn ze veel goedkoper uitgeweest dan Overmars de jaren ervoor.

Er stond geen organisatie, geen visie (dank je wel Overmars), dan moet je roeien met de riemen die je hebt. En dat deden ze echt heel goed. Ze zijn hier ook transparant over geweest en hebben ook altijd gezegd dat Malenovic express een vaste vergoeding kreeg, zodat hij geen baat bij een hoge transfersom had. Bassey heeft voor Ajax ook geen verlies gemaakt.

We hadden toen die mensen gewoon de organsiatie moeten laten neerzetten, dan was erger voorkomen.

19-05-2024 11:36

Amp +37600

Zou interessant zijn als hier ook de beoordelingen van de scoutingsrapporten naast komen te staan. Beetje a la hoe dat bij mislintat was, om een completer beeld te geven van handelen en negeren van de scouting

19-05-2024 11:26

Ruben.H +65

Schoone kopen naar ajax en dest van psv kopen naar ajax

19-05-2024 10:31

slot +2046

spelers moeten gewoon naar de oude ajax beelden kijken en zien wat we van ze verwachten

19-05-2024 00:45

Basjuhxd +923

even offtopic maar wat is er gebeurd met metaj milanovanic?

18-05-2024 22:32

PuurGeluk +4810

Niemand heeft hem ooit nog gezien

19-05-2024 05:08

pietvanvliet +4414

Wat ik frappant (en een tikje verdrietig) vind, is dat we het beleid van Beuker als 'nieuwe visie' gaan bestempelen.

Gelukkig is dat onzin. Beuker's idee is even geruststellend als simpel en terug naar de basis. Goed scouten, goed opleiden, jong laten doorbreken en dan goed verkopen.

Zoals het hoort. Zoals het moet. Zoals 'we' altijd hebben gedaan.

Man, wat hoop ik dat Beuker belachelijk succesvol wordt. Liefst met een jaar of vijf, zes al. Dan is er twintig jaar over die verdomde fluwelen burgeroorlog gedaan, maar uiteindelijk is het gelukt.

18-05-2024 21:18

nightgoat +30911

Diepe zakken of diep zakken.

Zets ze kwestion.

18-05-2024 17:41

Broodjeaap020 +6151

En volgens het parool zijn we zowat falliet leuk weekend!

18-05-2024 17:06

Danielson +50263

Onzin verhaal. Volkomen flauwekul er van uitgaande dat de jaarstukken correct zijn.

18-05-2024 18:06

Cosey2 +6993

Dat zou je op de beurs terug moeten zien, is het nog ergens goed voor die beursgang.@Bergwijn 020

19-05-2024 07:45

trodat4030 +96486

Misschien moet AS deze rubriek even (hopelijk tijdelijk) omdopen tot: 'Lege zakken'... Dekt de lading toch net ietsje beter op t moment....

18-05-2024 14:04

Ans B +19823

'De rode draad over afgelopen de twee seizoenen is dat Ajax nog steeds niet bij machte was om het gat dat Overmars liet op te vangen. Nog steeds was er geen visie, plan of competenties. In plaats van te leren dat niet alle (transfer)macht bij één persoon in de organisatie moest liggen, leverden ze zich zichzelf weer over een individu met eigen ideeën en zonder onderliggend gedachtegoed geborgd in de club.'

Dit is een meer dan terechte conclusie, maar heeft vooral grote waarde voor het heden en de toekomst. Want als je achterom kijkt kun je je vooral afvragen wat Ajax nu eigenlijk anders had kunnen doen? Waar hadden ze de expertise dan wél vandaan moete halen als een commissaris en een TD ontbreken (seizoen 1) c.q. een nieuwe TD te maken krijgt met een nieuwe, nog niet-ingewerkte commissaris - even los van hun kwaliteiten (seizoen 2).

Ik zeg dit met het oog op de enorme kritiek op eerst vdSar en H2 en daarna op Mislintat en in mindere mate op Van Halst. En sowieso ook op de clubleiding, m.n. op het controlerend orgaan, de RvC.
Ik heb altijd al gevonden dat die kritiek veel te eenzijdig, te gratuite en te overdreven was, maar vind hier ook achteraf steun voor via deze mooie samenvattende alinea in dit artikel. Het gaat mij er dus niet om dat je niet kritisch mag of moet zijn, maar om het gemak (zonder nuancering of begrip) en de genadeloosheid van die kritiek.

Niet persé de personen c.q. alléén de personen die deze transferzomers de verantwoordelijken waren 'schuldig', het is óók het gebrek aan expertise, plus het ontbreken van waarborgen in de organisatie die Ajax hebben opgebroken - dat laatste in de de vorm van reeds uitgestippeld beleid en evt. advies/technische structuren - zoals schaduwlijstjes, spelersprofielen, databanken e.d.

Je kunt iemand, of dat nou spelers zijn, trainers, TD's, AD's, commissarissen of een geheel orgaan (RvC) nooit alleen maar beoordelen op prestaties en resultaten, ook de context is van groot belang (ik blijf er op hameren).
Voor nu is het veel belangrijker dat Ajax bezig is om dat beleid vorm te geven en hopelijk ook de waarborgen te formeren, plus de juiste poppetjes aan te stellen. Goed beleid, goede waarborgen en goede mensen zijn een garantie voor succes op de langere termijn. Je kunt niets isoleren en alleen dáár naar kijken.

18-05-2024 13:54

Sana-Herres +184

We moeten allemaal onderzoek doen naar Mislintat 🥸🥸🥸
Groetjes Malenovic

18-05-2024 12:05

ajaxfan1972 +2473

Kroes heeft malenovic niet nodig hij heeft seg

18-05-2024 11:44

NipeB +15790

Wij hebben Kroes niet nodig. Die dekt zich nu al in met dat artikel over verliezen. Overmars verkocht bankzitters met winst. Hij heeft geen ervaring als TD en we moeten er afscheid van nemen als de zomer niet goed verloopt. Daarna een echte TD aanstellen. Dan kan die hele Kroes aanhang hier ook weer lekker ophoepelen. Het is niks dan onrust stoken. Van vele groepen geholpen door foute journalisten. Dat hele zooitje van Van Praag tot Kroes, bestuursraad, oud voorzitters businessplan, aandeelhouders. Swart, Blind, oud spelers. We kunnen ze missen als kiespijn. Geven geen reet om Ajax en alleen om zichzelf en hun invloed.

18-05-2024 14:58

VOETBALisOORLOG +1780

@NipeB
Je zit tegen Ajax aan te schoppen wie er allemaal weg moet, maar zelf kom je niet met een oplossing, wie er wel aan moeten staan.

19-05-2024 06:45

NipeB +15790

Ik schop niet tegen Ajax aan! Ik schop tegen de kampen aan, die ik noem en kamp Van Praag ook vanwege de voortdurende onrust die ze stoken en de onnodige strijd die gevoerd wordt. Waarom kun je in het belang van de club niet afspreken het verleden te laten rusten, de RvC procedure te starten en volledig nieuw te bemensen, niet met vriendjes, zodat Van Praag, Van Wijk en Blind kunnen overdragen aan de nieuwe RvC? Een bestuursraad moet bemenst zijn met onafhankelijke mensen die het belang van 73% aandelen vertegenwoordigt, dus de hoofdlijnen bewaakt, geen details, niet zelf invloed willen in de club, niet op stoel van directie/RvC zitten. Er is geen enkel belang bij het stellen van 65 vragen over vorige zomer en de zomer daarvoor door aandeelhouders. Als ze zo goed hadden opgelet hadden ze die vragen toen gesteld. Dit is alleen stoken. Ik praat niet over de bemensing. Ik gun Ajax onafhankelijke mensen die in het profiel van de functies passen, meestal geen Ajax DNA hebben en niet in het netwerk dat om Ajax heen hangt zitten. Alleen degene die over voetbal gaat in de RvC mag een oud-Ajacied zijn wat mij betreft. Verder gewoon kundige mensen met hart voor voetbal en verstand van wat ze doen. Geen bekende mensen dus. Als AD een man als Kinsbergen (die te oud is) en ook Asscher zou ik prima vinden.

19-05-2024 07:56

Mitchjo +6179

Ik snap dat gebash op Overmars niet zo. Die man heeft een shitload aan goede spelers binnengebracht, waarvan velen uiteindelijk met gigantische winsten zijn doorverkocht. Bij welke zaakwaarnemers/kantoor die spelers dan onder contract stonden boeit dan niet zo veel. Natuurlijk heeft Overmars ook miskopen gedaan (wie niet?), maar veruit de meesten zijn uiteindelijk zonder verlies weer doorverkocht. Het elftal dat een paar jaar terug op het veld stond, was oneindig veel beter dan wat er nu op het veld staat. De miskopen van toen zouden nu onze beste spelers zijn haha.

18-05-2024 11:28

DarkChild +3451

Omdat het verder gaat dan alleen transfers. Onder zijn leiding zijn het salarishuis en overige kosten veel te hoog opgetrokken. Ajax heeft een broek aangetrokken die veel te groot is. En we weten allemaal wat er met Icarus is gebeurd...

18-05-2024 12:02

Mitchjo +6179

Iedereen heeft genoten van historische wedstrijden en een fantastisch Ajax met prachtige spelers. Natuurlijk werden er op een gegeven moment hoge salarissen betaald, maar dat is praktisch inherent aan het niveau waarop je acteert. Met normaal beleid na het vertrek van Overmars hadden we makkelijk ieder jaar CL gespeeld.

18-05-2024 12:13

DarkChild +3451

dat vind ik altijd zo'n rare drogredenering. Omdat we genoten hebben is het verder prima dat we nu een gigantisch probleem hebben?

En je laatste zin...tja. niet dus. Niet in de NL competitie, waar je nu dan (zeer tijdelijk) 2 plekkies hebben, maar je vrij snel weer gewoon kampioen moet worden ieder jaar om dat te halen.

En dan? Zijn wij een PSG die ieder jaar gegarandeerd kampioen worden?

(laat ik nog even buiten beschouwing dat er een situatie is gecreëerd dat je én CL moet halen én moet verkopen)

18-05-2024 12:17

Mitchjo +6179

Dat probleem is vooral ontstaan omdat het vertrek van Overmars nooit goed is opgevangen, we 4 waardeloze trainers op rij hebben aangesteld en amper nog een goede aankoop hebben gedaan na Overmars.

18-05-2024 13:17

DarkChild +3451

nee, het probleem was er al en is alleen veel verder uitgediept. Ook onder Overmars was een financiële implosie onafwendbaar.

18-05-2024 14:33

Mitchjo +6179

Dat klopt niet. Met goed beleid was Ajax gewoon succesvol gebleven en bleven de CL miljoenen jaarlijks binnenstromen.

18-05-2024 16:13

DarkChild +3451

Gewoon feitelijk onjuist. Kan je wel blijven herhalen, maar een financiële huishouding gebaseerd op én moeten verkopen én CL deelname, kan je niet met goed fatsoen gezond noemen. Dat is gokken, gaat vanzelf een keer fout. Zo afhankelijk zijn van twee onzekere variabelen mag je nooit verwarren met goed beleid.

Sterker nog, ook onder Overmars werd het al minder. Europees zakten we weer weg, nationaal ging het steeds stroever, terwijl de uitgaven wel bleven stijgen en de inkomsten dat niet navenant deden.

18-05-2024 16:37

Mitchjo +6179

Verkopen moet bijna iedere NLse club, we zijn nu eenmaal een opleidingsclub. Als er bij Ajax enigszins normaal beleid gevoerd werd, dan werd je ieder jaar 1e of 2e. Alles lager dan een 3e plek is eigenlijk een schande op basis van begroting etc

18-05-2024 16:56

Slang3 +45810

Omdat Overmars de club leidde op vibes en gevoel, alles zat in zijn kop. Prima zo lang hij er zit, maar dat zou nooit eeuwig zijn. En dat wist hij en dat wist de club, ze wilde het veranderen maar Overmars niet. Toen kwam het in een stroom versnelling door zijn pik verhaal en stond Ajax met de rug tegen de muur omdat er geen protocollen in plaats waren om op dezelfde voet verder te gaan.

Dan komt het dus aan op de kwaliteit van Vd Sar om het op te kunnen vangen, maar omdat hij een slechte CEO is is dat niet gelukt en heeft alleen maar verder in de wijnvlek gewreven. Korte termijn denken en teruggrijpen naar het verleden met als resultaat dure lessen.

En om het nog maar eens nog erger te maken, in plaats van verder op te bouwen met Mislintat knijpt Vd Sar er tussen uit. Om een situatie te creëren waar alleen een TD op management gebied aanwezig is en er geen protocollen van Ajax in plaats zijn op te vertrouwen. Met nog minder geld beschikbaar vanwege late transfers en geen CL.

Het is een opstapeling van problemen omdat de club tijdens de success fase niet vooruit durfde of wilde kijken

18-05-2024 12:19

Mitchjo +6179

Op dit punt ben ik het volledig met je eens. Ajax had naast Overmars een soort assistent/rechterhand aan moeten stellen. Iemand die de zaken oppakt waar Overmars minder sterk in was, maar aan de andere kant ook weer de goede kanten van Marc leert. Op die manier had je meteen een vervangen klaar staan, mocht Marc ooit weggaan.

18-05-2024 13:14

TheMagicalLion +314

Vd Sar had een hersenbloeding gehad, zou aftreden dat klopt. Maar niet voordat de nieuwe CEO aangesteld was.

18-05-2024 15:10

Slang3 +45810

Hij stopte in mei, de hersenbloeding was mid juli. Beetje vreemd dat aan elkaar te linken

18-05-2024 16:48

pietvanvliet +4414

Juist dat Overmars het zo goed deed als TD, maakt het dat hij zo ingeblikt wordt omdat ie weg moest.

Dàt ie weg moest was overigens de enige conclusie. Marc zou nooit meer in de buurt van een smartphone (of iets met een camera) moeten willen komen

18-05-2024 21:24

MichelAngelo66 +22248

In het kort....

Het voetbal is verrot tot op het bot. Er verdwijnt veel teveel geld naar matige spelers, naar discutabele bestuurders en louche zaakwaarnemers.

Daarom betaal je teveel voor een shirt van je club en teveel voor een stoeltje in het stadion.

18-05-2024 11:24

Brooklyn +4136

Voetbal. De nieuwe olie.

18-05-2024 15:15

Lars93 +904

Of moet je het omdraaien?
Zijn mensen te gewillig om veel geld te betalen voor abonnementen, shirts en kaartjes en kijken ze te graag uren naar reclames, waardoor er te veel geld in het voetbal gepompt kan worden en er te veel geld uitgegeven kán worden aan matige spelers, discutabele bestuurders en louche zaakwaarnemers.

Zodra een club in financiële problemen komt zie je vaak dat de jeugd daar floreert, omdat er geen middelmaat met dure zaakwaarnemers gekocht kán worden. (Zie Feyenoord een paar jaar geleden, Groningen dit seizoen en in mindere mate Chelsea toen het niks mocht kopen.)

18-05-2024 16:47

appiehappie +3033

Hou die zakkenvullers buiten de deur

18-05-2024 10:39

Myriad +7048

Dat Ajax een zaakwaarnemer inhuurde om voor TD te spelen is een blunder van epische proporties.

18-05-2024 10:32

Mitchjo +6179

Ja dat is wel echt gigantisch triest. Die man lacht zich nog steeds dood.

18-05-2024 11:29

DarkChild +3451

ow. Nou volgens Alfred Schreuder was dat *zet felle ogen op

"Anders heel normaal hoor"

18-05-2024 12:03

Danielson +50263

Schreuder.. Werkt ie nog ergens?

18-05-2024 12:30

Sampaoli +39169

Antwerp is nu overigens op precies hetzelfde punt gekomen op financieel gebied als Ajax. Die staan op omvallen en moet serieus pas op de plaats maken.

‘Aanvallend begroten’ heeft Marc Overmars bij zowel Ajax als Antwerp gedaan en ondanks dat het op korte termijn prachtige sportieve resultaten oplevert is het een bom onder de club op lange termijn.

Ajax is door het absurde salarisbeleid en hoge transfersommen in combinatie met slechte scouting (ruzies onderling, veel via zaakwaarnemers), slecht contractmanagement (niet pro-actief) en de mentaliteit ‘geld in de opleiding pompen lost alles op’ afgezakt tot het niveau waarop de nu zitten.

18-05-2024 10:17

Mitchjo +6179

Bij Antwerp heeft het vooral met die voorzitter te maken, waardoor ze in financiële problemen komen. Daarbij heeft Antwerp vele miljoenen binnengehaald met uitgaande transfers en zelf amper geld uitgegeven. Dus misschien je eerst even in de materie verdiepen voordat je wat gaat roeptoeteren.

18-05-2024 11:21

Danielson +50263

Ha ha ha ha ha. Wat een nonsens inderdaad. Ajax nog by far de rijkste club van NL hoor...

18-05-2024 12:31

Slang3 +45810

Bijzonder dat dit nooit interessant genoeg was voor de media om in te duiken

18-05-2024 10:01

JohnDylan +21958

Na het vertrek van Van Duivenbode heeft de RvC de teugels te ver laten vieren. Overmars kreeg bijna geheel vrij spel en dat resulteerde in een enorme invloed van zaakwaarnemers op Ajax. Na het vertrek van Overmars had de RcV de teugels weer moeten aantrekken maar hebben ze dat niet gedaan waardoor de zaakwaarnemers misbruik konden maken van het machtsvacuüm binnen Ajax.

Het is opvallend dat de Nederlandse media zich alleen richt op de invloed van buitenlandse zaakwaarnemers terwijl de afgelopen tien jaar er veel meer geld richting de bankrekeningen van Nederlandse spelersmakelaars en -bureaus is gegaan.

Zeker de invloed van Essel Sports op Overmars is groot. Overmars heeft bijna letterlijk elke Latijns Amerikaanse cliënt van Essel Sports naar Europa gehaald: Cassierra, Orejuela, Magallán, Martínez en Ávila. Verder heeft Overmars ook veel andere cliënten van Essel Sports naar Ajax gehaald zoals Moisander, Klaassen en een paar jonge Hongaren.

Niet vreemd dus dat Mister Ajax Sjaak Swart het een verschikking vond dat Ajax een Duitse technisch directeur aanstelde. Eentje die niet jaarlijks enkele miljoenen aan zijn bedrijfje zou overmaken. De Nederlandse media deed alsof Swart als fan van Ajax sprak in plaats van als iemand die financieel een groot belang heeft bij wie er technisch directeur van Ajax is.

18-05-2024 09:40

Ajaxmagic +725

@Dylan

´Nederlandse media deed alsof Swart als fan van Ajax sprak´

Sjaak is💯 Ajacied en fan ! Jij bent maar gewoon een fan, al heb ik daar soms ook twijfels over...!

https://www.youtube.com/watch?v=qv54m9KbcHM

https://www.youtube.com/watch?v=rTtjaV2jlsw

´Niet vreemd dus dat Mister Ajax Sjaak Swart het een verschikking vond dat Ajax een Duitse technisch directeur aanstelde. Eentje die niet jaarlijks enkele miljoenen aan zijn bedrijfje zou overmaken.´

Dat Sjakie aan Ajax verdient vindt ik normaal, als je ziet en weet wat hij voor Ajax heeft betekent...! Wat ik vreemd vindt is dat jij die klote mislintat verdedigt, een meesteroplichter die in korte tijd Ajax naar de afgrond heeft geholpen...

18-05-2024 14:12

Ferd +38438

wat ik vreemd vind is dat jij denkt dat JohnDylan Mislintat verdedigd, want dat doet hij helemaal niet. Hij geeft alleen (terecht) aan dat de kritiek op Mislintat van Swart gebaseerd was op financiele motieven en niet op andere gronden. Want vergeet niet, Swart liep al te janken voordat er nog maar 1 speler was aangekocht.

19-05-2024 07:32

trodat4030 +96486

Sjaak zit al sinds de oprichting van PU niet meer bij Essel... Overigens is dat stokje van tussenpersoon bij Zuid- en Midden-Amerikanen allang overgenomen door onze vrinden van Muy Manero, dus in feite nog steeds niet Sjaak die ervan profiteert. Beetje raar om naar Sjaak te wijzen als je deze feiten in acht neemt.

18-05-2024 16:05

musicradio +3893

zo is het overmars kon niks verkeerd doen bij die waardeloze media in nederland

18-05-2024 09:37

Steffenhagen +37821

Waar ik me het meest over verbaas is niet wat er betaald werd aan adviseurs/ zaakwaarnemers maar aan de amateuristische aanpak van Ajax . Het technisch beleid vanaf de scouting tot en met het aan - en verkopen is gewoon niet geborgd in de organisatiestructuur. Niet verrassend maar reden genoeg om al degenen die er voor verantwoordelijk waren er vandaag nog uit te rossen .

18-05-2024 09:24

NoPants +7488

Wie dan? Is niet iedereen inmiddels eruit geknikkerd?

18-05-2024 10:20

DeHeerVanDeMeer +25176

Onder Overmars en andere directeuren ging er ook veel geld uit naar zaakwaarnemers e.a. kosten, er gaat gewoon ziek veel geld uit de voetballerij naar aasgieren.
De Uefa en Fifa kijken ernaar en doen al decennia niets.
Het is tekenend dat Ajax 40 miljoen vd totale transfersom van Antony netto kwijt was aan van allerlei zaken.
Als je 95 miljoen krijg voor een speler zou 98% naar de club(s) moeten gaan én dan zouden wellicht die obscene bedragen omlaag kunnen omdat je niet ruim 40% kwijt bent.

18-05-2024 09:20

NoPants +7488

Antony is een ander verhaal omdat er een doorverkoop percentage van 20% in zat. Dus dat is in dit geval al 19m.

18-05-2024 10:21

DeHeerVanDeMeer +25176

Weet ik, daarom staat er ook - 98% naar de club(s).
Bij doorverkoop percentages moet je delen natuurlijk.
Maar dan is 19 van de 76 miljoen nog absurd, dat is 25%.

18-05-2024 13:20

JWVD +206

Wat ik niet zo goed begrijp: volgens transfermarkt heeft ajax de afgelopen twee seizoenen zo'n 103 miljoen (22/23) en 46 miljoen (23/24) meer ontvangen uit transfers dan uitgegeven. In totaal dus bijna 150 miljoen. Toch verkeert het nu financieel in zwaar weer. Het missen van de CL kost misschien 40 miljoen euro per keer, maar dan nog is er 70 miljoen over. Is dat allemaal opgegaan aan bonussen en salarissen? Dan is het geen wonder dat er stevig in het salarishuis moest worden gesneden en voerde ajax financieel toch vrij roekeloos beleid. Is er een helder overzicht van waar dat geld precies aan op is gegaan of kan dat pas na het jaarverslag van volgend jaar?

18-05-2024 08:58

Sampaoli +39169

Helaas ontvangt Ajax, mede dus door die absurde sommen aan zaakwaarnemers, niet het volledige bedrag. Van de 100m voor Antony hield Ajax naar schatting 60-65m over. Dat maakt dat het geen simpele rekensom is, wat transfermarkt.nl wel weergeeft. Ajax betaalt namelijk wél volledig uitgaande sommen.

Ook wordt er vaak in termijnen een transfersom ontvangen. Daardoor heeft Ajax vooral liquiditeitsproblemen. Ajax krijgt nog steeds geld voor transfers Promes en Lassina Traoré bijvoorbeeld.

Omdat Ajax jaarlijkse kosten zoals afschrijvingen en salaris heeft die de jaarlijkse inkomsten als sponsordeals en kaartverkoop overstijgen moet Ajax jaarlijks verkopen om gaten te dichten áls er geen CL inkomsten zijn. Dus we kunnen inderdaad spreken van (op z’n minst enigszins) roekeloos beleid, omdat er begroot is op CL-inkomsten ieder jaar die nu het sportief minder gaat aan onze neus voorbij gaan.

18-05-2024 09:13

Ajax2024 +2117

Inderdaad begint Ajax hierdoor komend seizoen met een verlies van 80 miljoen.

18-05-2024 09:25

Ajax2024 +2117

Zo werkt het niet. Ajax maakt komend seizoen 30 miljoen operationeel verlies doordat het geen CL speelt. Daarnaast moet het 50 miljoen afschrijvingskosten goed maken. Deze 80 miljoen is netto. Dus je moet er nog vpb bij optellen. Je moet dus veel meer dan 80 miljoen boekwinst maken om dit goed te maken. Een verkoop van Bergwijn voor 23 miljoen zorgt voor liquide middelen maar slechts voor een klein deel winst. Alleen verkoop van Hato en / of Brobbey zal een ruime winst opleveren maar niet genoeg om het gat te dichten. Ajax veel rotzooi gekocht waar je amper mee verdient. Eerder schatte Ajax zelf in een verlies van 50 miljoen te lijden op deze rotzooi. Er is nog wel eigen vermogen maar dat zit voornamelijk in spelers en overige activa. De liquiditeit is broodnodig voor kopen van nieuwe spelers maar ook om geen krediet te hoeven nemen om de salarissen te betalen zoals in de 2e helft van het seizoen is gebeurt. Kortom er moet heel veel gebeuren. Ajax heeft een te grote broek aangetrokken en door 2 slechte transferzomers verdampen de winsten snel. Maar die zijn minder groot doordat Ajax CL nodig heeft en de afschrijvingskosten telkens goed moet maken.

18-05-2024 09:16

Moonlight +2225

Kan niet want mislintat heeft het salarishuis aangepast. Als dat tich is gebeurd komt dat door de RVC die dat salarishuis weer los lieten.

18-05-2024 09:18

Ajax2024 +2117

Dat zal allemaal wel meevallen.

18-05-2024 09:34

Bensco +7167

Je moet sowieso een schifting maken tussen spelers voor Mislintat en na Mislintat als je over het salarishuis gaat beginnen. Een speler met een bestaand contract kun je niet zomaar dit soort beperkingen opleggen dus alleen de spelers die door Mislintat zijn aangetrokken vallen onder het nieuwe salaris huis. Dat heeft hij ook aangegeven in een interview. Het gros valt dus nog onder het oude salarishuis (Bergwijn, Berghuis, brobbey etc)

18-05-2024 13:09

wijzijndebeste123 +163598

Onder Overmars werd er bijna evenveel als City en PSG aan zaakwaarnemers betaald. Daar hoor je niemand over omdat dit de NL zaakwaarnemers zijn uit het bekende kliekje. Toen Mislintat hun kip met de gouden eieren (lees: Ajax) van hen afnam zag je heel duidelijk hoe de hazen lopen. Een heksenjacht van ongekende proporties werd ontketend via bevriende media om hun verdienmodel dat tientallen miljoenen oplevert terug te krijgen.

18-05-2024 08:54

Moonlight +2225

Inderdaad , iedereen heeft zijn mond vol over overmars maar daar ging veel teveel geld op aan makelaars en spelers. Overmars kocht ook miskopen waaronder Bande, Magalan enz daar hoor je ook niemand over.
Hij verkocht goed maar mislintat verkocht beter .
In een slecht jaar Alvarez 45 miljoen en Kudus voor 45 miljoen verkopen heb ik overmars nog nooit zien doen.

18-05-2024 09:20

NoPants +7488

Hou op, alvarez, kudus, en timber zijn voor heel marktconforme bedragen weggegaan. Dat had iedere td voor hen gekregen.

Hij heeft het goed gedaan bij bassey en daramy, maar die andere drie is echt geen kunst.

18-05-2024 10:28

Moonlight +2225

Geen stunt ? Ajax werd 3e en dan vind jij 45 miljoen marktconform? Droom verder

18-05-2024 20:35

B2tob4 +12078

Wijzijndebeste123
Helemaal met je eens en tevens dat je hier de echte kern raakt van de maanden lange hetze tegen Mislintat. Ontevreden gepasseerde(?) zaakwaarnemers, die via de media(lees T-graaf) hun podium kregen om hun aangetaste verdienmodel richting Mislintat te ventileren! En de ventjes Driessen/Verweij gingen daar gretig in mee..! De Rob Jansen(?) en Nathan van Kooperen(Bergwijn) voelden hun bemoeienis slinken bij de aan- en verkoop van spelers bij Ajax, en lieten dat ook snel via de media blijken..!

18-05-2024 10:07

Mv9494 +16624

Ligt allemaal aan Mislintat, snap je dat nog niet!!!!

18-05-2024 10:36

WantAmsterdam +116101

Inderdaad, Overmars was helemaal niet zo een geweldige TD. Mondelinge afspraken, spelers vooral via zaakwaarnemers halen en daarvoor ook veel aan hun betalen, nauwelijks scouten, debiele salarissen vaak ook voor modale spelers en onprofessioneel/grensoverschrijdend gedrag…

18-05-2024 10:37

Michiel Kapteijns +5372

Hahaha Overmars was niet zo geweldig. Laat me niet lachen. Alsof het na Overmars zo geweldig is gegaan. 5 landstitels in 9 volledige seizoenen (coronajaar niet meegerekend). Een EL finale, halve finale CL, eigen vermogen gestegen van 57 miljoen naar 260 miljoen. De hele voetbalwereld heeft genoten van Ajax. Legendarische wedstrijden tegen Chelsea, Dortmund, Real Madrid, Juventus en Bayern. Maar nee, eigenlijk heeft Overmars het volgens de 'experts' hier helemaal niet geweldig gedaan, en komt het enkel door kliekje bevriende makelaars dat Mislintat hier mislukte. Jongen, jongen, jongen. Ga volgend jaar alsjeblieft een fanclubje voor Mislintat oprichten bij Dortmund.

18-05-2024 12:02

WantAmsterdam +116101

Ik heb het niet over Mislintat maar Overmars:
-Overmars had veel mazzel dat de concurrentie zo slecht was 2012-14. Daardoor konden we ons altijd voor de CL kwalificeren zonder veel geld voor goeie spelers uit te geven.
- 2016 geluk met Bosz, als het naar Overmars ging werd Ziyech niet eens gehaald.
- na een fantastische transfer zomer 2018, deed heel veel verkeerd waardoor Ajax alleen maar minder werd. De transferperiodes in 2019 verzwakten ons enorm
- hij is mede de reden dat het na zijn vertrek zo slecht gaat, heeft de buffer die hij zelf mede heeft opgebouwd (met de nodige mazzel) weer afgebouwd door hoge transfersommen, veel geld naar zaakwaarnemers en bizarre salarissen, waardoor we tegen een liquiditeitsprobleem aanstuurden.
Overmars deed na 2018 vooral aan zeer korte termijn beleid, en had voor 2012-14 de nodige mazzel. Hij heeft uiteraard niet alles fout gedaan maar een geweldige TD is hij ook weer niet.

18-05-2024 12:10

wijzijndebeste123 +163598

Steek er geen energie in. Kapteijns snapt het hele punt niet. Hij vindt omdat Mislintat in zijn ogen miskopen heeft gedaan dat je geen kritiek mag hebben op dat Overmars bijna 100 miljoen aan NL zaakwaarnemers gaf dat bijna evenveel is als Europese big spenders als City en PSG.

Hij snapt niet dat het beide naast elkaar kan bestaan en denkt dat het één het ander uitsluit.

18-05-2024 12:12

Jww +2311

Waarbij de één ook nog het gevolg is van de ander

18-05-2024 13:14

Michiel Kapteijns +5372

Hoe kun je het wanbeleid van Mislintat in godsnaam goedpraten door te blijven zeuren over Overmars? Klinkt leuk om er steeds bij te spelen dat Ajax onder Overmars bijna evenveel uitgaf aan zaakwaarnemers dan PSG en Man City. Maar als je werkelijk gelooft dat PSG en Man City met hun steenrijke eigenaars alle kosten aan zaakwaarnemers netjes uit de clubkas betalen leef je echt in la la land. Daarnaast steeg het eigen vermogen van Ajax in bijna 10 jaar Overmars van 57 naar 260 miljoen, terwijl Kudus, Martinez, Antony en Alvarez later nog 220 miljoen opbrachten. En het belangrijkste, onder Overmars streed Ajax mee voor de prijzen, zowel nationaal als internationaal. Dat er onder Overmars ook een flink aantal aankopen mislukten, doet daar niks aan af.

18-05-2024 11:52

w86 +9387

Ja allemaal mooie cijfers onder Overmars. Maar het wordt steeds meer duidelijk dat er onder Overmars steeds grotere risico's werden genomen. Voor de bühne heel mooi om spelers nog een jaar te behouden, maar met als nadeel een dikke tekenbonus en een gelimiteerde transfersom een jaar later. Dus op die manier leg je gemiddeld maar zo 10 miljoen toe per speler.

En als bijkomend nadeel dat er in zomer 2022 ineens 8 basisspelers vertrekken. En afgelopen zomer nog eens 7. Dat betekent ook enorm veel aankopen en dat zonder je TD (want die had zichzelf weggegooid met z'n dickpics).

Natuurlijk heeft hij echt veel goede spelers naar Ajax gehaald, en natuurlijk zitten er miskopen tussen. Het gaat bij zijn goede functioneren echter ook over de manier waarop, o.a. de bonussen voor zaakwaarnemers en een toekomstbestendig beleid. Dat laatste is duidelijk niet gebeurd, aangezien we zelfs met CL inkomsten al moesten verkopen.

18-05-2024 13:22

Michiel Kapteijns +5372

Ja, ben het met je eens dat er risico's zijn genomen en dat Ajax gas terug moest nemen. Overmars legde ook regelmatig uit dat Ajax door de gevolgen van de coronacrisis rekening moest houden met een tussenjaar, en heeft ook regelmatig de torenhoge verwachtingen getemperd. Geen enkele supporter had die gouden periode onder Ten Hag willen inruilen voor het veilige beleid ten tijde van De Boer. Sterker nog, het was alle supporters een doorn in het oog dat Overmars de eerste jaren nauwelijks de portemonnee trok. Maar los daarvan, noem mij één directie die Ajax toekomstbestendig achterliet? Na de gouden jaren 70 zakte Ajax in. Ook TD Cruijff liet Ajax niet bepaald goed achter met miskopen als Hennie Meijer en Frank Stapleton als vervangers van Van Basten. En zijn schoonvader diende ook dubbele belangen als zaakwaarnemer van Van Basten, Van 't Schip en Cruijff zelf. Van Basten vertrok hier voor 1.7 miljoen gulden, terwijl Gullit voor 17 miljoen werd verkocht. Hoe is de 1e termijn van Van Praag geëindigd nadat de 50 miljoen die opgehaald werd bij de beursgang over de balk werd gegooid aan 56 contractspelers die aan de straatstenen niet te slijten waren? Na elke gouden periode kende teerde Ajax in. En elke keer wanneer het geld op was kwam Ajax er weer bovenop.

18-05-2024 15:16

DeWijsneus +25689

Er is voor alle aankopen in die periode wel wat te zeggen qua posities. Alleen Bergwijn begrijp ik gewoon echt niet. Die gast kan op 1 positie spelen en daar staat je MVP Tadic.

Of het de kwaliteit en/of type speler is die je had moeten halen is een tweede. Bassey en Ocampos had je van mijlenver aan kunnen zien komen dat dat niet ging werken. Al hebben die spelers echt wel wat.

Maar om de sleutels gewoon zo te geven aan een zaakwaarnemer, wauw. Pijnlijk.

18-05-2024 08:54

NeeI +107680

Interessant stuk. Bizar wat een enorme puinhoop de club ervan gemaakt heeft. Een louche zaakwaarnemersparadijs.

18-05-2024 08:53

Sense of.H +5436

Ajax is zo naïef geweest afgelopen 2 seizoenen, om de schip in onrustig water te laten varen zonder kapitein en ja dan krijg je het ervan dan komen de haaien langs en zit je alles te dichten, een puinhoop.De taak is nu vooral alles waterdicht te maken en weer zoals een Organisatie met een kapitein, matroos en stuurman in rustig water te varen.


Nu de directie compleet is en Ajax binnenkort weer een coach heeft is de helft al opgelost, maar de grote puinhoop zit hem in de selectie en die schoonmaak kan ook weer 2 zomers duren, verwacht niet dat we direct de dubbel winnen, maar dat we wel des Ajax voetbal laten zien en tot het einde meestrijden om de titel en dat je als Ajax zijnde kan zeggen Wit rood wit zit in ons bloed. Wij zijn de beste en zo goed.

18-05-2024 08:51

Lazell +16989

Dingen kunnen heel snel omdraaien en daar hou ik me dan maar aan vast. Slot is weg bij Feyenoord en verder hebben die ook geen fenomenale selectie.

We hebben met spelers als o.a. Ramaj, Hato, Kaplan, Sutalo, Rensch, Brobbey, Berghuis, Bergwijn, Henderson, Taylor, Tahirovic een flink stel spelers met veel intrinsiek talent. Als dat eruit gaat komen zie ik ons na 1 seizoen wel weer CL spelen.

18-05-2024 19:01

Dolblij +45019

Die aandelen-supporters hebben wellicht gelijk. Wat er in 2022 rondom de transfers gebeurd is, lijkt een piepklein onderzoekje waard. Denk dat hier deels verkeerde personen over de rug van Ajax een flinke berg geld hebben verdiend.

18-05-2024 08:50

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25323

Bij dergelijke constructies op de huizenmarkt zou mijn rijtjes huis geen 400.000 maar wel 1.100.000 moeten kosten.

18-05-2024 08:30

ouweman +4929

Als jij een rijtjeshuis in AmsterdamZuidRivierenbuurt hebt minimaal ja hehehe.

18-05-2024 09:07

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25323

AZR is mijn geboorte omgeving inmiddels woon ik net buiten Amsterdam.👍

18-05-2024 09:09

ouweman +4929

Ik heb er jaren gewoond, en nog steeds een heerlijke buurt. Maar niet te betalen (overal).
Nu ook net buiten Amsterdam, op pak m beet 100 meter (als ik uit het raam hang zie ik het bord Amsterdam hangen).

18-05-2024 09:25

Jww +2311

Je mag mijn huurwoning voor 2 miljoen van mij overnemen..

18-05-2024 13:16

PeterLarsson +13275

Zou nou niemand bij Ajax geroepen hebben dat het onverstandig is om de sleutels van de schatkist te geven aan een man die belang heeft bij een zo hoog mogelijke transfersom voor een inkomende speler. Daarnaast natuurlijk een speler uit eigen stal altijd de voorkeur zou geven boven een willekeurige andere speler. Als de RvC al moet ingrijpen, transfer Ocampos, weet je dat controle mechanismes in de structuur daarvoor compleet gefaald hebben.

18-05-2024 08:05

Ajaxsoul +3349

"Zou nou niemand bij Ajax geroepen hebben dat het onverstandig is om de sleutels van de schatkist te geven aan een man die belang heeft bij een zo hoog mogelijke transfersom voor een inkomende speler".

Totale onzin. Die man was niet eens in dienst bij Ajax maar ingehuurd als externe adviseur. En had dus geen enkele bevoegdheid en dus ook niet het beheer over de schatkist. Die heeft geen enkele individuele persoon binnen Ajax, maar de directie als geheel en dan is voor elke investering van boven het miljoen ook nog eens de goedkeuring van de RvC nodig. Dus is je samenzweringstheorie op drijfzand gebaseerd. Dit verhaal is destijds door de NRC gepubliceerd onder het mom dat Ajax met het inhuren van Malenovic de regie over het transferbeleid uit handen zou hebben gegeven. Dat is totale onzin omdat Malenovic geen enkele bevoegdheid had en helemaal niets voor elkaar kon krijgen zonder de handtekeningen van directie en rvc. Het zou natuurlijk kunnen dat die hun werk niet naar behoren gedaan hebben, maar dan heb je het over incompetentie en niet over het uit handen geven van de regie. Dat laatste ligt ook niet heel erg voor de hand aangezien de RvC de transfer van Ocampos heeft tegen gehouden omdat Van der Sar was "vergeten" die transfer vooraf bij de RvC te melden c.q. toestemming te vragen. Dat deed hij pas toen er al een deal was en de speler al in Amsterdam was voor de keuring. Amateurisme ten top. Je reactie dat de controle bij die transfer gefaald zou hebben, is ronduit hilarisch omdat als dat het geval zou zijn geweest die transfer niet door de toezichthouder zou zijn tegen gehouden.

18-05-2024 08:53

Jww +2311

Volgens mij heeft hij het over Overmars en niet zozeer over Malenovic. Lees deze zin maar eens goed:"Als de RvC al moet ingrijpen, transfer Ocampos, weet je dat controle mechanismes in de structuur daarvoor compleet gefaald hebben."

18-05-2024 13:19

Ajaxsoul +3349

"Volgens mij heeft hij het over Overmars en niet zozeer over Malenovic. Lees deze zin maar eens goed:"Als de RvC al moet ingrijpen, transfer Ocampos, weet je dat controle mechanismes in de structuur daarvoor compleet gefaald hebben.""

Overmars was al lang op non-actief gesteld toen deze transfer speelde. Maar dat maakt helemaal niets uit. Van der Sar heeft als TD ad interim getekend voor deze transfer. En Van der Sar is net als Overmars statutair directeur. De primaire taak van de RvC is het toezicht houden op de directie en dat heeft men ook gedaan anders had men natuurlijk niet kunnen ingrijpen. Het is totale onzin dat met het feit dat de RvC heeft ingegrepen zou zijn aangetoond dat interne controles gefaald zouden hebben omdat het de taak van de RvC is om die controles uit te voeren. Dus is het tegendeel waar. Om die controles te kunnen uitvoeren zijn specifieke bevoegdheden nodig en die heeft uitsluitende de RvC. Die transfer is destijds niet doorgegaan omdat Van der Sar die niet vooraf bij de RvC gemeld had zoals hij volgens de statuten verplicht was. En iets dat niet wordt gemeld kan je natuurlijk ook niet controleren en omdat die transfer op de slotdag van de transferwindow plaats vond, was er ook geen tijd meer om dat achteraf te doen. Het is niet zo dat het ontbroken zou hebben aan controles, maar dat Van der Sar kennelijk niet op de hoogte was van de interne procedures en dat is natuurlijk niet zo gek als je plompverloren tot TD wordt gebombardeerd zonder te zijn ingewerkt. Dat heeft niets te maken met een gebrek aan controles maar met de enorme chaos die het bestuurlijk was bij Ajax omdat het te lang duurde voordat de belangrijkste posten in de directie en RvC waren ingevuld. Daar heeft de RvC opzichtig gefaald. Na het wegsturen van Kroes zat Ajax ook weer zonder AD, maar deze RvC heeft daar wel adequaat op gereageerd door Van Praag als gedelegeerd commissaris naar voren te schuiven. Dat is ook een verre van ideale situatie maar daarmee voorkom je in ieder geval wel bestuurlijke chaos.

18-05-2024 13:51

Hwb +1460

Ik blijf het enorm gek vinden dat zaakwaarnemers betaald worden door clubs. Ze werken voor de spelers en die hebben in onderhandelingen een ander belang dan de clubs. Waarom zou je ze dan als clubs betalen? En waarom zou je dat als speler willen?
Het lijkt mij oneindig veel logischer als spelers zaakwaarnemers zelf betalen, bijvoorbeeld in % van tekengeld en salaris, of juist via vaste maandelijkse bedragen afhankelijk het werk dat ze voor je doen (je zou zelfs aan verschillende 'abonnementsvormen kunnen denken, van basic tot premium).

18-05-2024 07:59

Ajaxsoul +3349

"Ik blijf het enorm gek vinden dat zaakwaarnemers betaald worden door clubs".

Dat is ook heel gek, om niet te zeggen bespottelijk. Zaakwaarnemers worden ingehuurd om een speler te vertegenwoordigen en daar betaalt die speler ze ook voor. Dat die zaakwaarnemers ook een rekening naar de kopende clubs sturen is bespottelijk omdat ze daarvoor helemaal geen tegenprestatie verrichten, ze zijn immers door de speler ingehuurd en niet door die club. Wat het nog belachelijker maakt, is dat de rekening die ze sturen een rekening is voor consultancy terwijl het volgens de FIFA regels helemaal niet is toegestaan om twee heren te dienen.

18-05-2024 08:59

Hersenspinsel +8009

Mooi stuk.
Ik zie de transferwereld als een wereld waar je alleen maar kan verliezen en zo ver mogelijk weg van moet blijven.
De laatste 2 seizoenen bewijzen dat ook.
Ajax moet op eigen kracht proberen de Champions League te winnen en daar een visie voor ontwikkelen.
Dat kan want dan ben je een aantrekkelijke werkgever.

18-05-2024 07:20

Capocapo +12001

Met enkel jeugd bedoel je?

18-05-2024 08:11

Juan62 +46179

Eigen jeugd met een ervaren aankoop het liefst één die in zijn jeugd bij ons heeft gespeeld

Het team van 94/95 95/96 Jongens uit eigen jeugd met een ervaren Rijkaard erbij plus een aangekochte missing link (litmanen)

Ajax jongens die ook weten wat het is op een andere positie dan hun eigen plek te spelen, zoals in 94/95 ook gebeurde.

Een groot aantal aankopen in je selectie hebben heeft Ajax nooit geholpen

Na de succesjaren 90 gingen we ook kopen dat bleek net zo slim te zijn als de afgelopen 2 jaar

18-05-2024 08:41

QueSera +1706

Ik denk dat we 18/19 ook onder een succesjaar mogen rekeken en dan blijkt dat een beetje geluk (ziyech) en een aantal gerichte aankopen ook daadwerkelijk bij kunnen dragen en lucratief kunnen zijn.
Tagliafico, De Jong(niet echt opleiding), Schöne,
Neres, Tadic en Ziyech,
waren allemaal geen jeugd speler.

Ver van de transfermarkt blijven klinkt idyllisch maar de realiteit is dat je beste spelers (jong) worden weggekocht en je dus goed moet scouten wil je een compleet en goed functionerend elftal hebben.

18-05-2024 09:15

Juan62 +46179

Ik denk echt dat het probleem ook is dat te veel spelers te jong vertrekken.
Je zou ze op hun 18de een 6 jarig contract moeten laten tekenen

Ook als ze al in Ajax 1 spelen

Een Mathijs de Ligt ging natuurlijk veels te jong weg,
Wij hebben jaren in hem geinvesteerd en hij vertrok nog voor hij 20 werd.

Al dat soort jeugdspelers kloppen op het embleem van Ajax , maar zijn zo snel mogelijk weg om het nog grotere geld achterna te gaan.
Laat spelers minimaal tot hun 23st in Amsterdam spelen, hebben wij er ook plezier aan

En ja ik weet dat het juridisch niet mogelijk is.

Knal de transferprijzen omhoog net zoals ze in Portugal zijn , dat stopt buitenlandse clubs in ieder geval met gokjes nemen met Ajaxspelers , die gokjes worden dan te duur

18-05-2024 09:32

Knalpot +3609

In die tijd bleven ajax spelers zoals de de boertjes, vd sar, reiziger jaren bij de club tegenwoordig willen ze voor hun 22e het liefst al naar het buitenland dat maakt wel een groot verschil.

18-05-2024 09:51

PeterLarsson +13275

Met enkel alleen eigen jeugd ben je zelfs in de eredivisie niet meer de grootste kanshebber op de titel. Ik ben wel met je eens dat we af moeten van transferperiodes waarin meer dan 10 spelers worden aangetrokken. Het verleden heeft bewezen dat je met enkele kwaliteitsaankopen, eigen jeugd en een transfervrij gokje een heel eind kan komen.

18-05-2024 08:16

FysioPat020 +25663

"de transferwereld als een wereld..........zo ver mogelijk van weg moet blijven"

Jij weet dat Ajax ieder seizoen spelers MOET verkopen om te overleven en dat het alleen met eigen kweek onmogelijk is om internationaal te spelen, hetgeen de doodsteeek zou betekenen?

" op eigen kracht de CL proberen te winnen"

Onzin. '18/'19 was een absolute uitzondering en idd unieke kans. Gaat de komende 25 Jahre geen enkele club uit een kleine competitie Meer lukken met zo'n kleine begroting.

18-05-2024 08:28

Juan62 +46179

Net zoals 95 en alle eerder behaalde internationale hoofdprijzen?

18-05-2024 08:32

AmsterdamsTrots +1988

Dat moeten verkopen kwam natuurlijk wel voort uit het kamikaze beleid van Overmars. Die had een salaris huishouding waar een paard de hik van krijgt. Tel daarbij op dat alles ingericht was op CL deelname, haal je dat niet dan kom je 60m tekort…

Beter werk je met bonussen zodat als er CL gehaald word je ook in kan schatten wat je inkomsten zullen zijn en de spelers hiervoor belonen.

18-05-2024 09:03

slumpf +4563

Toen spelers nog niet na 1 goed seizoen werden weggekocht? Je bedoelt vóór het Bosmanarrest?
Toen je een selectie nog bij elkaar kon houden? Toen?

18-05-2024 09:07

FysioPat020 +25663

Andere tijden en niet herhaalbaar.

18-05-2024 09:11

Juan62 +46179

@Slumf

Nou ik weet niet uit welke tijd u komt, maar Ajax spelers werden ook voor het Bosman arrest massaal verkocht , dat was ook toen ons bestaansmodel.
Opleiden en verkopen.

Onze beste spelers speelden in de top van Europa, denk aan Cruijff Neekens Krol Bergkamp Van Basten Rijkaard Winter Witche Wouters etc allemaal voor het Bosmanarrest

En uit de generaties voor hun vertrokken ze ook het beter betalende Europa in.
Zelfs Belgie betaalde vaak beter

Wij hadden geen Phillips die psv de rijkste club in Nederland maakte
Vandaar dat die ook in Amsterdam kwamen shoppen



Dus Toen en Nu

18-05-2024 09:13

Ajax2024 +2117

Zie nu ook wat er bij Antwerpen is gebeurd. Een verlies van 46 miljoen. Deed Overmars het wel zo goed of was er inderdaad sprake van kamikazebeleid ?

18-05-2024 09:18

QueSera +1706

Dat is wel zo, maar het zorgde er ook voor dat spelers bleven en we structureel meededen in de champions league.
Er werd openlijk gezegd dat het de doelstelling was en die werd behaald. Als je realistisch kijkt is dat een manier waarop kan, en lukte.
Niet zonder risico natuurlijk, dat bleek wel.

18-05-2024 09:19

Knalpot +3609

Dat waren hele andere tijden ten eerste hadden veel clubs nog een max buitenlanderregeling waardoor ze niet alles kochten wat los en vast zat en de financiele verschillen waren ook lang niet zo groot als nu.

18-05-2024 09:56

Hwb +1460

Aankopen uit dat team:
Blind, Litmanen, Finidi, Overmars. Plus dan teruggehaalde spelers als De Boer en Rijkaard. Verder nog Kanu, Van Vossen, Bogarde en de, ook teruggehaalde, Grim.

Dat zijn er 7 van de 16. 10 van de 16 als je teruggehaalde spelers meetelt. De kern van het team bestond uit eigen spelers (plus een speler als Blind die er al lang zat), aangevuld met kwalitatieve versterkingen. Maar doen alsof dat maar om 1 of 2 aankopen ging, is onzin.

18-05-2024 10:19

Juan62 +46179

@Ajax2024

Bij de Eagles ging het ook uiteindelijk fout na een zeer goed begin.
Als er eenmaal wat meer geld te besteden is gaat Overmars de fout in

18-05-2024 10:49

Ajaxsoul +3349

"Ajax moet op eigen kracht proberen de Champions League te winnen en daar een visie voor ontwikkelen. Dat kan want dan ben je een aantrekkelijke werkgever".

Dat is niets meer dan een hersenspinsel omdat dat in de praktijk onmogelijk is. Omdat zelfs de eigen spelers als ze 16 zijn al hardop dromen van een club in 1 van de grote competities en als ze goed genoeg zijn om de CL te kunnen winnen binnen de kortste keren vertrokken zijn bij Ajax, steeds vaker al voordat ze de tienerleeftijd goed en wel achter zich hebben gelaten. Wat jij wil en wat we allemaal graag zouden willen, is in de praktijk onmogelijk en kan alleen in de Efteling.

18-05-2024 09:08

Juan62 +46179

Dit soort argumenten hoorden we ook begin jaren 90

De successen uit de jaren 70 zouden nooit meer behalen etc etc.

Een hegemonie als in de jaren 70 lijkt me niet snel mogelijk, maar af een toe een Europa cup in amsterda lijkt me zeer goed mogelijk

18-05-2024 09:19

Ajaxsoul +3349

Inhoudsloze reactie. En behoorlijk naïef ook. De huidige tijd vergelijken met de tijd van voor het Bosman-arrest is niet eens appels met peren vergelijken maar appels met palmbomen. Voor het Bosman-arrest was het nog mogelijk dat spelers als Van der Sar, Frank en Ronald de Boer, Jari Litmanen en Danny Blind tot achterin de 20 of zelfs levenslang bij Ajax bleven, nu gaan de grootste talenten vaak al weg voor ze überhaupt 20 zijn. Je zou eens moeten kijken naar de CL cijfers. Sinds het Bosman-arrest in 1995 is de CL bijna alleen nog maar de grote kapitaalkrachtige clubs gewonnen, alleen BVB (1997) en Porto (2004) zijn de uitzondering die de regel bevestigen. En BVB is tegenwoordig ook gewoon een kapitaalkrachtige club met een begroting van meer dan 400 miljoen.

18-05-2024 09:33

Hersenspinsel +8009

Leicester, Porto en Sevilla bewijzen dat als je je identiteit in de strijd gooit je heel ver kan komen.
Dat is het mooie van voetbal.

18-05-2024 10:33

Ajaxsoul +3349

Ik word er ook heel blij van dat Ajax weer terug gaat naar de basis en dat de selectie weer zo veel mogelijk uit zelf opgeleide spelers gaat bestaan. Maar dat was mijn punt niet. Dat was dat Ajax altijd spelers van buitenaf nodig zal hebben als men de ambities waar wil blijven maken.

18-05-2024 12:20
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.