De Boer sprak ook al met Moisander

door BvdPloeg 40

De Boer sprak ook al met Moisander

door BvdPloeg 40

Laatst geüpdatet

LEKKER BEZIG - Frank de Boer heeft volgens De Telegraaf al telefonisch contact gehad met Niklas Moisander. De verdediger staat in de nadrukkelijke belangstelling van Ajax en na Lasse Schöne moet de Fin een volgende aankoop worden voor het nieuwe seizoen. De Boer hoopt met zijn gesprekken alvast wat good-will te kweken bij de spelers. Bij Schöne lukte dat al uitermate goed want de Deen tekende woensdag een driejarig contract bij de huidige landskampioen. Moisander heeft al meerdere malen aangegeven te willen wachten tot na dit seizoen en zodoende lijkt een volgende transfer nog even op zich te laten wachten.

Vanuit Alkmaar is in ieder geval goedkeurend gereageerd op de handelswijze van Ajax. 'Het is een internationale regel dat clubs die een speler met een doorlopend contract willen kopen, de belangstelling bij zijn huidige club moeten melden om met hem te mogen praten. En Ajax doet dat, net als alle andere Nederlandse clubs, altijd heel correct', benadrukt algemeen directeur Toon Gerbrands.

Ajax lijkt wel diep in de buidel te moeten tasten voor Moisander. PSV klopte afgelopen winterstop aan, maar toen bleek 3,5 miljoen niet voldoende. Wat de waarde wel is, wordt niet prijs gegeven. 'Bij AZ praten we nooit over bedragen. Als Ajax of een andere club wil onderhandelen, zullen we onze prijs bepalen aan de hand van de duur van het contract én hoe goed Niklas is geworden. We zitten nog niet in de fase van de transfer dat er al een bod door Ajax is gedaan'. De Telegraaf schat de waarde van Moisander op zo'n vijf miljoen euro. (foto: VI-images)

Lees meer over:
Plaats reactie

Godenzoon24 +15376

Als jij 1,90 bent en je moet tegen een van 1,70 dan moet die van 1,70 al 20 centimeter hoger springen. Dus jah enkel en alleen lengte maakt al uit. Echter begrijp ik wel wat je bedoelt en dat is de spongkracht dioe minstens zo belangrijk is. Daardoor kan een kleinere speler compenseren. Maar laat een grote speler nu net ook een goede sprongkracht kunnen hebben. Dan blijft die kleine toch 20 centimeter lager in de lucht hoe goed die dan ook kan koppen.

Moisander heeft dus beide niet geen lngte geen sprongkracht en dan als klap op de vuurpijl is die nog traag ook. Dan voetbalt die misschien aardig(niet meer dan dat) maar dan kun je net zo goed Eriksen achterin zetten die voetbalt ook wel aardig toch en die is nog sneller ook :p

20-04-2012 11:55

Hwb +1478

Maar ook hier weer: het gaat niet om lengte, zelfs niet om lengte plus sprongkracht. Het gaat om koppen/kopduels winnen.
Lengte is daarin een middel, sprongkracht is een middel, timing is een middel, slimmigheid is een middel, lichaamgebruik in de lucht (afschermen, tegenhangen etc.) is daarin een middel.
Spelers moeten we niet beoordelen op die middelen, maar op het eindresultaat (en eventueel verbetering die daarop nog te boeken is).

We moeten echt af van de beoordeling op basis van simpele kenmerken als lengte, kracht, snelheid etc. Het gaat erom hoe iemand die kenmerken vertaalt naar het spel op het veld.
Als het namelijk zo simpel was, was Boerrigter (groot, sterk, snel) wel centrale verdediger en Anita (klein, wendbaar) wel een rechtsbuiten.

20-04-2012 12:17

grotesmurf +4

Weer een speler die we eerst hebben verkocht en dan weer terug gaan halen....

Nee.

19-04-2012 18:07

Num +0

Moisander is tijdelijk, als Denswil klaar is gestoomd krijg hij de plek, tenzij Moisander hemels speelt.

19-04-2012 18:00

SanderB +0

Voegt niks toe en is absoluut niet beter dan een Boilesen/Denswil. We hebben een ervaren kracht nodig op die positie. Zeker met de wetenschap dat de andere 3 verdedigers ook nog erg jong zijn. Chivu is en blijft met grote afstand dé favoriet voor die positie.

19-04-2012 16:40

Cello +52979 moderator

Ik ben het dus helemaal niet eens met je.
Je roept, we hebben een ervaren kracht nodig op die positie..maar dat is juist iets wat Moisander meebrengt. Moisander is kampioen geworden met AZ, heeft CL gespeeld met AZ en kwam dit seizoen met AZ het verst van alle Nederlandse clubs in de EL met de kwartfinale tegen Valencia. Me dunkt.... ervaringen genoeg lijkt me en wat ook niet onbelangrijk is, het is een speler die ook nog eens de ajax-school heeft meegemaakt en dus niet onbekend is met de manier van spelen van Ajax èn misschien wel nog belangrijker: betaalbaar.

Daarnaast heeft Moisander nog wel potentie om beter te worden en dus verder door te groeien, zeker met de ervaring van De Boer en hopelijk ook nog Jaap Stam volgend jaar, die hem verder bij kunnen slijpen.

Chivu is al heel veel jaar weg. Heeft wel veel ervaring, maar is inmiddels ook de dertig gepasseerd. Daarnaast heeft Chivu 'op zeker' een veel hogere salaris-eis dan Moisander en zou eigenlijk alleen al daarom niet realistisch zijn.

We zijn nooit de club geweest die al toppers haalden, maar wel altijd de club geweest die toppers (in wording) produceerden.

Ik ben tevreden met de huidige gang van zaken. Zit beleid en visie achter... dat is wel eens jaren anders geweest!.

19-04-2012 17:37

SanderB +0

Kort door de bocht bekeken, heb je gelijk. Wanneer we echter iets verder kijken, zie je toch wat zaken over het hoofd.

Een kampioenschap, jaartje CL en EL noem ik geen ervaring. Sterker nog, Eriksen heeft nog meer ervaring dan Moisander en dat zegt wel wat hoor, gezien die net 20 is. Met ervaring bedoel ik natuurlijk iemand die al jaren in de top speelt, structureel om de titel speelt en structureel CL speelt. Criteria waaraan Moisander stuk voor stuk niet voldoet.

Hij is natuurlijk niet voor niets weg gegaan, wat verder niets wil zeggen als we kijken naar Boerrigter bijvoorbeeld. Dan heb je het over potentie om beter te worden. Bij potentie en kneedbaarheid denk ik aan Denswil en Boilesen, niet aan Moisander.

Chivu is de 30 gepasseerd, maar kan in Nederland nog makkelijk een paar jaar mee, ook in Europa natuurlijk. Zijn salaris zal het probleem niet zijn, gezien hij al meerdere malen aan heeft gegeven graag terug te keren op het oude nest.

De terugkeer van Stam en Davids heeft positief gewerkt, laten we hopen op een zelfde scenario bij Chivu.

19-04-2012 17:46

Cello +52979 moderator

Jij zegt:
Met ervaring bedoel ik natuurlijk iemand die al jaren in de top speelt, structureel om de titel speelt en structureel CL speelt. Criteria waaraan Moisander stuk voor stuk niet voldoet.

Als je dat vindt dan moet je ook begrijpen dat een dergelijk soort speler gewoon onbetaalbaar is voor Ajax.

En het noemen van Chivu en dat die de wens heeft om terug te keren bij Ajax, dat zegt nog helemaal niets over het feit dat ie heel veel wil inlveren kwa salaris. En roepen dat je wilt terugkeren op het oude nest zoals jij het dan noemt, is één ding, maar ook daadwerkelijk stappen in die richting zetten is een ander...en als het voor komend jaar zou spelen, zo'n terugkeer, dan had Chivu zijn zaakwaarnemer denk ik al lang opdracht gegeven om die mogelijkheid te gaan onderzoeken.... of niet dan. En dat lijkt nog niet te zijn gebeurd. Beter nog...vandaag kwamen er zelfs berichten, dat Internazionale toch verder wil met Chivu en als die hem een redelijke aanbieding doen wil ik nog wel eens zien in hoeverre Chivu bij Ajax aan de slag gaat....... ik zie het niet gebeuren eigenlijk.

19-04-2012 18:18

SanderB +0

Ajax kan dergelijk soort spelers niet betalen? En Stam en Davids dan? Die voldoen toch echt op alle vlakken aan dat profiel. Die heb ik nog speciaal hiervoor in mijn vorige reactie geplaatst.

Verder zeg ik niet dat ik het zie gebeuren dat Chivu naar Ajax komt, ik hoop het alleen. Zo lang die kans er is, is de hoop er ook.

19-04-2012 23:35

MoenMeister +0

Oprotten met die hork. Wat een drama zeg.. Als we met deze selectie kampioen kunnen worden, door het veelvuldig inzetten van eigen jeugd, waarom dan zo een beperkte speler willen halen? Net zoals met Narsingh, die heeft wel talent, maar ik verwacht dat De Sa en Lukoki er uiteindelijk ook wel komen. Waarom je geld daar aan uitgeven? Kunnen we niet eens verstandig zijn, goed scouten (in het buitenland, in plaats van spelers bij de subtop wegkopen waar je de hoofdprijs voor moet betalen) en de jeugd laten spelen.

19-04-2012 15:53

AFCACBS1900 +2493

Rot op met die Moisander. Met die miljoenen die je gaat ontvangen voor Vertonghen en Van der Wiel kan je echt wel een betere vervanger halen voor Jantje dan Moisander.

19-04-2012 14:56

Godenzoon24 +15376

Viergever en Moisander zijn 1,82 m!!! Dat zijn dwergen op internationaal niveau. Ajax is al niet echt het langste team. Als dan ook je centrale verdedigers net maar de 1,80 halen krijg ik daar niet veel vertrouwen van. Eigenlijk is Alderweireld nog aan de kleine kant met 1,87, en verloor die bijna alle kopduels van Dost. Met zon smurf erbij gaat dat niet goedkomen.

19-04-2012 14:14

JohnDylan +22501

Dat eeuwige gezeur om lengte. Puyol is is 1,78 en nog steeds de beste kopper in de Spaanse league.

19-04-2012 14:30

suske +25

Zo is dat en lengte zegt niet alles. Je lengte goed gebruiken in het duel om de bal. Bij hoge ballen. Ik ben 1,70 toen ik vroeger een kopduel aanging gebruikte ik altijd mijn lichaamen ging half onder de tegenstander staan of hangen bij een kopduel. Vaak worden ze dan gefrustreed.

19-04-2012 15:11

Godenzoon24 +15376

Ik vind Puyol nou ook het zwakste punt van heel Barcelona zo ongeveer. Die kan daar leuk in mee omdat Barca ver vooruit voetbalt en altijd beter is dan de tegenstander. Ze spelen met veel ruimte in de rug en daar komt de kwaliteit van Puyol hij is snel voor een cv. Maar Als Barca onder druk komt te staan heb je geen zak aan Puyol. Overigens is dit ook een uitzondering die de regel bevestigd. En jaja Ajax speelt ook op de helft van de tegenstander in de eredivisie,maar internationaal niet he. daarbij is Moisander behalve klein ook traag. Neej daar moeten ze echt niet aan beginnen.

19-04-2012 15:12

Liefhebber +1

Geen lengte is gewoon n nadeel mbt koppen, maar Puyol compenseert dat door n goede timing en sprongkracht. Moisander compenseert zn gebrek aan lengte helemaal niet. Daarom staat hij zelfs bij corners tegen ook vaak bij de 1e paal. Dat zegt wel genoeg lijkt me.

19-04-2012 15:16

Hwb +1478

Inderdaad. Maar we moeten spelers dus niet beoordelen op lengte, maar op koppen/kopduels winnen. Dat dat voor lange spelers makkelijker is dan voor kleinere is natuurlijk zo, maar dat betekent nog niet dat het om lengte gaat.

20-04-2012 09:55

Liefhebber +1

Ik zou t echt n matige aankoop vinden. Gevalletje Wielaert II, dat was ook n leider bij n goed draaiende subtopper en bleek bij ons zwaar te kort te komen. Dat gevoel heb ik ook bij Moisander.
Ik vind Viergever veel beter en die is tevens stukken jonger (pas 21 jaar). Hopelijk komt De Boer snel tot inkeer en ziet hij van Moisander af.

19-04-2012 13:55

Godenzoon24 +15376

Zou echt een dommem aankoop zijn. Die Moisander vind ik nu al niks bijzonders en is niet op een leeftijd dat je nog veel progressie mag verwachten. Ook onbreekt hij een heel belangrijk ding wat niet te trainen is,maar wel noodzakelijk op internationaal niveau. En dat is lengte,die jongen is echt een kabouter voor een centrale verdediger. Daarom ook dat ik Viergever ook niet zie zitten. Al is die verdedigend nog beter dan Moisander.

19-04-2012 13:48

SanderAFCA +0

Ik denk dat dit nog wel eens een slimme aankoop kan worden van Ajax. Maar Ajax moet niet meer gaan betalen dan 4 miljoen. Moisander is een ervaren jongen die er dan vanaf volgend seizoen meteen zal staan. Hij is gewoon een hele degelijke zekere verdediger. Hij is 26 jaar dus ik denk dat hij max twee seizoenen hier zal spelen en dan nog een keer naar ''het buitenland'' zal willen. Dan is hij 28/29 jaar en dan moet Ajax toch nog wel 3 miljoen minimaal voor hem kunnen vangen. Op dat moment dat hij dan vertrekt zal Denswil er klaar voor zijn en er staan.

19-04-2012 13:29

Raiko +1

Moisander kan toch nooit het Ajax niveau zijn? Haal dan Viergever, daar zit tenminste nog rek in. Voor Moisander zal je zeker niet meer dan 3 miljoen moeten betalen, elke euro meer is gewoon te veel.

19-04-2012 12:39

T to the M +0

Ik heb zo mijn twijfels over Moisander, ik zou zeker niet teveel voor hem betalen, maar we laten het aan Frank over die heeft er meer verstand van.

19-04-2012 12:12

AFCABart +2

max 3 miljoen.. meer is die echt niet waard!

19-04-2012 11:32

Maniche +0

Veeeeeel te duur. Chivu zijn hart lag toch bij Ajax, nou vriend je bent 31 het is nu of nooit!

19-04-2012 10:49

10Sneijder10 +3042

Wat moeten we hier nou mee?
Hij schopt iedereen overhoop en hij komt er ook nog mee weg bij az.
Als hij dat bij Ajax doet dan doet hij niet eens de helft van het seizoen mee door schorsingen.

19-04-2012 10:49

Olaf +0

Aangezien we selectie aan het versterken zijn en doorwillen na de poulefase van de CL, volgens mij komen we toch weer in pot 3 terecht. (c is via voorronde, ? is de vraag of ze het halen).

Pot 1: Barcelona, Man. united, Bayern Mun, Madrid, Arsenal, Porto, AC milan, Valencia (c)
Pot 2 (kandidaten voor Ajax): Benfica, Shaktar D (c), CSKA Moskou (?), Zenit, PSV (c), Schalke (c), Tottenham (c?, Chelsea), Roma (c?), Man city, Dynamo Kiev, Olymp. Pireus.

Hopen dat PSV geen 2e wordt, Dat Newcastle plek 4 in Engeland pakt, CSKA lager eindigt, Roma achter Udinese en LAzio blijft of evt 1 vd kwalificatiewedstrijden door underdog gewonnen wordt.

19-04-2012 10:47

sherpa +0

een ervaren speler lijkt me toch wel handig in je team een gast met europese ervaring
dus chivu of seedorf

19-04-2012 09:21

AFCAHOOLIGAN +992

Snap werkelijk niet wat fdb in hem ziet, er zijn zoveel betere spelers dan hem, die ook nog minder kosten.

19-04-2012 09:16

arigold +7870

Jantje weg voor 9 miljoen? En Moisander terug voor 5 miljoen....wat een belabberde deal...de opvolger van Vertonghen had er al moeten zijn net zoals van Rhijn er nu staat om vd Wiel op te volgen...

19-04-2012 08:12

dariovanmeetere +0

Dat zou ik doen

19-04-2012 08:10

AFCA0902 +0

Je gaat toch niet 5m voor Moisander betalen als je Chivu transfervrij kan krijgen?

19-04-2012 07:48

dariovanmeetere +0

Ze kopen hem als Chivu niet wil

19-04-2012 07:54

AFCA0902 +0

Wat is je bron?

19-04-2012 07:57

mvdv +0

Chivu is misschien transfervrij maar dat betekent sowieso dat zijn tekenpremie veel hoger wordt en daarnaast zal zijn salaris zeker drie keer zo hoog zijn. Verder is Chivu veel ouder, vaak geblesseerd en heeft hij maar weinig gespeeld laatste jaren dus het is maar afwachten wat je er nog aan hebt en tenslotte zal Chivu geen verkoopwaarde meer hebben en moet je alles wat je betaalt dus afschrijven. Moisander is nog jong en Ajax kan voor hem een volgende stap zijn naar een nog grotere Europese club, daardoor kan Ajax over een aantal jaren hem waarschijnlijk voor meer geld verkopen.

19-04-2012 08:39

Hwb +1478

De blessures en het lage aantal wedstrijden van Chivu vallen erg mee. Mensen hebben het er steeds maar over, maar de cijfers wijzen anders uit. Het lopende seizoen heeft hij 21 wedstrijden op zijn naam, niet heel veel, maar het seizoen is nog bezig.
Vorig seizoen heeft hij 36 wedstrijden gespeeld, waarvan 6 in de CL en 24 in de Serie A. Dat is gewoon een alleszins respectabel aantal. In de afgelopen 9 seizoenen heeft hij zo'n 190 wedstrijden in de Serie A gespeeld en 37 in Europa (en couting voor dit seizoen).
En dat afschrijven, dat moet dan maar, mits het financieel verantwoord is natuurlijk.

19-04-2012 09:17

Multi +33350

Ik denk zelf dat qua salaris en aantal wedstrijden dat Chivu kan spelen en tekenpremie, dat het slimmer is om voor een andere speler te gaan. Echter heb ik ook mijn twijfels bij Moisander, in NL toch wel een ok verdediger, maar maakt soms toch nog domme fouten. Ik zou zelf eerder voor een Viergever of Nuytinck gaan. Beide hebben in mijn ogen meer potentie, enige nadeel is dat je wel weer een minder ervaren kracht erbij haalt. Al zou ik dit goed maken door Poulsen voor op de back te halen.

19-04-2012 09:21

Hwb +1478

Ik denk dat je het best voor Chivu kan gaan. Blijkt het qua salaris en/of tekenpremie niet haalbaar, dan kan je verder gaan kijken. Maar laten we Chivu niet afschrijven op basis van onze ideeën over wat hij voor salaris zou willen.

19-04-2012 09:58

nusu +0

maar Chivu kost dan ook weer 3miljoen per jaar aan salaris. Moisander kan weer een aantal jaren mee en Chivu is al aan het einde van zijn loopbaan. Niks ten nadele van Chivu maar dan krijg je weer een oude speler die een contract voor 1jaar kan tekenen en daarna weer moet verkassen en ben je wel 3miljoen kwijt. Beter een speler zoals Moisander die weer wat jaren meekan maar het liefst voor minder dan 5miljoen natuurlijk!!

19-04-2012 09:26

Hwb +1478

Waarom zou je Chivu (waar haal jij vandaan dat hij 3 miljoen aan salaris moet kosten dan?) geen tweejarig contract geven. Hij is pas 31, helemaal niet zo oud voor een centrumverdediger.
Dat geld voor het salaris ben je weliswaar kwijt, maar daar krijg je ook veel voor terug. Liever een betere speler met wat minder opbrengsten dan een mindere speler met meer opbrengsten. Zolang het financieel verantwoord blijft.
Chivu zou bijvoorbeeld best het verschil kunnen betekenen tussen achtste of kwartfinale CL. Of tussen tweede of derde in de poule. Moisander, Nuytinck of Viergever zie ik dat verschil (nog) niet maken. Goede spelers, heb niets tegen ze, maar niet van het niveau van Chivu.

19-04-2012 10:02
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.