Branie: 'De rechtsbuitenpositie is de Bermudadriehoek van dit Ajax'

door Thijs Zwagerman 66

Bron Ajax Showtime

Branie: 'De rechtsbuitenpositie is de Bermudadriehoek van dit Ajax'

door Thijs Zwagerman 66

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Het was een bewogen Ajaxweek en dus valt er veel te bespreken in Branie, de Ajaxpodcast van Het Parool en Ajax Showtime. Ajax won zijn eerste echte Eredivisiegevecht, uit bij FC Utrecht, tamelijk eenvoudig met 0-2. Er rolde ranzig, virulent racisme van de tribunes. Tijdens de wedstrijd was er het nieuws dat Ajax en Manchester er bíjna uit zijn over Antony, die eerste 'Ajacied van 100 miljoen'. En dan werd er, voor het weekend, ook nog geloot voor de Champions League.

Het komt allemaal aan de orde bij presentator Menno Pot, Paroolverslaggever Dick Sintenie, Ajax Showtime-redacteur Thijs Zwagerman en speciale gast Sam Planting, die uitlegt waarom Ajax in de Champions League zo ongeveer de zwaarst mogelijke loting heeft getroffen. ‘Liverpool is écht sterk. Napoli vind ik van vergelijkbaar kaliber als Ajax en Rangers is een “pot 4-ploeg” die niet puntloos zal blijven. Echt geen loting waarvan ik zou roepen dat hij gunstig is.’

Waarom creëerde Ajax zo weinig kansen tegen een toch vrij zwak FC Utrecht? Waarom speelde Dusan Tadić zo slecht als rechtsbuiten? Hoe erg zou het zijn als Hakim Ziyech niet komt en Ajax uiteindelijk geen vervanger voor Antony haalt? Wat zijn dan de opties op rechts - en wat hebben die opties voor gevolgen voor de dynamiek in de rest van het team? ‘Die rechterflank is een soort zwart gat in de Ajaxopstelling, een soort Bermudadriehoek eigenlijk,’ zegt Dick Sintenie. ‘De puzzel in de voorhoede is echt lastig om kloppend te krijgen: wie moeten er spelen en wie is op welke posities op zijn best?”

Thijs Zwagerman en Sam Planting laten tot slot ook nog even hun licht schijnen op Jong Ajax en de talentvolle O18-lichting. En dat allemaal in 40 minuten Branie.

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag rond lunchtijd te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwste aflevering nu!

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: t.zwagerman@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

SjakiedeWit +2636

Ik las ergens dat we met Cerny bezig zijn…

29-08-2022 21:55

Holadieje +5880

In de fabeltjeskrant?

30-08-2022 07:44

Maikel +6862

Gooi Conceicao maar voor de leeuwen.
Hij is 100% beter dan Tadic en Berghuis samen.
Wat snel komt is goed en wat goed is komt snel.

29-08-2022 21:32

remco.p +1158

10 procent van die 100 mil beloven moet jij is kijken hoe ze lopen😂

30-08-2022 08:35

Maikel +6862

😉
Zouden wij ook doen

30-08-2022 08:41

remco.p +1158

Op blote voeten over een sxhelpenstrand

30-08-2022 08:45

FrancescosRavioli +15110

100% beter nog wel? Zo hey.

30-08-2022 18:52

Maikel +6862

Minstens 😉

30-08-2022 19:04

jeppas +3522

Ajax staat voor een dilemma. Chico is gehaald voor de langer termijn en zou dit jaar de tijd krijgen om onder de vleugels van Antony klaar gestoomd te worden voor 2023. Ziyech huren was dus perfect geweest, maar dat gaat niet gebeuren.

Wat zeggen jullie? Chico voor de leeuwen en laten uitvechten met Kudus en Berghuis? Er zijn genoeg smaken voor de rechterkant. Of toch een flinke aankoop?

29-08-2022 20:58

Marco.V +68

Waarom niet niet die portugese jongen, 40 wedstrijden voor Porto. Stel op zijn beste positie op en dat is rechtsbuiten. En hou eens op met dat trainer of technisch directeur gedoe!!!

29-08-2022 20:31

Ozymandias +159568

40 wedstrijden maar intotaal minder dan 1000 minuten in het eerste van FC Porto...

29-08-2022 20:40

Maikel +6862

Hij kan het alleen maar beter doen dan Berghuis en Tadic samen..

29-08-2022 21:30

Maikel +6862

Hoeveel minuten hadden Dennis Bergkamp of Clarence Seedorf toen ze voor de leeuwen gegooid werden..?
Of, hoeveel minuten moet je waar gemaakt hebben om Berghuis en Tadic die helemaal niks brengen op rechts, te vervangen?

30-08-2022 09:02

Allesreiniger +3361

Tadic was zeker niet best. Berghuis was daarentegen zeker niet dramatisch, plus het feit dat beide doelpunten (indirect) via zijn schoen gaan.

30-08-2022 14:54

AjaxSoCal +1971

Was van mening dat Ajax het vertrek van Antony intern zou moeten kunnen oplossen. Maar nu ook Kudus lijkt te vertrekken en Ihattaren (de vervanger waar we allemaal op hoopten) het ook niet gaat worden zullen ze toch een vervanger moeten halen.

Als fan zie ik Ziyech graag komen maar vraag me af of dat financeel verantwoord is. Enorm veel geld voor een speler van bijna 30 met vrijwel geen restwaarde.

Heb nog altijd een zwak voor Justin Kluivert, zelf opgeleid, explosief en tweebenig. Ook een neusje voor de goal. Inderdaad een beetje stil gestaan sinds zijn vertrek bij Ajax maar heeft toch een aardig seizoen gedraaid vorig jaar.

29-08-2022 20:03

tbomas +1348

Als Kudus vertrekt en Ihattaren het niet gaat worden, heb je nog altijd Berghuis en Conceicao en Sontje Hansen en Van Axel Dongen. De eerste twee zijn meer dan genoeg om kampioen eredivisie mee te worden. Worst case kun je ook nog Tadic terug op linksbuiten zetten en Bergwijn rechtsbuiten; dat gaat dan niet zo fout als eind vorig seizoen omdat we met Brobbey en Bergwijn dan nog wel diepgang hebben, dat hadden we destijds met Berghuis en Haller niet. Met 40m voor Ziyech smijten is dan sowieso foute optie. Justin Kluivert is geen rechtsbuiten en bovendien een enfant terrible die je nooit terug naar je club moet halen.

Ik ben pro Ziyech huren als het voor in totaal (huursom + salaris) rond de 10m kan dit jaar, anders niets doen. Bailey gaat niet goedkoop genoeg zijn. Je moet ook nadenken over hoe Conceicao vanaf volgend seizoen basis moet staan en je hem niet 3 jaar moet laten banken (en zo de tijd voor een v Axel Dongen en Hansen nog veel verder opschuiven).

29-08-2022 20:36

Ozymandias +159568

Het aantal goede wedstrijden dat Hansen bij Jong Ajax vanaf rechtsbuiten heeft gespeeld is om een hand te tellen en Van Axel Dongen is vaker geblesseerd dan fit (die is dus nog lang niet klaar voor de intensiteit van het eerste).

29-08-2022 20:42

tbomas +1348

Gelukkig waren dat ook mijn derde en vierde optie, de jeugdspelers die normaalgesproken de honderd speelminuten in het eerste op die positie in een totaal jaar net aan halen. Worst case kunnen we misschien ook nog wel Daramy recallen. En Ihattaren en Kudus zijn er nog, we redeneren ze wel ff weg maar eigenlijk maakt dat van Hansen en v Axel Dongen pas optie 5 en 6 op dit moment.

29-08-2022 20:52

AjaxSoCal +1971

Ben het grotendeels met je eens. Als je Ziyech haalt dan komt Conceicao de eerste jaren niet aan de bak. De jongens daarachter al helemaal niet.

Ik weet niet of Kluivert een enfant terrible is, maar hij kan wel degelijk ook op rechts uit de voeten. Heeft daar bij ons en afgelopen seizoen ook minuten gemaakt.

29-08-2022 21:36

nicholas87 +818

Tadic linksbuiten en Bergwijn rechtsbuiten. Tadic is onzichtbaar op 10.

29-08-2022 15:57

wladimir +3059

In 2021 heeft Ajax Berghuis gehaald als eventuele opvolger van Antony. Afgelopen winter kwam Ihatarren en afgelopen zomer Conceicao. In Jong Ajax speelt Sontje Hansen. Het is heel erg droevig als we per se nog iemand moeten halen als vervanger voor Antony.

Als Kudus wordt verpatst gaat Ziyech wel worden gehaald voor meer dan 40 miljoen. Hij neemt vast geen genoegen met een lager salaris. Dat wordt een salarispost van 10 miljoen, een jaarlijkse afschrijving op de transfersom van 10 miljoen, terwijl hij geen restwaarde heeft. Dan is al het Antony en Kudus geld al uitgegeven. Berghuis, Klaassen, Conceicao, Ihatarren en Hansen hebben een stuk minder perspectief.

29-08-2022 15:30

GiannisAntetokounmpo +8389

ZIyech gaat bij Ajax nooit 10M verdienen. Dat weet iedereen..

Qua opties begrijp ik je hoor, maar laten we alle spelers eens langsgaan..
- Berghuis is overduidelijk gewogen en te licht bevonden (als RB!)
- Ihattaren is een wrak, en Ajax wordt zijn laatste serieuze club vrees ik..
- Conceicao is een project voor de lange termijn
- Hansen moet eerst eens een seizoen fit blijven..

Wil je als Ajax je ambities nastreven, lees: kampioen worden en overwinteren in de CL, dan zal je moeten investeren in spelers van dat niveau..

29-08-2022 20:31

tbomas +1348

Voor ambities nastreven en kampioen worden heb je echt geen investering nodig hoor. Daar mag Kudus zelfs nog voor vertrekken en dan is het nog steeds een totale wanprestatie van Schreuder als hij er geen kampioen mee wordt. Overwinteren in de CL is een ander verhaal maar dat gaat met Ziyech erbij nog steeds een hele zware kluif zijn. Na zes basisspelers kwijtraken van het vorige seizoen ga je iig de CL nooit winnen. Maak er dan juist maar mooi een semi-overgangsjaar van waarin je worst case nog in de EL probeert de hoofdprijs te pakken.

29-08-2022 20:45

GiannisAntetokounmpo +8389

Tussenjaar??! Kudus en Antony verkopen en niks erbij??!

Leg jij dat de fans even uit ;)

29-08-2022 20:47

DeAanvalisDeBesteVerdediging +207

Heeft hij net gedaan...;-)

30-08-2022 10:32

Allesreiniger +3361

Berghuis te licht bevonden... ik denk dat die kerel prima op RW of 10 kan staan. Kudus idem (op 10 dan)

30-08-2022 14:58

Michae1 +2

Waar zit Bertje Traore eigenlijk? Zat in Engeland/Turkije maar niet duidelijk of hij nu speelt. Is dat niks om een jaartje te huren.

29-08-2022 14:12

ajaxmachtig +802

Branie: vaak redelijk geïnformeerd, maar soms wat vreemde meningen. En weinig humor.
Pantelic Podcast: Redelijk informatief, maar te veel (matige) podcasters. Wel veel afleveringen.
Pak Schaal Podcast: Informatief vrij goed en leuk qua humor. Wel degene met de minste afleveringen en daarom vaak laat met nieuws.
AAP: Heerlijk nostalgische podcast met veel humor. Inhoudelijk niet altijd even sterk, al is (volgens mij) met name Steve wel vrij goed geïnformeerd.

29-08-2022 13:57

AFCA-1983 +17722

Aap? Welke is dat?

29-08-2022 14:13

ajaxmachtig +802

De Amsterdamsche Ajax Podcast. Erg vermakelijk, vind ik zelf.

29-08-2022 14:18

AFCA-1983 +17722

Dank je wel ik ga het checken

29-08-2022 17:33

babo +0

Ik weet niet of het alleen om Nederlandstalige Ajax podcasts ging, maar weTalkAjax ook goed alternatief. Verder mooi lijstje en zeker waar !

29-08-2022 14:21

ST +23060

Ik vind Branie de beste. Jesse en Dick hebben daar altijd goede input vind ik. Ook niet de hele tijd dat gegiechel zoals van Arno en Freek die het alleen over zichzelf hebben. Daarnaast wat gestructureerder dan Pantelic podcast (ook leuk overigens).

29-08-2022 14:50

bremovic +2198

Hadden odoi moeten hier van chelsea

29-08-2022 13:52

ajaxmachtig +802

Nee, ben ik niet met je eens. Als je iemand huurt (voor een jaar) moet 'ie direct meerwaarde hebben. Dus bijvoorbeeld Ziyech.
Hudson-Odoi is 21 jaar. Die zal echt even moeten wennen. En wie zegt mij dat hij het beter doet dan Conceicao?
Als je hem kan kopen, kan het interessant zijn. Maar daar wil Chelsea zeer waarschijnlijk niet aan meewerken. En zowel, dan voor nog meer geld dan Ziyech, denk ik.

29-08-2022 13:54

Rock69 +8406

Ik snap Pispot, Zwagerwijf, Zwarte Pietenie en Plantgat niet helemaal. Ze hebben tijdens het kwartetten niet geluisterd naar Schreuder zijn relaas na de wedstrijd. Dat blijkt wel weer. En weet je idd niet waar het over gaat of over moet gaan.

29-08-2022 13:48

stefaanovic +2690

Samuel chukwueze. Een echte rechtsbuiten, jong, snel en heeft diepgang

29-08-2022 13:27

Dolblij +44901

Oh jee, Sintenie aan het stuntelen met beeldspraak. De rechterflank van Ajax is geen zwart gat of Bermudadriehoek. Daarin verdwijnen voorwerpen / zouden voorwerpen verdwijnen. De rechterflank van Ajax is momenteel een puzzel die Schreuder en H2 moeten zien op te lossen, meer niet en minder ook niet.

29-08-2022 13:26

AjaxHoorn +32989

Ik hoor velen zeggen dat we genoeg opties hebben voor de rechtsbuitenpositie.
Ik vind dat wel meevallen. Eigenlijk alleen Conceicao.

Tadic vind ik niks daar. Berghuis vind ik ook weinig. Kudus moet op het middenveld en hoe goed Conceicao nu is weet ik niet.

29-08-2022 13:21

mokum007 +6522

Tadic kan best op positie rechtsvr spelen en Berghuis ook, maar dan moeten ze hun niveaus halen...
En zo niet moeten ze Banken

29-08-2022 14:01

Het_Olympisch_Stadion +5626

Ziyech halen, onmiddellijk!. Dit geneuzel is allemaal leuk en aardig, maar vanaf volgende week is het spelen, 2 dagen rust, spelen, 2 dagen rust, spelen enz..Die wedstrijden moeten allemaal op een hoog niveau afgewerkt worden waarbij de tegenstand ook steeds groter wordt. Je ziet gister dat er zo 2 backs uit kunnen vallen (waarbij Wijndal al geblesseerd was). Dat kan ook met vleugelspelers gebeuren. Dus snel nog een topper erbij.

29-08-2022 13:18

tbomas +1348

Het is altijd wel een spel van afwegen. We kunnen er ook nog drie spitsen van 10 miljoen bij kopen omdat er zomaar drie tegelijk geblesseerd zouden kunnen zijn maar in werkelijkheid krijg je dan eerder stront aan de knikker in de kleedkamer

29-08-2022 20:48

Jutter1 +4311

Mits die positie adequaat ingevuld gaat worden door alsnog een goede inkomende transfer, wordt dat vooral Europees gezien een fors hoofdpijn dossier!. Dat een dergelijke speler naarmate de transferwindow op zijn einde loopt steeds duurder wordt en bovendien heel moeilijk te vinden zal zijn hoeft geen betoog! Dus weiliswaar veel geld in kas, maar kwalitatief een onderbezette positie, dat lijkt mij duidelijk. Tenzij..........

29-08-2022 13:07

Maikel +6862

De Braziliaanse rechtsbuiten Paulinho van Leverkusen is voor een habbekrats op te halen bij Leverkusen.
22 jaar.
Laat het hem maar uitvechten met onze portugese vlo.

29-08-2022 13:04

JordanAFCA +22481

Leon Bailey en Vlachodimos halen

29-08-2022 13:01

ST +23060

Graag! Hoewel, liever Sommer dan Vlachodimos :)

29-08-2022 14:57

tbomas +1348

Zowel Sommer als Vladochimos hebben ook hun zwaktes die specifiek bij Ajax een probleem kunnen zijn. Sommer is niet goed bij hoge ballen (waar wij onze meeste kansen uit tegen krijgen, want buiten standaardsituaties komen onze tegenstanders maar weinig bij onze goal). Vladochimos is niet heel goed in meevoetballen.

Dus veel meer dan 15m moet je niet voor zulke keepers betalen.

29-08-2022 20:50

Tommyshelby +128441

Wat we nu hebben rondlopen is nog steeds goed genoeg voor de titel, ruim goed genoeg. CL wel te weinig.

29-08-2022 12:57

Ajaxkenner +587

Eens. Ik denk ook dat mensen Napoli onderschatten. als je puur naar de selecties kijkt, is Napoli de favoriet. Zij hebben een betere aanval en middenveld en een ongeveer gelijkwaardige verdediging.
Met deze selectie moeten we inderdaad makkelijk Rangers voor blijven, maar om Napoli te verslaan kunnen we wel een top rechtsbuiten en een betere keeper gebruiken.

29-08-2022 13:13

Tommyshelby +128441

Napoli is nu wel hun beste middenvelder kwijt gelukkig, neemt niet weg dat het nog steeds beter is dan de onze. Zit zoveel meer voetbal in. Hun aanval wordt ook lastig zat, al hebben we die Osimhen al een paar keer stil gehouden, vind dat niet zo'n geweldenaar. Die Georgier wordt wel een probleem.

29-08-2022 13:18

DonQ +5999

Osimhen heeft zich wel echt ontwikkeld bij Napoli. Verprutste bij Lille nog veel kansen, maar is in Italië een killer geworden.

29-08-2022 13:52

Tommyshelby +128441

Ok, zou kunnen. Ik vertrouw Bassey en Timber wel. Heerlijk centrum.

29-08-2022 13:56

Ajaxkenner +587

Zij hebben ook een Zuid-Koreaanse beer in het centrum. Die Georgiër had ik destijds graag bij Ajax gezien i.p.v. Daramy.

29-08-2022 16:08

Edwin Oud +2327

Kudus kan idd prima op rechts. Imo moet je geen vervanger halen (tenzij een buitenkansje).

29-08-2022 12:54

Masz +3731

Een buitenkansje zoals Ziyech voor 15m en een gereduceerd salaris waarmee hij gewoon met de groep mee kan doen. Ajax zit een beetje in een spagaat om dat ze alleen zeer goede spelers moeten aan trekken en ook geen vedettes willen.
Een Ronaldo is fataal voor het groepsproces.

29-08-2022 12:59

Qifesh +24917

Ik vond die banel heel tof spelen in de voorbereiding, is pas jong maar we moeten jeugd meer kans blijven geven. Martha ook een toppertje

29-08-2022 12:53

Breuk +25046

Kansloos op CL niveau

29-08-2022 13:01

Qifesh +24917

Het niveau kun je pas weten als ze erin staan. Als ze geen kans krijgen is het kansloos.

29-08-2022 14:33

Amnesia +430

Leon Baily halen zou top zijn! En Kudus rechtsbuiten proberen lijkt me ook een prima idee

29-08-2022 12:52

Saban +531

Sorry, maar naar Menno Pot kan ik echt niet meer luisteren.

29-08-2022 12:51

Duke3D +3616

Vind niet dat wij bij Utrecht uit kans op kans moeten/hoeven creëren. Na die snelle 0-1 op een zeer professionele wijze de wedstrijd dood gemaakt en U’tje geen kans gegeven. Als je dat vergelijkt met Benfica uit vorig jaar, waar je bij een voorsprong doodleuk met 8 man in de aanval blijft gaan en vervolgens in de counter geslacht wordt, hebben we goede stappen gezet.

29-08-2022 12:50

Dennis129 +11877

Je hoeft geen kans op kans te creeeren, maar 1 schot op doel tegen een verschrikkelijk matige ploeg is natuurlijk wel het andere uiterste. Geen enkele druk op de bal. Het was gewoon echt niet om aan te zien.

29-08-2022 13:09
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.