Bergwijn spreekt over aanvoerderschap bij Ajax: 'Ik doe het gewoon op mijn manier'

door Bart Veenstra 95

Bron Voetbal International

Bergwijn spreekt over aanvoerderschap bij Ajax: 'Ik doe het gewoon op mijn manier'

door Bart Veenstra 95

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Steven Bergwijn ziet zichzelf als de leider van Ajax. Dat vertelt hij in een interview met Voetbal International, waarin hij ook ingaat op de huidige spelersraad van Ajax en op de topsportcultuur bij de Amsterdamse club.

Bergwijn is naar eigen zeggen niet de leider met gebaartjes en woorden. 'Ik doe het gewoon op mijn manier', zegt hij. Hij is niet een aanvoerder die teamgenoten 'continu op hun flikker' geeft. Wel praat hij met spelers in het veld en daarbuiten. 'Gewoon gesprekjes met de jongens die nieuw zijn, of met de linksback die achter me staat', zegt Bergwijn. 'Ik probeer vooral een leider te zijn door het goede voorbeeld te geven. Bijvoorbeeld door op de training áltijd honderd procent te geven. En in de wedstrijden natuurlijk ook. Daar kun je ook mee uitstralen een leider te zijn. Op het veld, dáár moet je het laten zien.'

Spelersraad Ajax vernieuwd

Dat je als aanvoerder altijd als eerste op de club moet zijn en als laatste moet vertrekken, wordt door Bergwijn bestempeld als 'echt onzin'. 'Je moet het op het veld laten zien: de jongens meenemen in het trainingsniveau en dat proberen te vertalen naar de wedstrijd. Dat is hoe ik het doe. Die aanvoerdersband maakt me trots, maar de buitenwereld maakt zich er drukker om dan ikzelf. Het is maar een band, daar ga je niet beter of slechter door spelen. En je kan ook aanvoerder zijn zonder band.'

Volgens Bergwijn spelen er meerdere leiders bij Ajax. Met de spelersraad worden dingen georganiseerd om als team nog beter te worden. 'Laatst zijn we nog met zijn allen uit eten gegaan, dan leer je elkaar ook buiten het veld kennen en zie je echt een andere kant van iemand. Dat regelen we als spelersraad. Die moest in de zomer helemaal vernieuwd worden, maar is nu weer compleet. Ik zit daarin met Steven Berghuis, Remko Pasveer, Devyne Rensch, Borna Sosa en Jordan Henderson zit er nu ook bij. Die heeft zó veel ervaring, dat leek ons wel logisch.’

Topsportcultuur bij Ajax

Bergwijn gaat in het interview ook nogmaals in op de topsportcultuur bij Ajax. De laatste tijd zijn er steeds vaker geluiden te horen dat de spelers van Ajax minder in de gym te vinden zijn. 'Ik vind persoonlijk dat dat niet zozeer met Ajax te maken heeft, dat moet uit jezelf komen, als persoon. We zijn allemaal professionals. We hebben veel jonge spelers, maar ook die zijn hun hele leven al met profvoetbal bezig.’

Volgens Bergwijn hoef je niet per se in de gym te zijn om extra dingen te doen om beter te worden. 'Het lijkt soms wel alsof mensen dat denken. (...) Iedereen heeft hier gewoon zijn eigen fysieke programma, begrijp je? Dat is ook met een reden gemaakt, we weten allemaal precies wat we moeten doen. Ik moet bijvoorbeeld geen krachttraining met mijn bovenlichaam doen, maar vooral mijn benen sterk houden. Bij andere jongens is dat weer andersom. Daarom vind ik het soms wat makkelijk gezegd: Ze moeten de gym in. Voor sommige spelers is dat heel goed, dat ontken ik ook zeker niet, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn.'

Bergwijn legt uit dat je ook op andere manieren aan jezelf kan werken. Denk aan een behandeling bij de fysio of na de training nog even afwerken op doel. 'Wij weten als spelers en staf wat goed voor ons is. Je moet gewoon zorgen dat je elke dag beter wordt. Voor mij hoef je dan niet twee uur van tevoren bij de training te zijn. Als je op tijd bent, ben je op tijd. Zolang je maar leeft voor de sport en altijd honderd procent geeft op de training. Als je dát niet doet, ben je bij Ajax niet aan het juiste adres.’

Lees meer over:
Plaats reactie

Aurelius1 +19736

Het aanvoerderschap is compleet randzaak. Puur voer voor discussie in de media, voor de rest heeft het nergens invloed op.

01-02-2024 15:05

Cojones16 +672

Best veel tekst, voor Bergwijn!

01-02-2024 15:04

Floor +141

En je doet het goed.

01-02-2024 12:17

nuff-said +1652

Ik wil niet zeggen dat Bergwijn niet beter moet, maar ik zie wel een verschil met hem of zonder hem. Ajax is duidelijk wel beter met hem. De mensen die zeggen dat we wel zonder hem kunnen die kijken door de 32 miljoen euro bril en niet objectief. Wij allen hadden meer van hem verwacht maar laten we niet doen alsof we zonder hem kunnen. Misschien tegen heracles ja maar niet tegen psv

01-02-2024 09:48

Floor +141

Je weet toch nog hè,dat Ajax bij psv de eerste helft al op 3-0 had moeten staan.

01-02-2024 12:18

Hersenspinsel +8212

'Ik probeer vooral een leider te zijn door het goede voorbeeld te geven. Bijvoorbeeld door op de training áltijd honderd procent te geven.'

'Dat je als aanvoerder altijd als eerste op de club moet zijn en als laatste moet vertrekken, wordt door Bergwijn bestempeld als 'echt onzin'.
🤷🏽‍♂️🤷🏻‍♂️

Voor de rest wel een duidelijk verhaal.
Laten we zaterdag de boeren op rollen dan kunnen we gaan denken aan plek 2 of 3.

01-02-2024 07:57

brullie +7049

Groot gelijk. Ik vind het niet zo veel. Als ik in mijn vak 430 zit en naar hem kijk, stuurt werkelijk nooit medespelers aan, heeft enkel commentaar als een aanval niet goed wordt uitgevoerd. Doe mij maar van den Boomen, die is echt constant bezig te helpen.

01-02-2024 06:50

Robertini +39639

Een leider word je niet door een band, een leider word je door voorop te gaan in de strijd en echt het verschil te maken. Bergwijn doet dat niet, en is dus geen geschikte aanvoerder.

31-01-2024 23:10

Erwin2004 +942

Prima Bergwijn, fijn dat je jezelf uitspreekt 💪🏼

31-01-2024 22:21

Sjaakie +5827

Wie had dan aanvoerder moeten worden? Wat een negativiteit allemaal. De enigen die er tot vandaag meer voor in aanmerking zouden komen zijn Van den Boomen, Pasveer en Hato. Wat de eerste twee aangaat is het duidelijk. Wat de laatste betreft is dat waarschijnlijk nog te vroeg. Bergwijn zal gevraagd zijn en pakt z'n verantwoordelijkheid: niks meer, niks minder. Overigens had ik het inmiddels ook wel helemaal gehad met de maniertjes van Tadic en vind nog steeds dat hij ons heeft laten zitten.

31-01-2024 21:29

LukaLitmanen +82165

Berghuis?

Is gewoon vice aanvoerder

01-02-2024 06:34

Sjaakie +5827

Berghuis is een bijdehande gast, maar nog steeds een ongeleid projectiel.

01-02-2024 08:39

KarimB +11713

Hato totaal niet. Die is 17. Dan is gewoon geen captain. Denk dat de band hen structureel in deze fase meer in weg zit dan het hem ontwikkeld. Lekker focus op jezelf nog als je zo jong bent

01-02-2024 12:59

Henkstarr +173

Hij zou het ultieme leiderschap kunnen tonen en die band aan Steven of Jordan geven.

31-01-2024 21:25

Bjorn2321 +2066

Probleem is dat er (tot Henderson) buiten Berghuis geen enkel alternatief was als aanvoerder. Dat maakt meteen duidelijk hoe waardeloos de transferzomer was.
Of je had in Sutalo een aanvoerder moeten zien.

31-01-2024 20:50

Dolblij +45466

Wie regelmatig mismoedig over het veld sjokt en, als het niet loopt, regelmatig onzichtbaar is, geeft niet het goede voorbeeld. Bergwijn is geen aanvoerder zoals Ajax die nodig heeft.

31-01-2024 20:40

Koekie87 +21012

Hij is meer het toonbeeld van wat er mis is bij Ajax. Zaken zoals een slappe mentaliteit, zesjes cultuur, meedoen is belangrijker dan winnen, waarom zou ik uberhaupt inversteren in mezelf, als mijn salaris elke maand maar op tijd gestort word, als ik mijn zin niet krijg ga ik toch gewoon lekker dwarsliggen. Allemaal van dat soort zaken.

31-01-2024 20:44

Dolblij +45466

Hiermee beschrijf je een aantal dingen die Bergwijn en een groot deel van zijn generatiegenoten delen. Vreselijke attitude.

31-01-2024 20:51

Koekie87 +21012

Veel van die gasten zijn enorm over het paard getild merk ik. Ook als je dat gezeik hoort van Misehouy. Waar gaat het over. Je mag God op zijn blote knieeen danken dat je bij Ajax in de jeugd mag spelen. Veel jongens dromen daarvan en zal ook alleen maar bij dromen blijven. Dan nog zeuren via zijn zaakwaarnemer over allerlei randzaken. Laat je voeten spreken ipv dwars te liggen en wees eens dankbaar dat je uberhaupt bij Ajax mag spelen.

31-01-2024 21:01

Dolblij +45466

Zijn ze ook. Niet alleen in de voetballerij. Vroeger maakte je overuren en deed je je stinkende best voordat je om een carriereplan of weet ik wat vroeg. Vandaag staan ze met het t-shirt los uit de broek en met moeie ogen van de dingen die niets me werk te maken hebben voor je en vragen, zonder ooit te zijn opgevallen, om een salarisverhoging. Een schop onder hun reet zouden ze moeten hebben, die hele slappe zooi.

31-01-2024 21:04

Saren +552

Onzin, vroeger was van baan wisselen alleen moeilijker, nu gaat dat heel eenvoudig dus informeer je sneller naar een beter salaris anders zoek je heil ergens anders. Tevens is het leven ook veel duurder dan vroeger en betalen de meeste banen te weinig voor het werk.

31-01-2024 21:50

Dolblij +45466

En welllicht omdat het moeilijker was deed je harder je best. Vandaag de dag doe je wat je zegt: je vraagt om een hoger salaris en anders zoek je je heil elders, vaak zonder ueberhaupt iets gepresteerd te hebben, zoals Misehoey. Je zegt precies zoals het is........dus dat eerste woord kun je schrappen.

31-01-2024 21:53

Simpelishetmoeilijkst +25360

Dolblij, tijden zijn enorm veel veranderd , maar degenen die keihard werken om de beste te zijn, en ook wat hersenen hebben, redden het nog altijd het beste op de lange duur. Ben dan wel geen Nederlander, maar hier in de V?s is het niet anders.

01-02-2024 00:38

Dolblij +45466

@simpelishetmoeilijkst. Dat klopt. Wie wil en het in zich heeft kan juist in deze tijden snel carriere maken. Wat goed is komt nog altijd bovendrijven. Velen echter tikken zoals de heer hier boven die meesmuilt dat de meeste banen te weinig voor het werk betalen. Welnu, dan investeer in jezelf, wees nieuwsgierig, wees betrokken en loop een stap harder dan de rest en dan komt de baan die vermeend beter betaalt vanzelf. Als je dat de jonge mensen vertelt, zitten de meesten je glazig aan te kijken.

01-02-2024 08:35

3sterren +20205

@Dolblij
Wat ben ik blij dat ik een mooie toekomst ACHTER me heb …
; )

01-02-2024 13:14

3sterren +20205

@Dolblij
Je hele post zit boordevol ‘vieze’ woorden voor de huidige slappe generatie.

Hier in Italië is het niet zoveel anders.
Mijn schoonzoon klaagt steen en been dat hij moeite heeft om personeel te vinden.
Jeugd wil niet werken, want sinds de ‘corona pandemie’ krijgen de slappelingen geld voor “la dolce far niente” …

01-02-2024 13:22

3sterren +20205

@Dolblij
“zoals Ajax die nodig heeft”
Deze vijf woorden zijn spot on …

01-02-2024 13:07

Koekie87 +21012

Deze man is in helenaal niks een aanvoerder. Lijkt me totaal geen jongen die spelers zoals een Hato bijvoorbeeld bij de hand neemt, maar ook totaal niet iemand die inspirerend overkomt aangezien zijn diverse interviews na wedstrijden en al helemaal niet iemand die voorop gaat in de strijd. Een van de slechtste aanvoerders van de afgelopen jaren als je het aan mij vraagt. De persoon die hem aanvoerder heeft gemaakt is zeker een blinde geweest.

31-01-2024 20:38

myway25 +2451

Hij is niet de juiste aanvoerder voor dit Ajax. We hebben iemand nodig die de jonge jongens wat bij leert. Hij is op dit moment niet die guy helaas. Als je als aanvoerder nu zegt dat iedereen prof is en zelf wel weet wat die nodig hebt heb je een bord voor je kop en snap je je aanvoerderschap. niet. De jonge jongens doen nu maar wat en moeten bij de hand worden genomen.

31-01-2024 18:15

FrancescosRavioli +15367

Ik doe het gewoon niet. Dat is ook een manier. - Steven Bergwijn

31-01-2024 18:13

Ajax14AMS +25205

Lekker dicht bij jezelf blijven. Niet fake opeens extra leider gaan spelen, want mensen prikken daar doorheen en dan ben je al helemaal niet meer serieus te nemen.

Een Amsterdammer als Ajax-aanvoerder is toch mooi, die band heeft niet voor niets de 3 andreas-kruizen erop. Hij is maar symbolisch, de andere gasten kunnen opvullen waar Bergwijn steken laat vallen.

31-01-2024 18:08

JanBiesbos +29236

Daa is wellicht niet de slimste en juiste manier hoor je nooit over extra dingen doen aan je lovehandles te zien die je dat ook niet

31-01-2024 17:56

Suavimani +12061

Sorry, misschien ben ik nu te streng voor hem, maar ik vind daar wel wat van. Het aanvoerderschap brengt bepaalde taken en verantwoordelijkheden met zich mee. Natuurlijk geef je daar een persoonlijke touch aan, maar hetgeen wat inhoudelijk van je verwacht wordt staat wel redelijk vast. Een senior op de gemiddelde kantoorafdeling komt ook niet weg met de opmerking dat hij de juniors op zijn eigen manier begeleid. Vind het wat wereldvreemd overkomen dat Bergwijn denkt deze rol naar eigen inzicht in te kunnen vullen. Dan snap je het aanvoerderschap dus niet en ben je de facto ongeschikt voor die rol.

Gewoon gesprekjes met de jongens die nieuw zijn mag je van iedereen verwachten die langer dan een jaar of 2 actief zijn binnen de club. Dat is niet waar de toegevoegde waarde van een aanvoerder in zit. De aanvoerder is het verlengstuk van de trainer, de woordvoerder richting de media en de leider in het veld. In woord en gebaar. On and off the pitch. Dan kan Bergwijn vinden dat hij dat niet zo hoeft te doen, maar dan moet hij ook die band niet accepteren.

31-01-2024 17:42

DieNase +7176

Op zijn eigen manier door al meer dan een jaar ondermaats te presteren en al meer dan 6 maanden in gesprek te zijn met andere clubs. En dan durven mensen hier te beweren dat hij ondergewaardeerd wordt. Het is een schande dat hij nog steeds met die band mag lopen.

31-01-2024 17:29

Pietsnot +15019

Man, ik ben Steven Bergwijn, en eerlijk gezegd boeit het me niet zo veel dat ze me de 'leider' bij Ajax noemen. Ik bedoel, ik doe gewoon mijn ding, toch? Ik ben niet zo'n aanvoerder die zich druk maakt om alles en iedereen op scherp te zetten, hoor. Laat mij maar lekker chillen. Die aanvoerdersband? Ja, die draag ik soms, maar het maakt me echt niet uit, man. Het is maar een stukje stof, toch?

En dan die hele topsportcultuur bij Ajax, man. Ja, iedereen loopt altijd te zeuren. Maar kom op, we zijn allemaal profvoetballers, toch? Ja, we trainen wel eens enzo, maar ik ben meer van het relaxen, snap je? Waarom zou ik me druk maken als het ook makkelijk kan? Die zesjescultuur, man. Ja, dat is nou eenmaal hoe het hier gaat, toch? Waarom zou ik mezelf uitputten om beter te worden als ik ook gewoon een zes kan halen, snap je wel?

En dan dat gezeur over mijn wagenpark, man. Ja, ik heb een paar mooie auto's, maar waarom moet iedereen daar zo over doorzeuren? Ik heb er hard genoeg voor gewerkt, toch? Laat me gewoon genieten van mijn ritjes, zeg. Die spelersraad? Ja, ik zit daar ook bij, maar het interesseert me eigenlijk niet zo veel. We doen af en toe wat dingen samen, maar het stelt niet veel voor. Het is maar een clubje waar ik toevallig bij zit, snap je?

En dan die vele trainerswissels, man. Ja, dat is echt irritant. Elke keer weer een nieuwe vent die aan het roer staat, snap je? Hoe moet ik me daar nou op instellen? Het is gewoon gedoe, snap je? Ik ben er wel klaar mee, eerlijk gezegd.

31-01-2024 16:51

Harrier Du Bois +38981

Je hebt je invloedrijke personen binnen het team en dat is Bergwijn zeker, maar dat wilt niet zeggen dat het ook een goede aanvoerder is, want dat is hij niet. Het creëert ook een amateuristische houding bij anderen, want 'lekker op mijn eigen manier' invloed is de basis voor een ander om het even op z'n eigen manier te doen. Terwijl je een team bent en enkel een goed lopend en gesmeerd en gepokt en gemazeld team rijkt hoogtes dat Ajax ambieert en echt hard nodig heeft, want als dit te lang duurt, de choas en slapheid bij Ajax, krijg je dat er haast niet meer uit. Bij jong grut is er ook een aanvoerder nodig die dat uitstraalt en uitdraagt, het samen willen werken, een leider willen zijn, Bergwijn wilt dat liever niet denk ik, zo oogt het en leest het.

31-01-2024 16:46

Ajaxfan31183 +16391

Ja das te merken ook, gelukkig is het volgende week carnaval, dan kan hij voorop gaan in de polonaise

31-01-2024 16:13

Nr.10 +111510

Bergwijn is een van de leiders in deze selectie, dus daarom op dit moment belangrijk, maar is natuurlijk geen goede aanvoerder. Snapt er niets van, en geeft ook in het veld niet het goede voorbeeld. Laten we nou maar gewoon die band aan Henderson geven.

31-01-2024 15:48

Ajax27 +19221

Ik doe het op mijn manier...
Het zit gewoon niet in z'n karakter. Daar is helemaal niets mis mee maar dat ligt ook aan de complete uitstraling. Tadic was iemand die echt als een monnik voor de sport leeft. Met van alles binnen en buiten de club bezig zijn, altijd extra uren maken. En ook fanatiek als wat overkomen, zowel in wedstrijden als op trainingen. Dan creeer je een bepaalde vibe/sfeer. Op het laatste was dat een beetje uitgewerkt toen ie zelf ook iets minder begon te presteren. Maar hij tilde het team echt op.

Bergwijn kan met momenten gewoon een hele goede speler zijn. Maar straalt in niets uit dat ie een leider voor een team is, zeker niet een team als Ajax waar veel jonge talenten zitten.

31-01-2024 15:39

Ajax4proud +10898

Die gaat vandaag naar de Febo en zegt dan, ja ik doe het op mijn manier.

31-01-2024 15:11

Aldek +5099

Ga ajb weg Bergwijn… sportief & financieel pas je niet bij Ajax.

Totaal aanvoerder onwaardig

31-01-2024 15:05

Geus +4770

Klinkt toch allemaal als iets te vrijblijvend… en dan druk ik me voorzichtig uit.

31-01-2024 14:51

B2tob4 +12084

Bergwijn @: Ik doe het gewoon op mijn manier.

Als je als Bergwijn ziet dat die manier(?) niet helpt om dit Ajax verder te helpen, dan zeg je bij binnenkomst van een echte leider als Henderson toch in het belang van het Ajax team dat die de aangewezen aanvoerder zou moeten zijn....!

31-01-2024 14:13

Stoffel +18570

“Ik doe het op mijn manier, lekker met z’n alle naar de FEBO na de training”

31-01-2024 14:13

PH2BOT +40494

En binnenkort na zijn vertrek : 'I did it my way'?

31-01-2024 14:00

Dollo +930

Inderdaad moet je het op het veld laten zien, daar wacht ik nogsteeds op

31-01-2024 13:55

AFCAjaxMidNineties +12756

Leuk Stevie... "Ik doe het gewoon op mijn eigen manier"... Ik zou mij kapot schamen als ik hem was en ik stond Naast Henderson en zag hoe hij bezig was. En ik was dan "de aanvoerder". Jouw manier is het probleem juist. Wat straalt hij nu uit ...

31-01-2024 13:31

ck69 +13126

Dank, heer Steijn. Iemand zonder leiderschapskwaliteiten de aanvoerdersband geven.

31-01-2024 13:05

Sjaaakie +1129

'Hij is niet een aanvoerder die teamgenoten 'continu op hun flikker' geeft'
Echt, dat dit mogelijk is bij een professionele club...

Deze jongen blijft me elke keer weer verbazen, en dan niet regelmatig in positieve zin. Een instelling van pappen en nat houden, en dit met praatjes blijven vergoelijken.

Nog geen enkele keer heb ik hem kunnen betrappen op een poging om met supporters een band te creëren (benoem bijvoorbeeld eens een keer dat ze door weer en wind de club steunen, ondanks dat het belabberd ging de eerste seizoenshelft) maar wel regelmatig een wc-eend verhaal over hoe goed Bergwijn zelf weet hoe Bergwijn het goed doet. Gebrek aan leiderschap, discipline èn zelfreflectie helaas. Zelf is hij eigenlijk nog een onvolwassen jongen zoals veel van zijn teamgenoten die ook een leider naast zich nodig is om hem regelmatig te corrigeren. Een goede aanvoerder corrigeert zichzelf namelijk.

Kwestie van tijd dat Henderson het aanvoerderschap letterlijk over gaat nemen want figuurlijk heeft hij dat al gedaan. Ik zie het wel somber in voor Bergwijn dat hij nog niet inziet of wil inzien dat zijn aanvoerderschap op een fiasco is uitgelopen (wat overigens niet zijn eigen schuld is maar een samenloop van omstandigheden) met deze instelling gaat hij de topcompetities niet meer halen

31-01-2024 12:19

MarkP +21769

De enige die bergwijn een goede aanvoerder vind is maurice steijn en steven bergwijn.

31-01-2024 12:04

OwenStevenDalberg +27551

Ik denk veel jonge spelers ook. Een speler als Tadic, die er bovenop zit, daar heeft de jeugd van tegenwoordig veel moeite mee. Bergwijn zal dat nooit doen, die is zelf ook liever lui dan moe. Een omschrijving die ook bij veel jeugd van nu past.

31-01-2024 12:08

NoPants +7515

Wat een onzin. Dat zei de generatie voor jou over jouw generatie, en zal iedere generatie over de generaties na hen zeggen.

31-01-2024 12:51

Ajaxamsterdammmmm +1238

denk dat het bij deze generatie toch echt wel meer klopt, zijn niet vooruit te branden man

31-01-2024 14:12

B2tob4 +12084

OwenStevenDalberg heeft hierin groot gelijk.
Veel van de jeugdige generatie denkt dat ze bij de term talent genoemd te worden er al zijn. Om echt een topper te worden zal een (jeugd)speler ook buiten de clubtrainingen zelfstandig mindere zaken moeten oppakken, om ooit echt naar die top te willen reiken..! Het is niet voor niks dat slechts een enkeling ook echt die top bereikt, veel hangt af van instelling en mentaliteit. Het is niet voor niets dat vooral jeugdspelers vanuit Zuid-Amerikaanse landen die top vaak wel bereiken, hun wieg stond veelal in de favela's...!

31-01-2024 14:26

Ajax27 +19221

Nope, geen onzin, gewoon keihard aan te tonen met cijfers en al vele onderzoeken over generatie-Z.

Uiteraard heb je altijd uitzonderingen. Niet een volledige generatie die allemaal hetzelfde doen of willen. Maar je kunt gewoon duidelijk patronen zien. Ik behoor tot de Millenials, in 1986 geboren. Ik ben in een omgeving geboren waar veel mogelijk was, waar gamen opkwam, computers, we hadden meer tot onze beschikking. Maar we leerden ook nog steeds van de oudere generatie dat je keihard moest werken om die extra's te krijgen. Vakanties, Stappen, Kleren, de laatste CD's kopen. We wilden meer maar waren bereid om daar extra meters voor te lopen en extra voor te werken. 20-24 uur werken naast je school was volstrekt normaal. 40-50 uur werken nadat je klaar was met school de standaard. En we wisten ook dat samenwerken ontzettend belangrijk was om grotere doelen te bereiken. Ja we willen flexibiliteit, maar tot een bepaalde grens.

Generatie-Z is opgegroeid met social media. En waar enerzijds 'social' media natuurlijk is gekomen om meer te communiceren en kennis te delen met de mensen om je heen, is die generatie juist veel individueler geworden. Samenwerken is minder een ding, jezelf individueel op de kaart zetten is veel belangrijker geworden. Ze willen zelf dingen uitvinden, zich zelf creatief uniek op de kaart zetten. En ze willen daarbij veel meer vrijheid. Vrijheid in de zin van werk/prive balans. 32 uur werken is volstrekt normaal voor Generatie-Z ondanks dat velen nog geen gezin hebben.

Er is geen goed of fout in, ze pakken dingen gewoon anders aan. En bij sommige zaken zoals topsport zie je dan wel helaas daarvan de nadelen. Als je voorheen als topvoetballer naast je 40 reguliere uren gemakkelijk nog 10-15 uur per week extra besteedde aan techniektrainingen, afronden, de gym, noem maar op... maar tegenwoordig werken ze alleen hun verplichte lijstjes die ze meekrijgen af, dan mis je dus 10-15 uur per week. Voetballers die jaarlijks 45 weken werken missen dan al snel 450-675 trainingsuren om zichzelf te verbeteren. Dat zijn erg veel uren per jaar.

Misschien is dat ook wel 1 van de redenen waarom het simpelweg niet meer zo makkelijk is om als 18-19 jarige aan te haken. Stel dat je vanaf je 12e die extra uren niet meer doet. Dan mis je dus op je 18e (6 x 450) 2700 trainingsuren.

31-01-2024 16:02

JanBiesbos +29236

En quietquitting ….. uitslapen….

31-01-2024 18:00

OwenStevenDalberg +27551

Dan heb werk jij niet met mensen van deze generatie en dan heb jij ze niet dagelijks om je heen. Niet vooruit te branden die lui.

01-02-2024 08:21

microfoonannabool +5849

Bergwijn is zo iemand welke aandraagt voetbalwedstrijden hybride af te doen, dus door thuis te werken.

31-01-2024 11:43

Juan62 +46420

Het is duidelijk dat hij er trots op.
Sinds zijn aanvoerderschap is hij meer betrokken gaan spelen.
Soms zag je hem overal op het veld lopen om te repareren.

Het is niet mijn speler, maar de poep die hij hier krijgt is ....poep dus

31-01-2024 11:33

serero25 +1374

Lekker babbelen met de linksback omdat jullie aan dezelfde kant spelen en je laten masseren na de training waar anderen de gym ingaan. Dat is nou leiderschap!

31-01-2024 11:32

Godenzoon24 +15387

Je moet het op het veld laten zien, zo doe ik het😂😂😂. Is cabaret niks voor hem???

Maar zonder dollen. Ajax heeft toch een persvoorlichter. Die leest dit toch voor het gepubliceerd wordt. Nu zet hij zich gewoon voor***!

31-01-2024 11:30

10Sneijder10 +3042

Niet goed genoeg. Waardeloze aanvoerder.
Hopelijk kunnen we nog afscheid van hem nemen vandaag.

31-01-2024 11:06

Opperhoofd +12664

Haha Ajax moet hem in bescherming nemen, elk interview over leiderschap is gênant.
Zal best een aardige gozer zijn en een prima voetballer maar zet hem niet voor een camera.

31-01-2024 11:03

Godenzoon24 +15387

Dat prima voetballer ben ik het al niet mee eens!

31-01-2024 11:31

Opperhoofd +12664

Mwa, ik had er ook meer van verwacht maar is toch een prima voetballer.
Alleen gezien zijn transfersom en salaris mag er wel meer van worden verwacht.

31-01-2024 12:36

Godenzoon24 +15387

Wat is zijn meerwaarde precies dan?. Diepgang, actie, mentaliteit??? Oprecht, zijn acties zijn voorspelbaar. Alles gaat vanuit stilstand en hij geeft totaal geen energie in het veld. Ook in het combinatie spel vertraagt hij door het tempo eruit te halen. Hij dreigt met een actie vanuit stilstand en geeft hem pas af als hij niks anders kan. En ja iedere aanvaller
bij Ajax prikt er weleens een in! Ik vind het echt een waardeloze speler zelfs los van zijn transfersom en hoge salaris. Ik denk echt dat Ajax de meeste progressie kan maken door de transfer van Bergwijn. Meer dan welke inkomende transfersom dan ook. Ik denk dat zon gozer met zijn aanvoerdersband en top salaris zo'n negatieve invloed heeft op een elftal met zijn mentaliteit, dat wanneer hij weg is anderen opbloeien!

31-01-2024 13:55

AjaxHoorn +32989

Het is natuurlijk een krankzinnige keuze om Bergwijn aanvoerder te maken.

Bergwijn is geen slimme jongen, dat is niet erg, maar het is wel onhandig als aanvoerder.
Bergwijn kan zijn emoties niet onder controle houden.
Bergwijn maakt jonge spelers niet beter.
Bergwijn stuurt niet in het veld, corrigeert mensen niet.
Bergwijn heeft zelf al moeite om uit zijn woorden te komen.
Bergwijn ziet eruit alsof hij ca 5-7kg kwijt moet om soepeler te bewegen.

Laat een club deze pseudo vedette alsjeblieft overnemen zodat wij het geld kunnen besteden aan spelers die wel wat toevoegen.

31-01-2024 10:56

JariLitmanen87 +7934

Gewoon wat gesprekjes. Gewoon lekker babbelen, net zoals iedereen doet voor of na een wedstrijd.

Dit is echt een waardeloze aanvoerder.

31-01-2024 10:52

Sies +4520

Lekker uit eten

31-01-2024 11:03

Voetbalfan2002 +5579

Ik doe het op mijn manier: “ik ben niet van het praten en gebaartjes” hoe neem je dan wel de leiding? Ook een bergwijn die nooit na de training de gym in gaat of op het veld iets extra’s doet hij traint thuis wel verder!

Blijkbaar heeft hij nooit van lead by example gehoord, want het moet allemaal vanuit de jonge spelers zelf komen.

Met die retoriek hebben we überhaupt geen captain nodig hij maakt het zichzelf wel heel erg makkelijk!!

31-01-2024 10:50

Standby +10114

Als je ziet hoe de doelpunten gevierd worden dan is dit elftal nog niet echt een team. Tadic zou dan bijvoorbeeld iedere speler bij de viering betrekken, dit soort kleine dingen hoort een aanvoerder in mijn optiek te doen.

Alles geven op en buiten het veld hoor je ook te doen als je geen aanvoerder bent. Maar het is Van 't Schip's verantwoordelijkheid om de juiste aanvoerder aan te wijzen.

31-01-2024 10:46

KarimB +11713

Precies dit idd. Scoort bijv Brobbey komen alle matties er aan. Scoort Tahirovic gebeurd dat niet

31-01-2024 13:17

Aram +18138

Precies dit. Er is een kliekje en wat Bergwijn doet is zich opstellen als aanvoerder van het kliekje. Zo slecht voor het team.

31-01-2024 17:27

henkde +802

Jank niet zo mensen, man doet niks verkeerd

31-01-2024 10:45

AFCAHoorn +22723

Hij doet veel verkeerd. Heel veel.

Was jij trouwens niet degene die zei dat hij "ondergewardeerd" was? Troll.

31-01-2024 10:56

diemen-zuid +172

Bergwijn vind ik wel een goede aanvoerder; Als supporter weet je toch niet hoe hij coached en praat met zijn medespelers. We oordelen te gauw en zodra de media iets van zegt dan praten de meeste hierin mee.

31-01-2024 10:45

Opperhoofd +12664

Maar waarom vind je hem een goeie aanvoerder ?

31-01-2024 11:05

ck69 +13126

Ik denk (hoop) dat hij sarcastisch is

31-01-2024 13:10

FysioPat020 +26061

Steven " I did it my way" Bergwijn

31-01-2024 10:44

AFCACruijff14 +162333

Mijn manier.

De meest luie manier dus. Echt nog nooit een Ajax captain gezien die er zo weinig energie en beleving in stopt.

31-01-2024 10:39

microfoonannabool +5849

Bergwijn is de meest dramatische aanvoerder voor zover ik mij kan heugen. In het rijtje Chivu, Van der Vaart, Vertonghen, Tadic hoe verzinnen ze het.

31-01-2024 10:37
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.