Ajax krijgt veruit minste penalty's

door Sam van Raalte 71

Ajax krijgt veruit minste penalty's

door Sam van Raalte 71

Laatst geüpdatet

LACHWEKKEND - Van de topclubs in Nederland heeft Ajax het afgelopen anderhalf jaar verreweg de minste penalty's gekregen. Dat becijferde statistiekensite Tussen de Linies.

Wanneer het aantal toegekende penalty's van afgelopen seizoen met het huidige seizoen wordt gecombineerd, staat Feyenoord bovenaan. De ploeg van Ronald Koeman kreeg maar liefst zestien strafschoppen toegekend. FC Twente volgt met een totaal van veertien pingels. Vitesse kreeg elf penalty's, PSV kreeg er acht en Ajax sluit de rij af met een schamel totaal van drie strafschoppen.

Afgelopen zondag nog vonden er een paar discutabele momenten plaats tijdens Go Ahead Eagles - Ajax, waarvoor Ajax strafschoppen had kunnen krijgen. Die werden echter niet toegekend.

Lees meer over:
Plaats reactie

wendoo9 +8125

Wordt weer tijd dat ""El pistolero""weer terugkeerd dan krijgen we ze wel weer !!! Luis held

30-01-2014 20:43

Pinpanter +3

Reacties gaan allemaal in de richting van de laatste wedstrijd of complot/slachtoffer-denken,
Ik ben niet zo van complotdenken: Ajax is de populairste club van het land en ik heb geen reden te denken dat dat onder arbiters anders is. Moeten we niet eerst eens kijken of dat penalty-tekort niet aan Ajax zelf ligt? Ik heb nogal eens de indruk dat een vallende Ajax-speler al tijdens de val naar de scheid kijkt en misbaar maakt. Dat geeft de arbiter al snel het idee van een Schwalbe. Het lijkt me niet ondenkbaar, echter niet aan te tonen, dat de reacties van Ajacieden het geven van een penalty niet erg bevorderen. Met trainen om de penaltykansen niet te verstieren pleit ik natuurlijk niet om meer penalties te versieren.

28-01-2014 23:28

pjotr +0

Ik ben benieuwd of deze statistieken ook binnen de scheidsrechterscommissie besproken worden. Ik zou wel eens willen weten wat hun verklaring is voor deze opvallende cijfers.

28-01-2014 12:20

pjotr +0

Ik ben benieuwd of deze statistieken ook binnen de scheidsrechterscommissie besproken worden. Ik zou wel eens willen weten wat hun verklaring is voor deze opvallende cijfers.

28-01-2014 12:19

Randy428 +3

'momenten'? Er was maar één moment, en dat was het moment met Boilesen. Dat andere moment was absoluut geen strafschop.

Sommige mensen houden van denken in complotten. Ik zie er ook wel iets in. De KNVB is erbij gebaat om een spannende competitie te hebben, waarbij het niet vast staat aan het begin van het seizoen dat Ajax kampioen wordt. Ik ben geneigd om te denken dat er op een bepaald niveau toch een gevoel bij de KNVB heerst dat Ajax niet wéér kampioen moet worden.

28-01-2014 09:06

Pantheon +938

Ach, opzich niets nieuws... maar laten we niet Calimero doen. Ajax zou, met uitzondering van misschien 2 of 3 clubs in de Eredivisie elke wedstrijd minimaal 3x moeten scoren.
Als je dat doet heb je geen pingels nodig, terecht of onterecht.

28-01-2014 08:56

maikelklaassen +746

nu hebben we makkelijk praat omdat we 3x kampioen zijn gewonnen en nu weer bovenaan staan. maar die jaren ervoor zijn ons echt titels gekost doordat we GEEN pingels kregen. ik kan me twente ajax nog herinneren waar suarez bijna door 2en werd geschopt en we geen penalty kregen, uitslag 1-1. en aan het eind van het jaar kwamen we 1 punt te kort. en zo zijn er nog tal van voorbeelden. het is iets structureels ik weet niet waar het aan ligt

28-01-2014 08:46

MankeNelis +7

Het is toch een sprookje 3 x kampioen op eigen kracht!
Laat FC Pingel maar lekker blèren om die penalty's, daar win je dus niets mee.
Het verhaal wordt met de dag armetieriger voor FC Schwalbe.
Let op vrijdag tegen Vietstas zakt die scheids weer door het ijs, je kan er al een voorschot op nemen.

27-01-2014 23:55

the tucan +0

1 pingel per half jaar is bijzonder weinig. Ligt misschien ook enigszins aan het type aanvallers. Ajax ook niet enorm vaak in de 16. Verder is bijvoorbeeld Siggy geen speler die vaak penalties versierd. Maar goed, als je kijkt hoeveel penalties er in Rotterdam gegevens worden, doet dit toch wenkbrauwen fronsen

27-01-2014 21:56

Cello +52979 moderator

Wat de cijfers hierboven nog opmerkelijker maken is, dat Ajax ook gemiddeld genomen het meeste balbezit heeft van allemaal en ook het meest van allemaal op de helft van de tegenstander bivakkeert gemiddeld genomen.

Maar goed.... misschien zit er wel wat in het punt, wat iemand hieronder aanhaalde, dat het spel van Ajax zo snel gaat dat ze niet eens echt de tijd hebben om onze spelers te raken....

Maar goed het contrast is wel groot als je Ajax afzet tegeover de anderen.....

27-01-2014 20:32

Jeroennajax +0

De wedstrijd die ik me van vorig seizoen nog een best herinner was thuis tegen Ado. Eerst een zuiver doelpunt van Blind afgekeurd vanwege buitenspel (wat het niet was). Daarna een zuiver doelpunt van Sigthorsson niet geteld omdat de heren niet zagen dat de bal over de lijn was. Daarna ook nog een duidelijke penalty niet gekregen. En dan eindigt het in 1-1 en dan mag Ajax het natuurlijk weer zichzelf aantrekken dat het niet wint. Ja, zo kan ik het ook.

27-01-2014 19:41

geronimo +4

Al die penalty's heeft Feyenoord en Twente ook niet geholpen.

27-01-2014 18:53

MNJ7 +8717

Vorig jaar tegen Heerenveen Thuis hahah , Zomer die met 2 handen de bal wegduwd in de 16 .. Geen penalty

27-01-2014 18:41

MrBabelinho +1

Ja maar dat was niet klem he ;) en vergeet ook niet de neus van Toby in Heerenveen wat wel hands was en een strafschop gegeven door de heer Drol van Boekel. Gelukkig keerde Vermeer die strafschop.

27-01-2014 18:46

Wesl +0

ik ben benieuwd of er ook gekeken is naar of het uit of thuis wedstrijden zijn waar de vele penaltys van feyenoord en twente vandaan komen en of dus mogelijk de kuip daar een oorzaak van is.

natuurlijk moet je hierover niet gaan zeuren, berichtgeving hierover is btw wel leuk om te weten!!

Maarja je kan het ook positief benaderen, ajax probeert het altijd voetballend op te lossen waar de concurrenten sneller naar de grond gaan. Ik kan nu ook niet vele momenten herinneren waar ajax een penalty had moeten krijgen waarbij het overduidelijk een pingel was.. Misschien klaassen moment gisteren, maar die bij serero was zeker geen pingel!

27-01-2014 18:33

Jaaarriee +0

Lucky Ajax:) Ik weiger hier overigens een complot in te zien. Er zal heus weer een seizoen komen dat we dit soort beslissingen vaker meekrijgen, dan worden we met 20 punten voorsprong kampioen.

27-01-2014 18:29

Snakecreationz +0

En dat terwijl we de meest aanvallende ploeg van nederland zijn....

27-01-2014 18:19

rdhuijsmAFCA +0

In mijn sociale omgeving snapt werkelijk waar iedereen, inclusief mijn buurmeisje van 3, wat een schwalbe is. En dan slaat Wiedemeijer zo de plank mis. Het is ongelooflijk.

27-01-2014 17:37

driesterren*** +3

wij hebben ook geen penalty's nodig! Winnen doen we zo ook wel! Tis alleen elke wedstrijd de vraag met hoeveel we winnen!

27-01-2014 17:30

Mars +0

Interessant om misschien ook te weten wat de lijst is van penalties tegen....

27-01-2014 16:58

HenryVakH1972 +1018

Schande!!!

27-01-2014 16:42

de_ruziemaker +0

En juist Ajax met de meest aanvallende ploeg zou statistisch de meeste penalty's moeten hebben gekregen. Dat zegt wel veel over de partijdigheid en kwaliteit van de Nederlandse scheidsrechters.

27-01-2014 16:25

babeldeman +1

Dan nog, wij staan bovenaan!!!

27-01-2014 16:24

martijnf007 +0

de laatste was volgens mij ajax-feyenoord vorig jaar

27-01-2014 16:06

1eringzuid2 +7

En dat was er geen 1......

27-01-2014 21:33

pizzapunt +0

Dit is wel heel opzichtig hoor...

vinden we het gek dat we geen topscorer hebben?
En dan is het ook te verklaren waarom ajax altijd penalties verliest, we krijgen nooit de kans om te oefenen :)

27-01-2014 15:39

Lewis Hamilton +1

Ik vind het best schokkend, het verschil kan in werkelijkheid eigenlijk niet zo groot zijn, kijk hoe aanvallend wij spelen.

Iemand hier zei gisteren: 3 penalties in 55 wedstrijden, dat kan gewoon niet.

27-01-2014 15:29

pieterhhc +0

De scheidsrechters zijn dan te bang dat de kleinere clubs denken dat ze in het voordeel van Ajax fluiten.. Daarom denken ze van zie je wel dat we niet in het voordeel van Ajax fluiten.. en daar doen ze verkeerd aan want als het een penalty is moet je hem gewoon geven!

27-01-2014 16:16

LegendBergkamp +0

minste penalty's want we zijn niet te raken of hebben dan al gescoord

27-01-2014 15:27

..::Rootje::.. +676 moderator

Dan moet he nagaan dat twee daarvan in één wedstrijd was. (Tegen Fc Groningen)

Het begint naderhand wel irritant te worden vooral als het discutabel is, maar vraag me toch echt af waarom Ajax nooit een penalty krijgt.

27-01-2014 14:31

foensai +0

Wij zijn Ajax, wij zijn de beste!!

Wij scoren gewoon zonder penalty, en worden kampioen jajaja daar is niets meer aan te doen!!

27-01-2014 14:57

grunnjood +0

Kotsmisselijk word ik van al die scheidsrechters. Wat mij betreft is er een duidelijk verschil tussen een schwalbe (er is geen tot nauwelijks contact én de speler probeert opxichtig een penalty te versieren) en een duel waarbij al dan niet een overtredong wordt begaan door de verdediger, maar waarbij de aanvaller het volste recht heeft om naar de grond te gaan, los van het feit of er een strafschop moet worden gegeven of niet. De Nederlandse scheidsrechters doen het in de broek voor commentaar uit Zeist en de opdracht is nu kennelijk dat het of een penalty is of en schwalbe. Daar is maar een woord voor: zielig. Die watjes fluiten ook nog eens elke wedstrijd naar de kloten door elk mannelijk duel meteen af te fluiten. Vind je het gek dat we Europees niet mee kunnen doen om de prijzen?

27-01-2014 13:44

Marcao +27

Waarmee mijn gevoel dus is bewezen dat de kakkies in die badkuip de scheids standaard mee hebben. Maakt mij niet uit, doen wij het gewoon met goed voetbal, want wij zijn AJAX!

27-01-2014 13:19

ibrahendriks +1

Als ze dat in Utrecht lezen, vrees ik een paar onbestrafte trappen in hun strafschopgebied.

27-01-2014 13:18

Ajax*** +0

Ben toch wel eens benieuwd hoeveel procent hiervan in thuis- en uitduels is gekregen.

27-01-2014 13:12

Ajax_071 +27

We winnen toch wel op eigen kracht. Wat wel lachwekkend is zijn het aantal pingels voor de kakkerlakken. Bizar wat ze mee krijgen. Gemiddeld dus bijna 0,75 per thuiswedstrijd..

27-01-2014 13:06

DonAdam +2360

De botsing/overtreding van Antonia op Klaassen kan je geven, maar ik kan er mee leven dat scheidsrechters die meestal niet geven. De fopduik van Serero was gewoon geel voor Serero.

Dat gezegd hebbende, dat de overtreding van van der Weg op van Rhijn weggewuifd werd was gewoon lachwekkend. En zo zijn er wel meer, maar dit is de enige die ik direct paraat heb. Het lijkt soms wel of de KNVB er alles aan doet om het Ajax zo lastig mogelijk te maken.

Saillaint detail is dat o.a. de jankende kakkerlakken zeuren over van Praag als bondsvoorzitter, die Ajax zou bevoordelen, maar die heeft niets te zeggen over de Eredivisie. De grote baas is directeur betaald voetbal Bert van Oostveen, die er persoonlijk door voormalig directeur en FC Twentefan Henk Kesler is neergezet.

Ik vraag mij overigens af waar dat artikel is, volgens mij is het weggehaald. Druk van van Oostveen? ;)

27-01-2014 12:45

Jornnn +5

Doet Feyenoord gewoon slim. Als 410 en f-Side langs het veld zouden zitten zouden er ook veel meer pingels gegeven worden aan Ajax. Feyenoord benut de druk die de kuip meebrengt optimaal.

27-01-2014 12:42

Rogyros +0

Laten we eerlijk zijn, gisteren had Ajax geen penalty verdiend. Klaassen kwam ongelukkig in botsing met Antonia, het was overigens ook absoluut geen schwalbe. En De Sa maakte wel een schwalbe. Dus een penalty hoefde Ajax gisteren niet te krijgen.

Er zijn wel zat voorbeelden waarbij Ajax onterecht geen penalty kreeg.

27-01-2014 12:38

sucre +15242

Klaassen was op zeker geen schwalbe. Belachelijke beslissing, zoals wel vaker met penalty-situaties bij Ajax. Klopt natuurlijk van geen kant deze statistiek. Meest aanvallende ploeg, heeft de minste penalties..

Ps. was trouwens Serero ipv De Sa.

27-01-2014 12:46

Rogyros +0

Serero, je hebt gelijk. Was in ieder geval wel een schwalbe vond ik.

Klaassen maakte duidelijk geen schwalbe. Ben ik met je eens.

27-01-2014 12:58

jtsmit +1

Je hebt gelijk, maar er was wel degelijk contact. Gebeurt dit in die badkuip en één van de kakkerlakken laat zich vallen, dan geven ze wel een penalty onder druk van die snuivers.

27-01-2014 17:39

3*stars*3 +23544

En de calimero's (Pelle fans op nr1!) blijven maar roepen dat Ajax word geholpen door Zeist, om te gieren dit!

27-01-2014 12:06

Danny.S +2272

De domste reactie van een 010'er na de nederlaag tegen ADO...Ik heb mijn arm waar een feyenoord tattoo op zit eraf gehakt en aan de hond gegeven..:)

27-01-2014 13:18

heinp +41

At hij dat dan ?

27-01-2014 14:03

AnitAjax +0

Heeft iemand de dierenbescherming al gebeld?

27-01-2014 14:21

De_Realist +365

Dat is misschien wel het slimste wat een Feyenoorder ooit gedaan heeft.

27-01-2014 15:26

wt4ajax +0

Tja als Makkelie, geboren en getogen kakkerlak, Feijenoord mag fluiten dan weet je het wel.

27-01-2014 11:59

Filestijnen +0

wel leuk dat az er niet tussen staat

27-01-2014 11:58

vanreenen +10320

Discutabel, de eerste overtreding in het strafschopgebied van GAE gebeurde op nog geen 8 meter voor mijn neus. Een geheide penalty zeiden ook de Deventer supporters, maar Wiederwald stond er verder af en zag het beter!! De eikel!!
Ik zat zo'n 10 mete5r vanaf de kooi !!! waar de Ajax supporters zaten.

27-01-2014 11:52

FlyingDutchMan +17316

We moeten eerst in 3 stukken liggen, dan krijgen we een indirecte vrije trap in de zestien!

27-01-2014 11:48

foensai +0

Ja, die krijg je ook nog eens tegen dan he, shirtje trekken was de eerste overtreding hahaha

27-01-2014 15:00

glob +230

Hahahaha wij worden ook zonder pingels wel kampioen.

27-01-2014 11:45

AFCA-CBS +3

In de kuip worden uiteraard veruit de meeste strafschoppen toegekend, elk twijfelgeval is daar een penalty voor de kakkies. En dan beginnen alle calimeros in nederland over 'lucky Ajax', terwijl de nummers 2 t/m 4 gemiddeld vier keer zo vaak een penalty krijgen. Ajax doet het tenminste op eigen kracht.

27-01-2014 11:43

Daneman +1387

Dit jaar zijn we tikkeltje benadeeld ten opzichte van concurrenten. Vorig jaar zijn we hopeloos benadeeld. Met scheidsrechterlijke dwalingen.

27-01-2014 11:38

Vinc-ajacied +4

Was natuurlijk allang duidelijk..

Maar goed, het verschil is dat de spelers nooit zomaar gaan liggen als ze in het strafschopgebied zijn. Bij Feyenoord rollen ze constant over de grond en 2 maart gaan ze ook zeker weer een pingeltje krijgen.

27-01-2014 11:35

Jeroennajax +0

Vorig seizoen eindigde Ajax met 7 punten meer dan Feyenoord. Toen was er volgens mij ook door iemand uitgezocht dat als alle beslissingen van scheidsrechters in dat seizoen juist waren geweest, dat het verschil dan 20 punten was geweest of zo. Echt absurd.

27-01-2014 11:32

Twango +0

Deze uitkomst verbaast me niets! Net zoals afgelopen woensdag in de beker, met siggi, los van penalty's ook andere overtredingen en dergelijke vallen vaker uit in het nadeel dan in het voordeel van Ajax. Terwijl sommige arbiters strafschoppen geven voor overtredingen zoals gister op Klaassen, lijkt het wel of een ajacied eerst een doodschop moet krijgen alvorens hij een penalty krijgt.

Daarnaast
Zijn de indirecte vrije trappen uit de reglementen verwijderd? Die overtreding op Klaassen, op ieder deel van het veld zou er wel voor gefloten worden, maar een directe scoringskans wordt niet onthouden en de ernst van de overtreding valt ook mee, dan kan een scheidsrechter gewoon als vroeger een indirecte vrije trap geven?

27-01-2014 11:30

Rayno95 +0

Dat maakt het alleen maar mooier, we hebben geen hulp van de abitrage nodig :)

27-01-2014 11:26

MrBabelinho +1

Geen verklaring voor... Toch is het principe simpel; is het een overtreding waar je op elk deel van het veld voor fluit? Zo ja strafschop. Dit gebeurt in de Kuip en geregeld bij anderen maar bij Ajax "lijkt" dat principe niet op te gaan, zie bijvoorbeeld overtreding van speler van NAC tijdens Ajax vs NAC wat hetzelfde is als van Rhijn tegen AZ doet wat wel een strafschop opleverde.

Dit weekend toch ook met Klaassen een strafschop onthouden en ook in de 90e minuut tegen Fey werd Sigthorsson duidelijk aangetikt. Dat een ASR dan een schijtluis is dat hij niet durft terwijl hij voor zijn snufferd een bal in dezelfde lijn door ziet rollen( wat aangeeft dat er OVERDUIDELIJK geen bal gespeeld is door de verdediger) vind ik nog het ergste.

Als scheidsrechter kan ik wel een mooie statistiek overleggen qua strafschoppen, 17 stuks uit 20 wedstrijden al sta ik de laatste 2 weken droog.... :) Je zou dus kunnen zeggen dat mijn gemiddelde sneller daalt dan het vertrouwen in een titel bij Feyenoord hahahahaha

27-01-2014 11:21

De_Realist +365

Wat een verassing.

En nog steeds durven die kakkerlakken elke keer weer "lucky Ajax" te roepen.

27-01-2014 11:17

melvin druncte +113

ja nog mooier dat ze altijd roepen knjb. stelletje calimero's zijn het ook. Net als vorig jaar hebben we de scheidsrechters niet nodig, ook toen werden er 12 punten door onze neus geboord en stonden we alsnog met de schaal.

27-01-2014 11:33

OKP-AFCA +56

Of dat eeuwige KNJB..

27-01-2014 12:05

Bergkamp10 +18

Dit is wel echt heel triest. Hopelijk krijgt Zeist dit ook te weten en krabben ze 10 keer achter hun oren.

27-01-2014 11:14
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.