Ajax-AZ wordt opnieuw gespeeld

door Sjoerd Valkering 140

Ajax-AZ wordt opnieuw gespeeld

door Sjoerd Valkering 140

Laatst geüpdatet

BESLUIT - VIDEO - De KNVB heeft besloten de wedstrijd Ajax-AZ op donderdag 19 januari om 14.30 uur in zijn geheel worden overgespeeld zonder publiek. 'De KNVB en clubs streven naar normalisatie en willen geen geweld', zegt KNVB-directeur Bert van Oostveen, die zint op een versnelde invoer van de voetbalwet.

Van Oostveen legt uit wat de opties waren: 'Uitspelen was onredelijk. Het laatste punt, de stand als einduitslag, was geen optie'.

De directeur vindt het duidelijk dat Ajax meer te verwijten valt dan AZ: 'Het is 1 stap te ver dat hij over de reling ging, 2 stappen te ver dat hij op het gehandicaptenplatform kwam. 3 stappen te ver dat hij op het veld kwam en 4 stappen te ver dat hij nog de keeper kon proberen te trappen'.

Clubs kunnen niet klagen tegen het besluit: 'Het besluit is definitief', zegt Van Oostveen.

De directeur zegt dat hij niet bang is voor een precedentwerking dat andere clubs nu ook sneller spelers van het veld halen, omdat ze toch niet vervolgd worden: 'Iedere situatie staat voor zich', zegt Van Oostveen. 'De aanklager vond wel dat er sprake is van schuld bij AZ, maar besloot niet tot vervolging over te gaan'.

De gele kaarten die zijn uitgedeeld aan Eyong Enoh en Josy Altidore zijn ook geschrapt.

Lees meer over:
Plaats reactie

Leerdam +0

Gaat dit besluit van de KNVB nu gelden als jurisprudentie. Als rode kaart nadien geseponeerd wordt de wedstrijd overspelen. Ik kan me nog wel wedstrijden van Ajax herinneren ( denk aan het geval Sno) dat de rode kaart geseponeerd is, maar dat dit niet leidde tot het overspelen van de wedstrijd. Als je nu deze uitspraak volgt moeten alle wedstrijden waar de rode kaart gesponeerd wordt worden overgespeeld om de getroffen club niet te benadelen.

29-12-2011 13:24

afc_red +2

lol dat is exact wat ik zei nadat ik hoorde dat Estaban vrijuit ging.
Dat wordt overspelen

29-12-2011 12:35

Rdk1983 +4

Najaa, Verbeek weigert gewoon deel te nemen en daar krijgen gewoon nog voor beloond ook! Dit is zo verkeerd om Ajax sportief te straffen voor reglementaire eventuele fouten! Een goal afpakken om veiligheids risico's is totaal belachelijk, dat heeft niets met mekaar te maken.

29-12-2011 10:09

NH023 +0

Het is duidelijk dat de KNVB anti Ajax is.
Dan zijn wij vanaf nu nog meer anti KNVB!
Frank, zet alsjeblieft Jong Ajax op het veld tegen die kaasboeren.
& als ze we 1-0 achter komen dan stappen we gewoon van het veld, want de scheids fluit dan niet eerlijk.
Dan word de wedstrijd vanzelf wel weer over gespeeld.

Bah, voetbal is echt verkracht.

Hoort dit ook bij 'Against modern football'?

29-12-2011 01:27

SanBassie +0

Ik zeg gewoon de A1 opstellen(in die bekerwedstrijd) en ze ff voor lul zetten,en dan een paar spelers van AZ ff goed raken zodat ze 4 dagen later niet geheel fit meer zijn zeg maar !!!

28-12-2011 22:34

anrejane +0

Als AZ ook maar een greintje fatsoen en sportiviteit heeft, moet het direct in de eerste minuut een eigen goal maken en dan kan de wedstrijd pas echt beginnen. Dat lijkt me niet meer dan redelijk, wantAjax is dan nog steeds drie keer gestraft (boete, geen thuisvoordeel meer omdat er geen publiek bij is én Ajax stond niet in de 1e maar in de 37e minuut 1-0 voor).

28-12-2011 21:20

huubafca +0

knvb maffia!!!!!!!!

28-12-2011 21:09

SW6 +0

In januari speelt Ajax voor de competitie. Zal mij niet verbazen als de fans van Ajax niet welkom zijn. Typisch az.

28-12-2011 19:05

ossenaar40 +0

De directeur vindt het duidelijk dat Ajax meer te verwijten valt dan AZ: 'Het is 1 stap te ver dat hij over de reling ging, 2 stappen te ver dat hij op het gehandicaptenplatform kwam. 3 stappen te ver dat hij op het veld kwam en 4 stappen te ver dat hij nog de keeper kon proberen te trappen'.

1 stap te ver om hem nog 2 x na te trappen (voorbeeldfuncie)
2 stappen te ver om het veld te verlaten
3 stappen te ver om te jokken dat het aan de veiligheid lag.
4 stappen te ver om weer te jokken dat het vooraf al onveilig was.

28-12-2011 18:54

Cello +52979 moderator

Ik hoop, ookal heeft de club gezegd 'onder protest' te zullen spelen (wat een zwak statement als je mij vraagt), dat Frank gewoon nu stelling neemt. Dat het voor hem op deze manier niet meer hoeft en de wedstrijd onder deze voorwaarden 'gewonnen' geeft. Ajax komt niet opdagen. Alleen al het beeld van een alleenstaand AZ in de Arena dat het veld inspecteert, waarop dus niet gevoetbald gaat worden. Dan wordt het 0-3 en zou ik als supporter toch tevreden zijn. Want we worden gewoon onrealistisch gestrafd en dan hoeft het voor mij op deze manier niet meer.

28-12-2011 18:40

afcaklaver +0

krijgen we dan ons geld nog terug?

28-12-2011 18:31

DevilOfExciteme +0

Aparte beslissing, hiermee geeft de KNVB aan dat het loont om van het veld af te gaan zo snel je het ergens niet mee eens bent. Blijkbaar kan alles dan later worden terug gedraaid. Het geheel had nooit mogen gebeuren, maar Ajax komt hier wel heel slecht vanaf.

28-12-2011 18:28

eros +4817

Ajax wordt keihar genaaid!
Ze staan 1-0 voor en tegen 10 man (allemaal volgens de regels) Az loopt het veld af (tegen de regels) en nu moet alles opnieuw gespeeld worden, krijgt ajax een boete en staan ze weer gewoon 0-0 tegen 11 man! Hoe triest is de KNVB!!! Dit gebeurde toch ook niet in kroatië, zweden en engeland. Hier kregen ze alleen een duel zonder publiek!! Az had gewoon tegelmentair 3-0 moeten verliezen en Ajax had een duel zonder publiek moeten spelen!

28-12-2011 18:10

ossenaar40 +0

Klopt, stel jong Ajax maar op want dit is toch niet serieus te nemen.

28-12-2011 18:28

suske +25

Geen jong Ajax opstellen. Hoe dom kun je zijn. Stel het sterste elftal op en speel Az van de mat. In dit geval spreek je met je voeten..

Met net als hier onzin uit te kramen zet geen zode aan de dijk gewoon van de mat spelen en dan recht voor Gertjan verbeek gaan staan en zeggen zie je wel wij zijn Ajax de beste.

29-12-2011 11:37

ossenaar40 +0

AZ word dus beloond door in de 37e minuut van het veld te stappen.
KNVB word steeds zieliger.

28-12-2011 18:04

RobertoStrife +2

GJ heeft zijn zin, hopelijk horen we hem niet meer als ze met 3-0 verliezen!

28-12-2011 17:45

DS84 +1854

De boer moet gewoon in 1e minuut ook de spelers van het veld halen en aangeven dat de veilingheid te garanderen viel met zo'n losgeslagen baviaan op goal bij AZ.

28-12-2011 17:35

ELPISTOLERO +3

En oja Bert van Oostveen, als we zo gaan beredeneren: We hebben 3 opties. De een was onredelijk, de ander geen optie, dus dan moet het de derde worden.

Waardeloze besluitvorming.

28-12-2011 17:31

ELPISTOLERO +3

Dus even alles op een rijtje gezet:

AZ krijgt zijn 11de man terug.
De 1-0 achterstand wordt ongedaan gemaakt.
De supporters zijn niet meer welkom.
Ajax moet 37 minuten extra spelen zonder een voorsprong.

Wat is dit voor een belachelijke uitkomst? Het is gvd of of. Je kunt niet zeggen, en overspelen, en met 11 man, en zonder publiek. Rot op man. Van nu af aan Frankie, wanneer we achterstaan en er wordt een onterechte kaart getrokken, het veld af!

Verbeek die gore Neanderthaler heeft het weer voor elkaar, bah, wat word ik misselijk van die man.

28-12-2011 17:30

Jasmen +0

Dat wordt weer een mooi spandoekje

28-12-2011 17:13

Bjornisajaxcied +585

ik ben het met een aantal punten totaal gewoon niet mee eens:

1. wedstrijd word om half 3 gespeeld? welk beeld moet je gaan kijken? overigens zijn er mensen die moeten werken? lijkt mij?
2. kaartjes zijn niet terug te vorderen, welke compensatie moet ajax gaan geven aangezien ze al de boete van 10.000 euro hebben geaccepteerd.

de keuze van de knvb de wedstrijd over te laten spelen vind ik prima, alleen is er ook niet nagedacht over het feit dat de selectie van ajax en az spelers verkocht kunnen gaan worden.

poulsen, holman, en bij ajax, vertonghe, van der wiel, daarnaast ook nog het aantal geblesseerde spelers, stel er raken spelers geblesseerd hoe dit op te lossen?

het is allemaal beetje onduidelijk en volgens mij zijn er over heel veel dingen totaal niet nagedacht inzake de wedstrijd, neemt niet weg dat het natuurlijk logisch is dat de wedstrijd in ze geheel word overgespeeld, toch vind ik het jammer dat de supporter die zich tot aan het incident, rustig hield hier zeer erg de dupe van is geworden!

1 ding is voor ajax wel heel duidelijk, de grachten gaan op deze manier dus gewoon niet dicht, dat heeft onze vriend wesley weer heel goed voor mekaar, word ajax ook nog eens in benadeeld.

tot zover mijn conclusie en mening over de uitspraak!

28-12-2011 16:28

Mister Ajax +0

KNVB heeft het altijd tegen Ajax ! Ook altijd dat gezeur met die half 1 wedstrijden. Ze weten dat Ajax daar meer dan de helft van niet wint. Extra veel op zondag 12:30 dan maar he !

28-12-2011 14:28

elpresidente +2

Overspelen met publiek zou ik nog kunnen accepteren, al zou dat al verschrikkelijk nadelig zijn voor Ajax. Dit is gewoon schandalig. Lekker laten lopen die wedstrijd. Fuck de knvb !! Fuck die schijterds van Az. Beetje met leugens Ajax naaien.

Iedereen weet waarom Verbeek van het veld liep maar Ajax word er voor gestraft dit is toch te belachelijk om serieus te nemen.

28-12-2011 14:27

Dip +0

Wat een onzin, de enige reden waarom Verbeek van het veld afging was omdat hij het niet eens wat met de rode kaart. Dan gaat hij vervolgens de super calimero uithangen om iedereen naar binnen te halen, en later met een door de media bedacht kut smoesje op de proppen te komen.

Volgende keer we achterstaan in een uitwedstrijd en er wordt weinig perspectief gezien in een goede uitkomst, moet Frank ook maar iedereen van het veld afhalen onder het mom van 'niet veilig voelen'.

28-12-2011 14:26

AJAXmichielAJAX +0

Blijkbaar rennen er niet alleen randdebielen het veld op...ze zitten ook gewoon achter de tafel in Zeist!
Wat een dom besluit. Wat vorige week gebeurd is, is natuurlijk schandalig.
Maar wat er nu gebeurt is gewoon een beetje krom.
Ajax heeft op een rechtmatige manier een 1-0 voorsprong behaald in een gewone wedstrijd. Vervolgens vond het incident pas plaats...dan wordt er gezegd dat uitspelen geen optie is...waarom dan niet? Ik zie niet in waarom geheel overspelen een beter optie zou zijn.

28-12-2011 14:26

Willempiej50 +0

Omdat ze (zelf) die (terechte volgens de regels) rode kaart geseponeerd hebben zeggen ze???
Wie gelooft wie nu nog .... ze stikken in hun eigen domme beslissingen ... dus op het moment van seponeren van die kaart wisten ze hun beslissing al !!! die kon anders hè volgens die BOBOOW

28-12-2011 15:25

brttt +0

Zwaar kut, maar op de langere termijn misschien wel beter. Zo'n grote idioot als een Wesley zal het in het vervolg nu toch echt wel uit z'n hoofd laten om het veld te betreden

28-12-2011 14:03

Shadirrasda +0

@brttt Ècht niet , een beetje randdebiel die dit gezien heeft zal dit òok proberen te doen.
Moet je zien hoeveel publiciteit dat ventje gekregen heeft door deze actie? dat is toch het enige doel? dit kan je toch geen "supporter" noemen?

28-12-2011 16:57

Cleo9 +0

Waarom wordt alles in het voordeel van az beslist? Na die tukker hebben we nu weer een directeur van de knvb die anti ajax is.

28-12-2011 13:46

DannyDeAjacied +0

Als of elke Ajacied (supporter) een IQ van 71 heeft die zo als een idioot het veld op komt rennen. Er is er maar één en die zit nu in de cel meneer van Oostveen...

28-12-2011 13:35

Blackadder +0

Nu even iets hypotetisch. Stel dat Ajax tegen bijv. PSV speelt en Toivonen loopt het strafschopgebied in in de 88ste minuuten maakt een schwalbe en hij krijgt een penalty en Vertongen een rode kaart. Hup Ajax, het veld af. Wordt de wedstrijd dan ook overnieuw gespeeld, met een 0-0 stand en een rode kaart geseponeerd? Ik dacht het niet! AZ is niet het veld afgegaan vanwege die randdebiel, maar omdat Esteban een rode kaart kreeg. Pas later kwam AZ met het verhaal dat het zich niet veilig voelde. De KNVB beloont hier het geniepige spel van AZ.

28-12-2011 13:29

bremovic +2213

hier baal ik van vond gewoon dat de wedstrijd uitgespeeld moest worden want de eerste helft zat er al bijna op!nu heeft az WEER gelukkig dat ze 90 min hebben

28-12-2011 13:16

SanderAFCA +0

Wat een grap dit:

1. Spelen weer 11 tegen 11
2. 1-0 voor sprong wordt weer 0-0
3. Wedstrijd wordt gespeeld zonder publiek
4. Ajax krijgt een boete + compensatie voor supporters.

KNVB = ANTI AJAX ! Vuile hufters zijn het !

28-12-2011 13:07

Mark <3 AFCA +0

Zag het al aankomen. Maar dit hoeft niet per se positief te zijn voor AZ. Áls er een manier is om ons team goed te laten presteren dan is het wel door dit soort onrechtvaardigheden. 19 januari gaan ze eraan.

28-12-2011 13:04

Elvis313 +1

Het wordt steeds gekker in Nederland. Heb begrip dat de knvb de rode kaart seponeert, maar kan toch niet zo zijn dat 1 idioot ervoor kan zorgen dat de gehele wedstrijd opnieuw moet, zonder publiek en ook nog eens dat een Ajax doelpunt wordt weggestreept en dat AZ weer met 11 man mag beginnen? Beide clubs hadden in mijn ogen gestraft moeten worden want AZ heeft bepaald dat de wedstrijd gestaakt werd (kan niet) en de actie van die keeper was (hoe begrijpelijk ook) wel een rode kaart.

28-12-2011 13:02

rafca125 +0

ken niemand die bert van oosterveen.

Lijkt me handig om eens met zo iemand te praten. Hoe kan je nu tot zo'n beslissing komen.

Hij heeft deze beslissing genomen om weer in een goed daglicht bij gertjan de kakkelak te komen.

28-12-2011 12:57

RowinAFCA +0

weten we dat voor de volgende keer, als we thuis nog een keer na 89 minuten achter staan, laten we gwn iemand het veld oprennen, kunnen we ook opnieuw spelen

28-12-2011 12:54

12koeto +0

dos overnieuw met 11 tegen 11?

28-12-2011 12:53

suske +25

Ze vonden dat er wel spraken is van schuld bij Az!!!!. maar ze hebben besloten niet tot vervolging over te gaan!!. is dit dan geen vorm van meten met twee maten!!!!.

Eerst de scheidsrechter hij kent volgens de Knvb terecht een rode kaart toe. Maar tog word deze geseponeerd. Az is volgens de knvb ook schuldig aan het staken van de wedstrijd maar word niet gestraft. Heel raar vind ik dat. Heeft de KNVB dan een state apartheid bij het toekennen van strafrecht.

Ik vind het in ieder geval een rare manier van rechtspreken heel apart. Zo krom als een hoepel op sommigge onderdelen.

28-12-2011 12:53

vanreenen +10314

Trouwens een reden te meer om de mouwen eens flink op te stropen en vanaf minuut 1 de beuk erin te gooien. Moet toch lukken? In elk geval kunnen weer spelen tegen die tijd op 19 januari, Siem, Vurnon, Toby en misschien is dit wel een versterking voor Ajax.

28-12-2011 12:51

RobertoStrife +2

Lekker dan.. 1 Randdebiel kost ons een 1-0 voorsprong.

Gewoon met 3-0 wegspelen die kazen! Wraak zal zoet zijn!

28-12-2011 12:50

DemyDeZeeuw +1

Dus nu zie je dat verbeek ze plannetje is gelukt.
Hij ging er pas af na de rode kaart, omdat hij wist dat ze op de pijnbank lagen.
Wat een schande, Dus nu zou iedereen ze spelers van het veld kunnen halen na een rode kaart, en iets anders de schuld geven. En ook geen supporters allemaal in het voordeel van AZ.

28-12-2011 12:48

MarcelHeemskerk +0

Precies! schandalig!

28-12-2011 12:49

Rob1706 +1694

Bij een gewone rechtbank kun je in beroep gaan, wie denkt de KNVB dan wie ze zijn?
Klagen kan niet, te gek voor woorden deze uitspraak.

28-12-2011 12:37

AFCajax4live +0

Dan krijg ik nu officieel 12,5 van die Wesley, kom maar...........

28-12-2011 12:23

vanreenen +10314

Zo simpel op te lossen. Gewoon alle supporters buiten hert stadion verzamelen en dan rondom het stadion op de hoogte van je eigen vak gaan staan met (te huren) megafoons en alsnog de club aanmoedigen. Lijkt mij sterk dat dit niet gehoord wordt.
Dus probleem opgelost.

28-12-2011 12:14

Marcodonna +0

Gewoon met jong Ajax op het veld verschijnen.

28-12-2011 12:01

Rdk1983 +4

Ik vind uitspelen helemaal niet onredelijk! Ajax had zat veiligheids maatregelen genomen, en wou zelfs verder gaan. Maar AZ weigerde gewoon te spelen, en daar worden ze nu nog voor beloond ook! Dank je wel KNVB om Ajax na Lyon, ook maar een zuivere goal af te pakken!

Ik vind niet dat sportieve en reglementaire zaken zich met mekaar zouden moeten verweven.

28-12-2011 11:44

Gewoon Gijs +18422

Lees een sterke reactie van Mario van der Ende, paar tweets:
Spelregelboek kan worden herschreven als bobo's zich als 'n all mighty regime profileren. #ajaaz Snel nadenken over onafhankelijke arbitrage.

Kan iemand mij uitleggen dat als een scheidsrechter volgens zijn bond goed heeft gehandeld toch zijn beslissing teruggedraaid ziet worden?

Let op: 19/01 iedereen weer op het veld bij Ajax - AZ m.u.v. Nijhuis, die vorige week als enige (!) kreeg bevestigd dat hij juist handelde

28-12-2011 11:43

dafduck +0

ik vraag mij eigen af wat als az met 1-0 voor had gestaan . had dan ook de hele wedstrijd overgespeelt moetenn worden of van af de 37ste minuut ik ruik hier een beetje een vies luchie aan alleen omdat az bovenaan staat???????????? ach ja het is ajax he die zullen we op alle mogelijke manieren pakken

28-12-2011 11:40

ajaxpa +0

Opzich is de uitspraak al belachelijk. Het team wat zelf van het veld is gelopen heeft hiervan het meeste voordeel. Maar ja, het is een beslissing. Maar wat het meest vreemd is dat er gewoon wordt gezegd "er is geen beklag mogelijk, besluit definitief" Voetbal heeft waarschijnlijk de enige wet ter wereld waar tegen je niet in beroep kan gaan. Zelfs ter door veroordeelden in Amerika hebben nog meer rechten...

28-12-2011 11:37

Dirren +0

az had toch ook gewoon boete mogen krijgen?! die mogen volgens de regels niet zomaar van het veld lopen! corruptie knvb!

28-12-2011 11:29

ajax-25 +0

Als Ajax rood krijgt of een tegengoal gewoon ook het veld afgaan, je hebt niks te verliezen hebben we wel weer gezien ;)

28-12-2011 11:26

Maik1811 +5

Moeten wij als Ajax ons gaan verlagen naar het niveau wat AZ blijkbaar hanteerd of moeten wij als Ajax bij een rode kaart (zoals tegen o.a feyenoord) laten zien dat we niet te verslaan zijn en vechten als beesten!

Wij zijn AJAX en we zijn niet alleen de besten we houden ook van voetbal !

28-12-2011 11:30

legendslive4eva +288

Dit had ik al verwacht, is eigenlijk de enige optie waar AZ mee kon leven. Geen supporters is wel een beetje een kutstreek van de KNVB, overkill :(

28-12-2011 11:25
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.