Matchmetrics, het databedrijf van Mislintat: 'een soort real-life Football Manager'

door Roemer Smid 52

Bron NOS

Matchmetrics, het databedrijf van Mislintat: 'een soort real-life Football Manager'

door Roemer Smid 52

Bron NOS

Laatst geüpdatet

Sven Mislintat staat sinds dindsdagavond onder druk bij Ajax. De 'Data Duitser' haalde op de slotdag van de transfermarkt Borna Sosa naar Amsterdam. Sosa kwam via een Duits zaakwaarnemerskantoor, dat 'toevallig' aandeelhouder is in het bedrijf van Mislintat, Matchmetrics. Het spelersagentschap zou, na een investering van 161.000 euro, drie procent bezitten van Matchmetrics. NOS nam het bedrijf onder de loep.

Het databedrijf Matchmetrics biedt scouts en technisch directeuren informatie over spelers uit alle uithoeken van de wereld. Denk aan: pass accuraatheid, sprintsnelheid of het percentage gewonnen duels. Matchmetrics verkoopt deze data vervolgens aan clubs. De software maakt het werk van de scouts makkelijker, een lijst van duizenden spelers wordt gelimiteerd tot de tien à twintig beste.

Op de site zijn de logo's van verscheidende clubs te zien: VfB Stuttgart, Royal Antwerp FC, Standard Luik en Austria Wien. Vergezeld door quotes van niemand minder dan: Sven Mislintat. 'Scoutpanel (één van de programma's van Matchmetrics, red.) is mijn constante assistent in de dagelijkse transferzaken - of het nou bij Borussia Dortmund, Arsenal FC of nu in Stuttgart is. Ik kan mijn eigen inschatting efficiënt combineren met objectieve statistieken en prestatie-indicatoren om talent en sleutelspelers in een vroeg stadium te ontdekken.'

'Ik ben niet degene die het programma verkoopt aan clubs'

Matchmetrics, het bedrijf van de technisch directeur van Ajax, verkoopt software en data aan allerlei andere clubs. Mislintat liet in een eerder interview met de NOS weten dat hij niet betrokken is bij dergelijke deals. 'Als eerste moet je weten dat ik niet betrokken ben bij de dagelijkse zaken daar (bij het databedrijf, red.). En ik ben niet degene die het programma verkoopt aan clubs.' Ajax is sinds het begin van de samenwerking op de hoogte van Mislintats link met het databedrijf. Slechts twee personen binnen de club hebben toegang tot het systeem: Sven zelf en Ajax-hoofdscout Kelvin de Lange.

In 2019 mocht de Duitse sportjournalist Christoph Biermann, schrijver van Football Hackers: The Science and Art of a Data Revolution, kijken hoe de 'Data Duitser' te werk ging. Biermann omschreef het als volgt: 'Het is een soort real-life Football Manager.'

Spelers van het tweede niveau

Er werden de afgelopen zomer veel spelers van tweede competities aangetrokken. Jakov Medić (tweede Duitse niveau), Georges Mikautadze (tweede niveau Frankrijk) en Chuba Akpom (tweede niveau Engeland). Voor Mislintat is dit echter geen nieuwe strategie. In zijn tijd bij Arsenal plukte hij onder andere Mattéo Guendouzi weg uit de Ligue 2.

Deze transfers zorgden voor verbazing binnen Ajax. Eerder liet Steijn weten dat hij totaal geen invloed heeft gehad op het transferbeleid van afgelopen zomer. Maar ook aanstaand algemeen directeur Alex Kroes schijnt van mening te zijn dat veel spelers voor minstens de helft aangetrokken hadden kunnen worden.

Lees meer over:
Plaats reactie

Josey Wales +11676

Zou slechte reclame voor zn bedrijf zijn als hij alleen maar miskopen aantrekt .

20-09-2023 17:46

henkie58 +2057

Men is gewoon aan het zoeken! Meer niet.

20-09-2023 12:42

Hersenspinsel +8234

Het gebruik van dit soort systemen valt allemaal samen met de invoer.
Kijkt een speler goed, leest hij het veld continue?
Staat een speler goed voor aanvallende actie.
Staat een speler goed voor de omschakeling?
Begint hij al te sprinten voordat de bal gespeeld is?
Er zijn zoveel variabelen die bepalen wat de kwaliteit van een speler is en niet al die data is makkelijk in te voeren dus ik ben benieuwd naar Sven zijn data.
Voorlopig krijgt hij de voordeel van de twijfel ook al denk ik dat de helft van de aankopen mislukken omdat o.a. vertrouwen van een speler zo belangrijk is en die kan nooit in data gevangen worden.

20-09-2023 12:35

Slang3 +46060

Data is alleen een middel zodat je niet 100 spelers maar 10 spelers hoeft te bekijken. Waardoor je er niet 2 weken maar een paar dagen aan kwijt bent. Het is puur support

20-09-2023 12:47

Hersenspinsel +8234

Ik heb ooit een gast horen spreken die ook alle data dus ook die hier van as en andere sociale media door een chatgpt achtige bot liet verzamelen en daar vervolgens een algoritme op los liet om de kwaliteit van de spelers te bepalen. Die wereld staat niet stil en moet gewoon meegenomen worden.

20-09-2023 12:56

AjaxAmsterdamnn +4198

Als Guendouzi de maatstaf is dan wordt het een lang jaar iig..

20-09-2023 12:29

mvm18781 +599

Tsja, wat wil je van de beste man. Hij heeft bij Arsenal vrijwel niks goed gedaan. Hij heeft slechts 8 spelers gehaald daar en toch in totaal meer dan 100 miljoen pond verlies op hen geleden. Het is bijna een kunst op zich om zo slecht te presteren als TD.

20-09-2023 12:39

Vik86 +42397

Arsenal was een tijd lang ongeslagen en heeft de Europa league finale gehaald..daarbij heeft hij VFB een transfer overschot bezorgd..

20-09-2023 18:47

mvm18781 +599

Weet niet precies over welke ongeslagen streak je het hebt. Kan me niet herinneren dat Arsenal het nou heel denderend deed in die twee seizoenen dat Mislintat er zat (net ff gekeken en ze zijn respectievelijk op 40 en 30 punten achterstand op kampioen City geëindigd). En finale europa league is best oké op zich, maar nou ook niet heel bijzonder voor een club van het statuur van Arsenal.

Ook wel tekenend dat Mislintat wegging bij Dortmund nadat hij verbannen was van het trainingsveld door Tuchel na een knallende ruzie. Vervolgens is hij na iets meer dan een jaar alweer vertrokken bij Arsenal omdat ie wederom ruzie kreeg met de rest van de clubleiding. Nu zijn de omstandigheden waarin hij vertrok bij Stuttgart minder duidelijk, maar Mislintat heeft zelf aangegeven dat Sosa van zaakwaarnemer moest wisselen omdat hij tegenwoordig een zeer slechte relatie met Stuttgart heeft, dus ik denk dat we daar ook wel onze conclusies over kunnen trekken...

Oh en om nog ff terug te komen op Arsenal. Geen van de 8 spelers die Mislintat daar heeft gehaald zijn onderdeel van het team dat het afgelopen jaar zo goed heeft gedaan. Ze hebben daar echt eerst de puinhoop van Mislintat op moeten ruimen voordat ze de weg naar boven weer in konden zetten.

20-09-2023 21:25

pimp +493

Doet me denken aan moneyball van Billy Beane. Ziet er heel interessant uit allemaal en ben extra beniewd naar onze aankopen.

Ik hoop alleen wel dat we met zn allen de rust kunnen bewaren en de boel in de winter evalueren.

20-09-2023 11:48

Rob1976 +9535

Iemand ooit aan de fraude en foutgevoeligheid van data gedacht? Matchmetrics Is een bedrijf met commericiële belangen en niks anders. Ik vind het nog te vroeg om echt definitief over alle nieuwe spelers te kunnen oordelen, maar mijn eerste indruk is niet al te best. Goede reclame wel voor Matchmetrics 👍🏻

20-09-2023 10:52

LOCAmpos +10509

Matchmetrics is een platform dat data gebruik van externe dataaanbieders als Opta. Dat zijn gewoon plugins. Sven zit niet zelf aan de cijfertjes te draaien hoor

20-09-2023 11:51

Rob1976 +9535

Oke dankjewel voor de uitleg. Blijft altijd oppassen met uitspraken he.

20-09-2023 12:09

LOCAmpos +10509

Geen dank. Met je laatste uitspraak ben ik het roerend eens trouwens. Zou als gebruikende club toch gaan twijfelen. Zal ook wel om niet al te karige bedragen gaan vermoed ik.

20-09-2023 12:52

supporter sinds +7891

Scouten doe je met je ogen .. data is ondersteunend.

20-09-2023 10:44

Koekepeer +1466

Maar hoe weet je wie je zou kunnen gaan bekijken: data. En zelfs een eigen lijstjeop papier is al data. Dus wat is je punt?

20-09-2023 10:51

Balgevoel +30951

Als het gaat over balaannames, passing, looplijnen en meer van dat soort dingen: eens. Maar het inmiddels klassieke verhaal is ook dat een trainer en fysio een discussie hadden over wie de snelste speler was. De coach wees er één aan, die niet eens in de top 3 bleek te zitten. Persoonlijk geloof ik in de mix tussen data en observaties. Het sluit elkaar ook niet uit, gelukkig.

20-09-2023 10:51

derdehelft +1188

Ik werk zelf ook veel met data en machine learning. Het kan je enorm helpen, zeker met deze gigantische hoeveelheid data; een bijna oneindig aantal competities, teams, spelers en wedstrijden om in de gaten te houden.

Het blijft echter altijd aan de specialisten zelf om de resultaten te valideren en waar nodig nuance te bieden. Ik ben er dan ook heilig van overtuigd dat het gebruik van dit soort data enorm veel voordelen kan bieden, mits goed gebruikt.

20-09-2023 10:15

MalleEppie +15167

Kersverse hoofdscout Kelvin de Lang nuanceerde het gisteren perfect. Data helpt om toe te spitsen waar je naar kan kijken, maar uiteindelijk is live scouten doorslaggevend.

20-09-2023 10:35

derdehelft +1188

Exact. Ik denk ook echt wel dat Ajax hiermee de juiste kant op gaat.

20-09-2023 10:38

MosesD +14690

Het lijkt me op het eerste gezicht dat er toch niks onoorbaars heeft plaatsgevonden. De fee die de zaakwaarnemer heeft gevangen bij de deal met Sosa gaat naar diens kantoor en in zijn eigen zak. Dat bedrijf is puur aandeelhouder in bedrijf Mislintat. Ik ben benieuwd hoeveel zogenaamde conflict of interests er zogenaamd bestaan in personen en bedrijven met aandelen. Ik geef toe, het is niet handig, maar imo is het spijkers op laag water zoeken oftewel een stok zoeken, iets wat de media al maanden aan het doen is richting onze TD.

20-09-2023 10:11

Vik86 +42397

Matchmetics krijgt zo wel gratis reclame..

20-09-2023 10:10

Jarivanheumen +5684

Database zonder rechtsbuitens

20-09-2023 10:00

Muddy +2444

Ik heb gehoord dat er volgende zomer een update komt die dit probleem fixt. Als het meezit is in de winterstop de bètaversie online, maar door alle bugs kun je die beter niet gebruiken.

20-09-2023 10:10

Rock69 +8411

Dat wordt hoe je het ook wendt of keert, de heer Spertsyan. Die gaat zeer zeker komen. In de winterstop is mijn gedachte

20-09-2023 11:12

Haarlemmer +20639

In Fm zat vroeger niet het Duitse elftal omdat ze de rechten niet hadden. Misschien heeft Matchmetrix geen rechten van rechtsbuitens

20-09-2023 12:06

Barra +5529

We zijn een soort proefkonijn geworden in Nederland en ik ben heel benieuwd of deze spelers daadwerkelijk gaan slagen bij ons. Ik kan me voorstellen dat sommige sporten zoals honkbal heel goed in data uit te drukken zijn, waar het hele moneyball principe vandaan komt. Bij voetbal zijn er zoveel meer variabelen die niet zo makkelijk in cijfers uit te drukken zijn. Data is prima en noodzakelijk, maar of het echt zo ver door te voeren is heb ik mijn twijfels bij.

20-09-2023 09:47

Koekie87 +21012

AZ gebruikt ook al jaren het moneyball principe en dat pakt echt niet zo slecht uit bij ze. Het voetbal is in vergelijk met andere sporten vaak oer conservatief. Waar andere sporten meegaan met de tijd en innovatief proberen te zijn blijft het voetbal hangen in zaken van 50 a 60 jaar geleden.

20-09-2023 10:08

Barra +5529

Met je eens dat het voetbal over het algemeen oer conservatief is en ik geloof zeker dat data een hulpmiddel is dat niet meer weg te denken is. Ik denk alleen dat het Moneyball principe niet zo makkelijk te vertalen is naar het voetbal. Ik heb het idee dat Mislintat alleen zijn database gebruikt heeft en de scouting en andere sparringspartners links heeft laten liggen. Mocht dit zo zijn dan is dat een zeer kwalijke zaak en ga je dus enkel af op data en het vermogen van een td om spelers te beoordelen.

20-09-2023 10:24

Rock69 +8411

De coach moet de spelers nu gaan positioneren. Ik heb de juiste opstelling allang gereed. Deze opstelling zou ik mooi laten staan, zodat iedere speler aan elkaar kan wennen. Kweken van automatismen, enz. Verder stap ik af van het 4-3-3 zonder rechtsbuiten. Het werd toch echt een 3-5-2 of een 4-4-2

20-09-2023 11:15

Slang3 +46060

Over belangenverstrengeling gesproken, stel Feyenoord wilt gebruik maken van zijn diensten mag dat dan? Als eigenaar van Matchmetrics kan hij dan dezelfde data inzien lijkt me

20-09-2023 09:35

HendrikAjax +16899

Het zien niet zijn diensten maar die van het bedrijf

20-09-2023 10:29

Boskabouter +149

Fijn dat hij met ajax een mooi speeltje heeft om z'n ideeën op te kunnen testen.

20-09-2023 09:27

EdwinvanderSar +4386

Laten we blij zijn dat we een TD hebben die wereldwijd voorop loopt met scoutingtechnologie. Mislintat heeft deze transferwindow werkelijk alles goed gedaan, behalve het aanstellen van Steijn en het niet halen van een rechtsbuiten. Maarja, toen was het spaarvarken van Susan ook leeg.

20-09-2023 09:24

DeKenner +9378

Dus jij denkt nog steeds dat alle aankopen voltreffers zijn? Zo enorm naïef.

20-09-2023 09:29

wijzijndebeste123 +164885

Bij Stuttgart blijkt ook weer bijna alles raak. Als de aankopen bij ons de kans krijgen zullen de meeste idd voltreffers blijken

20-09-2023 09:34

Balgevoel +30951

Als alleen maar de helft een voltreffer is, ben je spekkoper. Daarnaast verbaas ik me echt over hoe er gemiddeld over deze man gedacht wordt. Haalde met Sutalo en Sosa gewoon twee basisspelers van het Kroatisch elftal, met Mannsverk en Gaaei de twee zo'n beetje grootste talenten in Scandinavië en met Tahirovic een speler waar ook Mourinho lyrisch van was. Ja, hoe hij in godsnaam bij Steijn is uitgekomen, is mij ook een raadsel. Maar waarom het klaarblijkelijk ineens van écht supportersschap getuigt als je alles en iedereen die door Mislintat is binnengehaald, meteen tot aan de enkels affikt... Geen idee. DIe jongens komen ook voor Ajax, geef ze even de tijd. O, wacht, alleen aankopen van Overmars hebben tijd nodig, die van Mislintat moeten er gelijk staan, anders kunnen ze er geen reet van... Bizar.

20-09-2023 10:03

Rock69 +8411

Alle spelers zijn goed. Of ze het allemaal redden is niet interessant. Wat niet mee kan verkoopt Sven in de winterstop of na dit seizoen. Je bent aan het bouwen van een nieuw team. Dat is een proces! Als iedere gekochte speler top wordt, dan is Mislintat top.

20-09-2023 11:19

WantAmsterdam +116198

Ja, Overmars zijn speler kregen hier jaren de kans. Alvarez was in zijn eerste twee seizoen best kansloos. Maar hij kreeg gewoon die tijd.
Sven zijn spelers zijn al na 1-2 wedstrijd, of zelfs minder, niks meer.

20-09-2023 12:20

DeKenner +9378

Nee ik ben het deels wel met je eens, ik vind het op mijn beurt alleen bizar dat sommigen verwachten dat alle aankopen toppers zijn. Er zitten ongetwijfeld miskopen tussen. Wie dan gaan zijn zal de tijd moeten uitwijzen, maar persoonlijk schat ik zo in dat tenminste Avila, Medic en Akpom het niet gaan maken bij Ajax, en dat we over enkele maanden weer met zijn allen gaan roepen waarom bepaalde jeugdspelers niet gewoon de kans hebben gekregen.

20-09-2023 18:39

Ajax27 +19221

Dat moeten we nog zien, of die aankopen idd successen worden. Er vallen er altijd wel een paar tegen, dat is bij iedere TD en iedere transferwindow zo, geen probleem.

Maar tot nu toe zie ik alleen van de 12 aankopen Sutalo, Sosa en Tahirovic als echte versterkingen. Ik denk dat de rest vooral opvulling wordt... ja misschien wordt Mikautadze nog een verrassing. Maar dan heb je nog 8 spelers. Ik schrijf nog niemand zo vroeg af. Maar als je toch naar andere clubs ziet en ziet dat nieuwe spelers daar direct laten zien een meerwaarde te kunnen zijn. Dat zie ik bij Ajax nog niet.

20-09-2023 10:21

wijzijndebeste123 +164885

Mannsverk en Gaaei zullen ook goede spelers blijken. Alleen over Forbs en Akpom heb ik mn twijfels

20-09-2023 10:42

Ajax27 +19221

Wat ik al zeg... ik schrijf niemand te vroeg af.
Maar Mannsverk zag er zondag wel erg slecht uit. Gaaei te kort gezien om te beoordelen.

20-09-2023 10:46

Artemio +32157

Je spreekt jezelf tegen Edwin. Je zegt dat Mislintat alles goed heeft gedaan, maar zegt ook dat hij geen rechtsbuiten heeft gehaald. Dan heeft hij niet “alles” goed gedaan.

20-09-2023 10:54

EdwinvanderSar +4386

Daarom volgt het woord ‘behalve’ verderop in de zin.

20-09-2023 11:47

Wobbo +11464

Ik hoop dat dit een sarcastische post is? Van iemand die zichzelf EdwinvanderSar noemt. De slechtste bestuurder van Ajax sinds mensenheugenis.

20-09-2023 12:02

WantAmsterdam +116198

Ja, en de beste keeper die we ooit hadden en mogelijk ooit zullen hebben.

20-09-2023 12:21

Wobbo +11464

Ja dat klopt. De beste keeper ooit van Nederland wat ik heb gezien maar als bestuurder totaal ongeschikt. Max Verstappen is de beste F1 coureur van Nederland ooit. Waarschijnlijk kan hij voor geen meter koken en zal hij nooit een goede chefkok worden. Wat is je punt?

20-09-2023 12:23

mvm18781 +599

Dat spaarvarken was helemaal niet leeg, want na het vertrek van Kudus (27 augustus) heeft Sven nog een gecombineerde 30 miljoen(!) uitgegeven aan Mikautadze (30 augustus), Mannsverk (1 september) en Sosa (1 september).

Totale onzin dus om Lenderink de schuld te geven. Sven had gewoon 30 miljoen te besteden en heeft het nagelaten om een rechtsbuiten te halen.

20-09-2023 12:35

WantAmsterdam +116198

Als we Mislintat ontslaan zal de volgende TD weer zo een conservatieve Nederlander zijn die vooral vriendjes en oude bekende haalt.

20-09-2023 12:39

YRGI +32964

Mooi bedrijf.

20-09-2023 09:21
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.