'Georges weet uit iedere trainer het beste te halen, maar weet ook hoe hij zijn karakter moet gebruiken'

door Brent Tomassen 89

Bron Voetbal International

'Georges weet uit iedere trainer het beste te halen, maar weet ook hoe hij zijn karakter moet gebruiken'

door Brent Tomassen 89

Bron Voetbal International

Georges Mikautadze lijkt zijn draai bij Ajax nog te moeten vinden, maar oude bekenden van de Georgiër zijn lyrisch over de spits, die in de jeugdopleiding van Olympique Lyon speelde en afgelopen zomer overkwam van het Franse FC Metz.

Mikautadze moest, na jarenlang in diverse jeugdelftallen van Olympique Lyon te hebben gespeeld, vertrekken vanwege zijn lengte. De aanvaller was destijds slechts 1,40 meter lang. 'Niet alleen zijn talent, ook zijn baldadigheid, plezier, en koelbloedigheid’, somt Olivier Perrin, hoofd jeugdopleiding van FC Metz de kwaliteiten van de spits op in gesprek met Voetbal International. ‘Ik bood hem ook zijn eerste jeugdcontract aan. Voor het doel was hij ongelooflijk. Hij stond altijd op de juiste plaats en scoorde heel erg veel. In wedstrijden ontbrak het hem nog wel eens aan uithoudingsvermogen en consistentie, maar dat compenseerde hij met zijn geweldige talent. Het duurde even voor hij echt volwassen werd, ik waardeer in hoeverre hij advies en instructies ter harte nam. Georges weet uit iedere trainer het beste te halen, maar weet ook hoe hij zijn karakter moet gebruiken. Daarom blijft hij zich voortdurend ontwikkelen. Georges is een rustige en vriendelijke jongen die erg prestatiegericht is. Hij heeft veel vertrouwen in zichzelf, is slim en blijft positief. Het was een genot om met hem te kunnen werken.’

Mikautadze laat zich, nadat hij in het eerste elftal van FC Metz aanvankelijk weinig kansen krijgt, twee jaar op rij verhuren aan het Belgische RFC Seraing. Zowel op het tweede Belgische niveau (19) als in de Jupiler Pro League (9) weet de spits zijn doelpunten mee te pikken. Algemeen directeur van RFC Seraing, Philippe Gilis prijst Mikautadze. 'We hebben meerdere spelers van Metz gehuurd en daar was Georges er een van. Hij was een van de beste spelers van Seraing en daarom zijn we hem erg dankbaar. We hebben nooit problemen gehad met Georges en prijzen zijn mentaliteit. Zonder de samenwerking met Metz was hij waarschijnlijk niet haalbaar geweest, omdat Seraing niet de mogelijkheden had om zo'n speler te halen. Zonder Metz zou Seraing ook niet op dit niveau hebben gespeeld. Clubs uit België wilden Mikautadze kopen, maar daar ging Metz niet mee akkoord. Uiteindelijk konden wij hem nog een seizoen huren.'

'Als Georges niet het vertrouwen van de trainer voelt, is hij niet op zijn best'

Bij Ajax heeft de Georgische spits het vooralsnog lastig, net als de rest van de ploeg. 'Het is goed voor Georges dat hij naar Ajax is gegaan, maar met alle problemen daar is het niet makkelijk', zegt Gilis. ‘Hij zou meer kansen moeten krijgen. Als Georges niet het vertrouwen van de trainer voelt, is hij niet op zijn best. Hij moet het vertrouwen van de trainer hebben om te kunnen presteren.’

Lees meer over:
Plaats reactie

FrancescosRavioli +15380

Dit verhaal wordt Kinkladze all over again.
Bij je vorige clubs alles aan gort schieten en bij Ajax hopeloos in het moeras wegzakken. Zo zonde.

23-10-2023 00:25

Mokum31 +6178

Had gewoon half uur voor tijd moeten worden ingebracht in de spits toen slof slof Brobbey was uitgesloft

22-10-2023 18:06

Heisback +584

Laat hem maar starten tegen Psv

23-10-2023 21:25

ProfessorX +19827

En onze trainer Steijn zet hem op links en rechts buiten !

22-10-2023 09:31

Craain +4975

Steijn is bang om Brobbey op de bank te zetten.

22-10-2023 11:30

stefaanovic +2720

Ik heb wel het gevoel dat deze jongen in de spits meer goals gaat maken dan Brobbey.

Ik vind brobbey vaak lomp afwerken waardoor hij veel ballen tegen de keeper schiet of niet binnen de palen. Deze jongen heeft naar mijn idee wat meer gevoel en rust voor het doel.

Dus geef hem eens een wedstrijdje of 3 a 4 de kans

22-10-2023 09:23

ProfessorX +19827

Maar wel in de spits aub .

22-10-2023 09:31

stefaanovic +2720

Ja ipv brobbey

22-10-2023 09:46

MrMartinez +2990

Als ik kijk naar het sprintvermogen van Brobbey denk ik dat hij ook op de rechterflank uit de voeten zou kunnen. Dus: Forbs - Mikautadze - Brobbey?

22-10-2023 10:40

stefaanovic +2720

Ik zie in Brobbey absoluut geen rechtsbuiten

22-10-2023 12:06

MrMartinez +2990

Ik zie in Bergwijn ook geen linksbuiten. Maar hij staat er toch.
Het was een suggestie. Er is weinig reden om enthousiast te zijn over de huidige voorhoede, dus is er aanleiding om over iets anders na te denken.

22-10-2023 12:58

cantharel +3527

Hou toch op over die Forbs want die bakt er ook al weken niks van.

22-10-2023 15:47

FrancescosRavioli +15380

Ik zie in Bergwijn een waterdrager

23-10-2023 00:06

FrancescosRavioli +15380

Die heeft meer voetbal (en snelheid) in z'n linkerbeen zitten dan Bergwijn.

23-10-2023 00:06

FrancescosRavioli +15380

Deze man heeft ook veel meer techniek dan Brobbey en voetbal in zich zitten. Alleen oogde hij de keer dat hij langer speelde erg lui

23-10-2023 00:06

Sjaakie +5827

'Georges weet uit iedere trainer het beste te halen...'.
Geweldig! Opstellen die jongen.

22-10-2023 08:22

Terugnaardemeer +10644

Mikautadze is in het gunstigste geval van vergelijkbaar niveau als Lassina Traoré. Leuke speler maar never nooit goed genoeg om dé spits van Ajax te zijn.

22-10-2023 05:01

ajacieddieajaxziet +1235

Waar heb je het over man? In niks vergelijkbaar. Alsof je zegt dat hagelslag en roombrie als broodbeleg qua niveau vergelijkbaar zijn, zonder verder uit te leggen hoe dan.

22-10-2023 05:08

Terugnaardemeer +10644

Allebei spelers die tegen KKD niveau prima presteren. Allebei spelers die in de middenmoot van de Eredivisie vaste basisspeler zouden zijn. Allebei spelers die in de subtop ok zouden zijn.

En dan kan je stellen dat hij nu dus goed genoeg is voor Ajax. Maar Ajax is geen degradatieclub en wordt door de tegenstander niet benaderd als degradatieclub. Het verleden toont talloze voorbeelden van aanvallers die bij een matige club goed presteren omdat ze alle ruimte krijgen. Zodra ze dan bij een topclub komen blijft daar weinig van over. En niet omdat de druk bij een topclub veel hoger ligt maar omdat ze van de tegenstander minder tijd en ruimte krijgen. En dus internationals die scoren tegen Thailand of Malawi.

Ben ik wel benieuwd of je Mikautadze of Traoré beter vindt als ze niet van hetzelfde niveau zouden zijn? Als je Traoré (Lassina) beter vindt dan klopt mijn opmerking van in het gunstigste geval. Als je Mikautadze beter vindt dan doe je aan wensdenken.

22-10-2023 05:23

ajacieddieajaxziet +1235

Respect voor de uitgebreide onderbouwing, kan je nu beter volgen. Ik denk dat Mikautadze onderschat wordt, maar het is waar dat we nog erg weinig van hem hebben gezien in Ajax 1.

22-10-2023 05:35

Terugnaardemeer +10644

Ik vrees dat het voor de meeste hier is dat ze hopen dat Mikautadze onderschat wordt. Begrijpelijk in de huidige situatie. Maar helaas niet realistisch.

22-10-2023 05:45

Belnaarhuis +5076

Ik kan de redenatie deels volgen, vraag me alleen af als je nog niet genoeg gezien hebt op basis waarvan zou je dan wel kunnen zeggen dat hij niet hoed genoeg is, en niet dat hij wel goed genoeg is.

22-10-2023 08:44

jeppas +3524

Precies.. We kunnen (nog) niet over hem oordelen, omdat hij simpelweg geen kans heeft gekregen op zijn eigen positie.

22-10-2023 10:15

FrancescosRavioli +15380

Bedoel jij niet Bertrand? Want Lassina is weldegelijk echt een goede spits geweest.

Bertrand kon overigens in de Europaleague geweldig spelen maar kwam tegen ploegen als Excelsior geen lantaarnpaal voorbij. Die was het beste tegen ploegen die onder het kamikazevoetbal probeerden uit te voetballen.

23-10-2023 00:08

Stamhoofd +11549

Mikautadze zal denk ik vertrouwen moeten halen uit invalbeurten. Hopelijk wordt Brobbey iets vaker gewisseld. En als Mika het goed doet speelt die Brobbey snel uit de basis, maar geef hem de tijd en het vertrouwen

22-10-2023 04:47

champhead +14500

Te weinig besproken oo:. Sosa, de perfecte Ajax back. Zet Steijn gewoon op de bank door ons grootste talent niet op zijn juiste positie te zetten..

22-10-2023 03:14

Stamhoofd +11549

Snap ik ook niks van. Sosa speelde z’n wedstrijden ook gewoon prima, aanvallend zelfs een toevoeging. Verdedigend mist het misschien nog aan de organisatie, maar daar is de trainer nou juist voor.

22-10-2023 04:43

Web +178830

Mijn hoop was gevestigd op Mikautadze en Sutalo

21-10-2023 21:38

Danielson +50622

Zelden zal een trainer met zo'n vooruitziende blik zijn aangesteld als Steijn.
Gespecialiseerd in rechterrrijtje clubs.
Hulde!

21-10-2023 20:41

AjaxHato +4612

"Hij is niet op zijn best als hij niet het vertrouwen van de trainer voelt."
Precies dat. Vanaf het begin is hij genegeerd en niet goed bevonden.
En daarom rendeert hij wel bij het nationale elftal.
Maar Steijn geeft alleen de nederlandse jeugdspelers vertrouwen, omdat hij daar zieltjes mee wil winnen bij de fans. Puur eigen belang niet wat het beste is voor Ajax.

21-10-2023 20:19

mokum007 +6523

Steijn puur eigen belang in alles, ik snap niet waarom Van Halst, Steijn niet aan de kant zet

21-10-2023 20:49

AjaxHato +4612

Omdat van Halst ook zelf snel weg is..

21-10-2023 21:00

FrancescosRavioli +15380

Daar is geen geld voor blijkbaar.
Iets zegt mij dat die kredietlening daar iets aan moet gaan doen.

23-10-2023 00:10

ijzerchef +3166

Nederlandse jeugdspelers kan je vaak met weinig instructies 433 laten spelen en daarom doen ze het relatief goed. Normaal is dit prima en is het precies de bedoeling, maar in de huidige context is het treurig want de beste spelers zijn diegene zijn die niet naar de instructies van Steijn hoeven te luisteren.

22-10-2023 02:54

cantharel +3527

De spelers die er voor gezorgd hebben dat we geen CL spelen.

22-10-2023 15:50

Bruno04 +15838

Tot nu toe laat ie in elk geval niet zijn waarom hij boven brobbey in de basis zou moeten.

Brobbey werkt hard word hier af gedaan alsof dat niet belangrijk is. Noodzakelijk voor drukzetten.

Mikautadze lijkt me meer een momenten voetballer met zijn gewandel. Dat mag als je Messi bent.

Elk ander top team heeft ook een spits die hard werkt.

21-10-2023 19:18

mvdk +44347 moderator

Hij heeft dan ook niet in de spits gestaan, maar op een plek waar hij gewoon niet hoort. In lagere divisies kan hij misschien nog wel op rechtsbuiten, maar deze jongen is gewoon een spits.

21-10-2023 20:13

Pizzapunt20 +10055

Zet Brobbey rechtsbuiten en het is ook niks. Geef hem paar potten in de spits en vel dan je oordeel

21-10-2023 20:16

AjaxHato +4612

Alleen hard werken is niet genoeg. Brobbey schiet ook bijna geen bal binnen.
Zo n goal van Forbs, recht op de keeper rennen schiet hij standaard over, op de keeper of naast.

21-10-2023 21:03

komopajax777 +13320

Mikautadze werkt ook hard als spits en niet als een verdediger of middenvelder.Hij staat alleen nooit in de spits...

22-10-2023 01:39

Sjaakvaak +26608

Heeft hij deze interlandperiode zeer zeker wél laten zien.

22-10-2023 03:03

Ajax14AMS +25205

Deze jongen werd door de geweldige Mislintat en HEMZELF in zijn presentatie neergezet als iemand die op alle posities voorin uit de voeten kan.

Dus OF Mislintat en Mikautadze zagen het compleet fout, of hij presteert gewoon belabberd.

Kies maar! :)

21-10-2023 18:36

gebakkenperen +3126

Die gast verdient het om een aantal weken basis te staan. Als spits welteverstaan!! Brobbey werkt wel heel hard, maar daar heb je niet veel aan als je het net niet kan vinden.

21-10-2023 18:34

cantharel +3527

Brobby altijd met zijn rug naar de goal dat heb ik wel gezien dus doe nou maar wat anders en ga via de vleugels spelen..

22-10-2023 15:54

EricV83 +2031

Wat 1,40meter lang? Dat bestaat toch niet. Heel benieuwd als hij een paar wedstrijden achter elkaar speelt

21-10-2023 17:46

Hersenspinsel +8278

Ik ben ook 1,40 meter lang geweest.
Humor off.
Mikautadze schijnt nu 1,75 meter te zijn.

21-10-2023 18:11

EricV83 +2031

Ha ja ik ook, net als iedereen. Maar toen was ik 4jaar oud. Intussen al jaren 2 meter

21-10-2023 18:19

Cosey2 +7121

Iedereen is 1,40 mtr geweest, maar niemand vier jaar lang.
Wat ik op Brobbey tegen heb is de verschrikkelijke voorspelbaarheid, zelden onderweg, altijd die man op z’n rug alsof ie een duo sprong moet maken als parachutist, en ronduit zwak in een op een voor de keeper.
Maar toch hebben we ook allemaal een zwak voor hem, geen idee waarom eigenlijk.

21-10-2023 19:31

Lazell +17005

Bij mij staat zijn bonkigheid en gebrek aan verfijndheid tegen. En hij mist alles van een koelbloedige afmaker. Geen rust voor de goal en kan alleen hard schieten. Daardoor ziet hij de juiste keuze qua afmaken niet en als hij hem al zag, kan hij het technisch niet uitvoeren (niet plaatsen, stiften, keeper omspelen of koppen). Vind juist dat hij vaak diep gaat, komt elke wedstrijd wel 1 of meerdere keren 1 op 1 te staan met de keeper. Dat kan niet als je niet onderweg bent.

21-10-2023 22:12

FlyingDutchMan +17318

Als je die goals vs Thailand ziet, die maakt Brobbey niet op deze manier kan ik je vertellen haha. Dan ligt die bal elders in Tbilisi..

22-10-2023 01:45

Cosey2 +7121

Ik zei ook zelden onderweg, veel te weinig.
Helaas moet ik onze Feyenoord vriend als voorbeeld noemen, die is zelden in gevecht, bijna altijd los en onderweg, en dodelijk alleen voor de keeper.
Pijnlijk genoeg….

22-10-2023 07:34

FrancescosRavioli +15380

Als we het toch over bonkige spitsen hebben: als Brobbey de koelbloedigheid van (ja, ik ga deze naam echt noemen) Bulykin had gehad (of een Pantelic) schoot ie er iedere wedstrijd wel 1 in.

23-10-2023 00:15

WantAmsterdam +116219

Het bestaat wel degelijk. Jij bent een reus met 2.00 dus logisch dat jij dit niet kent. Ik was op die leeftijd ook al langer maar sommige hebben hun groeispurt heel laat en zijn sws klein. Ken jongens die zijn op 14 jarige leeftijd ook nog rond de 1.40 geweest, en zijn nu dik boven de 1.70.

21-10-2023 18:33

Wouter.H +11163

Ik was tot mn 16e 1.68 en ben toen in 2 jaar gegroeid naar 1.98.

21-10-2023 18:48

EricV83 +2031

Nou ja reus. Geloof me, als je lang bent, zie je niet zo goed dat anderen echt klein zijn. Klopt wel hoor, heb me vaak verbaasd over die groeispurt van die jonge gasten

21-10-2023 18:53

WantAmsterdam +116219

Met 16 nog 30 cm groeien is wel enorm haha.

Met 2 m ben je internationaal gezien enorm lang. En inderdaad, je ziet dan ook het verschil tussen iemand van 1.80 en 1.70 niet zo, want ze zijn allebei zoveel kleiner. alleen als twee zulke gasten naast elkaar staande je het.

21-10-2023 18:58

EricV83 +2031

Wauw, zie je. Dat ging vast niet zonder spier pijn. Wel een mega groeispurt zeg!

21-10-2023 18:58

sucre +15267

Ik heb nog dagelijks een groeispurt...zonder pijn, mijn vriendin daarentegen..

21-10-2023 19:04

EricV83 +2031

Ha ja internationaal wel, nationaal valt het mee. Denk het ook. Bijvoorbeeld collega's die het over een andere collega hebben. Opmerkingen als, waar is je kruiwagentje en kom je bij mij in de tuin staan kabouter. Als je er dan over nadenkt is ie toch wel klein. Daarvoor nooit echt heel erg opgevallen

21-10-2023 19:18

EricV83 +2031

Haha ja hele plaatselijke groeispurt. Op het moment zelf misschien niet, maar achteraf krijg je de complimenten:) Toch sucre!

21-10-2023 19:32

WantAmsterdam +116219

Als een man van 1.71-1.72 weet ik er alles van, tijdens mijn jeugd was het echt extreem. Nu ik volwassen ben voel ik me nog steeds erg klein maar heeft het gelukkig niemand meer over mijn lengte. Wel blij dat ik niet in Nederland won. Onder autochtone Nederlanders is het toch wel heel erg. Als ik op vakantie een groep Nederlandse mannen/jongens tegenkom zijn van 10 jongens vaak 8 dik boven de 1.90.

21-10-2023 19:57

Bergkomp +1399

Wtf dat is wel bijzonder.

Die gast die van 1.68 naar 1.98 is gegaan bedoel ik.

22-10-2023 07:22

Kevin1 +1012

Wellicht eens een twee spitsen systeem overwegen. Ik weet dat het onder Jol niet gewaardeerd werd, maar punten zijn nu belangrijker dan waardering.

21-10-2023 17:22

Kevin1 +1012

Geef je onderbouwing nu eens? Dat is het probleem met jouw soort van Ajacieden. Te conservatief om je eigen club beter te laten voetballen in nood.

21-10-2023 18:53

trodat4030 +97193

Mijn hele onderbouwing zit in het ene woord. 'Mijn soort Ajacieden'? Er zijn maar 2 soorten, echte en neppe. Ik ben een echte, als jij jezelf niet hetzelfde soort vind als mij.........

21-10-2023 20:17

Lazell +17005

Waar wordt nou echt een succesvol 2-spitsensysteem gehanteerd? Alle goede aanvallende succescoaches spelen met 1 diepe spits. Ze hebben wel een flinke bezetting voor de goal, maar die komen meestal ingelopen vanaf het middenveld of de flanken. Veel lastiger te verdedigen.

Die ene diepe spits fungeert dan (vaak) als iemand die het veld in de diepte kan oprekken, of 2 centrale verdedigers aan zich bindt waardoor er ergens anders een mannetje meer staat, of als klinische afmaker tegen sterk georganiseerde tegenstanders en als tegengewicht tegen die kopsterke verdedigers. Zet je daar 2 spitsen vast neer, mis je weer iemand op het middenveld.

21-10-2023 22:24

FrancescosRavioli +15380

Maar dit is wel precies het systeem waarvoor wij de spelers nu voor hebben. Igg als je kijkt naar de aankopen. (Kut Sven, zucht..) want een rechtsbuiten heb je niet eens.

De enige die minder zouden renderen zijn Forbs en Bergwijn.

Liever heb ik gewoon een 4-3-3 met de punt naar achteren, maar dan moeten de linies wel supergoed staan. Gezien het spel van Steijn gaat dat sowieso niet gebeuren de komende wedstrijden zolang hij er nog zit.

23-10-2023 00:19

JohanCruijf +3011

Eerst maar is op z’n juiste positie laten invallen. Je gaat Haaland toch ook niet rechtsbuiten zetten…

21-10-2023 16:53

Aurelius1 +19736

Eerst maar eens goed spelen als je speelt. Van 'hij heeft enorme potentie' en andere beloftes kunnen we geen droog brood vreten.

21-10-2023 16:48

Dolblij +45575

Eerst eens een trainer die het beste uit Georges kan halen.

21-10-2023 16:45

3sterren +20205

Iedere trainer met een beetje kijk op voetbal volstaat …

21-10-2023 16:54

JaapStam +137679

Forbs - Mikautadze - Godts/Berghuis!!!

#MauriesSteijnOut!!! ❌️❌️❌️

21-10-2023 16:40

Piet Henk Kippenhof +2726

Als je Forbs en Godts om zou draaien, zou ik het met je eens zijn en mag je je eigen reactie, wat mij betreft, nog 10 keer upvoten.

21-10-2023 17:18

JJFajax +3560

Lekker een 3 mans voorhoede van gemiddeld 1,60m

21-10-2023 17:54

DankzijCruijff +48731

Ja, aanvallers bij Ajax moeten natuurlijk ook allemaal twee meter zijn.

21-10-2023 21:03

Godenzoon24 +15394

Ja want nu staat er lengte en kopkracht met Bergwijn en Brobbey????!

22-10-2023 09:07

FrancescosRavioli +15380

Want we winnen alles sinds we zoveel kopkracht en lengte in de selectie hebben!

Vorig seizoen eindigden we in de top 5. De enige die toen kon koppen was Alvarez en Brobbey een beetje.

Nu heb je Branco, Sutalo, Medic, Akpom, Brobbey en je raakt geen knikker.

23-10-2023 00:22

vandenhaas4 +15120

Een Mikautadze charmeoffensief de laatste dagen

21-10-2023 16:40

Patrick78 +52748

In ieder geval

Steijn rot op!!!!!!!!!

21-10-2023 16:35

afca1985 +21522

Lees je mee Maurice...

21-10-2023 16:34

Patrick020 +22485

'We wilden een oefenwedstrijd spelen om spelers minuten te geven, maar hadden te weinig spelers. Helaas hebben we al twee keer een oefenwedstrijd af moeten zeggen in de interlandperiode. De sfeer is goed. Het was voor de jongens goed dat ze even weg waren van de situatie, ik heb frisse en vrolijke jongens gezien', aldus Steijn.

21-10-2023 16:33

chino +1172

oefenwedstrijden afgezegd omdat Steyn naar Ibiza moest...

21-10-2023 17:58

Hans Verhagen +14155

Hij voelt dus geen vertrouwen van de trainer.

21-10-2023 16:31

Torcida +5782

Helaas, deze trainer doet niet aan vertrouwen geven.

21-10-2023 16:30
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.