Dilrosun legt Ajax-vertrek uit: 'Ajax vroeg me een extra jaar te wachten'

door Bart Veenstra 54

Bron Sud Ouest

Dilrosun legt Ajax-vertrek uit: 'Ajax vroeg me een extra jaar te wachten'

door Bart Veenstra 54

Bron Sud Ouest

Laatst geüpdatet

Javairô Dilrosun (23) baalt ervan dat Ajax hem liet wachten met het aanbieden van een contract. De aanvaller, die tegenwoordig voor Girondins Bordeaux speelt, vertrok in 2014 zodoende naar Manchester City. Tegenover het Franse medium Sud Ouest vertelt Dilrosun over zijn vertrek bij Ajax.

'Ajax vroeg me een extra jaar te wachten, voordat ik een profcontract zou tekenen', begint Dilrosun zijn uitleg. 'Dat wilde ik niet. Als je een goede speler bent, moet je tekenen. Ajax wist dat ik het niveau had, maar ze deden geen moeite.'

Dilrosun kon vervolgens Ajax inruilen voor Manchester City en Chelsea. 'Ik koos City, omdat daar een nieuw project was. Het was voor mijn gevoel de beste keuze', aldus Dilrosun, die uiteindelijk niet wist door te breken bij de Engelse topclub. 'Ik had graag in de hoofdmacht gespeeld, maar ik had zoveel goede voetballers voor me, zoals Kevin De Bruyne en David Silva. Het was niet makkelijk voor een jonge speler als ik.'

Na Manchester City speelde Dilrosun voor Hertha BSC en sinds de afgelopen zomer speelt hij in Frankrijk voor Girondins Bordeaux. De oud-Ajacied wil van het stempel talent af. 'Ik wil geen talent meer zijn, maar een goede speler. Hopelijk gaan mensen dat zien: hij is geen jonkie meer, maar een goede speler en belangrijk voor het team. Ik zal dan meer kansen moeten creëren en meer moeten scoren. Ik zal niet zeggen dat mijn Bordeaux-transfer een keerpunt in mijn carrière is, maar komend seizoen wordt heel belangrijk.'

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7031

Nog nooit van hem gehoord. Heeft dik spijt dat hij is vertrokken nu, maar ja achteraf praten is altijd het makkelijkste.

22-09-2021 07:26

Ajax_91 +1031

Dilrosun wie kent hem niet?

21-09-2021 22:11

MankeNeliss +9814

Je bent 16 jaar en denkt dat je de beste bent waar de hele wereld op zit te wachten. Je kan er ook naast zitten.

21-09-2021 21:18

mokum_1980 +728

Was teveel gevraagd of toch maar ff in de spiegel kijken

21-09-2021 18:39

kampioenenjood +5043

Ajax had dus gelijk om nog een jaar te willen wachten. Zonder De Bruyne en Silva was het Dilrosun ook nooit gelukt om door te breken bij City, want als je echt zo'n groot talent was geweest had je niet op je 23ste bij de nummer 17 van Frankrijk gespeeld. Je zou ook kunnen zeggen dat het achteraf een onverstandige keuze was geweest, dat je je beter had kunnen ontwikkelen en doorbreken bij Ajax, maar dat je nu gelukkig bent bij je nieuwe club en weer wilt groeien. Dan kom je wellicht nog verstandig en geloofwaardig over.

21-09-2021 17:41

Ajax27 +19086

Ach ja, we zien wat er van dit 'grote talent' is gekomen. Niet in beeld bij het NL elftal, was de helft van de tijd geblesseerd bij Hertha, van de andere helft speelde hij de helft of zat ie op de bank. En nu maakt ie de geweldige 'voorwaartse' stap naar de lage middenmoter Bordeaux in een slechtere competitie.

Maar gelukkig ben je vertrokken bij Ajax.

21-09-2021 17:04

KKoossiiee +3060

Tja het is wat het is, nu zit hij dus bij Bordeaux, big deal.
Had zomaar CL kunnen spelen als hij wel het geduld had opgebracht.

21-09-2021 16:53

JCMS +2080

Talent alleen is niet voldoende, en als hij echt zo’n grote toekomst voor zich had, waarom is hij dan tot nog toe nergens anders geslaagd. Dat je De Bruyne of Silva niet uit de basis speelt kan ik begrijpen, maar hij wist waarmee hij zou moeten concurreren toen hij bij City tekende. Dan moet je dat ook niet als excuus gebruiken. Buiten dat spelen er bij de clubs waarvoor hij daarna speelde geen spelers van dat kaliber en heeft hij het daar ook (nog) niet waargemaakt. Misschien is hij toch niet zo goed als hij zelf denkt en heeft Ajax het in zijn geval wel goed gezien?

21-09-2021 15:45

Babangida83 +23821

Je had ook in de CL-finale kunnen invallen. Succes is een keuze.

Wat onverlet laat dat Ajax misschien sneller had kunnen handelen. Ik kan mij voorstellen dat dat iets met je vertrouwen in de club doet. Maar het blijft natuurlijk je eigenlijk keuze. En volgens mij was dit op dat moment ook duidelijk beleid. Juist goede spelers hebben de contracten voor het uitkiezen. Dus als je een jaar gewacht had, dan had Ajax ook wel gekomen met een contract.

Anderzijds zijn er talenten die voor het geld móeten kiezen vanwege de achtergrond van hun familie. Voor dat gat zou het fijn zijn als Ajax toch een contract heeft voor zulke jongens. Het hoeft niet de hemel te zijn, maar dan zitten dat soort families toch wat lekkerder.

21-09-2021 15:31

Hollister +12559

En waar sta je nu Dilrosun? Was het misschien toch niet verstandig een jaartje te wachten ipv het grote geld te kiezen???? Altijd dat gewauwel over "er was geen plan" , "ik wilde gewaardeerd worden", en nog meer van die dooddoeners... stiekem hebben ze allemaal spijt, maar ik heb er nog geen gehoord die dit eerlijk durft toe te geven.....
Al die vroege weglopers kozen maar voor 1 ding: geld... ook zij weten dat je minder kansen hebt om door te breken bij een Chelsea, City, etc dan bij Ajax.
Ook zij zien inmiddels jongens als De Ligt, Van de Beek, Rensch, Dest, Timber, Gravenberch, ed wel geduld hebnebn gehad en door zijn gebroken en straks een veelvoud verdienen van wat zij verdiend hebben..... en dan heb ik het nog niet eens over waar ze allemaal voetballen , waar ze staan in hun carriere? ok hier geld GEDULD IS EEN SCHONE ZAAK en loont

21-09-2021 15:24

AjaxDaniel +14523

Hij heeft het wel gemaakt gelukkig...

21-09-2021 15:01

Catenaccio +2752

Als je goed was had je op je 23e niet bij Bordeaux gespeeld.

21-09-2021 14:53

hakimziyech +18246

Dat je dan voor City kiest, is ook weer vreemd. Al is ie vrij snel naar Hertha gegaan. Hij zou dus even oud moeten zijn als de generatie Donny, Nouri, Frenkie etc, dan denk ik niet dat hij een gemis is. Ziyech stond tegenstanders te slopen op rechts. En kleine Kluivert was toen op links. En daarna kwam Tadic...

21-09-2021 14:45

Turbo +41811

Dit was gewoon een enorme fout van Ajax. Dat ouderwetse gelul mbt contracten heeft ons behoorlijk wat talent gekost.

21-09-2021 13:46

Brian.L +641

Ik vind die talenten van Ajax behoorlijk arrogant en je ziet dat ze geen geduld hebben en dat ze uiteindelijk niet terecht komen waar ze willen komen(ze 'mislukken') keer op keer op keer.

21-09-2021 13:52

Turbo +41811

Ze hoeven ook geen geduld te hebben. Je moet ze gewoon vastleggen zodra dat mogelijk is. Geen risico nemen.

21-09-2021 15:54

Nick14 +25889

Valt wel mee met dat talent.
Alleen Fosuh-Mensah en Dilrosun vertrokken.
(Peeters noem ik geen talent)

Voor de rest is er niemand vertrokken dankzij dat idee om een jaar te wachten.

21-09-2021 15:05

Amp +37502

Nadat het ouderwetse gelul is teruggedraaid vertrokken er alsnog jongens die werden bestempeld als groot talent. Dit soort jongens zullen die contracten altijd als smoes gebruiken, omdat dit het makkelijkst te geloven is. Tegelijkertijd heeft geen van ze het vooralsnog ergens anders wel waargemaakt bij clubs waar ze wel oh zo geweldige plannen klaar hadden liggen. Vind t prima dat ze voor de zekerheid van het snelle geld willen gaan, maar laat ze dat dan ook gewoon eerlijk benoemen

23-09-2021 09:08

FTS95 +15970

ik vind dit toch net ietsje anders dan de reguliere over het paard getilde talentjes. Als je op een leeftijd komt dat je centjes kam verdienen met voetbal en je bent een (groot) talent, dan mag je best een contract verwachten. Het hoeft niet direct de hoofdprijs te zijn, maar een contractje lijkt mij op zijn plaats.

21-09-2021 13:37

Schip +23351

Je zal eens geduld moeten tonen hè. Daar wordt je vast niet voor beloond en kan onmogelijk ook in je belang zijn...oh wacht.

Weet iemand waar dat verzoek van Ajax op gebaseerd is? Is het gunstiger om spelers op hun 17e een contract te geven?

21-09-2021 12:54

trodat4030 +96403

Ook, dan liggen ze tot hun 20e vast, maar het was vooral het idee dat je spelers die écht voor Ajax wilden spelen kon scheiden van spelers die geld belangrijker vonden (en ze later alsnog de 1e de beste aanbieding na hun debuut aangrepen, zoals Brobbey zeg maar). Dat idee kwam van Cruijff indertijd.

21-09-2021 13:13

Schip +23351

Ja, dat laatste stond me inderdaad bij. Maar hier op AS was daar veel kritiek op, namelijk dat je spelers zo in een onmogelijke spagaat plaatst.

Dit is nu oud beleid toch? Contracten worden nu eerder aangeboden.

21-09-2021 13:41

trodat4030 +96403

Na het verliezen van deze talenten (Dilrosun, Peeters en Fosu-Mansah) hebben ze dat beleid inderdaad weer herzien. Alleen de lichtingen 97 en 98 hadden hiermee te maken.

21-09-2021 13:48

Schip +23351

Ik denk ook dat mindere talenten nog steeds erg goed kunnen functioneren in en bijdragen aan het Ajax systeem. Dat is een win-win voor beiden. Je ziet vaker dat spelers die gedijen in Ajax elders veel minder opvallen en moeite hebben om zich uberhaupt te onderscheiden.

21-09-2021 15:19

Redrum +95938

En kijk eens waar hij nu zit. Hij heeft het ongelijk van Ajax bewezen hoor.

21-09-2021 12:46

Pimkuh +57

Zelfde verhaal als zo'n Redan, die nu aan Zwolle is verhuurd. Kon zich bij Ajax echt veel beter blijven ontwikkelen dan aanklooien in het buitenland.

21-09-2021 12:46

Lazell +16983

Snap wel dat je een aanbieding van City / Chelsea moeilijk kan weerstaan als je hier nog geen contract krijgt. Op je 16e meer geld binnen harken als je ouders, de nieuwste dingen kunnen kopen, etc. Tegen die verleidingen zijn maar weinig onvolgroeide kinderhersentjes opgewassen. Maar als ze op hun 23e nog steeds geen zelfreflectie hebt, kun je maar blij zijn dat je toen van ze af was.

Voor City en Chelsea is een paar ton voor je uitgeven geen moeite doen. Voor Ajax is het contract naar verhouding veel meer moeite doen, laat staan het persoonlijke ontwikkelingstraject wat ze krijgen.

21-09-2021 12:41

markk +8883

Achteraf gezien had hij beter een jaar langer kunnen wachten. Die jongen heeft nog helemaal niks gepresteerd en hij is inmiddels 23. Hij had allang in het eerste en het Nederlands elftal kunnen spelen net als zijn leeftijdsgenoten: Bergwijn, Van de Beek, De Jong, etc.

21-09-2021 12:40

Nick14 +25889

Nouri en Van de Beek konden wel een jaar wachten.

21-09-2021 12:33

EuforischeRealist +15504

"Dat wilde ik niet. Als je een goede speler bent, moet je tekenen. Ajax wist dat ik het niveau had, maar ze deden geen moeite."

Ow nee joh deed Ajax geen moeite? Volgens mij hebben ze je al die jaren voorafgaand aan deze situatie toch echt een eerste klas opleiding geboden zodat je überhaupt in staat was op het niveau te komen waarop je zat.

Maar goed je maakte je eigen keuze (je goed recht) en bent 4/5 jaar later nog altijd niet een speler die zich bij de grote jongens bewezen heeft. Inmiddels 4 clubs achter je naam en vele euro's rijker, maar bij een topclub zullen we je naam niet meer voorbij zien komen denk ik zo.

21-09-2021 12:27

Laudrup10 +17048

Bovendien was hij niet zo goed dus…

21-09-2021 15:14

FlyingDutchMan +17310

Je zou maar vervroegd zijn doorgeschoven en horen dat het beleid van de club is dat je nog een jaar moet wachten, wow nee dan moet je zeker gaan!!

21-09-2021 12:24

AlexIbarra +19231

Van al die vroeg vertrokken jongens kan Bakker nog wat worden (al heeft die tenminste nog gedebuteerd bij ons) en waren Bergwijn en Malen belangrijke spelers voor Psv.

Over alle anderen horen we toch zelden iets positiefs, Van Ouasim Bouy en Mink Peeters tot Ki-Jana Hoever en Dilrosun. En al die jongens die ik nog vergeten ben.

21-09-2021 12:22

Ajaxhartt +10708

Zou op zich een mooi artikeltje kunnen zijn, alle jeugdspelers die niet wilden tekenen/verlengen, sinds bijv. 2000, en what happened to them?

21-09-2021 13:24

AlexIbarra +19231

Enerzijds een heel goed idee inderdaad.

Anderzijds waarschijnlijk een eentonig en helaas ook erg lang artikel..

21-09-2021 13:30

Ajaxhartt +10708

Misschien wel. Anders maar een serie van maken (afl. 1: 2000-2005 of zoiets).
Lijkt me toch nuttige informatie. Eindigen ze allemaal bij PEC, of zitten er (redelijk) succesvolle gevallen tussen?

21-09-2021 14:36

AlexIbarra +19231

De echt succesvolle gevallen zouden we wel kennen van Oranje of Europese wedstrijden. Maar Mitchell Donald als aanvoerder van Rode Ster Belgrado vond ik bijvoorbeeld wel erg mooi om te zien.

Zoals Babangida hieronder aangeeft, is het ook wel interessant om er jaren later eens achter te komen waarop het toen stuk liep. Al zul je natuurlijk nooit helemaal de waarheid te horen krijgen, voor zover er al 1 waarheid is.
Zo'n Dilrosun die geen half jaartje wilde wachten op een contract, is toch een knullig verhaal.

21-09-2021 16:00

Ferd +38316

Donald was dan ook geen vroeg vertrokken jeugdspeler maar heeft meerdere seizoenen bij de A selectie gezeten

22-09-2021 05:12

AlexIbarra +19231

Klopt, die is er wel voor gegaan tot zijn 20e of zo maar heeft het gewoon niet gered.

Misschien niet het beste voorbeeld maar wel een jongen die me positief verraste, als een vd weinigen.

22-09-2021 10:11

Babangida83 +23821

Ik vind het toch wel vreemd dat Malen destijds is vertrokken. Dat lijkt me toch wel een verstandige jongen. Heeft ook net op tijd eieren voor zijn geld gekozen door naar PSV te gaan. Ben heel benieuwd wat zijn beweegreden is geweest.

21-09-2021 15:39

Ajaxhartt +10708

Zeker. Ajax doet er goed aan eens te analyseren waarom spelers vroegtijdig vertrekken. Is ‘t alleen geld, of spelen andere zaken mee. Zo ja, welke, en wat kan Ajax daarin verbeteren. Daarnaast: wordt het steeds erger, of lijkt dat maar zo.

21-09-2021 17:51

Mankemenno +1157

Nobody cares

21-09-2021 12:20

Lorenzo010 +1199

Javier heeft het nooit van zijn IQ moeten hebben, dat is te herleiden in zijn keuzes. Zelfoverschatting is killing.

Middelmatig spelertje die inmiddels bij Bordeaux speelt, met 5 jaar bij PEC of VVV.

21-09-2021 12:14

diamanti +3194

Wat heeft zijn keuze met zijn IQ te maken? Hij zal ongetwijfeld een goed gevulde bankrekening hebben, aan het einde van de dag is het gewoon werk.

21-09-2021 12:30

Lorenzo010 +1199

Mensen met een laag IQ hebben over het algemeen niet het vermogen om te denken op de lange termijn net zoals dhr. Dilrosun.

Goed gevuld is relatief, daarbij is het ook maar de vraag hoe zijn financiele huishouding is.
Bij een doorbraak bij Ajax gevolgd door een buitenlandse transfer naar een topper zou zijn inkomen nog vele malen hoger liggen dan nu bij Bordeaux.

21-09-2021 13:31

Lazell +16983

Mensen van onder de 21 jaar kunnen in algemene zin niet nadenken over de lange termijn. Zeker die van 16 zijn alleen bezig met het nu. De reden dat ze niet mogen stemmen, alleen auto rijden, huizen kopen, in sommige landen nog geen alcohol mogen, etc. En domme beslissingen is niet alleen voorbehouden aan pubers met een laag IQ, pubers met de hoogste IQ score maken domme beslissingen.

Sterker nog, er zijn genoeg impulsieve volwassenen met een relatief hoog IQ die domme beslissingen maken en genoeg mensen met een lager IQ die wel hun acties overdenken. Één beslissing relateren aan de hoogte van iemands IQ op die leeftijd is ook niet zo slim, trouwens...

21-09-2021 14:23

ajaxcied4life +26024

'Heeft het nooit van zijn IQ moeten hebben' impliceert dat jij hem kent. Zou je met ons willen delen hoe je tot deze conclusie komt?

21-09-2021 13:29

Drukwerk1968 +7110

Hij geeft eigenlijk zijn eigen ongelijk en het gelijk van ajax aan.

21-09-2021 12:06

Indy073 +8967

Nou nodig hem eens uit, en laat hem eens een voorlichting geven aan de jeugd. Dan kun je zien dat je als groot talent met een flinke dosis puberende eigenwijsheid het niet gaat redden.

Wat had je dit soort situaties toch goed kunnen gebruiken om zelfs de mensen met traag begrip als brobbey iets bij te leren.

Overigens wel goed dat ajax niet meer tot 17 wacht met contracten uitdelen.

21-09-2021 11:56

Lazell +16983

Dat is het hem ook gewoon he, puberende eigenwijsheid. Allemaal denken ze de uitzondering op de regel te zijn. Niemand redt het om zich vanuit de jeugd in de Chelsea/City basis te spelen.

21-09-2021 14:28

Steeph +3867

"Ze waren bezig een nieuw project... maar ik had zoveel goede voetballers voor me, zoals Kevin De Bruyne en David Silva. Het was niet makkelijk voor een jonge speler als ik."

Dat had je ook totaal niet aan kunnen zien komen... man man man hoe dom kun je zijn.

21-09-2021 11:54

MK77 +6101

Was dat de periode dat ze jeugdspelers pas na hun 17e contracten wilden aanbieden vanuit het plan Cruijff?

21-09-2021 11:53

noppenkoning +41106

Niets aan gemist

21-09-2021 11:51

Terranova +464

Oftewel Ajax had gelijk

21-09-2021 11:50
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.