Ajax wil enorme slag slaan met toptalenten

door BvdPloeg 45

Ajax wil enorme slag slaan met toptalenten

door BvdPloeg 45

Laatst geüpdatet

Ajax is bezig om een grote groep toptalenten langer vast te leggen. De Amsterdamse club mikt op meerdere spelers uit de lichting 2002, maar is ook al in gesprek met spelers uit de lichting van 2003.

Uit de lichting 2002 gaat het onder meer om Brian Brobbey en Anass Salah-Eddine, die dit jaar achttien jaar zijn geworden en zodoende een meerjarig contract kunnen tekenen. Kenneth Taylor en Sontje Hansen worden in mei achttien jaar, dus voor hen geldt hetzelfde. Alle vier staan momenteel tot 2021 onder contract bij Ajax. Ze tekenden hun eerste jeugdcontract in 2018.

Naast de achttienjarigen mikt Ajax ook op contractverlengingen voor Naci Ünüvar en Devyne Rensch, beide geboren in 2003 en respectievelijk zestien en zeventien jaar oud. Zij liggen nog tot 2022 vast, en zouden dus als jeugdspelers kunnen verlengen tot het einde van 2023. Uiteraard zullen alle genoemde talenten er vooral ook financieel op vooruit gaan.

Met het verlengen van al deze contracten zou Ajax een grote slag slaan als het gaat om de toekomst. Veel talenten uit 2002 en 2003 spelen reeds in het betaald voetbal. Hansen en Ünüvar debuteerden zelfs al in het eerste elftal. Brobbey en Taylor groeiden het inmiddels afgelopen seizoen uit tot vaste basisspelers van Jong Ajax.

LEES OOK: Ajax in vergevorderd stadium met Gravenberch

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: B.vanderploeg@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

DrFootball +15164

Hoe zit het eigenlijk met de jongens uit de onder 17? Krijgen daar nog jongens een contract? Dirksen is bijvoorbeeld 17.

10-05-2020 11:44

Babangida83 +23956

Als de achterban nou eens iets meer vertrouwen in de eigen jeugd gaat krijgen (en niet pas tijdens halve finale CL) en eens half zo veel geduld heeft met ze als met de aankopen, dan ben ik er van overtuigd dat we weer een mooie vijf jaren gaan hebben.

En niet gelijk op CL-niveau. Vergeet dat gelijk maar. Met onze groeibriljantjes moeten we t toch van de groei hebben. Van de Beek verloor ook eerst van teams als Molde voordat hij in Madrid Real wegspeelde. Maar dat is dan wel het eindstation dat je met aankopen nooit gaat halen.

Daarnaast hebben we weer wat aangekochte topjeugd nodig imo. Dat is toch de toevoeging die we nu wat missen. Maar dat zal Overmars vast ook wel zien.

09-05-2020 18:59

eros +4823

Ook dit seizoen heb je weer kunnen zien dat een goede jeugdopleiding heel belangrijk is. Met de Ligt en de Jong raakte we twee topspelers kwijt. Er werden vele miljoenen uitgegeven aan Marin, Alvarez, Magalan, Pierie en Schuurs. Dit seizoen stond Gravenberch, Eiting, Ekelenkamp voor Marin en Alvarez in de pikorde. Timber maakte aan het 'eind' van het seizoen zijn debuut en kreeg de voorkeur boven Pierie, Schuurs en Alvarez. Magalan is ondertussen al verhuurd.

Voor het middenveld is 27,5 miljoen uitgegeven. Voor centraal achterin een miljoen of 16. 45 miljoen aan spelers die niet voldoen en voorbij gestreefd zijn door de jeugd. Gelukkig hebben ze een restwaarde en zijn er ook voltreffers als Martinez en Promes. Maar het blijkt dat de jeugd heel belangrijk blijft.

08-05-2020 21:59

Dennis129 +11889

Jeugd is uiteraard cruciaal. Maar ik vind jouw argumenten in deze persoonlijk niet kloppen. Want jeugd moet ook goed genoeg zijn en dat hebben de door jou genoemde spelers ook geen moment aangetoond. Gravenberch zal er wel gaan komen, maar Ekkelenkamp zal zeker aankomend seizoen geen basisspeler worden en Eiting komt op handelingssnelheid en ook fysiek zoveel tekort dat hij het nooit zal worden. Er zijn gewoon een paar slechte aankopen gedaan. Maar voorbij gestreefd door de jeugd wil ik niet zeggen.
Al zie ik in tegenstelling tot deze spelers in de jongens die ze nou willen gaan verlengen wel potentiële basisspelers

08-05-2020 22:05

eros +4823

Ik zeg ook niet Eiting en Ekelekamp aan het niveau voldoen dat ajax moet nastreven, maar na de winterstop stonden ze wel degelijk voor Alvarez en zeker voor Marin in de prikorde. En de gok met Marin en Alvarez snap ik, en niet elke transfer slaagt,.... Maar jeugd, ook jeugd als Eiting en Ekelenkamp, hebben zeker altijd hun meerwaarde. Spelers als de Jong, de Ligt,... en ik denk ook Gravenberch, Timber, Traore en Unuvar, zijn gewoon uitzonderlijke talenten.

Ik denk dat Ekelenkamp zich in de basis kan spelen. Ik denk dat we van Eiting afscheid moeten nemen. Maar zelfs dan zal hij enkele miljoenen opleveren die een groot gedeelte, misschien wel heel zijn opleiding vergoed. Met de grotere talenten maak je uiteindelijk de grote klappers.

08-05-2020 22:18

Babangida83 +23956

Punt is dat je jeugd altijd beter is dan de meeste aankopen die je doet. Of je het niveau van de jeugd nu hoog genoeg vindt, of niet.

09-05-2020 18:15

DrFootball +15164

Kan een heel eind met je meegaan. In tegenstelling tot velen vind ik Ekkelenkamp wel een goede speler. Niet de verfijnde techniek, maar het is allemaal wel functioneel en daarbij scoort hij voor een middenvelder heel erg makkelijk. Zou hem wel eens 5 wedstrijden achter elkaar op de positie van Donny willen zien spelen. Eiting heeft het technische vermogen en het inzicht, maar ik denk dat zijn gebrek aan snelheid zijn doorbraak in de weg gaat staan. Ik denk dat hij voorbij wordt gestreefd door Taylor. Die zeker in combinatie met Brobbey een gevaarlijke tandem vormt.

Je hebt gelijk als je zegt dat een groot gedeelte van de aankopen niet voldoet. Echter dat is altijd zo. Je hebt te maken met jongen uit een andere cultuur, verschil in speelstijl etc. De eigen jeugd heeft daar geen last van.

Vanuit de jeugd en de huidige selectie mis ik voor 2 posities (ervan uitgaande dat Nico vertrekt): de verdedigende middenvelder positie en de linksback. Martinez kan er prima uit de voeten als linksback, maar er is geen backup. Castillo vind ik niet goed genoeg als back. Aanvallend kan het er mee door, maar verdedigend is het mager. Salah-Eddine is er nu nog niet klaar voor. Daarom denk ik dat er een talentvolle linksback gehaald zal (moeten) worden. Voor de '6' zie ik wel spelers rondlopen die er kunnen spelen, maar geen specialist. Daley is dat wel, maar heb ik liever in het centrum van de verdediging.

Daarom zou ik voor deze beide posities een speler halen, waarbij we dan maar moeten afwachten of het voltreffers blijken te zijn. Echter geen missers a la Alvarez meer. Prima speler, maar niet geschikt voor het Ajax spel. Bij de eerste verdedigende sprint in de ArenA had ik Alvarez al 'afgescout'. Dat moet een scout, die er voor betaald wordt, toch ook zien.

09-05-2020 09:41

Henkjanklaas +20673

Leuk en aardig al die toptalenten.
Ik zie helaas weinig echte pareltjes.
Vraag me af of je dit soort spelers onder contract moet houden als ze het geeiste niveau niet halen. Bijv. Gravenberch die mist het juiste karakter om het niveau CL aan te tikken.

08-05-2020 18:37

Ozymandias +159568

Ik vind dit soort uitspraken altijd ronduit lachwekkend. Wij hebt als buitenstaanders geen enkel inzicht in wat voor een karakter Gravenberch. Hij heeft duidelijk nog niet geleerd om het maximale uit zichzelf te halen (doordat hij al op halve kracht bijna altijd de beste speler op het veld was) maar dat betekent niet dat hij een slechte mentaliteit heeft of niet over het juiste karakter beschikt om het niveau van de Champions League te halen.

Het is zeldzaam dat iemand de motivatie om het beste uit zichzelf te halen geheel uit zichzelf kan halen. De meeste mensen moeten worden geprikkeld om het beste uit zichzelf te halen. Dat is de belangrijkste reden dat talenten worden doorgeschoven als ze kwalitatief boven de rest uitsteken. Verder is dat ook de reden dat clubs teams hun beste voetbal spelen tegen tegenstanders die net zo goed of beter dan ze zijn.

Gravenberch was als 16 jarige in wedstrijden van Jong Ajax vaak als de beste speler op het veld. Nu hij bij het eerste is gekomen is eigenlijk de eerste keer dat hij het beste uit zichzelf moet halen om op het niveau mee te kunnen. Omdat hij nog niet heeft geleerd hoe hij dat moet doen zal hij daar een aanpassingsperiode voor nodig hebben maar het is absurd om te stellen dat hij daar niet het juiste karakter voor heeft puur en alleen omdat hij dat als 17 jarige nog niet heeft geleerd.

08-05-2020 19:08

Babangida83 +23956

De Ligt bijvoorbeeld had dat probleem minder.

Heeft wel degelijk ook met mentaliteit te maken en de focus(educatie) om iedere dag beter te willen worden. Dat laatste is blijkbaar weg uit de opleiding. Gravenberch zal dat vanaf nu gaan leren.

Cruijff verwoordde t tijdens Touzani tv zo: op t moment dat je gaat denken dat je de beste bent, stop je met leren/beter worden. Dat is bij te brengen door doctrine indien goed gemanaged door een opleiding.

Met andere woorden: Gravenberch mist wel degelijk iets, vind ik. Maar dat wil natuurlijk inderdaad niet zeggen dat hij het nog niet kan leren. Hij heeft echter wel wat tijd gemist al. Wat mij betreft ook een teken aan de wand wb de opleiding. Denk dat een Bergkamp of Jonk hem wel hadden kunnen raken op dat vlak.

09-05-2020 18:51

fc Barcelona_ke +19255

Gravenberch nieuwe contract sta ik niet echt juichen! z'n wedstrijd tegen ADO eind van de jaar 2019 was erg goed vanwege ADO, die lijkt geen zin voetballen! paar potjes later onder meer tegen groningen etc was hij heel slecht! op dit moment zijn vd Beek en Martinez defensieve blok. Eiting is eerst vervanger! hopelijk komt Taylor aan de bod!

08-05-2020 15:42

VoorOnzePloeg +5132

vergeet niet dat hij 17 is en dit zijn eerste seizoen was

08-05-2020 15:57

AFCAPolarBear +542

Dat klopt idd. Maar de echte toppers staan er meteen. Kijk naar (recentelijk) De Ligt en (uit de oude doos) Seedorf

08-05-2020 16:50

Ozymandias +159568

Gravenberch kreeg een kans in een periode dat het team als geheel slecht functioneerde en zelfs Seedorf en De Ligt konden zich in hun eerste seizoen niet aan de malaise onttrekken als het team als geheel slecht speelde.

08-05-2020 16:55

DrFootball +15164

Onzin! Kijk nog even De Ligt zijn debuut bij het NL elftal terug. Had hij ook een mindere periode. En vergeet niet dat Seedorf debuteerde in het elftal van de jaren 90. Dat was geen misselijk elftal.

08-05-2020 17:04

Bjorn +12725

Allemaal jongens die absoluut de potentie hebben een vaste speler in Ajax 1 te worden. Zeker Brobbey en Unuvar. Hoe eerder ze tekenen hoe beter. :-)

08-05-2020 14:52

AFCAPolarBear +542

Beide vind ik echt geweldig! Unuvar zie ik als opvolger van Ziyech, het is jammer dat hij weinig met hem hebt gespeeld (in echte wedstrijden). Want dan had hij nog veel van hem kunnen leren. Dit seizoen zag ik al veel vergelijkingen. Unuvar die vol ging jagen na (eigen) balverlies en het inzicht waar de bal en met welke snelheid die moet geven

08-05-2020 16:53

ram +7283

Mwah, Unuvar heeft nog wel een paar jaar nodig hoor. Ik verwacht Unuvar komend seizoen gewoon in -19 en Jong Ajax en misschien heel af en toe in het eerste.

Je moet niet denken in een opvolger voor Ziyech. Ik denk dat de invulling gewoon anders gaat worden. Ik denk dat Ajax eerder gaat voor een type als Propper en dan Donny wat aanvallender.

08-05-2020 18:05

EKS +5

Als je dan Donny, Blind, Veltman en Tadic nog kan behouden hebben we na jaren weer eens uitzicht op een top team met hoog club DNA. Vooral Donny’s talent zie ik daarbij enorm renderen.

08-05-2020 14:33

Ozymandias +159568

De 2001-2003 lichting doet (met talenten als Traoré, Gravenberch, Taylor, Hansen en Ünüvar) qua individueel talent niet onder voor de 1997-1999 lichting (van onder andere Nouri, Vd Beek, De Jong, Kluivert en De Ligt). Ajax moet ervoor zorgen dat ze de komende seizoenen een fundament vormen van kwalitatief goede spelers waar deze talenten zich aan op kunnen trekken wanneer ze bij het eerste doorbreken als basisspelers. Overmars heeft dat geweldig gedaan met de lichting 1997-1999 en als hij dat met de 2001-2003 lichting kan herhalen kan Ajax hopelijk weer één of twee seizoenen de aansluiting bij de top van Europa vinden.

08-05-2020 14:27

trooop +3885

Veel te optimistisch. Van het eerste rijtje hoort qua talent wmb alleen hansen bij het tweede rijtje.

08-05-2020 21:51

Ozymandias +159568

Ik vind Traoré, Gravenberch en Ünüvar grotere talenten dan Hansen. Ünüvar zet ik zelfs ik in een rijtje met Vd Vaart, Sneijder, Eriksen, Nouri en De Ligt als één van de grootste talenten die deze eeuw uit de jeugdopleiding van Ajax is gekomen. Als hij zich net zo goed blijft ontwikkelen als hij de afgelopen jaren heeft gedaan wordt hij één van de beste spelers ter wereld.

09-05-2020 00:18

trooop +3885

Volgens mij onderschat je hansen en overschat je graaf en traore, maar we zullen zien. Unuvar gaat ook mijn hart sneller van kloppen, maar mensen lijken te graag te willen dat hij qua talent de nieuwe nouri is. Dat is hij niet. Als buitenspeler van de allerhoogste categorie mist hij denk ik de snelheid van een sterling en de trap van een ziyech om voor extreem gevaar te kunnen zorgen. Als middenvelder had ik hem liever willen zien, maar ook daar mist hij imo de accuratesse van een silva en ook de dynamiek van een de bruyne. Je hoeft niet alles te hebben, 1 buitengewoon wapen bovenop je allround klasse is genoeg, maar welk wapen is dat dan?
De beste spelers ter wereld zijn errug goed. Als unuvar net daaronder uitkomt zou dat al erg mooi zijn.

09-05-2020 13:39

eros +4823

Eens. Ik hoop dat Suarez terug komt,... en dat Overmars soort gelijke speler(s) als Blind, Tadic, Promes,.... in de toekomst weet te halen

08-05-2020 22:01

AjaxDaniel +14558

Logisch, helemaal in deze onzekere periode de komende tijd is het wel fijn dat je een goede jeugdopleiding hebt om uit te tappen.

08-05-2020 14:12

FelixGassenlicht +8984

Heerlijk nieuws? Logisch dat wij dat willen. Vaag bericht. Als dat lukt ZOU Ajax een grote slag slaan. Wellicht dat de coronacrises helpt maar verder ben ik niet optimistisch. Gravenberg lijkt een Kluivert scenario: pappen en nathouden en aan het einde van het seizoen vertrekken. Hanssen schijnt ook de boot af te houden.

08-05-2020 14:00

Bounce77 +2469

Toch blijft het bizar dat je moet spreken over een slag slaan terwijl die jongens hun opleiding bij Ajax hebben genoten, zou vanzelfsprekend moeten zijn, rare wereld maar wel een goede zaak.

08-05-2020 13:59

afcas +3811

Wat ook vanzelfsprekend is bij jongens die hun opleiding bij ajax genoten hebben en die toekomstperspectief bij het 1e elftal hebben is dat de gehele wereldtop achter ze aan zit waardoor het dus niet zo vanzelfsprekend is dat zij direct bijtekenen.

08-05-2020 15:05

RaynoFischer +18

Heerlijk nieuws :)
In deze periode misschien nog wel belangrijker dan normaal

08-05-2020 13:22

milan-jantje +2838

Dit soort berichten doet mijn Ajax hart weer sneller kloppen dit is zoals het hoort en waardoor wij groot zijn geworden. Hopelijk volgen er na deze talenten weer een nieuw blik grote talenten. En hopelijk door dit soort gekke crisissituaties krijgen deze gasten snel ook de kans mee te doen met de grote mannen en staan ze er snel.

08-05-2020 13:14

Web +178830

Goed bezig
En waar blijft Gravenberch?

08-05-2020 13:04

milan-jantje +2838

Zie volgende bericht

08-05-2020 13:19

DrFootball +15164

Dit was te verwachten, maar het is goed te lezen dat ze er inderdaad mee bezig zijn. Komende 2 weken worden een aantal jongens weer een jaar ouder. Mis alleen de naam van Gravenberch...

08-05-2020 13:00

Stuyvesant +1453

Die heeft een eigen artikel gekregen.

08-05-2020 13:52

mistermiyagi +7

Genoeg potentie..
Probeer ze veel minuten te geven in Jong en in de beker een kans te geven.
De overstap naar Ajax 1 is een grote stap, (niveau is omhoog gegaan t.o.v de tijd van een Veltman)

Ajax zal met wat oudere kern deze jongens goed kunnen opvangen, Tadic, Blind.

08-05-2020 12:59

Dennis129 +11889

Beetje rare opmerking aangezien Veltman dit seizoen nog steeds met afstand onze beste rcv is

08-05-2020 13:57

MisterAFCA +6443

Kan je nagaan hoezeer we een topper nodig hebben. Hij speelde zeer degelijk voor zijn doen en een stuk beter dan Alvarez (wat iedereen nu dus gebruikt om Veltman op te hemelen) maar dat zegt meer over Alvarez dan over Veltman. Als je al zo’n 7 jaar in het eerste van Ajax speelt en je maakt nog zulke domme fouten (bv buitenspelval tegen Valencia... die fout kost je gewoon een kleine 20mio), dan ga je gewoon niet beter worden. Aardige gozer, echte Ajacied maar voor het niveau wat wij willen nastreven met zijn allen komt ie gewoon tekort.

08-05-2020 14:06

GrandMasterFlex +980

Dat was blind

08-05-2020 14:47

MisterAFCA +6443

Misschien moet je Ajax wat beter gaan volgen...

08-05-2020 16:27

Kingoffdatoilet +17268

Misschien moet jij Ajax beter gaan volgen. De meeste supporters hebben inmiddels ingezien dat Veltman als rcv en ra gewoon een heel erg goede speler is en zijn daarom gestopt met bashen. Zijn er nog een paar zoals jou met een plaat voor de kop.

08-05-2020 16:42

MK77 +6101

Ik hoop dat met name Kenneth volgend jaar de stap kan zetten naar het eerste

08-05-2020 12:54

Redrum +96255

Juist in deze tijden is het belangrijk om je talenten binnenboord te houden. Gelukkig lijkt Ajax zich dat te beseffen.

08-05-2020 12:48

godlike +3810

Dat zou mooi zijn, ik hoop echt dat Hansen ook blijft.

08-05-2020 12:39

FlyingDutchMan +17318

Lekker hoor, komen weer hoop mooie talenten aanzetten!!

08-05-2020 12:38

Ajaxbrl +13882

Goed bezig

08-05-2020 12:37
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.